vissza a cimoldalra
2020-05-26
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11497)
A csapos közbeszól (95)

Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3880)
Marton Éva (792)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4806)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1946)
Franz Schmidt (3606)
Opernglas, avagy operai távcső... (20487)
Balett-, és Táncművészet (6024)
Operett, mint színpadi műfaj (4304)
Bartók Rádió (771)
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa (171)
A MET felvételei (423)
Ilosfalvy Róbert (930)
Kimernya? (3623)
Erkel Színház (10595)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4591)
Beverly Sills-"The All-American prima donna"-"America´s operatic sweetheart" (241)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

25   Heiner Lajos • előzmény24 2007-11-13 09:20:18
Kedves tarnhelm2!

Weingartner Kilencedikje szerintem a hangrögzítés egyik legnagyobb csodája, klasszikusan kiegyensúlyozott, nagy előadás (mentes pl. Furtwaengler a negyedik tétel végi, főleg \"élő\" előadásokon szokásos stílustalan \"begyorsításától\"), a szólisták ideálisak (Anday!!). Tény, hogy Weingartner korábbi, 1926-os Kilencedikje nem túl sikerült - és nem csak az angol nyelvű előadás, meg a rosszabb technika miatt.
Én az Eroicaban is az ő változatát szeretem leginkább (mégha a Scherzoban csinál is egy húzást).
Hasonlítsd össze a Haydn-szimfónia II. tételét Furtwaenglerrel és Toscaninivel - és hátast fogsz dobni.
A Patetikus kapcsán: az 1938-as stúdiófelvétel korrekt, de akkor inkább Mravinszkij, hihetetlen lendületével, intenzitásával.
A kairói azért döbbenetes, mert felrúg minden konvenciót, tény, inkább Furtwaengler, mint Csajkovszkij - ismersz még egy olyan előadást, ahol a III. tétel a vége felé egyre LASSUL?
24   tarnhelm2 • előzmény22 2007-11-12 18:25:32
Kedves Lajos! Ez sok kérdés, megpróbálok röviden magyarázatot adni:

A Nagy C-dúr esetében miért nem a stockholmi előadás (Bécsiek, Furtwaengler)?
A Nagy C-dur egyike azon (kevés)felvételeknek, ahol Furtwängler stúdióban tudta hozni azt a feszültséget, ami leginkább csak az élőfelvételeinek a sajátja, ráadásul a késői Furtwänglerek érzékeny kidolgozottságával. Tehát ez a lemez nem csak jó, de jól is szól. A stockholmi elég vacakul szól. És ráadásul szerintem lényegesen sápadtabb, mint a korábbi, expresszív háborús felvétel (42. Berlin). Nálam ez lenne a második, nem a stockholmi.

[u]A Kilencedik esetében miért nem Weingartner (a későbbi, bécsi felvétel)?
A Haydn Hob. I/88 esetében miért nem Toscaninié?[/u]

Az említett két lemez nekem nincs meg, de nem véletlenül. Ugyanis nem szeretem sem Toscaninit sem Weintgartnert. A két nagy \"kottahű\" karmester stílusa nekem száraz, kopogós és fárasztó. Toscaninivel egyébként sok lemezem van - mert réges-régen sokkal jobban toleráltam az erőszakosságát, Weintgartnerrel mindössze egy Brahms 4. - ő iránta sosem éreztem különösebb vonzalmat.)

A Patetikusnál, ha már F., miért nem a kairói \"élő\"?
A két Csajkovszkij felvételt össze kéne vetnem, hogy válaszoljak. Az utóbbi időben a 38-ast hallgattam csak, ezért írtam be ezt a felvételt, de a későbbi is megvan, és az is nagyon szép. Neked miért inkább a cairói?
22   Heiner Lajos • előzmény4 2007-11-12 14:04:39
A Nagy C-dúr esetében miért nem a stockholmi előadás (Bécsiek, Furtwaengler)?
A Patetikusnál, ha már F., miért nem a kairói \"élő\"?
A Kilencedik esetében miért nem Weingartner (a későbbi, bécsi felvétel)?
A Haydn Hob. I/88 esetében miért nem Toscaninié? (Toscanini versus Furtwaengler e szimfónia II. tételében - döbbenetes különbség).
4   tarnhelm2 • előzmény3 2007-10-18 10:01:29
1. Beethoven: 9. szimfónia, d-moll, Op. 125.
Furtwängler, Berliner Philharmoniker, Bruno Kittel Chor, Briem (s), Höngen (ca), Anders (t), Watzke (b). Berlin, 1942. 03. [22 v. 24].

2. Beethoven: 5. szimfónia, c-moll, Op. 67.,
Furtwängler (dir.), Berliner Philharmoniker. 1943. 06. 30.

3. Mahler: 1. szimfónia, D-dur
Horenstein (dir.) Vienna Symphonic Orchestra. Wien, 1958.

4. Schubert: 7. (9)., C-dur szimfónia. D 944.,
Furtwängler (dir.), Berliner Philharmoniker. Berlin, 1951. 12.

5. Brahms: 1. szimfónia, c-moll, Op. 68.
Furtwängler (dir.), Sinfoniorchester des NDR Hamburg. Hamburg, 1951. 10. 27.

6. Schumann: 4. d-moll szimfónia. Op. 120
Furtwängler (dir.), Berliner Philharmoniker. 1953. 05. 14.

7. Mozart: 39., Esz-dur szimfónia. K 543,
Furtwängler (dir.) Berliner Philharmoniker. Berlin, 1944. 02. 07.

8. Bruckner: 7., E-dúr szimfónia
Furtwängler (dir.), Berliner Philharmoniker. Berlin, 1949. 10. 18.

9. Csajkovszkij: 6., b-moll szimfónia. Op. 74.
Furtwängler (dir.) Berliner Philharmoniker. Berlin, 1938.

10. Haydn: 88., G-dúr szimfónia
Rattle (dir.), Berliner Philharmoniker. 2007.
3   tarnhelm2 • előzmény2 2007-10-18 09:54:51
Most is azon dolgozom, kedves Momo! :) És mindjárt küldöm is.
Elöljáróban: ezúttal is azt a megoldást választottam, hogy különböző szerzőket írok - mégse írhatok csak Beethoven szimfóniákat Furtänglerrel, pedig szinte ez a helyzet, ha vaóban a \"kedvenc\" lemezfelvételekről van szó. Viszont valahogy mégiscsak jeleznem kell, hogy Beethoven a szimfóniák esetében mennyire kiemelkedik a mezőnyből - legalábbis számomra -, úgyhogy az első két helyen ő szerepel, és aztán 8 másik szerző 1-1 művel.
Mikor el kezdtem végig gondolni a dolgot, próbáltam elkerülni azt a csapdát, hogy szinte csak Furtwänglert írjak - hiszen Mengelberg, Walter, Thielemann is a kedvenceim és rajtuk kívül is igen sok karmester kitűnő felvételeit szoktam hallgatni, de egyszerűen nem mondanék igazat, ha azt állítanám, hogy Mengelberggel jobban szeretem az 5. szimfóniát, Thielemannal a Schumann 4-et, vagy Walterrel a Mozart Esz-dúrt mint Furtwänglerrel. Így kicsit egyoldalú a lista, viszont légalább tükröz egyfajta ízlést.
2   Momo • előzmény1 2007-10-18 09:14:04
Tarnhelm például nagyon szépen összeírta már itt-ott a kedvenceit. Engem érdekelt.
1   sphynx 2007-10-17 22:51:11
Szerintem csak unatkozol...
Hírek
• Ismét szolgáltathatnak zenét a vendéglátóhelyek
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1926 • Miles Davis, jazz-muzsikus († 1991)
1938 • Teresa Stratas, énekes
elhunyt:
1999 • Paul Sacher, karmester (sz. 1906)