vissza a cimoldalra
2019-09-24
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11438)
A csapos közbeszól (95)

Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1765)
Franz Schmidt (3423)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2676)
Balett-, és Táncművészet (5888)
Pantheon (2388)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4564)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61897)
Élő közvetítések (8144)
Juan Diego Flórez (739)
Társművészetek (1412)
A díjakról általában (1069)
Erkel Színház (10315)
Kimernya? (3221)
A nap képe (2157)
Opernglas, avagy operai távcső... (20316)
Operett, mint színpadi műfaj (4061)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

63   virius • előzmény57 2006-09-04 23:30:45
Na, akkor az első felvonásbeli belépő, amikor előregurult a \"vár\", kikukucskált belőle Karizs/Kékszakáll, majd kinyitotta a várat és asszonyainak összes kombinéja láthatóvá vált: :)))
Már az első nőm is furcsán
elszundított csuda kurtán, ördög tudja, hogy miért...
Sorra jött utána három,
no de mind elhunyt egy nyáron,
a szívem ebbe majdnem meghasadt...

.......

A nem szűnő vágy, mely kerget
és a fentebb vázolt helyzet
mindent megvilágosít...
Hogy a szívfájdalmam szűnjön,
csak új nő kell hogy feltűnjön,
ki megint az egyetlen...
Így hát várom - lázban égek -
a hatodik feleséget,
mindjárt itt kell hogy legyen...
Jól tudom, szörnyű a végzet,
így e frigy is véget érhet,
s eljön majd a hetedik...
Je suis Barbe-Bleue! Nevem Kékszakáll!
Kékszakáll! Kékszakáll!
Víg az élet, áll a bál,
újra özvegy Kékszakáll,
mert életelvem kötelez:
gyász a nászban gyökerez!
.....
Csak mint özvegy, csak mint özvegy,
élni csak úgy jó!
Nevem Kékszakáll! Nevem Kékszakáll!
Kék- kék- kék- kék- Kékszakáll!
Kékszakáll! Kékszakáll! Kékszakáll!

Talán beugrik nektek a dallam is, sajnos nem emlékeztem minden sor szövegére.
57   Búbánat • előzmény56 2006-09-03 23:37:29
De jó, hogy még erre is emlékszel! Köszönöm.
56   virius • előzmény46 2006-09-03 19:55:26
\"...ma új nő az álmom
s a vágy kerget tovább\"

Ezt a keringőt Kékszakáll a harmadik felvonásban, a \"kriptában\" énekli, a pontos szövege ez volt:
\"Egy újra vágyom, új nő az álmom
s a vágy kerget tovább,
és forr a vérem, míg el nem érem
majd őt, ki oly csodás,
de ha karomba zárom,
már nem lehet a párom,
mert vágyam tárgya mindig új, csak új varázs,
naponta új, csak új, csak új varázs...\"
Az utolsó hangot Karizs kitartotta és úgy távozott a színpadról, mire Melis/Popolani megjegyezte: \"Csinos hangja van...\" :)
46   WiseGentleman • előzmény45 2006-08-31 15:32:44
Abban a rádiós előadásban tudtommal Róka István énekelte Kékszakállt, ha jól tudom.

Egyébként még mindig a fülemben van az a keringő, amiről írsz...

\"...ma új nő az álmom
s a vágy kerget tovább\"
45   Búbánat 2006-08-31 13:25:05
Szó esett - dicsérőleg - Karizs Béla Kékszakáll címszerepe alakításáról.
Akkor hadd szóljak erről is valamit, ott voltam az Erkel Színházban, mindkét premieren, s életem egyik legnagyobb operett-élménye volt ez az Offenbach-darab, benne Karizs Bélával.

Sokarcú darab: ha akarom, vidám operett, ha akarom, társadalmi szatíra, de tekinthetem állandóan irizáló játéknak, a nagyopera és a tánc-operett közti bújócskának. Minderre van közös kifejezés is: remekmű. Itt pompás játék van. Felvonul a meyerbeeri nagyopera minden eszköze, s mindegyik idézőjelben, parodizálva. Példák: Kékszakáll belépője úgy kezdődik, mint egy ballada az Ördög Róbertből vagy a Prófétából, ám néhány frázis után abszolút frivol kuplé-hangba fordul át. Az utolsó kép párbaj-jelenete előtt a szokványos nagyoperai \"preghiera\"-szcéna tanúi vagyunk, ismét csak pár frázis erejéig - maga a párviadal az Orfeusz-kánkánhoz méltó galoppba torkollik. Az utolsó előtti képben Kékszakáll Donizetti-stílusú lamentót énekel \"elhunyt\" hitvesei emlékére - s a dallam - alig vesszük észre - máris triviális keringővé válik. Elragadó, artisztikus, finom mívű és Mozart-hoz, Rossinihez foghatóan szellemes partitúra! Békés András rendezése az egyik legjobb, amit tőle valaha láttam. A rendező inkább a paródiát húzza alá, a színpadi játék gesztusai, a mozgatások, a gagek összhangban vannak a vizualitással. Régóta nem láttam - sem előtte, sem utána - ennyi ötletet, ilyen karakterisztikus játékot, ilyen egyénített kórusmozgatást. Mindenképpen meg kell emlékezni a magyar fordításról is, amely Iglódi István munkája. Nagyszerű szó-fordulatok, poének, ragyogóan pendülő rímek és gördülékeny jól mondható próza - amire még ma is emlékszem.
Nagy Ferenc volt a karmester, a zenekari szövet jól kimunkált, korrekt volt. (Megjegyzem, a pár évvel korábbi rádiófelvételen az MRT Ének- és Zenekara Bródy Tamás irányításával ennél is jobb zenei hangzást produkált.) Itt az a probléma, hogy az offenbachi zene megköveteli a perfekt műgondot, a zenei pontosságot és kidolgozottságot. A kórus remek volt, pl. az udvaroncok kara, az \"opportunizmus-dala.
A szereplőkről szólva a népes gárda abszolút első helyezettje Karizs Béla volt. A kiváló hőstenor alakítása számomra azért volt olyan frenetikus hatású, mert egész habitusa, hangja és magatartása a paródia szolgálatába kerül. Igazmagát adta, hőstenort formált, s ez az alakítás ebben a szituációban, összefüggésben, e figura esetében maga a humor. Prózai dikciója, \"komoly\" és kuplé-hangja egyaránt magával ragadó volt. S mindezt betetőzte Békés fenomenális ötlete, a tök kopasz paróka. Csak meg kellett jelennie a színpadon, elénekelni belépőjének meyerbeeres első frázisait, és a közönség velem együtt dőlt a kacagástól. De emellett \"adta\", \"hozta\" a karaktert, a figurát is! Pompás volt! A többi szereplő alakításáról most hadd ne szóljak, szinte mindegyikük hozzátett a maguk egyéniségéből is egy csipetkét a Kékszakáll elementáris erejű sikeréhez: Sudlik Mária, Melis György, Begányi Ferenc, Benedek Miklós - prózai szerep -, Pászthy Júlia, a fiatal Bándi János, Póka Eszter, Számadó Gabriella, Szabó Anita,Takács Mária, Takács Tamara, Jász Klári, Szücs Márta, Decsi Ágnes.

Teltházas előadások mentek a további előadásokon is. Joggal!

A Kékszakáll előadás más vonatkozásban fájó emlékem, mert a mű pár évvel korábban történt említett rádiós feldolgozásában Házy Erzsébetnek -bár kissé megfáradt hangján, de még mindig illúziókeltő módon - ez volt élete utolsó operett-szerepe!
Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Orion Trió:
Lachegyi Róza (hegedű), Márkus Ágnes (cselló), Kovács Gergely (zongora)
moderátor: Fülei Balázs
"Hangulat Junior"
Az oroszlán ereje
BEETHOVEN: C-dúr szonáta csellóra és zongorára, op. 102/1

19:00 : Budapest
Magyar Rádió Márványterme

Lugosi Veronika (hegedű), Fodor Ildikó (ének), Granik Anna (zongora)
FAURÉ: A-dúr hegedű-zongora szonáta, op. 13
MENDELSSOHN: Romanze, op. 8, No. 10, Hexenlied, op. 8, No. 8, Auf Flügeln des Gesanges, op. 34, No. 2, Im Grünen, op. 8, No. 11
FAURÉ: Románc, op. 28, Aurore, op. 39, No. 1, Le papillon et la fleur, op. 37, No. 1, Chanson d'amour, op. 27, No. 1, Apres un reve, op. 7, No. 1
MENDELSSOHN: F-dúr hegedű-zongora szonáta

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Ránki Fülöp (zongora)
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Vásáry Tamás
BEETHOVEN: Prométheusz, op. 43 – Nyitány
BEETHOVEN: 1. (C-dúr) zongoraverseny, op. 15
BEETHOVEN: Egmont-nyitány, op. 84
BEETHOVEN: 2. (B-dúr) zongoraverseny, op. 19
19:00 : Tatabánya
A Vértes Agorája

Győri Filharmonikus Zenekar
vez.: Medveczky Ádám
DUBROVAY LÁSZLÓ: Ünnepi zene
BARTÓK: A fából faragott királyfi - szvit, BB 74
RIMSZKIJ-KORSZAKOV: Seherezade, op. 35
A mai nap
született:
1922 • Cornell MacNeil, énekes
1922 • Ettore Bastianini, operaénekes († 1967)
1927 • Alfredo Kraus, énekes († 1999)
elhunyt:
1960 • Seiber Mátyás, zeneszerző (sz. 1905)
2014 • Christopher Hogwood, karmester (sz. 1941)