vissza a cimoldalra
2020-01-25
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11463)
A csapos közbeszól (95)

Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (836)
Élő közvetítések (8354)
Opera, operett, dalciklus, librettók, szövegkönyvek, versek (605)
Zenetörténet (262)
Kimernya? (3421)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4662)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3645)
Franz Schmidt (3511)
Pantheon (2511)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1850)
Operett, mint színpadi műfaj (4207)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62059)
Kedvenc magyar operaelőadók (1155)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2708)
Palcsó Sándor (279)
Miller Lajos (91)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

27   eccerű • előzmény25 2006-08-09 19:46:30
Kedves ápoló!

Nagyon sajnálom, hogy ekkora pofával sem sikerült megértenem, miről is van szó tulajdonképpen, de szívesen kapnék Tőled segítséget, hátha úgy sikerül!
Egyébként ha a szerző valóban a magyar kórus és énekes kultúra iránti aggodalmában írta cikkét, akkor megkövetem, de ez inkább a Te feltételezésed, mert az írásból számomra ez nem igazán derült ki - persze ha Te magad vagy a cikkíró, az más.
A kritika nem feltétlenül=krifika, de akár az is lehet, attól is függhet, ki mondja, hol mondja, miért mondja, hogyan mondja kinek mondja.
Példának okáért ha valaki csakúgy a levegőben állít általánosságokat, az fikázás. Akkor azt a látszatot kelti, hogy ismer két-három kórust/énekegyüttest és abból általánosít, ami finoman szólva is nem elegáns.
Aztán ha valaki nemzetközi példákat akar hozni, akkor tegye azt. Olcsó dolog az angol és esetleg a francia vokális kultúrára hivatkozni, de Európában kb. 40 ország van. Mi a helyzet például Hollandiában, vagy Svédországban, vagy Spanyolországban, vagy mondjuk Izlandon? Van fogalmunk az ottani kultúráról, kóruséletről, hangképzési iskolákról?
Valóban igaz, hogy rosszul állunk tenor dolgában. De vajon utánajárt a szerző alaposan annak, hogy ennek mi(k) az oka(i)? Mert jópár évig voltam énekesek közt, de a tenor=férfiatlanság tünettel soha nem találkoztam. Akkor most állítsam az ellenkezőjét, mint igazságot?
Vagy ott van az \"ordítás\". Kétségtelenül van ennek nálunk hagyománya, legalábbis az opera műfajában. De mára már csak ordítozásból nem lehet megélni, nemzetközi szinten semmi esetre sem. Viszont a jelenség másik oldala is jelen van: a mai világban (a könnyűzenei műfajokra ez exponáltan igaz) hemzsegnek a hang nélküli egyének és karriert tudnak így befutni; nincs már színész, akinek lenne vocéja - persze ha egy hang nélküli ember a rektor, akkor nem csoda, hogy nem is vesznek fel senkit, akinek lenne...
Ez csak néhány kiragadott példa volt arra, nem lehet csak úgy minősítésekkel dobálózni.

Szóval ha a cikkíró valóban aggódik a magyar vokális kultúráért, és nagyon írhatnékja van, innen - mégha nicknév mögé is bújva - kérem, készítsen egy kimerítően alapos tanulmányt, egy helyzetelemzést! Nagyon ráférne az érintettekre is!

Üdvözlettel

natypofályú
25   ápoló 2006-08-08 23:06:36
hát ez a vita eccerűen naccerű! mindig azoknak van a legnagyobb pofájuk, akik a legkevésbé értik, miről is van szó tulajdonképpen. Vannak, akiknek a kritika=krifika. Valaki, aki aggódik a magyar kórus és énekes kultúráért ír egy cikket? De hiszen ez egy gonosz ember! És persze tudatlan is. Hiszen az saját együttesével 30 év alatt csak baromságokat adott elő és hozott létre. Azokat is rosszul. Nosza, másszunk rá, üssük agyon, biztosan rosszat akar, mert még megmondja, min kéne javítani.
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

SCHUBERT: a-moll („Arpeggione”) cselló-zongora szonáta, D. 821
Dóczi Péter (cselló), Sándor Zsuzsa (zongora)
MOZART: 1. (D-dúr) fuvolanégyes, K. 285
Bíró Zsófia (fuvola), Ecseki Anikó (hegedű), Tóth Balázs (brácsa), Magyar Gábor (cselló)
GERSHWIN: Három prelűd (Novák András átirata)
Rumy Balázs, Novák András (klarinét), Mersei Zsolt, Csongár Péter (basszusklarinét)
BRAHMS: Magyar táncok (Veronique Poltz átirata)
Gjorgjevic Dóra, Ittzés Zsuzsa (pikkoló), Kassai István (zongora)
ROSSINI: Három ária a Sevillai borbélyból (Werner Gábor átirata)
Mohai Bálint, Bánfi József, Tüske Aladár (fagott)

11:00 : Budapest
Erkel Színház

ADAM: Giselle

16:00 : Budapest
Pesti Vigadó

Schöck Atala (ének)
Háry Ágnes (brácsa)
Zuglói Filharmónia - Szent István Király Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Kovács János
BERLIOZ: Fantasztikus szimfónia; II. tétel: Bál, IV. tétel: Menet a vesztőhelyre; V. tétel: Boszorkányszombat
Faust elkárhozása – drámai legenda
Szilfek tánca a II. részből
Rákóczi-induló az I. részből
Nyári éjszakák – dalciklus
I. dal: Villanella
II. dal: A rózsa lelke
A trójaiak – opera
A núbiai rabszolgák tánca
Harold Itáliában – szimfónia brácsaszólóval
IV. tétel: Rablók orgiája – Emlékezés letűnt jelenetekre
Rómeó és Júlia – drámai szimfónia
Mab királynő – Scherzo

17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Keskeny Richárd, Sas Dániel (zongora)
"Hangulatkoncert"
BRAHMS: VI. magyar tánc
LISZT: B-A-C-H fantázia és fúga
LISZT: XIII. magyar rapszódia
BARTÓK: Szonáta, Sz. 80, BB 88
BARTÓK: Improvizációk magyar parasztdalokra, op. 20, Sz. 74, BB 83
POULENC: Szonáta zongorára, négy kézre, FP 8

19:00 : Budapest
Erkel Színház

ADAM: Giselle

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Lajkó István (zongora)
David Oistrakh Quartet: Andrej Baranov, Rogyion Petrov (hegedű), Fedor Belugin (brácsa), Alexej Zsilin (cselló)
"Négyszer négyes plusz egy"
MENDELSSOHN: 6. (f-moll) vonósnégyes, op. 80
CSAJKOVSZKIJ: 1. (D-dúr) vonósnégyes, op. 11
DVOŘÁK: 2. (A-dúr) zongoraötös, op. 81
22:00 "Kóda" - beszélgetés a közreműködőkkel

19:45 : Budapest
Olasz Kultúrintézet

A Budapesti Fesztiválzenekar művészei
Gálfi Csaba (brácsa), Juhász Barna (brácsa), Pivon Gabriella (fuvola), Polónyi Ágnes (hárfa)
Koncertmester: Pilz János
VIVALDI: g-moll concerto két hegedűre, csellóra és vonósokra, RV 578
HÄNDEL: D-dúr concerto grosso, HWV 323
BACH: 6. (B-dúr) Brandenburgi verseny, BWV 1051
MOZART: 4. (D-dúr) szimfónia, K. 19;
C-dúr versenymű fuvolára, hárfára és zenekarra, K. 299
17:00 : Martonvásár
Brunszvik-kastély

Puskás Tícia (hegedű), Kállay Ágnes (cselló), Marosfalvi Tünde (zongora)
DEBUSSY: g-moll szonáta, no. 3, L. 140
DEBUSSY: G-dúr trió, L. 3
BARTÓK: Román népi táncok, BB 68 (Székely Zoltán átirata)
PIAZZOLLA: Oblivion (cselló-zongora átirat)
A mai nap
történt:
1909 • Az Elektra bemutatója (Drezda)
született:
1886 • Wilhelm Furtwängler, karmester († 1954)
1913 • Witold Lutosławski, zeneszerző († 1994)
elhunyt:
1967 • Ettore Bastianini, operaénekes (sz. 1922)
1978 • Palló Imre, énekes (sz. 1891)