vissza a cimoldalra
2019-12-12
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11457)
A csapos közbeszól (95)

Belcanto (933)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (194)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3535)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1822)
Franz Schmidt (3478)
Élő közvetítések (8274)
Lisztről emelkedetten (981)
Társművészetek (1536)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62011)
Zenei események (1007)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2988)
Haspók (1260)
Pantheon (2462)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4625)
A díjakról általában (1078)
Erkel Színház (10391)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

65   Búbánat • előzmény62 2006-09-05 12:58:22
Nem emlékszem erre a TV-közvetítésre. Érdekes. De jó lenne, ha a TV ismételten sugározná!

Egyébként mindkét premieren ragyogók voltak a hölgyek: Sudlik igazán belevaló Boulotte volt! Az \"elhunyt\" feleségeken a két bemutató során Decsi Ágnes és Szücs Márta, Takács Tamara és Jász Klári, továbbá Póka Eszter, Számadó Gabriella, Takács Mária és Szabó Anita \"osztozott\". A fiatal szerelmes pár tagjaként Pászthy Júlia illetve Zempléni Mária jeleskedett. Érdekes, hogy mindkét premieren a szerelmes pár másik tagját a fiatal Bándi János személyesítette meg - kiválóan.

Popolani Melis György volt, neki ez a szerep egy volt a sok közül, jobban tetszett Gáti István szórakozott tudósa. Bobeche királyt Benedek Miklós alakította. Szerencsére neki nem kellett énekelnie, mert csak prózai szerep ez, komédiázni azért tudott ő is, rendesen. Maros Gáborról nincsenek emlékeim. Oscar gróf szerepét elsősorban Bende Zsolt imponáló játéka, éneke tette emlékezetessé, a másik gróf Begányi Ferenc volt, az ő megformálásából hiányzott az arisztokratikus lezserség.

Még nem szóltam Korcsmáros Péterről, aki a második premieren alakította a címszerepet. Eddig csak Karizs Bélát emlegettük, az ő kvalitásait soroltuk – egyébként jogosan, azonban Korcsmáros is kiváló karakterisztikus figurát hozott létre, bár az ő hangja „sápadtabb”, s így hiába a jópofa mókázása, akár „komolyra” vett jelenetei, miközben a hangjából hiányzott az a szín, meg az a volumen, melyek együttesen teszik Kékszakállt Offenbach operettjének kiérdemesült főszereplőjévé.

Számomra elsősorban Karizs Béla alakítása marad meg mindörökre. Művészi tárházából mindent elővarázsolt, ami ehhez az összetett szerep megvalósításához, színpadra állításához zeneileg, színészileg szükséges. Így válik valaki, egy hőstenor a sok-sok opera-produkcióján túl egy operettben nyújtott alakításával – saját parodisztikus megközelítésében - önmaga legendájává.
62   virius • előzmény60 2006-09-04 23:14:40
\"Erről a magyar Kékszakáll-előadásról is készült TV-felvétel, egyszer talán valahonnan majd letölthető lesz...\"

A felvétel konkrétan az 1982. március 28-ai előadás felvétele volt (azon is ott voltam). Akkoriban tévéfelvétel esetén plusz jupiterlámpákat alkalmaztak az előadáson, így ami eredetileg sötéten bevilágított jelenet, az is világos volt (lásd még 1982. januári Don Pasquale- és 1985. januári Anyegin-élőfelvétel, ezeken szintén jelen voltam). Vajon a Magyar Televízió archívumában megvannak-e még ezek a felvételek?
60   WiseGentleman • előzmény59 2006-09-04 16:10:33
Erről a magyar Kékszakáll-előadásról is készült TV-felvétel, egyszer talán valahonnan majd letölthető lesz...

CD-n a Lincoln Center Performing Arts Library-ból kölcsönöztem ki még anno, egy no-name label kiadásában, de semmi részletet nem tudok.

Azóta egyébként az amazon.com-on utánanéztem, létezik egy Opera d\'Oro kiadvány is...
59   Búbánat • előzmény58 2006-09-04 12:21:22
CD-ről én sem tudok, viszont képfelvétel készült az operettből,annak idején a Mezzo(Muzzik) leadta a Genfi Nagyszínházból közvetített előadás felvételét, amit videóra vettem.
58   WiseGentleman • előzmény56 2006-09-04 03:12:49
Én Gáti Istvánnal láttam, de az tény, hogy ebben Karizs nagyot alakított, Andor Éva volt a partnere (Boulotte).

Kár, hogy egyébként a Kékszakáll operettnek nem létezik lemezváltozata (CD-n sem nagyon fordul elő).

Benedek Miklós \"hétvégi szívdobbanásaira\" emlékeztek még? Vagy, amikor azt mondta Moldován Stefániának, hogy ugye drágám, a mi házasságunk olyan, mint egy paradicsom?

S persze az opportunista kórust ma bármelyik politikus megirigyelhetné...
56   virius • előzmény46 2006-09-03 19:55:26
\"...ma új nő az álmom
s a vágy kerget tovább\"

Ezt a keringőt Kékszakáll a harmadik felvonásban, a \"kriptában\" énekli, a pontos szövege ez volt:
\"Egy újra vágyom, új nő az álmom
s a vágy kerget tovább,
és forr a vérem, míg el nem érem
majd őt, ki oly csodás,
de ha karomba zárom,
már nem lehet a párom,
mert vágyam tárgya mindig új, csak új varázs,
naponta új, csak új, csak új varázs...\"
Az utolsó hangot Karizs kitartotta és úgy távozott a színpadról, mire Melis/Popolani megjegyezte: \"Csinos hangja van...\" :)
46   WiseGentleman • előzmény45 2006-08-31 15:32:44
Abban a rádiós előadásban tudtommal Róka István énekelte Kékszakállt, ha jól tudom.

Egyébként még mindig a fülemben van az a keringő, amiről írsz...

\"...ma új nő az álmom
s a vágy kerget tovább\"
45   Búbánat 2006-08-31 13:25:05
Szó esett - dicsérőleg - Karizs Béla Kékszakáll címszerepe alakításáról.
Akkor hadd szóljak erről is valamit, ott voltam az Erkel Színházban, mindkét premieren, s életem egyik legnagyobb operett-élménye volt ez az Offenbach-darab, benne Karizs Bélával.

Sokarcú darab: ha akarom, vidám operett, ha akarom, társadalmi szatíra, de tekinthetem állandóan irizáló játéknak, a nagyopera és a tánc-operett közti bújócskának. Minderre van közös kifejezés is: remekmű. Itt pompás játék van. Felvonul a meyerbeeri nagyopera minden eszköze, s mindegyik idézőjelben, parodizálva. Példák: Kékszakáll belépője úgy kezdődik, mint egy ballada az Ördög Róbertből vagy a Prófétából, ám néhány frázis után abszolút frivol kuplé-hangba fordul át. Az utolsó kép párbaj-jelenete előtt a szokványos nagyoperai \"preghiera\"-szcéna tanúi vagyunk, ismét csak pár frázis erejéig - maga a párviadal az Orfeusz-kánkánhoz méltó galoppba torkollik. Az utolsó előtti képben Kékszakáll Donizetti-stílusú lamentót énekel \"elhunyt\" hitvesei emlékére - s a dallam - alig vesszük észre - máris triviális keringővé válik. Elragadó, artisztikus, finom mívű és Mozart-hoz, Rossinihez foghatóan szellemes partitúra! Békés András rendezése az egyik legjobb, amit tőle valaha láttam. A rendező inkább a paródiát húzza alá, a színpadi játék gesztusai, a mozgatások, a gagek összhangban vannak a vizualitással. Régóta nem láttam - sem előtte, sem utána - ennyi ötletet, ilyen karakterisztikus játékot, ilyen egyénített kórusmozgatást. Mindenképpen meg kell emlékezni a magyar fordításról is, amely Iglódi István munkája. Nagyszerű szó-fordulatok, poének, ragyogóan pendülő rímek és gördülékeny jól mondható próza - amire még ma is emlékszem.
Nagy Ferenc volt a karmester, a zenekari szövet jól kimunkált, korrekt volt. (Megjegyzem, a pár évvel korábbi rádiófelvételen az MRT Ének- és Zenekara Bródy Tamás irányításával ennél is jobb zenei hangzást produkált.) Itt az a probléma, hogy az offenbachi zene megköveteli a perfekt műgondot, a zenei pontosságot és kidolgozottságot. A kórus remek volt, pl. az udvaroncok kara, az \"opportunizmus-dala.
A szereplőkről szólva a népes gárda abszolút első helyezettje Karizs Béla volt. A kiváló hőstenor alakítása számomra azért volt olyan frenetikus hatású, mert egész habitusa, hangja és magatartása a paródia szolgálatába kerül. Igazmagát adta, hőstenort formált, s ez az alakítás ebben a szituációban, összefüggésben, e figura esetében maga a humor. Prózai dikciója, \"komoly\" és kuplé-hangja egyaránt magával ragadó volt. S mindezt betetőzte Békés fenomenális ötlete, a tök kopasz paróka. Csak meg kellett jelennie a színpadon, elénekelni belépőjének meyerbeeres első frázisait, és a közönség velem együtt dőlt a kacagástól. De emellett \"adta\", \"hozta\" a karaktert, a figurát is! Pompás volt! A többi szereplő alakításáról most hadd ne szóljak, szinte mindegyikük hozzátett a maguk egyéniségéből is egy csipetkét a Kékszakáll elementáris erejű sikeréhez: Sudlik Mária, Melis György, Begányi Ferenc, Benedek Miklós - prózai szerep -, Pászthy Júlia, a fiatal Bándi János, Póka Eszter, Számadó Gabriella, Szabó Anita,Takács Mária, Takács Tamara, Jász Klári, Szücs Márta, Decsi Ágnes.

Teltházas előadások mentek a további előadásokon is. Joggal!

A Kékszakáll előadás más vonatkozásban fájó emlékem, mert a mű pár évvel korábban történt említett rádiós feldolgozásában Házy Erzsébetnek -bár kissé megfáradt hangján, de még mindig illúziókeltő módon - ez volt élete utolsó operett-szerepe!
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Martha Argerich (zongora)
Liszt Ferenc Kamarazenekar (művészeti vezető: Tfirst Péter)
Vezényel: Takács-Nagy Gábor
MOZART: 32. (G-dúr) szimfónia, K. 318
MOZART: 39. (Esz-dúr) szimfónia, K. 543
BEETHOVEN: 1. (C-dúr) zongoraverseny, op. 15

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Vilde Frang (hegedű), Truls Mørk (cselló)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Sir Mark Elder
FINZI: Levélhullás, op. 20
BRAHMS: a-moll kettősverseny, op. 102
BERLIOZ: Fantasztikus szimfónia, op. 14
A mai nap
született:
1896 • Ádám Jenő, zeneszerző, kóruskarnagy, zenepedagógus († 1982)
1947 • Pászthy Júlia, énekes
elhunyt:
1956 • Geyer Stefi, hegedűs (sz. 1881)
1963 • Rösler Endre, énekes (sz. 1904)