vissza a cimoldalra
2018-10-17
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61132)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4069)
Társművészetek (1278)
Kedvenc előadók (2824)
Milyen zenét hallgatsz most? (24998)
Haladjunk tovább... (214)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Momus társalgó (6348)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11291)
A csapos közbeszól (95)

Élő közvetítések (7452)
Balett-, és Táncművészet (5560)
Pantheon (2263)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1503)
Franz Schmidt (3197)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2930)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1112)
Momus-játék (5543)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4355)
Ilosfalvy Róbert (816)
Mi újság a Szegedi Nemzeti Színházban? (2606)
Lehár Ferenc (641)
Opernglas, avagy operai távcső... (20144)
Erkel Színház (9460)
Jonas Kaufmann (2275)
Franz Schubert (308)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

810   Búbánat • előzmény809 2015-03-16 17:17:07
Köszönöm, tudom, hogy mi is rokonlelkek vagyunk… Ha Pesaroba, a Rossini fesztiválra nem is jutok el, de a nagyszerű produkciók előbb-utóbb elérhetővé válnak számomra DVD-n, vagy a Mezzo és a Classica csatornák is a programjaikra tűzik egyiket-másikat. Tudom, a kép- és hangfelvételek nem pótolhatják az élő előadást, mégis benyomásokat kapunk, amelyek élményt nyújthatnak. Ezzel én így vagyok, mindig hatása alá kerülök a varázslatos előadásoknak (most elsősorban a kedvenceimre gondolok, a bel canto. triászra, vagy Verdire) pedig csak azokról készült felvételeket nézem-hallgatom – különösen azokat a ritkaságokat, amikről tudom, soha nem lesz szerencsém élőben hozzájuk. Így vagyok Rossinivel is: hatása, zsenialitása alól nem tudok (nem is akarok) szabadulni, amit a „MET-vetítések” is jól közvetítenek: a pár évvel ezelőtti Hamupipőke és az Armida után most A tó asszonya az, ami újra elbűvölt, lenyűgözött. Amúgy Rossini komoly operáit én is sokkal jobban szeretem és értékelem, mint a vígoperáit, noha kétségtelenül, az utóbbiakat ismeri el jobban az utókor. Ezzel én nem értek egyet, főleg, ha ilyen szenzációs előadásban tálalják fel a sokak számára még ritkaságnak, kuriózumnak számító darabjait, mint volt ez a MET- közvetítésben kapott A tó asszonya is. Egyre jobban szeretem és értékelem, teszem a többi „elcsépelt” vígopera elé-fölé a komoly, történeti-történelmi témájú, akár tragikus, pátosszal telitett színpadi alkotásait. Ha elérhető lesz YouTube-on is, annak ugyancsak örülni fogok!
(És akkor még nem is szóltam a „kései” egyéb, oratorikus művéről (Stabat Mater; Petite Messe Solennelle), ami Rossini egy teljesen más arcát mutatja meg nekünk, ami megint csak egyedülálló, értékes, és csak a zsenik képesek ilyen magasztos lelkületűt is komponálni!
809   Franca • előzmény806 2015-03-16 16:29:20
Szerintem a youtube-ról hamarabb letölthető lesz, mint ahogy megjelenik DVD-n. A Rossiniről írt véleményeddel teljes mértékben egyetértek, imádom a zenéjét, az opera seriákat jobban, mint a vígoperákat. Többször voltam a pesarói Rossini fesztiválon is, az idén is megyek. Óriási élmény.
806   Búbánat • előzmény805 2015-03-16 15:07:52
Rossini az egyik legnagyobb géniusz volt a zeneköltők sorában, akit a föld a hátán hordozott... A tó asszonya című operája pedig - már csak Walter Scott, a kedvenc regényíróm miatt is - számomra az egyik legkedvesebb operája, aminek öt teljes CD illetve DVD felvételét ismerem és szeretem. Hiányzik még a polcomról a korábban említett, két évvel ezelőtti londoni élő adás DVD-je, és persze megveszem, amint kiadják lemezen ezt a mostani közvetítést is, a MET-ből.
805   Búbánat • előzmény804 2015-03-16 15:00:29
A téma számomra kimeríthetetlen...
804   Ardelao • előzmény802 2015-03-15 16:28:34
Úgy tudom, hogy Pacini több Rossini mű-ben "közreműködött". De ezt már nem tudjuk meg soha sem pontosan, ez az ő titkuk maradt.
Ez semmit sem von le a Rossini operák értékéből. Sem a Pacinié-ből. Ugye ?
802   Búbánat • előzmény800 2015-03-15 15:13:45
Pacini Rossini vonatkozásában egy operája körül "bábáskodott": ez a Mathilde di Shabran (1821. – a római karnevál-staggione részére komponálta).
Fajth Tibor írja Rossiniről szóló könyvében, az a kis zavar történt, hogy már Matilde címen hirdették az újdonságot, mikor Rossini végleg elvesztette kedvét e téma megzenésítésétől. Erre hirtelen Ferrerinek egy másik, történelmi tárgyú, Rettenetes Konrád című librettóját vették elő. A hősnő nevét a történelmi tényekhez nem ragaszkodva, Izabelláról Matildra változtatták, és így jutottak el a meghirdetett címhez. Ennél érdekesebb azonban, hogy Rossini, aki eddig saját gazdag fantáziájából (és nem ritkán saját régebbi műveiből is) merített, ezúttal egyik követőjét, az ifjú Pacinit hívta segítségül, hogy időre elkészüljön a kompozícióval.
800   Ardelao • előzmény798 2015-03-15 12:47:03
Ez a zenei segítség valószínűleg Pacini lehetett.
798   smaragd 2015-03-15 06:11:28
Nagyszerű estét töltöttem tegnap a rádió mellett.
Ahogy a múlt héten Petress Zsuzsa egy korabeli interjúban említette, a rádió szerepe nem változik, rangja és népszerűsége megmarad, jöhet bármilyen műszaki újdonság.
Örülök, hogy "Búbánat" beszámolt az Uránia filmszínházbeli zenei élményéről. Nagyon szerencsések vagyunk, hogy most már több helyszínen, módon élvezhetünk egy éppen játszott operát. Ezt egyébként 2015-ben tűzte először műsorra a MET, főként azért, mert idén sikerült először megfelelő énektudású oparénekeseket találniuk a színrevitelhez.
A rádióközvetítés magas színvonalú volt. Remek érzés volt szinte a nézőtéri hatásban részesülni - egyúttal az otthon kényelmében, a szoba csöndjében a muzsikát hallgatni.
A rádióhallgató felkészítése is jó volt, az rtv részletes és a médiaklikk. hu is ismertette a tartalmat, tudnivalókat.
A rádióközvetítés házigazdája Bősze Ádám volt. Felolvasta az opera keletkezési körülményeit, elmondta, hogy valószínűleg a határidő betartása miatt - ami így sem sikerült - Rossini zenei segítséget vett igénybe (neve ismeretlen) néhány részlethez, áriához. Szórakoztató és tanulságos volt az egykori beszámoló is (Stendhal) és mások, tolmácsolta a szünetben elhangzott művészinterjúkat és egy rövid játékot is lebonyolított. (Személyesen kicsit zavart a többszöri nyelvbotlás, és a néhány pongyola fogalmazású mondatrészlete. A hangját kellemesnek találom, és felkészült, az hallható volt.)
A karmester a szünetben elmondta, hogy ez az opera, amelyet nyolc évesen hallott először vezette a zenei pályára. Az operáról megemlítette, hogy "lágy opera", folydogál, mint a víz, ezért különleges, tele van erotikával és szenvedéllyel. Egyébként a "Tell Vilmos"-hoz hasonlította. Mindezt én is hallani véltem és örültem amikor a dirigens beszélt róla.
Az opera záróképét külön kiemelte a közvetítés vezetője, a csodaszép kosztümöket és a színpadképet. Ekkor kicsit sajnáltam, hogy nem láttam, mégis a zenét hallgatva a teljesség élményét kaptam a rádiótól.
Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Müpa, Üvegterem

Miranda Liu (hegedű), Kiss Gergely (gordonka), Kiss Gyula, Nagy Míra (
zongora)
"Hangulatkoncert"
HAYDN: D-dúr gordonkaverseny, Hob. VIIb:2 - I. tétel
HAYDN: fisz-moll zongoratrió, Hob. XV:26
HAYDN: D-dúr zongoratrió, Hob. XV:24

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Soltész Ágnes, Kovács Judit, Fahidi Patrícia (hegedű), Rácz János, Kunszeri Márta (fuvola), Kökényessy Zoltán (brácsa), Magyar Gábor (cselló), Váray Rita (zongora)
Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara
Az est házigazdája: Tóth Endre, zenetörténész
KOVÁCS ZOLTÁN: Amisz és Amil – két fuvolára
SCHUMANN: Gyermekjelenetek (Benjamin Godard átirata) Op. 15.
SCHNITTKE: Moz-Art duó 2 hegedűre
VAJDA JÁNOS: Musica sull’ acqua – zongoraötös (2015)
MOZART: D-dúr fuvolanégyes

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Vigh Andrea (hárfa)
Budapesti Vonósok (koncertmester: Pilz János, művészeti vezető: Botvay Károly)
Fuvolán közreműködik és vezényel: Drahos Béla
MOZART: 1. (G-dúr) fuvolaverseny, K. 313
MOZART: 2. (D-dúr) fuvolaverseny, K. 314
MOZART: C-dúr fuvola-hárfa kettősverseny, K. 299
MOZART: C-dúr andante, K. 315

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Rohmann Ditta (cselló), Binder Károly (zongora)
Budafoki Dohnányi Zenekar
Vezényel: Hollerung Gábor
a Magyar Táncművészeti Egyetem hallgatói
koreográfus: Feledi János
CAFe Budapest
VAJDA JÁNOS: Csellóverseny
SZENTPÁLI ROLAND: Orfeusz-balett - ősbemutató
BINDER KÁROLY: Zongoraverseny - ősbemutató
A mai nap
elhunyt:
1837 • Johann Nepomuk Hummel, zeneszerző (sz. 1778)
1849 • Frédéric Chopin, zeneszerző (sz. 1810)