Bejelentkezés Regisztráció

Furtwängler -a \"Jolly Joker\"


52 tarnhelm2 2009-08-15 21:43:06 [Válasz erre: 51 Sipi 2009-08-15 15:40:45]
Kiigazodom rajta... :) Szerintem nem lesz sajtóper a fordításokból... Úgyhogy kiváncsian várom!

51 Sipi 2009-08-15 15:40:45
Örülök, hogy tetszett. Folyamatban van még más Furtwänglerrel kapcsolatos fordítás is, majd megírom, ha készen lesz (csak túl sok dologgal foglalkozom egyszerre). Csak egyetlen probléma, hogy Gert Fischer e-mail címét nem tudom, így nem tudtam engedélyt kérni tőle a fordításhoz, de azért remélem, hogy nem lesz ebből gond. Remélem, a honlapom navigálása érthető volt, sajnos nem a legjobb lett a menürendszer. Az előző menübe a kiválasztott - kék - menüpontra kattintással lehet visszajutni.

50 tarnhelm2 2009-08-15 11:29:44 [Válasz erre: 48 Sipi 2009-08-14 13:59:39]
Hát ez szuper! Számomra eddig ez volt a legfontosabb, amit a Momuson olvastam! KÖszönet!

49 Heiner Lajos 2009-08-14 14:21:31 [Válasz erre: 48 Sipi 2009-08-14 13:59:39]
Nagyon, nagyon, nagyon sok köszönet érte!!

48 Sipi 2009-08-14 13:59:39
Ha valakit érdekel, lefordítottam egy cikket, amiben Friedrich Schnapp - Furtwängler egykori hangmérnöke - nyilatkozik és mesél érdekes történeteket. A [url]http://egalizer.hu/;honlapomon[/url] elérhető (Zene-Karmesterek-Wilhelm Furtwängler menüpont alatt).

47 Sipi 2008-09-03 09:33:06 [Válasz erre: 46 tarnhelm2 2008-09-03 08:52:54]
\"Furtwängler nem szerette a stúdiót\" Igen, ezt én is tudom, ezért volt számomra is fura a dolog. Lehet, hogy a szerző tévedett és valóban Karajanról van szó, ami viszont sokkal kézenfekvőbb, mert ő viszont nagyon szerette a technikai újdonságokat.

46 tarnhelm2 2008-09-03 08:52:54 [Válasz erre: 45 Sipi 2008-09-03 08:15:45]
Mesterségesen, utólag stereósított felvétel több is ismert, és a Bűvös vadászról (1954-es felvétel) szokták azt gondolni, hogy stereo, de valójában az is monóban készült. Én úgy tudom, Furtwänglerrel nem készült ilyen kísérlet, ami logikus is lenne, hiszen alig készült vele egyáltalán stúdio felvétel a háború alatt. (Furtwängler nem szerette a stúdiót). Viszont Karajannal láttam olyan II. vh. alatti szimfónia felvételt, aminek 2 középső tétele stereo volt és 2 szélső mono, legalábbis a kiadó szerint, de nem emlékszem pontosan mi is volt ez.

45 Sipi 2008-09-03 08:15:45 [Válasz erre: 44 tarnhelm2 2008-09-02 22:03:50]
Oldal Gábor: A vájtfülű kutya esete című könyvében olvastam tegnap. Nem tudom, ismered-e, a hangfelvétel történetéről szól, de csak említés szintjén volt ez benne a végén. Megpróbáltam utánanézni, de csak mesterségesen \"sztereósított\" felvételeket találtam - igaz, nem sokat kutattam.

44 tarnhelm2 2008-09-02 22:03:50 [Válasz erre: 43 Sipi 2008-09-02 20:23:30]
Nekem úgy rémlik, hogy Furtwänglerrel nem, csak Karajannal készültek ilyen felvételek. Mik az infóid?

43 Sipi 2008-09-02 20:23:30
Most olvastam, hogy a 40-es évek elején Berlinben készültek kísérleti sztereo-felvételek, amiken Furtwängler vezényel. Tud ezekről valaki valamit?

42 tarnhelm2 2008-06-26 08:23:41
Végül is ez inkább ide való: 1605. tarnhelm2 Előzmény - 1604 Válasz erre 2008-06-26 08:22:10 Nincs. Haendeltől csak Concerto grosso (OP.6. N.5 ill. 10.)felvétele vn. Bachtól Máté Passióból több is (kevésbé szeretem őket), 3. és 5. Brandenburgi verseny, 3. szvit (az Air külön is). Preklasszikából Gluck: Orfeusz és Euridiké (teljes, de nem a legjobb), viszont van Iphigenius és Alceste nyitány, és az utóbbi gyönyörű. Kb ennyi. 1604. WiseGentleman Előzmény - 1601 Válasz erre 2008-06-26 01:25:38 Egy primitív, de szerintem idekívánkozó kérdés: Furtwänglernek van Messiás-felvétele?

41 tarnhelm2 2008-02-23 12:03:19 [Válasz erre: 40 Popriscsin 2008-02-23 11:46:52]
Furtwänglerrel is van Figaro (németül), na az tényleg nem jó, szerintem sem. Erich Kleiber Figaro-felvételét sokan tartják a mű legjobb lemezfelvételének, volt is erről szó nem olyan régen valamelyik másik topicban.

40 Popriscsin 2008-02-23 11:46:52 [Válasz erre: 39 tarnhelm2 2008-02-23 11:38:13]
Siepinek van egy fantasztikus Figaroja is (lemez) Erich Kleiberrel,na az zeneileg is elképesztően jó.

39 tarnhelm2 2008-02-23 11:38:13 [Válasz erre: 38 Popriscsin 2008-02-23 11:22:58]
Négy salzburgi felvétel létezik Furtwänglerrel. 1950. 07. 31. Gobbival a címszerepben; valamint 1953. 07. 27. és 1954. 08. 03. előadások felvétele Siepivel, illetve az említett film, ami szintén 1954-es csak Schwarzkopf helyett Lisa della Casa énekli Elvirát. A zenekar szerintem mindegyiken kiváló - igaz, nem az a lightos, és nem sok köze van a historikus felvételekhez, de én ezt nem tekintem követelménynek. Furtwängler szenvedélyes drámának fogja fel a darabot, mint szinte mindent, amit vezényel. Szerintem a DG esetében ez a felfogás legitim. A báli jelenetet ennél hatásosabban én még nem hallottam vezényelni. Gobbi szerintem is rossz. Ő mintha Scarpiát énekelne, úgy vicsorog - ezért az 1950-es felvételt nem szeretem. De Siepi remek. Sármos, határozott és persze kegyetlen, igazi drámai hős, aki romlottságában is vonzó tud lenni - főleg egy nyüszüge Don Ottavióhoz képest. :)

38 Popriscsin 2008-02-23 11:22:58 [Válasz erre: 36 tarnhelm2 2008-02-23 11:13:55]
Én egy salzburgi felvételről beszélek.

37 Popriscsin 2008-02-23 11:20:43 [Válasz erre: 36 tarnhelm2 2008-02-23 11:13:55]
Akkor biztos nem ugyanarról az előadásról beszélünk.

36 tarnhelm2 2008-02-23 11:13:55 [Válasz erre: 35 Popriscsin 2008-02-23 09:33:41]
Fogalmazzunk úgy, Popriscsin, hogy ez a te véleményed. Szerintem pedig az egyik legjobb Don Giovanni, amit valaha hallottam. (A Varázsfuvola vagy a g-moll szimfónia valóban nem az ő világa - szerintem sem, de a DG nagyon is az.)

35 Popriscsin 2008-02-23 09:33:41 [Válasz erre: 33 tarnhelm2 2008-02-23 09:00:46]
Ez az előadás zeneileg (is) nagyon gyenge. Fogalmazzunk finoman: Mozart valószínüleg nem volt Furtwängler világa.

34 -zéta- 2008-02-23 09:05:30 [Válasz erre: 33 tarnhelm2 2008-02-23 09:00:46]
Szinte [url]http://www.momus.hu/article.php?id=3311&search=1&condition=Don+Giovanni&index=25;ugyanez[/url] a produkció, viszont Elvirát a színpadon Lisa della Casa énekli. (jó csere!)

33 tarnhelm2 2008-02-23 09:00:46
Ma a Mezzo 20.30-tól közvetíti a Furtwängler vezényelte 1954-es Don Giovannit. Címszerepben Cesare Siepi.

32 tarnhelm2 2008-01-18 14:50:07 [Válasz erre: 31 tarnhelm2 2008-01-18 14:49:30]
Aptiti! Várjuk az anekdotát!

31 tarnhelm2 2008-01-18 14:49:30
Áthozat a Wagner topicból. (részlet) 952. Aptiti Előzmény - 947 Válasz erre 2008-01-18 08:23:24 Most már felettébb kíváncsivá tettél \"Mesterdalnokok\"terén.:) Híres példaképem, André Kosztolányi kedvenc operája is ez volt. Habár ő abban a szerencsés megtiszteltetésben részesülhetett, hogy 1937-ben élőben Furtwängler vezényletével láthatta. Még hozzá teszem, hogy volt egy jó sztorija is az öreg Kosztó-nak ezzel kapcsolatban (Furtwängler és a US Steel)

30 tarnhelm2 2007-11-17 12:45:00 [Válasz erre: 29 Heiner Lajos 2007-11-17 12:30:12]
Abban volt, de szétvégtam a tokot, mert alig jött ki belőle a lemez, és beletettem egy rendes műanyagba dobozba. A tokból lett a borító. :)

29 Heiner Lajos 2007-11-17 12:30:12 [Válasz erre: 28 tarnhelm2 2007-11-17 12:13:00]
A Tiéd is papírtokban?

28 tarnhelm2 2007-11-17 12:13:00 [Válasz erre: 26 Heiner Lajos 2007-11-17 12:06:58]
Az enyém az angol Furtwängler társaság tudomásom szerint egyetlen cd-kiadványa: Brahms: 1. szimfónia, c-moll, Op. 68. Wilhelm Furtwängler (dir.), Orquestra Sinfonica Venezuela. Caracas, AmfiteTeatro José Angel Lamas. 1954. 03. 19-21. [live]. in. Wilhelm Furtwängler Society UK (AAD, 1987) FURT 102 Van még rajta Tannhäuser-nyitány meg Don Juan. Rémes.

27 tarnhelm2 2007-11-17 12:09:53 [Válasz erre: 25 Heiner Lajos 2007-11-17 12:05:33]
Melyik? :)) d-moll (20.) zongoraverseny, K 466 Bruno Walter (dir.), Bruno Walter (p), NBC Symphony Orchestra. (New York, 1939. 03. 11.) in. Bruno Walter Starportrait 2. Nota Blu (1993, AAD) 935116 3/4 d-moll (20.) zongoraverseny, K 466 Bruno Walter (dir.), Bruno Walter (p), Wiener Philharmoniker, Edinburgh Festival, 1947. (?) in. Wing (1995, AAD) WCD 50 De egyetértek: Walterhez sokkal jobban illik Mozart, mint Furtwänglerhez. (A Don Giovanni tekintetében azonban - veled szemben - a topic névadójára szavazok, bár minden elismerésem Walter két felvétele iránt is.)

26 Heiner Lajos 2007-11-17 12:06:58 [Válasz erre: 20 tarnhelm2 2007-11-16 14:00:08]
Örülök, hogy a Venezuelaiakkal készített felvétel legalább két példányban van meg Mo-n...

25 Heiner Lajos 2007-11-17 12:05:33 [Válasz erre: 22 tarnhelm2 2007-11-16 15:08:28]
A K. 466 számomra Walterrel a legkedvesebb.

24 tarnhelm2 2007-11-16 17:02:01 [Válasz erre: 23 vichy 2007-11-16 15:14:03]
Mert Gobbi vicsorogva énekli ezt a művet, és nem veszi észre, hogy a főszereplő Don Giovanni és nem Scarpia.

23 vichy 2007-11-16 15:14:03 [Válasz erre: 22 tarnhelm2 2007-11-16 15:08:28]
Miért kerülendő a Gobbis?

22 tarnhelm2 2007-11-16 15:08:28 [Válasz erre: 21 Sipi 2007-11-16 14:31:47]
Furtwängler hömpölygő, súlyos, drámai előadásmódja valóban nem egészen olyan, ahogy általában Mozartot hallani szeretjük - a Varázsfuvolájában például feltűnő a humor hiánya - ám van olyan Mozart-darab, ami ebben a felfogásban (is)roppant hatásos. Ilyen szerintem: - Don Giovanni amiből 3 cd és 1 dvd (video) is létezik - ezek közül a Siepivel készültek (cd 1953, 1954), dvd (1954) nagyon jó, a Tito Gobbis (1950) kerülendő. - Esz-dúr szimfónia (K 543) - 1944-bő a berlini filharmonikusokkal fenomenális Tulajdonképpen nem rossz a d-moll zongoraveseny (K 466) Lefébure-rel 1954-ből, de azért van jobb. A két másik zongoraverseny (K 365, két zongorás Esz dúr) és a 22.Esz dur (K 482) felejthető, akárcsak a Szöktetés- és a Figaro-nyitány. A Kis Éji zenét már nem tudom, milyen vele, mert képtelen vagyok rávenni magam arra, hogy meghallgassam ezt a művet. :)

21 Sipi 2007-11-16 14:31:47
A Bartók hegedűverseny nekem is megvan, de még csak egyszer hallgattam meg és akkor még a művet sem ismertem. Nem igazán tetszett. Azóta megismertem valamennyire a Hegedűversenyt, Yehudi Menuhin/Doráti/NPO felvételről, meg is szerettem, majd most újból meghallgatom a Furtwänglerest és akkor már konkrétabb véleményt tudok alkotni az előadásról. Az ő stílusát valahogyan nem érzem igazán Mozarthoz illőnek, de be kell valljam, még nem ismerem egy Mozart-felvételét sem. (Így vagyok egyébként Ferencsik Mozart-előadásával is, arról pedig van néhány lemezem).

20 tarnhelm2 2007-11-16 14:00:08 [Válasz erre: 19 Sipi 2007-11-16 13:20:41]
De van ám, több is. Én nem igazán szeretem vele többek között a következőket: - Bach: Máté Passió (másfél előadás) - Mozart: Varázsfuvola (két előadás) - Mozart: Figaro házassága - Mozart: g-moll szimfónia (sok előadás) - Verdi: Otello - Berlioz: Faust elkárhozása - Bartók: Hegedűverseny aztán vannak művek, amiket nem igen hallgatok meg, mert a szerző nem dob fel, pl: - Pepping - Blächer - Heinz Schubert - Höller - Fortner Továbbá nagy különbségek vannak bizonyos művek interpretációi között is, pl. a Venezuelai szimfonikusokkal készült Brahms 1. sem a kedvencem. :))

19 Sipi 2007-11-16 13:20:41
Van egyébként olyan előadása, ami valamiért nem tetszik itt valakinek? Én tegnap meghallgattam az EMI Beethoven-összes szinfónia Furtwänglerrel csomagból a 6. szimfóniát és az első tételt elég álmosítónak találtam. Egy kis frissesség nem ártott volna bele. Persze ez stúdiófelvétel, nem élő. Viszont a vihar-tétel nagyot robbant, ekkor megjavult az előadás egészéről a véleményem.

18 Sipi 2007-11-11 20:42:58 [Válasz erre: 16 tarnhelm2 2007-11-11 17:53:16]
Szerintem is nagyon jó. Egyébként a másodikon van. Mindenkinek ajánlott, de különösen annak, aki eddig csak az öreg Celibidache-t ismerte.

17 sphynx 2007-11-11 18:50:44 [Válasz erre: 14 tarnhelm2 2007-11-11 17:42:34]
Akkor mondtam, hogy Celibidache nekem annyi. Vagyis Furtwängler felvétele az elfogultság okán nem nevezhető reprezentatívnak.

16 tarnhelm2 2007-11-11 17:53:16 [Válasz erre: 15 Ködlámpa 2007-11-11 17:44:10]
Az Art of Conducting dvd-n rajta van, hirtelen nem tudom, hogy az 1. vagy a 2. részben, talán inkább a másodikban. Szenzációs. Celibidache még nem kövér és nem lassú :) A Berlini Filharmonikusok lényegében a szabad ég alatt ülnek, mert a Philharmonienak már nincs meg a teteje. A háború vége után vették fel nem sokkal, Furtwängler el volt tiltva, még Karajan is, a fiatal Celibidache vezette a zenekart. Remek előadás.

15 Ködlámpa 2007-11-11 17:44:10 [Válasz erre: 14 tarnhelm2 2007-11-11 17:42:34]
Nem. :-(

14 tarnhelm2 2007-11-11 17:42:34 [Válasz erre: 13 Ködlámpa 2007-11-11 17:39:29]
És azt a filmfelvételt ismered, amelyen Celibidache a lebombázott Philharmonie épületében az Egmont nyitányt vezényli?

13 Ködlámpa 2007-11-11 17:39:29 [Válasz erre: 12 tarnhelm2 2007-11-11 17:30:26]
Elnézést, elfogott a harci düh, már láttam Berlint a lelki szemeim előtt. Vologya

12 tarnhelm2 2007-11-11 17:30:26 [Válasz erre: 11 tarnhelm2 2007-11-11 17:14:35]
Igen nagy kár, hogy Ködlámpa begorombult a végére, mert szerintem kobzos55 Furtwänglerrel kapcsolatban sokakat foglalkozató kérdést feszeget, Ködlámpa pedig lényeges dolgokat ír a felvételről. Ez a Pastorale egészen sajátos előadás - és talán nem belemagyarázás, hogy az egyedisége valóban összefügg a felvétel idejével. Furtwänglernek 7 felvétele maradt fenn Beethoven 6. szimfóniájából, de egy sincs köztük, amely ennyire ideges viharjelenetet őriz és, amelynek az 5. tételében nincs nyoma a kiderülő ég nyomán fakadó \"hálás érzéseknek\". (A legközelebb ehhez a felfogáshoz az 1947. május 25-i koncertfelvtel áll, hogy miért, az más kérdés). Ez egy mélyen pesszimista Pastorale. Érdekes, mert nem sokkal korábban stúdióban is lemezre vette a darabot, és az még sokkal optimistább hangulatban végződik: 6. szimfónia, F-dur, Op. 68., \"Pastorale\" Wilhelm Furtwängler (dir.), Wiener Philharmoniker. Wien, Musikvereinssaal, 1943. 12. 22-23. in. Preiser Records (1994., AAD) CD 90199

11 tarnhelm2 2007-11-11 17:14:35
Áthozatal a \"Milyen zenét hallgatsz most?\" topcból 13162. kobzos55 Válasz erre 2007-11-11 12:12:17 Beethoven: VI. szimfónia, \"Pastorale\" Berliner Philharmoniker, W. Furtwaengler Berlin, 1944. március 19. Hallgatom a zenét - és közben nézem a dátumot: 1944. március 19. Magyarország német megszállásának a napja. A németek már rég túl vannak a sztálingrádi és a kurszki vereségen, feladták Kijevet, tejes vereséget szenvedtek Afrikában, Olaszország hivatalosan kapitulált... De a hábotú még javában dúl. Németországban egyre nagyobb a nyomor, az amerikai légierő időnként német területeket bombáz, mind fiatalabb gyerekeket hívnak be karonának... De a filharmonikusok ülnek - és csodálatosan szépen játsszák Beethoven legbékésebb szimfóniáját... Mi ez? A zene hatalma, csodálatos vigasztaló ereje? Vagy a zenészek prostitúciója? Netán mindkettő egyszerre? 13164. Ködlámpa Előzmény - 13162 Válasz erre 2007-11-11 13:42:15 Furtwängler háborús felvételeiben minden, benne van. Ez a Beethoven 6. például a zenében eredetileg jelen lévő leheletfinom érzések, harmónia és csendes állandóság - a „pastorale” - helyett, bizonytalan, döcögve bukdácsolós, zavarodott (nem zavaros!) mint, amikor fájós torokkal énekel, törött lábbal táncol az ember, de táncol, mert az a dolga. A németek már túl voltak Sztálingrágon és azon, hogy a Kurszki ívben sokadszor is visszaverték őket az oroszok. Tudták, hogy vége. De mindenki tette a dolgát, mert ilyenek, és mert nem nagyon tudták, mi mást is lehetne. És ez az egész benne van ebben a felvételben. Ahogy az 1944 december 20-i Eroica felvétel gyászindulójában beleborzong az ember, ahogy végveszélyt kiáltanak a trombiták (bár Beethoven nem annak írta). A zenészek pedig nem prostituáltak, hanem JÁTSZANAK, MERT AZ A HIVATÁSUK. Ők nem mentek a frontra. Nem öltek, nem fagytak halálra. Aztán nem védték a népüket és a házukat, hazájukat az oroszoktól. „Csak” zenészek voltak. Hát így tették a dolgukat, amíg tehették. És közben nagyszerű dokumentumát hagyták a már megtört, a végre váró, de még mindig küzdő német nép életérzésének, amit máshonnan az életben nem ismerhetnénk meg. Te pedig, üres elmélkedés (és prostitúcióról való filozofálás) helyett, hallgass zenét a meleg szobában, és próbáld meg becsülni, amit nem értesz.

10 tarnhelm2 2007-09-08 17:27:40 [Válasz erre: 4 Sesto 2007-09-07 18:21:55]
Sesto! Il barbiere di Siviglia nyitányát (A sevillai borbély overture-t) már át se költöztetted? :((

9 Semmelweis 2007-09-07 20:15:44 [Válasz erre: 4 Sesto 2007-09-07 18:21:55]
esetleg: Rossini: The Thieving Magpie (overtüre)

8 Sesto 2007-09-07 20:13:55 [Válasz erre: 7 Semmelweis 2007-09-07 20:13:22]
...ja,...te már csak tudod,..no comment!

7 Semmelweis 2007-09-07 20:13:22 [Válasz erre: 6 Sesto 2007-09-07 20:11:56]
Ebből nem dumálod ki magad... :-))))

6 Sesto 2007-09-07 20:11:56 [Válasz erre: 5 Semmelweis 2007-09-07 20:07:29]
...kérd azon számon, aki feltette,...ha vmi. nem tetszik!-én csak átraktam ide...

5 Semmelweis 2007-09-07 20:07:29 [Válasz erre: 4 Sesto 2007-09-07 18:21:55]
Rossini: A tolvaj szarka (overture) (nem beszél magyar, csak egy kicsit)

4 Sesto 2007-09-07 18:21:55
12319. tarnhelm2 Válasz erre 2007-09-07 12:47:06 Sestónak ajánlva :)))) Rossini: La Gazza Ladra (nyitány) Wilhelm Furtwängler (dir.) Berliner Philharmoniker. Berlin, 1935. in. Koch Legacy: Furtwängler, The Early Recordings 1926-37 (1991) 3-7059-2

3 Sesto 2007-08-18 20:45:20 [Válasz erre: 1 tarnhelm2 2007-08-18 20:42:22]
...igérem, ha vmi Furtwängleres-témában felbukkan, akkor takaritok!!! kisdobos becsszó!!! ;-)





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.