222
Goebelnek van egy másik figyelemre méltó lemeze is. Ez:
Georg Philipp Telemann. Bläserkonzerte.
A karmester maga a két lábon járó zenei felkészültség és jóízlés. Én kifejezetten szeretem azt a fajta intim, hangoskodástól és csapkodástól mentes, végletekig kicsiszolt, ugyanakkor mégis spontánnak, rendkívül természetesnek és könnyednek ható előadásmódot amely erről a kiadványról is visszaköszön.
Telemannt nem könnyű játszani. A fafúvós szólamok kellemetlenül fullasztók és motorikusan is alaposan megdolgoztatják az előadókat. Aki kedveli a fúvós zenét most valódi kincsre lelhet. Goebel elképesztően jól tájékozódik a kottalapon, minden zenei poént észrevesz és meg is játszik. A lemez nagyon magas színvonalról indul és az utolsó másodpercig ott is marad. Sehol egy gyenge darab, egy gyenge szólista vagy egy hamis hang... Szinte hihetetlen. Egy tökéletes kiadvány, egy örök darab.
A tempók pont jók, a hegedűhangok fátyolosan szépek, a hanglezáró vibrátók diszkrétek, a natúr trombiták sem recsegnek, trilláik meghökkentően egyéniek. Mindezt 1987-ből.
Az előadók névsora itt olvasható.
Dehogy bánom! Ezt is köszönöm!
Valóban remek!!! :-)
Beszúrnék ide egy Telemann darabot, ha nem bánod.
Annyira jó az előadás, hogy valósággal rárúgják vele az emberre az ajtót. Igaz a sikerhez kellett Reinhard Goebel is.
A felvétel erről az albumról van:
Telemann & Graupner: Recorder Concertos
Dorothee Oberlinger (recorder)
Ensemble 1700, Reinhard Goebel
Ez egy nagyon szép megemlékezés volt a zeneszerző halálának apropóján.
Georg Philipp Telemann, a XVIII. század egyik legjelentősebb német muzsikusa, Bach kortársa és barátja, sosem tartozott a favorizált preklasszikus mesterek közé, ha teljesen el sem feledték, mint egyik-másik kevésbé szerencsés kortársát. A zenészekben ugyan mindig volt egy kis fenntartás iránta, hisz igen sokat és változó színvonalon alkotott.
253 évvel ezelőtt hunyt el Hamburgban a barokk muzsika egyik nagy mestere;
Georg Philipp TELEMANN (1681-1767)
339 ÉVVEL EZELŐTT, EZEN A NAPON SZÜLETETT GEORG PHILIPP TELEMANN
Georg Philipp Telemann, a XVIII. század egyik legjelentősebb német muzsikusa, Bach kortársa és barátja, sosem tartozott a favorizált preklasszikus mesterek közé, ha teljesen el sem feledték, mint egyik-másik kevésbé szerencsés kortársát. A zenészekben ugyan mindig volt egy kis fenntartás iránta, hisz igen sokat és változó színvonalon alkotott. (A.)
*
EMLÉKÉRE:
Kantáta-bemutató
Érdekes bemutatóra készül áprilisban a rádió: Georg Philipp Telemann, „Az iskolamester” című komikus kantátája hangzik el a rádió gyermekkórusának közreműködésével Az énekkart Botka Valéria vezényli. A kantáta egy vidám hangulatú énekóra történetéről szól. Csányi László dr. a gyermekkórus egyik vezetője a következőket mondja:
— „Az iskolamester”-t fiúkórusra és baritonszólóra írta Telemann. A kézirat eredetiben nincs meg, Weyse XVIII. századi orgonista és opera-komponista átdolgozásában maradt ránk.
A baritonszólót Maleczky Oszkár énekli, a szöveget Kistétényi Melinda fordította.
— Igyekeztem a tanító mester figurájából hús-vér alakot formálni - mondja Maleczky Oszkár.
—Telemann, mint ezt a korabeli kritikusok meg is írták róla, itt fölényes humoristának és szellemes szatirikusnak mutatkozik, a buffo stílus mesterének. Sok önirónia is van az énektanító alakjában.
(S.)
FILM SZÍNHÁZ MUZSIKA, 1962.III.23. (6. Évfolyam, 12. szám)
251 évvel ezelőtt, ezen a napon hunyt el Georg Philipp Telemann (1681-1767), a barokk zene egyik legnagyobb alakja.
Tüneményes tehetség volt: már tizenkét éves korában operát írt, egyetemi hallgatóként Lipcsében az újtemplom orgonása, a Collegium Musicum vezetője, aztán több udvarnál karmester, végül Hamburgban zeneigazgató, s élete végéig, 86 éves koráig aktív zeneszerző volt. Hallatlan könnyedséggel komponált zeneművei - 40 operát, 44 passiót, ezernél több egyházi kantátát, számos oratóriumot és különböző alkalmi művet írt - igen népszerűek voltak.
A zenehallgatók nagy része nem igen ismeri Telemann nevét, a zene történetében jártasabbak is rendszerint beérik annak a körülménynek ismeretével, hogy Telemann volt az, akit a lipcsei városi tanács annak idején meghívott a Tamás templom karnagyául, s mivel Telemann nem vállalta el az állást, a városnak „be kellett érnie" a kevésbé ismert és vállalkozóbb kedvű — Johann Sebastian Bachhal.
A történelem később hiánytalanul igazságot szolgáltatott Bachnak, de Telemann neve az ő roppant árnyékában szinte nyomtalanul enyészett el, még mostohább sorsra jutva, mint a lángeszek fénykörében szükségképp elhalványuló kismesterek általában. Mert Bach fénykörén kívül ott volt Händel, a század másik zsenije, s ott voltak mind az olaszok, akik egyénibb idiómával beszélték azt a nyelvet, amit Telemann: elsősorban Vivaldi és Pergolesi.
És mégis: e számottevő hagyaték igaztalanul kallódik elfeledve. Telemann sokoldalú művészetéről tudomást vennünk nemcsak illő, hanem hasznos is, hiszen a hangversenyek és zenés színpadok repertoárja érdekes, vonzó színfolttal gazdagodnék, ha időről-időre megszólalna némelyik mű a hatalmas oeuvre-ből.
A.
Georg Philipp Telemann emlékére, aki 1767.június 25-én (a mai napon) hunyt el. [url] https://www.youtube.com/watch?v=ufGl19HiAC0; Maurice Andre Telemann Trumpet Concerto in D [/url]
Teljesen egyetértek Veled ! Úgy látom, hogy Te is sok művét ismered és szereted. Tényleg gyönyörű dallamai vannak. A hegedűversenyeit is nagyon élvezem. A kamarazenéje valóban érdekes munkák.
Az összes blockflőtés munkája páratlan. Kamarazenéje hallatlanul érdekes. Az összes európai nép zenéjét ismeri és használja. És... bár a teoretikus gondolkodás egyáltalán nem idegen tőle, mégis neki vannak a leggyakrabban meglepő és teljesen eredeti, gyönyörű DALLAMAI. A szép és eredeti dallamok királya.
Ezeket én is nagyon szeretem, de a hegedű, fuvola és a trombita-versenyei között is van egy pár remekmű.
A barokk zenét kevesebben szeretik, de annyi baj legyen :-). Renée Jacobs felvételét az Orfeoból nagyon szeretem és időről időre előveszem. A Pimpinone tetszett és a Musique de table-ból Harnoncourt felvétele is.
Úgy látom, hogy a Telemann topik is "lanyhult" az utóbbi években. Pedig ő egy nagyszerű zeneszerző volt. Tapasztalom, hogy frushenán kívül alig van igazi Telemann zenehallgató. Én nagyon kedvelem, a barokk-kórból egyik legkedvesebb zeneszerzőm. No és Galuppi, akiről alig találtam eddg említést. Ő is nagyon jó szerző volt. Majd írok még róluk.
Ma délelőtt sugározta a Bartók Rádió (11.40 – 12.05) az alábbi archív hangfelvétel-különlegességet: Telemann: Az iskolamester - komikus kantáta Fordította: Kistétényi Melinda Közreműködik: Maleczky Oszkár – ének (basszbariton) A Magyar Rádió Fiúkara Fejér Sándor, Négyesy János – hegedű Kocsis Lajos – gordonka Selley Gyula – nagybőgő Kistétényi Melinda – csembaló Vezényel: Botka Valéria Magyar Rádió felvétele, készült: 1962. április 13-án
[url] http://operavilag.net/interjuk/jeruzsalem-leanyai-ne-miattam-sirjatok/; „Jeruzsálem leányai, ne miattam sírjatok” [/url] Opera Világ, 2013. október 2. Beszámoló az olaszországi MITO Fesztiválról és beszélgetés az eseménysorozat magyar fellépőjével, González Mónikával. MEGYERI ZOLTÁN írása
...és az egész szekvencia-imitáció kérdés ennek hallgatása közben vetődött fel bennem...
Mostanában ismertem meg Telemann Máté - és Márk Passióját, valamint Magnificatjait.
[url]http://www.youtube.com/watch?v=UcUtoFQO1HM;Telamann : Orpheus - \"Mit dir mich zu ergetzen\"[/url] - Ruth Ziesak (Soprano) [url]http://www.youtube.com/watch?v=fgtw7PvikoM;Telemann : Orpheus - \"Augelletti, che cantate\"[/url] - Werner Güra (Tenor) [url]http://www.youtube.com/watch?v=DwV6xaVmKgc;Telemann : Socrates - \"\"Son` pur bello\"[/url]
Johanna! Köszönöm! Ugye, hogy nem oly elhanyagalhotó komponista ez a Telemann?!
[url]http://www.bluebeat.com/i/a/l/l2095.jpg;GEORG PHILIPP TELEMANN : Die Tageszeiten[/url] GEORG PHILIPP TELEMANN : Die Tageszeiten Mechthild Bach Mechthild Georg Hans-Peter Blochwitz Johannes Mannov Collegium Musicum Freiburg Vocal ensemble: Freiburger Vokalensemble Wolfgang Schäfer
[url]http://ecx.images-amazon.com/images/I/513A93ZA5ML._SS500_.jpg;TELEMANN : Ino[/url] dramatische kantata Barbara Schlick, soprano Musica Antiqua Köln Reinhard Goebel Boldog Születésnapot mester!!!
Új Telemann operafelvételt : GEORG PHILIPP TELEMANN : Germanicus Oper in drei Akten -Germanicus: Tobias Berndt -Agrippina: Elisabeth Scholl -Caligula: Max Müller -Florus und Luciu: Andreas Pehl -Segestes: Albrecht Sack -Claudia: Adelheid Vogel -Arminius: Andreas Scheibner -Sprecher: Dieter Bellmann Barockorchester in Kooperation mit dem Leipziger Concert Musikalische Leitung : Gotthold Schwarz Cleofide bocsátotta rendelkezésemre, melyet köszönök. Épp az szól. Nem indul olyan hatásosan mint pl. a Richardus, de még nagyon az eleje ,,,,
GEORG PHILIPP TELEMANN : Deutschland grünt und blüht im Friede serenata Christine Wolff, Céline Scheen, Sopran Britta Schwarz, Alt Max Ciolek, Tenor Albrecht Pöhl, Bassbariton Raimund Nolte, Bariton Musica Antiqua Köln Leitung: Reinhard Goebel live Theater Magdeburg 15 March 2002 Aki hallaná ezt a Telemann művet garantáltan le lenne nyűgözve. händeli muzsika. Ez egy 2002-es felvétel, most 2007 novemberében ilyen szereposztással láthatták Telemann mesteri, fenkölt, elegáns serenata előadását a Frankfurti közönség : Simone Kermes | Sopran Christine Wolf | Sopran Britta Schwarz | Mezzosopran Markus Brutscher | Tenor Raimund Nolte | Bariton Thomas Laske | Bariton Reinhard Goebel | Dirigent \"Szegények\"
GEORG PHILIPP TELEMANN : \'Die Donner-Ode\' Miriam Meyer, Sopran Gerhild Romberger, Alt Topi Lehtipuu, Tenor Stephan Loges, Locky Chung, Bass Chor des Norddeutschen Rundfunks Hamburg - Dresdner Barockorchester Hans-Christoph Rademan live : 13. März 2004, Johanniskirche Magdeburg
Na igen, a Párizsi kvartettek. Én is szeretem őket. És mennyi, de mennyi olyan műve van, ami feltámasztásért kiállt. Pl. operái. Gyönyörűek! Zenekari darabjai, Overture-jei, versenyei és így tovább! Csalódást nem fog okozni.
Csak azt felejtettem el leírni Telemann mesterrel kapcsolatban, hogy nekem a művei közül a Párizsi kvartettek nagy kedvenceim, és a Pyrmonti fürdőkúra című sorozata. Az utóbbit sajnos még nem láttam CDn, hogy megjelent volna. ha valaki tud róla, kérem jelezze! Előre is köszönöm!
Kedves Mindenki, akik itten írtok! Szeretném, ha a Telemenn életrajz a wikipedia.hu oldalon magyar nyelven teljes lenne. Nagyon soványkának érzem. Tudom, nem Telemannhoz tartozik, de jelzem, hogy feltöltöttem ugyanott a Galuppi oldalt. De bárki kiegyészítheti. És persze ez mindegyik zeneszerzőre vonatkozik. (Pl: Mendelssohnról egy árva szó sincsen.) Egyébbként létezik egy olyan könyv, melyben Telemann leírta a saját önéletrajzát (Talán 3szor is). Azt kellene még forrásanyagként felhasználni. Ha sok ideje van valakinek és szeret ilyet írogatni, én nagy örömmel venném és olvasnám. Előre is köszönöm.
1. „Ez egy belterjes fórum.” Ha lebecsülsz minket, ne gyere ide fórumozni, és ne várd, hogy kedveljünk. 2. „Én pedig valóban jöttem, és nem csináltam, mást, mint elmondtam, leírtam a véleményemet. Ne azt írjam/mondjam? Hát valóban. Az életben a képmutatás, az udvarias hallgatás vagy a bólogatás sokkal sokkal kifizetődőbb.” Ott vagy tévedésben, hogy nem mindenki képmutató, és nem mindenki játssza meg magát, aki be tud illeszkedni egy közösségbe, és szívesen beszélget különböző dolgokról. 3. Kifejezetten gusztustalan rókaképű mosolygásod, hogy velem nem kötelező szóba állni. Nem kötelező. Beszélgethettek magatokban is, minek ide olyan, aki nem törzstag? Ó, nem ilyen komoly ez. Csak egészséges önvédelem. Felhívtam a többiek figyelmét arra, hogy nem kötelező téged komolyan venni, ha nem akarnak. Rájuk bíztam a dolgot. Aki rombolja a közösséget, aki fölöslegesen, feszültséget kelt a beszólásaival, azt nem kell feltétlenül partnernek tekinteni.
4 topicba és még ki tudja hányba beírtad a hozzászólásodat. Semmit sem kell komolyan venni tkp. Ez egy belterjes fórum, komolyzenei hogy is mondjam... érdeklődőkkel, imádókkal. Én pedig valóban jöttem és nem csináltam ,ást, mint elmondtam, leírtam a véleményemet. Ne azt írjam/mondjam? Hát valóban az életben a képmutatás, az udvarias hallgatás vagy a bólogatás sokkal sokkal kifizetődőbb. Ám én itt nem a jófiút játszom, csak leírom azt, amit gondolok. kendőzetlenül.Mindent pedig nem utasítok el. A jó és értékes dolgokat kifejezetten üdvözlöm és nagyra értékelem. Nagyra értékelem itt sokak zenei ismereteit. olyan darabokról, szerzőkről írnak, amikről én bizony nem hallottam. Ehhez nem is szólok hozzá bírálólag sem, hiszen nem tudom megítélni. Azt viszont amit hallottam és amiről van véleményem, ahhoz hozzászólok. Kifejezetten gusztustalan rókaképű mosolygásod, hogy velem nem kötelező szóba állni.Nem kötelező. beszélgethettek magatokban is, minek ide olyan aki nem törzstag
Gyerekek, nem kell komolyan venni ezt a krafft-ot. Jön, de aztán nem csinál mást, mint, hogy a beszólásaival, és a lekezelő, mindent elutasító stílusával rövid időn belül megutáltatja magát a közösséggel. Hát, neki se könnyű. :-))) Akit zavar, nem kell vele szóba állni.
Mint láthatod ! Bár már le kéne feküdni ... Holnap munka!
[url]http://www.youtube.com/watch?v=2phHLa4pdPQ;Telemann : Wassermusic Ouverture C Major[/url] fenséges zene [url]http://www.youtube.com/watch?v=DY4w1rH24HA;Telemann : D-dúr oboaverseny[/url] [url]http://www.youtube.com/watch?v=Dy9lPPTUi5A;Telemann : Der Schulmeister Komische Kantate[/url]
Telamann évforduló ... Már 240 éve ,, Nem ma volt! :) Délután Telemann művekkel fogom kábítani magam! :-)
[url]http://www.arkivmusic.com/graphics/covers/non-muze/full/57853.jpg;GEORG PHILIPP TELEMANN : Horn Concertos[/url] Academy of St. Martin in the Fields Iona Brown Hermann Baumann - kürt Telemann azok közé tartozott akik szólóhangszert állítottak szembe a zenekarral ,,, És nem is akárhogyan !!! Egészen kifinomultan. Izgalmasabb versenyművek ezek. Vivaldi tollából lehet hallani leginkább ily virtuóz dolgokat, de Telemann sem marad el tőle. Van egy különös varázsa enenk a felvételnek. Baumann zseniálisan használja hangszerét ... Ahol Telemann esetleg unalamas lehet, ott rendkívül érdekes módon mégsem az és ez köszönhető a kürtös úriembernek. Szó szerint zeng a felvétel és ÉL! Nyoma sincs unalomnak, árad belőle a divatos és könnyed szépség, amit Telemann művészetében annyira lehet szeretni. A zenekar finoman és elegánsan, kissé franciás stílusban kísér. Iona Brown ismét elkápráztatja a hallgatót hegedűjátékával. Telemann hegedűversenyeinek remek tolmácsolója. Ajánlom!
Egy érdekesség jutott birtokomba : GEORG PHILIPP TELEMANN : \"Heilig, heilig, heilig ist Gott\" oratórium Dorothee Fries, Sopran Martin Oro, Altus Andreas Post, Tenor Albrecht Pöhl, Bass Collegium vocale des Bach-Chores Siegen Ulrich Stötzel LIVE : Telemann-Festtage Magdeburg 2004.03.12.
Bemelegítés gyanánt a ma esti Messiásra : [url]http://ec1.images-amazon.com/images/P/B00009OOJ3.01._SS500_SCLZZZZZZZ_V1115815635_.jpg;GEORG PHILIPP TELEMANN : Der Messias, Concerti[/url] -Veronika Winter -Marion Eckstein -Jan Kobow -Klaus Mertens Telemannisches Collegium Michaelstein Ludger Rémy A-dúr Partite f-moll szonáta E-dúr versenymű két hegedűre
2006.09.29. Mezzo TV Telemann : Pimpinone Conducted by B. Gilbert. 2005. Directed by G. Le Mao, Guillaume Déro.
[url]http://video.google.com/videoplay?docid=-8250913472190385640&q=telemann;Telemann : Sonata n G Major-Allegro[/url] [url]http://video.google.com/videoplay?docid=-4657365159088995456&q=telemann;Spirituoso[/url] [url]http://video.google.com/videoplay?docid=-8763426364868483731&q=telemann;Siciliana[/url]
TELEMANN : INO Vienna Concentus Musicus ROBERTA ALEXANDER Nikolaus Harnoncourt Csupa nagybetűvel! NAGYON JÓ!!! Micsoda drámaiságot adott ennek az öregkori művének a mester! Hihetetlen. Gáláns, színes, érzelmekben gazdag kantáta. Az egyik legerősebb Telemann mű véleményem szerint.
Nekem az is tetszik. Ezért van meg mindkettő. :)
Köszi. A Goebel-es Wassermusik nem olyan jó?