Bejelentkezés Regisztráció

Mi újság a Magyar Állami Operaházban?


61586 Edmond Dantes 2019-03-22 09:22:46 [Válasz erre: 61582 IVA 2019-03-22 04:25:55]

Köszönöm. A román baritonra emlékszem, de csak későbbről. Lehet, hogy Szőnyi Ferenc énekelte első Don Josémat.


61585 joska141 2019-03-22 06:52:43 [Válasz erre: 61581 IVA 2019-03-22 04:00:03]

Tisztelt „IVA”! Köszönöm a kiegészítést. Sajnos az emlékezetem rostáin már csak egy-egy szó maradt meg az akkori nyilatkozatokból. De a kettős szereposztásokra még azért emlékszem, mert az egyes bemutatók/felújítások plakátjai voltak ilyenek: szépen, három oszlopban a szereposztás. A hírdetőoszlopokon (hol vannak már azok is?) magasan voltak, mindig ágaskodnom kellett, hogy jól olvashassam. És hol vannak már az ilyen plakátok? Szerencsére a bécsi Opera valamit megőrzött ebből, hiszen az aktuális, napi szereposztások még mindig ilyen jellegű, nagy plakátokon jelennek meg körbe az Opera épületén.


61584 IVA 2019-03-22 04:38:20 [Válasz erre: 61579 gézamalac 2019-03-21 23:33:24]

Én azt tartom valószínűnek, hogy nem ügyelve az egzakt kifejezésre, a kifogását akarta erősíteni.


61583 IVA 2019-03-22 04:34:23 [Válasz erre: 61577 Búbánat 2019-03-21 17:37:34]

Tíz-tizenöt év, átszámítva más időegységre: három-négy parlamenti ciklus.


61582 IVA 2019-03-22 04:25:55 [Válasz erre: 61576 Edmond Dantes 2019-03-21 14:34:48]

Az archívum elkészültéig hadd valószínűsítsem én a tippedet. Nem csak Orosz Júlia állt vissza hamar Micaela szerepébe, hogy aztán ő énekelje leggyakrabban. 1965. november 21-én Mátray Ferenc lett a régi-új Don José. Azon az estén Dan Jordacescu énekelte Escamillót m. v., viszont Szabó Anita volt Carmen. Másnaptól Faragó Andrással bővült a torreádorok választéka, Melis György és Palócz László mellett, és abban az évadban többször is szerepelt együtt Komlóssy, Orosz Júlia és Mátray. Amikor Ilosfalvy elhagyta a produkciót, Szőnyi Ferenc is beállt tizedesnek.


61581 IVA 2019-03-22 04:00:03 [Válasz erre: 61575 joska141 2019-03-21 12:19:09]

Szerencsére azóta is, ma is gyakoribb a bemutatók, felújítások kettős szereposztása.
Ama gesztus a fiatal művészek felé pontosabban azt jelentette, hogy olyanok kapták a premiert, akik az adott szerepet először éneklik. Így jutott Carmen szerepe is Szabó Anitának az 1965. február 25-i premieren, amelyet, korabeli jó szokás szerint, egyenesben közvetített a rádió. (Komlóssy a másik szereposztásban lett újból Carmen.) Gardelli produkciója volt ez, ő vezényelte az első 10 előadást. Ferencsik János és Lukács Ervin folytatta a szériát. Egyébként döbbenettel nézem a feljegyzésemet: abban az évadban a bemutatótól június 26-ig 20-szor adták a Carment! (A főpróbával együtt 21-szer.)


61580 IVA 2019-03-22 03:39:07 [Válasz erre: 61574 Edmond Dantes 2019-03-21 09:58:42]

A Carmen Jonest csak akkor láttam, amikor a tévé sugározta. Csalódás volt számomra: nem az a kivételes eset, amikor az operát élvezni tudom nem operai hangokkal.


61579 gézamalac 2019-03-21 23:33:24 [Válasz erre: 61570 IVA 2019-03-21 02:36:04]

Valószínűbbnek tartom, hogy amennyiben felvonást értett volna alatta, felvonást  mondott volna, nem képet. Mint ahogy mondhatja valaki, hogy Carment a negyedik kép végén szúrják le és az is korrekt lenne, de sokkal valószínűbb, hogy negyedik felvonást fog inkább mondani.


61578 Edmond Dantes 2019-03-21 19:05:00 [Válasz erre: 61577 Búbánat 2019-03-21 17:37:34]

Köszönöm. 2014-ben még nem voltam itt, infód alapján rákerestem az említett adatbázisra, itt van vagyis itt nincs, sehol nincs. És ahogy olvaslak, ami volt, az egy nagy kis kamu volt, ti. még kamunak is kicsi: a) korlátozott körű (R.Strauss) b) helyhez kötött (MÁO épülete) c) korlátozott körnek (helybe látogatók-nézők) d) megszűnt-eltűnt a köz számára. Egyébként biztosan szép volt, jó volt. MÁO-ban úgy látszik még nem fedezték fel a regisztrált virtuális-netes adatbázis látogatást, még R. Straussra szűkítve sem. Öt év alatt sikerült azt is leépíteni, ami volt.


61577 Búbánat 2019-03-21 17:37:34 [Válasz erre: 61576 Edmond Dantes 2019-03-21 14:34:48]

Richard Strauss Magyar Királyi/Állami Operaházban játszott valamennyi színpadi alkotásáról a DigiTár opera-adatbázis már 2014-ben teljes körű adatokkal szolgált számomra.  Legalábbis Strauss vonatkozásában a „full” feltöltés rendelkezésre állt. Magam is használtam a rendszert, ebből profitáltam itt, amikor Házy Erzsébet Strauss-operáiban játszott alakításaira vonatkozó adatgyűjtést végeztem; a DigiTar használatával tudtam kiegészíteni, teljesebbé tenni a Házyval kapcsolatos ill. Házyra vonatkozó, korábbi adatfelvitelemet a topicjában.  

Idemásolom onnan a 2014. szeptember 14-i bejegyzésemet (2997. sorszám)   

„A DigiTárat, a digitális archívumot már üzembe helyezték az Operaház előcsarnokában: kihelyezett két tableten sok-sok adat lekérdezhetővé vált. Egyelőre Richard Strauss Pesten színre került valamennyi operájára vonatkozó anyag megtekintése lehetséges. Később – az ígéretek szerint – ez a program az Opera honlapjáról is elérhető lesz.
A program használatával, érintőképernyőn, kutathatjuk a teljes Richard Strauss-játszás adatait (színlap, művész, énekes, táncos, rendező, karmester, a bemutatók és előadások helye, ideje, előadás-fotók, recenzió részletek stb.) Ez a hozzáférés hasznos lesz számomra is: lehetővé teszi, hogy kiegészítsem és/vagy korrigáljam Házy Erzsébet szereplésével bemutatott három R. Strauss-opera előadásainak hiányos forrásokból lejegyzett adatait. Itt a topicban fokozatosan teljessé teszem Házy operafellépéseinek számát – mindenekelőtt az említett R. Strauss művekre kiterjedően látok ehhez hozzá: az összes előadás időpontjára, a teljes szereposztásra, a karmester megnevezésére mostantól kezdve forráshű adatokból látok rá, frissíthetem az eddigieket, pótolhatom, ami kimaradt.
(Persze, a DigiTár minden érdeklődő részére szabadon rendelkezésre áll, más, az Operában fellépett művészekre ugyanígy rákereshetünk.)

Karcag Márton az Opera Magazin legújabb számában a digitális archívum elkészült programját mutatja be az olvasónak, de ezen túl a további fejlesztések irányát is körvonalazza. Mint mondja, „ahhoz, hogy a DigiTár teljessé váljon legalább tíz-tizenöt évi munka hátra van.
A rendszerbe csak pontos és ellenőrzött adatok kerülhetnek, ez pedig nem egyszerű feladat. Egyetlen előadás szereposztását három helyen kell ellenőrizni.”

Ehhez most hozzáteszem: Idővel, sajnos, a DigiTár adatbázishoz való közönség-hozzáférést lehetetlenné tette az Opeta menedzsmentje:  az Operaház előcsarnokában elhelyezett,  ezzel a programmal feltöltött,  érintőképernyős tableteket „eltüntették”  a pultokról, azt megelőzte az informatikai adatrendszerbe való belépés letiltása/zárolása.

Az engedéllyel rendelkező személyek nyilván a mai napig tudják használni ezt az adatbázist – de az „utca embere” úgy látszik, ebből már az ötödik éve ki van rekesztve.  


61576 Edmond Dantes 2019-03-21 14:34:48 [Válasz erre: 61575 joska141 2019-03-21 12:19:09]

Nem ők voltak, talán -de ez csak tipp- Mátray Ferenc volt Don José. Vajh' egyszer elkészül-e még a mi életünkben MÁO digitális archivuma vagy legalább eljutnának vele valameddig...Nem muszáj rögtön -pesti szlenggel- "fullba tolni", de legalább kezdenék már el. Nem hinném, hogy megoldhatatlan feladat vagy hogy nincsen rá anyagi és emberi forrás.


61575 joska141 2019-03-21 12:19:09 [Válasz erre: 61574 Edmond Dantes 2019-03-21 09:58:42]

A "fiúk" az egyik felújításnál Ilosfalvy Róbert és Simándy József voltak, így ebben a sorrendben. Akkor még kettős szereposztásban mentek a bemutatók/felújítások. Még az Operaház közleményére is emlékszem, hogy a meglepetésszerű első szereposztás "gesztus" a színház fiatal művésze felé.


61574 Edmond Dantes 2019-03-21 09:58:42 [Válasz erre: 61573 IVA 2019-03-21 03:34:49]

Persze, csak tegnap nem tettem ki a szmájlit ;-)  legelső operám volt a Carmen, Komlóssyval, Orosz Júliával, a "fiúkra" már nem emlékszem. Emlékszem viszont a Carmen Jones-filmre, amit  gyerekkoromban vetítettek. A szomorú életű, korán eltávozott Dorothy Dandridge alakította Carment, Don José azaz "Joe" a most 92 éves, mozgalmas életű Harry Belafonte volt.


61573 IVA 2019-03-21 03:34:49 [Válasz erre: 61568 Edmond Dantes 2019-03-20 15:10:49]

OFF: Elsőre azért nekem Mérimée és Bizet Carmenje „ugrik be”, de felkavaró élményem volt a ¡Ay Carmela! című filmdráma is, elsősorban Carmen Maura szépsége és szeretetre méltósága (valamint a gyerekkoromban oly sokszor hallott dal) miatt.


61572 IVA 2019-03-21 03:21:37 [Válasz erre: 61567 Héterő 2019-03-20 13:07:46]

Sajnos ma mindenki az eredetivel törődik. Rossz, rosszabb és még rosszabb rendezések mentek, mennek franciául (ó!...). Még szerencse, hogy több száz jól megrendezett előadás magyarul ment, és ezzel is törődik még valaki.


61571 IVA 2019-03-21 03:03:50 [Válasz erre: 61566 Héterő 2019-03-20 12:07:41]

Kedves Héterő, ha a Carmen eredeti szövegének egészét ide másolod, akkor sem tudsz meggyőzni arról, hogy az opera, bár számos (és számozott) jelenetből áll, négy felvonáson keresztül mindössze 4 képből. A scène ugyan helyszínt is jelent, egy drámai szövegben viszont jelenetet. A Carmenben – a zenéje és a dramaturgiája stb. mellett az is csodálatos, hogy míg Mérimée novellájában valóságos utazást teszünk Spanyolhonban, az operában mindössze 4 (azaz négy) helyszínre sűríti a cselekményt.
OFF: A „bulgár emberek” miatt nem korholtalak, csak megijegyeztem az észrevételemet. Meg sem jegyeztem volna, ha nem lennél nyelvi szakmai tekintély ezen a fórumon.
Az ország nevében és a jelzőben mutatkozó magánhangzóeltérés a magyar nyelvhelyesség kívánalma. Mellőzése nem indokolható azzal, hogy más nyelvekben nem nincs kétalakú használata a szónak. (A balett szavunk írásán sem változtatunk azért, mert a nyugati nyelvekben másképp írják.)


61570 IVA 2019-03-21 02:36:04 [Válasz erre: 61564 gézamalac 2019-03-20 08:37:00]

Szövegreklamációmban a főigazgatónak arra az állítására szorítkoztam, amely szerint „a Carmen első képeiben csak férfikar számára írt szólamot a zeneszerző”. Az „első képeket” már azért is az első két felvonásként értelmezem, mert ha a sztrájkfelhívás a 17 és 20 óra közötti időre szólt, az egy 18 órakor kezdődő előadás esetében az első két felvonást érinti. (Nem csak az első 15-20 percet.)


61569 Kati 2019-03-20 18:43:57 [Válasz erre: 61563 IVA 2019-03-19 19:25:57]

Így van. Az első felvonás az egyben egy kép, a direktor nem jelenetekről beszélt.


61568 Edmond Dantes 2019-03-20 15:10:49 [Válasz erre: 61563 IVA 2019-03-19 19:25:57]

Légy szíves kedves IVA, prezentáld a Carmen bulgur bulgár ... na szóval a Carmen bolgár fordítását, különben lesz itt nemulass! Én lejjebb csupán id. Ábrányi Emil magyar fordításából másoltam be 1-2 sort, főleg a "Sok fecsegés tovaszáll, tovalebben" tetszett meg. Jó szívvel ajánlo(tta)m Tatjána unokaöccsének a legutóbbi episztolája óta.

PS Ki is az a Carmen? Elsőre a remek Carmen Maura neve ugrik be, sok filmben láttam.


61567 Héterő 2019-03-20 13:07:46 [Válasz erre: 61565 Edmond Dantes 2019-03-20 10:04:24]

Francia nyelvről magyar sandára fordította E.D.

Eredeti (hátha még valaki törődik az eredetivel):
Le doux parler des amants, - C'est fumée!
Leurs transports et leur serments, - C'est fumée!

Az udvarlók szép szava: - füst!
Rajongásuk, esküvésük: - füst!


61566 Héterő 2019-03-20 12:07:41 [Válasz erre: 61563 IVA 2019-03-19 19:25:57]

"...boldogan vicsorogva csap le a szitoklehetőségre az arra hajlamos," amint láthatod.

Tehát a vita úgy kezdődött, hogy a "direktor" (ahogy itt tisztelik egyesek) - visszaütött.
Az itt megnyilatkozók némelyike szerint tudatlanságát nem menti, súlyos felelőtlenségét csak tovább fokozza, hogy nem a momus néhány szakértője által preferált fogalmakkal él, hanem képes volt (a nyilván ütődött) szerző szövegkönyvét forgatni.

Elnézésedet kérem én is, kedves IVA, a maszatolásomért. Engem is megtévesztett ez az ilyen-olyan Bizet, mert össze-vissza maszatolt a Carmen-libretto megzenésítése ürügyén..

Acte Premier

→  Scène Première
____  Moralès, Micaela, Soldats, Passants
1. Introduction
2. Air et Choeur (Scène et Pantomime)
3. Marche et Choeur des gamins
→  Scène II
____  Les mêmes, Don José, Le Lieutenant
Choeur des Gamins
Avec la garde montante
→  Scène III
____  Le Lieutenant, Don José
(La cloche de la manufacture se fait entendre.)
→  Scène IV
____  Don José, Soldats, Jeunes Gens et Cigarières
→  Scène V
____  Les mêmes, Carmen
→  Scène VI
____  José ( Dialogue)
→  Scène VII
____  Don José, Micaëla

Egyszer már korholtál hasonlóan. Azt mondtad:
"Bulgária fővárosában bolgár emberek laknak."
Българите живеят в столицата на България.
- mondják maguk, a saját nevüket illetően nyilván tudatlan ъolgárok, így mindmáig tévesen hivatkoznak magukra - meg nem hallgatván a magyar nyelvet "ápolók" logikus, meggyőző érvelését. :-)

Kiemelt státuszú Carmen-szakértőknek:
van a momuson még néhány fórumozó, aki szintén hallott a Carmen című operáról; nyugalom, nekem például a postás unokasógora mesélt a darabról, aki saját szemével látta.


61565 Edmond Dantes 2019-03-20 10:04:24

Mottó: "nem volt taggyűlés". MÁO-ra vetítve: "nem volt sztrájk". És Főigazgató Úr talán nem volt újságíró? Mert ha volt, neki kell(ene) legjobban tudnia, hogy mindig minden újság "folyamatosan frissíti" a cikkét. Száz, kétszáz éve is hanyatt-homlok rohantak az újságírók a friss és még frissebb cikkel, hogy megelőzzék a konkurenciát, ma sincs másként (net!). Arról nem szólva, hogy manapság mindennapos a "kérdeztük X-et, adásunkig nem válaszolt/ak"-fordulat a médiában. Mármint a valódi médiában. Sajtónak álcázott egyedek "gyorsak"..mint a sánta kutya.

A Carmen 1. felv.-ban (ami 1 kép) id. Ábrányi Emil fordításában a "munkáslányok" így szólalnak meg először: " Úgy illan a könnyû füst, mint a szellõ". Pár sorral lejjebb ezt éneklik: "Sok fecsegés tovaszáll, tovalebben". Lehet, hogy még ennél a sornál sem énekelt a kórus? Vagy csak "Szilveszter levélíró" nem hallotta, nem hallja, nem írta meg Tatjána nénjének?


61564 gézamalac 2019-03-20 08:37:00 [Válasz erre: 61563 IVA 2019-03-19 19:25:57]

Bár a szóhasználat valóban pontatlan (egy helyszín, egy díszlet az egy kép), abban egyetértés mutatkozik, hogy a darab első 15-20 percéről beszélünk. A kérdés az, hogy az első felvonás valóban takaréklángon ment-e, mint a cikkben áll és csak részleges volt-e a kórus jelenléte (la fumée előtt/után, taratata stb.). Illetve, megadta-e a Ház az előadást ilyen formában megtekinteni nem kívánó fizető nézőknek a távozás lehetőségét, a jegyár visszatérítése mellett.


61563 IVA 2019-03-19 19:25:57 [Válasz erre: 61561 Héterő 2019-03-19 09:36:03]

Kedves Héterő, ne maszatoljunk. Bocsáss meg, nekem a Carment végiggondolnom sem szükséges, úgy ismerem. A Carmen felvonásai nincsenek képekre tagolva, hiszen mind a négy felvonása egy-egy kép (szín). (A jelenet nem ugyanaz a fogalom. A drámai személyek színre lépése, illetve onnan való távozása szerint tagolódik jelenetekre akár ugyanaz a kép.)
A Carmen első képei tehát: az első felvonás (tér a dohánygyár előtt) és a második felvonás (Lillas Pastia kocsmájának enteriőrje).


61562 Kati 2019-03-19 11:48:04 [Válasz erre: 61561 Héterő 2019-03-19 09:36:03]

Lehet a kétperces képek számozásán rugózni, de akinek a 15. perc nem a darab eleje, még Carmen megjelenése előtt, az a művet nem ismeri. Szőrszálhasogatás. (A kutya meg a hazug érvényes egyébként is.)


61561 Héterő 2019-03-19 09:36:03 [Válasz erre: 61559 IVA 2019-03-19 04:39:50]

Nem gondoltad végig, kedves IVA.
A női kar az 3-ik vagy a 4-ik (sőt:esetleg 5-ik, a számozás az előadás-módtól függ, van például /2 -változat is...) képben szólal meg először. Ott sem az elején.

Dans l'air, nous suivons des yeux la fumée, la fumée...
Nagyjából negyedóra után az opera kezdetétől számítva.

A Kati-féle beírás sánta kutyázása pedig erősen bizonyítja a cikkben írtakat. A cikket bíráló jelen állítás ugyan téves, de azonnal és boldogan vicsorogva csap le a szitoklehetőségre az arra hajlamos, csak bele lehessen rúgni megint az Operába.

A tények azonban makacs dolgok:
VALÓBAN NINCS NŐI KAR AZ ELSŐ KÉPEKBEN.


61560 Kati 2019-03-19 09:20:00 [Válasz erre: 61559 IVA 2019-03-19 04:39:50]

-:))))))

A direktor azt hiheti, hogy az origót csak olyanok olvassák, akik a Carment életükben nem látták, hallották, de ebben is téved. (A hazug embert könnyebb utolérni, mit a sánta kutyát.)


61559 IVA 2019-03-19 04:39:50 [Válasz erre: 61558 Búbánat 2019-03-18 20:18:33]

„A cikk sugalmazásával szemben a Carmen első képeiben csak férfikar számára írt szólamot a zeneszerző, így ott értelemszerűen a női kar nem sztrájkoló művészei még nem tudhattak megjelenni”
Ezek szerint a cigaretta-kórust és a dohánygyári munkáslányok vitáját nem a női kar számára írta Bizet, hanem csak nekem.


61558 Búbánat 2019-03-18 20:18:33

Kapcs.: a  61522. sorszám bejegyzésében található link

Ránk jár a sztrájk, avagy ahogy a magyar sajtó tűvé teszi az igazságot

ORIGO2019.03.17. 15:00

Kedves Tatjána Néném!

"Biztosan megvan annak az oka, hogyha valaki, egy sajtómunkás az Operába mar, nem igazság puzzle összerakását tervezi el, hanem azonnal tényezőként, hadviselő félként száll be – és belénk. Megszokhatatlan, de az is, hogy akkor meg szelektív süketség éri el, ha az intézményi válasz megérkezik. Ahány ház, annyi szokás, de mintha minden orgánum azon ügyeskedne, miként tudná eltussolni azt a hangot, amelyet a római jog még mint a másik fél meghallgatásának kötelező kellékét írt elő."


61557 Klára 2019-03-18 18:20:59 [Válasz erre: 61556 operaisiásza 2019-03-18 08:21:22]

Elég szomorú, ha már itt tartunk!


61556 operaisiásza 2019-03-18 08:21:22 [Válasz erre: 61555 IVA 2019-03-18 01:02:52]

Biztos van, de Fekete Attila tudja, hogy azzal csak még többet ártana magának, ha tényleg konfliktushelyzetről van szó.


61555 IVA 2019-03-18 01:02:52 [Válasz erre: 61553 bermuda 2019-03-17 09:22:36]

És ilyenkor nem akad egy újságíró, aki interjút készítene vele...


61554 Kati 2019-03-17 19:36:21 [Válasz erre: 61549 tiramisu 2019-03-16 15:22:32]

Van olyan, hogy egy énekes munkanélküli szeret lenni? Hogy nem akar énekelni? Mert szerintem nincs. Természetesen Fekete Attila AKARNA énekelni.


61553 bermuda 2019-03-17 09:22:36 [Válasz erre: 61550 operaisiásza 2019-03-16 19:27:33]

Egy operás oldalon olvastam:Konfliktusba került a vezetőséggel, s elvették az előadásait..


61552 IVA 2019-03-17 05:08:58 [Válasz erre: 61534 shiva 2019-03-14 17:51:19]

Tisztelt Shiva!
Nekem sem rokonszenves az a hatalmi harcokból és személyes indulatokból kitört válság, amely zavart hozott ennek a kis országnak az egykor kiváló és méltán legendás eredményeket felmutató balettoktatási és -utánpótlási rendszerében, hagyományaiban. És – mint a balett-topicban kifejtettem – ugyanúgy nem rokonszenves a médiában és a közbeszédben immár unalmassá, sőt nevetségessé vált zengzetes szavak, címek divatja, amely immár nem kiemeli, hanem devalválja a figyelemre érdemes eredményeket. Ám ha Ön New Yorkból figyel bennünket, tudhatja, hogy ezt a divatot nem ma, nem a magyar táncéletben és nem a Duna TV-ben találták ki, hanem még az „antanttól” kaptuk ajándékba, mint a shimmyt.
Nem akarom védelmembe venni a „Nemzeti Balettintézetet”, sem annak létrehozását, de attól, hogy egy képzés fizetős, alsó- vagy középszintű és nem felsőfokú, még nem nevezhető amatőrnek. Ezt az ottani oktatók képzettsége és művészi előélete kizárja!
A hozzászólása végére írt üzetetét több okból is kifogásolnom kell. A műsorvezető nem (vagy csak ritkán) azonos a felelős szerkesztővel. Ugyanakkor a felelős szerkesztőt, főszerkesztőt stb. is csak feljelentés esetén vonják felelősségre, esetleg. A balettnövendék sikerének ügyetlen, reklámcélú felhasználása nem igazságszolgáltatási súlyú „hazugság”, ha egyáltalán az. Nézi Ön más magyarországi televíziók hír- és vitaműsorait is? Nos, azokhoz képest ez, szakszerűen szólva, kutyafüle.
Fenyegető hangú üzenetéről jut eszembe: két és fél kormányciklussal korábban egy azóta visszavonult fórumozótárs engem fenyegetett azzal, hogy kormányváltás esetén éhen fogok halni. Hozzászólásom tanúsítja, hogy nem lett igaza. Ugye, tudja, hogy Magyarországon most is, folyamatosan van kultúra? Az ellenkezőjét esetleg az állíthatja, aki az Operaház New York-i turnéján éppen A hattyúk tavát nézte meg, szerencsétlenségére, mert az sajnos operabalettünk szégyenfoltja. De ettől még lehet és van kultúra Magyarországon, az Erkel Színház itthoni balett- és operaelőadásain is, más színházakban, a mozikban, az irodalomban és az alkotó művészet területein is. Mindez persze, egy másik kontinensen szitkozódva, úgy látszik, nem látszik.


61551 nickname 2019-03-16 20:16:42

Én már azt sem értem, hogy miután elnékelte a szerepet májusban Fekete Attila, az előző évadban miért kellett feltétlenül a bariton Bánk? Miért nem énekelte Fekete és László Boldizsár a premier két szereposztásában s miért nem Fekete Attilával vitték ki a darabot tenor főszereplővel New Yorkba? Merthogy Ókovács tett rá utalást, hogy ez az új Bánk bán Amerikai számára is készült és tudták, hogy László Boldizsár Asszád lesz, tehát kényszer is volt a bariton Bánk. Vajh miért nem lehetett a bemutató Bánkja Fekete? Akár a szólam leszállítása árán is, ha túl magas volt neki az eredeti magasságokban a tenor szólam? Nem lett volna nagy dolog. 


61550 operaisiásza 2019-03-16 19:27:33 [Válasz erre: 61549 tiramisu 2019-03-16 15:22:32]

Meglepne a dolog. De ezt nehezen tudom elképzelni. Ha tartós külföldi szerződése van, annak csak örülni lehet. De hol a tenor utánpótlás? Viszont az operabase-n sem szerepeol.

Akkor most mi a lócsics van?


61549 tiramisu 2019-03-16 15:22:32 [Válasz erre: 61540 bermuda 2019-03-16 00:10:07]

És ha Ő nem akar fellépni?


61548 tiramisu 2019-03-16 15:22:18 [Válasz erre: 61540 bermuda 2019-03-16 00:10:07]

És ha Ő nem akar fellépni?


61547 operaisiásza 2019-03-16 14:52:13

Elnézést, duplát nyomtam. Tisztelettel kérem az egyik törlését. Köszönöm.


61546 operaisiásza 2019-03-16 14:51:16

Ha jól emlékszem éppen két évtizede, tán 1998-ban volt, hogy egy operaénekes versenyen Puccini Bohéméletének Rodolfójét énekelte.  Ha Fekete szilenciumon van, azt érthetően nem hozzák nyilvánosságra,  De azért valamilyen formában nem ártana hírül adni, hogy a következő évadban miben láthatjuk. Emlékszem, Fekete a Jözelmúltban egy délelőtti Rigoletto után este is színre lépett beugrással.

Ugyanezt tette Kolonits Klára néhány éve Melindaként. Hiogy ő nem kapott idén semmilyen elismerést és főleg nem énekelheti Melindát, az tényleg felháborító. Nem is szólva a nagyszerű Berczelly Istvántól.

 


61544 Búbánat 2019-03-16 14:05:26 [Válasz erre: 61540 bermuda 2019-03-16 00:10:07]

Pályakezdő kora óta ismerem, kedvelem -szeretem és követem Fekete Attila énekművészi pályáját  és mindig lenyűgözött csengő, erőteljes, szép színű tenorjával, sokszínű szerepeinek a megformálásával. Nagyszerű énekes!  Bármi is legyen oka -  ha igaz a hír - éneklési felfüggesztésének,  méltányolnám én is a szilenciuma mihamarabb  feloldását és újra az Opera/Erkel színpadán látni Fekete Attilát - még hangja és művészete teljében... ebben a mostanság valóban ínséges tenorszűkiben.


61543 Kati 2019-03-16 12:02:38 [Válasz erre: 61542 Myway 2019-03-16 10:28:09]

Egyetértek.


61542 Myway 2019-03-16 10:28:09 [Válasz erre: 61540 bermuda 2019-03-16 00:10:07]

Akármit követett el FEKETE ATTILA, színpadon a helye! Épelméjű vezetés nem teheti meg ezt!


61541 lujza 2019-03-16 01:55:50 [Válasz erre: 61540 bermuda 2019-03-16 00:10:07]

Én meg ezt nem kívánom neki! Nem tudom, mit követhetett el, de azt hiszem, az ő fachjában nem dúskál az Opera tenoristákban, lásd Gioconda.


61540 bermuda 2019-03-16 00:10:07 [Válasz erre: 61537 operaisiásza 2019-03-15 09:22:32]

Azt hallottam, h valami probléma volt HÁZON belül. s elvették az előadásait. Ennyit tudok, részleteket nem... szóval Fekete Attla  fekete listán van...  (((


61539 Edmond Dantes 2019-03-15 10:36:48 [Válasz erre: 61536 lujza 2019-03-15 03:04:36]

Nem tudom, csak megosztottam egy láthatóan nem friss(ített) adatbázis Fekete Attiláról szóló oldalát. Talán egy következő Tatjána-levéláriából kiderül, mi van, ki van, ki nincs, miért nincs.


61538 Myway 2019-03-15 09:57:26 [Válasz erre: 61534 shiva 2019-03-14 17:51:19]

GRATULÁLOK! KITÜNŐ MEGLÁTÁS, MELYNEK MINDEN SZAVA IGAZ!!!!!


61537 operaisiásza 2019-03-15 09:22:32 [Válasz erre: 61536 lujza 2019-03-15 03:04:36]

Nincs összeesküvés-elmélet., ám ha egy vezető tenorista egyik pillanatról a másikra eltűnik a színpadról, az okkal tarthat számot érdeklődésre. A betegség lehetősége nem jutott eszembe. De azt nem kívánom neki.

 Hová tűnt Fekete Attila?


61536 lujza 2019-03-15 03:04:36 [Válasz erre: 61532 Edmond Dantes 2019-03-14 17:16:27]

Félretéve az összeesküvés elméleteket, nem lehetséges, hogy Fekete Attila beteg? Nagyjából egy éve nem lépett már fel semmiben!






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.