apróhirdetés feladása:

|
22 Bice-bóca • előzmény11 |
| 2006-02-19 19:31:07 |
Szóval az én benyomásaimra rajzani fognak a péklegények! Hm. De viccet félre téve: tényleg nem dudorásznak túl sokan Chopin-t vagy Schubertet az utcán. De azt gondolom túlzottan intellektüsös duma lenne kijelenteni, hogy ez is a nem értés, meg az unintelligencia, meg ilyesmik miatt lenne. Az viszont tény, hogy valamikor 100 évvel ezelőtt a művészek és a közönség elszakadtak egymástól. Az addigi élő, oda-vissza működőd kapcsolatot Schönbergék végleg megszűntették. Zártkörű koncertjeikkel egyszerűen nem kértek a közönség véleményéből. A közönség pedig keresett - és rövid időn belül talált is - olyan műfajokat, amikben az ő igényei voltak a mérvadóak. A világ változott, összességében egyre többen élnek olyan szinten, hogy részt kérjenek a zene valamilyen formájából. A kör bővülése pedig magával hozza a dolgok hígulását. Ma a kortárs \'komoly\' zene és az emberek között óriási az űr. Ez legkevésbé a kortárs zenének tesz jót. És ez alól szerintem Kurtág sem kivétel. Talán ha vissza tudnánk valahogy állítani az alkotók és a hallgatóság közti élő kapcsolatot. Talán az lendíthetne valamit a dolgokon. De lehet ezt egyáltalán? És tényleg jó lenne? Vagy már így is túl sokat beszéltem? -:)) |
11 dreboot • előzmény5 |
| 2006-02-19 01:20:54 |
Kedves Bice-Bocs,hogy reflektálok,de a várost járva,próbálok a szobalányok dudorászásaiban,a festőinasok és a péklegények füttyöléseiben a
cisz-moll fantázia-impromptu op.66.elemeire bukkanni.Sajnos a kutakodásom hiábavalónak bizonyult,csak Chopin-kodhatok-bármennyire is szép és fülbegyalogoló ez az alkotás,mégis kevesen zöngicsélik.Kurtág György sem a slágergyanús kategóriára hajt,nézőponytyja a korral hal-ad előre,(bár a Művész is előrehaladott korú,mégis)Óriási ismerthalmazra alapozott,új irányzatot teremt.A repetitív;tecno;rapp;disco;jazz;stb,az univerzumot feleslegesen terhelő effektek és melódiák helyett - zenéjében - minden egyes hanghoz,sőt a szünetekhez is, lelket generál.Műveit nem csak nehéz hallgatni,de előadásához is roppant koncentráció,rengeteg gyakorlás, magabiztos technika és iszonyú önfegyelem szükségeltetik.A műveknek nem a szórakoztatás a fő célja,hanem a folyamatok interpretálása.Furcsán hangzik,de nekem az a benyomásom,hogy a Kurtág dinamikának és a hangoknak jelleme van,tessék legalább 15 x ledarálni profi zenészekkel ezeket a műveket,és még akkor sem a megértésen gondolkodni,csak a benyomásra koncentrálni- akkor majd jönnek akaratlanul a péklegények :-) |
5 Bice-bóca • előzmény1 |
| 2006-02-17 17:35:34 |
Nem lehet, hogy éppen ez a baj? Hogy mi mindig a szeretem és a nem szeretem között akarunk dönteni. Kurtág sokszor egész élesen, kifordítva jeleníti meg az meber pozitív, vagy negatív tulajdonságait. Egyéni nézőpontokat, enyhén torzított formákat használ. Én általában nem tudom szeretni ezeket a torz képeket, sőt sokszor borzadok tőlük. De elgondolkodtatnak, mert nem utasítom rögtön el pusztán azért, mert nem szép. Lehet, hogy én inkább úgy kérdeznék: lépést tudunk-e tartani ezzel a 80 éves emberrel? Partnerek vagyunk-e mi ott a nézőtéren annak a megértésében, ami ott fenn a színpadon folyik? Amit megértünk, nem kell szeretnünk. Maga a megértés is elég. Sőt, talán kevésbé visz félre... |
1 dreboot |
| 2006-02-16 17:40:02 |
0. harmonia mundi Válasz erre 2003-10-30 02:09:48
Van egy Kurtág György-születésnap, aminek ugyan a publicitása,hazai mércével már majdnem elfogadható,de valahogy nem tudatosodik zenei életünk jeles képviselőiben,hogy korunk zenei géniusza közöttünk szerénykedik. Kár, hogy a médiákban alig esik szó róla, mert a félházas előadások bizony lehangolóak. Párizsban vagy Berlinben,de még a Milánói Scalaban is a Kurtág név telt házat, nagy ovációval fogadott előadásokat jelent, de ebben a \"saját hazában\" csak lassan érik (értik) és tudatosul a PRÓFÉTA !
Kurtág György a MESTER!mikor tanít,az az igazi magyarázat műveire.Elég egy pillantás a hallgatókra -
aki ott van, az láthatja és hallhatja, hogy hogyan is születhetnek,a zenei ismeretek újraértelmezésére komponált művek,hogyan rakja össze a hangokat és a zörejeket, valami elképesztő precizitást követelve az előadóktól.
Nos Ki szereti Kurtág György -öt ?
Ki szereti a műveit ? Igazán érdekelne ! |
|
|
| Mai ajánlat: | 17:00 : Budapest Müpa, Üvegterem Turóczi-Koós Claudia (klarinét), Szitás Tamás (szaxofon), Molnár Marcell (zongora) "Hangulatkoncert"
POULENC: Klarinétszonáta, FP 184
DOPPLER: Magyar pasztorál fantázia, op. 26
LUTOSŁAWSKI: Táncprelűdök, op. 25
PIAZZOLLA: Tangóetűd, No. 3
MENDELSSOHN: Koncertdarab, op. 114
19:00 : Budapest Erkel Színház CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban
19:30 : Budapest Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem Arkagyij Volodosz (zongora) LISZT: 123. Petrarca-szonett
LISZT: Gyászgondola, No. 2
LISZT: A-dúr legenda - Assisi Szent Ferenc prédikál a madaraknak
LISZT: h-moll ballada
SCHUMANN: Bunte Blätter, op. 99 - Marsch, Abendmusik
SCHUMANN: B-dúr humoreszk, op. 20
19:30 : Budapest Nádor Terem Grazioso vonósnégyes:
Balogh Ferenc, Detvay Mária Marcella (hegedű), Kiss Alexandra Enikő (brácsa), Újházi Gyöngyi (cselló)
Horváth Béla (oboa), Granik Anna (zongora) "Párhuzamok V." - Sappho követői 2. Kortárszenei hangverseny
SZŐNYI ERZSÉBET: Duo
SZENDI ÁGNES: Arabesque
MEGYERI KRISZTINA: Prelude á l'Ange de la Mer du Sud
TÓTH ARMAND: Milonga
SZENDI ÁGNES: Kvintek és oktávok
TÓTH ARMAND: II. vonósnégyes-tétel Correct Us!
TÓTH ARMAND: Hegedűduók
PÓCS KATALIN: Visszaemlékezés
TÓTH ARMAND: "Tristan" partita
SZALAI KATALIN: Körök
DOBSZAY-MESKÓ ILONA: Dans le passé 18:00 : Sopron Liszt Ferenc Konferencia és Kulturális Központ Soproni Liszt Ferenc Szimfonikus Zenekar
Vezényel és zongorán közreműködik: Oberfrank Péter "Crescendo-hangversenybérlet"
J.S. BACH A-dúr zongoraverseny, BWV 1055
PROKOFJEV: Péter és a farkas
|
|
A mai nap |
született: 1803 • Hector Berlioz, zeneszerző († 1869) 1908 • Elliott Carter, zeneszerző († 2012)
|
|
|