vissza a cimoldalra
2018-09-21
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4057)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61041)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Társművészetek (1268)
Momus társalgó (6348)
Milyen zenét hallgatsz most? (24997)
Kedvenc előadók (2821)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11288)
A csapos közbeszól (95)

A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1063)
Balett-, és Táncművészet (5550)
Momus-játék (5515)
Opernglas, avagy operai távcső... (20137)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1479)
Operett, mint színpadi műfaj (3700)
Franz Schmidt (3181)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2888)
Pantheon (2260)
Kimernya? (2746)
Lisztről emelkedetten (917)
Évfordulók, jeles napok, születésnapok etc. (774)
Simándy József - az örök tenor (550)
A nap képe (2093)
Élő közvetítések (7395)
Jonas Kaufmann (2273)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

3017   Edmond Dantes • előzmény3014 2017-07-12 21:34:23
Éltesse, de mint tudjuk, a szigetcsoport a kutyá(k)ról kapta nevét (canis), újabb feltételezések szerint egy fókafajtáról,
nem a kanáriról. De hogy ne legyek 100% off: Las Palmas rangos koncertterme (az ottani MüPa+BKK) a város híres szülöttének, Alfredo Krausnak a nevét viseli.
3014   Beatrice 2017-07-12 19:39:00
Sose hittem volna, hogy valaha eljutok a Kanári-szigetekre, de mégis így lett, mivel a világ egyik leghíresebb "kanárija" ott lépett fel, és nem bírtam volna kihagyni egy Gruberova-Gavanelli-koncertet. Fapadosok kombinálásával sikerült elviselhető határok közé szorítani a költségeket, és így szombaton La Palma vulkanikus szigetének földjére léptem. Ez a sziget a Kanári-szigetek egyik kisebb, kevésbé ismert, turisták által kevésbé frekventált darabja. A főváros, Santa Cruz de la Palma, amelynek dicső kereskedelmi múltja van, rendelkezik egy mutatós, jó karban levő régi színházzal, a Teatro Circo de Marte-val, amibe a helyi lelkes és jó szervezőkészségű operabarátok immáron másodszor nyári zenei fesztivált szerveztek. Idén a fesztivál sztárvendége Gruberova volt, aki régi színpadi partnerével, Paolo Gavanellivel adott közös koncertet. Gavanellinek háza van a szigeten, és az ő ötlete volt Gruberova meghívása. A Magyarországon is ismert Gavanelli mostanában nincs a fősodorban, de ennek, mint a koncerten is bebizonyosodott, nem hangbeli okai vannak, ma is elsőrangú belcanto- és Verdi-bariton. Nincs még 60 éves. Jó néhányszor láttam-hallottam őt és Gruberovát együtt, főleg Münchenben, ahol egy időben szinte a csapból is Gavanelli folyt, de aztán megváltozott a Staatsoper menedzsmentje, és többé nem hívták. A külseje ugyan nem igazán apollói, de ha megszólal, akkor ezt feledtetni tudja. Szakálla levágásával szerintem előnyére változott az arca.

A színház megközelítéséhez a tengerpart szintjétől elég sokat kellett fölfelé menni, szép, de egyenetlen kövekkel burkolt meredek utcákon, ez a koncertre szánt lábbeliben nem is volt olyan egyszerű (meg visszafelé még nehezebb volt), de sebaj. A színház elé érve számos ismert Gruberova-rajongóval találkoztam, és ahogy beszélgettünk, egyszerre csak mennyei hangok ütötték meg a fülünket: a művésznő a Puritani őrülési jelenettel énekelte be magát odabent.

Amikor a koncert kezdetekor Gruberova megjelent a színpadon, mindjárt óriási tombolás és álló ováció fogadta.
A koncert ambiciózus programja jórészt a korábban Gavanellivel együtt énekelt darabokból állt össze: Puritani őrülési jelenet és Riccardo áriája, Traviata duett, Germont áriája, Violetta I. felvonásbeli áriája, a szünet után Lucia első áriája és Enrico áriája, a Roberto Devereux-ből a baritonária és a zárójelenet. A kb. 500 fős nézőtéren ülők (még a színpadon is ültek nézők) nagyon lelkesek voltak, így lett aztán hat(!) ráadás is, melyet felváltva a bariton és a szoprán énekelt: O sole mio, Villanelle (Eva dell'Acquától), Figaro belépője, Adél kupléja, Otello halála(!), és legvégül Signore ascolta. Óriási ünneplés, tombolás, lábdobogás, minden ráadás után álló ováció, szinte önkívületben ünneplő közönség. Melyben képviselve voltak a nemzetközi Gruberova-rajongók, valamint turisták és helyi lakosok is.
Több mint három órát tartott az esemény, egy 20-25 perces szünettel.

A zongorakíséretet Peter Valentovic szolgáltatta egy nagy Yamaha zongorán, a szokásos gondos, invenciózus és muzikális módján. Gruberova az első szám első frázisaiban még nem volt teljesen bemelegedve, de aztán megszólalt az a bizonyos hamisíthatatlan Gruberova-voce, ami a rajongókat pillanatok alatt az eksztázisba repíti, és nem volt megállás. Aki akart, találhatott itt-ott szeplőket, de mindez nem számított, a művésznő, mint azt nemrég Pesten is tapasztaltuk, ma is le tudja nyűgözni a közönséget, amely majd' szétszedi a házat lelkesedésében, és ez az, ami számít, nem sok művész van, aki ilyen "varázslói" tehetséggel illetve tudással rendelkezik. A koncert felért egy mesterkurzussal, amit ez a két művész nem tud az éneklésről meg a (tradicionális) operajátszásról, azt talán már nem is érdemes tudni. Arra is gondot fordítottak, hogy játsszák is szerepüket, pl. a Traviata-duettben annál a résznél, amikor Violetta odaadja Germontnak az okmányt, mely tanúsítja, hogy mindenét eladta, Gruberova felvett a zongoráról egy összehajtogatott papírt, és odaadta Gavanellinek, aki azt "elolvasta".

Gavanelli is nagyszerűen énekelt (micsoda technika, és milyen remek magasságok), és a közönség őt is ünnepelte, de a közös meghajlásoknál szerényen többször is előtérbe tolta Gruberovát, és ő maga inkább a háttérben maradt.

Örülök, hogy ott lehettem. Isten éltesse sokáig a kanárikat!!
Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Hold utcai református templom

Tóka Ágoston (orgona)
J. S. Bach összes orgonaműve / 7. - Tóka Ágoston - Orgelbüchlein

19:00 : Budapest
Duna Palota

Demeter László (fuvola)
Duna Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Deák András
Szláv kaleidoszkóp
HACSATURJÁN: Fuvolaverseny
KABALEVSZKIJ: Komédiások – szvit, Op.26
BOROGYIN: Polovec táncok

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Sárik Péter (zongora); Fonay Tibor (basszusgitár, bőgő); Gálfi Attila (dob)
"Bartók műveinek jazz-feldolgozásai"

19:45 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Sylvia Schwartz (szoprán)
Cantemus Vegyeskar (karigazgató: Szabó Soma)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Fischer Iván
ČIURLIONIS: Az erdőben
ARVO PÄRT: Como cierva sedienta
PETERIS VASKS: Epifania
ARVO PÄRT: Te Deum

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Szakács Ildikó, Gion Zsuzsanna, Kálmán László, Najbauer Lóránt
Virágh András Gábor
Etunam Vegyeskar
Solti Kamarazenekar - művészeti vezető: P. Ispán Franciska,
vezényel: Virágh Andárs
J.S. BACH: d-moll toccata és fúga
MOZART: Requiem
19:00 : Siófok
Siófoki református templom

Kovács Szilárd (orgona), Fülep Márk (fuvola)
A mai nap
történt:
1892 • A Bajazzók bemutatója (Milánó)
született:
1874 • Gustav Holst, zeneszerző († 1934)
1955 • Andrej Gavrilov, zongorista
elhunyt:
1960 • Koréh Endre, énekes (sz. 1906)
1987 • Jaco Pastorius, jazz-muzsikus, zeneszerző (sz. 1951)