1973. december 31. , Kossuth Rádió, éjjel
B.U.É.K. - 1974 - A Magyar Rádió Szilveszteri kabaréműsora – benne:
Tamássy Zdenkó – Kertész Iván : A cadizi lelenc avagy A kezeletlen anyajegy
Mini opera egy felvonásban (opera paródia)
Közreműködik: Begányi Ferenc, Palcsó Sándor és a Magyar Állami Operaház zenekari tagjaiból alakult kisegyüttes
Vezényel: Pál Tamás
Köszönet Momo fórumtársunknak, aki rábukkant a Youtube-on és onnan belinkelte az opera részleteit (az Erkel Színház topicjába a 8780 sorszám alatt).
Legyen meg itt, ebben a topicban is:
Gounod: Faust - részletek (You Tube)
Faust - Alexander Fegyin
Mefisztó - Begányi Ferenc
Margit - Pitti Katalin
Siebel: Pánczél Éva
Márta –Szabó Anita
Karmester: Medveczky Ádám
Rendezte: Szinetár Miklós
(Erkel Színház, 1989. 04. 11.)
[url] http://www.opera.hu/v/megjelent-verdi-a-vegzet-hatalma-c-operajanak-cd-felvetele-legendas-enekesekkel/; Megjelent Verdi: A végzet hatalma c. operájának CD-felvétele [/url] ________________________________________ Megjelent az OperaTrezor-sorozat legújabb darabja, Verdi: A végzet hatalmacímű operájának archív felvétele. A 3 CD-t tartalmazó kiadványon olyan legendás énekesek hallhatók, mint Tokody Ilona, Begányi Ferenc, Kovács Pál, Kelen Péter és Polgár László. Az előadás rendezője Mikó András, dirigense a világhírű olasz karmester, Lamberto Gardelli volt, aki több mint három évtizeden át vezényelt rendszeresen a Magyar Állami Operaházban. A felvétel az Erkel Színházban készült 1990. május 18-án. A CD megvásárolható az Opera Shopban.
Éjjel az M3 csatornán láthatjuk: 2016. február 19. péntek 01:00 - 01:40 „Egy hang és néhány maszk” Begányi Ferenc műsora Zenés filmsorozat (1983) Begányi Ferenc a fellépések előtti hangulatról, a sikerről, első szerepeiről, a felkészülésről, a maszkírozásról, az operafigurákról mesél nézőinek. A műsorban elhangzó operarészletek: - Csajkovszkij: Anyegin - Gremin áriája; - Verdi: Simon Boccanegra - Fiesco áriája; - Donizetti: Szerelmi bájital - Dulcamara áriája; - Verdi: Don Carlos - Fülöp áriája; - Rossini: A sevillai borbély - Rágalomária Rendezte: Békés András Időtartam: 40 perc
Úgy tudom, hogy Christoff 1971-ben volt Pesten Fülöp, Begányi csak pár évvel később lett Főinkvizítor, addig csak Fülöp volt ő is.
Hogy hangfelvétel készült-e, nem tudom, de a centenáriumi Bartók-felújításon 1981-ben, ami az Opera rekonstrukciója miatt az Erkel Színházban volt, Melis mellett Begányi volt a másik Kékszakállú, igaz, nem énekelte túl sokszor.
Kékszakàllút énekelt -e,és maradt -e hangzó felvétel róla?
Lehet, hogy Christoff-fal is ő énekelte a Főinkvizítort? Számomra Begányi a Don Carlosban (sajnos) teljesen kimaradt, a nevezett kettőst Bódy József (Fülöp) és Szalma Ferenc (F.) előadásában hallottam, még gyerekként.
No igen, ez a nyolcvanas évek végi sorozat volt, Sudlik Máriával, Takács Klárával, Bordás Györggyel, Pászthy Júliával (ha jól emlékszem) és természetesen, Gregor Józseffel. Később, ha jól tudom, Szüle Tamás is beállt Ochs szerepébe (az általam látott előadáson még a Her Kommissar-t énekelte).
És egyikük sem él már... Magam mindhárom Dulcamarát láttam, igaz, Begányival csak kb. két-három alkalommal fogtam ki a Bájitalt. Ochsnak én sem láthattam már Begányit, számomra Ochs az bizony Gregor volt...
Bocs, ezt speciel Fodor Géza írta le 1984-ben, magam is olvastam a kritikát. Egyébként akkoriban, amikor magyarul ment a Carlos (és az Erkelben), ha vendég Fülöp volt, mindig Begányit tették meg Főinkvizítornak, mert ő ezt a szerepet olaszul is tudta. És akkor olaszul vitatkoztak... Pl. Nyesztyerenkóval...
Számomra Dulcamaraként sajnos kimaradt (Gregor és Bordás György volt meg). Azt se felejtsük el - a közelgő Rózsalovag-premier tükrében - hogy az 1970-71-es évad bemutatóján ő volt az egyik Ochs, Várhelyi Endre mellett. Sajnos, koromnál fogva nem láthattam...
Ugyanakkor, amikor nagyritkán Fülöpöt alakította, meg is jegyezte az egyik kritikus a Muzsikában (talán Várnai Péter - az ő kritikáit szerettem a legjobban, frappáns, lényeglátó írások), hogy miért mindig csak a Főinkvizítort alakítja.
Én Faragó András torkából is sokszor hallottam, hogy "Uram, segélj!", és kéjsóváran odavetni, hogy "Ti nők, akik nyafogtatok eddig (milyen szépségesen énekeltek! - IVA), Hozzátok a perzsa lányokat!" - Begányi Ferenc Hovanszkij-alakítását csak emeli, hogy a Faragóéval felváltva is fényes és mélyre ható volt. Micsoda gazdagság ennek a két csodálatos énekesnek az emlékét őrizni és felidézni tudni!
De ne feledjük a remek buffószerepeit sem: Basilio, amivel debütált (1967 talán?), Dulcamara, amit nem szoktak ilyen harapós hangoknak odaadni, de mégis ellenállhatatlanul jó lett...
Begányi volt az igazi Porgy, ezzel egyetértek. Akkora sikere volt benne, és olyan remek volt, hogy a premiert követő pár előadást leszámítva Radnai nem is nagyon énekelte, Begányi csinálta Házyval is, Andorral is. Nekem a másik legjobb alakítása Mefisztó volt, különösen az 1986-os produkcióban. A Carlosban inkább Főinkvizítorként tetszett, Fülöpnek én az övénél puhább, szebb hangot képzelek. Fiesco és Silva szerepében is nagyon jó volt. Az évek múlásával sajnos egyre több lett az énektechnikai problémája, ezáltal mindenféle konfliktusa is. De mindenképpen egy impozáns jelenség volt a színpadon.
Bizony, Fülöp! Magam is láttam 2-3 alkalommal Fülöpként, de többnyire mégiscsak a Főinkvizítort énekelte. És azt is remekül.
Az Ernaniban sajnos nem láttam. Nehezen tudom elképzelni, hpgy a Háznak legalább hangfelvétele ne lenne róla.
S persze, amikor Silvaként az Ernaniban megjelent az utolsó jelenetben az esküt számonkérni! Nem létezik, hogy nem lehetne összegyűjteni a felvételeit. Pl. ki lehetne adni az Arany meg az asszony tévéfelvételét, ahol ő énekelte Wolfgangot.
Ami azt illeti, nekem Sólyom-Nagy Sándor is rendkívül tetszett Porgy szerepében, persze Begányi is. Az volt még óriási élmény, amikor Berczelly mint Boccanegra csapott össze Begányi-Fiescóval! S persze Begányi, mint Borisz, nem győzöm eleget ismételni, micsoda monumentális alakítás volt!
Nagyon örülök, hogy ismét előkerült ez a topik, úgy látom, vagyunk egy páran, akinek maradandó élményt adott a Művész Úr.
Számomra Begányi, bár több szerepében is láttam, a legemlékezetesebben Fülöpként maradt meg: most is előttem van, ahogyan megtörten elmélkedve ül az asztalnál, egy gyertya mellett. Egészen összetöpörödött az álmatlanságtól, megrázó volt maga a látvány is, a csodás hangról már nem is beszélve.
Nagybátyám Feri nagyon szeretet humorizálni és volt is humora mindent oda adott hogy sikerüljön a produkció.
Nagybátyám nem szeretett interjut adni és nagyon rosszúl managerelte magát allig van felvétel vagy cd ahozzá férhető álapotban Nagyon sok sponzor kellene hogy őssze fogjon az arhivumok kiadására
Jó napot kivánok mindenkinek Nagyon szépen köszönöm hogy ily nagyra értékelik Nagybátyám munkásságát Még kisfiú és gyermek éltem meg sikereit mikormár felnőttem addigra márcsak a konfliktusokat láttam
Igen, a 11-esben már említettem, megjegyzem, hogy Radnaival már nem láthattam a szerepet, Sólyom-Nagy pedig kevésbé tetszett benne, nekem az igazi Porgy Begányi volt.
Akkor élő felvételeit kellene kiadni, CD-n (amit leírtál a színpadi kisugárzásról, azzal teljesen egyetértek).
Szerintem Ő élőben érvényesült leginkább: jelenség volt. A hang és a megjelenés, a kisugárzással együtt.
S felette Berczelly énekelte gúnyosan, hogy "A fényes hattyút dicsérjük, ladu-ladu..." Borisz halálát is impozánsan alakította, ahogy utolsó leheletével suttogta: "Irgalom".
Igazából egy portrélemezt Begányival is kiadhatnának. Mellesleg (nem néztem, hogy említésre került-e) nagy szerepe volt Porgy is.
És ne feledkezzünk meg az eddig csak Wise által megemlített szerepéről sem: Don Ruy Gómez de Silva spanyol főnemes az Ernaniban. Micsoda alakítás volt az is! (Ugyanazokban az években énekelte Fiescót is.)
Én Borisznak nem láttam, viszont a Hovanscsinát mindig Ő csinálta, mikor boldogult ifjúságomban statisztáltam benne. Nem is tudom, kit tudnék helyette elképzelni, ahogy az "Uram, segélj!" kis félmondatait oda tudta vetni... Na és ahogy meghalt, végiggurult a lépcsőn, mint a kő, nagyon hatásos volt.
Pályája végén hallottam Hundingként. Remek volt abban is.
Jól emlékszel, az az alsó hang bizony f...
IGEN! Sparafucile! A legnagyobb Sparafucile nekem Begányi volt, piros szalaggal a fején, már a megjelenése olyan volt, mint egy bérgyilkos, az alakítása frenetikus, pedig ez ugye egy kisebb epizódszerep és amíg élek, el nem felejtem, hogy amikor a megállapodás után még reklámozza magát, hogy el ne felejtsd, Szparafucsííííl - közben kiment a színpadról és onnan is bahallatszott, ahogy jó hosszan kitartja azt az alsó - talán - f hangot, amit más basszisták szeretnek elharaponi, már ha sikerült tisztán kiénekelniük. Örömmel olvastam végig ezt a topikot és még jobbanj örülnék, ha írna más is Begányiról.
Hopp, és kihagytam két szerepet amiben még láttam Begányit... Sparafucile, Ramfis!!!!!
Begányi \"nem csak\" egy operaánekes volt, hanem egy EGYÉNISÉG!!!! A gyönyörű és átütő basszus, akinek színpadi megjelenése sem volt akármilyen, és minden szerepe egyedi volt, és nem begányi! Ő volt a Mefisztó, (Szinetár rend.)az elegáns Sátán, akiről tényleg el lehetett hinni hogy a pokol ura, Basilio a rágalom mestere, Alvise Badoero(Gioconda)az Inkvizíció feje, és Fiesco, Boccanegra \"ellenzéki\" embere! Sajnos, én csak ezekben a szerepekben láttam hallottam, de köszönöm a sorsnak ezt is, és kívánom, hogy az ÉGI operaházban is olyan élményt nyújtson, mint itt nekünk ezen a FÖLDÖN!! KÖSZÖNET MINDENÉRT!!!!!!!!!
Csak ismételni tudom az alább beírtakat: az, hogy a Borisz Godunov kedvenc operáim közé tartozik, Begányinak köszönhető.
Igen, a legjobb, személyre szabott szerepe Porgy volt, amit kb. 120 alkalommal énekelt (amikor Radnai már nem, Sólyom még nem énekelte a szerepet, akkor Begányi volt az egyetlen Porgy évekig). De ne feledkezzünk meg Dulcamarájáról és Oscar grófjáról se (ez utóbbi szerep Offenbach Kékszakálljában van, aki még emlékszik...)!
Én Basilioként láttam Miskolcon, alakítását egyszerűen nem lehet elfelejteni, ő volt az este csúcspontja. Azóta sem láttam olyan jó Basiliót, senkitől.
Valami újságcikk-idézetet nem kapunk?...
Az én leg-leg-legnagyobb kedvencem Fiescoja volt. Szorosana a nyomában VIII: Henrik a Boleyn Annából, melyben Pitti volt Anna! Felejthetetlen Porgy és II. Fülöp, Basilio, Mefiszto és sorolhatnám még. Örökké emlékezetes marad számomra nem sokkal halála előtti Hunding-alakítása. A nagyszerű énekesi kvalitásai mellé kiváló színészi eszköztár tartozott, amit nemcsak színházi szerepeinek sokszínűsége bizonyítja, hanem a TV-ben vele készült portréfilmje is.
Nekem a Szerelmi bájitalban is tetszett, ott a színészi játékosságát csillogtatta meg.
Annyit tennék hozzá, hogy pl. a Borisz Godunovot és a Hovanscsinát Begányi előadásában láttam először, fejedelmi produkció volt mindkettő. Nemcsak hangját, drámai érzékét, hanem színpadi jelenlétét (\"stage presence\") tekintve is jelentős művész volt. Ha lehet kérnem, Pittiről és a polgári körökről ne ebben a topicban essen szó... :)
...miután a jellemtelen Pittiröl \"lehúztuk a vizes lepedöt\"-eléggé \"off\", akkor jó lenne, ha Begányiról is szó esne: én sajnos, ha nem tévedek \"live\" csak egyetlen alkalommal láthattam, a \"legendás Ljubimov\" DG-ban(=Komtur!), ahol az énekesek vmi. vasszerkezeten rohangáltak össze-vissza mint az örültek, úgy nézett ki az egész, mint a komcsi idök nagy találmánya a \"salgó polc\" kbözö ajtókkal etc. Szóval, Begányi akkor és ott talán már nem igen volt telejsen topformában, DE szerepformálása lenyügözö volt! Bár ott az egész elöadás eléggé \"mezei szinvonalon mozgott\": Ötvös Csaba-DG, talán szüle mint Leporello, Andor Éva sipákolt, vonyitott és elviselhetetlenül hisztériás Elvira-t énekelt, Kukely Anna-ja is a \"még indultak\" kategória volt,...Laczó Ottavio-jára már nem is emlékszem,...talán Vághelyi Gábor volt Masetto és Zempléni, mint jópofiskodó, unalmas Zerlina-szóval nem volt egy nagy durranás!... Más... Most jut eszembe: mégis láttam még más szerepben is Begányit-méghozzá egy de-i matiné elöadásban(=Rigoletto!!)-Bordás György énekelte a cimszerepet, Murár Györgyi-akkor a kórusból kiemelve Gilda-t és Takács Tamara Maddalena(=akkoriban nagyon szerettem!) Begányi szédületes és démoni Sparafucile volt!
Pitti öt házasság és egy öngyilkossági kísérlet utáni megtérése saját magán kivül ugyan kinek lenne még hiteles ? Gyomorforgatóan álszent és képmutató, amit évek óta csinál. Beleértve politikai fórumokon való megjelenéseit is.
Mit vártál Pittitől?? Egy közönséges, mocskos szájú nő, akit a német grófi házból is -- többek közt -- a szabadon repkedő, kőtőszavanként repkedő káromkodások miatt távolítottak el. Amit ájtatos, megtért nagy magyar asszonyként előad, írott és verbális formában mindenféle fórumokon, nem más, mint álarc. Annak meg hamis és hazug. (Ettől függetlenül Pittit énekesnőként nagyon szerettem, a legmegrendítőbb Pillangó volt, akit valaha láttam.)
..már megbocsáss, de egy Pittitöl mit vártál???!... Az a szenny(=értsd \"életrajz\")-de nevezhetnénk (álszent) jellemképnek is vagy még inkább \"porhintés- a- paraszt- szemébe\"etc. -annyit \"istenezik\" soraiban, hogy az embernek a tömjénfüsttöl és (ál)alázattól már forog a gyomra!... :-((( Undoritó! Inkább \"müvészetével\" próbálna feltüntést kelteni, mégha negativ értelemben is,...de ily´ kegyeletsértö stilusban kipofazni intim(=egy anno tönkrement házsság gyakorlatilag intimnek nevezhetö részleteit, amihez egyébként elvileg mindenkinek \"kuss\" vagyis semmi köze nem lenne!) fröcsögni... Ezzel is csak Pitti jellemtelensége és gyengesége került napfényre, de nagyon!...