Nem értem ezeket az indulatokat. Én egy tüzérhadosztájnyi rosszabb tenort hallottam már Turpinszkynál. Van hangja, jól mutat a színpadon. Hát még nem kész énekes.
Teljesen egyetértek. Nemhogy a díjat, még a jelölést, mi több a szerepet sem értem, hogy miért adták neki. Körülbelül három hangszínen énekelt, néha meg szinte ugatott. Máskor meg a musicales hangadás jellemzi. Nem tudom ki lehet a tanára, hogy ezt hagyja, ha van neki egyáltalán.....
Bevallom őszintén a Faustban még jót nevettünk rajta, de ott a rendezés is rendkívül bizarr volt. De ez mostmár szánnivaló. Sajnálom, ha túl durva voltam!
Két hír:
A Színház énekkarának néhány tagja adott szólókoncertet hétfőn
Gratulálok a Díjazottaknak!
Bocsánat az ünneprontásért, de az a tény, hogy Turpinszky Gippert Béla bármilyen énekesi díjat kaphatott szegedi produkcióiért, nálam már "túl van a piros vonalon", és számomra azokat a döntéshozókat minősíti le és hitelteleníti el, akik ezt a díjat Neki odaítélték.
Ma átadták a Szegdei Nemzeti Színházban az évad díjait. A Vaszy Viktor Díjat Pál Tamás kapta, Az évad énekese Kelemen Zoltán lett, az évad ifjú ébekesei pedig Ádám Zsuzsanna és Turpinszky Gippert Béla.
https://szeged.hu/hirek/23951/gazdat-cserelt-a-stafetabot-a-szinhazban
Tanárra, korrepetítorra gondolok, aki szólhatna. Mert az emberi anyag és a teljesítmény elismerésre érdemes, csak az élmény marad el.
Nekem máig szép emlékem Kincses Veronika alakítása az Ernani 1980-as felújításán. Nem sokáig énekelte a szerepet, és nem ez jelölte ki pályája irányát, de üdén csengő hangja és szép éneklése mellett megfogott az is, hogy nagyon határozott elképzelése van a figuráról, akit alakít. Aztán megjelent a Hungaroton komplett lemeze, szintén Gardelli vezényletével, és Sass Sylviával, aki színpadon már nem énekelte el a szerepet itthon, talán külföldön sem. Én nem vagyok elfogult Sass-rajongó, de az a véleményem, hogy Elvira a legjobb alakítása (talán színpadon is az lett volna), és hogy a Sass Sylviáéhoz hasonlóan jó Elvirát felvételen sem hallottam. A lemezt kopásig hallgattam, ez számomra az etalon-Ernani.
Bizony, az évtizedek során nem voltam, és ma sem vagyok frusztrált az Ernani hiánya miatt, mert azóta sem akadt olyan énekesnő, akiért kiált Elvira nehéz és különleges szólama. Mindenesetre ha a szegedi operavezetés adott bizalmat a másik szereposztás énekesnőjének, a hallott részlet felvétele alapján adok én is.
(OFF: A „nem szabad megemlítni” kategóriát én nem ismerem.)
Kedves Lámpaoltogató! Nadia Cerchezt csak Leonóra és Ervira szerepében volt alkalmam hallani, ezért csak ezekről írtam. A trubadúr eredeti változatában terjedelmes szólam teljes hosszában meglehetősen fárasztó volt hallgatnom a folyamatos tremolót és az énekesnő erejével vívott küzdelmét. Az Ernaniban pedig hiányérzetet hagyott, hogy a három kiváló főszereplő mellett a negyedik éneklésének szépségébe egy erősen zavaró jelenség vegyül. Ennél többet nem mondhatok. Ha – kizárólag a hallottak alapján – azt írtam, hogy kétségem van Cerchez szólószerepekre való alkalmassága iránt, nem a becsületét kérdőjeleztem meg!
Toronykőy Attila rendezői tehetségéről csak a látott előadások győzhettek volna meg, a Dömötör-díj nem. Akad olyan rendező is, akinek tehetségéről a Kossuth-díj sem.
Kedves Bölcsész, valóban, frekvencia- és amplitúdó-adatokkal adós maradtam. Kifogásolásomban az húzza a cezúrát, hogy mértéke és a szólamra kiterjedő időhossza zavar-e, vagy sem.
Cerchez hangját nem minősítettem betegesnek. Pontosan azt írtam, hogy Ádám Zsuzsa egészséges hangadásához képest az övé nem tűnik egészségesnek. (A két kifejezés jelentése nem ugyanaz.) A trubadúr Leonórája ls az Ernani Elvirája számomra mély érzelmű, de határozott, bármire, a halálra is elszánt nő, ezért a tremolóját csak ott tudom elfogadni, ahol Verdi beleírta a kottába.
Nem lenne érdemesebb/értelmesebb e vita-témát máshol (le)folytatni? Ott van például a "tremolo-s hangok" topikja a fórumon. Szinte idekívánkozna...
2557 és 2561 rovatba írt linkjeid sajnos nálam nem nyílnak meg, de találtam hasonlót Pauline Larrouy-Maestri, David Magis, Dominique Morsomme nevével.
Vibrato is mainly characterized by two parameters: rate and extent.
Vibrato rate (VR) specifies the number of frequency fluctuations per second and ranges between 5 and 7 Hz depending on the singer.
Vibrato extent (VE) describes how far the frequency fluctuates around the pitch of the tone.
Unlike VR, VE varies considerably for individual singers and between singers.
A definíciók itt jobbak, csak nagyon iskolás stílusúak. És van rövid nevük:
VR = moduláló frekvencia, fm
VE = löket, Δf
modulációs index = a frekvencialöket és a moduláló jel frekvenciájának hányadosa: m = Δf/fm
Sundberg, J. : Acoustic and psychoacoustic aspects of vocal vibrato
The vibrato rate specifies the number of undulations per second while the extent
describes...
(Please see Figure 2)
(És a szerző persze svéd ;-)
Természetesen. De a vibrato rate, mint mérték, az ifjú mormon-hallgató megfogalmazásában - finoman szólva - nem sorolható a fizikai mennyiségek értelmezhető halmazába.
'A good vibrato in music is a periodic pulsation, generally involving pitch, intensity, and timbre, which produces a pleasing flexibility, mellowness and richness of tone.'
Ebben van valami, magyarul, az éneklés nem vegytiszta, pontosabban fiztiszta FM vagy AM, hanem FM + AM + hangszín + ...
Carl Emil Seashore tanulmánya valóban nagyszerű, következésképpen abban nem fordul elő a vibrato rate kifejezés. És a szerző persze svéd. :-)
Vibrato by the Seashore
...He provided us the definition of vibrato that we still understand today: a periodic fluctuation of pitch, amplitude, and timbre...
Carl Emil Seashore
Seashore dedicated some of his musical focus on understanding the perception of vibrato, or the pulsation of pitch, in music and its effects on the richness and vibrance of tone. He spent considerable time to measure, record, and define the function of vibrato in music. He described vibrato as "a basic phenomenon of nature" to provide the tone with richness and emotion. Seashore proposed using devices and measuring instruments to record musical patterns and analyze the frequency, pulsation, and occurrence of vibrato in music.
Brigham Young has an extremely conservative "Honor Code" derived from the Mormon Church that requires, among other things, abstinence from drugs, alcohol, tobacco, coffee, and tea...
Master of Science résztanulmány. Látszik, hogy a szerző még kávét sem ivott, amíg mindezt összehozta. Az azért elég ritka, hogy már az első oldalon is díszeleg értelmetlen mondat:
Vibrato rate is defined as the number of fundamental frequency (F0) and amplitude pulses per second.
The Effects of Emotion on Acoustic Characteristics of Vocal Vibrato in Trained Singers
...Vibrato rate is defined as the number of fundamental frequency (F0) and amplitude pulses per second (Seashore, 1931). Frequency modulation (FM) and amplitude modulation (AM) both contribute to vibrato rate. AM is largely an epiphenomenon that arises from the resonance-harmonic interaction (RHI; Horii, 1989; Horii, 1988). The RHI is the interaction between rising and falling harmonic frequencies, as a result of fluctuating F0, and the formant peaks in the vocal tract transfer function that determine the overall intensity of a sound. This interaction creates an involuntary modulation in amplitude with the modulation in F0 (Horii, 1989; Horii, 1988). It is important to note that there is also a laryngeal component of AM that can be measured through electroglottography (Dromey, Reese, & Hopkin, 2009), although this study will not examine AM, because the target behavior for a singer is the modulation of fundamental frequency. ...
(page 1)
Nem nagyon értem így, kedves bölcsész, de nagyon kíváncsi vagyok, hogy is van ez szerinted. A fizika szabályai bölcsészeti felfogásban is nyilván érvényesek.
Ha egy húros hangszeren a húrt feszítjük, a hang magassága nő, azaz a rezgés frekvenciája nő, nem az amplitudója.
Kedves Héterő, az énekes nem képes nagy sebességgel változtatni hangerejét. Az énekléssel kapcsolatban a vibrátó és a tremoló egyazon jelenséget minősít: a hangmagasság kismértékű változtatását fel-le. Fiziológiailag a hangszál feszül jobban-kevésbé, a levegőoszlop sebessége, ami a hangerőt szabályozza, nem változik. Az ámplitúdó a hagszál feszülésének mértékét, a frekvencia a gyakoriságát jelzi.
Igen. Tehát a tremolonál az amplitúdó változik, a vibratónál a frekvencia. A kritikában vibrato van említve. Egyébként a tremolo a nem egészséges hang jellemző velejárója. A vibrátón lehet még "javítani".
Hát ez az ismertető szörnyű.
Összefoglalva:
Mérnököknek:
TREMOLO = amplitudó-moduláció
VIBRATO = frekvencia-moduláció
Zenerajongóknak:
TREMOLO = üvölt - nem üvölt, mintha egy ventillátor lapátja takarná ki szaporán a szájacskáját.
VIBRATO = próbálja eltalálni a helyes hangmagasságot, de nem jön össze; általában lejjebb mászik fél hanggal, azután vissza, de gyakran lent is marad.
A két halmaznak lehet közös része - mindkét értelemben.
A macskám egyszerre tudja mindkettőt, ha véletlenül a farkára lép valaki.
Akinek a hangereje vibrál (tremere - latin - remeg, reszket), az remegtet.
Akinek a hangmagassága remeg, az vibráltat.
:-)
Vibrato as part of technique and style and it's types
(Correct/Wobble/Tremolo=Caprino)
Theory and demonstrations by Franco Tenelli.
What is a Tremolo?
Part 3
Brownlee, Florez, Calleja, Blake, Bartoli...
(Pszichoakusztika, pszichoakusztika,
mindenkinek más a moduláció gusztusa!)
Kedves Héterő! Igazat adok önnek. Csupán élcelődtem egy kicsit, elnézést! A szegedi Toscát is élőben láttam és ott már nekem tényleg zavaróan sok volt ez a dolog. De a váltótársa még tremolósabb volt......Az Ernaniban lévő váltótárs szintén eléggé sűrű vibrátot használt.......
Ha nem zavarja őket, akkor nincs fülük. Érthetetlen, hogy nem akad senki a bájos, csinos, ifjú művésznő környezetében, aki szólna: ez sok!
A vibrálás megítéléséhez elég a youtube, Gabor11 fórumtársunk szemrehányása - jelen esetben - célt téveszt. Sőt, ezek a felvételek mutatják világosan az IVA cikkében említett sajnálatos problémát.
Kedves Kétked! Az előző posztjában azt írta, sosem ítélne meg egy művészt csupán a yt felvétele alapján. Most akkor mégis?
Kelemen Zoltán naplója - Verdi: Ernani
2018-05-27 - Az Ernani Szegeden és az Erkel Színházban
/Café Momus/
Hát ez bizony tényleg tremolós, a szegediek biztosan hozzászoktak, azért nem zavarja őket.
Hát van egy ideális énekesnő a szerepre, de ő Normát énekelt Debrecenben - aminek nagyon örültünk.
Kelemen Zoltán is az Ernaniról ír a blogjában.
https://www.youtube.com/watch?v=J5HPBTqEN9I Macbeth
https://www.youtube.com/watch?v=laJ82Sah3xk Tosca
Kedves Pristaldus!
Van youtube felvétel róla is........☺️☺️☺️
Amúgy teljesen egyetértek.
Mily érdekes, hogy szelektíven is lehet hallani, már aki akar! Vannak olyan énekesek, akik hosszú évek, vagy akár évtizedek óta folyamatosan tremolósan énekelnek, de vagy nem akarják meghallani, vagy velük kapcsolatban nem szabad megemlíteni! Hangsúlyozom, hogy nem hallottam Nadia Cerchezt énekelni, de megkérdezném: hol vannak azok a fiatal, magyar énekesnők, akik elfogadhatóan tudnák elénekelni Elvira szerepét az Ernaniból? Az a gyanúm, hogy nincs túl nagy tolongás! Sajnos.
Pal Tamás karnagy úr gondolatai:
Kedves IVA fórumtárs! Nadia Cerchezt öt különböző szerepben volt alkalmam megcsodálni Szegeden. A Ladyben és a Toscában hangadása mint a tőr, kevés vibrátó, Leonorában és Elvirában lágyabb, vibráltabb hangszín, Margit szerepében brilliáns, szinte koloratúr-szopránra emlékeztető éneklés, sűrű, ám mégis finom tremolókkal a szükséges frázisokban. Alkalmatlanságot emlegetni az ő esetében felér egy becsületsértéssel. Egyébként tegnap adták át a színházban a Dömötör-díjakat, a közönség voksolt, László Boldizsár a legjobb énekes, Toronykőy Attila a legjobb rendező.
Kedves IVA, a mai operavilágban szinte kivétel nélkül minden énekhang folyamatosan tremolós, csak a tremoló frekvenciája és ámplitúdója változik. Én alig egy két olyan felvételt ismerek, ahol az énekes "egyenes" hangon szólal meg. Ilyen például Gregor József, vagy a régiek közül Tóth Lajos, akit hátborzongató komturként hallottam egy régi lemezen. Cercheznél sokkal sűrűbb vibrátóval is csináltak már világkarriert énekesnők. A tremolós hangot betegesnek minősíteni szerintem tévedés, van akinek nagyon tetszik.
Nemcsak egy felvétel alapján „ítéltem”, hanem a Szegedi Nemzeti Színház vezetése iránti bizalommal is: talán nekik is voltak érveik, amikor Ádám Zsuzsannára is kiosztották Elvira szerepét. Szerintem jelentős esemény lehetett volna a vendégjáték alkalmával bemutatni egy új tehetséget az Erkel Színház közönségének is. Nadja Cerchez felléptetésével viszont olyan énekessel hozták a darabot, aki tavaly A trubadúr Leonórájának gigászi feladatát teljesítette ugyan, de nem nyújtott benne élményt, mert a vokális alakítás több sebből is vérzett.
„Sminktippeket” nem adtam. Többször hangot adok annak a véleményemnek, hogy a civil megjelenés minden formája csökkenti a figura hitelességének hatását. (Mosoly.)
Az énekhangok megítélésében rövid és nyers leszek. Ádám Zsuzsanna néhány felvételéből kiderül, hogy egészséges hangja van. Egy mindvégig folyamatosan tremolós hang viszont nem kelt egészséges hatást. Az Erkel Színház-topicban a 7691. sz. hozzászólásban (2017-04-08 04:07:06) írtam A trubadúr PRIMAVERA ’17 sorozatban hallott előadásáról, abban Nadia Cerchez Leonóra-alakításáról, reményt fűzve ahhoz, hogy az énekesnőnek sikerül megszabadulnia a tremolótól. Az Ernani-vendégjáték alkalmával azt tapasztaltam, hogy nem sikerült. Én nem tartom „meredeknek” a választást egészséges és a nem egészséges (valamilyen technikai hibát sejtető) hang között.
„A külső, a színészi játék és az éneklési technika komplexitásának fontossága” – lehet, hogy ezek a dolgok szerepelhetek együtt egy kontextusban, de én ezt nem ’írtam le előtte’. A külső pedig nem azonos a hiteles megjelenéssel, ami adott esetben múlhat a szépségen.
Az énekesnő működésének hátteréről nincs információm, nem is tettem rá semmilyen utalást sem. Csak arról írtam, amit hallottam és láttam.
A tremolos magasság egyeseknél kiveri a biztosítékot, mások kifejezetten szeretik, van és volt erre példa Pesten és Szegeden is, akár ebben a produkcióban, nemcsak a szopránnál. YT-felvétel alapján én sem itélnék egy élőben sosem hallott mávészről.
A cikkben alapvetően van pár dolog, amivel egyetértek. A női főszereplőt illetően azonban egyáltalán nem. Viszont az meg is mosolyogtatott, amikor sminktippeket is kap a szerzőtől. A legjobb pedig az volt, hogy véleménye szerint a váltója biztosan jobb egy youtubos hangfelvétel alapján. Az kissé meredek kijelentés, tekintve, hogy előtte írja le a külső, a színészi játék és az éneklési technika komplexitásának fontosságát.
Pesten voltam épp a szegediek szereplésekor, s bementem megnézni mégegyszer az Ernanit, Szegeden annyira tetszett. Borzasztóan örültem a tomboló sikernek, annál nagyobb volt a meghökkenésem a Momus-kritikát elolvasva. Miféle elpuskázott lehetőségek, miféle tévedések? Talán csupa megtévesztett rokon ült a nézőtéren? Amit a női főszereplőről ír, az egyenesen gyalázat. Az már nem művészeti kérdés, hogy megkérdőjelezi egy énekesnő alkalmasságát, ez csak akkor lenne jogos, ha erőszakosan tukmálná rá magát a hallgatóságra, vagy mondjuk sorozatos bukások után protekcióval maradhatna a színpadon. Dehát neki is hatalmas tapsa volt, és nem érdemtelenül.
Az új Bánk bánt is ünnepelte hosszú tapssal és éljenzéssel a közönség az Erkelben mégsem igazán kapott sehol sem jó kritikát. Ennyi. Szemere Zita is vastapsot kapott - mégis a kritikusok többsége szerint Melinda két számmal nagyobb ruha volt neki, ahogy a szintén nagy tapsot kapott Komlósi Ildikóról is szinte mindenki azt írta, hogy alkalmatan volt a királyné szerepére, ahogy Molnár Leventét is ünnepelte a közönség, a kritikusok mégsem találták jó címszereplőnek. Nem láttam az Ernanit, de a Bánk bánt viszont igen és a közönség véleménye nem mindig tükrözi hitelesen egy előadás esztétikai értékeit.
Lehet, hogy a fórumozó szegediekre jellemző a lokálpartiiotizmus, de az Erkelben speciel a pesti közönség ünnepelte az előadást hosszú vastapssal. És nem egy szegedi blogoló írta, hogy "Több Szegedet az Operába!!"
Ettől még IVA idegenkedését tiszteletben lehet tartani.
De ez csak egy vélemény.
Köszönöm bölcs gondolataidat, kedves Héterő. Sajnálom, hogy nem az írásom előtt [ :-) ] kaptam Tőled e sorokat, mert jobb szavakat találhattam volna. Igen, úgy gondolom, itt a feliratok a képiség terepére léptek, szerepelni akartak.
Az, hogy az elektronikus feliratok fent vannak, valójában csak a földszint elejéről kényelmetlen a nyakunknak. A páholyokból, a karzatról nem.
Hát igen, ez esetben a fehér alapon fekete betűs szöveg igazán rémes lett volna.
Én érteni vélem. Negatív véleménnyel szembesülni sosem jó. Elhomályosítja a dicséretet is, az alapvetően jó szándékot is.