vissza a cimoldalra
2019-06-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11348)
A csapos közbeszól (95)

Eiffel Műhelyház – Bánffy terem (72)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1680)
Franz Schmidt (3350)
Ilosfalvy Róbert (846)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4505)
Simándy József - az örök tenor (606)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3271)
Opernglas, avagy operai távcső... (20232)
Jacques Offenbach (476)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61813)
Élő közvetítések (7916)
Társművészetek (1305)
Erkel Színház (10237)
Komlóssy Erzsébet (42)
Operett, mint színpadi műfaj (3938)
Erkel Ferenc (1058)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

151   Haandel • előzmény146 2016-12-16 17:23:15
Tim Berens
Playing the Concierto de Aranjuez

Friday, I arrived at the Ariel Theater in Gallipolis, Ohio for the first of 2 rehearsals. The Ariel Theater is a magnificent hall, built in 1895 as a venue for Vaudeville acts. The acoustics are spectacular. To my great shock and delight, I realized that I would not need amplification to play the Aranjuez or the Vivaldi. I arrived with a rather elaborate sound system for amplification and was delighted to leave it in my car.

(Some RMCG regulars should avert their eyes for this next sentence.) Matanya Ophee was right: in the right hall, with the right orchestra, the Aranjuez can be performed without amplification. There was a discussion here in RMCG many years ago about this exact thing. I, having played hundreds of concerts with the Cincinnati Pops Orchestra, applied all of my knowledge to this discussion and came up with the wrong answer, insisting it couldn't be done. Matanya insisted it could be. He was right.
146   Haandel • előzmény145 2016-12-10 09:29:47
Ez nagyon érdekes, ezért utánanéztem:

Classical Guitar | JULY 22, 2015
David Russell, Xuefei Yang, and Milos Karadaglic Reflect on the ‘Concierto de Aranjuez’

I would think it would be challenging to adjust to the dynamics of an orchestra, to play at sufficient volume to still be prominent in the overall blend.

RUSSELL: If the orchestra is good, they can play gentle enough so the guitar is audible. Nowadays, too, there are very good amplification systems, and I often use them to make a better balance with the orchestra.


+
Acoustics for violin and guitar makers
… (Example 3.9)
For comparison it should be mentioned that the sound levels for the guitar and violin are considerably lower than for the bass singer. For the guitar measurements have shown that the levels vary between 35 and 70 dB SPL*) and for the violin between 45 and 60 dB (Spelda). Thus the pp-levels seem a bit low to be heard well, which also is in agreement with common experience.

+
*) SPL (Sound pressure level) - hangnyomásszint
A hangosság a hang fülünk által érzékelt intenzitásának, erősségének mértéke.
145   perempe 2016-12-05 02:05:46
voltam hétfőn Miskolcon egy hangversenyen, ahol előadták a Concierto de Aranjuez-t (Joaquin Rodrigo). a gitár hangosítva volt. ez bevett gyakorlat, ilyen halk hangszer?
Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Demeter Áron (zongora)
Rippert Péter (zongora), Hencz Kornél, Láposi Dániel (ütőhangszerek)
Demeter Áron zongora diplomakoncertje
BEETHOVEN: 32. (c-moll) zongoraszonáta, op. 111
RAVEL: Gaspard de la nuit
BARTÓK: Szonáta két zongorára és ütőhangszerekre, BB 115

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Javorková Ildikó (ének)
Közreműködnek: Kaffehr Zsuzsanna, Szenthelyi Krisztián, Katona Lóránt, Ilyés Zsanett, Híves Boglárka, Csölley Martin, Fenyvesi Gabriella Rea, Mráz Nikolett, Erdős Róbert (ének), Kiss Enikő (hegedű), Bárkányi-Horváth Éva (zongora)
Javorková Ildikó ének diplomakoncertje
MOZART: „L’amerò sarò costante” – Aminta áriája A pásztorkirály második felvonásából
MENDELSSOHN: „Zion streckt ihre Hände aus” – duett és kórusrészlet az Éliás oratóriumból
MENDELSSOHN: „Höre, Israel, höre des Herrn Stimme!” – ária az Éliás oratóriumból
BRAHMS: Dalok – Wie Melodien zieht es mir leise durch den Sinn, op. 105/1; Dein blaues Auge, op. 59/8; Mein wundes Herz, op. 59/7; Junge Lieder I., op. 63/5; Lerchengesang, op. 70/2
PUCCINI: Dalok – Sole e amore; Terra e mare; Storiella d’amore; Casa mia, casa mia; Canto d’anime
ELGAR: „The sun goeth down” – ária A királyság című oratóriumból

19:00 : Budapest
Erkel Színház

VERDI: Az álarcosbál
A mai nap
született:
1913 • Gyurkovics Mária, énekes († 1973)