vissza a cimoldalra
2019-12-15
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11457)
A csapos közbeszól (95)

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62025)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1823)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2999)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4628)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3538)
musical (189)
Operett, mint színpadi műfaj (4182)
Élő közvetítések (8277)
Franz Schmidt (3480)
Kimernya? (3376)
Balett-, és Táncművészet (5940)
Belcanto (933)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (194)
Lisztről emelkedetten (981)
Társművészetek (1536)
Zenei események (1007)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

32   eccerű • előzmény28 2006-08-10 19:39:42
1) Nem állítottam, hogy semmiben nincs igaza. Az általa leírt jelenségek nyilván léteznek, különben nem említené meg őket. Csak nem feltétlenül abban a volumenben és azzal a súllyal, ahogy ő értelmezi.
2) Nem szép dolog - és akkor nagyon enyhén fogalmaztam - összemosni az amatőr kórusokat a profi kórusokkal, az egyéni hangképzést a kórushangképzéssel. Amennyire kivettem, ő tulajdonképpen a kórusokkal nem is igen akart foglalkozni.
3) A magyar iskolai zeneoktatás (ami a kóruskultúra bölcsője) és a magyar kórusélet ezer sebből vérzik. Ha már valaki veszi a fáradtságot, hogy ezzel a témával foglalkozzon, akkor a nem árt a dolgokat a kellő súlyán kezelni, mert a sorban kb. 48. kérdés, hogy levegősek-e a szopránjaink. Viszont az a probléma, hogy levegősek, vagy torkosan énekelnek (ez most mindegy) oda vezethető vissza, hogy rossz az iskolai oktatás.
4) Nem szeretném tételesen elemezni VL írását, mert nem ez a szakterületem; tegye meg az, aki valóban alaposan ért hozzá. Pusztán csak azért reagáltam úgy, ahogy, mert senki más nem tette meg, és engem zavartak az írásában megfogalmazott féligazságok, és a felületesség. Ezek szerint nem vagyok ezzel egyedül annyira.
5) Természetesen nagy szükség vagy aranytorkú pacsirtáink, és aranykezű karvezetőink bírálatára. Csak az legyen szakszerű, körültekintő és igazságos, különben mit sem érünk vele!
28   yeti • előzmény27 2006-08-10 14:00:16
Nagyon jó a hozzászólás, sok mindneben igazad van, és végre valami konkrétum.
Európa más országai? Tényleg, mi van ott? És sem tudom. De pl. ismrősöm mesélte, hogy svájci falvakban nincs is más szórakozás, mint kóruséneklésre össezjárni, tehát van kultúrája a dolognak - aztán nem biztos, hogy én most tudnék mondani egyetlen svájci kórust is.
Nem találkoztál a tenor=férfiatlanság tünettel. OK, ez legalább valami konkrétum, lehet ezt cáfoaló pédákat hozni annak, aki mondja. Stb.
Szóval az említett tünetekre (vagy cáfolására) tényleg jó lenne, ha minél többen írnának.
Az a baj, hogy pl. ha kiragadjuk azt, hogy a tenor nem is férfiatlan, akkor ezzel akár agyon is csaphatjuk az egész cikket, mondván, hogy akkor a többi állítása sem igaz. De az volna jó, ha - még ha sok hibája is van az írásnak - a benne foglaltakat elkezdenék minél többen rágni, hogy ez nem jó, az igen, ez meg ilyen módosításokkal.
Csak félek, hogy pont az lesz a vége, hogy ha egyetlen dologban is hülyeséget állít, akkor mindenki lesöpri, hogy az egész írás téves, nem kell foglalkozni vele. És akkor megint ott vagyunk, hogy egy deka bírálat nem hangozhat el aranytorkú pacsirtáinkról.
27   eccerű • előzmény25 2006-08-09 19:46:30
Kedves ápoló!

Nagyon sajnálom, hogy ekkora pofával sem sikerült megértenem, miről is van szó tulajdonképpen, de szívesen kapnék Tőled segítséget, hátha úgy sikerül!
Egyébként ha a szerző valóban a magyar kórus és énekes kultúra iránti aggodalmában írta cikkét, akkor megkövetem, de ez inkább a Te feltételezésed, mert az írásból számomra ez nem igazán derült ki - persze ha Te magad vagy a cikkíró, az más.
A kritika nem feltétlenül=krifika, de akár az is lehet, attól is függhet, ki mondja, hol mondja, miért mondja, hogyan mondja kinek mondja.
Példának okáért ha valaki csakúgy a levegőben állít általánosságokat, az fikázás. Akkor azt a látszatot kelti, hogy ismer két-három kórust/énekegyüttest és abból általánosít, ami finoman szólva is nem elegáns.
Aztán ha valaki nemzetközi példákat akar hozni, akkor tegye azt. Olcsó dolog az angol és esetleg a francia vokális kultúrára hivatkozni, de Európában kb. 40 ország van. Mi a helyzet például Hollandiában, vagy Svédországban, vagy Spanyolországban, vagy mondjuk Izlandon? Van fogalmunk az ottani kultúráról, kóruséletről, hangképzési iskolákról?
Valóban igaz, hogy rosszul állunk tenor dolgában. De vajon utánajárt a szerző alaposan annak, hogy ennek mi(k) az oka(i)? Mert jópár évig voltam énekesek közt, de a tenor=férfiatlanság tünettel soha nem találkoztam. Akkor most állítsam az ellenkezőjét, mint igazságot?
Vagy ott van az \"ordítás\". Kétségtelenül van ennek nálunk hagyománya, legalábbis az opera műfajában. De mára már csak ordítozásból nem lehet megélni, nemzetközi szinten semmi esetre sem. Viszont a jelenség másik oldala is jelen van: a mai világban (a könnyűzenei műfajokra ez exponáltan igaz) hemzsegnek a hang nélküli egyének és karriert tudnak így befutni; nincs már színész, akinek lenne vocéja - persze ha egy hang nélküli ember a rektor, akkor nem csoda, hogy nem is vesznek fel senkit, akinek lenne...
Ez csak néhány kiragadott példa volt arra, nem lehet csak úgy minősítésekkel dobálózni.

Szóval ha a cikkíró valóban aggódik a magyar vokális kultúráért, és nagyon írhatnékja van, innen - mégha nicknév mögé is bújva - kérem, készítsen egy kimerítően alapos tanulmányt, egy helyzetelemzést! Nagyon ráférne az érintettekre is!

Üdvözlettel

natypofályú
25   ápoló 2006-08-08 23:06:36
hát ez a vita eccerűen naccerű! mindig azoknak van a legnagyobb pofájuk, akik a legkevésbé értik, miről is van szó tulajdonképpen. Vannak, akiknek a kritika=krifika. Valaki, aki aggódik a magyar kórus és énekes kultúráért ír egy cikket? De hiszen ez egy gonosz ember! És persze tudatlan is. Hiszen az saját együttesével 30 év alatt csak baromságokat adott elő és hozott létre. Azokat is rosszul. Nosza, másszunk rá, üssük agyon, biztosan rosszat akar, mert még megmondja, min kéne javítani.
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

"Liszt-kukacok Akadémiája"

11:00 : Budapest
Müpa, Fesztivál Színház

Máv Szimfonikus Zenekar
vezényel: Cser Ádám
műsorvezető: Molnár Szabolcs
BEETHOVEN: Egmont-nyitány, op. 84
BEETHOVEN: III. (Esz-dúr, „Eroica”) szimfónia, op. 55 - I. és IV. tétel

11:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

11:00 : Budapest
Festetics Palota Tükörterme

Balázs János (zongora)
CHOPIN est: 4 keringő, 4 mazurka, 4 impromptu, 2 noktürn, 2 polonéz

15:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Vilde Frang (hegedű), Truls Mørk (cselló)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Sir Mark Elder
FINZI: Levélhullás, op. 20
BRAHMS: a-moll kettősverseny, op. 102
BERLIOZ: Fantasztikus szimfónia, op. 14

16:00 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

A Magyar Rádió Gyermekkórusának ünnepi hangversenye alapításának 65. évfordulóján

18:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Borbély László (zongora)
Classicus Quartet
Kiss Péter (zongora), Rajk Judit (mezzoszoprán), Szűcs Péter (klarinét)
"Mestereink, Eötvös Péter, Jeney Zoltán és Vidovszky László estje"
EÖTVÖS PÉTER: Kosmos
JENEY ZOLTÁN: Három dal Apollinaire verseire
JENEY ZOLTÁN: Unisono
VIDOVSZKY: Reverb
JENEY ZOLTÁN: Két gyászének
JENEY ZOLTÁN: Ezerév ‒ hangszalagra
EÖTVÖS PÉTER: Joyce ‒ klarinétra és vonósnégyesre

18:00 : Budapest
Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium Díszterme

Budapesti Vonósok és a
Weiner Leó Konzervatórium ifjú szólistái
"Weiner koncert"
MARCELLO: d-moll Concerto II-I. tétel
Holes Éva (oboa)
MOZART: A-dúr hegedűverseny K. 219, I.tétel
Réthy Lilla (hegedű)
MARIO CASTELNUOVO TEDESCO: D-dúr Cocerto op.99, III. tétel
Csíki Janka (gitár)
HIDAS FRIGYES: Florida Concerto I-II. tétel, Versenymű két harsonára
Ruzsányi István, Nok Roland (harsona)
HAYDN: C-dúr oboaverseny Hob.VIIg:C1 I. tétel
Ozsváth Dorottya (oboa)
MANUEL MARIA PONCE: Concerto del Sur III. tétel
Riesz Péter (gitár)
WIENIAWSKI: D - dúr Polonéz op. 4, I. tétel
Szabó Gergely (hegedű)
TELEMANN: D-dúr szonáta -koncert
Pusztaszegi Ákos, Huszti Boldizsár (trombita)
Felkészítő tanárok: Kerényi Judit, Fejérváriné Németh Zsuzsa, Kató Árpád, Foltyn Péter, Monoki Attila, Kis András

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Nagy Péter (zongora)
MENDELSSOHN: Dalok szöveg nélkül (részletek)
SCHUMANN: B-dúr humoreszk, op. 20
SCHUMANN: Gesänge der Frühe, op. 133

19:00 : Budapest
Festetics Palota Tükörterme

Lantos István (zongora)
Válogatás Haydn és Schubert műveiből

19:00 : Budapest
Festetics Palota Tükörterme

Nagy Péter (zongora)
SCHUBERT: 11. (f-moll) zongoraszonáta, D. 625
BARTÓK: Táncszvit, BB 86
SCHUBERT: 21. (B-dúr) zongoraszonáta, D. 960

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Koppándi Vonósnégyes:
Koppándi Jenő, Hutás Erzsébet (hegedű), Ludmány Dénes (brácsa), Kántor Balázs (cselló)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Dobszay Péter
"...mint húrnak pendülése Lukács bérlet 2."
SMETANA: Moldva
MARTINŮ: Concerto vonósnégyesre és zenekarra
DVOŘÁK: VIII. (G-dúr) szimfónia, op. 88
17:00 : Gödöllő
Gödöllői Királyi Kastély

"Arpeggio Gitárzenekar ünnepi koncert"
A mai nap
történt:
1917 • Hilde Zadek, énekesnő († 2019)
született:
1873 • Kacsóh Pongrác, zeneszerző († 1923)
1905 • Farkas Ferenc, zeneszerző († 2000)
1939 • Andor Éva, énekművész († 2014)
1943 • Perényi Eszter, hegedűs
elhunyt:
1792 • Joseph Martin Kraus, zeneszerző (sz. 1756)
1909 • Francisco Tárrega, zeneszerző, gitáros (sz. 1852)
1984 • Jan Peerce, énekes (sz. 1904)