Légy szíves kedves IVA, prezentáld a Carmen bulgur bulgár ... na szóval a Carmen bolgár fordítását, különben lesz itt nemulass! Én lejjebb csupán id. Ábrányi Emil magyar fordításából másoltam be 1-2 sort, főleg a "Sok fecsegés tovaszáll, tovalebben" tetszett meg. Jó szívvel ajánlo(tta)m Tatjána unokaöccsének a legutóbbi episztolája óta.
PS Ki is az a Carmen? Elsőre a remek Carmen Maura neve ugrik be, sok filmben láttam.
Francia nyelvről magyar sandára fordította E.D.
Eredeti (hátha még valaki törődik az eredetivel):
Le doux parler des amants, - C'est fumée!
Leurs transports et leur serments, - C'est fumée!
Az udvarlók szép szava: - füst!
Rajongásuk, esküvésük: - füst!
"...boldogan vicsorogva csap le a szitoklehetőségre az arra hajlamos," amint láthatod.
Tehát a vita úgy kezdődött, hogy a "direktor" (ahogy itt tisztelik egyesek) - visszaütött.
Az itt megnyilatkozók némelyike szerint tudatlanságát nem menti, súlyos felelőtlenségét csak tovább fokozza, hogy nem a momus néhány szakértője által preferált fogalmakkal él, hanem képes volt (a nyilván ütődött) szerző szövegkönyvét forgatni.
Elnézésedet kérem én is, kedves IVA, a maszatolásomért. Engem is megtévesztett ez az ilyen-olyan Bizet, mert össze-vissza maszatolt a Carmen-libretto megzenésítése ürügyén..
Acte Premier
→ Scène Première
____ Moralès, Micaela, Soldats, Passants
1. Introduction
2. Air et Choeur (Scène et Pantomime)
3. Marche et Choeur des gamins
→ Scène II
____ Les mêmes, Don José, Le Lieutenant
Choeur des Gamins
Avec la garde montante
→ Scène III
____ Le Lieutenant, Don José
(La cloche de la manufacture se fait entendre.)
→ Scène IV
____ Don José, Soldats, Jeunes Gens et Cigarières
→ Scène V
____ Les mêmes, Carmen
→ Scène VI
____ José ( Dialogue)
→ Scène VII
____ Don José, Micaëla
Egyszer már korholtál hasonlóan. Azt mondtad:
"Bulgária fővárosában bolgár emberek laknak."
Българите живеят в столицата на България.
- mondják maguk, a saját nevüket illetően nyilván tudatlan ъolgárok, így mindmáig tévesen hivatkoznak magukra - meg nem hallgatván a magyar nyelvet "ápolók" logikus, meggyőző érvelését. :-)
Kiemelt státuszú Carmen-szakértőknek:
van a momuson még néhány fórumozó, aki szintén hallott a Carmen című operáról; nyugalom, nekem például a postás unokasógora mesélt a darabról, aki saját szemével látta.
Mottó: "nem volt taggyűlés". MÁO-ra vetítve: "nem volt sztrájk". És Főigazgató Úr talán nem volt újságíró? Mert ha volt, neki kell(ene) legjobban tudnia, hogy mindig minden újság "folyamatosan frissíti" a cikkét. Száz, kétszáz éve is hanyatt-homlok rohantak az újságírók a friss és még frissebb cikkel, hogy megelőzzék a konkurenciát, ma sincs másként (net!). Arról nem szólva, hogy manapság mindennapos a "kérdeztük X-et, adásunkig nem válaszolt/ak"-fordulat a médiában. Mármint a valódi médiában. Sajtónak álcázott egyedek "gyorsak"..mint a sánta kutya.
A Carmen 1. felv.-ban (ami 1 kép) id. Ábrányi Emil fordításában a "munkáslányok" így szólalnak meg először: " Úgy illan a könnyû füst, mint a szellõ". Pár sorral lejjebb ezt éneklik: "Sok fecsegés tovaszáll, tovalebben". Lehet, hogy még ennél a sornál sem énekelt a kórus? Vagy csak "Szilveszter levélíró" nem hallotta, nem hallja, nem írta meg Tatjána nénjének?
Bár a szóhasználat valóban pontatlan (egy helyszín, egy díszlet az egy kép), abban egyetértés mutatkozik, hogy a darab első 15-20 percéről beszélünk. A kérdés az, hogy az első felvonás valóban takaréklángon ment-e, mint a cikkben áll és csak részleges volt-e a kórus jelenléte (la fumée előtt/után, taratata stb.). Illetve, megadta-e a Ház az előadást ilyen formában megtekinteni nem kívánó fizető nézőknek a távozás lehetőségét, a jegyár visszatérítése mellett.
Kedves Héterő, ne maszatoljunk. Bocsáss meg, nekem a Carment végiggondolnom sem szükséges, úgy ismerem. A Carmen felvonásai nincsenek képekre tagolva, hiszen mind a négy felvonása egy-egy kép (szín). (A jelenet nem ugyanaz a fogalom. A drámai személyek színre lépése, illetve onnan való távozása szerint tagolódik jelenetekre akár ugyanaz a kép.)
A Carmen első képei tehát: az első felvonás (tér a dohánygyár előtt) és a második felvonás (Lillas Pastia kocsmájának enteriőrje).
Lehet a kétperces képek számozásán rugózni, de akinek a 15. perc nem a darab eleje, még Carmen megjelenése előtt, az a művet nem ismeri. Szőrszálhasogatás. (A kutya meg a hazug érvényes egyébként is.)
Nem gondoltad végig, kedves IVA.
A női kar az 3-ik vagy a 4-ik (sőt:esetleg 5-ik, a számozás az előadás-módtól függ, van például /2 -változat is...) képben szólal meg először. Ott sem az elején.
Dans l'air, nous suivons des yeux la fumée, la fumée...
Nagyjából negyedóra után az opera kezdetétől számítva.
A Kati-féle beírás sánta kutyázása pedig erősen bizonyítja a cikkben írtakat. A cikket bíráló jelen állítás ugyan téves, de azonnal és boldogan vicsorogva csap le a szitoklehetőségre az arra hajlamos, csak bele lehessen rúgni megint az Operába.
A tények azonban makacs dolgok:
VALÓBAN NINCS NŐI KAR AZ ELSŐ KÉPEKBEN.
-:))))))
A direktor azt hiheti, hogy az origót csak olyanok olvassák, akik a Carment életükben nem látták, hallották, de ebben is téved. (A hazug embert könnyebb utolérni, mit a sánta kutyát.)
„A cikk sugalmazásával szemben a Carmen első képeiben csak férfikar számára írt szólamot a zeneszerző, így ott értelemszerűen a női kar nem sztrájkoló művészei még nem tudhattak megjelenni”
Ezek szerint a cigaretta-kórust és a dohánygyári munkáslányok vitáját nem a női kar számára írta Bizet, hanem csak nekem.
Kapcs.: a 61522. sorszám bejegyzésében található link
Ránk jár a sztrájk, avagy ahogy a magyar sajtó tűvé teszi az igazságot
ORIGO2019.03.17. 15:00
Kedves Tatjána Néném!
"Biztosan megvan annak az oka, hogyha valaki, egy sajtómunkás az Operába mar, nem igazság puzzle összerakását tervezi el, hanem azonnal tényezőként, hadviselő félként száll be – és belénk. Megszokhatatlan, de az is, hogy akkor meg szelektív süketség éri el, ha az intézményi válasz megérkezik. Ahány ház, annyi szokás, de mintha minden orgánum azon ügyeskedne, miként tudná eltussolni azt a hangot, amelyet a római jog még mint a másik fél meghallgatásának kötelező kellékét írt elő."
Elég szomorú, ha már itt tartunk!
Biztos van, de Fekete Attila tudja, hogy azzal csak még többet ártana magának, ha tényleg konfliktushelyzetről van szó.
És ilyenkor nem akad egy újságíró, aki interjút készítene vele...
Van olyan, hogy egy énekes munkanélküli szeret lenni? Hogy nem akar énekelni? Mert szerintem nincs. Természetesen Fekete Attila AKARNA énekelni.
Egy operás oldalon olvastam:Konfliktusba került a vezetőséggel, s elvették az előadásait..
Tisztelt Shiva!
Nekem sem rokonszenves az a hatalmi harcokból és személyes indulatokból kitört válság, amely zavart hozott ennek a kis országnak az egykor kiváló és méltán legendás eredményeket felmutató balettoktatási és -utánpótlási rendszerében, hagyományaiban. És – mint a balett-topicban kifejtettem – ugyanúgy nem rokonszenves a médiában és a közbeszédben immár unalmassá, sőt nevetségessé vált zengzetes szavak, címek divatja, amely immár nem kiemeli, hanem devalválja a figyelemre érdemes eredményeket. Ám ha Ön New Yorkból figyel bennünket, tudhatja, hogy ezt a divatot nem ma, nem a magyar táncéletben és nem a Duna TV-ben találták ki, hanem még az „antanttól” kaptuk ajándékba, mint a shimmyt.
Nem akarom védelmembe venni a „Nemzeti Balettintézetet”, sem annak létrehozását, de attól, hogy egy képzés fizetős, alsó- vagy középszintű és nem felsőfokú, még nem nevezhető amatőrnek. Ezt az ottani oktatók képzettsége és művészi előélete kizárja!
A hozzászólása végére írt üzetetét több okból is kifogásolnom kell. A műsorvezető nem (vagy csak ritkán) azonos a felelős szerkesztővel. Ugyanakkor a felelős szerkesztőt, főszerkesztőt stb. is csak feljelentés esetén vonják felelősségre, esetleg. A balettnövendék sikerének ügyetlen, reklámcélú felhasználása nem igazságszolgáltatási súlyú „hazugság”, ha egyáltalán az. Nézi Ön más magyarországi televíziók hír- és vitaműsorait is? Nos, azokhoz képest ez, szakszerűen szólva, kutyafüle.
Fenyegető hangú üzenetéről jut eszembe: két és fél kormányciklussal korábban egy azóta visszavonult fórumozótárs engem fenyegetett azzal, hogy kormányváltás esetén éhen fogok halni. Hozzászólásom tanúsítja, hogy nem lett igaza. Ugye, tudja, hogy Magyarországon most is, folyamatosan van kultúra? Az ellenkezőjét esetleg az állíthatja, aki az Operaház New York-i turnéján éppen A hattyúk tavát nézte meg, szerencsétlenségére, mert az sajnos operabalettünk szégyenfoltja. De ettől még lehet és van kultúra Magyarországon, az Erkel Színház itthoni balett- és operaelőadásain is, más színházakban, a mozikban, az irodalomban és az alkotó művészet területein is. Mindez persze, egy másik kontinensen szitkozódva, úgy látszik, nem látszik.
Én már azt sem értem, hogy miután elnékelte a szerepet májusban Fekete Attila, az előző évadban miért kellett feltétlenül a bariton Bánk? Miért nem énekelte Fekete és László Boldizsár a premier két szereposztásában s miért nem Fekete Attilával vitték ki a darabot tenor főszereplővel New Yorkba? Merthogy Ókovács tett rá utalást, hogy ez az új Bánk bán Amerikai számára is készült és tudták, hogy László Boldizsár Asszád lesz, tehát kényszer is volt a bariton Bánk. Vajh miért nem lehetett a bemutató Bánkja Fekete? Akár a szólam leszállítása árán is, ha túl magas volt neki az eredeti magasságokban a tenor szólam? Nem lett volna nagy dolog.
Meglepne a dolog. De ezt nehezen tudom elképzelni. Ha tartós külföldi szerződése van, annak csak örülni lehet. De hol a tenor utánpótlás? Viszont az operabase-n sem szerepeol.
Akkor most mi a lócsics van?
És ha Ő nem akar fellépni?
És ha Ő nem akar fellépni?
Elnézést, duplát nyomtam. Tisztelettel kérem az egyik törlését. Köszönöm.
Ha jól emlékszem éppen két évtizede, tán 1998-ban volt, hogy egy operaénekes versenyen Puccini Bohéméletének Rodolfójét énekelte. Ha Fekete szilenciumon van, azt érthetően nem hozzák nyilvánosságra, De azért valamilyen formában nem ártana hírül adni, hogy a következő évadban miben láthatjuk. Emlékszem, Fekete a Jözelmúltban egy délelőtti Rigoletto után este is színre lépett beugrással.
Ugyanezt tette Kolonits Klára néhány éve Melindaként. Hiogy ő nem kapott idén semmilyen elismerést és főleg nem énekelheti Melindát, az tényleg felháborító. Nem is szólva a nagyszerű Berczelly Istvántól.
Pályakezdő kora óta ismerem, kedvelem -szeretem és követem Fekete Attila énekművészi pályáját és mindig lenyűgözött csengő, erőteljes, szép színű tenorjával, sokszínű szerepeinek a megformálásával. Nagyszerű énekes! Bármi is legyen oka - ha igaz a hír - éneklési felfüggesztésének, méltányolnám én is a szilenciuma mihamarabb feloldását és újra az Opera/Erkel színpadán látni Fekete Attilát - még hangja és művészete teljében... ebben a mostanság valóban ínséges tenorszűkiben.
Akármit követett el FEKETE ATTILA, színpadon a helye! Épelméjű vezetés nem teheti meg ezt!
Én meg ezt nem kívánom neki! Nem tudom, mit követhetett el, de azt hiszem, az ő fachjában nem dúskál az Opera tenoristákban, lásd Gioconda.
Azt hallottam, h valami probléma volt HÁZON belül. s elvették az előadásait. Ennyit tudok, részleteket nem... szóval Fekete Attla fekete listán van... (((
Nem tudom, csak megosztottam egy láthatóan nem friss(ített) adatbázis Fekete Attiláról szóló oldalát. Talán egy következő Tatjána-levéláriából kiderül, mi van, ki van, ki nincs, miért nincs.
GRATULÁLOK! KITÜNŐ MEGLÁTÁS, MELYNEK MINDEN SZAVA IGAZ!!!!!
Nincs összeesküvés-elmélet., ám ha egy vezető tenorista egyik pillanatról a másikra eltűnik a színpadról, az okkal tarthat számot érdeklődésre. A betegség lehetősége nem jutott eszembe. De azt nem kívánom neki.
Hová tűnt Fekete Attila?
Félretéve az összeesküvés elméleteket, nem lehetséges, hogy Fekete Attila beteg? Nagyjából egy éve nem lépett már fel semmiben!
Tisztelt Fórumozók!
Most néztem az Interneten otthonról az "OperaCafe" című.... műsort(?), vagy (hazugság) reklám áradatot,
vagy nem is tudom, hogy ezt minek lehet nevezni.
Amikor bekapcsolódtam a műsorba, akkor éppen arról volt szó, hogy a "Magyar Nemzeti Balettintézet" - angolul szerényen "National Ballett
ACADEMY"-nek, azaz balett akadémiának aposztrofálják magukat - növendéke micsoda fantasztikus sikert
ért el egy külföldi balettversenyen (Tanzolymp Berlin 2019)! Utána vágás és azt mutatják, hogy Felméry Lilivel,
aki a Magyar Nemzeti Balett magántácosa, volt Étoile-ja "együtt táncol".
Mindez azért van, mert ő is ezen a versenyen győzött pár évvel korábban. Ez igaz, csak egy kis, nagy, óriási különbség van benne!
Ez az egész egy bruttó, vagy nettó (merthogy ebben az esetben teljesen mindegy!) HAZUGSÁG!
Belevonnak egy ilyen hazugságba egy kislányt, aki lelkes amatőr. Bocsánat, de az! NEM azonos kategória az amatőr balett képzés és az amit
Felméry művésznő végzett. Különösen nem az, amiben és amit nyert! Felméry Lili a PROFESSZIONÁLIS kategóriában győzött.
Ezen az oldalon
https://tanzolymp.com/winners
megtekinthető, de az adásban is a pár másodpercre mutatott oklevélen az áll, hogy Ruip Katica az
amatőr-, magán iskola kategóriában kapott első helyezést (egyébként másod magával..., amiről persze szintén nem esik szó!).
Félreértés ne essék: fantasztikus, gratulálok innen messziről is, de!!!
Mire föl nevezheti magát egy "táncoda" akadémiának? Én értem, itt láttam New York-ban, hogy az Opera menedzsmentje azért
nem a kultúrtörténet, vagy egyszerűen a kultúra nagyágyúiból lett kiválasztva, de azért egy kis szerénység nem ártana!
Szerencsétlen Platón, aki Krisztus előtt 385-ben alapította akadémiáját most forog a sírjában! Miért veszi szájára, tollára ez a bagázs
az "akadémia" fogalmát? Nem tudják, hogy az az ún. "felsőfokú képzés" fölötti (utáni) oktatási, KUTATÓ intézmények jelzője?
Hol jön ehhez ez a fizetős tánciskola - teljesen fölösleges! lásd magyar "kultúrális" hírek: nem tudom milyen "néném" és a Táncművészeti Egyetem
rektora közötti "csata", amiben szegény, szerény balett igazgató urat meg kell védeni, mert nem mer/tud kiállni a szakmával szemben,
aki megzsarolja az egyetem vezetését azzal, hogy ha nem ő lesz a művészeti igazgató akkor, majd keresztbe tesz nekik és ez meg is történt!
- hogy így hazudja szembe a szülőket, akik azt hiszik, hogy ha sok pénzért oda járatják a gyerekeiket, akkor belőlük Felméry Lili lesz?
Hazugság, hazugság, a szülők, a gyerekek és mindenki becsapása! Mi van otthon? Miért hagyják ezt?
A "műsor" végén a stáblisátban olvastam a "műsorvezető" hölgy nevét: Morvai Noémi.
Tisztelt Morvai Noémi!
Őn miért adja a nevét ehhez a hazugság áradathoz - folyamatosan? Mi lesz Önnel, ha újra lesz/lehet kultúra Magyarországon? Ugye tudja!...
Megnéztem. Nem értem, miért a változás. Azért két előadás az egyik vezető művésznek... Ilyen jók vagyunk?
Érdemes megnézni operabase-ben, mikben lépett volna fel Fekete Attila: mind másokkal lesz.
Ha jól emlékszem, a Kalendáriumban még a Manonban is benne volt? Ez jó külföldi szerződéseket vagy büntit jelenthet.
Valóban, hova lett Fekete Attila... egész =csonka évadban mindössze két előadást kap: júniusban A köpenyben láthatjuk majd.
A Scalában volt olyan Traviata előadás, amelyen sztrájkolt a zenekar/műszak. Behoztak egy zongorát a színpadra, Muti eljátszotta a kíséretet, a szólisták estélyi ruhában énekeltek. Hogy a kórus is sztrájkolt-e, nem tudom.
Hova lett Feket4e Attila?
1. A szerző működésének felszínes ismeretében meg merem kockáztatni, hogy annyit tud az operáról, hogy az István, a király a Magyar Hazaffyak Legszentebb Erekjéje.
2. A szakszervezeti elnök akár a villamos- vagy vegyipari dolgouókat is képviselheti, elvégre a káder csak átalakul.
Magyar Érdemrend és Magyar Érdemkereszt kitüntetéseket adtak át tegnap délután a Pesti Vigadóban.
SZABÓKI TÜNDE operaénekes a Magyar Arany Érdemkereszt polgári tagozata kitüntetést vehetett át
BAKONYI MARCELL operaénekes a Magyar Bronz Érdemkereszt polgári tagozat kitüntetésben részesült
Továbbra is foglalkoztat a kérdés: miért éppen a Carmen? Miért nem Gioconda? Cosi van tutte? János vitéz? a ma esti Bánk bán? vagy más darabok a repertoárból? - jön majd a Traviata is. Tehát, az illetékes szervezők sztrájkra való felhívásához, követelésük megfogalmazásához miért a Carmen második előadását választották az Erkel Színházban? Kíváncsi vagyok, a kilátásba helyezett következő sztrájkfelhívás melyik operaelőadást érinti – és kiket: énekkari és/vagy zenekari tagokat - fogja hasonló „helyzetbe hozni”? Még nem futott ki teljesen a Carmen-széria, Bizet operájának a sorozat hátralévő vasárnapi előadásán megint ott van - lehet(ne) - a „repetázási” lehetőség. (A vonat ugyan késésekkel, de azért robogni fog tovább… )
A cél persze világos: a döntéshozók figyelmének ismétlendő ráirányítása az Opera belső, humán erőforrásának rendezetlen viszonyaira és anyagi problémáira - a nyilvánosság eszközeivel is.
Egyébként azonosulni tudok a sztrájkolók szempontjaival, az Opera Énekkarának és a többi állományának tagjaival, az alkalmazottak bérezési helyzete javítása érdekében kiálló hangadókkal is; bár nem szerencsés, hogy ennek ilyetén módját választották/választják: amikor egy közönséggel teli opera- vagy akár egy balett-előadás megtartását ezáltal veszélyeztetik. De talán épp e drasztikus lépések sora vezet el a célhoz?...
Késett a szombati Carmen és késnek a vonatok is...mi ebben a meglepő? "Pari siamo"..
A cikkíró figyelmébe pedig -mielőtt megalapítja a Nézők Független Szakszervezetét- ajánlom az egykori nagy MET-sztrájkot meg a többi operait, kicsit utánanézhet.
Akit a Carmen füstje megcsapott
Demokrata.hu, 2019. 03. 12. Varga-Bíró Tamás
„Csak mert valaki énekelni tud a csatákról, még nem biztos, hogy meg is tud vívni egyet.”
(George R. R. Martin)
"Bevallom, egész mostanáig fogalmam sem volt, hogy a vasutasok és az operaénekesek rokon szakmát űznek. Vagy legalábbis olyannyira hasonló érdekképviseletre szorulnak, hogy érdekvédelmi szervezetüknek, az Operaházi Dolgozók Független Szakszervezetének ugyanaz a Bárány Balázs Péter az elnöke, aki máskülönben a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének az érdekvédelmi alelnöke. Hogy mindezt honnan tudom? Hát onnan, hogy utánanéztem.
Mert késett a Carmen…"
Újabb sztrájkra hangolnak az Operaházban.
Kollektív szerződést akarnak újra az operaházi szakszervezetek, és béremelést, ezért sztrájkoltak szombat este a Carmen előadása elején, ám a vezetés egyiket sem tudja teljesíteni. Egyedi fizetésemelések lehetnének, de annak mikéntjének ismertetését, sőt magát az emelést is a sztrájkfenyegetettség visszavonásához kötné a főigazgató.
A hvg.hu teljes cikke itt olvasható.
Ez dicséretes következetességre vall.
EGYETÉRTEK! DE MÁR 30 ÉVE FOLYAMATOSAN!
Kiemelkedő színvonalú munkájáért Magyar Érdemrend lovagkereszt polgári tagozat kitüntetésben részesült:
KOVÁCS ISTVÁN Liszt Ferenc-díjas operaénekes,
DÖME ISTVÁN, az Operaház nyugalmazott főügyelője
Kiváló Művész díjban részesült:
BÁTORI ÉVA operaénekes, érdemes művész,
Érdemes Művész díjat vehetett át:
RÁLIK SZILVIA Liszt Ferenc-díjas operaénekes
Kolonits Klára még lehet Kossuth-díjas, ez pénteken lesz nyilvános.
Szakmai és politikai bűn, ha ez nem történik meg.
De inkább politikai, mert lehet, hogy felterjesztették.
Tudok olyanról, akit már hétszer terjesztettek fel, és mindig kihúzták.
De tudok olyanról -nbecsülöm művészetét -, aki más miatt nem kaphatott ilyen elismerést.