vissza a cimoldalra
2019-11-15
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11449)
A csapos közbeszól (95)

Magyar Rádió operafelvételei és operaközvetítések – magyar előadóművészekkel (995)
Kimernya? (3282)
Élő közvetítések (8238)
Kedvenc magyar operaelőadók (1148)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3503)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1801)
Franz Schmidt (3454)
Erkel Színház (10352)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4457)
Simándy József - az örök tenor (633)
Pantheon (2445)
Szentély az isteni Anna Nyetrebko-nak (2944)
Plácido Domingo (919)
Balett-, és Táncművészet (5939)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4607)
Mi újság a ZAK-on és a hazai koncerttermekben? (300)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

61589   Edmond Dantes • előzmény61588 2019-03-24 21:57:57

A végleges színlap megmenthet egyes kritikusokat is. Többször olvastam már lebukott kritikusokról, akik előző esti előadás megbetegedett szereplőjéről írtak, "persze" rosszakat. Legutóbb Krénusz József kettes számú MET-es memoárkönyvében említ egy ilyen esetet. Az illetőnek a New York Times-beli állásába került a csúnya baki, majd nemsokára teljesen lekerült a pályáról, elzüllött  és földi élete is viszonylag fiatalon lezárult.

61588   IVA • előzmény61585 2019-03-23 04:27:11

Magára adó színházban illik a fogadócsarnok feltűnő helyén látható táblán feltüntetni a legfrissítettebb, már nem változó színlapot. (A szórólapokért köszönet jár az Operának, de a szereposztás nemegyszer még azok nyomtatása után változik.) Az Erkel Színház előcsarnokában az utóbbi években két monitor szolgált erre, bár egy hosszabb castot nem lehetett végigolvasni, olyan hamar reklámra váltott a monitor. Azért írok erről múlt időben, mert újabban az egyik képenyőn csak reklám látható, a másik nem működik. Legutóbb tegnap is tapasztaltam ezt.

61585   joska141 • előzmény61581 2019-03-22 06:52:43

Tisztelt „IVA”! Köszönöm a kiegészítést. Sajnos az emlékezetem rostáin már csak egy-egy szó maradt meg az akkori nyilatkozatokból. De a kettős szereposztásokra még azért emlékszem, mert az egyes bemutatók/felújítások plakátjai voltak ilyenek: szépen, három oszlopban a szereposztás. A hírdetőoszlopokon (hol vannak már azok is?) magasan voltak, mindig ágaskodnom kellett, hogy jól olvashassam. És hol vannak már az ilyen plakátok? Szerencsére a bécsi Opera valamit megőrzött ebből, hiszen az aktuális, napi szereposztások még mindig ilyen jellegű, nagy plakátokon jelennek meg körbe az Opera épületén.

61581   IVA • előzmény61575 2019-03-22 04:00:03

Szerencsére azóta is, ma is gyakoribb a bemutatók, felújítások kettős szereposztása.
Ama gesztus a fiatal művészek felé pontosabban azt jelentette, hogy olyanok kapták a premiert, akik az adott szerepet először éneklik. Így jutott Carmen szerepe is Szabó Anitának az 1965. február 25-i premieren, amelyet, korabeli jó szokás szerint, egyenesben közvetített a rádió. (Komlóssy a másik szereposztásban lett újból Carmen.) Gardelli produkciója volt ez, ő vezényelte az első 10 előadást. Ferencsik János és Lukács Ervin folytatta a szériát. Egyébként döbbenettel nézem a feljegyzésemet: abban az évadban a bemutatótól június 26-ig 20-szor adták a Carment! (A főpróbával együtt 21-szer.)

61575   joska141 • előzmény61574 2019-03-21 12:19:09

A "fiúk" az egyik felújításnál Ilosfalvy Róbert és Simándy József voltak, így ebben a sorrendben. Akkor még kettős szereposztásban mentek a bemutatók/felújítások. Még az Operaház közleményére is emlékszem, hogy a meglepetésszerű első szereposztás "gesztus" a színház fiatal művésze felé.

61574   Edmond Dantes • előzmény61573 2019-03-21 09:58:42

Persze, csak tegnap nem tettem ki a szmájlit ;-)  legelső operám volt a Carmen, Komlóssyval, Orosz Júliával, a "fiúkra" már nem emlékszem. Emlékszem viszont a Carmen Jones-filmre, amit  gyerekkoromban vetítettek. A szomorú életű, korán eltávozott Dorothy Dandridge alakította Carment, Don José azaz "Joe" a most 92 éves, mozgalmas életű Harry Belafonte volt.

61573   IVA • előzmény61568 2019-03-21 03:34:49

OFF: Elsőre azért nekem Mérimée és Bizet Carmenje „ugrik be”, de felkavaró élményem volt a ¡Ay Carmela! című filmdráma is, elsősorban Carmen Maura szépsége és szeretetre méltósága (valamint a gyerekkoromban oly sokszor hallott dal) miatt.

61568   Edmond Dantes • előzmény61563 2019-03-20 15:10:49

Légy szíves kedves IVA, prezentáld a Carmen bulgur bulgár ... na szóval a Carmen bolgár fordítását, különben lesz itt nemulass! Én lejjebb csupán id. Ábrányi Emil magyar fordításából másoltam be 1-2 sort, főleg a "Sok fecsegés tovaszáll, tovalebben" tetszett meg. Jó szívvel ajánlo(tta)m Tatjána unokaöccsének a legutóbbi episztolája óta.

PS Ki is az a Carmen? Elsőre a remek Carmen Maura neve ugrik be, sok filmben láttam.

61563   IVA • előzmény61561 2019-03-19 19:25:57

Kedves Héterő, ne maszatoljunk. Bocsáss meg, nekem a Carment végiggondolnom sem szükséges, úgy ismerem. A Carmen felvonásai nincsenek képekre tagolva, hiszen mind a négy felvonása egy-egy kép (szín). (A jelenet nem ugyanaz a fogalom. A drámai személyek színre lépése, illetve onnan való távozása szerint tagolódik jelenetekre akár ugyanaz a kép.)
A Carmen első képei tehát: az első felvonás (tér a dohánygyár előtt) és a második felvonás (Lillas Pastia kocsmájának enteriőrje).

61561   Héterő • előzmény61559 2019-03-19 09:36:03

Nem gondoltad végig, kedves IVA.
A női kar az 3-ik vagy a 4-ik (sőt:esetleg 5-ik, a számozás az előadás-módtól függ, van például /2 -változat is...) képben szólal meg először. Ott sem az elején.

Dans l'air, nous suivons des yeux la fumée, la fumée...
Nagyjából negyedóra után az opera kezdetétől számítva.

A Kati-féle beírás sánta kutyázása pedig erősen bizonyítja a cikkben írtakat. A cikket bíráló jelen állítás ugyan téves, de azonnal és boldogan vicsorogva csap le a szitoklehetőségre az arra hajlamos, csak bele lehessen rúgni megint az Operába.

A tények azonban makacs dolgok:
VALÓBAN NINCS NŐI KAR AZ ELSŐ KÉPEKBEN.

61559   IVA • előzmény61558 2019-03-19 04:39:50

„A cikk sugalmazásával szemben a Carmen első képeiben csak férfikar számára írt szólamot a zeneszerző, így ott értelemszerűen a női kar nem sztrájkoló művészei még nem tudhattak megjelenni”
Ezek szerint a cigaretta-kórust és a dohánygyári munkáslányok vitáját nem a női kar számára írta Bizet, hanem csak nekem.

61558   Búbánat 2019-03-18 20:18:33

Kapcs.: a  61522. sorszám bejegyzésében található link

Ránk jár a sztrájk, avagy ahogy a magyar sajtó tűvé teszi az igazságot

ORIGO2019.03.17. 15:00

Kedves Tatjána Néném!

"Biztosan megvan annak az oka, hogyha valaki, egy sajtómunkás az Operába mar, nem igazság puzzle összerakását tervezi el, hanem azonnal tényezőként, hadviselő félként száll be – és belénk. Megszokhatatlan, de az is, hogy akkor meg szelektív süketség éri el, ha az intézményi válasz megérkezik. Ahány ház, annyi szokás, de mintha minden orgánum azon ügyeskedne, miként tudná eltussolni azt a hangot, amelyet a római jog még mint a másik fél meghallgatásának kötelező kellékét írt elő."

Műsorajánló
Mai ajánlat:
17:00 : Budapest
Régi Zeneakadémia, Kamaraterem

Japán - Dél-Koreai - Magyar kamaraest
CSAJKOVSZKIJ: Az évszakok, op. 37a – 11. November: Trojka
Kim Min-Ji (zongora)
BARTÓK: Román népi táncok, BB 68 (Székely Zoltán átirata)
Park Eun-Kyung (hegedű), Kim Min-Ji (zongora)
KODÁLY: Szonatina csellóra és zongorára, op. 4
Balázs Emma (cselló), Kovács Kálmán (zongora)
LISZT: Szerelmi álmok – 3. O lieb, o lieb, so lang du lieben kannst (Mark Skalmer átirata)
Kwoun Hyun-Jin (cselló), Kim Min-Ji (zongora)
DOHNÁNYI: C-dúr rapszódia, op. 11/3
Kiss Petra (zongora)
CHOI SUNG-HWAN: Arirang Fantasy (átirata zongoratrióra)
Park Eun-Kyung (hegedű), Kwoun Hyun-Jin (cselló), Kim Min-Ji (zongora)
Koreai népzene – Sangryeongsan
Kang Seuk-Ju (Pee-Ree)
POPPER: Requiem, op. 66
Balázs Emma, Kwoun Hyun-Jin, Mizuno Yuya (cselló), Kikuchi Reiko (zongora)
J.W. LEE: Koreai népdal szvit
Kang Seuk-Ju (Pee-Ree), Park Eun-Kyung (hegedű), Kwon Hyun-Jin (cselló), Kim Min-Ji (zongora)
MENDELSSOHN: Dal szöveg nélkül, op. 109
Balázs Emma (cselló), Kikuchi Reiko (zongora)
RAHMANYINOV: Keringő és Románc
Kikuchi Reiko, Kiss Petra, Lee Sang-Cheol (zongora)
BARTÓK: Zongoraötös, BB 33 – 4. Poco a poco più vivace
Park Eun-Kyung, Molnár Zsuzsanna (hegedű), Kökényessy Zoltán (brácsa), Mizuno Yuya (cselló), Kim Min-Ji (zongora)

18:00 : Budapest
Bartók Emlékház

Kállai Ernő (hegedű), Varga István (cselló), Csalog Gábor(zongora)
"Beethoven összes zongoratriója 1."
Esz-dúr trió, op. 1/1
B-dúr trió klarinétra, csellóra és zongorára, op. 11
D-dúr („Geister”) trió, op. 70/1

19:00 : Budapest
ERöMŰVHÁZ

Baráti Kristóf (hegedű)
Camerata Pelsonore Kamarazenekar
RAMEAU: Platée szvit
MENDELSSOHN: d-moll hegedűverseny
JANÁČEK: Idyll

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Henning Kraggerud (hegedű), Jean-Guihen Queyras, Perényi Miklós (cselló), Várjon Dénes, Simon Izabella (zongora), Vigh Andrea (hárfa), Kolonits Klára (ének)
Kuss Quartet: Jana Kuss, Oliver Wille (hegedű), William Coleman (brácsa), Mikayel Hakhnazaryan (cselló)
kamara.hu – Utas és holdvilág
kamara.hu/2 – éjszaka
A Zeneakadémia kamarazenei fesztiválja
BELLINI: Tizenöt dal – 6. Torna, vezzosa Fillide, 14. Per pietà bell'idol mio, 15. Ma rendi pur contento
CHOPIN: cisz-moll noktürn, op. posth (Henning Kraggerud hegedű-zongoraátirata)
DONIZETTI-ZABEL: Szóló a Lammermoori Lucia című operából
CHOPIN: g-moll cselló-zongora szonáta, op. 65
SCHUBERT: C-dúr vonósötös, D. 956

19:00 : Budapest
Erkel Színház

PUCCINI: A nyugat lánya

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Ránki Dezső (zongora)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Rajna Martin
SCHUMANN: Bevezetés és allegro appassionato, op. 92
HAYDN: D-dúr zongoraverseny, Hob. XVIII:11
BEETHOVEN: 2. (D-dúr) szimfónia, op. 36

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Orgonaestek Virágh Andrással (operaénekesekkel és hangszeres művészekkel)
A mai nap
született:
1942 • Daniel Barenboim, karmester, zongorista
elhunyt:
1787 • Christoph Willibald Gluck, zeneszerző (sz. 1714)
1963 • Reiner Frigyes, karmester (sz. 1888)