vissza a cimoldalra
2019-06-17
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11348)
A csapos közbeszól (95)

Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61799)
Operett, mint színpadi műfaj (3936)
Erkel Ferenc (1058)
Momus-játék (5689)
Opernglas, avagy operai távcső... (20229)
Jonas Kaufmann (2389)
Új lemezek (99)
Élő közvetítések (7913)
Erkel Színház (10231)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1679)
Franz Schmidt (3349)
Pantheon (2355)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4504)
Kedvenc magyar operaelőadók (1118)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4362)
Beethovenről - mélyebben (694)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

61708   IVA • előzmény61694 2019-06-07 02:31:18

Mindig újdonság, amikor megjelenik egy sajtóhír arról, hogy meddig nem működik az Operaház biztosan.
Az Operaház jelenlegi rekonstrukciójában az volt a legellenszenvesebb, hogy nyitányként elkezdték szapulni az 1980-tól 1984-ig tartó felújítás hosszadalmasságát és igénytelenségét. Magam sem voltam elégedett az eredménnyel annak idején, aztán harminc éven át nem, de mindannyian tudjuk, milyen korban éltünk akkor, milyen pénzügyi lehetőségei voltak az államnak, és hogy akkor nem lehetett választani egy anyagilag kedvezőbb klímát, mert az épület bezárása halaszthatatlanná vált. Ez „elmúlt negyven év” című dalciklusba tartozó szöveg nem tűnt elegánsnak – amíg az Operaház nem tudja felmutatni a most gyorsabban és jobb minőségben elkészült rekonstrukciót. (Az eredeti elképzelés szerint egy teljes évadot sem vett volna igénybe!)
Azt nem emlegetik, hogy 1980-tól 1984-ig milyen példásam megőrizte az Operaház a társulatát, repertoárját és közönségét, milyen hősiesen látta el feladatát az Erkel Színház egyetlen operaépületként, heti akár 9-10 előadás abszolválásával.
A másik legellenszenvesebb dolog az, hogy az Operaház felújításával (amelynek időtartama és minősége nyilvánvalóan pénzkérdés elsősorban) egyidejűleg csapott bele az új kiszolgáló üzem és egy új játszóhely kialakításába. Ezt előtte kellett volna megtenni, rosszabb esetben utána. Legjobb esetben nem azon a helyen és nem úgy. Ez újabb visszatetsző csúszások és késedelmek lehetősége lett, amellyel éltek is.
Általában olyan nyilvánvaló, ugyanis látványos pénzszórás folyik, amely mellett az lenne a csoda, ha lehetne látni az operafelújítás végét.

61694   joska141 • előzmény61693 2019-06-06 10:04:00

Sajnos ebben semmi újdonság nincs. A világ bármely ilyen jellegű építményének felújítása sohasem marad az előzetesen becsült határidő és költségkereten belül.

Gondoljunk a berlini Staatsoper nálunk sokkal alaposabban előkészített felújítására. 2008-ban 2013-as befejezést terveztek, aztán 2017.végén már ténylegesen be is fejeződött. A költségek azt hiszem az előzetes becslés háromszorosára emelkedtek.

Ehhez képest mi abszolúte előkészítetlenül, irreálisan rövid, kerek évfordulókhoz kapcsolódó, hazafias határidőt állapítottunk meg, aztán csodálkozunk. A jelenlegi kormányelőterjesztés arról tanúskodik, hogy még évekkel a felújítás megkezdése után sem tudjuk, hogy tulajdonképpen mit is szeretnénk csinálni a Magyar Állami Operaház épületével/épületéből.

Sajnos az Erkel Színház jelenlegi, döbbenetes látogatottsági mutatói felvetik azt a kérdést, hogy egyáltalán szükség van-e Budapesten 2 azaz Kettő, illetőleg immár 3 operai produkciókat előadó házra?

Látjuk: az Operával szemben levő Balettintézet épülete évtízede használaton kívül van, a budapesti operai balett helyzete ettől függetlenül olyan amilyen, nem kívánom minősíteni. Mi a garancia, hogy egy szép, új operaház a budapesti opera jelenlegi helyzetét pozitív irányban fogja megváltoztatni?

Vesszőparipám Bécs, onnan veszem a példát. Érdekes módon ott is 3 házban lehet operát látni-hallani. De: a reprezentatív Staatsoper kezd „leülni”. Rövid időn belül már a harmadik levelet kapom, hogy a jövő évad előadásaira ilyen-olyan kedvezménnyel vásároljak jegyeket. Néhány éve ez még elképzelhetetlen volt.

A Volksoper kínálata nagyon vegyes opera, operett, musical, balett, de ennek ellenére én még ott teltházas előadást nem láttam. Bármikor mentünk, aznap estére mindig volt jegy.

A Theater an der Wien gyakorlatilag egy befogadó színház, nagyon réteg jellegű, alapos előzetes felmérés, közönségkutatás után mutatnak be, egész kiváló nemzetközi szereplőgárdával többnyire barokk operákat. Ott még irreálisan drága jegyárak mellett is, a teltház biztosított.

Látható, hogy ott kész, szakosodott, bejáratott épületek megléte mellett is küzdenek a változó közönségigényekkel. Mi ebből a helyzetből természetesen nem tanulunk, mi megmutatjuk, hogy…

61693   operaisiásza • előzmény61692 2019-06-06 09:06:13

Minél jobban elhúzódik az újranyitás időpontja, annál több újabb rejtett hibára deerül majd fény, ami tovább késlelteti majd a visszaköltözés lehetőségét.

61692   IVA 2019-06-06 03:46:31

Vagy figyelmetlenül nem találkoztam ezzel a kormányülés előtti hírrel a fórumon, vagy mások figyelmét is elkerülte:
https://www.napi.hu/ingatlan/operahaz-felujitas-ingatlan-kormany.685025.html?fbclid=IwAR06ksE-MK8Af25Q6fYRfkdznE0SxRg3dsjFLW39ggux008QSmbdjI1p8Ck
„Az Andrássy úti épületet a jelenlegi tervek szerint legkorábban 2021 őszén adhatják át a visszaköltöző dalszínháznak.”
Más megfogalmazásban: Budapesten még legalább két teljes évadon át csak az Erkel Színházban és az Eiffel Műhelyházban játszik az Operaház.
A kormányülés döntéséről mintha a média is hallgatna.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)

17:00 : Budapest
Erkel Színház

"Csillagóra évadzáró gálaest"

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

"Ács Dominika fuvola diplomakoncertje"
DEBUSSY: Syrinx
CSAJKOVSZKIJ: „Kuda, kuda vï udalilis” – Lenszkij áriája az Anyegin második felvonásából
Granik Anna (zongora)
MOZART: C-dúr andante, K. 315
Goda Sára (hárfa)
FRANK MARTIN: Ballade
Granik Anna (zongora)
J. S. BACH: a-moll fuvolaverseny, BWV 1056 (Gyönyössy Zoltán átirata az f-moll csembalóversenyből, Molnár Viktor hangszerelése)
Anima Musicae Kamarazenekar (koncertmester: G. Horváth László)
MOLNÁR VIKTOR: Contacts – ősbemutató
Anima Musicae Kamarazenekar (koncertmester: G. Horváth László)
Vezényel: Dobszay Péter
Ács Dominika (fuvola)

19:00 : Budapest
Óbudai Társaskör

Renkecz Kálmán (hegedű)
Óbudai Jubileumi Zenekar
Vezényel: Gazda Péter
BACH: Korálok a János-passióból, BWV 245
MOZART: F-dúr szimfónia, No. 6, K. 43
DECSÉNYI: Concertino hegedűre és ifjúsági vonószenekarra
HAYDN: e-moll „Gyász” szimfónia, No. 44, Hob. I:44
A mai nap
született:
1818 • Charles Gounod, zeneszerző († 1893)
1882 • Igor Fjodorovics Sztravinszkij, zeneszerző († 1971)
1958 • Derek Lee Ragin, énekes