vissza a cimoldalra
2018-11-16
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61317)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4097)
Milyen zenét hallgatsz most? (25002)
Momus társalgó (6349)
Kedvenc felvételek (149)
Társművészetek (1278)
Kedvenc előadók (2824)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11292)
A csapos közbeszól (95)

Kimernya? (2839)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2612)
Élő közvetítések (7513)
Franz Schmidt (3225)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1158)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1530)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2995)
Balett-, és Táncművészet (5577)
Opernglas, avagy operai távcső... (20163)
Nagy koncertek emlékezete (35)
A nap képe (2107)
Lisztről emelkedetten (932)
Pantheon (2280)
Miller Lajos (87)
Palcsó Sándor (229)
musical (180)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

352   Búbánat • előzmény351 2017-12-16 10:00:32

Kodály zenei nevelési koncepciójának értelmezési lehetőségei /Pethő Villő, SZTE Zeneművészeti Kar/

351   Búbánat 2017-12-16 09:15:48

Kodály Zoltán zenepedagógiai koncepciója

Kodály Zoltán zenei nevelési koncepciója ma a magyar zenei köznevelés alapját jelenti, jelentős szerepe van a szakoktatásban is. Ezek az alapelvek fokozatosan alakultak ki, fogalmazódtak meg és mentek át a gyakorlatba, azután, hogy a zeneszerző figyelme 1925 táján a zenepedagógia felé fordult. Elgondolásait legjobban az írásaiból vett idézetekkel összegezhetjük: 

"A zene lelki táplálék és semmi mással nem pótolható. Aki nem él vele: lelki vérszegénységben él és hal. Teljes lelki élet zene nélkül nincs. Vannak a léleknek régiói, melyekbe csak a zene világít be." 

(Mire való a zenei önképzőkör, 1944) 

 

"A zene múlhatatlan része az egész emberi műveltségnek... így hát magától értetődő volt, hogy a zenét be kell kapcsolni az iskolai tárgyak közé." 

(Beszéd a dunapataji művelődési ház avatásán, 1966) 

 

"Az általános iskola célja: a teljes embert megalapozni. Zene nélkül nincs teljes ember... Jó mérnök, vegyész stb. lehet valaki, ha tizenöt éves koráig rá sem gondol. De zeneértő nem lehet, ha hatéves korában (s játékosan még előbb) nem kezdik rendszeresen nyitogatni-gyakorolni a fülét... A zene ügye az általános iskolában nem is a zene ügye elsősorban. Közönségnevelés=közösségnevelés." 

(Közönségnevelés, 1958) 

 

"...a zeneképzést tulajdonképpen már az óvodában kell elindítani, hogy a gyermek a zene alapelemeit korán idegezze be, mert a zenei hallásra való nevelés csak ezzel a korán meginduló alapos munkával válhat eredményessé." 

(Nyilatkozat a "Fiatalok" című lapban, 1941) 

 

"A gyermek ne fogalmakat, definíciókat gyűjtsön, hanem zenekincset. Annak számbavételére, rendező áttekintésére ráér később." 

(Bicinia Hungarica, I. Utószó, 1937) 

 

"Mit kellene tenni? Az iskolában úgy tanítani az éneket és zenét, hogy ne gyötrelem, hanem gyönyörűség legyen a tanulónak, s egész életére beleoltsa a nemesebb zene szomját... Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni: ezt megszerezni az iskola kötelessége." 

(Gyermekkarok, 1929) 

 

"Zeneértővé... csak aktív zenei tevékenység tehet, puszta zenehallgatás magában nem elég." (333 olvasógyakorlat - Utószó az új kiadáshoz, 1961) 

 

"Ha egy szóval akarnók jellemezni e nevelés lényegét, az a szó nem lehetne más, mint: ének... Mechanizálódó korunk olyan úton halad, melynek végén az ember géppé válik. Ettől csak az ének szelleme véd meg." 

 

"Mi tehát a teendő? Mennél nagyobb tömegeket közvetlen érintkezésbe hozni igazi, értékes zenével. Mi ennek ma a legjárhatóbb útja? A karéneklés." 

(Vidéki város zeneélete, 1937) 

 

"Az iskolákban majd akkor lesz jó zenetanítás, ha előbb jó tanárokat nevelünk... kevés az olyan tanár, aki a hallást és az általános zenei műveltséget fejlesztené... jó irodalom is szükséges, amely a gyermekeknek és a hallásgyakorlásban kezdőknek hozzáférhető." 

(A komoly zene népszerűsítése. Előadás New Yorkban, 1946) 

 

"...csakis művészi érték való a gyermeknek!" 

(Gyermekkarok, 1929) 

 

"Minden népnek van egy sereg népdala, amely oktatásra kiváltképpen alkalmas. Ezeket jól kiválogatva, a népdal lesz a legmegfelelőbb tananyag, hogy rajta a gyermekeknek az egyes zenei elemeket bemutassuk és tudatosítsuk ezeket... Mielőtt más népeket akarunk megérteni, magunkat kell megértenünk. Semmi sem alkalmasabb erre, mint a népdal. És az idegen országok népdalainak megismerése a legjobb út az idegen népek megismeréséhez. Mindezen fáradozások végcélja abban áll, hogy a tanulókkal megismertessük és megszerettessük a múlt, a jelen és a jövő klasszikusait." 

(A népdal szerepe a zenei nevelésben, 1966) 

 

"...erre az alapra épülhet olyan zenei műveltség, mely nemzeti, de lelket tár minden nép nagy alkotásainak. Értékmérőt is kap a népdallal, aki e századok csiszolta tökéletességhez méri, amit hall: nem tévesztik meg többé hamis bálványok..." 

(Előszó a "Százszorszép - 100 magyar népdal"-hoz, 1957) 

 

"...az orális, szájhagyománykultúra ideje lejárt... Zenekultúra ma már írás-olvasás nélkül csakúgy nem lehet, mint irodalmi kultúra." 

(A zenei írás-olvasás módszertana - előszó Szőnyi Erzsébet könyvéhez, 1954) 

 

"Mindenkinek hozzáférhető a zene megismerésének útja: a zenei írás-olvasás. Ennek birtokában mindenki részese lehet nagy zenei élményeknek." 

(Mire való a zenei önképzőkör, 1944) 

 

"...a szolmizálás... gyorsabban visz a folyékony kottaolvasásra. Természetesen csak a relatív szolmizálás, mert itt a hang nevének kiejtésével meghatároztuk szerepét a tonalitásban." (Bicinia Hungarica, I. Utószó., 1937) 

"A ritmust... sokkal előbb és sokkal behatóbban kellene gyakorolni, mint azt manapság szokás, éspedig szintén két szólamban. S ha majd az óvoda is kiveszi részét a ritmusképzésből, nem lesz többé illúzió a kottaolvasás az elemiben." 

A kétszólamú éneknek "alig felbecsülhető a fejlesztő értéke minden irányban, nemcsak a polifon hallás, hanem az egyszólamú ének tisztasága szempontjából is." (Énekeljünk tisztán!, 1941) 

 

"Többszólamú éneklés, s vele párhuzamosan fejlődő halló- és felfogóképesség olyanok számára is megnyitja a világirodalom remekeit, akik semmiféle hangszeren nem játszanak. S a művek csak akkor tölthetik be létük célját, ha milliók lelkében keltenek visszhangot." 

(Tizenöt kétszólamú énekgyakorlat, 1941) 

 

"...rögtönözne minden épkézláb gyermek, ha hagynák... de nem lehet magára hagyni zenei világképe kialakításában." 

(Gyermekkarok, 1929 - Zene az óvodában, 1941) 

 

"A néptáncoknak helyet kell juttatni az iskolai testnevelésben... A zene és testmozgás ősi kapcsolatai a civilizációban erősen meglazultak. Ha most magasabb síkon megpróbáljuk helyreállítani, ahol lehet: nem visszafelé megyünk az ősállapot felé, hanem előre a civilizációból a kultúra felé." 

(Magyar testnevelés, 1943) 

 

"Akit előbb énekre tanítunk, csak azután hangszerre: hamarabb megfogja a meloszát minden zenének... Az énekkel olvasókészséget szerez a növendék, ezzel könnyebben hozzáfér a nagy szellemek alkotásaihoz, rövidebb idő alatt több művet ismerhet meg, mintha csak fáradságosan silabizál." 

(Beszéd a Zeneművészeti Főiskola 1946-47. évi tanévnyitó ünnepségén, 1946) 

 

"...folytonos gyakorlást kívánó tárgynál évi 20-25 találkozás a tanulókkal értéktelen. Naponta 10 perc többet érne, mint heti egy óra: napi 15 perc pedig a heti 2 óránál is többet." 

(Igaz, hogy nem engedik énekelni a gyerekeket, 1956) 

"... a jó zenész kellékeit négy pontban foglalhatjuk össze: 

1. kiművelt hallás, 

2. kiművelt értelem, 

3. kiművelt szív, 

4. kiművelt kéz. 

Mind a négynek párhuzamosan kell fejlődnie, állandó egyensúlyban. Mihelyt egyik elmarad vagy előreszalad, baj van. ... Az első két pontra a szolfézs és a vele kapcsolt, összefonódott összhangzattan és formatan tanít. Szükséges kiegészítés: mennél sokoldalúbb gyakorlati zenei tevékenység: kamarazene, karéneklés nélkül senkiből sem lesz jó zenész." 

(Ki a jó zenész?, 1953

 

Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

OrgonaExpedíció
Audiencia a hangszerek királynőjénél

17:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

OrgonaExpedíció Extra
A Müpa+ hűségprogram exkluzív rendezvénye

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Viviane Hagner (hegedű), Rohmann Ditta (cselló), Heinz Holliger (oboa), Reto Bieri, Klenyán Csaba (klarinét), Lakatos György (fagott), Roman Rabinovich, Várjon Dénes (zongora)
Merel Quartet: Mary Ellen Woodside, Edouard Mätzener (hegedű), Alessandro D’Amico (brácsa), Rafael Rosenfeld (cselló)
kamara.hu – a Zeneakadémia kamarazenei fesztiválja
Üveggyöngyjáték
DORÁTI: Duo Concertante
VERESS: Szonatina
BRAHMS: 3. (c-moll) zongoratrió, op. 101
HEINZ HOLLIGER: „COncErto“- collage
BRAHMS: h-moll klarinétötös, op. 115

19:00 : Budapest
Jókai Anna Szalon

Sass Sylvia mesterkurzusának résztvevői:
Miki Hayashi, Alisa Katroshi, Yuliia Keikieva, Molnár Eszter, Varga Anna, Vámosi Katalin (ének)
Nagy Márta (zongora)
Részletek Mozart, Donizetti, Verdi, Puccini operáiból

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Ruth Cochen (zongora)
BEETHOVEN: f-moll zongoraszonáta op.57. no.23. “Appassionata”
LISZT: Spanyol rapszódia S.254, R.90
CHOPIN: 4 ballada

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Bódiss Tamás, Enyedi Pál, Horváth Márton Levente, Merczel György, Mezei János, Mizsei Zoltán, Pétery Dóra, Rajk Judit, Soós András (a tanszék tanárai)
Az Egyházzene Tanszék jelenlegi és volt hallgatóiból álló kórus
A Zeneakadémia jelenlegi és volt hallgatóiból álló kamarazenekar
A téli ünnepkör zenéi
Az Egyházzene Tanszék műsora
Válogatás az egyházi év téli ünnepeinek zenéiből
Gregorián himnuszok, antifonák és misetételek, korai polifónia
Du Fay, Josquin, Stoltzer, Porta, Lassus, Palestrina és G. Gabrieli adventi-karácsonyi feldolgozásai
A pozsonyi Anna Hannsen Schuman-kódex tételei
Praetorius, Schein és Scheidt korálfeldolgozásai
Istvánffy Benedek két hangszerkíséretes adventi és karácsonyi kórusműve
L. Couperin, Reger, Tournemire, Messiaen és Dupré orgonaciklusai (részletek)

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Orgonaestek Virágh Andrással (operaénekesekkel és hangszeres művészekkel)
19:00 : Debrecen
Kölcsey Központ

Operát az Operából! – Belföldi turné
PUCCINI: Turandot
Koncertszerű előadás

19:00 : Pécs
Kodály Központ

Hegedűs Endre (zongora)
Pécsi Balett
„Az örökifjú CHOPIN”
2 polonéz: cisz-moll, op. 26 és A-dúr, op. 40 No. 1
2 noktürn, op. 9 - b-moll, No. 1 és Esz-dúr No. 2
g-moll ballada, op.23
Andante spianato és nagy polonéz, op. 22 - szünet - cisz-moll scherzo, op. 39 , 2 keringő, op. 64 - No. 2 cisz-moll és Desz-dúr No. 1
h-moll szonáta, op. 58
A mai nap
született:
1766 • Rodolphe Kreutzer, hegedűs († 1831)
1895 • Paul Hindemith, zeneszerző († 1963)
elhunyt:
1993 • Lucia Popp, énekes (sz. 1939)