vissza a cimoldalra
2020-06-04
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11497)
A csapos közbeszól (95)

Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4595)
Bartók Rádió (774)
Pantheon (2648)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62175)
Operett, mint színpadi műfaj (4318)
A MET felvételei (462)
Kolonits Klára (1175)
Franz Schmidt (3610)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1952)
Operett a magyar rádióban (1949-től napjainkig) (3898)
Momus-játék (5850)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4811)
Hozzászólások a Momus írásaihoz (7358)
Kimernya? (3638)
Társművészetek (1717)
Opernglas, avagy operai távcső... (20488)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

61753   tiramisu • előzmény61751 2019-06-09 23:44:47

Teljesen egyetértek!

 

61751   pagliacci • előzmény61746 2019-06-09 20:15:29

"tehetetlensegi nyomatek es egy bizonyos nezoi kor nosztalgikus rajongasa"

Hát azért azt gondolom, ennél többről, másról is szó van, például a díszlet is szerepet játszik. Persze lehet hogy az a bizonyos nézői kör elfogult, de mikor első alkalommal láttam, magam is önkéntelenül csatlakoztam a harmadik felvonás KÉPÉNEK tapsához, amint felment a függöny... 

De bizonyára itt lenne az idő Rembrandt képeinek újrafestésére is, a fiatalabb nemzedék már nem nézi meg. Vagy mégis?

61746   Edmond Dantes • előzmény61745 2019-06-09 13:56:15

Rovid valaszom: az eletkora. Egy masik lehetseges valasz: ld. 61736. Bonusz: a libretto hu kovetese onmagaban veve nem ereny. Egy fenykep keszitese sem ereny, pedig az is a valosag hu kovetese. Az 1937-es Bohemelet sem attol volt (volt!) elmenyszeru, mert huen kovette a librettot. Akkor es azelott majdnem minden rendezes huen kovette majdnem minden opera librettojat, megsem egtek bele evtizedekre az operahaz(ak) musorrendjebe. A Bohemeletet -vagy pl.a mar emlitett becsi Rozsalovagot- szerintem a -mondjuk igy- tehetetlensegi nyomatek es egy bizonyos nezoi kor nosztalgikus rajongasa tartja eletben es a vezetoseg(ek)nek is jo pont e kor felol. A fiatalabb nemzedek pedig vagy meg sem nezi vagy megnezi es fogalma sincs rola, hogy lehet ezt mashogyan is csinalni. Nem csak elmegyogyintezetben. A 2.0 sem ott jatszodik.

61745   Hangyász • előzmény61738 2019-06-09 12:43:22

Mi anakronizmus van az 1937-es Bohéméletben? Talán az, hogy hűen követi a librettót, azaz Párizsban játszódik valamikor Lajos Fülöp idejében, a szereplők pedig nem pl. egy elmegyógyintézet ápoltjai/orvosai-ápolói???

61738   Edmond Dantes • előzmény61736 2019-06-08 18:01:41

Ez szerintem is így van, de akadnak számosan, akiknek más a véleménye. Az Operaházban pl. mind a mai napig a Bohémélet 1937-ben (!) bemutatott változatát játsszák, ami ránézésre teljes képtelenség, színtiszta anakronizmus, de sokan azt és csakis azt a változatot szeretnék látni az idők végeztéig. Kompromisszumos és szerintem helyes párhuzamos megoldásként az Erkelben 2016-ban bemutatták az opera Bohémélet 2.0 című új változatát. Nekem és sokaknak tetszett, másoknak meg nem tetszett. 

Megjegyzem, máshol is vannak hasonló őskövületek. A bécsi Operaház pl. 1968 (!) óta változatlan rendezésben játssza a talán legbécsibb hangulatú operát, A rózsalovagot, pedig 1911-es ottani premierje és 1968 között úgy 10-15 évenként rendszeresen felújították, újrarendezték, 1968 óta viszont máig beragadt az akkori rendezés.

61736   zenebaratmonika • előzmény61735 2019-06-08 14:37:42

Nem értem, hogy miért probléma, hogy egy új rendezés van, 22 év az sok idő, addigra sokat változik a világ.

61735   virius • előzmény61732 2019-06-08 07:59:19

Ez a Turandot-rendezés eredetileg 1995-ben lett bemutatva Szegeden és ez volt Kovalik Balázs legelső rendezése. Két évvel később, 1997 novemberében volt a budapesti premier az Erkel Színházban. Nem láttam a szegedi előadást, de úgy tudom, ott három mandarin szerepelt Kovalik ötleteként, vagyis a császár rendeletének mondatait külön-külön énekes énekelte. Ezt a budapesti premier karmestere, Rico Saccani nyilván ellenezte, ezért a nyitókép két plusz mandarinja statiszta lett.

Most érkeztünk el a darabtemetėshez, mert ezt a rendezést Ókovács végleg levéteti a műsorról. Élt 22 évet. Amúgy a Nádasdy és Mikó fémjelezte előző rendezés 30 évet élt.

61732   IVA • előzmény61713 2019-06-08 02:57:48

Aki emlékszik régi hozzászólásaimra, vitáimra, vagy utánanéz azoknak, tudhatja, hogy sohasem szerettem Kovalik Balázs Turandot-rendezését, sőt magával a rendezővel sem szimpatizálok, enyhén szólva.
Sajnos a jog sok disznósághoz biztosít szabadságot. Ma már az sem lehetetlen, hogy Csehov hősei trágár szavakat használjanak a színpadon. Egyfelől megértem Kovalik Balázst, hogy ha művészi szándékai voltak a Turandot-rendezés elemeivel, azok megváltoztatásához nem szívesen adja a nevét. Hiszen élő, elérhető alkotó, fel lehetett volna kérni a rendezés szabadtérre adaptálására, illetve hogy ne tartson erre igényt. Illett volna!
Másfelől végképp nem értem, hogy ha Kovalik Balázs már a plakát-malőr idején értesült rendezésének margitszigeti előadásáról (jómagam 2018. december 7-én fényképeztem le az ominózus plakátot a Corvin-közben), miért nem akkor jelezte kifogását az Operaház és a Szabad Tér Színház vezetése felé, illetve indította el sajtóhadjáratát? Miért várt ezzel a szigeti bemutató napjáig? Akkor is tudhatta, hogy a margitszigeti színpad adottságai és lehetőségei mennyire eltérnek mind a Szegedi Nemzeti Színház, mind az Erkel Színház, mint az Operaház színpadáéitól.
Ókovács Szilveszter reagálása, személyeskedés ízű visszavágása nem meglepő: ilyen ő, ez ő. Arról a gesztusáról, hogy megemlíti Kovalik rendezésének gyengeségeit (amelyek végignézéséért én mindannyiszor pénzt fizettem az Operaháznak!), óhatatlanul (és nem először) jut eszembe a gombamérgezésről szóló kabaréjelenet, amelyben az ebédelő társaság, a halál kapujában tudva magát, kipakolja a családi szennyest.
Egyébként az Operaház nem nyolc évadon keresztül tartotta műsoron ezt a Turandotot. Én 1999 szeptemberében láttam először, amikor átplántálták az Operába (Misura Zsuzsa címszereplésével), és 2014 januárjában legutóbb, az Erkel színházi szériában (Rálik Szilviával). Tehát legalább 15, de inkább 20 éven át volt a Magyar Állami Operaház műsorán.

Az eset kapcsán nem tudok nem megemlékezni arról, hogy mialatt az Operaházban, később az Erkel Színházban a Nádasdy Kálmán, Mikó András, Fülöp Zoltán és Márk Tivadar nevével fémjelzett, pazar kiállítású Turandot ment (amely még az Erkel Színházban kihagyott színváltozás, a kulisszák megcsonkítása és rongyosra kopása idején is erősen hatott), mi sem volt természetesebb annál, hogy a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon nem az Operaház produkcióját láthatja a honi és külföldi közönség, hanem a színpad méreteihez és egyéb adottságaihoz igazodó, új rendezést, történetesen ugyancsak a zseniális Fülöp Zoltán eltérő, monumentálisabb, díszleteivel. Történt ez a Kádár-korszak mélyén, 1978 nyarán (Kazue Shimada címszereplésével), és az is természetes volt, hogy a produkció a következő nyáron is színre kerül (Berit Lindholmmal).
Mi van most, hogy a Szabad Tér Színház az Operaház és néhány vidéki színház korántsem kiemelkedő produkcióiból táplálkozik? Tort ül az alkotói és anyagi szegénység?

61713   sztalin 2019-06-07 14:20:58

https://hvg.hu/kultura/20190607_Kovalik_Balazs_Elhatarolodnom_a_nevemmel_kituzott_Turandot_szakmai_es_muveszi_szinvonalatol

 

és a válasz

 

https://hvg.hu/itthon/20190607_Szappanoperahaz__Brutalisan_nekimegy_Kovaliknak_az_Okovacs_vezette_Opera

 

Mindig van lejjebb. Kíváncsi leszek a produkcióra, no nem annyira hogy pénzt is adjak érte.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
Nincs mai ajánlat
A mai nap
született:
1917 • Robert Merrill, énekes († 2004)
1966 • Cecilia Bartoli, énekes
elhunyt:
1951 • Szergej Alekszandrovics Kuszevickij, karmester (sz. 1874)