vissza a cimoldalra
2019-08-23
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11433)
A csapos közbeszól (95)

Plácido Domingo (779)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61869)
Végveszélyben a komolyzene a Magyar Rádióban? (469)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3395)
Társművészetek (1345)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4551)
László Margit (209)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1742)
Franz Schmidt (3410)
Opernglas, avagy operai távcső... (20298)
Balett-, és Táncművészet (5871)
Élő közvetítések (8083)
A nap képe (2142)
Magyar Televízió opera-, balett- és operett közvetítései - hazai produkciók (1330)
Operett, mint színpadi műfaj (4044)
Simándy József - az örök tenor (621)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

61578   Edmond Dantes • előzmény61577 2019-03-21 19:05:00

Köszönöm. 2014-ben még nem voltam itt, infód alapján rákerestem az említett adatbázisra, itt van vagyis itt nincs, sehol nincs. És ahogy olvaslak, ami volt, az egy nagy kis kamu volt, ti. még kamunak is kicsi: a) korlátozott körű (R.Strauss) b) helyhez kötött (MÁO épülete) c) korlátozott körnek (helybe látogatók-nézők) d) megszűnt-eltűnt a köz számára. Egyébként biztosan szép volt, jó volt. MÁO-ban úgy látszik még nem fedezték fel a regisztrált virtuális-netes adatbázis látogatást, még R. Straussra szűkítve sem. Öt év alatt sikerült azt is leépíteni, ami volt.

61577   Búbánat • előzmény61576 2019-03-21 17:37:34

Richard Strauss Magyar Királyi/Állami Operaházban játszott valamennyi színpadi alkotásáról a DigiTár opera-adatbázis már 2014-ben teljes körű adatokkal szolgált számomra.  Legalábbis Strauss vonatkozásában a „full” feltöltés rendelkezésre állt. Magam is használtam a rendszert, ebből profitáltam itt, amikor Házy Erzsébet Strauss-operáiban játszott alakításaira vonatkozó adatgyűjtést végeztem; a DigiTar használatával tudtam kiegészíteni, teljesebbé tenni a Házyval kapcsolatos ill. Házyra vonatkozó, korábbi adatfelvitelemet a topicjában.  

Idemásolom onnan a 2014. szeptember 14-i bejegyzésemet (2997. sorszám)   

„A DigiTárat, a digitális archívumot már üzembe helyezték az Operaház előcsarnokában: kihelyezett két tableten sok-sok adat lekérdezhetővé vált. Egyelőre Richard Strauss Pesten színre került valamennyi operájára vonatkozó anyag megtekintése lehetséges. Később – az ígéretek szerint – ez a program az Opera honlapjáról is elérhető lesz.
A program használatával, érintőképernyőn, kutathatjuk a teljes Richard Strauss-játszás adatait (színlap, művész, énekes, táncos, rendező, karmester, a bemutatók és előadások helye, ideje, előadás-fotók, recenzió részletek stb.) Ez a hozzáférés hasznos lesz számomra is: lehetővé teszi, hogy kiegészítsem és/vagy korrigáljam Házy Erzsébet szereplésével bemutatott három R. Strauss-opera előadásainak hiányos forrásokból lejegyzett adatait. Itt a topicban fokozatosan teljessé teszem Házy operafellépéseinek számát – mindenekelőtt az említett R. Strauss művekre kiterjedően látok ehhez hozzá: az összes előadás időpontjára, a teljes szereposztásra, a karmester megnevezésére mostantól kezdve forráshű adatokból látok rá, frissíthetem az eddigieket, pótolhatom, ami kimaradt.
(Persze, a DigiTár minden érdeklődő részére szabadon rendelkezésre áll, más, az Operában fellépett művészekre ugyanígy rákereshetünk.)

Karcag Márton az Opera Magazin legújabb számában a digitális archívum elkészült programját mutatja be az olvasónak, de ezen túl a további fejlesztések irányát is körvonalazza. Mint mondja, „ahhoz, hogy a DigiTár teljessé váljon legalább tíz-tizenöt évi munka hátra van.
A rendszerbe csak pontos és ellenőrzött adatok kerülhetnek, ez pedig nem egyszerű feladat. Egyetlen előadás szereposztását három helyen kell ellenőrizni.”

Ehhez most hozzáteszem: Idővel, sajnos, a DigiTár adatbázishoz való közönség-hozzáférést lehetetlenné tette az Opeta menedzsmentje:  az Operaház előcsarnokában elhelyezett,  ezzel a programmal feltöltött,  érintőképernyős tableteket „eltüntették”  a pultokról, azt megelőzte az informatikai adatrendszerbe való belépés letiltása/zárolása.

Az engedéllyel rendelkező személyek nyilván a mai napig tudják használni ezt az adatbázist – de az „utca embere” úgy látszik, ebből már az ötödik éve ki van rekesztve.  

61576   Edmond Dantes • előzmény61575 2019-03-21 14:34:48

Nem ők voltak, talán -de ez csak tipp- Mátray Ferenc volt Don José. Vajh' egyszer elkészül-e még a mi életünkben MÁO digitális archivuma vagy legalább eljutnának vele valameddig...Nem muszáj rögtön -pesti szlenggel- "fullba tolni", de legalább kezdenék már el. Nem hinném, hogy megoldhatatlan feladat vagy hogy nincsen rá anyagi és emberi forrás.

61575   joska141 • előzmény61574 2019-03-21 12:19:09

A "fiúk" az egyik felújításnál Ilosfalvy Róbert és Simándy József voltak, így ebben a sorrendben. Akkor még kettős szereposztásban mentek a bemutatók/felújítások. Még az Operaház közleményére is emlékszem, hogy a meglepetésszerű első szereposztás "gesztus" a színház fiatal művésze felé.

61574   Edmond Dantes • előzmény61573 2019-03-21 09:58:42

Persze, csak tegnap nem tettem ki a szmájlit ;-)  legelső operám volt a Carmen, Komlóssyval, Orosz Júliával, a "fiúkra" már nem emlékszem. Emlékszem viszont a Carmen Jones-filmre, amit  gyerekkoromban vetítettek. A szomorú életű, korán eltávozott Dorothy Dandridge alakította Carment, Don José azaz "Joe" a most 92 éves, mozgalmas életű Harry Belafonte volt.

61573   IVA • előzmény61568 2019-03-21 03:34:49

OFF: Elsőre azért nekem Mérimée és Bizet Carmenje „ugrik be”, de felkavaró élményem volt a ¡Ay Carmela! című filmdráma is, elsősorban Carmen Maura szépsége és szeretetre méltósága (valamint a gyerekkoromban oly sokszor hallott dal) miatt.

61568   Edmond Dantes • előzmény61563 2019-03-20 15:10:49

Légy szíves kedves IVA, prezentáld a Carmen bulgur bulgár ... na szóval a Carmen bolgár fordítását, különben lesz itt nemulass! Én lejjebb csupán id. Ábrányi Emil magyar fordításából másoltam be 1-2 sort, főleg a "Sok fecsegés tovaszáll, tovalebben" tetszett meg. Jó szívvel ajánlo(tta)m Tatjána unokaöccsének a legutóbbi episztolája óta.

PS Ki is az a Carmen? Elsőre a remek Carmen Maura neve ugrik be, sok filmben láttam.

61563   IVA • előzmény61561 2019-03-19 19:25:57

Kedves Héterő, ne maszatoljunk. Bocsáss meg, nekem a Carment végiggondolnom sem szükséges, úgy ismerem. A Carmen felvonásai nincsenek képekre tagolva, hiszen mind a négy felvonása egy-egy kép (szín). (A jelenet nem ugyanaz a fogalom. A drámai személyek színre lépése, illetve onnan való távozása szerint tagolódik jelenetekre akár ugyanaz a kép.)
A Carmen első képei tehát: az első felvonás (tér a dohánygyár előtt) és a második felvonás (Lillas Pastia kocsmájának enteriőrje).

61561   Héterő • előzmény61559 2019-03-19 09:36:03

Nem gondoltad végig, kedves IVA.
A női kar az 3-ik vagy a 4-ik (sőt:esetleg 5-ik, a számozás az előadás-módtól függ, van például /2 -változat is...) képben szólal meg először. Ott sem az elején.

Dans l'air, nous suivons des yeux la fumée, la fumée...
Nagyjából negyedóra után az opera kezdetétől számítva.

A Kati-féle beírás sánta kutyázása pedig erősen bizonyítja a cikkben írtakat. A cikket bíráló jelen állítás ugyan téves, de azonnal és boldogan vicsorogva csap le a szitoklehetőségre az arra hajlamos, csak bele lehessen rúgni megint az Operába.

A tények azonban makacs dolgok:
VALÓBAN NINCS NŐI KAR AZ ELSŐ KÉPEKBEN.

61559   IVA • előzmény61558 2019-03-19 04:39:50

„A cikk sugalmazásával szemben a Carmen első képeiben csak férfikar számára írt szólamot a zeneszerző, így ott értelemszerűen a női kar nem sztrájkoló művészei még nem tudhattak megjelenni”
Ezek szerint a cigaretta-kórust és a dohánygyári munkáslányok vitáját nem a női kar számára írta Bizet, hanem csak nekem.

61558   Búbánat 2019-03-18 20:18:33

Kapcs.: a  61522. sorszám bejegyzésében található link

Ránk jár a sztrájk, avagy ahogy a magyar sajtó tűvé teszi az igazságot

ORIGO2019.03.17. 15:00

Kedves Tatjána Néném!

"Biztosan megvan annak az oka, hogyha valaki, egy sajtómunkás az Operába mar, nem igazság puzzle összerakását tervezi el, hanem azonnal tényezőként, hadviselő félként száll be – és belénk. Megszokhatatlan, de az is, hogy akkor meg szelektív süketség éri el, ha az intézményi válasz megérkezik. Ahány ház, annyi szokás, de mintha minden orgánum azon ügyeskedne, miként tudná eltussolni azt a hangot, amelyet a római jog még mint a másik fél meghallgatásának kötelező kellékét írt elő."

Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
BMC, Koncertterem

A Budapesti Fesztiválzenekar Harsonakvartettje és barátaik:
Juhász István, Hiroyuki Kurogane, Szakszon Balázs, Sztán Attila, Wagner Csaba
A Hungarian Trombone Bootcamp 2019 fesztivál résztvevői
Wolfgang Amadeus Mozart, Hidas Frigyes, Claude Debussy, Johann Sebastian Bach, Balogh Sándor és John Williams művei

19:30 : Budapest
Pesti Vigadó

Szalonna és Bandája (Zenekarvezető: Pál István Szalonna)
Radics Ferenc és Zenekara
Lendvay József (hegedű)
Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Ertüngealp Alpaslan
"A magyar hegedű története"
VECSEY FERENC: Cascade
HUBAY JENŐ: Csárdajelenet –No. 5 - „Hullámzó Balaton tetején…”
SARASATE: Cigánydalok
BARTÓK: 1. rapszódia

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Virágh András (orgona)
18:00 : Edelény
L'Huillier-Coburg-kastély

Szentpáli Roland, Lukács Gergely (tuba)
Miskolci Szimfonikus Zenekar
vezényel: Antal Mátyás
Kastély-szerenád borkóstolóval
VIVALDI: a-moll kettősverseny
BOCCHERINI: B-dúr csellóverseny
SCHUBERT: V. (B-dúr) szimfónia

19:00 : Edelény
L'Huillier-Coburg-kastély

Gaál-Wéber Ildikó (ének)
Miskolci Szimfonikus Zenekar
vezényel: Antal Mátyás
GLUCK: Iphigenia Auliszban – nyitány
HAYDN: Arianna a Naxos
MOZART: Ombra felice K.255
BEETHOVEN: I. szimfónia

20:00 : Paks
Evangélikus templom

Dr. Balatoni Sándor (orgona), Beregi András (tuba)
BOËLMANN: Gótikus szvit
MARCELLO: d-moll oboaverseny – 1. és 3. tétel
BACH: G-dúr concerto (Ernst versenyműve alapján)
BACH: Air (a D-dúr zenekari szvitből)
WALTHER: h-moll Concerto (Vivaldi versenyműve alapján)
LISZT: Hosanna
VIERNE: A Westminster harangjai