Bejelentkezés Regisztráció

Mi újság a Magyar Állami Operaház Énekkarában?


502 Búbánat 2015-04-27 18:03:04
[url] http://www.opera.hu/v/enekkari-muveszek-minifesztivalja-2015/; Énekkari Művészek Minifesztiválja 2015 [/url] „Az ország legnagyobb professzionális kórusának, az Opera Énekkarának tagjai a Minifesztivál keretében szólószerepekben is bemutatkoznak. Két operaritkaság mellett Faust-ihlette dalesten találkozhatnak velük az érdeklődők. A sorozat része az Opera Gyermekkarának templomi hangversenye is.” A fesztivál már elkezdődött, ami még hátravan: Umberto Giordano: Fedora – 2015. április 28., 19.00, Erkel Színház, Nagybüfé Nino Rota: A florentin kalap – 2015. április 30., 19.00 és május 2., 19.00, Erkel Színház, Nagybüfé

501 Búbánat 2015-03-10 14:12:53
Ezúttal nem opera volt műsoron tegnap este az Operaházban: Mahler monumentális III. szimfóniája hangzott el a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának koncertjei sorozatában: Már régen volt szerencsém élőben hallani ezt a grandiózus, roppant nagy apparátust foglalkoztató monstre-produkciót! (Több mint 100 tagú zenekar, mintegy nyolcvan tagú kórus, alt énekhang szóló.) Itt most hadd dicsérjem a Magyar Állami Operaház Énekkarának Női karát (37 fő) – karigazgató: Strausz Kálmán); a Magyar Állami Operaház Gyermekkarát (44 fő) – karigazgató: Gupcsó Gyöngyvér)! A szimfónia ötödik tételében a női –és a gyermekkar kap főszerepet: szép, ihletett énekükkel – az „angyalok meséjében” – a mahleri dallamvilágon belüli könnyed, játékos világra utaló hangulatot képviselik a műben. (Mindig elérzékenyülök a meghatottságtól, ha meghallom a „Bimm-bamm…” kezdetű verssorokra felcsendülő gyermekkari „hangzuhatagokat”…): „harangozás, boldogság, és az egészből mégis vissza tudunk menni a mondhatatlanba, amiről csak a zene beszélhet.” - az „üde hangzású, élénk ötödik tételben az angyalok meséjét halljuk, a női kar a gyermekkórussal váltakozva énekli a „Csodaszarvas-gyűjtemény” közismert dalát: „Es sungen drei Engel ein süssen Gesang.” A két kar fegyelmezetten, alázattal, mélységes átéléssel énekelt. Az előadás végén kitörő tapsvihar az ő kvalitások éneküket is köszöntötte! Ez a tétel az előző, „misterioso” tételből bontakozik ki, melyben Nietzsche Éjféli dala szólal meg; a Zarahustra-idézetet („amiről az ember mesél…”) itt Schöck Atala átszellemült énekében hallhattuk: „Ember vigyázz…!” , akinek tolmácsolásában tényleg mintha az „éjszakai színeket” hordozó „magányos szubjektum hangja” szólalna meg. Most csak a szimfónia vokális részét említettem meg, pedig ódákat zenghetnék, a briliáns zenekari játékról is, és a nagyhatású koncerten dirigáló Pinchas Steinberg kiváló képességeiről, akinek tehetsége itt mutatkozik meg igazán – nem, amikor operát dirigál. A III. szimfónia befejező hatodik tétele a szeretet meséjét mondja el, mely végső soron az egész szimfónia mondandóját áthatja. Gyönyörű, felkavaró, nagy érzéseket és érzelmeket kifejező koncert élményével távozhattam a dalszínházból. Köszönet érte az összes muzsikusnak, énekesnek, valamint a két karigazgatónak és a karmesternek.

500 macskás 2014-12-14 23:35:10
500

499 Búbánat 2014-12-14 21:48:27 [Válasz erre: 497 Búbánat 2014-12-14 21:43:04]
... az "Úr hangja" megafonon nem minden esetben vezet célhoz.

498 Búbánat 2014-12-14 21:45:12 [Válasz erre: 497 Búbánat 2014-12-14 21:43:04]
Bocsánat: Strausz Kálmán

497 Búbánat 2014-12-14 21:43:04
Ezt találtam az interneten: Hozzátenném, a mindenkori operai/színházi/koncert közönségnek is „dukálna” egy hasonló tartalmú episztola…

496 Búbánat 2014-09-19 13:08:11
Idemásolom a belinkelt kritikából az Énekkart és karigazgatóját érintő bekezdést: [url] http://momus.hu/article.php?artid=6785; Nagyszerű évadnyitó, szépséghibákkal I. – Mascagni és Leoncavallo egyfelvonásosai az Operaházban [/url] - ppp -, 2014-09-19 [ Operabemutatók ] „Külön szeretnék még szólni a kórusról. Amelynek ősztől új karigazgatója van, Strausz Kálmán személyében. Nem tudom, a premier két darabját már vele, vagy még az előző vezetővel,Szabó Sipos Mátéval tanulták-e be, de abban biztos vagyok a kórus mostani kifogástalan, sőt csodálatos produkciójában, amelyet a premier karmesterének lelki és szakmai pressziója ellenére is képes volt nyújtani, az előző vezető munkájának is oroszlánrésze van. Az operakórusból 1990 táján Katona Anikó csinált először kiváló együttest, az ő munkáját folytatta Szabó Sipos. Ahogy egykor, leváltásakor úgy éreztem, Katona Anikó is megérdemelte volna a további bizalmat, most ugyanezt gondolom Szabó Sipos Mátét illetően is. Nem így történt. Meghalt a Király, éljen a Király! — tartja a mondás. Strausz Kálmán munkájához kívánjunk sok sikert, de sok odafigyelést és empátiát is. Felelőssége óriási, szinte felmérhetetlen: a világ egyik legnagyszerűbb operakórusát kell megtartania a magyar operakultúrának.”

495 Búbánat 2014-07-24 10:57:06
Az Opera honlapjáról: Újra OperaFüred! 2014. július 24., csütörtök 20:00 | 24 July 2014, Thursday 8:00 pm A Magyar Állami Operaház Énekkarának gálakoncertje Gala concert of the Chorus of the Hungarian State Opera Donizetti: Szerelmi bájital | L’elisir d’amore - Nyitókórus és Adina cavatinája Opening chorus and Adina’s cavatina Szólót énekel | Soloist  Kersák Edina - Kórus és Dulcamara áriája | Chorus and Dulcamara’s aria Szólót énekel | Soloist  Irlanda Gergely Don Pasquale - A háznép kara | Servants’ chorus Bizet Carmen - Cigaretta kórus és Habanera Cigarette Chorus and Habanera Szólót énekel | Soloist  Busa Gabriella - Torreádor dal | Toreador Song Szólót énekel | Soloist  Bakó Antal Verdi Nabucco Szabadság-kórus | Chorus of the Slaves Traviata | La traviata Cigány-kar, Matador-kar és Brindisi Gypsy Chorus, Matadors’ Chorus and Brindisi Szólót énekel | Soloist  Kersák Edina és Herczeg Ferenc Erkel: Hunyadi László - Meghalt a cselszövő The Intriguer is Dead Szólót énekel | Soloist  Herczeg Ferenc - Bánk bán Keserű bordal | Wine Song Szólót énekel | Soloist  Fátrai János Ó, ég Ura kérünk | Oh, Lord of Heavens Vezényel | Conductor  Strausz Kálmán Zongorán közreműködik | Piano accompaniment  Nagy László Adrián Az est házigazdája | Host of the night  Ókovács Szilveszter

494 Búbánat 2014-04-09 11:40:33
Az Opera magazin március-április száma foglalkozik a Magyar Állami Operaház Énekkarának múltjával és jelenével: „Sokszínű tartalom új köntösben” Azt is megtudhatjuk a cikkből, hogy jövőben Budapesti Operakórus néven önálló arculattal hirdeti saját produkcióit. A cikkből idézem: „Az Operaház énekkarának művészei tehetségüket azonban nem csupán az intézmény falai közt kamatoztatják. Rendszeresen hívják a kórust közreműködőnek a Művészetek Palotája és vidéki színházak operaprodukcióihoz, de megmutatkoznak oratóriumokban és a cappella formációként is, amely az operától eltérő repertoárral visz színt az együttes életébe. A szólisták pedig szívesen adnak ária- és dalesteket, mint amilyen az Óbudai Társaskörben évek óta rendszeresen jelentkező jótékonysági koncert A rák ellen, az emberért, a holnapért! alapítvány javára. Az ilyen felkérések teremtették meg az igényt, hogy az Operaház énekkara önálló koncertegyüttesként is meg tudjon nyilvánulni, ezért az együttes Budapesti Operakórus néven saját egyesületet hozott létre. Az énekkar a jövőben ezen a néven szerepel majd a Budapesti Wagner-napok előadásain és más, az Operaháztól független rendezvényeken, hasonlóan a Magyar Nemzeti Baletthez és a Budapesti Filharmónia Társaság Zenekarához.”

493 Búbánat 2014-03-06 13:12:50 [Válasz erre: 492 Búbánat 2014-02-21 00:10:33]
Talán kapunk valakitől beszámolót is az énekkari művészek minifesztiváljának tegnapi, első eseményéről?...

492 Búbánat 2014-02-21 00:10:33
[url] http://opera.hu/hu/news/Enekkari_Muveszek_Minifesztivalja; Énekkari Művészek Minifesztiválja [/url] „A Magyar Állami Operaház Énekkara - a legnagyobb magyar professzionális kórus - az operaelőadásokon és a koncerteken való aktív közreműködés mellett külön tavaszköszöntő fesztivállal is várja nézőinket. Március 5-én dalszínházunk nagyszínpadán, 8-án az Erkel nézőtéri nagybüféjében csendülnek fel a hangulatos dallamok. „

491 Búbánat 2013-07-15 17:58:32
Opera honlapjáról Operafüred július 18-20-áig Zenés nyáréjszakák, dallamos operaáriák és kórus-slágerek, balett és Anna-bál. Az Operaház és a Magyar Nemzeti Balett idén nyáron három estén át teszi még kellemesebbé a Balatonnál nyaralók pihenését. 2013. július 18-án este 8-kor a Magyar Állami Operaház kórusa, 19-én szintén este nyolckor a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara – az Operaház együttese Verdi és Wagner műveiből ad gálakoncertet a balatonfüredi Gyógy téren, az Anna-bál tiszteletére. A 18-i est szólistái: Andrássy Krisztina | Adamovits Magdolna | Bakó Antal | Töreky Katalin | Döbörhegyi Diána Vezényel: Somos Csaba A 19-i est szólistái: Keszei Bori | Vizin Viktória | Fekete Attila | Haja Zsolt Vezényel: Medveczky Ádám Az est házigazdája: Ókovács Szilveszter Off: Július 20-án este, a tradicionális füredi Anna-bál méltó kezdeteként a nyitótáncokat a Magyar Nemzeti Balett táncművészei adják elő, Solymosi Tamás balettigazgató koreogáfiájában, Kövessy Angéla vezető balettmester betanításában.

490 Búbánat 2013-06-17 13:42:54
A most megjelent ingyenes Opera magazin (nyári szám) egyik cikke a Magyar Állami Operaház Énekkarával foglalkozik. Balogh Gyula beszélgetőtársa Szabó Sipos Máté karigazgató és Csiki Gábor énekkari művész. Egy-egy gondolatukat kiragadom és ideírom: Szabó Sipos Máté karigazgató, karmester: - A kórus rendezése nagyon nehéz dolog. A rendezők többsége nehezebben birkózik meg egy nagyobb csoport mozgatásával, mint egy-egy énekessel, de persze vannak olyanok is, akik gyakorlott bátorsággal, látványosan, kreatívan képesek megoldani ezt a feladatot. Gondot inkább az jelent, ha a kelleténél több az improvizáció, és kevesebb az átgondolt előkészítés. Nem jellemző, hogy egy kórus megbuktasson egy rendezőt, és természetesen nem is lehet ez a cél, de kisebb „játszma” azért néha zajlik kórus és rendező között, hiszen a színpadi jelenlét mellett nagyon fontosak az akusztikai szempontok is… Csiki Gábor, a kórus tenor szólamának a vezetője, és asszisztens karnagy, címzetes magánénekes: - Az énekkar minden rendezőt nagy várakozással fogad, azt is, akivel már dolgoztunk, és azt is, aki új számunkra. Általában már az első próbákon kiderül, hogy ez a várakozás beváltja-e a reményeket. Többféle rendezői munkamódszerrel találkozunk, van olyan, aki pontos tervekkel érkezik, és van, aki velünk együtt találja ki a végleges színpadi megoldásokat. Mi mind a kettőt szeretjük, főként, ha látjuk a rendezői szándék értelmét és pontos célját. Ugyanakkor az is igaz, belülről nem mindig lehet helyesen megítélni egy előadás összhatását, Egyénekként, egyéniségekként azt is nehéz elfogadnunk, hogy fogaskerékként kell működnünk egy hatalmas gépezetben, hiszen a kórust általában egyetlen nagy hangszerként kezelik [..] A cikkből azt is megtudjuk, hogy a korábban előadott Lakmé és a nemrég két alkalommal bemutatott Mireille után az Opera énekkarának szólistáira a jövőben újabb szép feladatok várnak, tovább bővülhet a programsorozat: oratórikus műveket, valamint egy szólóestet is kínálnak majd a nézőknek.

489 Búbánat 2013-06-15 19:01:25 [Válasz erre: 488 Búbánat 2013-06-15 17:09:52]
Annyi pontosítást teszek, hogy két szerepben vendégek énekeltek: Sipos Marianna és Wágner Adrienn - erre külön kitértem a beszámolómban.

488 Búbánat 2013-06-15 17:09:52
Aki ott volt tegnap este az Operaház Ferencsik-termében, tanúja lehetett [url] http://opera.hu/hu/Mireille_40864/201306141900/info; Gounod Mireille [/url] című operája nagysikerű budapesti bemutatójának! A produkció zongorakísérettel és francia nyelven hangzott el. Az ötfelvonásos operának rövidített változatában az összes szerepet a Magyar Állami Operaház Énekkarának kitűnő művészei alakították – fenomenálisan! A rendezés a német Nina Dudek munkája, aki munkatársaival (koreográfus: Jellinek György, jelmez: Szelei Mónika) korszerű „köntösbe bújtatott” (de nem modernkedő), könnyen befogadható és átélhető darabot állított színre Gounod romantikus operájából. Dudek, aki a látványtervezést is magára vállalta, sallangmentesen, nem didaktikusan, mégis láttató-beleérző módon tárja elénk a Franciaország provence-i vidékén az 1850-es években játszódó, tragikus végű, kissé misztikus irányba elvitt történetet: minden lényeges szituáció, történés bele van sűrítve a dramaturgiába, amihez társul az említett vizualitás. Ahhoz, hogy a néző jobban megértse és követni tudja a szünet nélkül előadott opera egymásba fonódó jeleneteinek cselekményét, további segítségül szolgál egy-egy nagyképernyős LCD televíziókészülék, melyek révén, magyar nyelven olvashatjuk az énekelt szöveget. (A francia eredetit Frédéric Mistral provanszál költő „Mireio” c. eposza nyomán Gounod mondhatni állandó librettistája, Michel Carré írta.) Különben Gounod-nak ez a szerintem ritka szépségű, sajnos mára csaknem elfeledett, operája régi kedvencem - lemezekről már ismertem a zenéjét: érzelmes alaphangú dallamokra épül, s a drámai elevenségű jeleneteket lírai nyugvópontok váltogatják. Az Operaház zenekarának Jókai utcában található próbatermébe lépve (ez a Ferencsik-terem), az első, ami szembeötlik, az egész termet középen, hosszanti irányban betöltő hatalmas pódium - ami engem egy talpas villáskulcs-alakzatra emlékeztetett (a „talp” alatt volt a zongora). Ettől jobbra és balra, a hosszabb falak mentén, kétlépcsős dobogók, ezeken három – három sor jutott a közönség elhelyezésére. Így a játéktér - a középen elhelyezett emelt pódium – mindkét oldalról jól belátható volt, hiszen egymással szemben ültek a nézők. Megjegyzem, akik középen foglaltak helyet, könnyebben olvashatták el a szemközt, a széksorok felett függő televízió képernyőjéről a szövegfeliratot, és jobb rálátásuk is volt a szereplőkre. Egyidejűleg követhettük figyelemmel az előttünk zajló cselekményt és olvashattuk közben a magyar szöveget. Gounod Magyarországon szinte ismeretlen operáját eddig mindössze egyszer, 2007-ben, Miskolcon a Bartók +… nemzetközi operafesztiválon adták elő nemzetközi produkcióban (a Kassai Nemzeti Színház Zenekara, a „Choeurs Ouverts” Kórus és a Miskolci Nemzeti Színház Balettegyüttese, valamint francia énekesek működtek ott közre). Ezt tekintve annál örvendetesebb, hogy a Mireille első budapesti előadását - a rendezőt nem számítva –most teljes egészében saját erőkkel, mégpedig a Magyar Állami Operaház kiváló énekkari művészeinek a közreműködésével sikerült létrehozni! És, hogy ez a produkció 2013 nyarán egyáltalán megvalósulhatott, ebben a legnagyobb érdem meg szerep a zenei felelősnek és betanítónak jutott: Csiki Gábor roppant energiákat mozgósított és fektetett be ebbe a nagyszabású munkába - nem beszélve arról, hogy az igen nehéz lírai tenorfőszerep eléneklése is az övé volt! Vincent, a szegény kosárfonó megformálásával mind énekhangban, mind a színpadi játék és -alakítás tekintetében csúcsteljesítményt nyújtott! Ez a főszerep eddigi énekesi pályafutása során talán a legnagyobb horderejű megmérettetése volt a fiatal énekkari művésznek, címzetes magánénekesnek, aki ha ilyen sikeresen folytatja és építi fel művészetét – megkockáztatom –, az énekkari állományból simán átléphet a másik „kasztba” a tenorfach vezető magánénekesei közé… A lírai koloratúrszoprán-címszerepben a remek énekesi és színészi képességekkel rendelkező [url] http://www.mariannasipos.com/hu/repertoar; Sipos Marianna [/url] tündökölt! A „bel canto” minden poézisa, árnyalata átjött szépséges szopránján, sugárzó lényén. Áriái, kettősei a lírai és drámai jelenetekben egyaránt élményekkel ajándékozta meg a néző-hallgatót. Az opera fináléja különösen megrendítő volt: a haldokló Mireille Vincent karjaiban örökre lehunyja a szemét, miközben - a Faust Margitjához hasonlóan - mennyei látomása van...ebben az utolsó jelenetben Sipos Marianna olyan átszellemült alakítást nyújt, melyet régen láttam nálunk operaszínpadon! Nagyszerű választás volt [url] http://www.operaportal.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=39434:a-bel-canto-ket-arca&catid=27:kritika&Itemid=16; Wágner Adriennt [/url] megnyerni Vincenette szerepére. A fiatal szoprán énekesnő repertoárja Az Éj királynőjétől Rossini Hamupipőkéjének címszerepéig, az egyház zenétől az operettig terjed, aki pár éve Bellini és Donizetti egy-egy ritkán játszott művében az Ódry Színpadon a végzős akadémisták vizsgaelőadásában is kitűnt tehetségével. Most a Mireille-ben Vincent húgának megformálásával tűnt ki, és a megnyerő külső mellé lírai szopránján szép éneklés társult. Hogy Csiki Gábor mellett még milyen remek énekesei vannak az Opera énekkarának, akik szinte már túllépnek saját közösségükön, és egyre többször mutathatják meg kimagasló egyéni képességeiket is az éneklés-szerepformálás együttes oldaláról, arra újabb bizonyságul szolgáltak a Mireille-ben bemutatkozó énekkari – köztük címzetes magánénekes – művészek: Bócz Annamária, Németh Mónika, Dobos Sándor, Fenyvesi Attila, Somogyi Zoltán és Ollé Attila is. Közülük feltétlenül ki kell emelnem Dobos Sándort, aki Ourrias mathapásztort, Vincent szerelmi riválisát személyesítette meg. Erőteljes baritonja jól győzte a nehéz, sokívű énekszólamot, melyhez kifejező, szenvedélyes színpadi alakítás járult. Hasonló jókat mondhatok Fenyvesi Attiláról is, aki szerepe szerint Ramón gazdag farmert, Mireille apját énekelte-játszotta el nekünk – egészséges basszusán hol drámai, hol lírai hevülettel, ahogy a szövegkönyv és a zene megkívánja. Az ifjú testvérpár édesapjának, Ambroise-nak, az elszegényedett földművelőnek nincs sok énekelnivalója a darabban, de amikor színen van, fontos énekek jutnak neki is. Ezt a baritonszerepet remekül oldotta meg Somogyi Zoltán. A kisebb mellékszerepekben láthattuk-hallhattuk Bócz Annamáriát, aki mint Taven, cigányasszony, jövendőmondó segítette Mireille-t és Vincent-t, vagy Németh Mónikát, aki Clémence-ot, egy fiatal lányt formált meg az operában. A Révészt alakító Ollé Attila is figyelmünkre számíthatott abban a jelenetben, amikor a véres tettét elkövető és lelkében vad indulatokkal bujdosó, csónakkal a Rhone túlpartjára átevezni készülő Ourrias fejére olvassa bűneit. Az operában fellépett összes művész több-kevesebb énekelnivalóikkal, főszerepekben és/vagy karakter-alakításukkal mind-mind hozzájárultak ahhoz, hogy ez a budapesti Mireille-bemutató sokáig emlékezetes, maradandó élmény maradjon számunkra. E ritka szép Gounod- opera nívós előadásáról szóló beszámolómban még két fontos tényezőre kell kitérnem. Az eredeti opera III. felvonásában („A Rhone partján) fontos szerepet kapnak Ourrias képzeletében megelevenedő, a folyóból felbukkanó szellemek, régvolt lányok-asszonyok, akik kedveseik elvesztése feletti bánatukban a folyóba ölték magukat. Itt, ebben a rendezésben, három csábos, lenge öltözetű – néma - lány alakítja ezeket a szellemlényeket, kik fátylaikkal, lepleikkel az opera teljes játékideje alatt a színen vannak; a dramaturgiailag fontos pontokon bizonyos kellékeket is behoznak-kivisznek, mikor mit, s ezalatt is folyamatosan fel-alá lejtenek, megállíthatatlan mozgásban vannak. A szellemek táncaihoz alkotott koreográfia Jellinek György ügyes, a képzeletet és fantáziát megmozgató míves munkája. Végezetül, de talán a legelején kellett volna megemlékeznem az előadás abszolút főszereplőjéről, Szirtes Katalin zongoraművész-tanárról, az Operaház korrepetitoráról, aki egyhuzamban, szünet nélkül, közel két órán át, zongorán kísérte bravúrosan az énekeseket, aki hangszerén játszva megteremtette egy nagyzenekar hangzásvilágát! Nélküle, az ő zongorajátéka nélkül, mit sem ért volna a produkció. Így, vele viszont, teljes operaélményben részesültünk! Nem hiányzott a zenekar, mert ő maga volt a Zenekar! Hangszerén kísérve a kiváló énekes-gárdát, Gounod méltatlanul elfelejtett remekművének minden szépsége, poézise, drámája, szenvedélye feltárult előttünk az eperfaültetvényen, az amfiteátrum előtt, a „Pokol völgyében”, a Rhone partjánál, az uradalomban, a Crau-hasadékban, vagy a Saint Marie-i zarándoktemplomban játszódó helyeken. Szirtes Katalin a zongora hangjain át varázsolta körénk mindazokat a zenéből áradó érzelmeket, színeket, hangulati-indulati motivációkat, melyek a szereplők egymásközti kapcsolatát, viszonyát jellemzik vagy kiemelik, de a természetfestő képek is „megszólalnak” a zongora húrjain. Óriási siker volt Gounod operájának ez a változata! Mindenkinek hatalmas gratuláció érte, aki ebben a vállalkozásban részt vett. Az Operaház egyetlen kamerával felvette az előadást, kár, hogy csak az Opera zenei archívuma gazdagodik a felvétellel, pedig mi is szívesen visszanéznénk ezt a szépséges produkciót! Ókovács Szilveszter és Bátor Tamás végig ott voltak a nézőtéren, remélem, levonták ők is a következtetést: igényünk van több és több belcantóra: legyen az olasz, a francia vagy német kora romantika is tele van - lehet, hogy kissé elfelejtett, de mégis - értékes, a mindenkori közönség számára fontos és élvezetes darabokkal, köztük remekművekkel. Ezeket sorba elő kell venni és bemutatni ahhoz hasonlóan, mint most a Mireille esetében is történt. Ehhez megvannak a kiváló énekeseink, nem kell drága pénzért „importálni”, mikor elegendő csak körül nézni a Magyar Állami Operaház Énekkarának háza tájékán a jobbnál jobb énekkari művészek között!Csíki Gábor, remélem, már gondolkozik a folytatáson!... Addig is, holnap, vasárnap még egy előadást kapunk a Mireille-ből. Aki nem kíváncsi a Marton-gálára, annak ott a helye a Ferencsik-teremben!

487 Búbánat 2013-04-16 09:27:51 [Válasz erre: 486 Csiki Gábor 2013-04-16 00:51:08]
Örültem, hogy ott lehettem!

486 Csiki Gábor 2013-04-16 00:51:08 [Válasz erre: 485 Búbánat 2013-04-15 22:57:47]
Kedves Búbánat! örülök, hogy eljött! Üdvözlettel: Csiki [B]Gábor

485 Búbánat 2013-04-15 22:57:47 [Válasz erre: 484 Búbánat 2013-04-13 01:13:53]
A Magyar Állami Operaház Énekkarának tagjai ma este ismét jótékonysági hangversenyt adtak „A Rák Ellen az Emberért, a Holnapért!” társadalmi alapítvány javára. A koncert helyszíne nem az évek óta megszokott Óbudai Társaskör koncertterme volt; a művészek ezúttal új előadótermet „avattak” fel a XIV. ker., Thököly út 58-60. szám alatti OKISZ székházban. A kulturális célokra is alkalmas nagy befogadóképességű terem csaknem megtelt a műsorra és a közreműködőkre kíváncsi néző-hallgató közönséggel. A koncerten az Operaház énekkari művészei közül tízen léptek fel, őket Kovács Ágnes és Szirtes Katalin zongoraművész-korrepetitorok - ugyancsak az Operaházból - kísérték zongorán. Tíz műsorszámot adtak elő: 1. Erkel: Hunyadi László – V. László áriája (Csobolya József) 2. Donizetti: A kegyencnő – Leonóra áriája (Kiss Erika) 3. Cilea: Az arles-i lány – Federico románca (Tandari János) 4. Verdi: Ernani – Don Silva kavatinája (Fenyvesi Attila 5. Verdi: Macbeth – Alvajáró jelenet (Magyari Eszter) 6. Verdi: Traviata – Alfred áriája (Ujvári Gergely) 7. Wagner: Lohengrin – Grál elbeszélés (Ambrus Imre) 8. Brahms: két dal (Csiki Gábor) 9. Nápolyi népdal – Cicerenella (Bartha Eszter) 10. Bernstein: Candide – Kunigunda (Hertelendy Rita) Mondanom sem kell, a közönség nagy tetszéssel fogadta az Operaház művészeinek hangversenyét. Magam pedig újra meggyőződhettem arról, hogy az Énekkar tagjai között egyénenként is mennyi tehetséges, kiváló hangú énekes található, akik ráadásul szívesen mérettetik meg időnként magukat, amikor erre csak alkalmuk nyílik; önálló produkciókkal rukkolnak elő, és ismételten bizonyítják rátermettségüket. A hallgatóknak pedig örömet szereznek szép énekükkel, és nem utolsósorban, a honoráriumról lemondva, készségesen jönnek mindig az első hívó szóra, hogy művészetükkel segítsenek a jótékony célokat szolgáló alapítvány javára való anyagi gyűjtésben. Szép zenei élményben részesülhettek mindazok, akik eljöttek, hogy meghallgassák az Operaház Énekkari művészeinek önálló koncertjét. Szép és tartalmas műsorszámokban gyönyörködhettünk - sőt Csiki Gergely jóvoltából a zene mellé kis irodalmat is kaptunk: a Brahms-dalok német nyelven énekelt strófáit megelőzően magyarul ihletetten elszavalta a dalok szövegét is! Természetesen mindegyik énekművészt műsoruk végén nagy tapssal jutalmaztuk. A hangversenyt követően a rendezők külön köszöntötték a szervezésben élen járt énekművészt, Bartha Esztert, virágcsokorral kedveskedve neki, míg a többi fellépő művész egy-egy szál fehér rózsát kapott ajándékul. És bennünket is meglepetés ért: a kijáratnál a közönség tagjait is egy-egy szál fehér rózsa várta, amit a hostesek nyújtottak át, továbbá még egy kis agapéval is kedveskedtek nekünk a terített asztaloknál...

484 Búbánat 2013-04-13 01:13:53
Jótékonysági célú hangverseny A rák ellen, az emberért, a holnapért! Társadalmi Alapítvány javára 18. alkalommal kerül sor arra a nagyszabású jótékonysági célú hangversenyre, amelyet a Magyar Állami Operaház énekkari művészei tartanak április 15-én, 19 óra kezdettel A rák ellen, az emberért, a holnapért! Társadalmi Alapítvány javára. A műsorban Mozart, Puccini, Schubert, Bach, Brahms és Verdi népszerű dalai és áriai hangzanak el. Zongorán kísérnek Kovács Ágnes és Szirtes Katalin, a Magyar Állami Operaház korrepetitorai. Karigazgató Szabó Sipos Máté. A rendezvény helyszíne: OKISZ Magyar Iparszövetség Székháza, 1146 Budapest, Thököly út 58-60. Jegyek az Alapítvány irodájában, de a helyszínen is vásárolhatók 1.500 Ft-os áron.

483 Búbánat 2013-03-29 11:38:27 [Válasz erre: 482 Csiki Gábor 2013-03-28 23:40:38]
Kedves Csiki Gábor! Köszönöm a linket a frissített szereposztással.

482 Csiki Gábor 2013-03-28 23:40:38 [Válasz erre: 481 Héterő 2013-03-28 22:23:11]
Kedves Héterő! Köszönöm szépen, erről a miskolci előadásról nem tudtunk - de nagyon örülünk neki! Búbánatnak pedig a figyelmet és a figyelemfelhívást köszönöm. Szereposztásunkban egyébként némi változás történt, [url]http://www.opera.hu/hu/koncert/Mireille_40864/201306141900/info;itt olvasható a legfrisebb[/url].

481 Héterő 2013-03-28 22:23:11 [Válasz erre: 479 Búbánat 2013-03-10 00:41:29]
Mireille - 2007; Miskolci Nemzetközi Operafesztivál http://www.operafesztival.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=271%3Acharles-gounod-mireille&catid=50%3Aopera&Itemid=120&lang=hu

480 Búbánat 2013-03-27 11:42:53
[url] http://www.opera.hu/hu/erkel/news/Felvetel_a_Magyar_Allami_Operahaz_korusaba; Felvétel a Magyar Állami Operaház kórusába [/url] A Magyar Állami Operaház Énekkara meghallgatást hirdet, szoprán, alt, tenor és basszus szólamban.

479 Búbánat 2013-03-10 00:41:29
Előzetesen, már most, jó előre felhívom erre a francia operaritkaság bemutatójára a figyelmet: Gounod: Mireille Bemutató: 2013. június 14. Jókai utca | 19:00-20:30 Opera öt felvonásban, két részben Frédéric Mistral 'Mireio' című novellája alapján a szövegkönyvet írta Michel Carré Rövidített változat zongorával, francia nyelven Szereposztás: Mireille - Hertelendy Rita Taven - Bácz Annamária Vincenette - Sipos Marianna Clémence - Németh Mónika Vincent - Csiki Gábor Ourrias - Dobos Sándor Ramón - Fenyvesi Attila Ambroise - Somogyi Zoltán A Révész - Ollé Attila Zenei vezető: Szirtes Katalin Rendező és látványtervező: Nina Dudek Jelmez: Szelei Mónika "A 'Mireille' soha nem lépett ki a 'Faust' árnyékából, mégis csúcspontnak tekinthető Charles Gounod életművében. A darab 1864. március 19.-i bemutatója nem volt sikeres: az akkori operalátogatók jócskán elbizonytalanodtak a szokatlanul realista, tragikus kicsengésű történet láttán. Gounod kénytelen volt átdolgozni darabját: a recitativókat prózai dialógusokra cserélte, míg a szomorú végkicsengés helyébe 'happy end' került, ám ezek a változtatások sem hozták meg a remélt sikert. Gounod operája a 20. század elejéig sokak kísérletező kedvének esett áldozatául, míg 1939-ben Gounod tanítványa, Henri Busser helyre nem állította az eredeti partitúrát. Franciaországban máig is ezt az öt felvonásos változatot játsszák, - például az Aix-En-Provance-i fesztiválon - ám más országokban ritkán hallható. 2013 júniusában, az Operaház énekkari szólistái két részes, rövidített változatban, a német Nina Dudek rendezésében szólaltatják meg a művet - első ízben Magyarországon. "

478 Héterő 2012-12-06 22:09:38 [Válasz erre: 477 Heiner Lajos 2012-12-06 18:48:27]
Teljesen jogos a két pont! Lám, ha álmodónak írok, se látok, se hallok...

477 Heiner Lajos 2012-12-06 18:48:27 [Válasz erre: 475 Héterő 2012-12-06 02:17:27]
Nagyon. Ha hihetünk bejegyzésednek, ez Wolgang Wagner lehet.

476 álmodó 2012-12-06 15:15:48 [Válasz erre: 475 Héterő 2012-12-06 02:17:27]
:-)Teljes egész lesz,és remek nélkülem is,de köszönöm neked.

475 Héterő 2012-12-06 02:17:27 [Válasz erre: 474 álmodó 2012-11-29 08:28:11]
Kíváncsi lennék, mennyire tér el az 1941-es Hollandi-(ős?)változat a megszokottól, de ha nem vagy benne, akkor nagyon hiányos előadás lesz...

474 álmodó 2012-11-29 08:28:11 [Válasz erre: 473 Héterő 2012-11-29 05:15:16]
Hát én köszönöm meg a nevükben, engem ugyan nem érint, de kedves tőled-, remélhetőleg hasznosnak is bizonyul, mindenképpen érdekes.

473 Héterő 2012-11-29 05:15:16
A bolygó Hollandira készülők szíves figyelmébe: [url]http://www.mr3-bartok.hu/content/view/15979/1/;Kétnyelvű szövegkönyv motívumokkal.[/url] [url]http://www.wagnertarsasag.hu/hirek/konyvrendeles.asp;További részletek, kedvezmény.[/url]

472 Búbánat 2012-09-20 11:49:46
Olvashattuk az Operaház évadnyitójáról kiadott közleményben, hogy a társulati ülésen átadták az idei operaházi kitüntetéseket: A díjazottak közül, hadd emeljem itt külön ki: Az év énekkari művészei: Hüttl-Préda Ibolya és Roska Dániel. Sokunk nevében innen gratulálok én is, és további szép éneklést kívánok, sikeres produkciókban való újabb megmérettetéseket – de nemcsak nekik, hanem az összes énekkari művésznek!

471 Búbánat 2012-06-16 15:16:36
A Magyar Állami Operaház művészei közül néhányan egyházzenei hangversenyen lépnek fel holnap, június 17-én az Árpádházi Szent Erzsébet templomban (Bp. VII. Rózsák tere). A 19 órakor kezdődő program közreműködői: Ének Háberl Irma Hertelendy Rita Kiss-Szöllősi Erika Réti Jolán Orgona Pfeiffer Gyula Arra vonatkozólag, sajnos, nem találtam adatot, hogy mely komponisták, mely darabjai csendülnek fel a művészek előadásában.

470 Búbánat 2012-04-21 17:32:10 [Válasz erre: 469 Cilike 2012-04-21 14:43:29]
Köszönöm. Most esett le a "tantusz"...

469 Cilike 2012-04-21 14:43:29
IVA arra célzott, hogy a darab címe "La Sonnambula", az alvajáró, egyes számban, aki Amina. Egy darab alvajáró van az operában, róla nevezték el.

468 Búbánat 2012-04-21 14:05:07 [Válasz erre: 467 Búbánat 2012-04-21 13:50:45]
Elnézést az elírásokért...

467 Búbánat 2012-04-21 13:50:45 [Válasz erre: 465 IVA 2012-04-20 23:56:57]
Kedves IVA! Ahogy Clike mondta - így kaptam elektronikusan magánúton, és azonnal közzétettem úgy ahogy itt olvasható. Biztosan elkerülte a figyelmed, hogy egy segítő "kulcsot" írtam a műsorszámok mellett feltüntetett nevekhez, mert a kapott excel táblát ide nem lehet alkalmazni - egy az egyben átmásolni. Ezért az ismertető elejére odaírtam megjegzésként: "(Az adott műsorszámot előadó énekművész és a zongorán kísérő művész megjelölésével.)" Tehát, nyilván nem ketten éneklik "Rodolfot" az Alvajárók részletében. Szírtes Katalin kíséri zongorán Fenyvesi Attilát. Ezzel a módszerrel lehet olvasni az ismertetett többi műsorszámot is, és melletük ak előadókat (ének-zongora). Mindez persze előzetes tervezetként olvasandó, ami változhat.

466 Cilike 2012-04-21 12:59:24
Kéz alatt kapta. :))

465 IVA 2012-04-20 23:56:57 [Válasz erre: 463 Búbánat 2012-04-20 20:24:39]
Vajon hányan vannak az alvajárók, és ki az a "Rodolf"? Feltételezem, kedves Búbánat, hogy többi, számos hibát sem Te követted el, bár nem találtam, honnan illesztetted be a műsort.

464 Búbánat 2012-04-20 23:19:37 [Válasz erre: 463 Búbánat 2012-04-20 20:24:39]
Kozári Andrea különben április 17-én (kedden) a MOM Kulturális Központban közreműködött Terebessy Éva operaénekes „Tavaszi Hangok” címmel adott esti koncertjén: Delibes operájának Lakmé és Mallika „virág-duettjében” énekelte a művésznő partnereként a mezzoszoprán szerepet - igen poétikusan!

463 Búbánat 2012-04-20 20:24:39 [Válasz erre: 462 Búbánat 2012-04-12 21:02:58]
Óbudai Társaskör 2012. április 23. Itt van a tervezett műsor: (Az adott műsorszámot előadó énekművész és a zongorán kísérő művész megjelölésével.) 1 Bellini: Alvajárók - Rodolf áriája Fenyvesi Attila Szirtes Katalin 2 Donizetti: A kegyencnő - Leonora áriája Réti Jolán Fekete Valéria 3 Leoncavallo: Zazza - Luis Cascart áriája Dobos Sándor Fekete Valéria 4 Saint-Seäns: Sámson és Delila - Tavasz ária Kiss Erika Kovács Ágnes 5 Csajkovszkíj: Anyegin - Lenszkíj áriája Újvári Gergely Kovács Ágnes 6 Csajkovszkíj: Anyegin - Olga áriája Sziklás Tünde Szirtes Katalin 7 Glinka: Ivan Szuszanyin ária Tóth Béla Fekete Valéria 8 Verdi: Travata - Violetta áriája Magyari Eszter Fekete Valéria 9 Verdi: Trubadúr - Luna áriája Kárpáti Attila Szirtes Katalin 10 Verdi: Simon Boccanegra - Adorno-Amelia duett Magyari Eszter Szirtes Katalin Mann György szünet 11 Mozart: Varázsfuvola - Tamino áriája Roska Dániel Fekete Valéria 12 Mendelssohn: Éliás - 21. szoprán ária Kozári Andrea Szirtes Katalin 13 Liszt: 1. Petrarca szonett Csiki Gábor Kovács Ágnes 14 Wagner: Walkür - Siegmund monológ Ambrus Imre Fekete Valéria 15 Delibes: Cadizi lányok - Hertelendy Rita Szirtes Katalin 16 Rossini: La danza Csobolya József Szirtes Katalin 17 Kerekes: Dal a módiról - Déryné dala Bartha Eszter Papp Gyula 18 Tosti: Ideale Tandari János Fekete Valéria 19 Offenbach: Párizsi élet - A báróné dala Horváth Erika Szirtes Katalin 20 Puccini: Bohémélet - III. Quartett Töreky Katalin Kovács Ágnes Kozári Andrea Vratny László Bakó Antal

462 Búbánat 2012-04-12 21:02:58
Jótékony célú hangverseny Óbudai Társaskör 2012. április 23. 19.00 Nagyterem A MAGYAR ÁLLAMI OPERAHÁZ ÉNEKKARI MŰVÉSZEINEK Jótékony célú hangversenye „A RÁK ELLEN, AZ EMBERÉRT, A HOLNAPÉRT” ALAPÍTVÁNY javára Mozart, Verdi, Puccini, Schubert népszerű dalai és áriái Zongorán kísérnek: Fekete Valéria, Kovács Ágnes, Szirtes Katalin, a Magyar Állami Operaház korrepetítorai A műsort összeállította: Szabó Sipos Máté karigazgató Belépőjegy a helyszínen váltható: 1500 Ft

461 Debreczeni Tóth Ágnes 2011-07-19 14:50:05 [Válasz erre: 460 Cilike 2011-06-11 23:33:44]
Tudatom Mindenkivel, aki ismerte Vasadi-Balogh Miklós Énekkari Művészt, hogy ez év március 13.-án töltötte be 55. életévét. Felesége:Debreczeni Tóth Ágnes

460 Cilike 2011-06-11 23:33:44
Még 55 sem volt szegény.

459 Spangel Péter 2011-06-11 21:44:11
Vasadi Balogh Miklós nyugdíjas énekkari művész ma hajnalban, 56 éves korában elhunyt. Nyugodjék békében.

458 Búbánat 2011-05-04 16:57:45 [Válasz erre: 457 Búbánat 2011-04-22 17:17:06]
Itt egy operakritika az Opera-Világ weblapról: [url] http://opera-vilag.hu/hirek_teljes.kelet+fuszere-1009.html;Lakmé-bemutató [/url] a FUGA Építészeti Központban.

457 Búbánat 2011-04-22 17:17:06
Az Opera-világ weblapjáról ide linkelem a figyelemfelkeltő hírt: Május elsején [url] http://www.opera-vilag.hu/hirek_teljes.delibes:+lakme+++bemutato+majus+1+jen+(2011+04+20)-1003.html; Delibes: Lakmé [/url] című operáját mutatja be az Operaház címzetes magánénekeseiből és énekkari művészeiből alakult társulat a FUGA Építészeti Központban (Bp., V. ker., Petőfi S. u. 5.). További infók a linkre kattintva elérhetők.

456 Búbánat 2011-02-09 16:35:23 [Válasz erre: 454 Csiki Gábor 2011-02-09 14:58:19]
Kedves Cilike és Gábor! Köszönöm a pontosításaitokat. Üdv.: Búbánat

455 Cilike 2011-02-09 15:45:15
Megjegyezném még, hogy a Lammermoori Lucia Szextettjének záróhangja magas DESZ, nem A hang. Nem mintha számítana -nekem, Irmának biztos nem volt mindegy...

454 Csiki Gábor 2011-02-09 14:58:19 [Válasz erre: 453 Búbánat 2011-02-08 23:47:06]
Kedves Búbánat! Magam és a koncerten fellépő művész-kollégáim nevében köszönöm sorait. Engedjen meg azonban számomra néhány fontos, pontosító jellegű gondolatot. A hangverseny plakátja hamisan értelmezhető információt közölt: ahelyett, hogy a koncerten jótékonykodó művészek nevét olvashattuk volna rajta (ennek okát most ne boncolgassuk)inkább azt sugallta, hogy a koncert programját - tehát hogy milyen műsorszámok szerepeljenek - a Karigazgató Úr jelölte volna ki. Felhívom figyelmét arra, hogy mindenki azzal a műsorszámmal áldozott a rák elleni harc oltárán, amit szabad akarata, illetve saját művészi megfontolásai diktáltak. Karigazgató úr szerepe a "program összeállításában" mindössze a műsorszámok sorrendjének ízléses megállapításában merült ki- valamint az Ön által is méltatott műsorközlői feladatokban. Sajnálattal olvasom azonban azt, amit Karigazgató Úr szereplését illetően ír. Ha önnek, a hallgatóság tagjaként valóban az volt a benyomása, hogy ő volt az est főszereplője, akkor én személy szerint keserűbb szájízzel gondolnék vissza a hétfő estére, és bizony fontolóra venném, hogy a hasonló esteken a jövőben ne vegyek részt. Ez az est nem a MÁO Énekkarának estje, és nem a Karigazgató úr által előadott ének-kíséretes "performance" volt, hanem HIVATÁSOS ÉNEKMŰVÉSZEK önként vállalt Jótékonysági koncertje, amelyre mindannyian erőnket megfeszítve készültek, egy valóban nemes célért. Még egyszer köszönöm Önnek, hogy egyedüliként tudósított az eseményről (ahogy évről-évre mindig), és bocsássa meg nekem, hogy kikívánkozik belőlem az igazság hangja. Nem szeretek csalódást okozni a közönségnek, és nem szeretnék csalódni egy emberben, aki a Felettesem, Munkatársam- és akit nem úgy ismerek, mint aki szereptévesztés áldozataként tönkretenné művész-társai estjét. Szeretettel üdvözlöm Önt!

453 Búbánat 2011-02-08 23:47:06 [Válasz erre: 452 Búbánat 2011-02-04 22:30:09]
Egy hét híján egy év elteltével tegnap este újra az Óbudai Társaskör Nagytermében köszönthettük a Magyar Állami Operaház Énekkarának művészeit, hogy immár a 15. alkalommal adjanak jótékonysági koncertet „A RÁK ELLEN, AZ EMBERÉRT, A HOLNAPÉRT” ALAPÍTVÁNY javára. A műsorhoz csak a helyszínen jutottam hozzá; valószínűleg a program előzetes ismerete hiányának tudható be az a körülmény, hogy a korábbi alkalmakhoz képest ezúttal meglepően kevés számú közönség előtt léptek fel a művészek. Gondolom, ennek okát az arra illetékesek majd kielemzik, hiszen a mostani opera-gála színvonalában semmivel sem maradt el az előző években nyújtott-befogadott zenei élményektől, sőt, még inkább „rátett egy lapáttal”, és akik jelen lehettünk, ezúttal sem maradtunk adósak a lelkes tapsokkal! A jótékonysági hangverseny programját Szabó Sipos Máté állította össze, aki a műsor konferanszié szerepkörét is magára vállalva igen színesen, mondhatni sziporkázóan ismertette az egyes számok előtt a legfontosabb tudnivalókat a felhangzó operarészletekről, a művekről és szerzőikről. Az Énekkar karigazgatója mással is meglepte a publikumot: a bevezető köszöntőben egy nagyon szép Váci Mihály-verset olvasott fel nekünk, az utolsó sorait szinte szavalta! A tudatos vagy tudat alatti performance elérte célját: ráirányította hallgatóságának figyelmét a nem olyan szigorúan vett szakmáján kívüli, más irányú művészi hajlamaira is. Fogalmazhatnék úgy is, hogy az est főszereplője: Szabó Sipos Máté volt – mindenki más csak közreműködött az ő show-jában… Ezek után lássuk a felszolgált menüt: 1. rész Handel: Semele – ária - Szőnyi Szilvia Handel: Xerxes - Crudel furia – Réti Jolán Verdi: Don Carlos – Fülöp király áriája – Fenyvesi Attila Verdi: Don Carlos – Carlos és Posa kettőse – Csiki Gábor, Bakó Antal Bellini: A puritánok – Richard áriája „Ah per sempre” – Búra Attila Gounod: Faust – Siebel áriája – Hajdú Diána Mascagni: Parasztbecsület – Santuzza és Turiddu kettőse – Adamovits Magdolna, Roska Dániel Donizetti: Lammermoori Lucia – szextett – Hábler Irma, Réti Jolán, Dobos Sándor, Csiki Gábor, Fenyvesi Attila, Garamvölgyi Zoltán 2. rész Liszt: Sposalizio – Bartus Sándor (zongora) Liszt - Années de pèlerinage, Second Year: Italy: Sposalizio, no 1 Sposalizio (Eljegyzés). Raffaello hasonló című festménye ihlette a kompozíciót, amelynek hangvétele és zongoraletéte mintegy közvetlen folytatásra lel majd Debussy E-dúr Arabeszkjében. Cilea: Adriana Lecouvreur - Bouillon hercegné áriája – Hajdu Katalin Verdi: Macbeth – Macbeth áriája IV. felv. – Dobos Sándor Verdi: Macbeth – Macduff áriája „O figli, o figli miei!” – Roska Dániel Puccini: A fecske – Magda dala – Hábler Irma Puccini: Gianni Schicchi – Lauretta dala – Bartha Eszter Puccini: Bohémélet – Rodolfo – Marcell kettőse - Csiki Gábor, Bakó Antal Mozart: A színigazgató – tercett – Hertelendy Rita, Németh Mónika, Garamvölgyi Zoltán Azt hiszem, ez a műsor-összeállítás önmagáért beszél, és anélkül, hogy egyenként értékelném az előadók produkcióit, megállapítom, hogy összességében igen nívós operaest részesei lehettünk. A közreműködő énekesek mind a megszokott nagyszerű vagy még annál is jobb művészi teljesítménnyel rukkoltak elő. Nem is tudom, hogy érdemes-e kiemelnem akárkit is, de azért mégis megemlítem Bakó Antal és Csiki Gábor kettősét, akik a két duettjükben remekeltek, s szinte izzott a levegő éneklésük alatt. Ugyanezt mondhatom el Adamovits Magdolnáról és Roska Dánielről is, akik – az előző pároshoz hasonlóan – a Parasztbecsület kettősében nemcsak szenvedéllyel telített hangon énekeltek, hanem drámai jelenetükben szinte átlényegültek azokká, kiket megszemélyesítettek a pódiumon, és közben a színészi eszköztáruk kellékeit is bevetették a minél teljesebb illúzió megteremtése érdekében. Megható volt Bartha Eszter Laurettája, amikor apukájához énekelte el gyönyörű dalát – előadásának lírájában benne volt a valóság, hiszen a közönség soraiban valóban ott foglalt helyet a „címzett”, akinek, akihez szólt ez a szép ének. Örültem, hogy két kedvenc belcanto szerzőm egy-egy operájának részlete is helyett kapott a műsorban; Donizetti művéből hallott nevezetes szextett az énekesek interpretálásában hűen ábrázolta a főhősök zeneszerző megálmodta, ellentétes és sokszínű érzéseit-érzelmeit, és Hábetler Irma ahogyan kiénekelte a záró, A hangot, azzal méltán koronázta meg a jelenetet; a Bellini-operában a híres baritonáriát igen megkapóan, s igen technikásan, bár olykor túlzott pátosszal, énekelte Búra Attila. Szintén hatalmas sikert aratott az est záró együttese; külön öröm volt látni-hallani a Mozart-opera tercettjében szépen éneklő és felszabadultan s jókedvvel komédiázó Hertelendy Ritát, Németh Mónikát és Garamvölgyi Zoltánt mint a ripacskodó,veszekedő és affektáló „primadonnákat” meg a tanácstalan, befolyásolható „tedd ide – tedd oda”-féle színigazgatójukat; a kirobbanó jelenet végén a poént már az amúgy zongorán kísérő Szirtes Katalin prózai beszólása tette feledhetetlenné… Szólnom kell még az est zenei kíséretét ellátó zongoraművészekről is: az énekeseket immár megszokottan az Operaház ragyogó tehetségű korrepetitorai kísérték, akikről nem először állapítom meg, hogy zongoravirtuózként akár önállóan is megállnák a helyüket a koncertdobogón: Fekete Valéria, Kovács Ágnes, Szirtes Katalin. Barta Eszter énekszámának kíséretét egy „külsős” muzsikusra bízta: Srajber Zsolt játszott a zongorán. Liszt csodálatos zongoradarabját pedig Bartus Sándortól hallottuk igen ihletett tolmácsolásban. A Sposaliziót (Eljegyzés) - a Vándorévek II zongoraciklusból, mintegy tíz évvel ezelőtt ugyanitt már előadta a művész. Játéka előtt elmesélte nekünk, hogy saját belátása szerint e hosszú időszak alatt mennyit fejlődött, ért benne ez a Liszt-kompozíció. Egy bizonyos: Bartus Sándor e remekművel a Liszt-évben megidézte a nagy zeneköltő szellemét, amiért nagy köszönettel tartozunk neki! (És persze, köszönet a szervező Bartha Eszternek és a program-összeállító Szabó Sipos Máténak, hogy „becsempészték” ezt az önálló, zongorára írt darabot az énekszámok közé.) Nagy sikerű jótékonysági est részesei voltunk tehát, azt a szép zenei élményt kaptuk, amit vártunk, de még annál is kicsit többet… ami nagyobb számú közönséget érdemelt volna! Mindenesetre nekem jövőre is ugyanitt a helyem!





A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.