Bejelentkezés Regisztráció

Szeretjük-e Pierre Boulez-t?


20 Sesto 2007-05-16 17:12:36
Bartók, \"A Kékszakállú herceg vára\" c. operájának régebbi felvételét, a szenzációs Troyanos-sal és a szintén remek Nimsgern-nel nagyon de nagyon szeretem! /kedvenc felvételem!/ ;-)))))))))))))))))))))

19 tarnhelm2 2007-05-16 16:42:53 [Válasz erre: 18 Spangel 2007-04-18 09:02:41]
Biztos lehet Boulezt nem szeretni, de hogy pl. A tűzmadár-szvit szenzációs vele ezen a DVD-n (Chicago Symphony Orchestra, kölni vendégjáték, 2000), azt határozottan állítom!

18 Spangel 2007-04-18 09:02:41
Nem.

17 tarnhelm2 2007-04-17 11:19:22 [Válasz erre: 16 Szilgyo 2007-04-17 10:50:23]
A 12-es üzenetben jeleztem, hogy létezik vele 8. szimfónia is, az se rossz. A Dal a Földről viszont nagy csalódás volt. Ezt a darabot nem lehet ilyen érzelemmentesen előadni - itt nálam is kiverte a biztosítékot. 1. szimfóniát nem hallottam vele. DAs klagende Lied is szép! A francia repertoirban is nagyon jó tud lenni, főleg Debussyk esetében.

16 Szilgyo 2007-04-17 10:50:23 [Válasz erre: 15 tarnhelm2 2007-04-17 10:23:07]
Szerintem a Mahlerjei sem rosszak, főleg a 2., és az 5. szimfónia tetszett, a 3. egyáltalán nem. Nincs meg valakinek vele az 1. szimfónia?

15 tarnhelm2 2007-04-17 10:23:07 [Válasz erre: 14 kívülálló 2007-04-17 07:51:44]
Boulez nyilatkozott valami olyasmit korábban, hogy őt a \"népi gyökerek\" nem érdeklik Bartóknál, számára Bartók XX. századi abszolut zene. Hát ezért aztán ne is várjunk tőle magyaros rubatot. Engem gyakran zavar, ha a \"magyaros\" zenét - Bartók, Kodály, Liszt - külföldiek rossz hangsúlyokkal adják elő, de Boulez esetében kivételt teszek. Ő ugyanúgy rendkívüli karmester-egyéniség, mint Furtwängler, Mengelberg, Karajan, Carlos Kleiber vagy Rattle, akik önmagukban, túlzásaikkal esetleg tévedéseikkel együtt is érdekesek. Boulez hideg, gyors, matematikus előadásai Bartók esetében lehet, hogy nem ideálisak a magyar fülnek, de mindig izgalmasak. Jó néhányszor hallottam Bartókot játszani élőben (Concerto, Zene, Kékszakállú, Hegedűverseny, 1. zgverseny, Táncszvit stb.)- mindig élményt jelentett, ha nem is pont úgy adta elő a darabokat, ahogy én elképzelem. A Wagner-interpretációit is kedvelem, pedig azok is igencsak eltérnek a \"többségi\" felfogástól.

14 kívülálló 2007-04-17 07:51:44 [Válasz erre: 13 kívülálló 2007-04-17 07:47:02]
Visszatérva a Zene előadására, utána elég nagy sajtó-poliémia is volt: biztos, hogy a mi megszokott interpretációnk a helyes? Biztos, hogy a magyaros frázisokat kell hangsúlyozni, s nem azokat, amelyek Bartókot a XX. sz. többi nagy vonulatához (netán a II. bécsi iskolához) kötik? Az igazi óriások nem nemzeti zenét, hanem univerzálisan felfoghatót és értelmezhetőt alkottak!

13 kívülálló 2007-04-17 07:47:02
(1) Boulez a karmester. Egyszer régen, nagyon régen vezényelte Bpen a Zene-t (Residentie Orch, Hága). Döbbenetesen nagy előadás volt! Szóval ért hozzá... Bécsben (BBC zkr) hallottam vele egy Tengert. Ismét fantasztikus volt! (2) A zeneszerző: Van néhány műve, amivel nem tudok mit kezdeni, de van kettő, ami nagyon megragadott: a Rituel, és a Derive 2. (Az utóbbit éppen ma reggel hallgattam - az autóban). Két pompás előadás, két szeretett mű: ennyi elég ahhoz, hogy szeressem!

12 tarnhelm2 2007-04-17 00:03:42 [Válasz erre: 2 Szilgyo 2006-05-05 13:26:41]
Dehogy! A Mahler 8. létezik Boulezzel - igaz, nem a chicagói sorozat részeként, hanem a BBC-vel még 1975-ből. (kiadta: Artists. FED 041-42.)

11 janomano 2006-05-05 23:03:51 [Válasz erre: 9 janomano 2006-05-05 18:04:11]
De igazságtalan vagyok egy kicsit. Most, hogy újrahallgattam jó kis lemez ez a Bruckner 8!

10 frushena 2006-05-05 18:12:47 [Válasz erre: 8 sphynx 2006-05-05 17:54:40]
Nekem Janomano küldött egy Tűzmadarat. Valóban szép, bár ha már Sztravinszkij akkor Fülemüle és méghozzá [url]http://images.amazon.com/images/P/B000026D4I.01._SCLZZZZZZZ_.jpg;ez[/url]

9 janomano 2006-05-05 18:04:11
Nekem Bruckner VIII., a Walkür, a Siegfried és a Webernek közül a 2. van meg vele. Természetesen a Webern a legjobb.

8 sphynx 2006-05-05 17:54:40 [Válasz erre: 7 Steff 2006-05-05 17:06:13]
A [url]http://ec1.images-amazon.com/images/P/B000001GGY.01._SCMZZZZZZZ_.jpg;Fából faragott[/url] DG, a [url]http://images.amazon.com/images/P/B000002A2M.01._SCLZZZZZZZ_.jpg;Stravinsky[/url] Sony. De a Stravinsky-t Dorátival is meghallgatnám, mert [url]http://ec1.images-amazon.com/images/P/B0000057KU.01._SCLZZZZZZZ_.jpg;ez[/url] nagyon jó. Mindnekinek ajánlom. (Fruzsi!).

7 Steff 2006-05-05 17:06:13 [Válasz erre: 5 sphynx 2006-05-05 14:09:45]
Sony vagy Deutsche Grammophon?

6 Hangyász 2006-05-05 16:42:46 [Válasz erre: 5 sphynx 2006-05-05 14:09:45]
No, ebben legalább egyetértünk! :O))))

5 sphynx 2006-05-05 14:09:45
Bartók: Fából faragott, Stravinsky: Petruska, Tavaszi áldozat tesztelve. Nagyon jók.

4 Szilgyo 2006-05-05 13:34:28
A zenéjét én szerencsére (?) nem ismerem, de az \"évszázad Ringje\" zeneileg rendben van, mondjuk az énekesek nem a legjobbak, a Mahlerek közül a 9. nagyon jó, a most megjelent 2. pedig egyenesen lenyűgözött.

3 eccerű 2006-05-05 13:30:49 [Válasz erre: 0 Szilgyo 2006-05-05 11:39:06]
Ez a Somfai-idézet elég korrekt, egyet tudok érteni vele. Nekem mindig sótlan volt Boulez, és akkor a zenéjéről még nem is beszéltünk...

2 Szilgyo 2006-05-05 13:26:41
Már neki is csak a 8. hiányzik a Mahlerekből.

1 sphynx 2006-05-05 12:12:12
Ja, szeretjük.

0 Szilgyo 2006-05-05 11:39:06
Vitaindítónak szánt idézet (Somfai László, Muzsika, 2006. április) a Bartók-zongoraversenyek új felvétele kapcsán: \"A pusztán zenekari részletek meglehetõsen egyértelmûen bizonyítják, hogy Boulez az, aki nem szándékozik változtatni az általa helyesnek tartott kottaértés és interpretáció alapelvein, és akaratát alighanem rákényszeríti szólistáira. Feltûnõen sokszor és bosszantóan ragaszkodik a kotta betûjéhez, annak szelleme helyett. Muzsikusaiból kikényszeríti a frázisvégi hangok kotta szerinti pontos hosszát (ez a Bartók tele van idegen csengésû tenuto-végzõdésekkel). Nem ad teret a beszédszerûségnek, a rubatónak. Tolmácsolásának minden erénye ellenére lényegében alig érti a Bartók-zene fontos affektusait, vagy tudatosan nem akarja kibontani azok asszociációs erejét. Humortalan, nincs érzéke a groteszk iránt, nem mutatja meg a stílusallúziókat (az 1. és 2. koncert nyitótételében a Stravinsky-utalások éppúgy elsikkadnak, mint a neo-Bach játékok), de az átszellemült jeleneteket is jobbára hidegen-analitikusan tálalja.\"





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.