vissza a cimoldalra
2020-07-15
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11538)
A csapos közbeszól (95)

Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3975)
Kimernya? (3707)
Operett, mint színpadi műfaj (4384)
Franz Schmidt (3641)
A MET felvételei (719)
Gioacchino Rossini (1034)
Régizene (3428)
Élő közvetítések (8501)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4864)
Lehár Ferenc (715)
Pantheon (2695)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1979)
Opernglas, avagy operai távcső... (20522)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1433)
Sass Sylvia (478)
Antonin Dvorak (199)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

179   WiseGentleman • előzmény177 2010-06-30 21:46:22
Érdekes, számomra pontosan inkább a Macbeth-áriában tűnt halványabbnak, s sokkal hitelesebbnek éreztem Boccanegraként. A Macbeth-áriát mintegy a pszichoanalitikus heverőjén elnyúlva énekelte... (jön Macduff és Malcolm, akarsz róla beszélni?).
Novikova igen aranyos volt Adinaként, viszont Lakmé Csengettyűáriájához még nem elég érett művész. Nem feltétlenül Joan Sutherlandet hiányolom a produkcióból, de azért a záró magas hang mattsága gondolkodóba ejtett...
177   Búbánat 2010-06-30 00:27:27
Számomra kellemes meglepetést szereztek a tavalyi Operalia-énekverseny döntősei: Angel Blue, Julia Novikova, Alekszej Kudrija. Egyet kell értenem szakmabeli ismerősömmel, aki tömören így jellemzi produkciójukat: „egészen magával ragadó volt Angel Blue Louise-je, micsoda selymes,szép hang! Novikova Lakméja lenyűgöző, gyönyörű,puha koloratúrákat énekel. Kudryaval remek Bájital duettet adtak elő, létezik,hogy Ők együtt tanultak valahol?... Hampson szinte tenorális, s mégis milyen nemesen zengő, fényes bariton. Miklósa Kunigundája impozáns, én a helyében nem mondanék prózában semmit, mert a beszédhangja színtelen, de ez az ária nagyon neki való. Komlósi A víg özvegyben nagyon szépen szólt. Lukács sajnos disztonál és a kartartását nem értem, nem is szép és akadályozza a szabad légzést. Polgárnak megszólal néhány szép hang, de fáradtnak, betegnek tűnt. Summa summárum szép este volt. Nagyon szépen szólt a zenekar Kovács nagyszerű dirigálása alatt, s micsoda szép fúvós hangszerszólókat fújtak női szólisták!”

Az én véleményem ehhez közel hasonló. A díjazott fiatalok igen sok tehetséget hordoznak, remélhetőleg művészi pályájuk töretlenül ível majd előre, szívesen látnám őket viszont teljes operákban is.

Hampson nekem igazán a Macbeth-áriában tetszett. A kettősökben mondhatnám, „hagyta” kibontakozni kollégáit… mindazonáltal ezekben is bizonyította művészetének kivételes képességeit: nem véletlenül még mindig keresett operistája a nemzetközi operavilágnak. Kulturált, kiművelt, világos színezetű baritonja van. Művészetének nincs különösebb titka, ha csak az nem, hogy jól beosztja hangja erejét, és a dinamikai árnyalatokat is igen kifejezően juttatja érvényre énekszólamában. Messze nem igaz, hogy nincs erő a hangjában, és nyilván nem egy Gobbi, nem egy Cappuccilli, nem egy Bruson formátumú énekművész, ahogy az sem igaz - a másik véglet - , hogy csak ordít (mert ezt is állították itt korábban róla!) Az is egyértelműen kitűnt tegnap este, hogy Hampsonnak a daléneklés során elsajátított technikája igen hasznosnak bizonyul, amikor operát énekel. A víg özvegy kettősében is igen tetszett nekem, persze ha Lehár- dallam szólal meg, az mindig levesz a lábamról…

Komlósi Ildikó nem tett különösebb hatást rám, sem a Carmen-áriájával, amit korrektül előadott – nem forrósodott át tőle a nézőtér, de mint Glavari Hanna a Lehár-operettben, a szerelmi duettben is híján volt azzal a plusszal, mely ennek a híres keringődalnak annyira a velejárója …

Lukács Gyöngyi vérbeli drámai szoprán. Az est talán legnagyobb sikerét aratta, méltán, mégis, folyton valami modorosságot érezni nála a megformálás alatt. Ez a tapasztalatom, ami az utóbbi évek alatt egyre erősödik bennem; bármely szerepében is köszönthettem itthon, a kifejezőeszközei, a manírok mindig ugyanazok – ugyanakkor az ember élvezettel hallgatja a fenomenális vokális produkciót!

Polgár Lászlónak is közönségsikere van, bármit énekeljen. Most is nagy tapsokat kapott, pedig korántsem volt jó formában a basszista. Talán megint egészségi állapotával van probléma: a mélységei úgy-ahogy megvoltak, de a középhangok felett bizony csak küszködött. Ha nem is volt csalódás, mit tőle hallottam ezen az estén, mert nemes orgánumán így is igen hatott az előadott Fiesco áriája meg a kettős Boccanegrával, és voltak szép pillanatai a Gremin-áriának is, mindazonáltal többet vártam tőle. Igaz, ha betegen énekelt, akkor meg elismerés illeti, hogy ezzel együtt vállalta a fellépést.

Miklósa Erika lehet, hogy kakukktojás a fészekben? Mégis Rosina koloratúráriája a Sevillaiból, és az igen technikás, több szakaszos részlet a Candidból ujjongásra késztette a hallgatóság egy részét. Szóval, talán leegyszerűsítése a dolgok állásának az előbbi képes megfogalmazás: mit keresett Miklósa a többi művész között az Opera színpadán? Feltehetően - a sok botfülű hallgató – brávózásai közepette ilyen mélyenszántó gondolatokkal nem fárasztotta magát az amúgy jól lehűtött nézőtéren, miközben felforrósította őkelmét az, amit látott és hallott; az időközben kikelt kakukkfiókától ezúttal nem kellett tartani, nem túrta ki a fészekből a többi énekes madarat…

Kovács János és az Állami Operaház Zenekara igen jól muzsikált, még a kevésbé játszott művek részleteiben is magas színvonalon szólaltak meg az egyes hangszercsoportozatok (én is kiemelem a fafúvósokat): a Delibes-, Charpentier-, Bernstein darabjainak részleteiben különösen hálás segítségül szolgáltak a gála énekes közreműködőinek.

Szép, élvezetes este volt. Jövőre ugyanitt, ugyanilyen alkalommal – évadzárásként – talán még nagyobb csillagokkal, folytatódni fog ez a hagyományteremtő szándékkal létrehozott nemzetközi operagála.
Műsorajánló
Mai ajánlat:
21:00 : Budapest

Baráth Emőke, Fodor Beatrix, Fodor Gabriella, Sáfár Orsolya, Szemere Zita, Balga Gabriella, Horváth István, Haja Zsolt, Szegedi Csaba, Bretz Gábor, Kálmán Péter, Szvétek László - ének
Magyar Állami Operaház Zenekara
vez. Madaras Gergely
Rossini: A sevillai borbély - nyitány
Rossini: A sevillai borbély - „Ecco ridente in cielo” (Almaviva kavatinája, I. felvonás)
Rossini: A sevillai borbély - „Largo al factotum” (Figaro belépője, I. felvonás)
Rossini: A sevillai borbély - „Se il mio nome saper voi bramate” (Almaviva szerenádja, I. felvonás)
Rossini: A sevillai borbély - „Una voce poco fa” (Rosina kavatinája, I. felvonás)
Rossini: A sevillai borbély - „La calunnia è un venticello” (Don Basilio rágalomáriája, I. felvonás)
Rossini: A sevillai borbély - „A un dottor della mia sorte” (Bartolo áriája, I. felvonás)
Rossini: A sevillai borbély - „Ah! Qual colpo inaspettato” (Almaviva, Figaro és Rosina tercettje, II. felvonás)
Mozart: Figaro házassága, K. 492 - „Cinque… dieci… venti” (Figaro és Susanna kettőse, I. felvonás)
Mozart: Figaro házassága, K. 492 - „Se vuol ballare, signor Contino” (Figaro cavatinája, I. felvonás)
Mozart: Figaro házassága, K. 492 - „Non so più cosa son, cosa faccio” (Cherubino áriája, I. felvonás)
Mozart: Figaro házassága, K. 492 - „Non più andrai” (Figaro C-dúr áriája, I. felvonás)
Mozart: Figaro házassága, K. 492 - „Porgi amor” (A grófné kavatinája, II. felvonás)
Mozart: Figaro házassága, K. 492 - „Voi che sapete” (Cherubino áriája, II. felvonás)
Mozart: Figaro házassága, K. 492 - „Un moto di gioia” (Susanna ariettája, II. felvonás), K. 579
Mozart: Figaro házassága, K. 492 - „Crudel perchè finora” (Almaviva és Susanna kettőse, III. felvonás)
Mozart: Figaro házassága, K. 492 - „Hai già vinta la causa” (Almaviva áriája, III. felvonás)
Mozart: Figaro házassága, K. 492 - „Dove sono i bei momenti” (A grófné áriája, III. felvonás)
Mozart: Figaro házassága, K. 492 - Sull'aria! Che soave zeffiretto (A grófné és Susanna levélkettőse, III. felvonás)
Mozart: Figaro házassága, K. 492 - „Deh vieni, non tardar” (Susanna rózsaáriája, IV. felvonás)
Mozart: Figaro házassága, K. 492 - II. felvonás finálé
A mai nap
elhunyt:
1930 • Auer Lipót, hegedűs, tanár, karmester (sz. 1845)