Bejelentkezés Regisztráció

Furtwängler -a \"Jolly Joker\"


102 perempe 2021-01-25 20:11:23

135 éve született Furtwängler.


101 perempe 2020-10-13 18:22:34

már nem aktuális.


100 macskás 2020-10-12 19:53:33

100


99 perempe 2020-10-12 18:55:00

Bruckner 8-ban kisegíthetne valaki, a bécsi van meg nekem, az élő berlini érdekelne.


98 Búbánat 2016-01-28 11:55:05
Bartók Rádió, 12.05 Hangversenykülönlegességek Wilhelm Furtwängler zongorázik és vezényel 12.05- 13.08. Elisabeth Schwarzkopf Wolf-dalestje Zong km. Wilhelm Furtwängler 1. Dalok Mörike verseire - a) Tavasszal, b) Tümdérdal, c) Búcsúzás, d) Drága gyermek 2. Dalok Goethe verseire - a) Tünemény, b) Dalocska, c) A megtért, d) Anakreon sírja, e) Virágköszöntő, f) Vízkereszt 3. Részletek az Olasz daloskönyvből - a) Mily régi vágyam ez, b) Miért haragszol kedvesem?, c) Nem, fiatalúr, d) Kedvesem oly kicsiny 4. Részletek a Spanyol daloskönyvből - a) Virággal fedjetek, b) Mondd, mit bont ki majd a föld, c) Hajam árnyas sátorában elszunnyadt a kedvesem, d) Beszélhetnek gonosz nyelvek 5. Hogy fénylik a Hold 6. Nyári bölcsődal 7. Éji varázs 8. A cigánylány (Salzburg, 1953. augusztus 18.) 13.08 – 14.30 Wilhelm Furtwängler vezényli a Berlini Filharmonikus Zenekart 1. R Strauss: Metamorfózisok, (Berlin, 1947. október 27.), 2. Bartók: III. zongoraverseny (Fischer Annie - München, 1960. november 24.), 3. Debussy: Két noktürn - a) Felhők, b) Ünnepek (Róma, 1951. május 1.), 4. Ravel: Spanyol rapszódia (Stuttgart, 1951. október 22.)

97 smaragd 2015-06-22 20:29:50
Wiener Philharmoniker Ausserordentliches Konzert Sa, 8. Februar 1936 Wien, Österreich Musikverein, Grosser Saal Dirigent Wilhelm Furtwaengler Violine Arnold Rosé Violoncello Friedrich Buxbaum Violine Franz Mairecker Programm Georg Friedrich Haendel Concerto Grosso op.6 Nr. 5, D-Dur Franz Schmidt Variationen über ein Husarenlied Peter Iljitsch Tschaikowsky Symphonie Nr.4 in f-Moll, op.36 (Áthozat a Franz Schmidt fórumból/ 252, itt a programmal bővítve, wienerphilharmoniker.at)

96 Heiner Lajos 2015-06-22 20:15:37 [Válasz erre: 95 Búbánat 2015-06-22 20:06:33]
Májusban, szigorúan alfabetikus sorrendben írom, Dudamel, Nelsons, Thielemann neve merült fel Petrenko idei bpesti koncertjéről ld. pl. BaCi beszámolóját.

95 Búbánat 2015-06-22 20:06:33 [Válasz erre: 94 Heiner Lajos 2015-06-22 19:26:47]
A zenekar tagjai választanak karmestert - májusban még nem tudtak közös nevezőre jutni.

94 Heiner Lajos 2015-06-22 19:26:47
Furtwaengler, Karajan, Abbado, Rattle, Petrenko - aztán majd Marco Armiliato jön? Sic transit...

93 Sipi 2011-01-25 11:53:18 [Válasz erre: 92 Sipi 2011-01-25 11:49:11]
A Bartókon 13 részes sorozat indul az életéről, az első rész mindjárt kezdődik. :-)

92 Sipi 2011-01-25 11:49:11
125 éve született Wilhelm Furtwängler!

91 zuniga 2011-01-13 09:20:37 [Válasz erre: 90 zuniga 2011-01-13 09:20:07]
Bocs: "Mein Sängerleben"

90 zuniga 2011-01-13 09:20:07
A kezembe került Anton Dermota könyve, a "Tausenundein Abend, Mein Leben". Ebben valami nagyon érdekeset ír. A Medium Film felvette az egész Giovanni-t 1954-ben a salzburgi Ünnepi Játékokon. Ès akkor a különös részlet: "Furtwängler még a forgatás elött megbetegedett, és Rudolf Moralt vezényelt helyette." Tud valaki valami közelebbit erröl a dologról?

89 tarnhelm2 2010-09-06 21:28:59
[url]http://www.youtube.com/watch?v=HwaWhqqxRlk&NR=1; Furtwängler temetése[/url]

88 Sipi 2010-06-18 09:58:38 [Válasz erre: 87 tarnhelm2 2010-06-17 10:58:45]
Írtam privátot.

87 tarnhelm2 2010-06-17 10:58:45 [Válasz erre: 85 Sipi 2010-06-16 21:18:33]
Igen, az autóversenyzős pl. bejön. A Furtinál azt írja ki, hogy betöltés.... de nem tölt be. Legalábbis nálam.

86 macskás 2010-06-16 22:40:45 [Válasz erre: 81 -zéta- 2010-06-16 09:08:56]
Persze, mer két malomban őrölsz:))

85 Sipi 2010-06-16 21:18:33 [Válasz erre: 83 tarnhelm2 2010-06-16 09:12:47]
Nem, ennek menni kéne IE 7,8 és FF alatt is. A többi cikk bejön? Módosítottam valamit most az oldalon, próbáld már ki légyszi. És ha bejött az oldal, akkor a shift-et nyomvatartva a böngésző frissítés gombjára kattintva teljesen újra tudod tölteni a tartalmat. Ezután a cikknek be kellene jönnie. Régebben is volt ilyen probléma, de azokat elvileg kijavítottam.

84 Heiner Lajos 2010-06-16 12:33:51 [Válasz erre: 81 -zéta- 2010-06-16 09:08:56]
Nem. A Ferenc.

83 tarnhelm2 2010-06-16 09:12:47 [Válasz erre: 80 Sipi 2010-06-16 08:42:44]
bejön az oldal, de ha cikkre klikkelek az már nem jön be. (Mobil-netet, és tűzrókát használok, lehet hogy az a gond?)

82 tarnhelm2 2010-06-16 09:10:49 [Válasz erre: 81 -zéta- 2010-06-16 09:08:56]
Schläfst du, Hagen, mein Sohn?

81 -zéta- 2010-06-16 09:08:56 [Válasz erre: 79 Heiner Lajos 2010-06-16 00:24:31]
A "Molnár te alszol, nem jár a malmod..."? Nekem mind a két link működ...

80 Sipi 2010-06-16 08:42:44 [Válasz erre: 78 tarnhelm2 2010-06-15 22:56:18]
Mi nem sikerül? Nem jön be az oldal?

79 Heiner Lajos 2010-06-16 00:24:31 [Válasz erre: 78 tarnhelm2 2010-06-15 22:56:18]
Nekem is már - szerencsére nem jellemzően - nem sikerül, avagy miről is van itt nagybaszó? Amúgy ld. Molnár (és nem a schöne Müllerinnel).

78 tarnhelm2 2010-06-15 22:56:18 [Válasz erre: 77 Sipi 2010-06-15 22:10:11]
Nekem nem sikerül... :((((

77 Sipi 2010-06-15 22:10:11 [Válasz erre: 76 Sipi 2010-06-15 22:09:01]
No mindegy, a [url]http://www.egalizer.hu;honlapom[/url] kezdőoldaláról is (Furtwängler élete).

76 Sipi 2010-06-15 22:09:01
Peter Gutmann újabb cikkét fordítottam le, ezúttal Furtwänglerről. Elérhető [url]http://www.egalizer.hu/index.htm?location=zene/karmesterek/furtw2.htm;itt[/url].

75 Heiner Lajos 2010-05-24 21:22:23 [Válasz erre: 70 balazsm 2010-04-14 12:10:30]
Kedves Miklós, akkor F.

74 Sipi 2010-05-24 19:06:06
Most én is meghallgattam a háborús 5.-et (EMI, "Great Conductors"), és bár nem figyeltem erre oda, de a 3. tételben mégis észrevettem: 4:40-nél van jól hallható közönségzaj (mintha valaki leejtené a kulcsát, aztán köhécselés). Na miután vége lett, meghallgattam ezt a részt a DGG kiadásán is, és ott pont ugyanaz ugyanott megvan. Viszont ennél a közvetlen összehasonlításnál nagyon jól hallható volt: az EMI verziójának hangminősége mérföldekkel a DGG előtt van.

73 Steff 2010-04-15 10:18:08 [Válasz erre: 55 Sipi 2010-04-12 21:14:21]
Azokat a „hamarabb behallatszásokat” általában is lehet tapasztalni a monó felvételeknél, még 50-es évekbelieknél is.

72 Sipi 2010-04-14 12:34:45
Nekem most jött meg 4 CD-nyi Mengelberg (Beethoven-Brahms -Tahra kiadás) és még 5 CD-nyi van úton (Beethoven, Brahms, Schubert, Franck, stb), úgyhogy lesz mivel foglalkozni mostanában. :-)

71 Sipi 2010-04-14 12:21:57 [Válasz erre: 68 tarnhelm2 2010-04-13 16:18:50]
Hát az EMInél is tévedhetnek. Bár lehet, hogy a Furtwängler-archívumokban is van némi kavarás, aztán már ők sem tudták, hogy melyik melyik. Mindenesetre az EMI-átírás hangminősége kiváló.

70 balazsm 2010-04-14 12:10:30 [Válasz erre: 69 tarnhelm2 2010-04-13 16:23:52]
Mengelberg Egmont-nyitánya tényleg elképesztő, annál én sem ismerek jobbat. (Talán nem a Furtwaengler-fórumban kéne felvetni, de Koussevitzky-ről még szó sem esett, pedig benne egyesül Weingartner bölcsessége, Mengelberg lendülete és F. Busch eleganciája.)

69 tarnhelm2 2010-04-13 16:23:52 [Válasz erre: 61 balazsm 2010-04-13 10:43:24]
Fried Les Prelude-jét én se ismerem, pedig elég jól állok Friedből... Remek Diótörő-szvit van vele pl. Mengelberg Les Preludes-jénél nem hallottam jobbat. (Furtit bőven veri). De az Egmont-nyitány is szenzációs vele - és bár nem volt operakarmester a Lohengrin előjáték is szinte verhetetlen.

68 tarnhelm2 2010-04-13 16:18:50 [Válasz erre: 54 Sipi 2010-04-12 21:02:05]
Kösz, Sipi, ez elég meggyőző. Én nem vetettem őket össze (5. sz.-ák), abból indultam ki, hogy az EMI mégse egy kis gagyi kalózcég, hanem olyan, aki tudja, hogy mit állít. Ezek szerint nem...

67 Sipi 2010-04-13 11:32:32
Mengelberg - akárcsak Furtwängler - jelentős egyéni színt vitt az előadásaiba, aztán van, akinek tetszik, van akinek nem. Nekem mindketten a legnagyobbak között vannak, bár vannak olyan felvételeik, amelyek nem nyerték el igazán a tetszésemet, tehát nem feltétel nélküli ez a csodálat. De sajnálom, hogy az az előadói tradíció, amit képviselnek, halálukkal tulajdonképpen megszűnt. A historikusok ugyan azóta érdekes egyéni színt hoztak az előadói tradícióba, de úgy tűnik, sokszor a meglepően újnak ható előadások nagy részében a puszta hangzás az, ami miatt újnak hat, nem pedig az előadás. Én nem bánom, ha az előadó módosítja a művet a tetszései szerint - vagy akár hiba van az előadásban - ha egyébként ihletett, hatásos előadást hallok. De ez ízlés kérdése. A Les Preludest mostanában az Andante kiadó jelentette meg egy igényes kivitelű, 3 CD-s kiadásban, nekem az van meg. Van rajta egy megdöbbentően jó Beethoven "Eroica" is. Mengelbergnél az egyéni hangvétel mellett a zenekari játék az, ami fantasztikus. (Nemhiába mondák a zenekar virtuózának.) Szinte hihetetlen, hogy miközben a zene szinte improvizatív módon változik, a zenészek tökéletes összhangban játszanak, minden pontosan lép be, még a leghajlékonyabb tempómódosítás is hihetetlen pontosságú. Ilyet én még senki másnál nem hallottam.

66 balazsm 2010-04-13 11:28:12 [Válasz erre: 64 Heiner Lajos 2010-04-13 10:59:37]
Hát, a Youtube-on csak a II. magyar rapszódia van vele, az nem nagy szám. Boyd Nealnél meg csak a Mazeppa. Pedig a Koch és a Music & Arts kiadásában is megjelent. Most látom, hogy a Les préludes-ből van Mitropoulos is, meg Argenta is, mindkettő 1955. Ezek érdekesek lehetnek. Kleiber 1936, Knappertsbusch 1942. Ezeket sem ismerem. És, hogy a topik címénél maradjunk, van valahol egy Furtwaengleres is.

65 balazsm 2010-04-13 11:03:40 [Válasz erre: 61 balazsm 2010-04-13 10:43:24]
(Nem is Oscar, hanem Oskar, de írják így is, úgy is.)

64 Heiner Lajos 2010-04-13 10:59:37 [Válasz erre: 63 balazsm 2010-04-13 10:58:17]
Köszönöm!

63 balazsm 2010-04-13 10:58:17 [Válasz erre: 62 Heiner Lajos 2010-04-13 10:55:17]
Keresem a neten, van-e valami elérhetősége...

62 Heiner Lajos 2010-04-13 10:55:17 [Válasz erre: 61 balazsm 2010-04-13 10:43:24]
Nu, eztet habe noch nicht gehört.

61 balazsm 2010-04-13 10:43:24 [Válasz erre: 60 Heiner Lajos 2010-04-13 10:25:53]
Les préludes? Oscar Fried, Berlin, 1928?

60 Heiner Lajos 2010-04-13 10:25:53 [Válasz erre: 59 balazsm 2010-04-13 10:09:29]
De hihetetlen izgalmas tud lenni. Hallottál jobb Les préludes-t? (Na jó, majdnem olyan jó a Weingartneré vagy a Mehtaé is). De azért csinált igen durva dolgokat - a Csajkovszkij Ötödik fináléját úgy meghúzni, az brutális.

59 balazsm 2010-04-13 10:09:29 [Válasz erre: 56 Heiner Lajos 2010-04-12 21:27:17]
Mengelberg eszelős. Annak idején Nikischre mondták, hogy "varázsló".

58 Heiner Lajos 2010-04-13 07:13:47 [Válasz erre: 57 Sipi 2010-04-12 22:10:44]
Persze, a Coriolan-nyitány kapcsán hatásvadász módon kissé túloztam. De biztos, a létező legnagyobb felvétel a műsről. Toscanini szinte valamennyi felvétele megvan nálam, nem csak az RCA összkiadás, hanem számos "élő", a Naxos dolgain túl sok "kalóz", pl. Ballo-próba, ahol 87 (!) évesen leüvölti a zenekart, miután végigénekelte a III. felv. Amelia-áriáját - és jobban kezdenek játszani. Mengelberg? Egy zseniális pojáca. Na persze, és akkor ki volt Weingartner, Mravinszkij, Busch, lehetne sorolni - sok hála BM karmesterportré-sorozatának.

57 Sipi 2010-04-12 22:10:44 [Válasz erre: 56 Heiner Lajos 2010-04-12 21:27:17]
Persze, azért írtam, hogy ez apró részletkérdés és ez az előadás értékéből (a század talán legnagyobb Coriolan-felvétele!) mit sem von le. Csak észrevettem. Azért vannak tuttik, amik együtt szólnak Furtwänglernél, sőt szerintem a legtöbb "kitörés" nála azért együtt van és pont ez az egyik összetevője a "mágiának". Persze kérdés, hogy az ilyen aprólékos elemzéseknek van-e értelme egyáltalán (pont nála, aki egyébként is nagy léptékben gondolkodott). Karajanért én annyira nem rajongok, Toscanini felvételeit meg alig ismerem. De akkor ki Mengelberg? :-)

56 Heiner Lajos 2010-04-12 21:27:17 [Válasz erre: 55 Sipi 2010-04-12 21:14:21]
És kit zavar az áthallás a Coriolan-nyitányban, ha ég és föld dől egymásba? Egyetlen tutti nincs, ami együtt szólalna meg, de az egész hátborzongató. Karajan volt a bűvész. Toscanini a varázsló. De Furtwaengler a mágus.

55 Sipi 2010-04-12 21:14:21
A háborús felvételek kérdése egyébként is érdekes, mert több "eredeti" forrás is rendelkezésre áll. Ott vannak a Melodia LP-k, a Berlinbe visszavitt szalagok és a Melodia CD-k is. Tudtommal minden forrás ezeket vagy ezek valamilyen másolatait használja (hiszen más nincs). Az LP-k - ha gondosan vannak tárolva és kezelve - szerintem jóval időtállóbbak, mint a hangszalag, ezért nem csoda, hogy egy jó eredeti Melodia LP adja vissza talán legjobban a felvételek eredeti hangzását. A DGG a szalagokat használja, ezek szerintem elfogadható, élvezhető kiadások. Melodia CD-m nincs, de most tarnhelm2 is írta és már máshol is olvastam, hogy éles hangzásúak, úgyhogy nem teszek velük kísérletet (meg ha csak lehet, nem is akarok egy előadásból többet beszerezni). Meg aztán hogy a Berlinbe visszavitt szalagok tényleg az eredetiek-e vagy másolatok, számomra az sem derült ki egyértelműen. És néhány felvételhez a szovjet hangmérnökök még utólagos zengetést is kevertek. Mindenesetre néhány esetben jól hallható, hogy a szalagok az évtizedek során azért megöregedtek, a Coriolan nyitányban például az utolsó nagy kitöréseket fél másodperccel hamarább nagyon halkan is lehet már hallani, gondolom a szalag átmágneseződése miatt. (Persze ez semmit nem von le az előadások művészi értékéből, csak részkérdések, amiken mondjuk a gyűjtők elmerengenek.)

54 Sipi 2010-04-12 21:02:05 [Válasz erre: 53 tarnhelm2 2010-04-12 18:16:19]
Igazad van, összekevertem a Kilencediket: az Archpiel az április 19.-i. Azt hiszem még volt is itt erről régebben szó. Csak nekem már 2-3 éve megvan és amikor megvettem, akkor hallgattam volna meg, de kb. 30 másodpercig bírtam (pont azért, mert iszonyúan éles hangja van). És most már csak annyira emlékeztem, hogy az is 42-es. Az 5.-et most már meghallgatom majd én is hétvégén a DGG lemezről, ha lesz kedvem. Mert a japán Furtwängler discography oldalon ezt írják az EMI verziójáról: "After EMI, newly discovered. However, Mr. Kato and many listeners say this release is same to 30th Jun. 1943 performance." És Peter Gutmann is, akinek a Great Conductors-ról írott kritikáját szintén lefordítottam írta: "a producerek állítása szerint találtak még egyet 1944 februárjából, amikor Furtwängler érzelmei még intenzívebbek voltak. Sajnos az azonos játékidőkön kívül minden egyéb köhécselés és zaj pontosan ugyanott van (szerencsére nincs belőlük sok). Így hát a beígért új felvétel helyett itt egy újabb kiadása van a már ismert előadásnak (de vajon 1943-ból, mint előzőleg állították vagy 1944-ből, mint most? Nem tudni)"

53 tarnhelm2 2010-04-12 18:16:19
Nos, a zenehallgatósban felvetett véleményre: Sipi: Ez a felvétel [5. szimfónia] több kiadónál is megjelent CD-n. Én az EMI "Great Conductors" sorozatában lévőn szoktam hallgatni, azon szerintem elég ütősen szól. Viszont az úgy állítja, hogy 1944-es a felvétel (nem 1943-as, mint a többi kiadásnál). Akik összehasonlították, azt mondják, hogy valószínűleg ez hamis adat, mert a maga a felvétel nagyon hasonló és még a közönség zajai is pont ugyanott vannak mindkettőn. Én is össze tudnám hasonlítani, mert megvan a DGG "Recordings 1942-1944" kiadása is, de arról még sosem hallgattam meg, viszont azok a lemezek valóban kissé gyengébben szólnak (azért még elfogadhatóan), bár azok az átírások az 1986-ban Németországba visszakerült RRG szalagokról készültek. A japán Opus Kura kiadó az eredeti Melodia LP-kről készíti az átírásait. Nekem ettől a kiadótól az 1942-es Beethoven 9. van meg, az gyilkos, az első tétel híres üstdobtremolójánál majd kiugrik a hangszóró a helyéről. (Ez a Kilencedik megvolt régebben egy Archpiel CD-n is, de az annyira fémes, éles hangú volt (basszus nélkül), hogy nem bírtam végig hallgatni.) Szóval CD-ből is lehet jó, csak ki kell tapasztalni. :-) Kedves Sipi szerintem ez két különböző felvétel, azért érzed a különbséget. Ez a "Melodia" (Nekem Music and Arts-on): 9. szimfónia, d-moll, Op. 125. Wilhelm Furtwängler, Berliner Philharmoniker, Bruno Kittel Chor, Tilla Briem (s), Elisabeth Höngen (ca), Peter Anders (t), Rudolf Watzke (b). Berlin, 1942. 03. [22 v. 24]. [live]. Music and Arts (1990., ADD) CD653 és ez az Archipel: 9. szimfónia, d-moll, Op. 125. Wilhelm Furtwängler, Berliner Philharmoniker, Bruno Kittel Chor, Erna Berger (s), Gertrud Pitzinger (ca), Helge Roswaenge (t), Rudolf Watzke (b). Berlin, 1942. 04. 19. [live]. Archipel (2004, ADD) APRCD 0270 Az utóbbiról sok vita volt, mert hangtechnikailag nagyon más, de vezénylését tekintve meg nagyon hasonló felvételről van szó - hogy talán hamisítvány. Akik tételről tételre összevetették, azt állítják, hogy teljes egészében biztos, hogy nem ugyanaz a két felvétel, de elképzelhető, hogy kompiláció, azaz bizonyos részeket kipótoltak a "Melodia" lemezről az Archipelen. A vége egyértelműena filmről ismert részlet, amely nem azonos az lp-vel. Az első tételben eltérő teremzajok elég orientálóak. Egy szó mint száz, a két lemezt technikai szempontból nincs értelme összevetni. A Melodia lemezről sok cd kópia készült, azokat talán érdemes. Nekem van néhány orosz cd-m is (RCD) - a 9. nincs meg, de a 7. meg a hegedűverseny pl. igen - ezek hangja naygon hasonlít a Melodia lp-khez - izlés kérdése, én nem igazán szeretem őket, mert nagyon élesek. Az 5. esetében az EMI által publikált felvétel nem azonos tudtommal a Melodia (DG) felvétellel, az EMI legalábbis határozottan ezt állította, azaz nem elírás az 1944.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.