vissza a cimoldalra
2019-12-14
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11457)
A csapos közbeszól (95)

Házy Erzsébet művészete és pályája (4628)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (62020)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3538)
musical (189)
Operett, mint színpadi műfaj (4182)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2997)
Élő közvetítések (8277)
Franz Schmidt (3480)
Kimernya? (3376)
Balett-, és Táncművészet (5940)
Belcanto (933)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (194)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1822)
Lisztről emelkedetten (981)
Társművészetek (1536)
Zenei események (1007)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

61615   joska141 • előzmény61612 2019-04-09 09:52:07

Restellem magam, megfogadtam, nem foglalkozom Főigazgató Úr most már mindennapossá váló megnyilvánulásaival. De azért szeretném felhívni a figyelmet a 81612.számő hozzászólásban közzétett 2/108.számú levéláriában foglalt két „gyöngyszemre”:

Idézet a szövegből: Az opera összművészeti műfaját 400 éve Firenzében szinte laboratóriumi körülmények között kilötybölő mindenféle művész az ókori Európa örökségének és a keresztény jelen időnek metszetében létezett.

Eddig úgy tudtam, hogy a „lötyböl” szó a pohárba kitöltött bor fogyasztás előtti forgatását, lötykölését jelenti. Az opera műfajával ezt a szót eddig semmilyen módon sem tudtam párosítani, Főigazgató Úr jóvoltából ez most sikerült.

A másik idézet más kevésbé profán, azt mondhatjuk, szerencsétlen fogalmazás, ízléstelen: „szezon végi tematikus KeresztFesztbe

A „KeresztFeszt” szó hangzásilag a „keresztre feszítés” kifejezéssel rokon. Ennek további értelmezéséről, tematikával, szezonvéggel kapcsolatos alkalmazásáról inkább nem írok.

 

 

 

 

 

61612   Búbánat • előzmény61611 2019-04-08 23:59:48

Ahol az ateista is keresztény, avagy néhány szelíd szó az új évad elé

ÓKOVÁCS SZILVESZTER2019.04.08. 12:38 Origo.hu

ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA – 2/108. levélária
Kedves Tatjána Néném!

„Amikor Keresztény Évadot hirdetünk, nem vallásos, nem ájtatos, végképp nem a más meggyőződésűt kirekesztő gondolkodás vezet, hanem az, hogy együtt értsük meg: az ókori Hellász és Róma értékei, valamint a zsidóság története és könyvei nyomán támadt az új, immár krisztusi ember, aki nemcsak kereszténnyé lett, de európaivá is a történelem folyamán. És több ezer esztendő kincsestára védendő érték, ám ha fel sem ismerjük, ha azonosítani se bírjuk, miképp is bírhatnánk, védhetnénk?

És történhet bármi, az európai ember kulturális genomjából kitörölhetetlen a kereszténység talaján álló közössége más európai nemzetekkel, s mindez alapértéke kultúránknak, annak a kimagasló szellemi, művészeti teljesítménynek, amely az egész világra megtermékenyítő hatással van ma is. Ez az évszázadokon át hömpölygő viszonyulás, a keresztény gyökerekből való táplálkozás, és az ebből sarjadó artisztikum csúcsteljesítménye maga az opera és a balett műfaja: mindez pedig tőről metszetten európai, s ezzel keresztény értékünk is.

Mozart Szöktetés-ében a renegát basa megkegyelmez őt tönkre tévő ellensége fiának, aki ráadásul szíve hölgyét is csaknem megszöktette: halálnak halálára juttatni is bőven lenne ok, végül mégis feltolul a keresztényi megbocsátás. De ugyanez a más, a szemet-szemért elv alapján álló kultúrák számára érthetetlen bűnbocsánat itatja át Az álarcosbál utolsó felvonását – és mi maradna kedvenc Diótörő-nkből, ha kivonnánk belőle a karácsony (nálam sic!) varázsának rejtelmes, várakozástól vibráló kulisszáit? (Szándékosan „indirekt” produkciókat említek, amelyeket nem válogattunk a szezon végi tematikus KeresztFesztbe.)

Kulturális és morális értelemben az európai ember nem tud kibújni „keresztény bőréből”. A kereszténység nemcsak vallás, liturgia, hanem jog, erkölcs és rend is. Az opera összművészeti műfaját 400 éve Firenzében szinte laboratóriumi körülmények között kilötybölő mindenféle művész az ókori Európa örökségének és a keresztény jelen időnek metszetében létezett. Azóta minden, ami e műfajokban (operában, balettben) létrejött, kapcsolatot tart a kereszténységgel. Lehet, hogy ünnepli, lehet, hogy reformálná, vitatná, tagadná, üldözné. Lehet kármelita Blanche, lehet Stiffelio, Tannhäuser, Mefistofele, vagy akár a Poppea Nérója is: az igazodási pont, a kereszt mindig ugyanaz.

Semmi más nem célunk e szezonnal, minthogy a választott tematika addicionális fényforrása révén elménkbe és szívünkbe fejgépezze, miféle szellemi, lelki kinccsel is rendelkezünk a maga sokszínűségében, s hogy az iránytű hegye nemcsak azt mutatja meg, merre a jó és a rossz, észak és dél, de közvetve azt is, merre nyugat, merre kelet. Így a Jobb Latornak és Klingsornak, nyugatnak és keletnek is szüksége van iránytűre.

És lesz, aki az évadpremiereken, fesztiválon (és határon) túli előadásainak, programjainak százait értetlenül nézi: „normális” operaszezon ez csak, mitől volna keresztény? És e nagy felismerés illik a kezdősor idézetére rímként csengeni, hisz nehéz dolgunk tényleg nem volt ám. Péterfillér, tamáskodás, pálfordulás, júdáspénz és hegyibeszéd, no meg kanosszajárás és a többi reflexes villámima, a „Jézusom!”, az „Úristen!” és a „Szent ég!", meg a „Szűzanyám!” hallatán is azt mondom ma már:

„Valójában minden európainak minden évada keresztény.”

[,,,] 

61611   Búbánat • előzmény61610 2019-04-08 23:51:45

Poppea megkoronázásától István, a királyig terjed az Opera Keresztény Évada

"467 nagytermi és turnéelőadás, 21 bemutató, köztük szcenírozott oratórium, akrobatákkal tarkított musicalopera és könnyűzenei előadókat is felvonultató balettprodukció színesíti a palettát a Magyar Állami Operaház 2019/2020-as tematikus évadában. Az új szezonban mutatkozik be az Eiffel Műhelyház, az Erkel Színházban egy darabon belül két szerepben tér vissza Erwin Schrott, Tannhäusert énekel Peter Seiffert, míg Komlósi Ildikó, Kálmándy Mihály, Ferruccio Furlanetto, Nino Machaidze és Michael Volle gálaesteken lép a budapesti közönség elé."

61610   Búbánat • előzmény61609 2019-04-06 13:41:02

Hamarosan megtudjuk. Szerintem, várjuk ki a következő operaévadról a "hivatalos"  tájékoztató közreadását…

61609   operaisiásza • előzmény61608 2019-04-06 12:29:19

Milyen operai program lesz még a MÜPÁ-ban? MÁO-ra gondolok.

61608   Búbánat • előzmény61607 2019-04-06 10:44:13

Erről nincs infóm...

61607   operaisiásza • előzmény61606 2019-04-06 10:41:21

Stiffelio mikor lesz?

 

61606   Búbánat • előzmény61604 2019-04-06 10:39:46

A Mefistofele előadása - az Operaház produkciójában - a Müpában lesz megtartva: 2020. január 9-én.  Úgy gondolom, koncertszerű formában adják majd. 

61604   lujza • előzmény61599 2019-04-06 02:11:49

De hol lesz Mefistofele? Mert az Erkelben el nem fér, hacsak újra nem rendezik?

61599   Búbánat 2019-04-03 19:31:55

Azt már tudni lehet, hogy újra lesz Boito: Mefistofele..., aztán 

Eifman/Rachmaninov: Karamazov testvérek (balett)

Kálmándy30 Operagála

Műsorajánló
Mai ajánlat:
10:00 : Budapest
Zeneakadémia, Előadóterem

"Liszt-kukacok Akadémiája"

11:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő
Mesebalett három felvonásban

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Kállai Ernő (hegedű), Varga István (cselló), Csalog Gábor (zongora)
"Beethoven összes zongoratriója 2."
BEETHOVEN: G-dúr trió, op. 1/2
BEETHOVEN: Esz-dúr trió, op. 70/2

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

MOZART: A varázsfuvola

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: Bohémélet

19:00 : Budapest
Festetics Palota Tükörterme

Falvai Sándor (zongora)
CSAJKOVSZKIJ: Dumka, op. 59,
BEETHOVEN: f-moll szonáta, op. 2 no. 1,
MUSZORGSZKIJ: Egy kiállítás képei

19:00 : Budapest
Belvárosi Szent Mihály templom

"Organ & Choir"

19:00 : Budapest
Pesti Vigadó

Bíró Zsófia (fuvola)
Zuglói Filharmónia
Vezényel: Ménesi Gergely
SCHUBERT: 6. C-dúr szimfónia
VIRÁGH ANDRÁS GÁBOR: Fuvolaverseny
SCHUBERT: C-dúr nyitány olasz stílusban
BEETHOVEN: I. C-dúr szimfónia

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Baráti Kristóf (hegedű)
Anima Musicae Kamarazenekar
Vezényel: Baráti Kristóf
BEETHOVEN: 1. (G-dúr) románc, op. 40
BEETHOVEN: 2. (F-dúr) románc, op. 50
BARTÓK: Divertimento, BB 118
BRAHMS: 4. (e-moll) szimfónia, op. 98

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Révész Richárd (zongora), Szentpáli Roland (tuba)
Sárik Péter Trió
Talamba Ütőegyüttes
Budafoki Dohnányi Zenekar
Vezényel: Hollerung Gábor
GYÖNGYÖSI LEVENTE: Sinfonia concertante négy ütőjátékosra és zenekarra
CSAJKOVSZKIJ: A diótörő - The Swinging Nutcracker (átdolgozás)

19:30 : Budapest
Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templom

Keszei Bori, Ducza Nóra, Bakos Kornélia, Kéringer László, Jekl László (ének)
Gesztesi Tóth László (orgona)
Belvárosi Kántorátus (karigazgató: Gesztesi Tóth László)
Savaria Barokk Zenekar
Vezényel: Németh Pál
Barokk Karácsony
HÄNDEL: F-dúr orgonaverseny op. 4. No. 4.
MOZART: Exultate, jubilate KV 158a
BACH: Magnificat BWV 243
17:00 : Martonvásár
Brunszvik-kastély

Balog Evelin, Ittzés Zsuzsanna, Kunszeri Márta, Menyhárt Zsuzsanna (fuvola, altfuvola)
Maros Ádám (vibrafon)
MOZART: Adagio and Rondo K 617.
BACH: Siciliano
BACH: Largo
DEBUSSY: Arabesque I-II.
IGOR LESNIK: First Toy
VIVALDI: Aria "Sento in Seno" from the Opera "Tieteberga" RV737.
PACHELBEL: Canon
CSAJKOVSZKIJ: Diótörő "Dance of the Mirlitons"
Angels We Have Heard on High...

19:00 : Debrecen
Kölcsey Központ

Vilde Frang (hegedű), Truls Mørk (cselló)
Budapesti Fesztiválzenekar
Vezényel: Sir Mark Elder
FINZI: Levélhullás, op. 20
BRAHMS: a-moll kettősverseny, op. 102
BERLIOZ: Fantasztikus szimfónia, op. 14
A mai nap
történt:
1925 • A Wozzeck bemutatója (Berlin)
született:
1922 • Németh Amadé, karmester, zeneszerző († 2001)
elhunyt:
1788 • Carl Philipp Emanuel Bach, zeneszerző (sz. 1714)