Montanaro remek karmester, ez tényleg jó ötlet, miként Pál Tamással Mózes.
Ókovácsék nem rajonganak a belcantoért - ez már azért kiderülhetett az elmúlt évek alatt elég sovány volt a belcanto darabok színrevitele. Persze Ókovács majd erről is ír egy levelet Tatjána nénémnek, hogy mennyire nem így van. De csak jelzem, hogy van egy jó Lucia előadásunk vagy volt egy jó Luciánk, ami három év után jövőre már nem lesz műsoron és ki tudja, meddig pihentetik? A Hugenottákat is a keresztény évad alkalmából veszik le - ja, hogy az a kereszténység nem éppen leányálmos oldalát mutatja, csakhogy ez is része a vallástörténetnek. És Sába királynője miért nem lesz? Azért az se volt most rossz a MÜPA-ban. Lehetne Pál Tamással Mózes is koncertszerűen legalább pár alkalommal.
Carlo Montanaro megfelelő lenne. Most ő vezényli Az álarcosbál előadásokat.
Sümegi E Giselda??? Röser Orsolyának való.
A lombardokhoz Gardelli habitusú karmester kellene, Giseldaként Kolonits Klára és Sümegi Eszter egyaránt világszínvonalat jelentene. Tenorban Fekete Attila és Horváth István, basszusban Palerdi András és Cser Krisztián. A kisebb szerepekre bőven van megfelelő énekes.
Lélekemelő zene, a keresztény évadba igazán beleillett volna. Kár, hogy a Stiffelio is csak egy koncertszerű előadást kapott. A Luciát és az Hugenottákat nagy hiba volt levenni Kolonits Klára miatt, miként a Traviatát is.
Hogyne, termeszetesen, nagyonis, sot. Toscaval csupan arra utaltam, hogy sok olyan darab van, amiben templomi jelenet(ek) van(nak), imadkoznak-fohaszkodnak, ahitatos-szakralis (kereszteny) atmoszferajuk/jelenetei (is) van/nak azaz belefernek egy "Kereszteny operaevadba"... pl.akar a Tosca is, amirol megsem a vallas, a keresztenyseg jut a nezo eszebe. De akad meg nehany meglepo = nem kimondottan kereszteny-operapelda a Toscan kivul is ;-)
Na és a Lombardok??? Az első keresztes háborúban..... A Tosca már ezerszer hallott, miért nem olyat vesznek elő ami nem annyira ismert és gyönyörű.. Kolonits Klára szerepe lenne Giselda...
Toscát a keresztény évadba! A teljes első felvonás templomban játszódik, van benne Te Deum és Tosca az Úrhoz fohászkodik a Vissi d'arte-ban (is). Scarpia meg jobban tette volna, ha Tosca nem feledteti el vele Istent... ("Tosca, mi fai dimenticare Iddio!")..ma is élhetne, ha meg nem hal.
Tisztelt „Héterő”! Köszönöm az aktualizált Cato mondást. Sajnos én nem vagyok olyan otthonos a latin ragozásban, mint Ön. Válaszképpen maradok ezért csak az eredeti III.Edward mondásnál:
Honi soit qui mal y pense
A katolikus Spanyolország lányai, Carmen és Micaela nyilván keresztények voltak.
Egyikük szerelmesének fohászkodását gúnyolja:
CARMEN
«Taratata, mon Dieu! c'est la retraite!
Taratata, je vais être en retard!»
Vetélytársa, szegény, maga is fohászkodik:
MICAËLA
Ah! Seigneur,
vous me protégerez!
Ah! je dis, que rien ne m'épouvante, etc.
... protégez-moi, ô Seigneur!
Protégez-moi, Seigneur!
Tehát a Carmen a keresztény imák operája. Nem annyira, mint A lombardok, hanem csak ennyire.
Igyekszem Főigazgató Urat nem „simfolni”...
Kedves Jóska, tisztelettel ajánlom figyelmedbe - egyszerűsítés céljából - bármelyik beírásod végéhez:
Ceterum censeo Directorem esse delendam.
Újabb mai, operai hír az internetről:
Idézet a cikkből:
„A Nabucco, a Parasztbecsület és a Carmen koncertszerű előadásaival folytatódik az Opera belföldi turnéja a 2019/20-as keresztény évadban.
Az Opera következő, 2019-20-as keresztény évad tematikájához kapcsolódva újabb három népszerű opera jut el félig szcenírozott formában 22 megyeszékhelyre és megyei jogú városba.”
Ahhoz túlságosan tisztelem a kereszténységet (és természetesen bármelyik másik vallási formációt), hogy annak rovására valamilyen dehonesztáló vagy ironizáló megjegyzést írjak.
Azonban örömmel venném, ha valaki tájékoztatna a Carmen és a cikkben hivatkozott keresztény évad tematikájának kapcsolatáról.
Idézet a 61651.számú hozzászólásban közölt Ókovács Szilveszter nyilatkozatból:
„Az intézmény igazgatója a Hír TV Bayer Show című műsorában elmondta: bár állami intézményként pénzt nem ajánlhatnak fel a katedrális újjáépítéséhez….”
Ha elgondolom, hogy tavaly a Magyar Villamos Művek, mint állami intézmény több, mint 500 millió forintot ajánlott fel és küldött a Civil Összefogás Fórum részére, minden külön indoklás nélkül…
Ez – legalábbis számomra - kissé megkérdőjelezi Főigazgató Úr fent idézett nyilatkozatának realitását…
Franz Schmidt életét és zenei munkásságát a Fórum - Franz Schmidt (smaragd, 2015-05-10 14:52:59) http://momus.hu/forum.php?forumcat=479 mutatja be, ennek keretében itt eredeti dokumentumok találhatók első operájáról, a „Notre Dame”-ról is.
Az opera Franz Schmidt első zeneműve, amelyet 1902-1904 között komponált, ősbemutatója 1914-ben volt.
Franz Schmidt (Pozsony, Osztrák–Magyar Monarchia, 1874. december 22. – Perchtoldsdorf, Ausztria, 1939. február 11.) zeneszerző, cselló- és zongoraművész, kamarazenész, pedagógus, a Bécsi Zeneakadémia (Akademie für Musik und darstellende Kunst in Wien) igazgatója (1925-1927) majd rektora (1927-1931).
Franz Schmidt - a magyar származású osztrák zeneszerző - magyar nyelvű Wikipédia-oldala https://hu.wikipedia.org/wiki/Franz_Schmidt emlékére, 2019. február 11-én, halálának 80. évfordulóján jelent meg.
Franz Schmidt: „Notre Dame”
https://www.allmusic.com/album/release/franz-schmidt-notre-dame-mr0002720357
Az opera a YouTube-on ezen a felvételen hallgatható meg:
https://www.youtube.com/watch?v=gaqpv8mSX90 ( első rész)
https://www.youtube.com/watch?v=l4JVnZwhPeY (második rész)
Ókovács Szilveszter főigazgató úr a linken megtekinthető videó https://youtu.be/viO0SNWMnig 40:16 időponttól kezdődően eleveníti fel röviden Franz Schmidt azaz Schmidt Ferenc életének és zenei munkásságának néhány részletét és bemutatja a 2021-es hangfelvétel és felajánlása tervét.
Kedves Héterő, ezt valóban ebbe a topicba szántad? Emlékezetem szerint ez a botrányos dolog 2-3 évvel ezelőtt történt.
Ejnye-bejnye, az a kereszt! Bezzeg, ha csini félhold lett volna, mint a LIDL-csomagoláson, az nem okozott volna ekkora felbuzdulást.
Köszönöm a gyors választ.
Schmidt Ferenc Notre-Dame című dalművét játssza el és rögzíti lemezre a társulat.
Az intézmény igazgatója a Hír TV Bayer Show című műsorában elmondta: bár állami intézményként pénzt nem ajánlhatnak fel a katedrális újjáépítéséhez, jótékonysági előadást azonban szervezhetnek. Ezzel pedig hozzájárulnak majd a helyreállítás költségeihez.
„Arra gondoltunk, hogy 2021-ben, amikor egyébként a francia múzsának szentelt évad lesz, április 15-én, tehát a tűzeset második évfordulóján eljátsszuk Franz Schmidt, vagyis Schmidt Ferenc Notre-Dame című operáját, fölvesszük lemezre, ebből 2021 példányt legyártatunk, elküldjük a Notre-Dame plébániájára, és rájuk bízzuk, hogy mennyiért értékesítik. Az lesz a kérésünk feléjük csak, hogy ha volt a templomban magyar eredetű, vagy magyar vonásokkal bíró emlék, műtárgy, akkor esetleg a befolyt összeget fordítsák annak a helyrehozatalára” – mondta Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház igazgatója.
Ki lesz a karmester...?
Nem is vettem magamra. Másra gondoltam. Talán az illetékes magára veszi és átértékeli álláspontját. Mindenki tanulhat a saját hibájából vagy humánpolitikai döntéseiből...
Bejegyzéseim -tudtommal!- nem Önre vonatkoznak :-)
Bejegyzésem nem Önre vonatkozott.
A kérdés megfejtéséhez csak szűkíteni tudom a kört: én nem akarok beülni Ókovács Szilveszter helyére gőzerővel. Ettől függetlenül jegyzem meg, hogy az Erkel Színház Bernáth-büfé névre keresztelt, büfének alig használt, impozáns csarnokának ablakai mocskosak. A napokban jelezték, hogy a csapadék a Szahara homokjával fog keveredni: saras eső várható. Ez a katasztrófa elkerülte a II. János Pál pápa teret, most már nyugodtan meg lehet pucoltatni az ablakokat, elvégre jelenleg az Erkel Színház az ország első színháza.
Ugyanott a parkettára fekete fóliát ragasztottak, talán valamilyen játékhoz, elég ronda. A parketta különben is siralmas állapotban van, amióta felújították az épületet.
Bejegyzésem nem Önre vonatkozott.
Bocsi, én nem akarok senkit az Ökovács helyére beültetni, és azt sem írtam, hogy a fénykép ügy miatt Ő hibás lenne! Csak megfogalmaztam egy elvi álláspontot! Kérem, ne értelmezzen olyan tartalmat a szavaimba, amik nincsenek benne.
Az Operaház ezzel kapcsolatos (válasz)közleménye hvg.hu-n itt olvasható. Megjegyzem -össztűz nélkül- hogy nekem még mindig nem világos, hogyan kerülhetett a bárhonnan, bármilyen módon fölhasznált fotón a hölgy fülébe a kereszt. Ha jól olvastam, az eredeti fotón nem keresztet visel a fülében.
Das ist garnicht vermutlich.
Selten kommt es besseres nach...
Most már csak azt szeretném tudni, ki akar Őkovács Szilveszter helyére gőzerővel beülni? Elképesztő az össztűz!
Miközben felháborodtunk azon (egyébként jogosan!), hogy az Omega Együttes egy sikeres számát valakik adaptálták, előzetes engedély és jogdíjfizetés nélkül!
Mai hír az internetről:
https://24.hu/kulfold/2019/04/25/tudtan-kivul-kerult-egy-brazil-no-fenykepe-a-budapesti-opera-plakatjaira/
Tudtán kívül került egy brazil nő fényképe a budapesti Opera plakátjaira
A nő eredeti fotóját egyébként módosították a hirdetés készítői, fülbevalóját egy feszületre cserélték, valószínűleg az Operaház által meghirdetett keresztény évadhoz illően.
Hm…Illusztráció a kereszténységhez…
Erre is és IVA indító bejegyzésére is: igen a KÉREM és a KÖSZÖNÖM valamint még egy-két szó egyre inkább kikopik a köztudatból. Persze, a kulcs-szó a "kultúrnemzet" volt. Néha elgondolkodom, hogy mi még en bloc azok vagyunk-e? És most nem az egyes emberre, emberekre gondoltam, hanem úgy általában. Mert a PC mindenrt ural, és minden nem neki nem tetszőt irt.
Tündérlelkű lépcsőházi szomszédasszonyom, akivel kb 38 éve egy lépcsőházban lakunk, és szemünk láttára felnőtt lányai a mai napig kezitcsókolommal köszönnek - ahogy az én felnőtt gyermekeim is a régi nőlakóknak, és jó napot kívánokkal az újabbaknak, valamit a férfiaknak - nem győzi rászoktatni az unokáit a rendes köszönésre. Mert már az oviban azt tanulják, hogy "Jónapot"-tal köszönünk, de a kívánok szócskát már nem tanulják hozzá! Azt még talán tudomásul veszem, hogy a kezétcsókolom már idejétmúlt (miért is?) de hogy a jónapot kívánok miért nem jön össze, az már magas. Nem egyedi jelenség, az összes ovodás-iskolás csemete egy így köszön, már ha egyáltalán! Ha pedig bemegyek egy üzletbe, ami nem szupermarket és még eladószemélyzet van, a 20-as éveiben járó fiatalember vagy fiatal hölgy "Heló"-val köszön, és megkérdezi, mit adhatok NEKED? (kissé ősz vagyok, és látszik rajtam,hogy már elmúltam 25 éves!). Miközben a szomszédos országoban általában normálisan köszönnek, és Ausztriában még a "Grüssgott" is kijár minden nőnemű vásárlónak!
Sajnos nem tudom, melyik szóra gondolsz. Ha privátban megírod, szívesen válaszolok ott. Vagy talán mégis, ez: köszönöm? Én elég gyakran használom, itt a fórumon is.
Na igen, ez a kis magyar valóság.
Van egy tippem: A politikai korrektség bunkósbotját húzták elő, mert a kutya sem volt kíváncsi az előadásra.
Pedig minden kultúrnemzet nyelvkincsében létezik egy szó, ami arra az esetre való, hogy ha kapunk valamit (akár csak egy felbecsülhetetlen értékű javaslatot vagy egy hasznosíthatatlan tanácsot, vagy csupán a figyelem jelét), de nincs lehetőségünk vagy módunk spontán meghálálni. Ráadásul ez a szó, mint anyukám tanította, kimondva is, leírva is, ingyen van.
E fórumon ugyan nem nyilvános a Magyar Állami Operaház „képviselete”, de én írtam már az intézménynek néhány apró (nem szakmai) javaslatot polgári nevemmel és ahhoz tartozó elérhetőségemmel is, amelyet alkalmasint hasznosítottak, ám rendre kiderült, hogy azt a bizonyos szót nem ismerik.
A londoni színház -ingyenes- jegyoszt(ogat)ási gyakorlatát nyugodtan átvehetné MÁO is. Annyiban valószínűleg átvette, hogy "a bennfentesek tudják", most már csak az emailes ingyenjegy-igénylést kellene bevezetni, a bennfenteseknek fű alatt történő osztogatás helyett. Demokratikus(abb) volna és hatékonyabb is. Ja, hogy a presztizs....és a sokszor fél- és negyedházak, amiről itt a fórumon is sok szó esett már (és fog még) mindkét Ház számos előadásának kapcsán, az nem presztizs? Mármint presztizsveszteség...akkor már inkább az emailes vonal.
Megjegyzem, bár csak nemrég vagyok itt, többször javasoltam MÁO-nak a ma-este-féláron-oldalhoz való csatlakozást, jó ideig mindhiába. Aztán egyszer csak végre csatlakoztak. Nem kértem ötletdíjat...de még csak ingyenjegyet sem hálájuk jeléül, se emailben se máshogyan :-P
Ezt a bennfentesek tudják, mivel emailben kellet igényelni az ingyenes jegyeket és nem látunk jegytérképet.
Szerintem a következő évad műsora a leggyengébb mióa Ókovács van hatalmon az Operában. Szánalmasan gyenge és szánalmasan semmitmondó a tematikus évad terv. Egy keresztény évadban levették A hugenottákat - nyilván megérte anyagilag két évig játszani a darabot, megérte a bele fektetett munka humánerőforrás is. Ha már keresztény évad: egyetlen egy bibliai témájú opera se fog futni A Luciát is levették. De legalább a Bánk bán megint tenor-verzióban fut majd.
hányan váltottak jegyet rá?
Úgy tudom, az új játszóhelyen jelenleg - mivel a terület jelentős része még építési terület - nincs parkolási lehetőség az előadásra érkezőknek. Később, az új évadban(?) elvileg lesz.
A Hackney Empire Színház Londonban nem tűrte a rasszista előadást.
A jövő évad műsortervének átfutása alapján elég nehéz lenne ezt a műsortervet kereszténynek nevezni, de ez legyen a legnagyobb baja. Ismétlem: Teljesen vallástalan emberként csak röhögök a kereszténység látszólag minden áron történő nyomatásán. Ténylegesen csak akkor lennék felháborodva, ha a keresztény vallásosság látványos istentiszteletre járással való fitogtatását követelnék meg a legkisebb állami állás betöltőjétől is.
Némi (megalapozott) kétséggel viseltetem az új játszóhellyel szemben. Akad-e 400 ember, aki kizötyög akár a BKV szárnyain, akár saját kocsival a Kőbányai útra? Lesz például az utóbbiaknak parkolóhely? (Egye fene, a napokban felderítem.)
Le kellene már állítani ezt az össztüzet. Valakik nagyon be akarják darálni a főigazgatót. Ő is ember, tévedni tévedett, hibázni hibázott, de tette a dolgát. Ezek a támadások összeroppanthatják, de ha jön helyette más, azt is ki fogják kezdeni. HÁJ óta állandó a cirkusz Kinek jó ez? Jó lenne végre béke, nyugalom. Hagyni kellene a főigazgatót békességben dolgozni, nem a minisztépriumba járni állandóan fúrni. Ha a munkáltatója elégedetlen vele, úgyis megteszi a szükséges intézkedéseket.
Talán többször -talán sosem elégszer- leírtam már, hogy MÁO nálunk mindig olyan volt mint csepp vízben a tenger. Nincs ez másként napjainkban sem. Ha a fenntartó -azaz a kormányzat- "keresztény évadot" hirdet, akkor nosza rajta jó katonák Opera, ott is "keresztény évadot" hirdetnek. Miként már korábban kiderült, a "polgári Magyarország" csak egy hívószó volt, egy politikai termék, hasonlóképpen olyan vélemények is napvilágot láttak, miszerint a kereszténység (is) politikai termék lett Magyarországon. Bővebben erről pl. itt és itt. A "keresztény évad" e politikai terméknek a...khm...művészi (??) leképeződése az Operaházban és másutt, pl. színházi terepen is. Tiszta szerencse MÁO számára, hogy az iszlám itthon egyelőre nem vált politikai termékké vagy ha igen, akkor negatív értelemben. Iszlám évadot ugyanis elég nehéz lenne összehozni az Operában. (Bár semmi nem lehetetlen.)
Bocs, ha legközelebb a Traviata vagy a Manon Lescaut kerül műsorra, akkor nyilatkoznak, hogy a - finoman fogalmazva - kitartott nő, kurtizán, stb szerves része identitásuknak? Vagy egy orosz opera esetén a jobbágy-lét? Mert Oroszországban a jobbágyság az 1850-es évek második felében szűnt meg!
Egy krónikus hazudozó, aki másokat is bűnre csábít (kényszerít?), keresztény évadot hirdet! :((
Az itt olvasható cikk szerint a legtöbb keresztény a világon Afrikában él. Egy másik cikk szerint afrikai kapcsolataink a keresztény értékekre, a keresztény örökségre alapozva fejleszthetők. Tovább haladva e magasztos gondolat mentén: a Porgy és Besst immár föl lehetne sőt: föl kellene venni az Operaház keresztény évadának műsorába, hiszen az (Amerikában kereszténnyé vált) afro-amerikaiakat az egyre inkább kereszténnyé váló Afrikából transzportálták Amerikába és a benne közreműködő honi művészek jelentős része aláírta, hogy "az afroamerikai tudat az identitásu(n)k részét képezi, és ez így is van." Körbeértünk, minden rendben van és logikus, nemde? Úgyhogy irány az Erkel Színház!