vissza a cimoldalra
2018-01-20
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60402)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3889)
Társművészetek (1227)
Milyen zenét hallgatsz most? (24992)
Kedvenc előadók (2815)
Haladjunk tovább... (207)
Momus társalgó (6308)
Kedvenc művek (143)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2276)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11213)
A csapos közbeszól (95)

Bánk bán (2939)
Bartók Béla (1881-1945) (200)
Bartók Béla szellemisége (264)
A Porgy és Bess Magyarországon (215)
Erkel Színház (8774)
Bretz Gábor (117)
Élő közvetítések (6847)
Lisztről emelkedetten (884)
Kedvenc magyar operaelőadók (1023)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1283)
Franz Schmidt (3023)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (532)
Operett, mint színpadi műfaj (3463)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2560)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1191)
Opernglas, avagy operai távcső... (19926)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

2973   Beatrice • előzmény2971 2017-02-09 11:53:50
Én is ott voltam a koncerten, egyetértek a beszámolóval.
Nagy élmény volt, annak ellenére, hogy hallottam már Gruberova Normáját több közép- és mély hanggal is (legutóbb 3 hónapja Tokióban). Most a szükségből erényt csinált, és ami kicsit halványabb volt ebben a fekvésben, azt pótolta még a szokásosnál is kifinomultabb megoldásokkal. Pl. nehezen leírható, hogy hogyan sírt a hangja - nem ő sírt, hanem a hangja, hasonló megoldást szokott alkalmazni a Boleyn Annában az Anna-Seymour duettben a "Va, infelice" résznél - amikor bevallotta Pollionénak, hogy majdnem leszúrta a gyerekeket.
A sikerhez (tapsvihar, álló ováció) persze nagyban hozzájárult az is, hogy a felső regisztere - ami most, 70 évesen is olyan, hogy nincs párja a kerek világon - kifogástalanul működött. Meg a jó partnerek is sokat számítottak.
A verebek azt csiripelik, nem ez volt az utolsó Normája. Úgy legyen!
2971   parampampoli 2017-02-06 22:16:03
Gruberova tegnap Normát énekelt Varsóban koncert formában, amely alkalom, ha nem történik változás az előzetesen kiadott, a következő két évre vonatkozó programjában, talán az utolsó alkalom volt, hogy ebben a szerepben láthassuk. Egy hathetes kellemetlen betegség után, még nem teljesen egészségesen vállalta el a fellépést, két hete még nagyon kérdéses volt, meg tudja-e csinálni. Hála Istennnek: megcsinálta!! Mit lehet mondani erről a Normáról? Aki 13 éve, mikor debütált a szerepben, kifogásait hangoztatta, mert Gruberova hangja nem fedte a szerepre vonatkozó elképzeléseit (és ilyenek voltak sokan, ez tény), ma is ugyanazt mondhatták, talán még inkább, mint akkor. Ugyanis a nem tökéletesen egészséges hang a szerep középfekvésében kisebb volumennel, a drámai akcentusokat kívánó, tartósan középfekvésben mozgó részekben kissé erőtlenebbül, vagy tudatosan irányítva, óvatosabban szólt. Azokban a részekben, amelyek Gruberova hangjának megfelelnek, még most, ebben korban is (nem titok, 70 évesen) úgyszólván az utolérhetetlennek mondható. Fantasztikus magas regiszter, a koloratúrák soha nem hallott precizitása és tisztasága, és olyan vokális fantázia, a hangszínek és árnyalatok olyan árnyaltsága, lenyűgöző frazírozás, amilyet soha senkitől nem hallottam még. Valaki már itthon kérdezte: na, milyen volt? Fantasztikus - feleltem. Kicsit bővebben? Nem tudom, mondtam, mert szavakkal nem leírható, nem elmondható.
A partnerek nem tűntek ígéretesnek, különösen Arnold Rutkowski, akit egy balul sikerült fellépéséből mi is ismerünk, 2013-ban Grigolót helyettesítette egy Verdi-gálán az Erkel Színházban, rém rosszul. Kiderült, mert sikerült beszélnem vele előadás után, hogy betegen énekelt akkor, későn érkezett, nem tudott aludni, a hotel hideg volt a légkondicionálástól, amelyet nem lehetett kikapcsolni. Ő maga mondta, hogy azt a pesti estét ő maga is elfelejteni szeretné leginkább. Most Pollionét ezért a koncertért, Gruberova kedvéért tanulta meg; kotta nélkül, tökéletesen énekelt. Az énekesek azon típusához tartozik, akik nem csak azzal hódítják meg a néző és hallgató szívét, hogy jól énekel, hanem mert minden pillanatában érződik, hogy teljes szívvel és lélekkel áll ki, az életét teszi fel arra az estére. Méltán volt hatalmas sikere, nem csak neki, hanem a lengyel mezzónak Adalgisa szerepében. Agnieszka Rehlis, a fiatalnak látszó, de talán már nem is annyira hamvasan ifjú énekesnő hangja a 2004-ben hallott Elina Garancáéra emlékeztetett. Nagyon szép, gömbölyű orgánum, kitűnő mélységgel és magassággal, s ezt annak ellenére mondom, hogy a két duett két C-jét kihagyta. Szerintem bőven meglenne neki, de a színlapról kiderült, hogy előző napokon sorozatban énekelt, Fenénát kétszer és közte a Norma főpróbáját is. Valószínűleg nem mert kockáztatni —jól tette, mert így is hibátlan alakítást és teljes élményt nyújtott. (Sajnos Varsóban is módszer lett az, ami Pesten is, hogy senki nincs tekintettel az énekesek teherbíró képességére és hangi egészségére.) Orovesót olasz vendég énekelte, Riccardo Zanellato, jól, de korábban hallott VIII. Henrikéhez képest kicsit elfogódottabban és halványabban. Meglepetés volt ellenben a két kis szerepet éneklő fiatal lengyel énekes Clotildét és Flavio szerepében. Irigy voltam kicsit a varsóiakra, hogy kis szerepekben is ilyen minőségi hangokat hallhatnak, nem elkopott hangú idős, vagy eleve hang nélküli fiatalokat mellékszereplőként. A csodálatos zenekart (hihetetlen erejű, fényű és tömörségű vonóskar, megrázóan gyönyörű csellószóló a 2. felvonás előjátékában!) , a Teatr Wielki főzeneigazgatója Andrij Yurkevich vezényelte. Kétszer volt már vendégünk, nagyszerűen karmestere volt a Lucrezia Borgiának és az Anna Bolenának Gruberovával. Szomorúan gondoltam arra, hogy nekünk Steinberget, Comit és Bollont kínálják drága pénzen, a varsóiak biztos jóval olcsóbban Yurkevich dirigálását élvezhetik. Szerződése Varsóban hamarosan lejár, ajánlom az Operaház vezetésének figyelmébe. Persze úgyis hiába….
Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia

Tourte Vonósnégyes:
Varga Oszkár, Kapor Andrej (hegedű), Kurgyis András (brácsa), Virág Mátyás (cselló)
SCHUBERT: 10. (Esz-dúr) vonósnégyes, D.87
JANÁČEK: 1. vonósnégyes („Tolsztoj Kreutzer szonátája nyomán”)
MENDELSSOHN: 2. (a-moll) vonósnégyes, Op.13

11:00 : Budapest
Erkel Színház

RÁNKI GYÖRGY: Pomádé király új ruhája

11:00 : Budapest
MűPa, Fesztiválszínház

LOL
Balett-est két részben

17:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

Budapesti Vonósok
Művészeti vezető: Botvay Károly
Házigazda: Molnár Szabolcs
Szűcs Péter (klarinét), Dömötör Máté (zongora), Liptai Enikő (hegedű), Forgó Boglárka (cselló)
MOZART: D-dúr Divertimento KV 136
RÁNKI GYÖRGY: Divertimento
VIVALDI: B-dúr versenymű hegedűre és csellóra RV. 547
SZŐNYI ERZSÉBET: Trio concertino

18:00 : Budapest
Olasz Kultúrintézet

Sofia Gülbadamova (zongora)
MÁV Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Dimitrij Yurovski
DOHNÁNYI: I. Zongoraverseny
RACHMANINOV: Szimfonikus táncok

19:00 : Budapest
MűPa, Fesztiválszínház

LOL
Balett-est két részben

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Tosca

19:00 : Budapest
BMC, Könyvtár

"Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál 2018)
EÖTVÖS PÉTER: Három nővér (operafilm)

19:00 : Budapest
Corvin Művelődési Ház - Erzsébetligeti Szinház

Anima Musicae Kamarazenekar
Művészeti vezető: G. Horváth László
SZERVÁNSZKY ENDRE: Szerenád
WEINER LWeiner Leó: Divertimento
DOHNÁNYI - SITKOVETSKY: Szerenád
BARTÓK: Román népi táncok

19:00 : Budapest
Nádor Terem

Stefán Zsófia (fagott)
Bábel Klára (hárfa), Szokos Augustin (csembaló, orgona), Gábor-Nagy Nóra (zongora), Szilágyi Kristóf (fagott), Bánfi József (fagott), Duffek Mihály (fagott), Jánbor Anna (hegedű), Várkonyi Zsófia (hegedű), Apró Ágnes (brácsa), Szabó Zsolt (viola da gamba), Kaczander Orsolya (fuvola), Rózsa Gerda (oboa), Rumy Balázs (klarinét), Lakatos Péter (kürt), Pápai Ákos (basszusklarinét)
"Barangolás idegen kertekben" lemezbemutató hangverseny
Vivaldi, Chopin, Csajkovszkij, Monteverdi, Merula és Borne műveinek fagott átiratai

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Oboán játszik és vezényel: François Leleux
BEETHOVEN: Coriolan-nyitány, Op.62
MOZART: C-dúr oboaverseny, K. 314
SCHUBERT: 4. (c-moll) szimfónia, D. 417 („Tragikus”)

20:00 : Budapest
Budavári Mátyás-templom

Magyar Virtuózok Kamarazenekar
A mai nap
született:
1935 • Balassa Sándor, zeneszerző
1951 • Fischer Iván, karmester
elhunyt:
2014 • Claudio Abbado, karmester (sz. 1933)