vissza a cimoldalra
2018-09-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4057)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61041)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Társművészetek (1268)
Momus társalgó (6348)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Kedvenc előadók (2821)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11288)
A csapos közbeszól (95)

Pantheon (2259)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (774)
Simándy József - az örök tenor (550)
A nap képe (2093)
Élő közvetítések (7395)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1058)
Operett, mint színpadi műfaj (3699)
Jonas Kaufmann (2273)
Help me! (1091)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1478)
Franz Schmidt (3180)
Balett-, és Táncművészet (5548)
Opernglas, avagy operai távcső... (20136)
Momus-játék (5512)
Kimernya? (2746)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2887)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

4112   Búbánat • előzmény1357 2017-12-01 22:46:57

Kapcs. 3.809, 1.357., 1358. sorszámok

A Dankó Rádióban („Túl az Óperencián”) ma először csendültek fel részletek  Polgár Tibor A szókimondó asszonyság című „történelmi daljátékának”  rádiófelvételéről!  Több évtized után, örömömre, újra hallhattam a remek betétszámokat és élvezhettem bennük nagyszerű művészeink - így Házy Erzsébet, Koltay Valéria, Palócz László, Rátonyi Róbert és Szabó Miklós - pompás énekét!  

A daljáták szövegét és a verseket Victorien Sardou (1831 - 1908) – Emile Moreau (1852-1922) „Madame Sans-Gêne” című színdarabja nyomán Darvas Szilárd (Bp., 1909 – Bp., 1961) írta.


A szókimondó asszonyság zenei keresztmetszetét 1960. december 18-án, a Kossuth Rádió mutatta be 17.10 – 17.45 óra között. 

A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarát Polgár Tibor vezényelte. Az összekötőszöveget írta és elmondja: Darvas Szilárd.

Érdekesség: a történet ideje és helyszíne rokon Charles Lecocq Angot asszony lánya című operettjének librettójával: a francia forradalom időszaka ez, és Párizsban játszódik a cselekménye.  Sőt a két operett zenei felvételei is egyazon évben készültek (1960), ahogyan a közreműködő MRT Szimfonikus Zenekara és Énekkara mellett mindkét rádiófelvételen hallható Házy Erzsébet, Szabó Miklós és Rátonyi Róbert énekhangja is. És a karmester személye sem változott: Polgár Tibor – ez esetben a zeneszerző - vezényelt.

A mai adásnapon a következő részletek (dal és kettősök) hangzottak el az említett operettműsorban:

  • Vidám kettős (Koltay Valéria, Rátonyi Róbert)

„- Mondja, mit szeretne? Biztos, megteszem. Ha akarja, felajánlom szívem és kezem. /- Mondja, mit kíván, na, én meghallgatom.  Maga roppant tetszik nékem, már bevallhatom…./- Mondja, mit szeretne? Rabja lettem én, minden szava oly igéző, mint egy költemény. Mondja, mit szeretne? Máris megteszem, hisz maga miatt elvesztettem máris az eszem… /- Jaj de forró vallomás ez, jaj de szép szavak! Bizony Isten megszédültem néhány perc alatt…”

  • Kata belépője (Házy Erzsébet) 

„Már megbocsássanak nekem, hogy ily sokára jöttem… harcol az utca, talpraállt a nép! Győzelem várja… Az utcán egy a jelszavuk, kiáltva vagy morogva. E dalt tanultam velük: Halál a zsarnokokra!../A franciák, a franciák…. amihez hozzá kezdenek, amihez hozzá kezdenek, azt biztos jól csinálják!”

  •  Kettős (Házy Erzsébet, Palócz László):

„- Egy kis kocsma néz a Szajna-partra. Nincs benne semmi cifraság. A márki, herceg ritka arra, de a jókedv az nem ritkaság.  /- Egy kis kocsma áll a Szajna-parton, ugye, sosem felejti el. Amíg csak élek, eszemben tartom, amíg csak élek, veled leszek!. /Egyszer majd visszasírjuk, egyszer majd visszahívjuk a régi kedves éneket /- Ha fáj ezernyi gondunk, lélekben elbolyongunk, egy dalt dúdolok én majd neked: egy kis kocsma néz a Szajna-partra… szerelmünk boldog hajnalán!”

  •  Induló-kettős (Házy Erzsébet, Szabó Miklós):

Cherchez la femme!  Keresd a nőt! Ha majd a sorsunk bajba dönt. A rejtély kulcsa adva van. Cherchez la femme!  Cherchez la femme!  /- Nincs védelem, nincs oltalom, körül vesz minden oldalon, minden védelem hasztalan. Cherchez la femme!  Cherchez la femme!  Keresd a nőt!...”
 

Bízom benne, a jövőben ismételten elhangzanak ezek a számok a Dankó Rádióban, de további részletek is előbb-utóbb majd sorra kerülnek, pld.:

- „Egy furcsa kis szívdobbanás” (Házy Erzsébet, Szabó Miklós)
- Kata másik dala (Házy Erzsébet)

 Magáról a daljátékról és szereplőiről bővebben az 1.357. és az 1358. sorszámok alatt szóltam.

1357   Búbánat 2008-12-27 14:57:25
Házy Erzsébetről – MINDEN, AMI KIMARADT: pótlás, kiegészítés (rádió, tévé, lemez, egyebek

Azt hittem, már szóltam Házy Erzsébetnek a Szókimondó asszonyság című operettfelvételéről, de aztán rájöttem, hogy mégsem, valahol elkallódtak jegyzeteim. Most azonban előkerültek, úgyhogy pótolom ezt a mulasztásomat, s az alábbiakban Házy rádiós dalszínházi működéséből, egy újabb darabjának ismertetésével bővítem oeuvre-jét.

Házy Erzsébet összes rádiós felvétele

Polgár Tibor (Budapest, 1907 – Torontó, Canada,1993): A szókimondó asszonyság – 1960.

Történelmi daljáték

Szövegét és a verseket Victorien Sardou (1831 - 1908) – Emile Moreau (1852-1922) „Madame Sans-Gêne” című színdarabja nyomán Darvas Szilárd (Bp., 1909 – Bp., 1961) írta.

A felvételen hallhatók:

A címszerepben Házy Erzsébet, továbbá Koltay Valéria, Palócz László, Rátonyi Róbert és Szabó Miklós,
közreműködik az MRT Szimfonikus Zenekara és Énekkara.

Vezényel: Polgár Tibor

Házy Erzsébet a következő számokban énekel:

- Kata belépője (Házy)
- Kettős: „Egy kis kocsma álla Szajna-parton” (Házy, Palócz)
- Kettős: „Egy furcsa kis szívdobbanás” (Házy, Szabó)
- Dal (Házy)
- Kettős: „Keresd a nőt” (Házy, Szabó)

További részlet a daljátékból:

- kettős: „Mondja, mit szeretne?” (Koltay, Rátonyi)

Sardou - Moreau eredeti darabjának fő alakjai:

Catherine Hübscher (Kata), mosónő; Napóleon; Fouché;Francois Lefebre őrmester;Neipperg gróf; két veszekedő császári nővér: Karolina, Eliza; Leroy; Despréaux; Jasmin; Savary, Savaryné, Bülowné, Roustan, Saint Marsan, Mária Lujza.

A szókimondó asszonyság mulatságos parvenue; a kosztümös, látványos, romantikus darabok közé tartozik, azzal az érdekességgel, hogy modern szemmel láttatják a szerzők a napóleoni kort.

Miről szól a történet?

Előjáték: Az Elzászban született Kata mosodájában érdekes dolgok történnek. Az utcákon éppen forradalom zajlik.1792 augusztusában Párizs népe a Tuilleriák ostromára készül. Kata, a csinos mosónő egy jóképű őrmestert talál az udvarában. Lefebvre éppen innen irányítja csapata hadműveleteit. A támadás során megsebesül Neipperg gróf, aki kizárólag Kata ügyességének köszönheti életben maradását. Kata találkozik a császárral is. A szókimondó asszonyka, megragadva az alkalmat, arra kéri Napóleont, hogy egyenlítse ki egykori mosodaszámláját…
Napóleon híres mondása miszerint: "Minden közkatona a tarisznyájában hordja a marsallbotot"- ebben a darabban megvalósul. Egyszer csak megjelenik egy igencsak ijedős fiatalember, bizonyos Fouché, aki többek között közli, hogy ő pedig miniszter lesz. Mire Kata: "Akkor lesz maga miniszter, amikor én hercegné". Beszélnek még egy szegény kis tüzértisztről, megjelenik az őrmester is, aki igencsak közel áll Kata szívéhez; Kata az időközben marsallá előléptetett Lefebvre felesége lesz, aki még nem sejti, hogy a csinos mosónő szókimondó természete még sok problémát fog okozni neki katonai előmenetelében....

Aztán máris: 1811-et írunk. A kis tüzértisztet ekkor már Napóleon császárnak hívják, Kata danzigi hercegné lett, mivel a volt őrmester a danzigi herceg. No és Fouché úr?... Itt van, nem kell félteni. Vajon a hirtelen "felkapaszkodás" megváltoztatta-e Kata jellemét? Hogy érzi magát a császári udvar intrikus légkörében? Hogyan védi a boldogságát? Vajon a császár emlékezik-e még a tüzértisztre? Hívságokról és valódi emberi értékekről, pózokról és igaz emberiességről - végső soron a helytállásról szól a darab. Érvényes tanulságokkal és vidáman..., hogy komolyan vegyük.

A rádió dalszínháza számára készített szöveg és versek Darvas Szilárd (Bp., 1909. nov. 30.–Bp., 1961. márc. 9.) munkája. Ez a villódzóan tehetséges humorista rövid élete során volt költő, librettista, lapszerkesztő, konferanszié, szatíra- és forgatókönyvíró, s számos műve - tudjuk vagy sem - máig része tömegkultúránknak. Nyomdászmesterséget tanult, de versei már korán megjelentek neves irodalmi folyóiratokban (Korunk, Magyar Csillag, Szép Szó). A harmincas évek elején A mi színházunk c. drámasorozatot jelentetett meg. 1945-től 1948-ig a Szabadság c. lap munkatársa, majd 1947-ben a Ludas Matyi felelős szerk.-je lett. Ezekben az években kezdett konferálni a Szabad Nép Kabaréban, a Pódiumban, a Budapest Varietében, a Kis Színpadon. Konferanszaiban fanyar humorral állította pellengérre a közélet torzulásait. Az Állami Bábszínház számára is írt – Gádor Bélával, Királyhegyi Pállal – szatirikus műsorokat.
Gyártotta a megzenésítendő verseket, s nemcsak klasszikus operettek átdolgozójaként (Lili bárónő, Nebáncsvirág stb.), de zenés filmek kipróbált munkatársaként is tündökölt. Így a Feleki Kamill által formált Glauziusz bácsi, az Állami Áruház fejlődőképes főkönyvelője is az ő dalát elselypítve tett hitet a szebb jövő mellett ("Ember lesz az én kisunokám!"), s ugyancsak Darvastól kapta talán legkedvesebb számát a nagyszerű Psota Irén, aki először a Felfelé a lejtőn című filmvígjátékban énekelhetett arról a tényről, miszerint őmellette elaludni nem lehet Főbb művei: Tánc a kép körül (1930); Állami Áruház (Gádor B.-val, 1950); Hogy köhögjünk – mit köhögjünk (1967); A Patyomkinnál fogok jelentkezni (1987).
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Farkas Judit, Molnár Tímea (ének)
Németh Zoltán, Harazdy Miklós (zongora)
"Hangulatkoncert"
WEBER: A bűvös vadász - Agathe áriája
DONIZETTI: Don Pasquale - Norina áriája
MOZART: Cosí fan tutte - Fiordiligi áriája ('Per pieta...')
PUCCINI: Bohémélet - Musette áriája
LISZT: 7. transzcendens etűd
PUCCINI: Turandot - Liu halála
DEBUSSY: A tékozló fiú - Lia áriája
GOUNOD: Faust - Margit ékszeráriája
CHOPIN: Valse Brillante, op. 34, No. 1
DVOŘÁK: Ruszalka - Holdária
MENOTTI: A médium - Monica keringője

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Yang Sung-Won (cselló), Enrico Pace (zongora)
LISZT: 1. elégia (cselló-zongora átirat)
LISZT: 1. (E-dúr) consolation (cselló-zongora változat)
LISZT: 4. (Desz-dúr) consolation (cselló-zongora változat)
LISZT: Elfelejtett románc (cselló-zongora változat)
LISZT: 6. (E-dúr) consolation
LISZT: Gyászgondola (cselló-zongora változat)
LISZT: 3. (E-dúr) consolation (cselló-zongora változat)
LISZT: Die Zelle in Nonnenwerth (cselló-zongora változat)
LISZT: Cantique d'Amour
CHOPIN: g-moll cselló-zongora szonáta, op. 65
CHOPIN: C-dúr polonaise bevezetéssel, op. 3
19:00 : Szombathely
Bartók Terem

Kauten Andrea (zongora)
Savaria Szimfonikus zenekar
Vezényel: Medveczky Ádám


WEBER: A bűvös vadász – nyitány
GOETZ: Zongoraverseny
BRAHMS: I. (d-moll) zongoraverseny, op. 15
A mai nap
történt:
1908 • Mahler VII. szimfóniájának bemutatója (Prága)
született:
1912 • Kurt Sanderling, karmester († 2011)
elhunyt:
1972 • Robert Casadesus, zongorista (sz. 1899)
2010 • Polgár László, énekes (sz. 1947)