vissza a cimoldalra
2020-05-29
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11497)
A csapos közbeszól (95)

Kimernya? (3625)
Társművészetek (1704)
Marton Éva (810)
A MET felvételei (440)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4808)
Operett, mint színpadi műfaj (4310)
Franz Schmidt (3607)
Pantheon (2636)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3887)
La Voix humaine - avagy az énekhang varázsa (172)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1424)
Szkrjabin (548)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1949)
Lisztről emelkedetten (993)
Momus-játék (5838)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62157)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

92   Búbánat • előzmény91 2015-03-29 19:05:30
Berlioz sok kortárs zeneszerzőről igaztalan, meg nem értett kijelentést tett.
91   smaragd • előzmény87 2015-03-29 06:36:40
Nagyon tetszett az első bekezdés és megértem a szerző tétovázását ilyen esetekben.

Most Falk Géza "Liszt Breviárium"(1936)-át olvasom.
"Márciusban Párizsba utazik, ahol az "Esztergomi misé"-jét hallgatja meg.A mű gyenge előadása csak mérsékelt sikert vált ki.A sajtó is tartózkodó hangon emlékezik meg a miséről.Berlioz bírálata kissé erősen elfogult. Ő már elfeledte, hogy Liszt mit és mennyit tett érte és nehezen népszerűsíthető műveiért.A misét megismétlik és most úgy az előadás, mint a siker érdemlegesen igazolja a mű értékeit."
87   Ardelao 2015-03-26 08:54:18
Guy de Pourtalés Berlioz könyvének eredeti címe : „Berlioz et L’Europe Romantique”

Így kezdi a könyvét az előszóban :

„ Soká tétováztam, amig elkezdtem ezt a könyvet. Többször volt már úgy, hogy tollat fogtam, de letettem, megint nekiláttam, újból abbahagytam. Hol Berlioz írásaiban, hol zenei alkotásaiban találtam valamit, ami visszatartott, szinte elcsüggesztett. Ahogy mondani szokás, nem tudtam, hol fogjam meg a dolgot. És mivel azt hiszem, egy életrajznak csak akkor van komoly értéke, ha szeretettel írják, inkább részrehajlással, mint kritikai hidegséggel, igyekeztem fölébreszteni magamban a szeretetet, vagy legalább a rokonszenvet, mert anélkül,
úgy éreztem, lehetetlen igazán megközelíteni egy embert, lelke mélyére látni azon át, amit sajátmagáról nekünk elárult és még lehetetlenebb fölismerni őt abban, amit előttünk elhallgatott.”

Majd az előszó befejező sorai :

„És már útnak indít bennünket Berlioz, ez a francia, aki háromnegyed részben németnek vallotta magát. Ha volt is benne valami tetszelgés, volt igen sok őszinteség is: fogyatékosságait kiegyenlítik olyan lelemények, amelyek szembeötlően elárulják a lángészt. Művész volt és különc, kiérdemelt sok tűszúrást, okozott rengeteg félreértést : de amit alkotott, ha nem is egységes életmű, döntő hatású maradt és egybevetve másokéval, akik nálánál ügyesebbek voltak, sokkalta becsületesebb és csodálatraméltóbb.
Ha már a diadalt elvitatjuk Berlioztól, legalább ismerjük el nagyságát: és ő valahogyan mélyebben meghat bennünket, mint holmi terpeszkedő híresség. Életében nincs semmi hősies, de tele van emberi vonásokkal, azzal a bátor emberséggel, amely csak egy kötelességet ismer: önmagát adni egészen, lelkesen és soha ki nem ábrándulva az elvégzendő munkából”

G.de P.
Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
történt:
1913 • Stravinsky, Le sacre du printemps bemutatója Párizsban
született:
1860 • Isaac Albéniz, zeneszerző († 1909)
1897 • Erich Wolfgang Korngold, zeneszerző († 1957)
1915 • Karl Münchinger, karmester († 1990)
1922 • Iannis Xenakis, zeneszerző, építész († 2001)
1933 • Helmuth Rilling, karmester
1934 • Strém Kálmán, zeneszociológus, hangversenyrendező († 2005)
1947 • Csavlek Etelka, énekművész
elhunyt:
1910 • Milij Alekszejevics Balakirev, zeneszerző (sz. 1837)
1935 • Josef Suk, zeneszerző, hegedűs (sz. 1874)