Kedves IVA ! Ne hagyd magad, írd csak meg továbbra is a véleményedet, szívesen olvassuk.
Keretekbe illesztett rendezést korábban is láttunk bőven, az nem lep meg ma már senkit. Viszont kissé évődve megemlítetted: - A feliratozott operaelőadások szerelmeseinek további örömére... szöveg jelent meg a keretben.
Nem öröm ez senkinek, ráadásul a tisztelt rendező úr magyarázata, amit idéztél, csak súlyosbította a helyzetet. Remélem, nem okoz sértődést, de talán érdemes fontolóra venni az alábbiakat.
A szöveg megértése nagyon-nagyon fontos, de a felirat
- ne legyen tolakodó,
- ne legyen rikító,
- ne vegye át a képiséget,
- legyen szerény, de kövesse jól az eredeti szöveg szépségét és elhangzásának idejét,
- legyen jól érthető,
- és maradjon odafönt, ha jobb megoldás nincs, pl. széktámlába beépített, stb.
Kísérletnek érdekes lehetett, de a szöveget bevinni az emberek közé - téves út.
Volt előadás, ahol a zenekar helyén ültek a nézők, a nézők helyén a zenekar, - egyszer jó buli, de ne legyen ebből rendszer.
Képzeld csak el, ha ráadásul fehér alapon fekete betűk lettek volna! :-)
Nem vagy egyedül, de tudjuk, hogy a lokálpatriotizmus az itt író szegediekre nagyon jellemző tulajdonság. Túlságosan is.
Örülhetsz, hogy nem parampampoli írt beszámolót az előadásról. :-)
Nem értem a fészen támadt indulatokat IVA beszámolójáról.
Leszólni semmit sem áll sem módomban, sem szándékomban. A véleményemet írtam le.
Még sohasem láttam-hallottam az Erkel Színházban olyan előadást, amelyet nem fogadott sokperces zúgó taps. A más megjelent recenziók szerzői és az itt fórumozók is (remélhetőleg) a saját véleményüket írták le, én is a magamét.
Lehet, hogy az autópályán azért jön szembe mindenki, mert onnan jönnek, ahová én tartok. Vagy fordítva. Miért kellene nekem ugyanazt gondolnom és írnom, amit mások?
IVA jól leszólja az Ernanit! Fölmerült bennem a kérdés, hogyvajon melyik előadást látta? Az erkelest ugyanis sokperces zúgó vastaps fogadta. Persze lehet valakinek más véleménye, de ha az ennyire eltér a közönség , több más megjelenet recenzió és pl. az itt fórumozók véleményével, akkor érdmees ezzel szembenéznie, és megindokolni, miért jön mindeki szembe az operaautópályán.
Búbánat részletes méltatáűsa az Ernaniról az Ekeles topicon olvasható.
Nekem az a furcsa, hogy rengeteg színész elmegy. Ez vajon miért van? Köze lehet a petícióhoz, amit aláírtak? Gyanús ez nekem....
Sajtótájékoztató a jövő évad tervéről
"[...] Barnák László hangsúlyozta, hivatalban lévő elődje, Gyüdi Sándor – akit nemrégiben a szimfonikusok igazgatójává választottak – vezeti az operatagozatot, vele állították össze a műsortervet. Mozart operáját, a Figaro házasságát koprodukcióban Szentendrén mutatják be a nyáron, november 3-ától Szabó Máté rendezésében a szegedi közönség is láthatja. Halasi Imre állítja színpadra áprilisban a Parasztbecsületet és a Bajazzókat. Januárban pedig a kisszínházban Toronykőy Attila rendez két egyfelvonásost: Donizetti Farsangi kalamajkáját és a korábbi operaigazgató, Molnár László Szép Ernő Májusából írt új operáját. [...]"
Nincs hír se a karmesterekről, se az énekesekről.
Valóban vannak fontosabb dolgok. Sajnos kijött az évadterv. Két opera. Úgy, hogy az egyik lényegében a CO-OPERA vendégelőadása, ha úgy tetszik, bilibe lóg a keze a színháznak......Tehát egy saját opera. Hiába a petíció, amit az Operabarátok nyújtottak be. Most akkor számít a közönség, vagy csak bizonyos részük?
Természetesen ismerős. Pontosan semmi köze nincs ahhoz amit írtam. Ha ismét elolvassa a mai kiírásomat, akkor valószínűleg rájön. Nem írtam senkiről rosszat, nem becsméreltem senki művészetét. Kérdeztem. Hogy miért? Ennyi. Ha van kedve erre válaszolni, vagy ehhez hozzáfűzni valamit, akkor hajrá.
Amennyiben nincs, akkor ne fűzzön hozzá semmit.
De vitázni nincs kedvem a semmin...
Mert most a semmiből csinál elefántot...
További kellemes fórumozást...
Teljes mértékben egyetértek Önnel és egyáltalán nem érzem szidásnak.
Nálad csak ennyi szidás szinte dicséret. :-)
Innen származik a a színházszerető Ember. Ismerős?
Laczák Boglárka Carmenjéből és Azucénájából csak részleteket hallottam, de a Bánk bánban Getrudisát kénytelen voltam élőben végigszenvedni. Minden szempontból vállalhatatlan és védhetetlen produkció volt. A véres verejték, a sírás, az üvöltés a nézőkre nem tartozik, az kizárólag az énekes magánügye. A nézőt az eredmény érdekli, Laczák Boglárka eddig hallott produkcióiban én nem tudtam felfedezni sem elsajátított technikát, sem stílusismeretet.
Elég udvarias voltam? (A díjat nem értem, és nem is fogom megérteni soha. Igaz, nem csak ezt az egy díjat nem. )
Kedves Nyitott színházszerető ember!
Javaslom a szövegértés gyakorlását. Semmilyen sértő megjegyzés, becsmérlés, énektechnikai, vagy művészi kritika nem volt leírva a hozzászólásomban. Egy kérdést tettem fel, amire ez nem válasz, de még csak közel sincs hozzá. Mindenkinek megvan a saját véleménye, mely nem mindig egyezik máséval.
Ezek szerint ön tudja, hogy Pál Tamás karnagy válogatott arra a darabra, amit ha jól emlékszem, márpedig jól, Ő nem vezényelt, vagyis köze nem volt a Carmenhez, amelyből jelölték.
Itt senki művészi munkája nem lett kritizálva, nem lett fényképekkel becsmérelve...
További jó fórumozást.
Elnézést kérek, de én a Carmenről írtam, úgy tudom, abban Pál Tamás alkotóként nem vett részt. De lehet, tévedek. Az Ernani nagyon tetszett!
Egy "nyitott színházszerető Ember" írta:
Szánalmas, hogy bárki mocskolódhat egy ilyen, művészeti fórumon, vagy sértegethet olyan művészeket, akik egész életüket arra fordítják, hogy a megtanult technikát, énekstílusokat a hozzájuk mérten, a tőlük telhetően maximálisan a rendezők által kérten színpadra vigyék!
...Hogy mernek ilyen emberek mint maguk, megalázó dolgokat írni, fényképeket kitenni és poénkodni mások véres verejtékkel, sírással vagy üvöltéssel elért munkáit pocskondiázni? Mert egy egyéni véleményt, kedves névtelen "barátaim" sértő dolgok, jelzők nélkül is meg lehet írni.
Ráadásul Pál Tamás választása hibás lett volna?
Valóban. Ha már Carmen, akkor az egyetlen élvezhető női produkció Ferenczy Orsolyáé volt...... számomra. Biztos valami protokoll van és nem csak művészi alapon dől el a jelölés... IS..... Szomorú!
Üdv!
Valaki elmondaná, hogy a Dömötör díj jelöltjeinek kiválasztásakor miért nem emlékeznek az őszi félév operájára? Volt egy Sevillai borbély, amiben jobbnál jobb alakítások, élvezhető és virtuóz hangi teljesítmények voltak láthatóak, hallhatóak szegedi, szegedhez köthető és vendégművészek által egyaránt. Hol vannnak a jelöltek közül Kovács, Kiss, Hanczár, Rab? De van akinek keresni valója sincs a jelöltek közt... (pl. Kónya)
Bár Laczák Boglárka díjazása után nagyot csökkent a díj értéke az emberek szemében. Köztük az enyémben is.
De mindegy is... Ha már csak azt nézzük mi megy a színházban, vagy körülötte az elmúlt pár évben...
Yes, comment!
Az operaházak működése megváltozott az utóbbi évtizedekben. Többek között a kommunikáció és s közlekedés radikális megjavulása tette lehetősvé, hogy nincs szükség a régi értelemeben vett társulatokra, amelykben hangfajonként 2-3 énekes munkaviszonnyal volt odaláncolva a színházhoz. Ma sokkal nagyobb a mozgás, és ez nem baj.
Az a gyanúm, hogy a régi rendszerben például László Boldizsár vagy Kelemen Zoltán már rég az Állami Operaház tagja lenne és nem, vagy csak elvétve tudna Szegedre jönni. Most meg minden évdban halljuk őket 2-3 szerepben..Ahogy Lámpaoltogató is írta a szegedi operajátszásnak van egy tágabb, virtuális társulata, akik itt kezdték a karrierjüket, szerepek sorát alakították, valahogy szellemileg-művészileg ide kapcsolódnak és minidig szívesen jönnek. Ők komoly bázost alkotnak.
Hát igen, Szeged végleg elbukott. Gyüdi, amíg színházigazgató volt, nem tudott teljes intenzitással munkálkodni a zene rontásán, most majd az következik. Barnák meg... kisemberből nem lesz nagy vezető.
Szeged Debrecen mellett a vidéki magyar operajátszás egyik utolsó fellegvára volt, ahol még különleges, színvonalas előadások jöttek létre. Lehet, hogy olykor nem sikerült kiemelkedő bemutatókat létrehozni, de az elmúlt időszakban vállalhatatlan eladások se születtek: a színvonal mindig megvolt. Én sok előadást láttam, mindengyükben találtam valami nagyon jót és pozitívat, volt valami, ami igazi élményt jelentett. Pál Tamás dirigálása mindig. Ha tényleg távozik, akkor Szegeden is véget ér egy korszak és visszaszorul telejsen a zenés színház. Sajnálni fogom, ha évadonként egy operabemutató és néhány előadás lesz ebben a tisz parti vársoban is, ahogy évek óta van Pécsen, Győrben, Miskolcon. Pedig hány ritkaság volt, amit Szegeden adták anno, de Pesten azóta se! Pl.: Glinka és Orff operák, Erkel Sarola, sőt,a Bánk bán eredeti fordmában, minimális változtatásokkal, szcenírozottan, egy teljes sorozatban, kétszer Kolonits Klárával!
Az Ernani Szegeden.
Tudjuk, hogy játék. A fali tablók suhognak a síneken, ahogy ki- meg betolják őket, érkezéskor nagyot csattannak. Toronykőy nem rejti véka alá, hogy amit látunk az nem valóság, hanem mimézis. A nagypapa karosszékében éneklők arca időnként tizedmásodpercnyi késéssel kivetül a falra, a meseszép színes öltözékek között a saját hangjukat lomhán követő kifejező arcok szürke-fehéren ringatnak bele a hajdanvolt világba. Nagy lelemény ez az üzenőfal, ottléte, működése egyértelműsíti a jelenidőt, míves kivitelezése, arányai viszont mély intenzitással teremtik meg a mű világát. Inspiratív környezet a szereplőknek, segít a figura kibontásában, ugyanakkor leleplezi túlzásaikat. Ez utóbbiakból kevés van. László Boldizsár ugyan megkockáztat egy-két operettes gesztust, ám éneklése olyan remek, hogy ilyenkor megbocsájtóan félrenézünk. Turpinszky közelebb jut a főhős személyiségéhez, de vokális teljesítménye elég problematikus. Ádám Zsuzsának még tanulnia kell a színpadi létet, káprázatos éneklése azonban egy dimenzióba emeli a tapasztalt „nagyokkal”. Mert azok vannak ám. Nadia Chercez pontos, minden maníroktól ment, erős, drámaian kemény alakítása-éneke, Cseh Antal, aki mindent-bíró, alázatos-lelkiismeretes énekesből fülünk hallatára válik jelentős művésszé, és Kelemen Zoltán, aki az egekbe repíti az előadást az „O sommo Carlo” lenyűgöző metamorfózisával. Jó a kórus, bár néha lötyög, nagyszerű a zenekar. A szegedi társulat – nézzünk végre szembe az igazsággal – már évek óta nem létezik. Az ilyen kiemelkedő produkciók alkalmából emlegetjük társulatként azokat a művészeket, akiket Pál Tamás kivételes művészete kohéziós erőként fog össze a szegedi színházban. Rebesgetik, hogy Pál a távozás gondolatával kacérkodik a kialakult helyzetre való tekintettel. No comment.
Szegény zenekar.... .
A kórus még nagyon tetszett és hát a zenekar is természetesen.
Jómagam a PREMIERT néztem, hallgattam meg. Egyben volt a rendezés, gyönyörű a díszlet. A ruhák viszont rettentő előnytelenül álltak mindenkinek, ráadásul akkoriban nem ilyen volt a viselet, Spanyolországban pedig főleg a fekete szín dominált.
Egyébként félház volt kíváncsi a darabra.
Az énekesek kitettek magukért. Viszont egyet nem értek, miért kell ezt az operát játszani, ha nincs címszereplő? Kínos volt hallgatni is, nézni is. Mellettem is "fogták a fejüket". A másik tenorról, Don Riccardoról ne is beszéljünk.....Sajnálom, hogy a szombati előadást nem láttam!
Az Ernanai nagyszerű előadás lett. Két szereposztásnyi szép, nagyhangú énekest, egy odaadó kórust és egy finoman rutinos zeneakrt sikerült a legjobb irányba terelni. A rendezés látványos, korhű, de folymatosan friss ötletekkel van megfűszerezve. Két tomboló sikerű este után nem is értem, miért nem tolonganak a fórumozók.
Köszönöm. Tartottam ettől a választól. Majd igyekszem résen lenni...
Tudomásom szerint a jövő évadról még semmi biztosat nem lehet tudni.
Kedves márta, ha lennél olyan szíves megírni a benyomásaidat a szegedi Hernanirol, sokat segítenél nekem ,ha lehet privátban.
A hét vége után lesz még május 11 és 12-dikén, 16-dikán pedig az Erkelben a Primavera Fesztiválon.
Tisztelt a Szegedi Nemzeti Színházat ismerő fórumtársak! Lehet, hogy naiv kérdéssel fordulok a plénumhoz. Nézzék el nekem a tudatlanságomat, de még sajnos soha nem jártam színházban Szegeden. Ebben a szezonban már nem tudom megoldani, hogy eljussak az Ernani előadására, pedig szívesen megnézném. Van esélye annak, hogy ősztől valamikor még színre kerül? Ha igen, mennyivel előre lehet az időpontot tudni?
https://www.youtube.com/watch?v=kZDvdx6lFv8
Ma este lesz csak hivatalos bemutató. Az előjelek több, mint bíztatóak.
Először Szegeden az Ernani: Toronykőy Attila állította színpadra Giuseppe Verdi korai slágeroperáját
(Fotók)
Akkor megnyugodtam: bízhatunk abban, hogy a félházból még teltház lesz. Tényleg: irány a pénztár!.
És milyen maga az előadás?
Nem mondtam, hogy érdektelenség övezi. Tegnap a nagyszerű nyilvános főpróbán az erős félház lelkesen fogadta.
Nem mondtam, hogy érdektelenség övezi. Tegnap a nagyszerű nyilvános főpróbán az erős félház lelkesen fogadta.
Nem mondtam, hogy érdektelenség övezi. Tegnap a nagyszerű nyilvános főpróbán az erős félház lelkesen fogadta.
Nem mondtam, hogy érdektelenség övezi. Tegnap a nagyszerű nyilvános főpróbán az erős félház lelkesen fogadta.
Érdektelenség?.... Nem ismerik? Nem hallottak róla? Leértékelik?
Bezzeg ha Kolonits Klára elvállalta volna Elvirát - már egy darab jegy sem lenne a pénztárban!
Aki még nem vett jegyet az Ernanira, Szegeden, vagy az Erkel Színházban, az szerintem nyugodtan elindulhat a pénztár felé.
Felkerült a Színház honlapjára az Ernani konkrét napi szereposztása.
A jövő heti négy előadás után lesz még kettő május közepén.
Márok Tamás beszélgetése Gyüdi Sándorral a szegedi városi tv Ar(t)cok c. sorozatában.