vissza a cimoldalra
2019-12-14
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11457)
A csapos közbeszól (95)

Élő közvetítések (8276)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2993)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3537)
Operett, mint színpadi műfaj (4179)
Kimernya? (3376)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62013)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4627)
Balett-, és Táncművészet (5940)
Belcanto (933)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (194)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1822)
Franz Schmidt (3478)
Lisztről emelkedetten (981)
Társművészetek (1536)
Zenei események (1007)
Haspók (1260)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

392   Cilike • előzmény391 2016-11-05 21:35:41
És mi nem voltunk jók, azért nem említetted a kórust?
391   parampampoli • előzmény388 2016-11-05 20:32:55
Pontosan.
Már 31-én sejtettem, hogy valami baj van az akusztikával, általában is, de lehet, hogy én ültem extrém rossz helye. Süket volt minden, erőtlen, fénytelen mindenki, kivéve Neilt, akinek olyan a hanganyaga, hogy talán még az űrben is jól hallatszana. Pár éve egy Ion Marin vezényelte koncerten az volt a benyomásom, hogy az Operaház akusztikája előadásokon, zenekarral az árokban is nehéz, de ha a zenekart előre hozzák, minden megváltozik, sajnos hátrányára. (Bécsben is így van.) A 31-i koncert szólistái is problematikusak voltak: négy egymástól eltérő hang, amely nem állt össze egy kvartetté. Hogy összeálljon, egy dolog kellett volna, de abból sok: próba, próba, próba. Amire ugyebár manapság már nincs idő. Az örmény basszus kb. egy zeneakadémista szintjén állt hangképzésileg, egy frázist nem volt képes vonalban tartani, azonos hangszínnel és erővel. Schöck Atala hallatszott a legkevésbé, olyan volt, mintha nem Verdi, hanem Mozart Requeimjét énekelné. Kolonits se érte el azt a formát, amelyet az előző években annyiszor méltattam. A karmester korrektül elvezényelte a művet, anélkül, hogy engem egy percre megérintene, mintha ő is inkább csak vezényléstechnikailag akarta volna perfektül abszolválni a feladatot. A fiatal olasz nem tehetségtelen fiú, ez egyértelmű, de néha túl sokat hadonászik, túl sokat mutatja előnyös arcélét a közönségnek, ami nekem mindig gyanús. Egy idősebb maestro mindig tudja, hol és mennyit kell beavatkoznia, nem kell minden hangot külön vezényelni, mint Rustioni teszi.
Tegnap minden más volt. Az első hangoktól hallatszott, hogy teljesen más az akusztikus tér, a vonósok hangja azonnal fénnyel telten szólt, a kórus szintén, a szólisták teljesítménye is a pár nappal előbbihez összehasonlíthatatlan minőséget jelentett. Aki most is hozta formáját, az a vendégtenor volt. Ilyen hangminőséget tenorban ma kétségtelenül az egész világon is keveset találni, és Neill tudja is használni a hangját, minden fekvésben és dinamikában. Őrületes profi benyomását kelti, aki valószínűleg álmából felkeltve is kotta nélkül bármikor hozza a saját tenorszólóját, beleilleszthetően bármelyik karmester és bármilyen partnerek előadásába. Volt egy olyan érzésem, hogy nem nagyon kedveli Rustionit, de lehet, hogy ez tévedés: az tény, hogy rá se hederített, kalimpálhatott az mellette, amit akart. Ő úgy tudja a darabot, hogy nem kell neki sem segítség, se instrukció. Schöck Atala gyönyörűen énekelt, a Mozart-fachhoz illő volument és hangszín itt, adekvát akusztika mellett nagyon szép produkciót eredményezett, nem utolsó sorban azért, mert nagyon passzolt Kolonits hangjához és felfogásához. Duettjeik minden szempontból az est legszebb zenei pillanatai közé tartoztak, amit Kolonits megtetézett egy olyan fantasztikus „Libera me” tétellel, amelyre tényleg nehéz jelzőket találni. A legszebb rész tegnap nekem az Offertorium volt, mert erre a részre a kvartttből meglehetősen kilógó Palerdi András is megemberelte magát. Láttam már vele a művet, tehát nem volt neki új a feladat, de vagy betegen vállalta a fellépést, vagy nem próbált eleget, de végig bizonytalanul, a kottát bújva és a karmestert szuggerálva, de így is számos megingással énekelt. Hangilag is kifejezetten rozoga állapotban volt, egyetlen fekvésben sem szólt megfelelően kiegyenlített hangon, sajnos végig nélkülözve a szólamhoz szüksége zengést és erőt. Rustioni kb. ugyanazt a teljesítményt nyújtotta, bennem azt az érzést keltve, hogy biztos alaposan bepróbálta tükör előtt...(Jaj, Istenem, de gonosz vagyok!) Én egyetlen tempójával nem értettem egyet, miután a Lacrymosa sietős ledarálásából szerencsére visszavett, ez pedig a mű indítása. Annyira lassú volt a Requiem-rész, hogy az éppen elinduló, sokat ígérő mű szinte azonnal leült, unalmas lett, a Kyrie-től indult csak be úgy, ahogy már az elejétől kellett volna.
Nagyon szép este volt a tegnapi összességében is, részleteiben is, szerintem érdemes lenne elgondolkodni azon, hogy az ebben az időben szokásos Requiemeket áthozzák az Operából az Erkel Színházba. Többen is láthatnák, elérhetőbb árfekvésben, akusztikai szempontból pedig egyértelmű, hogy itt van a helyén, nem az Operaházban.
388   Cilike • előzmény387 2016-11-05 09:46:24
Az akusztika volt teljesen más. Az Operában az énekkar sokkal messzebb van,pedig most tudtommal egy-két emberrel kevesebben voltunk. Én a hétfői után nem mertem semmit mondani a szólistákról sem, -így sem mérvadó, amit a hátuk mögül 20 méterről hallok -, de az Operában Kolonits Klárit nem lehetett értékelhetően hallani, mert a tér számomra egyszerűen lenyeste a felhangjait, száraznak hallatszott. Tegnap aztán kiderült persze, hogy nem így volt, mert az Erkelben teljesen jól hátrajött a hang csengése is.
387   telramund 2016-11-05 09:10:54
A tegnapi esti Requiem egy ,két elemet leszámítva össze sem hasonlítható a hétfői koncerttel.A karmester is higgadtabb formáját mutatta,bár két tétel tempójához makacsul ragaszkodik.A zenekar ,énekkar egyensúlya sokkal jobb volt .A négy szólista egyet leszámítva csodálatosan énekelt.Különösen a a Libera me fantasztikusan szép volt.Ismerőseim sokat kérdezik,hogy van kedvem ugyanazt meghallgatni pár napon belül?Hát azért,mert még hétfőn egy kiábrádultságot éreztem a mű előadása során- után,addig tegnap az egekbe emelt.Mert a művészet már csak ilyen.Valószínűleg az antennáim is!
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Zeneakadémia, Előadóterem

"Liszt-kukacok Akadémiája"

11:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Kállai Ernő (hegedű), Varga István (cselló), Csalog Gábor (zongora)
"Beethoven összes zongoratriója 2."
BEETHOVEN: G-dúr trió, op. 1/2
BEETHOVEN: Esz-dúr trió, op. 70/2

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

MOZART: A varázsfuvola

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Bohémélet

19:00 : Budapest
Festetics Palota Tükörterme

Falvai Sándor (zongora)
CSAJKOVSZKIJ: Dumka, op. 59,
BEETHOVEN: f-moll szonáta, op. 2 no. 1,
MUSZORGSZKIJ: Egy kiállítás képei

19:00 : Budapest
Belvárosi Szent Mihály templom

"Organ & Choir"

19:00 : Budapest
Pesti Vigadó

Bíró Zsófia (fuvola)
Zuglói Filharmónia
Vezényel: Ménesi Gergely
SCHUBERT: 6. C-dúr szimfónia
VIRÁGH ANDRÁS GÁBOR: Fuvolaverseny
SCHUBERT: C-dúr nyitány olasz stílusban
BEETHOVEN: I. C-dúr szimfónia

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Baráti Kristóf (hegedű)
Anima Musicae Kamarazenekar
Vezényel: Baráti Kristóf
BEETHOVEN: 1. (G-dúr) románc, op. 40
BEETHOVEN: 2. (F-dúr) románc, op. 50
BARTÓK: Divertimento, BB 118
BRAHMS: 4. (e-moll) szimfónia, op. 98

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Révész Richárd (zongora), Szentpáli Roland (tuba)
Sárik Péter Trió
Talamba Ütőegyüttes
Budafoki Dohnányi Zenekar
Vezényel: Hollerung Gábor
GYÖNGYÖSI LEVENTE: Sinfonia concertante négy ütőjátékosra és zenekarra
CSAJKOVSZKIJ: A diótörő - The Swinging Nutcracker (átdolgozás)

19:30 : Budapest
Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templom

Keszei Bori, Ducza Nóra, Bakos Kornélia, Kéringer László, Jekl László (ének)
Gesztesi Tóth László (orgona)
Belvárosi Kántorátus (karigazgató: Gesztesi Tóth László)
Savaria Barokk Zenekar
Vezényel: Németh Pál
Barokk Karácsony
HÄNDEL: F-dúr orgonaverseny op. 4. No. 4.
MOZART: Exultate, jubilate KV 158a
BACH: Magnificat BWV 243
17:00 : Martonvásár
Brunszvik-kastély

Balog Evelin, Ittzés Zsuzsanna, Kunszeri Márta, Menyhárt Zsuzsanna (fuvola, altfuvola)
Maros Ádám (vibrafon)
MOZART: Adagio and Rondo K 617.
BACH: Siciliano
BACH: Largo
DEBUSSY: Arabesque I-II.
IGOR LESNIK: First Toy
VIVALDI: Aria "Sento in Seno" from the Opera "Tieteberga" RV737.
PACHELBEL: Canon
CSAJKOVSZKIJ: Diótörő "Dance of the Mirlitons"
Angels We Have Heard on High...

19:00 : Debrecen
Kölcsey Központ

Vilde Frang (hegedű), Truls Mørk (cselló)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Sir Mark Elder
FINZI: Levélhullás, op. 20
BRAHMS: a-moll kettősverseny, op. 102
BERLIOZ: Fantasztikus szimfónia, op. 14
A mai nap
történt:
1925 • A Wozzeck bemutatója (Berlin)
született:
1922 • Németh Amadé, karmester, zeneszerző († 2001)
elhunyt:
1788 • Carl Philipp Emanuel Bach, zeneszerző (sz. 1714)