vissza a cimoldalra
2019-08-26
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11433)
A csapos közbeszól (95)

Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (987)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1332)
Élő közvetítések (8091)
Társművészetek (1350)
A nap képe (2143)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3398)
Kedvenc magyar operaelőadók (1141)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1743)
Franz Schmidt (3411)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61872)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (182)
Verdi-felvételek (549)
Plácido Domingo (782)
Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban? (469)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4551)
László Margit (209)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

58   WiseGentleman • előzmény56 2006-09-04 03:12:49
Én Gáti Istvánnal láttam, de az tény, hogy ebben Karizs nagyot alakított, Andor Éva volt a partnere (Boulotte).

Kár, hogy egyébként a Kékszakáll operettnek nem létezik lemezváltozata (CD-n sem nagyon fordul elő).

Benedek Miklós \"hétvégi szívdobbanásaira\" emlékeztek még? Vagy, amikor azt mondta Moldován Stefániának, hogy ugye drágám, a mi házasságunk olyan, mint egy paradicsom?

S persze az opportunista kórust ma bármelyik politikus megirigyelhetné...
56   virius • előzmény46 2006-09-03 19:55:26
\"...ma új nő az álmom
s a vágy kerget tovább\"

Ezt a keringőt Kékszakáll a harmadik felvonásban, a \"kriptában\" énekli, a pontos szövege ez volt:
\"Egy újra vágyom, új nő az álmom
s a vágy kerget tovább,
és forr a vérem, míg el nem érem
majd őt, ki oly csodás,
de ha karomba zárom,
már nem lehet a párom,
mert vágyam tárgya mindig új, csak új varázs,
naponta új, csak új, csak új varázs...\"
Az utolsó hangot Karizs kitartotta és úgy távozott a színpadról, mire Melis/Popolani megjegyezte: \"Csinos hangja van...\" :)
46   WiseGentleman • előzmény45 2006-08-31 15:32:44
Abban a rádiós előadásban tudtommal Róka István énekelte Kékszakállt, ha jól tudom.

Egyébként még mindig a fülemben van az a keringő, amiről írsz...

\"...ma új nő az álmom
s a vágy kerget tovább\"
45   Búbánat 2006-08-31 13:25:05
Szó esett - dicsérőleg - Karizs Béla Kékszakáll címszerepe alakításáról.
Akkor hadd szóljak erről is valamit, ott voltam az Erkel Színházban, mindkét premieren, s életem egyik legnagyobb operett-élménye volt ez az Offenbach-darab, benne Karizs Bélával.

Sokarcú darab: ha akarom, vidám operett, ha akarom, társadalmi szatíra, de tekinthetem állandóan irizáló játéknak, a nagyopera és a tánc-operett közti bújócskának. Minderre van közös kifejezés is: remekmű. Itt pompás játék van. Felvonul a meyerbeeri nagyopera minden eszköze, s mindegyik idézőjelben, parodizálva. Példák: Kékszakáll belépője úgy kezdődik, mint egy ballada az Ördög Róbertből vagy a Prófétából, ám néhány frázis után abszolút frivol kuplé-hangba fordul át. Az utolsó kép párbaj-jelenete előtt a szokványos nagyoperai \"preghiera\"-szcéna tanúi vagyunk, ismét csak pár frázis erejéig - maga a párviadal az Orfeusz-kánkánhoz méltó galoppba torkollik. Az utolsó előtti képben Kékszakáll Donizetti-stílusú lamentót énekel \"elhunyt\" hitvesei emlékére - s a dallam - alig vesszük észre - máris triviális keringővé válik. Elragadó, artisztikus, finom mívű és Mozart-hoz, Rossinihez foghatóan szellemes partitúra! Békés András rendezése az egyik legjobb, amit tőle valaha láttam. A rendező inkább a paródiát húzza alá, a színpadi játék gesztusai, a mozgatások, a gagek összhangban vannak a vizualitással. Régóta nem láttam - sem előtte, sem utána - ennyi ötletet, ilyen karakterisztikus játékot, ilyen egyénített kórusmozgatást. Mindenképpen meg kell emlékezni a magyar fordításról is, amely Iglódi István munkája. Nagyszerű szó-fordulatok, poének, ragyogóan pendülő rímek és gördülékeny jól mondható próza - amire még ma is emlékszem.
Nagy Ferenc volt a karmester, a zenekari szövet jól kimunkált, korrekt volt. (Megjegyzem, a pár évvel korábbi rádiófelvételen az MRT Ének- és Zenekara Bródy Tamás irányításával ennél is jobb zenei hangzást produkált.) Itt az a probléma, hogy az offenbachi zene megköveteli a perfekt műgondot, a zenei pontosságot és kidolgozottságot. A kórus remek volt, pl. az udvaroncok kara, az \"opportunizmus-dala.
A szereplőkről szólva a népes gárda abszolút első helyezettje Karizs Béla volt. A kiváló hőstenor alakítása számomra azért volt olyan frenetikus hatású, mert egész habitusa, hangja és magatartása a paródia szolgálatába kerül. Igazmagát adta, hőstenort formált, s ez az alakítás ebben a szituációban, összefüggésben, e figura esetében maga a humor. Prózai dikciója, \"komoly\" és kuplé-hangja egyaránt magával ragadó volt. S mindezt betetőzte Békés fenomenális ötlete, a tök kopasz paróka. Csak meg kellett jelennie a színpadon, elénekelni belépőjének meyerbeeres első frázisait, és a közönség velem együtt dőlt a kacagástól. De emellett \"adta\", \"hozta\" a karaktert, a figurát is! Pompás volt! A többi szereplő alakításáról most hadd ne szóljak, szinte mindegyikük hozzátett a maguk egyéniségéből is egy csipetkét a Kékszakáll elementáris erejű sikeréhez: Sudlik Mária, Melis György, Begányi Ferenc, Benedek Miklós - prózai szerep -, Pászthy Júlia, a fiatal Bándi János, Póka Eszter, Számadó Gabriella, Szabó Anita,Takács Mária, Takács Tamara, Jász Klári, Szücs Márta, Decsi Ágnes.

Teltházas előadások mentek a további előadásokon is. Joggal!

A Kékszakáll előadás más vonatkozásban fájó emlékem, mert a mű pár évvel korábban történt említett rádiós feldolgozásában Házy Erzsébetnek -bár kissé megfáradt hangján, de még mindig illúziókeltő módon - ez volt élete utolsó operett-szerepe!
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

19:00 : Budapest
Pesti Vigadó

MÁV Szimfonikus Zenekar
vez.: a Jorma Panula Nemzetközi Karmesterkurzus résztvevői
"MÁV Zenekar karmesterkurzus"
UUNO KLAMI: Nummisuutarit Overture ("A puszta vargáék") - nyitány
BEETHOVEN: I. (C-dúr) szimfónia, op. 21
MENDELSSOHN: IV. (A-dúr, "Olasz") szimfónia, op. 90

19:00 : Budapest
Megbékélés Háza

Magda Dávid (orgona), Dr. Kovalcsik András (kürt)
J.S. BACH: a-moll prelúdium és fúga, BWV 543
SCHUBERT: Szerenád
J.S. BACH: Ich ruf’ zu dir, Herr Jesu Christ - korálelőjáték, BWV 639
MAGDA DÁVID: Concerto
GLIER: B-dúr kürtverseny - II. Andante
MAGDA DÁVID: Improvizáció
SAINT-SAËNS: Románc, op. 36
BARTÓK: Három csíkmegyei népdal (Magda Dávid átirata)
MAGDA DÁVID: Sinfonietta - III. tétel
18:00 : Nyíregyháza
Móricz Zsigmond Színház

"A Dohány utcától Hollywoodig - Kántorok gálakoncertje"

19:00 : Miskolc
Avasi Református Templom

Andrássy György (bariton), Mátyus Gabriella (orgona)
"Előttem az utódom"
VIVALDI - BACH: a-moll concerto BWV 593
HÄNDEL: Arm, arm ye brave! - ária a Júdás Makkabeus oratóriumból HWV 63
BRAHMS: Herzlich tut mich verlangen op. 122/10
MENDELSSOHN: Es ist genug! - ária az Éliás oratóriumból MWV A 25
MENDELSSOHN: c-moll prelúdium és fúga op. 37/1
BACH: Mache dich, mein Herze, rein - ária a Máté passióból BWV 244
BACH: Passacaglia BWV 582
A mai nap
született:
1923 • Wolfgang Sawallisch, karmester († 2013)
1926 • Kroó György, zenetörténész († 1997)
elhunyt:
1958 • Ralph Vaughan Williams, zeneszerző (sz. 1872)