vissza a cimoldalra
2018-02-24
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3946)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60480)
Kedvenc előadók (2820)
Társművészetek (1232)
Milyen zenét hallgatsz most? (24995)
Haladjunk tovább... (207)
Momus társalgó (6308)
Kedvenc művek (143)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11226)
A csapos közbeszól (95)

Operett, mint színpadi műfaj (3527)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2612)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4192)
Jonas Kaufmann (2171)
Ilosfalvy Róbert (792)
Simándy József - az örök tenor (517)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1205)
Élő közvetítések (6924)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (630)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1322)
Franz Schmidt (3063)
Pantheon (2181)
Palcsó Sándor (203)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (640)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (6520)
Komlóssy Erzsébet (35)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

785   IVA • előzmény775 2017-11-12 03:55:31

Köszönöm a választ. Ha személyesen hallottad, udvariatlanság lenne kételkedéssel felelnem. Kételyemet átteszem abba a kategóriába, ahol a Momus társalgóban szintén kételkedni voltam kénytelen: hírbe hozott emberek gesztusaiban.
Elmondok egy régi történetet – tanmese is lehetne akár –, amelynek véletlenül Pitti Katalin a passzív főszereplője.
Egy barátom számolt be nekem arról, hogy az ő egyik (az operaéletben nem különösebben jártas) barátja hallott egy rádióinterjút, amelyben a már visszavonult Osváth Júlia (ilyen régi a történet) lekicsinylően beszélt az új operaénekes-nemzedékről, Pitti Katalint emelve ki név szerint, aki hogyan is érne fel az ő generációjának művészeihez. Nem örültem ennek a tetszetősnek igazán nem mondható információnak, amely az agyamba fészkelte magát.
Nem sokkal később magam hallottam egy interjút Osváthtal, aki – több közös szerepük alapján is – utódjaként jelölte meg Pitti Katalint. Azóta sem tudom, hogy akkor a korábbi interjú ismétlését hallhattam-e (és ez esetben a barátom avatatlan barátja közvetítésével kifordítva megismert nyilatkozat valódi tartalma jutott el hozzám), vagy Osváth egy újabb interjúban, helyretéve egykori nyilatkozatát, elégtételként mintegy magához emelte Pittit.
A tanulság mindenesetre az, hogy az ember, ha csak teheti, hagyatkozzék saját fülére (zenei teljesítmények és nyilatkozatok esetében feltétlenül), és fogadja szkeptikusan a mendemondákat. Az sem mindegy, hogy egyes szavak milyen környezetben és szövegkörnyezetben hangzottak el. Egy kurzus egy zártabb kör, élő környezet, ahol akár félre is lehet hallani vagy érteni valamit. Aztán az valamilyen formában felkerül egy fórumra a világhálón, és ott marad kőbe vésve, kritika nélkül.

775   Alvaro • előzmény767 2017-11-11 17:04:11

A művésznő ezeket a szavakat 2016. augusztus 9 - én mondta, amikor kurzusának aznapi része véget ért a Budai Zenészházban, és  a résztvevőkkel beszélgetett. Amúgy az említett kifejezéseket leszámítva nagyon kedves volt.

767   IVA • előzmény758 2017-11-11 00:59:40

Szeretném tudni, hol, milyen műsorban, milyen közönség előtt nyilatkozott így Pitti Katalin, kik voltak ennek a fültanúi! Amikor ez "történhetett", nyilvános műsorban nem lehetett trágár szavakat használni, a televízióban (kereskedelmi tévék nálunk még nem léteztek) végképp nem. Márpedig ai idézőjelbe tett négybetűs még a lepke- előtaggal is a trágár szókincs része.
Ami a VIT-et illeti: ha valakit delegáltak, nem feltételek kellettek, hanem feltétel nélkül menni kellett. Legfeljebb súlyos akadály esetén lehetett kibújni alóla. Nem mellesleg megtiszteltetés volt.
Ami a KISZ-t illeti: legkésőbb a középiskolában, a felsőfokú intézményekben még inkább, gyakorlatilag minden fiatal "automatikusan" a tagja volt. Vezető, aktív vagy passzív tagja. Csak egy renitens kisebbség nem, mindenkori környezetüktől és kifogásaiktól függött, hogy milyen hátrány érte őket emiatt. Megéltük azt a történelmi kort, és ne állítsuk be úgy, hogy aki ezt a megélt sorsot vállalja, vagy akinek a kényszerű vagy önkéntes megéléséről dokumentum maradt fenn, az történelmi bűnös.
Kun Zsuzsa, Sipeki Levente, Orosz Adél és Róna Viktor pályájának is fontos állomása volt a VIT-en való részvétel és az ott megszerzett díjak. Nem "minimum KISZ-tagság, pártvonal meg hát persze" miatt küldték ki őket a VIT-re, hanem mert kiugróan tehetségesek voltak, és nagyon jól is mutattak. Ezt a motívumot és a képeslap-borítón való mosolygás jogát az itt indulatosan szapult művészpártól sem lehet elvitatni, és nem érdemes terhelő adatként feltüntetni. (Vevő természetesen mindenre akad.)

758   tiberio • előzmény756 2017-11-10 08:30:10

Számomra közönség előtt arról nyilatkozni, hogy a kolléga " pártvonalon érvényesült" avagy a másiknak " fing " hangja van nem csak jó ízlés, irígység, jó vagy rosszindulat kérdése. Ez szerintem intellektus kérdése és netto bunkóság.

Különben ki is mosolygott anno a Magyar Ifjúság borítóján éppen aktuális férjével, azzal a felirattal, hogy ők (is) képviselik hazánkat a VIT-en? Ahhoz minimum KISZ

tagság kellett. Pártvonal... hát persze.

756   IVA • előzmény755 2017-11-09 19:00:33

Bocsánat, de a „lehetett” és a „valószínűleg” nem hiteles információk, amelyeket meg kellene osztani egy fórumon, legfeljebb feltételezések.
Ami az „is”-t illeti: mitől is rossz kislány azóta? Rosszan mondjuk a lusta gyerekeket is, de Pitti Katalin biztosan nem volt lusta, hiszen művelt ember lett belőle. Aki lustának mondaná, próbáljon meg annyi szerepet, zenét megtanulni és interpretálni, mint ő, akár a mai napig.
Vagy attól rossz, hogy nekünk nem rokonszenves a politizálása? Másoknak meg igen, ez egy ilyen természetű dolog.
Vagy attól, hogy ötször ment férhez? Ez nem valami rossz szokás: ne feledjük, hogy minden  kapcsolat vége, bármelyikünk életében, egy szomorú kudarc.
Ami a stílusát illeti: itt néhány ember elmondta, hogy hallotta már csúnyán beszélni. Másokat is hallottak már. Ránk az tartozik, hogy a nyilvánosság előt nem bunkó. Merthogy olyanok is akadnak.

755   minimuff 2017-11-09 15:24:06

Katinka már lánykorában is rossz kislány lehetett, valószínűleg akkor is csúnyán beszélt. A művésznő életrajzi kötete szerint az édesapja sokszor keményen büntette...

Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Zeneakadémia, Előadóterem

"Liszt-kukacok akadémiája"

10:00 : Budapest
Zeneakadémia, XXIII. terem

"Liszt-kukacok akadémiája"
Jazz játszótér

11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

Prunyi Ilona (zongora), Kertesi Ingrid (ének)
Berecz Mihály (zongora)
ARANY: Két dal Petőfi verseire – A toronyban delet harangoznak; Éji dal
SIMONFFY: Tarka madár; Te vagy barna kislány
EGRESSY: Ereszkedik le a felhő; Két magyar nóta
LISZT: Magyar történelmi arcképek – Mosonyi Mihály
MOSONYI: Tanulmány
LISZT: A magyarok Istene
LISZT: Petőfi szellemének
FARKAS: Szeretlek, kedvesem
SZERVÁNSZKY: Száll a felhő
SUGÁR: Reszket a bokor
KODÁLY: Négy dal – 1. Haja, haja
MIHALOVICH: Két ária a Toldi szerelme című operából
ÁBRÁNYI: Ábránd – magyar népdalok felett
LISZT: Költői és vallásos harmóniák – 7. Funérailles

15:00 : Budapest
Erkel Színház, Bernáth Büfé

az Opera Zenekarának művészei
"Zenekari hangversenyek - Kamarazenei koncertek"
"Wagner nyomában II.
BRUCKNER: F-dúr vonósötös – Adagio
SCHÖNBERG: Dalok – válogatás
SCHÖNBERG: Kamaraszimfónia

15:00 : Budapest
MűPa, Üvegterem

Kolonits Klára, Cseh Antal (ének)
Budapesti Vonósok
Koncertmester: Pilz János
"Operajátszóház"
MOZART: Figaro házassága

15:00 : Budapest
Operettszínház

OFFENBACH: Kékszakáll

16:00 : Budapest
Nemzeti Múzeum

Hye Jin Kim (hárfa)
MÁV Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Ender Sakpinar
MOZART: 1. szimfónia
SPOHR: Fantázia
DEBUSSY: Danse sacrée et profane
RAVEL: Bevezetés és Allegro

18:00 : Budapest
Erkel Színház

OFFENBACH: A rajnai sellő

18:00 : Budapest
A Nemzeti Filharmonikusok próbaterme

Horváth Béla (oboa)
Papp Dániel, Miczki Rita, Szabó Krisztina, Sárosi Péter, Bali Gábor
(hegedű), Balogh Enikő, Mohácsi Gyula, Kökényessy Zoltán (brácsa)
Deák György, Bajner Zsuzsanna (cselló), Sztankov Iván (nagybőgő)
Hamar Zsolt (csembaló)
Móré Irén, Kovács Imre, Embey-Isztin Zsófia (fuvola)
Szatmári Zsolt (klarinét), Borbély Balázs (kürt), Bokor Pál (fagott), Sipkay Deborah (hárfa)
Batta András (házigazda)
"Próbatermi vendégség"
J.S. BACH: F-dúr oboaverseny, BWV 1053R
REGER: G-dúr szerenád, Op.141a
HAAS: Fúvósötös, Op.10
TOURNIER: Szvit, Op.34
CSAJKOVSZKIJ: D-dúr vonósnégyes, Op.11

18:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Sennu Laine (cselló)
A Szent István Király Szakgimnázium Fúvószenekara
Vezényel: Makovecz Pál
SMETANA: Moldva
RÁNKI: Varázsital - szvit
HIDAS: Fantázia csellóra és fúvósokra
LISZT: Hunok csatája

18:30 : Budapest
MűPa, Fesztiválszínház

"Metropolitan-operaközvetítések a Müpában 2017/18"
PUCCINI: Bohémélet

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Kupolaterem

"TERA – kísértés 13 képben"
A Zeneakadémia hallgatóinak előadása az Új Nemzeti Kiválóság Program keretében

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Baráth András (zongora)

19:00 : Budapest
Operettszínház

OFFENBACH: Kékszakáll

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Andreas Ottensamer (klarinét)
Kelemen Kvartett:
Kelemen Barnabás, Kokas Katalin (hegedű), Homoki Gábor (brácsa), Fenyő László (cselló)
DVOŘÁK: Ciprusok – vonósnégyes-ciklus
MOZART: 17. (B-dúr) vonósnégyes, K. 458 („Vadászat”)
BRAHMS: h-moll klarinétötös, Op.115

20:00 : Budapest
Budavári Mátyás-templom

Magyar Virtuózok Kamarazenekar
19:00 : Felsőőr
Messe Oberwart

"Kárpát-Haza OperaTúra"
ERKEL: Hunyadi László

19:00 : Gödöllő
Művészetek Háza

Cserna Ildikó szoprán
Gödöllői Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Horváth Gábor
WAGNER: Trisztán és Izolda előjáték, Izolda szerelmi halála
WAGNER: Wesendonck dalok
CSAJKOVSZKIJ: IV. szimfónia
A mai nap
történt:
1607 • Monteverdi Orfeójának bemutatója (Firenze)
született:
1842 • Arrigo Boito, zeneszerző, librettista († 1918)
1934 • Renata Scotto, énekes
elhunyt:
1704 • Marc-Antoine Charpentier, zeneszerző (sz. 1643)