Bejelentkezés Regisztráció

Dmitrij Dmitrijevics Sosztakovics


64 kobzos55 2007-07-09 17:44:03 [Válasz erre: 63 Sipi 2007-07-09 17:07:22]
A 2.-at fiának írta 19. szülinapjára - állítólag ezért viszonylag könnyen lejátszható. Ajánlom még figyelmedbe: [url]http://en.wikipedia.org/wiki/Piano_Concerto_No._2_(Shostakovich);wikipedia[/url]

63 Sipi 2007-07-09 17:07:22
Hát eddig az 5. és a 10. szimfóniát, az Ünnepi nyitányt, a Gadfly szvitet valamint a csellóversenyt ismertem tőle és azok komolysága után meglepett ezek sokkal könnyedebb hangvétele. Mintha már a könnyűzene határán járna. A lemezen egyébként az 1. verseny zongorára és trombitára valamint a 2. zongoraverseny mellett néhány zongoramű is hallható. Laikusként hallgatva a versenyeket, szerintem nagyon nehéz lehet őket előadni.

62 Sipi 2007-07-09 17:03:48 [Válasz erre: 55 Semmelweis 2007-07-08 22:40:01]
Hát nekem sem szokott felállni semmiféle zenétől. Doktor úr, ugye ez nem baj?

61 sphynx 2007-07-09 15:16:57 [Válasz erre: 6 Semmelweis 2007-07-07 23:35:26]
csak tudnám, hová teszi a másik szemüveget...? Van, [url]http://www.vor.ru/English/tales/Stravinsky%203.jpg;akinek[/url] ez nem probléma. Persze, ez már nem az a kategória.

60 Szilgyo 2007-07-09 08:25:52
De azért nagyon szeretem Sosztakovicsot!

59 Szilgyo 2007-07-09 08:24:17
A Lady Macbeth nem rossz. Az 1. szimfónia sem. A Kilencediket szeretem, a zongora/trombitaversenyeket is. A Második, Harmadik az közel hallgathatatlan. A Leningrád helyenként klassz.

58 sphynx 2007-07-08 22:52:51
Megyek, mert még harminc lemezt meg kell hallgatnom ma.

57 Semmelweis 2007-07-08 22:45:45 [Válasz erre: 56 sphynx 2007-07-08 22:44:14]
jó, hát van aki mellől nem lép le a fehérnép, bármilyen szörnyű zajt csinál is...

56 sphynx 2007-07-08 22:44:14 [Válasz erre: 55 Semmelweis 2007-07-08 22:40:01]
Tök jó nő volt a felesége (x-edik). De botfüle volt. Különben világgá ment volna?

55 Semmelweis 2007-07-08 22:40:01 [Válasz erre: 53 sphynx 2007-07-08 22:38:53]
szerintem évtizedekig fel sem állt neki... ilyen zenétől...

54 Semmelweis 2007-07-08 22:39:29 [Válasz erre: 52 sphynx 2007-07-08 22:38:38]
hát az biztos, hogy én nem kilóra hallgatok zenét...

53 sphynx 2007-07-08 22:38:53
Neurotikus is volt és szarul zongorázott.

52 sphynx 2007-07-08 22:38:38 [Válasz erre: 51 Semmelweis 2007-07-08 22:34:33]
Azért mert nem ismered a kedvenced munkásságát...

51 Semmelweis 2007-07-08 22:34:33 [Válasz erre: 50 sphynx 2007-07-08 22:33:08]
Nem beszélve a Fidelió-ról...

50 sphynx 2007-07-08 22:33:08
És a prelüdők?

49 Semmelweis 2007-07-08 22:33:02 [Válasz erre: 48 kobzos55 2007-07-08 22:32:09]
ja, a hgv... bezony...

48 kobzos55 2007-07-08 22:32:09 [Válasz erre: 46 Semmelweis 2007-07-08 22:24:13]
No meg a 8.-at, és még egyszer: a vonósnégyeseket! meg a zongoratriót! meg a csellóversenyeket! meg a hegedüversenyt! meg a Mcenszki Lady Machbetet...

47 Semmelweis 2007-07-08 22:29:03 [Válasz erre: 45 Szilgyo 2007-07-08 22:20:07]
ugyanis sphynx azt találta mondani, hogy Sosztakovics unalmas szürke massza, és nem tartozik a legnagyobbak közé...

46 Semmelweis 2007-07-08 22:24:13 [Válasz erre: 45 Szilgyo 2007-07-08 22:20:07]
Szerintem költözzetek össze sphynx-szel. Nagyon jól ellesztek... :-))) Amúgy az ötödiket, vagy a tizenharmadikat javaslom. A kilencedik, egy vidám kis szösszenet a többihez képest...

45 Szilgyo 2007-07-08 22:20:07
Ezek a Sosztakovicsok eléggé hasonlítanak egymásra, nem valami behízelgő muzsika egyik sem. Eddig az 9. tetszett még a legjobban. Mahler százszor jobb.

44 sphynx 2007-07-08 21:56:30
Meg picit nárcisztikus volt a bácsi.

43 Semmelweis 2007-07-08 21:54:44 [Válasz erre: 42 kobzos55 2007-07-08 21:51:08]
Gyanítom, hogy azért, mert akkoriban nem volt még Madonna, meg Michael Jackson...

42 kobzos55 2007-07-08 21:51:08 [Válasz erre: 38 Szilgyo 2007-07-08 21:37:09]
A zg.versenyekből nekem is a Jansons van, valóban jó. A 4. szimf. valóban könnyú darab, talán a \"leganarchistább\", bár maga Sosztakovics azt mondta, hogy \"ahogy öregszem, egyre többet hallgatom\".

41 kobzos55 2007-07-08 21:47:53 [Válasz erre: 35 Sipi 2007-07-08 21:05:57]
Nem tudom mire számítottál, de az elsőben árad a humor. A második kedves darab, tudni kell róla, hogy szándékosan kissé gyermetegre írta!

40 sphynx 2007-07-08 21:43:58
Egy bolond százat csinál.

39 Semmelweis 2007-07-08 21:41:42 [Válasz erre: 38 Szilgyo 2007-07-08 21:37:09]
:-)))

38 Szilgyo 2007-07-08 21:37:09 [Válasz erre: 35 Sipi 2007-07-08 21:05:57]
Nekem a Mariss Jansons-féle felvétel van meg, az tetszett. Viszont éppen a 4. szimfóniával küzdök, és egyelőre ő áll nyerésre.

37 Semmelweis 2007-07-08 21:35:50 [Válasz erre: 35 Sipi 2007-07-08 21:05:57]
Mesélj, milyen...

36 Sipi 2007-07-08 21:06:50
Egyébként ha jól tudom, Beethovennek egy jelszava volt maga számára: Mindig egyszerűbben!

35 Sipi 2007-07-08 21:05:57
Megvettem az EMI Great Recording sorozatából a Sosztakovics zongoraversenyeket (előadja a szerzó és André Cluytens). Hát igencsak meglepődtem. Nem erre számítottam.

34 kobzos55 2007-07-08 08:59:04 [Válasz erre: 17 Franca 2007-07-07 23:49:19]
Nagyon érdekes Volkov: Sosztakovics és Sztálin c. könyve is. És nem csak Sosztakovics miatt, sok érdekeset lehet olvasni a kor jelentős figuráiról: Ahmatováról, Majakovszkijról, Prokofjevről stb. stb. Azt a kort egyszerúen nem lehet megérteni, de úgy a könyv végére az ember kezd valamit megérezni...

33 Semmelweis 2007-07-08 00:02:58
33.

32 Semmelweis 2007-07-08 00:02:41
Na mégegyszer ezt. Az előző folytatása: Rosztropovics a 7. első tételében sztem egyáltalán nem bolerósan vezényli a dolgot (bár ez agyamenteknek, exhibicionistáknak, és értetleneknek csábító lehetőség). Olyan, mintha pórázon tartaná a szólamot. Tök jó... ez a vezetettség érzés nagyon megfelel a felvonuló hadsereg képének. Neked kivel van meg a 7.?

31 Semmelweis 2007-07-08 00:00:14
na megyek a dolgomra...

30 Semmelweis 2007-07-07 23:59:28
és az apraja egyben: 345. sphynx Válasz erre 2007-07-07 23:30:55 Vége: peregnek a dobok... atrakció! 344. sphynx Előzmény - 340 Válasz erre 2007-07-07 23:28:11 Ezt a megfogalmazást janomanótól hallottam és találónak tartottam. Mellesleg kobzos is rábólintott. Zaklatott vonós hangzás, oké: vonat, sípol is, tülköl is, de a tétel közepén jönnek a harsonák és a dob, na, onnét már csak a kötéltáncos hiányzik. 343. Semmelweis Előzmény - 342 Válasz erre 2007-07-07 23:19:20 :-) 342. Semmelweis Előzmény - 341 Válasz erre 2007-07-07 23:18:53 Az ilyenektől mentsen meg a jóisten... 341. sphynx Válasz erre 2007-07-07 23:18:24 Szilgyo még egy nagy Sosztakovics értő. 340. Semmelweis Előzmény - 339 Válasz erre 2007-07-07 23:18:12 Pl. a \"cirkuszi zene\" minősítés részedről egyszerű vagdalkozás volt. Mert van cirkuszi zene, de az említettekben nyoma sincs ennek. Vagyis nem írhattad az élményeid alapján, csak mondtál valami pejoratívat. Tartalom nélkül bírálni viszont minek? Mondhatod, hogy ez a te személyes véleményed, de tudom, hogy vagy annyira jó fülű zenehallgató, hogy nem hallasz cirkuszi zenét ott, ahol egyébként nincs ilyesmi. Szóval kötözködsz. :-) 339. Semmelweis Előzmény - 338 Válasz erre 2007-07-07 23:14:02 dehogynem... 338. sphynx Előzmény - 336 Válasz erre 2007-07-07 23:12:37 Mivel nem értesz egyet? Miért érzed úgy, hogy kötözködöm? Érvelj, légy szíves! A Momuson nem illik vagdalkozni. 337. kobzos55 Előzmény - 335 Válasz erre 2007-07-07 23:07:37 No legalább visszatértünk valamelyest a fórum címéhez. Jó éjt, megyek aludni... 336. Semmelweis Előzmény - 334 Válasz erre 2007-07-07 23:07:19 á... mosmá csak kötözködik, mert túl jókat írtam itt Sosztakovicsról... (meg azt mondtam neki, hogy nem érti :-) olyan, mint a haverja a Hétszünyű Monyók a homokozóban: ha valamit nem ért, vagy megsértődik, akkor átmegy durci kisfiúba, és rombol... :-) 335. sphynx Előzmény - 334 Válasz erre 2007-07-07 23:06:06 Elolvastam, köszi. Bizonyíték, hogy sokféle értelmezés lehetséges. Én most épp Bernsteinnel hallgattam, és nem találtam paródiának. Inkább vidám cirkuszi zene. Bernstein a Bolerót is jól nyomta. 334. kobzos55 Előzmény - 333 Válasz erre 2007-07-07 22:58:16 Kedves sphynx! Megtennéd, hogy elolvasod, amit a VII. első tételéről írtam az olvasói levelek 4467-ben? 333. sphynx Válasz erre 2007-07-07 22:53:42 A 7. első tétel meg Ravel: Bolero, csak az jobb. Valljuk be, Soszti nagyon nagy kilengésekkel dolgozott. Van elsőosztályú zenéje és van nagyon gyenge is. 332. Semmelweis Előzmény - 330 Válasz erre 2007-07-07 22:52:16 Szerintem ez nem cirkuszi zene. Akar valamit mondani, és el is mondja. Viszont semmi csinnadratta nincs benne, ami a cirkusz jellemzője lenne... 331. kobzos55 Előzmény - 330 Válasz erre 2007-07-07 22:41:01 Sok pompás cirkuszi zene van! Pl. ez is... Mahler egyik imádnivaló szokása a cirkuszi zene keverése az áhitattal (ld. Mahler III. sz.) És hogy más múvészeti ágat is említsek: Fellini is ettől megunhatatlan (egyebek mellett)! 330. sphynx Válasz erre 2007-07-07 22:29:27 Meghallgattam a 8. 3. tételét. Na, erre mondaná janomano - némi joggal - hogy cirkuszi zene. (Én se ezért a tételért szeretem Sosztit.) 329. Semmelweis Előzmény - 322 Válasz erre 2007-07-07 22:13:20 Milyen lovak, te pupák? 328. Semmelweis Előzmény - 324 Válasz erre 2007-07-07 22:11:48 Nissunk egy topicot \"Mért szereti Semmelweis Sosztakovicsot?\" névvel...? :-) 327. Semmelweis Előzmény - 323 Válasz erre 2007-07-07 22:09:14 Ha tudod, hogy vonat, nem is olyan bántóan repetitív. :-) De Glass valóban rémes tud lenni ehhez képest... 326. kobzos55 Előzmény - 325 Válasz erre 2007-07-07 22:08:07 Én a Concertgebouw/Haitink-ra esküszön. Ámbár: de gustibus... 325. sphynx Válasz erre 2007-07-07 22:07:10 A 8. Mravinszkijjal nagyon jó. 324. kobzos55 Előzmény - 323 Válasz erre 2007-07-07 22:06:26 Mintha off-olnátok (off-olnánk) egy ideje... 323. kobzos55 Előzmény - 319 Válasz erre 2007-07-07 22:05:02 És a VIII. szimf. 3. tétele (vágtató vonat? nem tudom, legyen): ilyen \"repetitív\" zenét úgy 50 évvel később kezdett írni, mondjuk Glass, vagy Adams - csak sokkal gyengébbeket! 322. sphynx Válasz erre 2007-07-07 22:04:39 havas sztyeppén vágtató vonat és zakatoló lovak vontatják? 321. sphynx Válasz erre 2007-07-07 22:03:05 A 7.-ben (Bernsteinnel) isteni részek vannak, de nyilván nem volt Soszti keze ügyében olló. 320. Semmelweis Előzmény - 318 Válasz erre 2007-07-07 22:01:29 Más idők jártak.... :-) De egyébként a nagy műveiben Soszti sem filmzenész... 319. Semmelweis Előzmény - 314 Válasz erre 2007-07-07 21:59:58 A nyolcadikat szeretem... háborús szimfónia... és az a havas sztyeppén vágtató vonat.. elképesztő erős kép, beleég az ember lelkébe... 318. sphynx Előzmény - 317 Válasz erre 2007-07-07 21:58:11 Ők nem filmzenét írtak, barátom.

29 Semmelweis 2007-07-07 23:57:55 [Válasz erre: 25 Semmelweis 2007-07-07 23:55:33]
Semmelweis: \"Érezted-e Beethovennél valaha is azt, hogy \"na most akkor váltsunk témát\", és a következő pillanatban már egész más zenét hallasz? Nála észre se veszed az átmeneteket. Ezért mondod, hogy egyszerűbb zene?\" Hát dehogy... ők nem dolgoznak ennyi párhuzamos síkkal...

28 Semmelweis 2007-07-07 23:57:29 [Válasz erre: 25 Semmelweis 2007-07-07 23:55:33]
kobzos55: Már nem emlékszem, ki mondta, hogy Mahler volt az első zeneszerző, akinél általában nem tudni, hogy a következő ütemben mi következik...

27 Semmelweis 2007-07-07 23:56:53 [Válasz erre: 23 Semmelweis 2007-07-07 23:54:01]
Semmelweis: Asszem erre Rozsdgyeszvenszkij féle felvételre mondtad már egyszer, jónéhány hete, hogy elég harsány, csimm-bumm, vagy milyen. Lehet, hogy tényleg úgy játsszák a darabot.

26 Semmelweis 2007-07-07 23:56:09 [Válasz erre: 24 Semmelweis 2007-07-07 23:54:53]
kobzos55: A Sosztakovics V. (és a VIII.) szerintem is a zenetörténelem legnagyobb szimfóniái között van. A közelmúltban a MüPa-ban a Sztpéterváriak/Tyemirkanov is fantasztikusan jó volt, főleg az utolsó két tételben! Az utolsó hihetetlenül megrázó volt, eszük ágában se volt \"diadalmas\"-ra venni. (Talán csak a II. tételbe visznek még több zkri virtuózitást a New Yorkiak Bernsteinnel, nekem a Tokyo, 1979 live van meg.)

25 Semmelweis 2007-07-07 23:55:33 [Válasz erre: 24 Semmelweis 2007-07-07 23:54:53]
sphynx: És akkor ideidézném ezen soraidat: \"Beethovenék általában jóval egyszerűbb zenét írtak. Akkoriban nem volt még divat ilyen összetettségű mondanivaló megfogalmazása.\" Érezted-e Beethovennél valaha is azt, hogy \"na most akkor váltsunk témát\", és a következő pillanatban már egész más zenét hallasz? Nála észre se veszed az átmeneteket. Ezért mondod, hogy egyszerűbb zene? Egy frászt.

24 Semmelweis 2007-07-07 23:54:53 [Válasz erre: 23 Semmelweis 2007-07-07 23:54:01]
Semmelweis: gen, épp az jutott nekem is eszembe délután, amikor a Soszti szimfóniáról írtam, hogy Mahlerre viszont ez jellemző. Nála jóval kevésbé \"indokoltnak” tűnnek, a váltások, kevesebb a párhuzamos szint, lineárisan ábrázol, és sokszor érthetetlen ugrásokkal. Szóval nekem is eszembe jutott Mahler, csak nem párhuzamként. Inkább, mint ellenpélda.

23 Semmelweis 2007-07-07 23:54:01 [Válasz erre: 22 Semmelweis 2007-07-07 23:53:28]
sphynx: Tegnap meghallgattam az 5-diket Rozsdgyesztvenszkijjel, és bár az 5-6 (nem számoltam) kölönböző szintet én is felfedezni véltem, nekem konkrétan Mahler jutott az eszembe, aki meglehetősen ad hoc módon váltogatja a különböző hangulatú blokkokat a zenéjében. Nyilván jobban meg kell hallgatnom még a művet, és ezért a blaszfémiás kijelentésért ezúton is elnézést kérek.

22 Semmelweis 2007-07-07 23:53:28 [Válasz erre: 20 Semmelweis 2007-07-07 23:52:17]
Semmelweis: Soszti ötödikjében, ha jól számolom, 5-6 különböző, de szervesen együttműködő sík mondanivalója jelenik meg egyszerre. Szóval 5-6 különböző szint „történéseit” ábrázolja párhuzamosan a zenében. Gyönyörű összetettség. És hozzá kell tennem, hogy, ennek ellenére érzésem szerint, egy cseppet sem kaotikus, vagy kiforratlan a mondanivalója, és annak megfogalmazása. Minden szépen, rendben együtt van. Tudja, mit akar mondani, és el is mondja. (Most ezt ne úgy képzeljük el, hogy nekiállt, kigondolta, aztán fogta a ceruzát, és leírta a gondolatait. :-) Ilyen párhuzamosságok azt írott/ beszélt nyelvben, vagy a filmvásznon nem ábrázolhatók máshogy csak időben egymás után. Ettől olyan nagyszerű dolog ilyen zenét hallgatni. Egyszerre jön minden, ahogy egyébként a valóságban is. Olyan, mint egy jó szimulátor: Nem kell ott lenni, és élni, ahová elvisz a mű, de egészen mélyen, és összetetten átélhetők a dolgok. Bartóknál is találkoztam ilyesmivel, például a Zenében… Beethovenék általában jóval egyszerűbb zenét írtak. Akkoriban nem volt még divat ilyen összetettségű mondanivaló megfogalmazása

21 Semmelweis 2007-07-07 23:52:47 [Válasz erre: 18 Semmelweis 2007-07-07 23:50:55]
Semmelweis: az meg egy dolog, hogy közben szimfóniának neveztem a hegedűversenyt... :-))) (mert végig az járt a fejemben, hogy Soszti 5. szimfóniája, és az 1. hgv szerintem mennyire rokon zene, pedig írt jónéhány más dolgot is közben.)

20 Semmelweis 2007-07-07 23:52:17 [Válasz erre: 18 Semmelweis 2007-07-07 23:50:55]
Semmelweis: „Persze, az csak egyfajta megközelítés, hogy moziszerűen élvezzük a zenét, mert a zenének (előadásnak) van elvont logikája is, és ha ez önmagában következetes, akkor hiteles lesz a dolog pusztán zenei szinten. Ez a biztosítéka annak is, hogy többféle interpretáció legyen lehetséges. Benne van minden lehetőség a zenében. Lehet így is, úgy is. Szörnyű lenne, ha csak egy olvasat lenne, amihez minden előadót oda lehetne lökni, mint egy centiméterrúdhoz, lemérni és felcímkézni.” A „moziszerű megközelítés” távoli hasonlat. A zene sokkal teljesebb élményt nyújt. A különbség majdnem annyi, mintha benne is lennél a filmben, nem csak néznéd. Ez fontos. Nem leülök zenét hallgatni, hanem lényegében elmegyek, és átélem, a saját bőrömön tapasztalom meg, amit a szerző kínál. Ez a buli. Lehet így zenét hallgatni. Innentől fogva viszont minden egyszerűvé válik, nincsenek kétségek, a szerző mondanivalóját, és az egész mű mibenlétét illetően, hiszen a dolgok szerves kapcsolatban vannak, mintegy egymást igazolják végig a mű során. És könnyen feltűnik, ami kilóg a sorból. Ezért, szerintem, ha nem is egy olvasata, de bizonyos határokon belüli olvasatai vannak egy-egy műnek, és „minden lehetőség” nincs benne az érvényes előadások körében. Mondom még egyszer az egész nagyon hasonlatos a versek megértéséhez, és előadásához, csak ott könnyebb felfedezni a lényeget, mert a beszélt nyelvet jobban értjük, könnyebben fordítjuk le, mint a zenéét.

19 Semmelweis 2007-07-07 23:51:42
Semmelweis: „Ojsztrahnak, aki benne élt a dologban, nem volt rálástása, sőt, nyilván önvédelemből pozitívabb attitűdöt vett magára, meg alkatilag is ilyen volt (romantikusabb)” […] a harmadik tételben, […] Ojsztrah játékában az az imádság vagy himnusz szerű crescendo-s rész sokkal hitelesebb és szívhez szólóbb.” Mondhatnám úgy is, hogy maga az emberi tapasztalat érett, ezért tudja szerintem Vengerov jobban kifejezni, ami ebben a zenében van. (Amikor nagyon orrba vágnak, egy pár pillanatig lehet, hogy fel se fogod, de két hét múlva biztos, hogy mély nyomot hagyó élménnyé válik.) Emellett Ojsztrah egész lénye sokkal egyenesebb, napsugarasabb, „tisztességesebb”, mint Vengerové. Ez viszont egy bonyolult, sokrétű, kétségektől gyötrődő zene. Az egyetlen ponton, ahol nem az (a harmadik tétel első harmadában), Ojsztrah a jobb. Vengerov számára a napsugár is kettősséggel megvert, de ezen a ponton Sosztakovics szinte biztos, hogy nem azt akarta mondani. Hisz ez a néhány pillanat az egész szimfónia ellenpontja. Ez hozza létre azt a belső feszültséget a műben, amely az egészet izgalmassá, mozgásban lévővé, valahová tartóvá teszi. Ugyanakkor a harmadik tétel második felének feszültséggel terhes belső őrületében végig az az érzése az embernek, hogy Ojsztrah, nem érti, amit játszik, Vengerov viszont már igen!! Ebben a részben Ojsztrah eljátssza, ami a kottában van, míg Vengerovnak minden hangja élő és érvényes. Ojsztrah mentségére mondom, hogy szerintem (és mint a mellékelt ábra is mutatja) itt is olyat talált írni Sosztakovics, amit akkori ésszel nem nagyon lehetett még felfogni. (Ha Rákóczinak, vagy akárcsak Kossuthnak beszélünk a Trianon utáni, vagy a mai magyarság belső állapotáról, nem valószínű, hogy érdemben azonosulni tudtak volna vele. És nem valószínű, hogy Arany János, vagy Ady azon melegében megfelelő Trianon verset tudott volna írni. Ma már ez nem gond. Észre se vesszük, de még a buszra is úgy szállunk fel. Megérett az élmény. Vengerov is így van vele.

18 Semmelweis 2007-07-07 23:50:55
Sphynx: Meghallgattam a Sosztakovics 1. hgv-eimet, azóta született egy Sitkovetsky-s is, az közelebb áll a Vengerov-olvasathoz. Értem, amit mondasz, hogy Ojsztrahnak, aki benne élt a dologban, nem volt rálástása, sőt, nyilván önvédelemből pozitívabb attitűdöt vett magára, meg alkatilag is ilyen volt (romantikusabb), de ha belemegyünk ebbe a játékba, akkor a harmadik tételben, ami olyan nyomasztóan kezdődik, mint valami nagy állami felvonulás vagy temetés, Ojsztrah játékában az az imádság vagy himnusz szerű crescendo-s rész sokkal hitelesebb és szívhez szólóbb, mint kitörés és elvágyódás ebből a rideg, komor, nyomasztó környezetből, már csak azért is, mert ő (56-ban) mindezt a bőrén tapasztalta. De lehet, hogy mindez csak belemagyarázás: Ojsztrah egész egyszerűen zseniális, többet nyújt, mint egy kor hiteles lenyomatát, sokkal személyesebb és primérebb érzéseket tud megfogalmazni. És olyan is van, hogy egy előadást egy-két hang miatt szeretünk. Ott van pl. a Doktor Zsivágó film, ami ugye a törénet hollywoodi mázban, és mégis zseniális film, sőt megkockáztatom, ez alól a máz alól jobban meg lehet valamit érezni abból, hogy mi volt akkoriban a SZU-ban, mint valami hiperrealista dokumentumfilmből. Persze az csak egyfajta megözelítés, hogy moziszerűen élvezzük a zenét, mert a zenének (előadásnak) van elvont logikája is, és ha ez önmagában következetes, akkor hiteles lesz a dolog pusztán zenei szinten. Ez a biztosítéka annak is, hogy többféle interpretáció legyen lehetséges. Benne van minden lehetőség a zenében. Lehet így is, úgy is. Szörnyű lenne, ha csak egy olvasat lenne, amihez minden előadót oda lehetne lökni, mint egy centiméterrúdhoz, lemérni és felcimkézni.

17 Franca 2007-07-07 23:49:19
Sok érdekeset lehet megtudni róla Galina Visnyevszkaja: Életem c. könyvéből. Épp most olvastam. Minden mondatából kitűnik, hogy Visnyevszkaja mennyire rajongott érte, mennyire tisztelte. Megdöbbentő, amiket a korabeli viszonyokról ír, a szűkagyú kultúrhivatalnokok, és politikusok packázásairól, mennyi megalázást kellett Sosztakovicsnak elviselnie.

16 Semmelweis 2007-07-07 23:48:16
Kivel van meg neked a 7.?

15 Semmelweis 2007-07-07 23:47:21
Rosztropovics a 7. első tételében sztem egyáltalán nem bolerósan vezényli a dolgot (bár ez agyamenteknek, exhibicionistáknak, és értetleneknek csábító lehetőség). Olyan, mintha pórázon tartaná a szólamot. Tök jó... ez a vezetettség érzés nagyon megfelel a felvonuló hadsereg képének.





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.