vissza a cimoldalra
2019-11-18
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11450)
A csapos közbeszól (95)

Hozzászólások a Momus írásaihoz (7227)
Erkel Színház (10362)
Opernglas, avagy operai távcső... (20352)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1802)
Franz Schmidt (3455)
Vincenzo Bellini (478)
Élő közvetítések (8243)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4608)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1362)
Palcsó Sándor (268)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3504)
Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (998)
Kimernya? (3282)
Kedvenc magyar operaelőadók (1148)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4457)
Simándy József - az örök tenor (633)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

2867   nickname • előzmény2865 2017-03-08 20:06:35
A rendező és díszlet- és jelmeztervező is ugyanaz lesz, mint akik a debreceni ős-Bánkot is színre vitték. Hát ez van. Bár várjuk meg, hogy végül Vidnyánszky fogja-e rendezni a darabot.
2865   -zéta- • előzmény2864 2017-03-05 07:41:30
A legbosszantóbb, hogy ugyanaz a Kocsár Balázs adja hozzá a nevét, aki először vette elő az ős-Bánkot Debrecenben...:-(
2864   musicus2 • előzmény1100 2017-03-05 01:17:26
Tehát a bariton Bánk partitúrája nem maradt Novoszivibivirovovszkban, és nem ette meg semmiféle jegesmedve (ahogy épp tíz évvel ezelőtt reménykedve feltételeztem).
Ennek örvendezek, mert meghallhatjuk, hogy milyen az a sokat emlegetett bariton Bánk. Én biztosan ott leszek a felújításon.
Nádasdy kongeniális átköltését most már két verzióban is játszani fogja az Operaház, kitörő örömünkre.
1100   musicus • előzmény1079 2007-12-12 02:46:46
Állítólag az USA-ban is játszották, ki tud róla bővebbet?
A szovjet időkben persze a testvéri országokat bejárta, az 1960-as jubileum erre adhatott okot. Erről ki tud többet?
Én csak a novoszibirovovszovi bemutatóról tudok. Ott előadták az eredetit (jobban tetszett nekik?! nocsak!), de minden partitúrát kikértek, így a szégyenletes 1940-es bariton változatot is. Ez tudomásunk szerint ott is maradt. Remélem, megfagyott, és megette egy jegesmedve.
1079   Sesto • előzmény1076 2007-12-11 08:46:09
....hát nem tudom, mert ha az \"ottani izlésröl/akár korizlésröl\", tendenciákról beszélünk - akkor pl. ha a Bánk bán esetleg kevésbé - \"túlontúl magyaros kolorit\" miatt,...de a \"Bátori Mária\" v. a \"Hunyadi László\" igen is megfeleltek az akkori kor elvárásainak: gyökerek a Grand opera és Belcanto-ban keresendök; ergo \"ha mást nem, legalább ezeknek a müveknek sikeresnek kellett volna lennie az ország határain kivül\"(?),...de mint tudjuk, másképp´alakultak a dolgok...

Egy pár éve elöadták magyar müvészek egy londoni szinházban a \"Hunyadi Lászlót\" és állitólag szép sikerrel - jó lenne, ha \"folyt.köv.\"
1076   alfredoo • előzmény1072 2007-12-10 23:13:51
sesto

nem lehetseges hogy az \'eladott\' darabok jobban megfeleltek az ottani \'izlesnek\'? vagy kivanalmaknak? es akkor a lobby szerepe nem feltetlenul elsodleges.

miert van az hogy hollywood meglehetosen magyar/magyaros volt valamikor? miert nem cseh/csehes?
1072   Sesto • előzmény1070 2007-12-10 21:15:29
...nem hiszem, hogy mindig és mindenre kizárólag a pénz,-ill. az általános pénztelenségre való utalás az általános \"gyógyír\"(?) - hiszen a másik általam emlitett példánál maradva: szerintem a cseheknek sem volt \"több pénze\", a lobby mégis jobban müködik/müködött,...
1070   alfredoo • előzmény1068 2007-12-10 21:04:34
sesto

az oroszok nemzetkozi megitelese meg kifejezetten kivalo ha az operaik szerepleset nezzuk. miert is?

ilyen alapon a francia es olasz operamuveszet tundoklese is siman az erdekervenyesites erossegenek fuggvenye. egy kalap akarmit sem ernek ezek az operak de hat tudjuk hogy ha a francia nagyhatalmi torekvesek megtamogatnak egy operat, abbol mi lesz.

a mi remekmuveinket meg krahaccsal egyutt halalra nyomjak, elsorvasztjak.

talan meeg tobb penzt kellene rajuk forditani. merthogy eddig nem koltottunk ezekre a dolgokra eleg penzt. marmint allami szinten. mert maszekul PLANE nem igazan kolt a magyar nep ezekre a dolgokra. varja inkabb a sultgalambot.
1068   Sesto • előzmény1067 2007-12-10 19:52:48
\"inkább hallgatnám olaszul, mint hogy a külföldi énekesek kerékbe törjék a magyar szöveget... \" - azért az olaszoknak, vagy éppeneséggel franciáknak sem lehet kellemes élmény, ha esetleg nem olasz v. francia anyanyelvü énekesek \"törik\" az adott nyelvet(?)... mégis \"elviselik\", nincs gond; a lényeg, hogy mégis rendszeresen játszák az adott müveket! Elvégre a remek dikció külön adottság - nem lehet mindent \"csak\" gyakorlással perfektre csiszolni.

A Bánk bán, mint darab jogosan versenyezhetne más hasonló /nemzeti/ operákkal - s a nyelv nehézségei mellett/ellenére is, annak okát, miért nem lett népszerü külföldön Erkel ezen operája v. más alkotásai, talán a mindenkori magyar kultúrpoltikában is kereshetnénk(?) - pl. a csehek vhogy mindig jobb lobbyval rendelkeztek, nagyon sok operájuk a nemzetklözi repertoár fix része.
1067   Kundry 2007-12-10 19:44:26
Megérdemelné bizony, hogy külföldön is játsszák. Nem hiszem, hogy ne vaázsolná el az embereket a zene, ez az opera semmivel sem gyengébb, mint Verdi valamelyik nagy műve. Hogy kell-e szövegfordítás: szerintem inkább hallgatnám olaszul, mint hogy a külföldi énekesek kerékbe törjék a magyar szöveget... (lásd Domingo a Hazám, hazámnál)

Végül is nálunk is sokáig mentek magyarul az operák. Nem volt azokkal semmi baj, ha érteni lehetett a szöveget, márpedig jó énekesnél, aki a szövegmondásra is odafigyel, érteni lehet. Persze, jobb mindent eredeti nyelven, de bizonyos nyelveken nehéz énekelni. Olaszul bárki könnyen megtanulja a szöveget.

Melinda pedig simán versenyezhet Luciával, melyikük tud tovább koloratúrázni őrülete jeleként... ;)
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

"Doktorandusz koncertek 2."
HAYDN: 44. (E-dúr) zongoratrió, Hob. XV:28
DVOŘÁK: 4. (e-moll) zongoratrió, op. 90 („Dumky”)
Varga Oszkár (hegedű) Matuska Flóra (cselló) Dani Imre (zongora)
DEBUSSY: Romance
FAURÉ: Après un rêve
RAVEL: Öt görög népdal
Bódi Zsófia (szoprán) Farkas Mira (hárfa)
D. SCARLATTI: f-moll szonáta, K. 46
PAGANINI: 2. (h-moll) hegedűverseny, op. 7 – 3. Rondo à la clochette („La campanella”)
Farkas Eszter (cimbalom) Farkas Mira (hárfa)
CSAJKOVSZKIJ: Melankolikus szerenád, op. 26
Kondorosi Karolina (hegedű) Taraszova Brigitta (zongora)
MOZART: 4. (D-dúr) hegedűverseny, K. 218 – 1. Allegro, 2. Andante cantabile
J.S. BACH: 1. (g-moll) hegedűszonáta, BWV 1001 – 3. Siciliana
Osztrosits Eszter (hegedű) Dani Imre (zongora)

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Hegedűs Endre (zongora)
"Az örökifjú Chopin"
CHOPIN: E-dúr etűd, op. 10/3
CHOPIN: cisz-moll etűd, op. 10/4
CHOPIN: f-moll etűd, op. 25/2
CHOPIN: c-moll („Forradalmi”) etűd, op. 10/12
CHOPIN: 5. (fisz-moll) polonéz, op. 44
CHOPIN: c-moll mazurka, op. 30/1
CHOPIN: h-moll mazurka, op. 30/2
CHOPIN: Desz-dúr mazurka, op. 30/3
CHOPIN: cisz-moll mazurka, op. 30/4
CHOPIN: 6. (Asz-dúr) polonéz, op. 53
CHOPIN: 1. (Esz-dúr) keringő, op. 18
CHOPIN: 2. (F-dúr) ballada, op. 38
CHOPIN: Barcarolle, op. 60
CHOPIN: 3. (Asz-dúr) ballada, op. 47
CHOPIN: Andante spianato és nagy polonéz, op. 22
19:00 : Veszprém
Hangvilla

Henrik Wiese (fuvola)
Győri Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Bényi Tibor
HAYDN: g-moll szimfónia No. 39, Hob I:39
REINECKE: D-dúr fuvolaverseny, op. 283
MOZART: C-dúr “Linzi” szimfónia, No. 36, KV 425
A mai nap
született:
1786 • Carl Maria von Weber, zeneszerző († 1826)
1899 • Ormándy Jenő, karmester († 1985)
elhunyt:
1986 • Bárdos Lajos, zeneszerző, karnagy (sz. 1899)