vissza a cimoldalra
2018-12-10
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61384)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4125)
Társművészetek (1283)
Haladjunk tovább... (216)
Kedvenc előadók (2825)
Milyen zenét hallgatsz most? (25007)
Momus társalgó (6349)
Kedvenc felvételek (149)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11295)
A csapos közbeszól (95)

Hozzászólások a Momus írásaihoz (6696)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4391)
Juan Diego Flórez (724)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1187)
Erkel Színház (9483)
Élő közvetítések (7593)
Pitti Katalin (822)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3019)
Operett, mint színpadi műfaj (3777)
Bretz Gábor (127)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1542)
Franz Schmidt (3240)
film és zene (190)
Egyházi zene (215)
A díjakról általában (1044)
Ilosfalvy Róbert (821)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

3017   Edmond Dantes • előzmény3014 2017-07-12 21:34:23
Éltesse, de mint tudjuk, a szigetcsoport a kutyá(k)ról kapta nevét (canis), újabb feltételezések szerint egy fókafajtáról,
nem a kanáriról. De hogy ne legyek 100% off: Las Palmas rangos koncertterme (az ottani MüPa+BKK) a város híres szülöttének, Alfredo Krausnak a nevét viseli.
3014   Beatrice 2017-07-12 19:39:00
Sose hittem volna, hogy valaha eljutok a Kanári-szigetekre, de mégis így lett, mivel a világ egyik leghíresebb "kanárija" ott lépett fel, és nem bírtam volna kihagyni egy Gruberova-Gavanelli-koncertet. Fapadosok kombinálásával sikerült elviselhető határok közé szorítani a költségeket, és így szombaton La Palma vulkanikus szigetének földjére léptem. Ez a sziget a Kanári-szigetek egyik kisebb, kevésbé ismert, turisták által kevésbé frekventált darabja. A főváros, Santa Cruz de la Palma, amelynek dicső kereskedelmi múltja van, rendelkezik egy mutatós, jó karban levő régi színházzal, a Teatro Circo de Marte-val, amibe a helyi lelkes és jó szervezőkészségű operabarátok immáron másodszor nyári zenei fesztivált szerveztek. Idén a fesztivál sztárvendége Gruberova volt, aki régi színpadi partnerével, Paolo Gavanellivel adott közös koncertet. Gavanellinek háza van a szigeten, és az ő ötlete volt Gruberova meghívása. A Magyarországon is ismert Gavanelli mostanában nincs a fősodorban, de ennek, mint a koncerten is bebizonyosodott, nem hangbeli okai vannak, ma is elsőrangú belcanto- és Verdi-bariton. Nincs még 60 éves. Jó néhányszor láttam-hallottam őt és Gruberovát együtt, főleg Münchenben, ahol egy időben szinte a csapból is Gavanelli folyt, de aztán megváltozott a Staatsoper menedzsmentje, és többé nem hívták. A külseje ugyan nem igazán apollói, de ha megszólal, akkor ezt feledtetni tudja. Szakálla levágásával szerintem előnyére változott az arca.

A színház megközelítéséhez a tengerpart szintjétől elég sokat kellett fölfelé menni, szép, de egyenetlen kövekkel burkolt meredek utcákon, ez a koncertre szánt lábbeliben nem is volt olyan egyszerű (meg visszafelé még nehezebb volt), de sebaj. A színház elé érve számos ismert Gruberova-rajongóval találkoztam, és ahogy beszélgettünk, egyszerre csak mennyei hangok ütötték meg a fülünket: a művésznő a Puritani őrülési jelenettel énekelte be magát odabent.

Amikor a koncert kezdetekor Gruberova megjelent a színpadon, mindjárt óriási tombolás és álló ováció fogadta.
A koncert ambiciózus programja jórészt a korábban Gavanellivel együtt énekelt darabokból állt össze: Puritani őrülési jelenet és Riccardo áriája, Traviata duett, Germont áriája, Violetta I. felvonásbeli áriája, a szünet után Lucia első áriája és Enrico áriája, a Roberto Devereux-ből a baritonária és a zárójelenet. A kb. 500 fős nézőtéren ülők (még a színpadon is ültek nézők) nagyon lelkesek voltak, így lett aztán hat(!) ráadás is, melyet felváltva a bariton és a szoprán énekelt: O sole mio, Villanelle (Eva dell'Acquától), Figaro belépője, Adél kupléja, Otello halála(!), és legvégül Signore ascolta. Óriási ünneplés, tombolás, lábdobogás, minden ráadás után álló ováció, szinte önkívületben ünneplő közönség. Melyben képviselve voltak a nemzetközi Gruberova-rajongók, valamint turisták és helyi lakosok is.
Több mint három órát tartott az esemény, egy 20-25 perces szünettel.

A zongorakíséretet Peter Valentovic szolgáltatta egy nagy Yamaha zongorán, a szokásos gondos, invenciózus és muzikális módján. Gruberova az első szám első frázisaiban még nem volt teljesen bemelegedve, de aztán megszólalt az a bizonyos hamisíthatatlan Gruberova-voce, ami a rajongókat pillanatok alatt az eksztázisba repíti, és nem volt megállás. Aki akart, találhatott itt-ott szeplőket, de mindez nem számított, a művésznő, mint azt nemrég Pesten is tapasztaltuk, ma is le tudja nyűgözni a közönséget, amely majd' szétszedi a házat lelkesedésében, és ez az, ami számít, nem sok művész van, aki ilyen "varázslói" tehetséggel illetve tudással rendelkezik. A koncert felért egy mesterkurzussal, amit ez a két művész nem tud az éneklésről meg a (tradicionális) operajátszásról, azt talán már nem is érdemes tudni. Arra is gondot fordítottak, hogy játsszák is szerepüket, pl. a Traviata-duettben annál a résznél, amikor Violetta odaadja Germontnak az okmányt, mely tanúsítja, hogy mindenét eladta, Gruberova felvett a zongoráról egy összehajtogatott papírt, és odaadta Gavanellinek, aki azt "elolvasta".

Gavanelli is nagyszerűen énekelt (micsoda technika, és milyen remek magasságok), és a közönség őt is ünnepelte, de a közös meghajlásoknál szerényen többször is előtérbe tolta Gruberovát, és ő maga inkább a háttérben maradt.

Örülök, hogy ott lehettem. Isten éltesse sokáig a kanárikat!!
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

Szalai András tanítványai
Házimuzsika a Zeneakadémián

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Soós Máté (hegedű)
A Zeneakadémia BA III. évfolyamos hallgatóiból alakult kamarazenekar
Vezényel: Ménesi Gergely
A BA III. évfolyamos hallgatók koncertje
MENDELSSOHN: Hebridák – nyitány, op. 26
DVOŘÁK: f-moll románc hegedűre és zongorára, op. 11
DVOŘÁK: e-moll mazurka hegedűre és zenekarra, op. 49
HAYDN: 88. (G-dúr) szimfónia, Hob. I:88

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Dallos Erika (csembaló), Botos Veronika, Babácsi Csaba (brácsa), H. Zováthy Alajos (bőgő), Dóczi Áron, Tallián András (hegedű), Dóczi Péter (cselló), Rácz János (fuvola), Szélpál Krisztina (oboa), Tüske Aladár (fagott)
Az est házigazdája: Császár Angela
"Jegyezvén szalmaszállal - advent zenével és verssel"
ROSTETTER SZILVESZTER: Siciliano
J.M. SPERGER: Szonáta mélyhegedűre és gordonra
J.S. BACH: Air
GLUCK: Melódia
CIMAROSA: oboa-fuvola koncert
CORELLI: Karácsonyi concerto
CACCINI: Ave Maria

19:30 : Budapest
Erkel Színház

Devich Gergely (cselló)
Szemere Zita, Balga Gabriella, Bakonyi Marcell, Pataky Dániel
Magyar Állami Operaház Zenekara és Énekkara
vez.: Kocsár Balázs
Antall József25+ emlékhangverseny
BEETHOVEN: Egmont-nyitány
VERDI: Don Carlos – Szabadságkettős » Szegedi Csaba, Pataky Dániel
KOCSÁR MIKLÓS: Csellóverseny (Antall József halálára)
KODÁLY: Budavári Te Deum
19:00 : Zalaegerszeg
Ady Art Mozi

Operát az Operából - Belföldi turné
PUCCINI: Tosca

19:00 : Miskolc
Művészetek Háza

Rálik Szilvia, László Boldizsár, Kelemen Zoltán
Miskolci Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Medveczky Ádám
"Erkel 125 gálahangverseny"
ERKEL: Ünnepi nyitány
részletek a Bátori Mária, Hunyadi László, Bánk bán, Dózsa György, Brankovics György és Névtelen hősök című operákból
A mai nap
született:
1822 • César Franck, zeneszerző († 1890)
1908 • Olivier Messiaen, zeneszerző († 1992)
1913 • Takács Paula, énekes († 2003)
1913 • Morton Gould, zeneszerző († 1996)
1938 • Jurij Tyemirkanov, karmester
1980 • Sarah Chang, hegedűs
elhunyt:
1987 • Jascha Heifetz, hegedűs (sz. 1901)