vissza a cimoldalra
2018-04-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60751)
Társművészetek (1244)
Momus társalgó (6313)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3969)
Milyen zenét hallgatsz most? (24996)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2277)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11263)
A csapos közbeszól (95)

Franz Schmidt (3105)
Opernglas, avagy operai távcső... (20059)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2494)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2674)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1380)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (750)
Operett, mint színpadi műfaj (3570)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4254)
Momus-játék (5468)
Kedvenc magyar operaelőadók (1082)
Zenei események (991)
Natalie Dessay (1802)
Kodály Zoltán (378)
Erkel Színház (9195)
Simándy József - az örök tenor (523)
Lisztről emelkedetten (904)

Fórumok teljes listája
Apróhirdetések
• 2018-04-17
A Magyar Nemzeti Énekkar meghallgatást hirdet bariton és basszus szólamra, valamint basszus szólamvezetői megbízatásra szakirányú felsőfokú végzettséggel rendelkező énekesek számára.

A meghallgatás anyaga:

1. Szabadon választott skála, ami a hangterjedelmet bemutatja.

2. Két szabadon választott, különböző karakterű darab (ária, vagy dal) előadása (zongorakísérőt biztosítunk)

3. Előre megadott énekkari állások előadása zongorakísérettel az alábbi művekből (kottát kérésre biztosítunk):

- Bach: h moll mise
- Brahms: Német Requiem
- Bartók: Cantata profana
- Verdi: Quattro pezzi sacri

4. Lapról olvasás

5. Szólampróba vezetése (csak szólamvezető-jelölt esetében!)


Jelentkezés részletes szakmai önéletrajzzal 2018. május 10-ig Tóth Antal menedzsernél a toth.a@filharmonikusok.hu e-mailcímen.
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

4082   Búbánat • előzmény3817 2017-10-05 21:06:14

Kapcs. a 3817, 1431. és a 605. sorszámokhoz.

További kiegészítések

Amint írtam itt korábban, Offenbach A gerolsteini nagyhercegnő című operettjének  teljes stúdiófelvételét, prózai dialógusokkal együtt, először1970. augusztus 19-én, a Kossuth Rádióban mutatta be a Rádió Dalszínháza (20.07 – 23.04 óra) 

Arra is rámutattam, hogy az operett zenei felvétele 1970 előtt két évvel korábban már elkészült, és ezt a rádió „operettrészletek” címszó alatt bemutatta. Még összekötő szöveget is írt hozzá Albert István, és így került adásba először 1968. november 20-án, a Petőfi Rádióban 10.00 és 11.17 óra között. 

  1. kiegészítés:

1970. június 18-án, a Kossuth rádióban 19.40 – 20.51 között elhangzott a rádióban: „Zenés est öt tételben” – Boros Anikó műsora.

Ebben az adásban a 3. tétel ezt a címet kapta: „Hercegnő a stúdióban” – Offenbach operettjének új rádióváltozata.

Tehát két hónappal a darab rádiós bemutatójának sugárzása előtt részletek szólaltak meg A gerolsteini nagyhercegnő-ből.  (Megint, hiszen már 1968-ban  hallhatók voltak a rádióban.)

 

      2. kiegészítés

Az 1970. augusztus 19-én műsorra került Rádió Dalszínháza új produkciójának bemutatója elé az alábbi ajánló sorok jelentek meg az RTV Újságban a közölt szereposztás alatt:

„Már közhelynek számít, ha azt mondjuk, hogy Offenbach a klasszikus operett műfajának kialakítója és első mestere volt. És nem is teljes értékű ez a megállapítás. Offenbach kevesebb is, több is ennél. Kevesebb, mert az, amit ma operettnek nevezünk, könnyűvérű, táncos világával és romantikus vágy-kiélésével inkább a bécsi ős, Johann Strauss nyomdokát követi. Viszont több is Offenbach, mint az operett klasszikusa, mert drámai művészetének nagyobb a skálája, reálisabb az életszemlélete. A tragikus operától és érzelmes dalműtől a zenés vígjátékig és bohózatig mindent felölel az a sokszínű muzsika, ez a több mint száz színpadi alkotás.

Egyik leghíresebb művének, A gerolsteini nagyhercegnőnek ma bemutatásra kerülő rádióváltozata nem azonos az eddig hazánkban látott, vagy hallott változatokkal – a francia eredeti szövegkönyvet, illetve az eredeti mű zenei anyagát eleveníti meg. Egyedül a színpadi ’üresjáratok’ hiányoznak belőle, hogy annál inkább megfeleljenek a rádióhallgatás követelményeinek.”

3817   Búbánat • előzmény1431 2017-02-11 17:06:06
Kapcs. az 1431. és a 605. sorszámokhoz.

Korábban hoztam Házy Erzsébet összes rádiófelvétele sorában Offenbach A gerolsteini nagyhercegnő című operettjét.

A Rádió Dalszínháza az operett teljes stúdiófelvételét, prózai dialógusokkal együtt, először 1970. augusztus 19-én, a Kossuth Rádióban adta le (20.07 – 23.04)

Henri Meilhac és Ludovic Halévy librettója nyomán a szöveget magyarra fordította, és a rádióra alkalmazta: Romhányi József

Km.: a MRT szimfonikus zenekara és énekkara (karigazgató: Sapszon Ferenc)

Vezényel: Bródy Tamás

Zenei rendező: Balassa Sándor
Rendező: Cserés Miklós dr.

Szerkesztő: Bitó Pál

Szereposztás:

A nagyhercegnő – Házy Erzsébet
Wanda, egy parasztlány, Fritz szerelme – Németh Marika
Fritz, közlegény – Réti József (Fülöp Zsigmond)
Bumm tábornok – Melis György
Paul herceg, a nagyhercegnő vőlegénye – Bartha Alfonz (Körmendi János)
Puck báró, szertartásmester – Kishegyi Árpád (Csákányi László)
Grog báró, a kérő – Michels János (Ferencz László)
Nepomuk, hírnök – Pere János (Verebély Iván)
Charlotte – Erdész Zsuzsa (Balogh Katalin)
Olga – Koltay Valéria
Ida – Svéd Nóra
Mama – Divéky Zsuzsa (Hódy Gitta)
Gyerek – Olasz György
Andie – Orczy Teréz

Meg kell azonban jegyezni, és erről eddig nem tettem említést, hogy az operett zenei felvétele 1970 előtt két évvel korábban már elkészült, és ezt a rádió operettrészletek címszó alatt bemutatta. Még összekötő szöveget is írt hozzá Albert István, és így került adásba először 1968. november 20-án, a Petőfi Rádióban 10.00 és 11.17 óra között.

(Később úgy gondolhatta rádió Dalszínháza szerkesztősége, hogy érdemes ezt a sikeres, szép zenei felvételt dialógusokkal kiegészítve, prózát mondó színművészeket is bevonva, teljes értékű operettként bemutatni, ahogy ezt a többi Offenbach-operett esetében is tették, mint például az 1965-ben elkészített stúdiófelvételen a „Szép Heléna” adaptációja volt (többségében azokkal az énekművészekkel, akik a Gerolsteininél is szerepet kaptak).

Tehát az ismertetett szereposztásban felsorolt operaénekesekkel „A gerolsteini nagyhercegnő” zenei stúdiófelvétele nem 1970-ben, hanem már 1968-ban megtörtént.
1431   Búbánat • előzmény605 2009-03-04 16:50:51

Házy Erzsébetről - MINDEN, AMI KIMARADT: pótlás, kiegészítés (rádió, tévé, lemez, egyebek)

A Házy Erzsébet rádió dalszínházi szerepeinek sorában következett 1970 évből A gerolsteini nagyhercegnő címszerepe.
A 605. sorszám alatt már volt erről szó. Szükséges itt is kiegészítéseket tennem, pontosítanom némely adatot: a bemutató pontos ideje, a szereposztás, a rádiós alkotók és az operettben hallható zenei betétek tekintetében jutottam új és több információhoz, melyekkel most teljessé teszem a korábban leírtakat.

Jacques Offenbach (1819– 1880): A gerolsteini nagyhercegnő – 1970
/La grande-duchesse de Gérolstein, Théâtre des Variétés, Párizs, 1867. április 12./

Operett három felvonásban

Magyarországi bemutató: Budai Népszínház, 1867.

Rádió Dalszínháza teljes felvétele – magyar nyelven

Bemutató ideje: 1970. augusztus 19., Kossuth Rádió 20.07 – 23.04

Henri Meilhac és Ludovic Halévy librettója nyomán a szöveget magyarra fordította, és a rádióra alkalmazta: Romhányi József

Km.: a MRT szimfonikus zenekara és énekkara (karigazgató: Sapszon Ferenc)

Vezényel: Bródy Tamás

Zenei rendező: Balassa Sándor

Rendező: Cserés Miklós dr.

Szerkesztő: Bitó Pál

Szereposztás:

A nagyhercegnő – Házy Erzsébet
Wanda, egy parasztlány, Fritz szerelme – Németh Marika
Fritz, közlegény – Réti József (Fülöp Zsigmond)
Bumm tábornok – Melis György
Paul herceg, a nagyhercegnő vőlegénye – Bartha Alfonz (Körmendi János)
Puck báró, szertartásmester – Kishegyi Árpád (Csákányi László)
Grog báró, a kérő – Michels János (Ferencz László)
Nepomuk, hírnök – Pere János (Verebély Iván)
Charlotte – Erdész Zsuzsa (Balogh Katalin)
Olga – Koltay Valéria
Ida – Svéd Nóra
Mama – Divéky Zsuzsa (Hódy Gitta)
Gyerek – Olasz György
Andie – Orczy Teréz


Házy Erzsébet a rádiófelvételen a következő részletekben hallható:

- Katonák és a nagyhercegnő dala az 1. felvonásból (Házy, Énekkar)
- Katona-dal: „Fogd ezt a kardot, a kardot…” (Házy, km.: Réti)
- Nagyhercegnő rondója (Házy, Énekkar)
- Kórus és Fritz rondója (Réti, km.: Házy, Énekkar)
- Az 1. felvonás fináléja (Házy, Németh, Réti, Bartha, Kishegyi, Melis, Énekkar)
- Nagyhercegnő dala, a nagyhercegnő és Fritz kettőse a 2. felvonásból: ”Mondd el azt, hogy…” (Házy, Réti)
- Nagyhercegnő dala - Harci ének: „Jelszóm: mindent a katonáknak, mindent a katonáknak…” (Házy, Énekkar)
- A 2. felvonás fináléja (Házy, Bartha, Kishegyi, Melis, Énekkar)
- A nagyhercegnő és Bumm tábornok kettőse a 3. felvonásból (Házy, Melis)
- Esküvői kar és legenda (Házy, Bartha, Kishegyi, Melis, Énekkar)
- A 3. felvonás fináléja (Házy, Németh, Bartha, Réti, Kishegyi, Melis, Michels, Énekkar)


További ismert részletek a rádiós felvételről:

- Előjáték
- Bevezető jelenet és Bumm tábornok dala (Németh, Réti, Melis, Énekkar)
- Wanda és Fritz kettőse az 1. felvonásból (Németh, Réti)
- Bevezető jelenet és levél-kuplé a 2. felvonásból (Koltay, Erdész, Divéky, Svéd, Pere)
- Buffó hármas (Bartha, Kishegyi, Melis)
- A 3. felvonás előjátéka
- Induló és szerenád (Németh, Bartha, Réti, Melis)
- „Riadó” – együttes (Németh, Bartha, Réti, Kishegyi, Melis, Pere)

Érdekesen alakult ennek a pompás stúdiófelvételnek a sorsa, ugyanis a bemutatását követő másfél évben egyáltalán nem került adásba! Még csak részleteket sem sugárzott belőle a rádió, miközben a korábbi évtizedekben felvett teljes magyar nyelvű Offenbach- repertoárt – közöttük az öt évvel korábbi Szép Heléna rádiós változatát is - egészében és részleteiben sűrűn műsoron tartotta ezen időszak alatt! (Ugyanakkor a rádióban gyakorta hallhattunk részleteket egy francia nyelvű Gerolsteini nagyhercegnő- felvételből!) Nem tudom mire vélni ezt az interregnumot. Azóta is rejtély számomra. Aztán 1972/73-tól kezdve már rendszeresen felhangzottak az éter hullámhosszain ennek a - nagyszerű hazai művészekkel elkészített - klasszikus felvételnek a részletei, de a teljes felvételt is később műsorára tűzte és többször ismételte a rádió.

Emlékeztetőül: Házy Erzsébet ebben az esztendőben, amikor a felvétel készült (1970), kapta meg a Kossuth-díjat!
605   Búbánat 2007-05-20 17:31:54
Házy Erzsébet összes rádiós felvétele

V/8 Jacques Offenbach (1819– 1880): A gerolsteini nagyhercegnő – 1970
/La grande-duchesse de Gérolstein, Théâtre des Variétés, Párizs, 1867. április 12./

Operett három felvonásban

Magyarországi bemutató: Budai Népszínház, 1867.

Rádió Dalszínháza teljes felvétele – magyar nyelven

A magyar szöveget Henri Meilhac és Ludovic Halévy librettója nyomán Romhányi József írta.

Szereposztás:

Nagyhercegnő – Házy Erzsébet
Wanda, egy parasztlány, szerelmes Fritzbe – Németh Marika
Fritz, közkatona, „gránátos” – Réti József
Boum, generális (Bumm tábornok) – Melis György
Paul herceg – Bartha Alfonz
Puck báró – Kishegyi Árpád

További szereplők: Grog báró, Népomuc, Iza, Olga, Amalie, Charlotte, jegyző, udvarhölgyekm katonák, tisztikar, szolgák, küldöncök, markotányosnők,

Közreműködik a MR Énekkara és Szimfonikus Zenekara,
Vezényel: Bródy Tamás

Házy Erzsébet a rádiófelvételen a következő részletekben hallható:

- Katona-dal az 1. felvonásból „Fogd ezt a kardot, a kardot…” (Házy, Réti)
- Nagyhercegnő rondója az 1. felvonásból (Házy, Énekkar)
- Kórus és Fritz rondója az 1. felvonásból (Réti, Házy, Énekkar)
- Az 1. felvonás fináléja (Házy, Németh, Réti, Bartha, Kishegyi, Melis, Énekkar)
- Nagyhercegnő dala, a nagyhercegnő és Fritz kettőse a 2. felvonásból ”Mondd el azt, hogy…” (Házy, Réti)
- Nagyhercegnő dala a 2. felvonásból: Harci ének „Jelszóm, mindent a katonáknak, mindent a katonáknak…” (Házy, Énekkar)
- A 2. felvonás fináléja (Házy, Bartha, Kishegyi, Melis, Énekkar)
- Esküvői jelenet és legenda a 3. felvonásból (Házy, Bartha, Kishegyi, Melis)
- A 3. felvonás fináléja (Házy, Németh, Bartha, Kishegyi, Melis, Énekkar

További ismert részletek a rádiós felvételről:

- Nyitány
- Bevezető jelenet és Bumm tábornok dala (Németh, Réti, Melis, Énekkar)

Cselekmény röviden:

A szövegkönyv szerint az idő: a XVIII. század közepe, a helyszín: egy kis német hercegi udvar.

1.felvonás
Katonák és kedveseik isznak a csata előtt; Wanda búcsút mond Fritznek. A gáláns és szerelmes természetű Boum generálisnak megtetszik Wanda. Puck báró terve részeként Grog bárót Gerolsteinbe küldik, hogy rábeszélje a nagyhercegnőt a Paul herceggel kötendő házasságra, de a nagyhercegnőnek Fritz kell. Kinevezi ezért főparancsnoknak, mire Paul, Puck és Boum egyaránt szörnyű haragra gerjednek.

2.felvonás
A vértelen „győztes” csata után a nagyhercegnő célzást tesz Fritznek arra, hogy szereti. A vörös szobába szállásolja be a fiút, amely hírhedt hely: egy gyilkosság színhelye volt, amelyet Paul, Boum és Puck meg akarnak ismételni. A hercegnő, aki maga is földühödött, mert Fritz Wandát szereti, részt vesz az összeesküvésben.

3.felvonás 1. kép
Grog báró is csatlakozik az összeesküvőkhöz. Annyira elbájolja a nagyhercegnőt, hogy az hajlandónak mutatkozik rá, hogy felhagyjon a tervével, és hozzámenjen Paulhoz. Ugyanakkor beleegyezik egy cselbe, hogy kellemetlenkedjék Fritznek: amikor az szerenádot ad ifjú hitvesének, Wandának, nagy csapat férfi tör rá, és szólítja föl, hogy azonnal verekedjék meg velük.

3.felvonás 2. kép
A táborban az új házaspárt, a nagyhercegnőt és Pault ünneplik. Fritz is megjön, ziláltan, mert bajvívásra kényszerítették. A nagyhercegnő megfosztja rangjától. A hölgy hiába flörtöl Groggal. Puckot előléptetik, Boum visszakapja rangját, a nagyhercegnő meg kénytelen Paullal maradni – de már a finálé alatt egy másik fiatal férfit bámul.


A „Párizsi élet”-tel egyidőben komponált operettből zenei szempontból az első felvonás a leghatásosabb és értékben leggazdagabb. Gál György Sándor- Somogyi Vilmos: Operettek könyvében írja, hogy Offenbach nagy gonddal dolgozta ki az egész felvonást és egyes melódiákat tíz-tizenkétszer is átírt, amíg megfelelőnek találta. Óriási hatása volt minden előadáson annak a kuplénak, amelynek kíséretében a nagyhercegnő átnyújtja atyja kardját Fritz gránátosnak. A refrén feldübörgő álpátosza nem tévesztette hatását.
A második felvonással – amikor a gránátos győztesen hazatér – de a kamarilla intrikája folytán ismét „lecsúszik” – Offenbach elégedetlen volt. A librettót többször is megváltoztatta, de az utolsó variánssal szemben is fenntartotta kifogásait.
Jellemző, hogy Offenbach érdeklődése a librettó legapróbb részletére is kiterjedt és hogy a szövegért is felelősnek érezte magát.

Eugen Sue a híres francia író említi először a „Páris rejtelmei” című könyvében azt kis német hercegi udvart, mely Offenbach operettjének szövegkönyvében előfordul: Gerolstein. Németországban félreértették a darabot; a német előadásokon a darabot „meg is húzta” a cenzor. Csak a beavatottak tudták, hogy az operettben a párizsi életet parodizálják a szerzők, akik a Tuileriákban folyó üzelmeket éles szemmel figyelvén, megjósolják előre, milyen szégyenletes szerepet játszanak rövidesen III. Napóleon Bumm tábornokai a császárság élet-halálharcában.
Műsorajánló
Mai ajánlat:
13:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Nagy Dóra (oboa)
Karasszon Eszter (cselló), Csuti Dávid (nagybőgő), Tóth Ágnes (fuvola), Katrin Mátyás, Nyujtó Zsanett (klarinét), Gaján Evelin (oboa), Tóth Ramóna, Losonci Luca (fagott), Csabay László, Südi Bálint, Szokola János (kürt)
Közreműködik: Szolnoki Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Hámori Máté
"Nagy Dóra oboa diplomakoncertje"
J.S. BACH: A-dúr oboa d’amore verseny, BWV 1055
DORÁTI: Öt darab oboára
IBERT: Három rövid darab
DVOŘÁK: Fúvósszerenád, Op.44

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Körmendi Johanna (hegedű)
Kovalszki Mária, Horváth Krisztina (zongora)
"Körmendi Johanna hegedű diplomakoncertje"
J.S. BACH: 2. (d-moll) hegedűpartita, BWV 1004 – 5. Chaconne
DEBUSSY: g-moll hegedű-zongora szonáta
MOZART: 5. (A-dúr) hegedűverseny, K. 219
SAINT-SAËNS: Havanaise, Op.83

19:00 : Budapest
Duna Palota

Duna Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Ligeti András
SMETANA: Az eladott menyasszony – Komédiások tánca
SOSZTAKOVICS: 9. (Esz-dúr) szimfónia, Op.70
DOHNÁNYI: Szimfonikus percek, Op.36
ENESCU: Román rapszódia (A-dúr), Op.11 No.1

19:00 : Budapest
Erkel Színház

SEREGI / DELIBES: Sylvia
Balettkomédia két felvonásban

19:00 : Budapest
MOM Kulturális Központ

Horgas Eszter - Falusi Mariann: Kék Rapszódia - Gershwin és Bernstein Amerikában

19:30 : Budapest
Nádor Terem

Hsin-Ni Liu (zongora)
CHEN MAO SHUEN: Fantasy Ballade No. 1 (2009 premiered)
Nocturnes No. 1 (1989 published, 1991 premiered)
Nocturnes No. 2 (1989 published, 1991 premiered)
Fantasy Ballade No. 2 (2009 premiered)

19:30 : Budapest
BMC, Koncertterem

Klukon Edit, Ránki Dezső (zongora)
GRIEG: Két szimfonikus darab Op.14
GRIEG: Norvég táncok Op.35.
GRIEG: Két keringő -capriccio Op.37
DEBUSSY: Hat antik felirat
DEBUSSY: Kis szvit
LISZT: Második Mefisztó keringő - a szerző saját négykezes átirata

19:45 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Olena Tokar (szoprán)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Takács-Nagy Gábor
MOZART: 1. (Esz-dúr) szimfónia, K. 16
MOZART: Ch’io mi scordi di te – koncertária, K. 505
MOZART: Bella mia fiamma, addio – koncertária, K. 528
MOZART: Un moto di gioia – koncertária, K. 579
HAYDN: Holdbéli világ – nyitány, Hob. XXVIII:7
HAYDN: 60. (C-dúr) szimfónia, Hob. I:60 („Il Distratto”)

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

"Orgonaestek Virágh Andrással (operaénekesekkel és hangszeres művészekkel"