Ma este az M5 csatorna sugározza
Mozart: Don Giovanni
operafilm
2020. június 1. hétfő 20:30 - 23:20
(1979) (170')
Eredeti hang digitálisan Mozart operájának filmváltozata a Párizsi Opera Zenekara és Kórusa előadásában. Készült az 1787-es prágai ősbemutató rendezése alapján.
Rendező: Joseph Losey
Karmester: Lorin Maazel
Harsányi Zsolt műfordításának felhasználásával a magyar szöveget írta: Kléner Gizella
Szereposztás:
Donna Anna - Edda Moser
Don Giovanni – Ruggero Raimondi
Il Commendatore – John Macurdy
Donna Elvira – Kiri Te Kanawa
Zerlina – Teresa Berganza
Don Ottavio – Kenneth Riegel
Leporello – José van Dam
Masetto – Malcolm King
[url]http://www.kortarsonline.hu/2015/12/a-hodito-don-es-a-busulo-donnak/29793;A hódító don és a búsuló donnák[/url] (kritika a december 4 és 6-i pesti előadásokról)
[url] http://magyaridok.hu/kultura/ki-olte-meg-a-gyilkost-217816/; „KI ÖLTE MEG A GYILKOST?” – DON GIOVANNI - SALZBURG, 2014 [/url] „ÖRDÖGÖK JÖNNEK A NYÍLT SZÍNEN SZÍVROHAMOT KAPÓ GIOVANNIÉRT” Ókovács Szilveszter jegyzete /Magyaridok.hu, 2015. december 11., péntek, 13:18/ „Bizonyos Sven-Eric Bechtolf alaposan megkavarta a hagyományos Don Giovanni-képet tavaly Salzburgban, a fesztiválnyitó előadáson. És közben szinte végig úgy tett, mintha értené: a mű folyton emlegetett kozmikus összefüggései dacára nem csupa Kirkegaard szokott a nézőtéren ülni.”
[url]http://operabase.com/oplist.cgi?id=none&lang=en&is=Don+Giovanni&by=&loc=&stype=abs&sd=5&sm=2&sy=2013&etype=abs&ed=5&em=2&ey=2013;???[/url] ;-)
kedden.
[url]http://www.weta.org/fm/features/vivalavoce/operaencore;Opera Encore on VivaLaVoce[/url] [url]http://www.amazon.de/Don-Giovanni-Giulini/dp/B002N4DZ2G/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1359790799&sr=8-1;Wolfgang Amadeus Mozart: Don Giovanni[/url] February 2, 2013 | 09:00 CET | [url]http://www.weta.org/fm/listenlive/vivalavoce;VivaLaVoce[/url] Eberhard Wächter [Don Giovanni] | Joan Sutherland (soprano) [Donna Anna] | Luigi Alva [Don Ottavio] | Gottlob Frick [Commendatore/La Statua] | Elisabeth Schwarzkopf [Donna Elvira] | Giuseppe Taddei [Leporello] | Piero Cappuccilli (baritone) [Masetto] | Graziella Sciutti [Zerlina] | Philharmonia Chorus and Orchestra | Carlo Maria Giulini (conductor)
[url]http://www.dradio.de/dkultur/sendungen/interpretationen/1814168/;Oper aller Opern - Wolfgang Amadeus Mozarts "Don Giovanni"[/url] 22.07.2012 | 15:05-17:00 | [url]http://www.listenlive.eu/germany.html;Deutschlandradio Kultur[/url] (Web/Astra 19.2°E) In dem diskografischen Streifzug durch die Interpretationsgeschichte der Oper werden uns in der Titelrolle Francisco d'Andrade, Mathieu Ahlersmeyer, Dietrich Fischer-Dieskau, Johannes Weisser, Eberhard Wächter, Cesare Siepi, John Browlee und Nicolai Ghiaurov begegnen. Nicht weniger prominent die übrigen Protagonisten: Salvatore Baccaloni, Alexander Kipnis, Lorenzo Regazzo, Gabriel Bacquier, Charlotte Margiono, Joan Sutherland, Elisabeth Schwarzkopf, Marilyn Horne und viele andere.
[url]http://www.amazon.de/Wolfgang-Amadeus-Mozart-Giovanni-DVDs/dp/B000ICL3QA/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1338390515&sr=8-2;Don Giovanni[/url] 30 maja | godz. 20.25 | [url]http://www.tvp.pl/kultura/miejsce-wsrod-gwiazd/22-opery-mozarta-don-giovanni/7445887;TVP Kultura[/url] (Hot Bird 13°E/ Astra 19.2°E, kódolatlan) Don Giovanni - Thomas Hampson Leporello - Ildebrando D. Arcangelo Commendatore - Robert Lloyd Donna Anna - Christine Schäfer Don Ottavio - Piotr Beczala Donna Elvira - Melanie Diener Zerlina - Isabel Bayrakdarian Masetto - Luca Pisaroni Mozarteum Orchester Salzburg Wiener Philharmoniker Conductor: Daniel Harding
125 éve született Wilhelm Furtwängler - XIII/9. rész [url] http://www.mr3-bartok.hu/content/view/12784/1/;Mozart: Don Giovanni[/url] 2011. március 22., kedd | 19.35-22.45 | Bartók Rádió Kétfelvonásos opera Szövegét Lorenzo da Ponte írta Vezényel: Wilhelm Furtwängler, km: a Bécsi Állami Operaház Énekkara és a Bécsi Filharmonikus Zenekar Szereposztás: Don Giovanni - Tito Gobbi, Donna Anna - Ljuba Welitsch, Donna Elvira - Elisabeth Schwarzkopf, Leporello - Erich Kunz, Don Ottavio - Anton Dermota, Kormányzó - Josef Greindl, Zerlina - Irmgard Seefried, Masetto - Alfred Poell (Salzburgi Ünnepi Játékok, 1950. július 25.) [url]http://www.arkivmusic.com/classical/album.jsp?album_id=13505;CD[/url]
Kitolsz vele rendesen! :-)
Ha nem ő énekli, nem megyek el.
Nem értem mi itt a botrány, kedves Sieglinde... nyilván a Ring/Trisztán szereposztás megvan, a Don Giovannié meg nincs, ami feltételezem főleg a Fesztiválzenekar ügye. Ha jobban megnézed a honlapjukon [url]http://www.bfz.hu/hangversenyek/egy_koncert.php?id=1031;ITT[/url] akkor láthatod, nem teljes a szereposztás, és az sem világos ki kicsoda, mármint szerep szerint. Sokkal elegánsabb kicsit utánajárni, mint azonnal botrányt kiáltani... amúgy nem örülök, mert ahogy látom RodG. mégsem fog itt énekelni nekük... :(((
Azért ez már botrány, a MüPa honlapján még mindig nincs semmi! Holott a jövi évi Ring és Trisztán már fent van.
Valaki tudja ki lesz Leporello???? Mert ugye nem mindegy... addig is tessék... http://www.youtube.com/watch?v=IptAkeiLzwU
:-D Jó, akkor mondjuk úgy, hogy az egyik legkedvesebb jófiúm és a legkedvesebb rosszfiúm :-) Azt hiszem, jó páros lesz. Kár, hogy még semmit nem találok az előadásról a müpa.hu-n.
Jajj szeretem Laura Aikint.
Fischerre gondoltál? ...;-)
Wow, kedvenc rosszfiúm, ott a helyem :-)) Köszi az infót!
2010 február 24/28 Művészetek Palotája - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem Mozart : Don Giovanni - opera két felvonásban Don Giovanni : Rod Glifry Donna Anna : Laura Aikin Donna Elvira : Juliane Banse Budapesti Fesztiválzenekar Fischer Iván karigazgató : Strausz Kálmán
És milyen jó ez a 'másik' ...
Megnézte valaki a Don G-t a Covent Garden honlapján? Elég lassan jött le, de én megnéztem. Úgy nézem, msot már lekerült, legalábbis nem találom... Részletezés majd később, most csak annyit, hogy összességében tetszett, Keenlyside meg beleért a szerepbe (lányoknak súgom: a fináléban egy szál selyemnadrágban van...) :D
Na, én azért maradnék Don Giovanninál, elvégre ez az ő topikja. Ha már a MÁO-topikban szóba került: emlékeztek-e még Csurja Giovannijára? Nem sokkal tragikus halála előtt énekelte, félelmetes volt. A jelenlegi Giovannik közül Molnár Levente a méltó utóda. Apropó: a Ljubimov-rendezés 1982 és 1996 között volt műsoron. A premier az Erkelben volt, később átkerült az Operába, a vége felé pedig vissza az Erkelbe.
Szerintem még Marke-monológot is, de majd utánanézek. Jelenleg nagy kupi van idehaza, könyvátrenezés, katalogizálás, ilyesmi. Mellesleg, Pesterzsébeten még a 70-es években volt egy Réti József klub (azóta megszűnt), a helyi zeneiskola akkori igazgatója, Máté János szervezte, s az egyik rendezvényére kijött Bódy József is énekelni. Néhány szóban is megemlékezett Réti Józsefről, mint kollégájáról és barátjáról, rendkívül szimpatikus benyomást keltett, s egy impozáns Sarastro-áriát énekelt zongorakísérettel.
Megjegyzem, Murár Györgyi még Győriványi előtt került át az énekkarba, évekkel előbb. A többivel egyetértek.
Bódynak volt nagylemeze?????? Életemben nem találkoztam vele! Miket énekel még rajta?
Tényleg, Kovács Pál, ővele annakidején az Ernani Carlosát láttam (többek között), de énekelt Kurwenal-t is (később Berczelly vette át).
Bódynak antikváriumban megvettem a nagylemezét (CD-n ugyebár nem adja ki a smucig Hungaroton), ott énekel egy olyan Brogni-áriát, amelyben a mélyregiszter szépen megnyilvánul. Egyébként, mint a másik topikban írtam, gyerekként Fülöp szerepében láttam (nem volt semmi, amikor Szalma Ferenccel énekelték a főinkvizítoros kettőst).
Póka Balázs még Győriványi regnálása alatt távozott az Operaházból, mert a szólista státusz helyett a direktor a kórusba akarta áttenni, amit ő nem fogadott el. (Kovács Pál és Murár Györgyi elfogadta, amiért én nagyon tisztelem őket. Más pozicióban, de a ZENÉT, AZ OPERÁT SZOLGÁLJÁK, és ez a lényeg!)
Bizony, Bódy énekelt Ozmint, és még hozzá milyet!!! Nekem ő volt a legcsodálatosabb magyar basszus hang -- igazi basszus, olyan mély regiszterrel, amelyik világviszonylatban is párját ritkította!!! A Ljubimov féle rendezés meddig ment, pontosan nem tudnám megmondani, de az biztos, hogy még a 80-as évek vége felé láttam egyszer.
S tényleg, Póka Balázs, ő vele végül is mi lett? Anno számos szerepben láttam, pl. a Végzet-Carlosban is, Ilosfalvy oldalán. (A többi szereplő Rohonyi Anikó és Kováts Kolos volt, Melitone Kárpáti Ernő).
Meddig is ment idehaza a Ljubimov-féle rendezés? A második szereposztást egyébként vettem. Bódy József - gondolom - Ozmint is énekelt korábban.
A Gazzaniga-operának egy olyan felvételét láttam kb. 15 éve a Mezzón (bocs, akkor még Muzzik), amelyen Pasquariellót Póka Balázs énekelte, egyébként ő itthon a Ljubimov-rendezés végnapjaiban a címszereplő volt.
Végülis, ide is illik... :-) 24469 • virius Előzmény 24468 • Válasz erre 2009-01-30 16:41:42 Én a MÁSODIK szereposztásról beszéltem, Sudlik és Melis az elsőben volt. Akárcsak nyolc évvel később, a Ljubimov-féle rendezésben. 24468 • WiseGentleman Előzmény 24467 • Válasz erre 2009-01-30 16:32:48 Sudlik korábban énekelt Grófnét (a Figaro házasságából), Melisről sem hiszem, hogy akkor énekelte volna először a címszerepet. 24467 • virius Előzmény 24464 • Válasz erre 2009-01-30 15:20:28 Igen, Várhelyi Endre volt 1974-ben az első szereposztás Leporellója. A második szereposztás érdekessége az volt, hogy a Komturt már korábban is éneklő Bódy kivételével az összes többi beálló akkor énekelt életében először Mozart-operában. 24466 • tiramisu Előzmény 24465 • Válasz erre 2009-01-30 14:33:01 Borbély Gyula a másodiké. Nem Kórodi András volt az I, szereposztásban ? 24465 • parampampoli Előzmény 24464 • Válasz erre 2009-01-30 14:00:28 Pontos a szereposztás !! De a karmesterekre már nem emlékszem. Talán Lukács Ervin volt az egyik? 24464 • tiramisu Előzmény 24462 • Válasz erre 2009-01-30 12:13:57 Miller, Gáti, Kelen, Sass, Rohonyi, Kincses, Széki , Bódy- II. szereposztás Melis, Várhelyi ?,Berkes, Horváth E., Sudlik, Kalmár,Bordás, Szalma - I.szereposztás HA jó emlékszem! De ez egyáltalán nem biztos! Ugyan , aki jól emlékszik írja már le! Köszönöm! 24463 • -zéta- Előzmény 24461 • Válasz erre 2009-01-30 11:31:02 Így jár, aki a hézagos memóriájára hagyatkozik...:-), elnézést! 24462 • WiseGentleman Előzmény 24461 • Válasz erre 2009-01-30 11:18:00 Békés Andrásnál a második szereposztás Don Giovannija Miller Lajos volt, ha jól emlékszem, a Komtur pedig (II. szereposztás) Bódy József. 24461 • tiramisu Előzmény 24460 • Válasz erre 2009-01-30 10:57:27 A Ljubimov előtti Giovannit Békés András rendezte. Premier 1974 ősz . 24460 • -zéta- Előzmény 24459 • Válasz erre 2009-01-30 10:19:19 A Mikó-féle Don Juan-ban igen, Ljubimovnál már Giovannit énekelt Gáti. 24459 • WiseGentleman Előzmény 24458 • Válasz erre 2009-01-30 08:05:24 Ha már Szalma Ferencnél tartunk, Komturként is igen félelmetes volt (ld. a zárójelenetet Melissel, Leporello Gáti István volt, ha jól emlékszem).
[url]http://www.roh.org.uk/discover/dongiovannifree.aspx;Watch Don Giovanni free Online[/url] - Royal Opera House Don Giovanni will be available to watch online from Sunday 5 October 2008. The screening - available free of charge - will be accompanied by surtitles and a unique interactive display which offers the option to hear a commentary from the director, access information on the production and download podcasts related to the performance. Visit www.roh.org.uk/video from Sunday 5 October and select Don Giovanni from the left-hand menu list.
Hmmmm, hasonlóan érdekes elemzés tárgyává lehetne tenni pl. a következőket: 1.Don Ottavio feltételezett emésztési problémái (székrekedés?) miként befolyásolták Donna Annához fűződő viszonyát? 2.Donna Elvira fogínysorvadásban szenvedett-e, vagy inkább a korai menopausa okozta tünetek hatottak viselkedésére? 3.És legfőképp mit érezhetett Zerlina, mikor tudomást szerzett Massetto jól fejlett lúdtalpáról???
....netán még túl \"baro(c)kos\" lenne? - holott kb. Mozart kortársa volt, csak azért jóval tovább élt (=igaz a legtöbb darabja viszont nem,...) mint a salzburgi Mester.
Bár, ahogy elnézem \"túl\"korán alkotott ;-)rengeteg operát irt;-)))
Szerencse, hogy ALERT nagy betükkel irtad;-)))), nagyon nehezteltem volna!! érdekes lehet ez a DON tán nálam is befutó lenne-szemben a \"másikkal\";-))))
...akkor most egy \"másik\" Don Giovanni: G. Gazzaniga, \"Don Giovanni\" * Don Giovanni: JOHN ALER * Donna Anna: Eva Steinsky * Donna Elvira: Pamela Coburn * Donna Ximena: Margit Kinzel * Il Commendatore: Günter von Kannen * Duca Ottavio: Robert Swensen * Maturina: Julie Kaufmann * Pasquariello: Jean-Luc Chaignaud * Biagio: Anton Scharinger * Lanterna: Anton Rosner Chor des Bayerischen Rundfunks - Münchner Rundfunkorchester - Stefan Soltesz (Orfeo 1990)
Érdekes fejtegetés. Némely jó rendezésben a Vacsora-képben DG. odadob 1-1- falatot Leporellonak, mint egy kutyának, aki ijedtében az asztal alá bújik. Az is ,L. egy hű kutya aki függ a gazditól, aki követi, mert időnként juttat neki a koncból, nemcsak azt kapja, ami jár. Donna Elvira is egy odavetett csont, L. (tercett után) leveszi DG. válláról a gondot, és DG.-nek még jó mulatság is! Mindenki jól jár....
Hát kerülöm én is finoman szólva... egyetlen Tannhäuserem volt csak vele, de azon is túladtam...
...ha tehetem, ezekben a darabokban is kikerülöm nagyívben, többnyire azért \"van másik!\" - milyen szerencse! :-0)
...meg Wagnerre; sokmindent lehet rá mondani, de hogy Wagneri hősbariton lett volna, azt nem... és a Walkür és Siegfried Wotant kivéve minde Wagner-baritonszerepet felvett lemezre.
Persze, ma még nagoyn szívesen (holnap már azért nem, mert Wagner, és nem szívesen keverném :-))) Don Giovanni jelleméből és ügyeiből kiindulva gondolom, hogy Leporellónak valami súlyos szexuális defektusa van. Ez ugyanúgy lehet valami perverzitás, mint súlyos önbizalomhiány vagy akár impotencia. Én mondjuk a kukkolást is a perverzitások közé sorolom, sőt, azt is, ha valaki nyálcsorgatva hallgatja mások szexuális kalandjait. Szóval Leporellónk tűzön-vízen keresztül kitart Don Giovanni mellett, nem csak a Commendatore gyilkosság, de a saját közvetlen életveszélyes kalandja sem tántorítja el. Ha a Commendatore gyilkosság után nem is, de a saját temetői elkapása után meg kellett volna lépnie Don Giovannitól Nem tud egy gazda olyan jól fizetni, hogy lelövessem vagy összeveressem magam helyette. Leporelló ráadásul gyáva is, őt nem boldogítja az a kis adrenalin ami egy ilyen kaland alatt fejlődik. Szóval kell ott lenni valami másnak, ami miatt ragaszkodik hozzá. Ez pedig csak a szex lehet, vagy legalábbis annak pótléka. Hogy Leporelló a kukkolásban leli-e örömét, vagy a hölgyek hátrahagyott bugyijait gyüjti, azt nem tudom, de nem is szükséges, mert ebben a kategóriában bármi elképzelhető. Ha elfogadjuk a fétis-szex létezését, akár még az is, hogy a katalógus körmölése okoz neki érzéki örömöt. Hogy időnként megtöcsköli-e a DG által hátrahagyott nőket, azt nem tudom, de akkor ezúttal feltételezzük azt, hogy igen. Ha képes rá (mármint fizikailag, magyarul feláll neki) akkor a megtévesztett szerintem Donna Elvirát azért nem hagyta ki. Már csak azért sem, mert a hölgy sem hagyta volna ki a lehetőséget, hogy újra magáénak tudhatja szerelmét. Az a pánikszerű menekülés ahogy éjjel magára hagyta két dolgot sejtet: vagy a férfiaknál olya gyakori posztkoitusz szindróma, vagy pedig hősünk felsült Donna Elviránál, de legalábbis korán sült el. Ez utóbbi kettőnek nagyobb a valószínűsége, mert Donna Elvira ugyansak csodálkozik, hogy miért hagyta egyedül. Márpedig ez a fajta szexuális sikertelenség is egy súlyos defektus.
...Váradynak egyáltalán nem kellett volna olyan korán (pályafutása csúcsán) visszavonulnia - viszont t. férje, Dietrich Fischer-Dieskau valszeg soha nem rendelkezett ennyi önkritikával(?)...sem karrierjének hosszát, sem (opera)repertoárját illetöen - különösen Mozart és olasz szerepeire vonatkoztatva...
Várady j. férje Dietrich Fischer Dieskau. A másik kérdésre így már nem is válaszolok, minthogy már rég visszavonult. :-)
Kedves Brünhilde! Szintén, amennyiben még ide vetődnél egyszer, kérlek írd meg, mire gondolsz Leporello perverzitásával kapcsolatban
Kedves Sesto! Ha még egyszer erre jársz és olvasod ezt, kérlek szánj meg azzal, hogy megírod, ki VáradyJ férje, s miért kellett volna neki is visszavonulnia.
Ez igaz, de ha azok a basszusok olyanok, mint amit legutóbb hallottam a potméterrel felturbózott kórus alatt dünnyögni, hát mit ne mondjak, inkább nem ismételném meg az élményt :-( Az operaházi előadások engem jó darabig távol tartottak Mozarttól, hogy őszinte legyek, nem is értettem, hogy miről szólnak azok az operák. Megkeféli vagy nem, rájönnek vagy sikerül elhazudni, túl nagy drámát nem éreztem mögöttük. Igaziból azóta kezdek rákapni az ízére, mióta a jútyúbon mindenféle előadások részleteit meg tudom nézni és összehasonlítani. Na, ott van pár olyan gyöngyszem, ami jócskán élesíti és árnyalja azt a képet, ami eddig élt bennem Mozartól. Mióta meg rákaptam a saját lemezek gyűjtésére és csereberéjére is, nos, azóta kezdem kapiskálni, mit is akart a Mester üzenni. Ezért boncolgatom a szereplőket is, mert ahány előadás, annyifélék. Néha még árnyalatnyi különbségek is óriási hangsúly-eltolódásokat okoznak, legyen szó énekesi szerepformálásról vagy zenekari megvalósításról. Pláne sőt rendezésről.