vissza a cimoldalra
2018-12-19
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Társművészetek (1285)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4129)
Haladjunk tovább... (217)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61410)
Kedvenc előadók (2825)
Milyen zenét hallgatsz most? (25007)
Momus társalgó (6349)
Kedvenc felvételek (149)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11296)
A csapos közbeszól (95)

A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1204)
Lisztről emelkedetten (937)
Erkel Színház (9503)
Lehár Ferenc (649)
Balett-, és Táncművészet (5586)
Momus-játék (5565)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3031)
A nap képe (2113)
Opernglas, avagy operai távcső... (20169)
Jonas Kaufmann (2319)
Diana Damrau (437)
Élő közvetítések (7609)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1551)
Franz Schmidt (3244)
Operett, mint színpadi műfaj (3781)
Pantheon (2286)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

61259   Edmond Dantes • előzmény61257 2018-11-06 08:52:55

Rövid leszek: szerencsés ember!

Lábjegyzet: engem-bennünket sem öncélú szadizmussal/ból gyötörtek énektanáraink, "csupán" a számukra kötelezően előírt "tananyagot" adták le és kérték számon, amiből már szemezgettem lejjebb...mi egyebet is tehettek volna?! Szerencsére nekem is volt pár tanárom, történetesen pl. -horribile dictu- orosztanár, aki klasszikus zenei hanglemezekkel dobta fel óráit. Emlékszem, 14-15 évesen, orosz nyelvórán hallottam először lemezről pl. Csajkovszkij b-moll zgv.-ét, Muszorgszkij Éj a kopár hegyen c. művét és egyebeket. Magyarórán (!) emlékeztünk meg a Beethoven-bicentenáriumról, szintén zenékkel színesítve. És így tovább. Nem állítom, hogy ének-zene órákon nem tanítottak vagy nem hallgattunk klasszikusokat, csak nem ez volt a meghatározó, hanem...ld.lejjebb.

61257   tiberio • előzmény61254 2018-11-06 08:10:00

Akkor megmukkanok, úgy is mint aki magát jóérzésünek tartja - lásd alábbi hozzászólás - és úgy is mint aki valószínűleg kívülálló - lásd fentebbi hozzászólás. Kívülálló abban az értelemben, hogy nem képzett zenész, csak zenét szerető ember. Minőségi zenét szerető, legyen az bármilyen műfaj. Zeneszeretetemet azonban nem annak az énektanárnak köszönhetem, aki vég nélkül gyötört bennünket a szolmizálással, hanem az utána következőnek, aki a zenetörténet korszakairól mesélt, műfajokról, stílusról, hangszerelésről, díszítésekről stb. és az elmondottakat hanglemezfelvételekkel illusztrálta. Neki köszönhetem, hogy tizenegy évesen a zsebpénzemet lemezekre költöttem, egy-egy énekóra után rohantam a lemezboltba. És nem én voltam az egyetlen ilyen tanítványa.

61254   Edmond Dantes • előzmény61253 2018-11-05 21:49:44

Már annyira hiányoltalak! Dehogynem mondasz erre bármit is, csak goromba legyen. Mi mindig olyan jól megértjük egymást. Én is egy mást, meg te is egy mást. Te például a Kodály-módszert. Én szerényen beérem néhány művével, amiket tényleg kedvelek :-)

De azért olvass el még 2-3, hozzáméhoz hasonló véleményt itt lejjebb! És hányan, de hányan meg se mukkannak! Legalábbis itt a nyílt színen nem. Max. majd úgy mint te.

61253   takatsa • előzmény61251 2018-11-05 20:35:15

Nem szívesen modok erre bármit is, de muszáj. Dühönghetnék is, de inkább nagyon sajnállak, ha ennyi jutott el hozzád a népdalkincsből és ennyit értettél meg a Kodály módszerből. Jó lenne, ha néhányszor végigolvasnád azt, amit leírtál, akkor talán rájönnél, hogy a tudatlanságod, lekezelésed és gyűlölködésed mennyire sérti nemcsak az érintetteket, hanem minden jóérzésű embert.

61251   Edmond Dantes • előzmény61247 2018-11-05 10:07:45

Kimondani is sok, de nagyjából fél évszázada léptem a tinédzser korba és/de emlékszem, hogy mi, akkori iskolások nem tudtuk, sírjunk-e vagy röhögjünk az ún. ének-zene oktatáson. Kínlódva letudtuk a lejjebb már említett "kötelező gyakorlatokat" ének-zene órán, mert azt osztályozták. Aki megszerette a klasszikus vagy másmilyen zenét, netán hivatása lett, nem eme ének-zene oktatásnak és nem a Kodály-módszernek köszönhette. Sosem voltam különösebben pop-rock-beat fan, de akkoriban tombolt a "láz", a már klasszikusnak tekinthető Beatles és a többi nagy együttes a topon volt, a fiatalság a SzER és a "luxi" (luxemburgi rádió) új zenéit falta, itthon az enyhülés, évei, az "új gazdasági mechanizmus", a Táncdalfesztivál(ok) mint utólag kiderült hamis, de létező világa köszöntött be. A klasszikus zenei-színházi-filmes fronton -hogy ne csak "off", hanem "on" is legyek- szapora külföldi vendégjárás zajlott, új szelek fújtak, új zenei irányzatok jelentek meg itthon is. Mindennek semmi, de semmi köze nem volt a "Kodály-módszerhez" és a népzene körülbelül annyira kötötte le a fiatalokat mint a szoc. ünnep(ség)eken kötelezően elénekelendő DIVSz-induló vagy a többi mozgalmi nóta = semennyire. A népzene, néptánc, táncház-mozgalom kései fölvirágzása nagyjából a 70/80-as évek fordulójától a szelíd-szolidan éledező "pszeudo"-ellenzéki mozgolódás népies megnyilvánulása volt és szerintem ugyancsak nem a "Kodály-módszer" terméke. Napjaink föl- és megszállott pávái pedig -tisztelet a kivételeknek- nagyobbrészt az újból fölelevenített népies(ch) kurzust követik, haszonélvezik, "kodályi" ének-zenén kívül (helyett?) síppal-dobbal-nádihegedűvel, tánccal...pávatánccal súlyosbítva.

PS Marslakókkal még nem találkoztam, de valószínűsíthetően nagyobb lehet az affinitásuk a  bécsi klasszikához mint a mindenkori honi iskolásoknak a népzenéhez és a Kodály-módszerhez :-)

61247   Hangyász • előzmény61242 2018-11-04 16:39:53

Messzire vezetne a beható elemzés. Fél évszázada a népdalok még jelentettek valamit az iskolásoknak - ma már annyira távol állnak egymástól, mintha az erre teljesen alkalmatlan marslakókat próbálnánk megismertetni mondjuk a bécsi klasszikával. Továbbá a hivatalos kultúrpolitika igyekezett kordában tartani a mostanihoz képest bachi magasságokban leledző akkori könnyűzenét, a tanárok szakmai felkészültsége is sokkal jobb volt stb. Kodály meg valahol a maga álomvilágában élt, legalábbis a késői korszakában.

61242   Edmond Dantes • előzmény61231 2018-11-04 10:27:33

Csak ismételni tudom ez alatti bejegyzésemet: tökéletesen egyetértek éspedig azért, mert ez pontosan így igaz! Az én korosztályom -nagyobb részben- azért utálhatta meg az ének-zeneoktatást és magát a klasszikus zenét, mert egyebek közt: mutáló, álmos kamaszokkal énekeltették kora reggeli énekórákon, máig emlékszem, velünk is orrba-szájba a "Hej Dunáról.."-t meg a "Komáromi kisleányt", szolmizáltattak és az énektanár kézjelekkel mutogatta és memorizáltatta a dóremifászólászidót. Hideglelős élmény máig. Tényleg fül, szív és érzék kellett ahhoz, hogy valaki zeneszeretővé netán zenésszé váljon. Épp itt az ideje végre kimondani: a király meztelen, a "módszernek" nagyjából annyi! A kegyelet szánnivaló hullámain nosztalgiázni és egy túlhaladott, anakronisztikus módszert hájpolni: szabad...csak fölösleges és veszélyes is. Meg persze még mindig jól meg lehet belőle élni bizonyos körnek és körben, ez igaz.

61231   Hangyász • előzmény61227 2018-11-03 16:46:11

Sokadszorra ismétlem: A "Kodály-apácák" elévülhetetlen bűne, hogy tudtommal a hivatalos zeneoktatásból "sikeresen" száműznek minden más zeneoktatási módszert. A gyerekek vagy megutálják a véget nem érő szolmizálást, vagy akik megtörnek, szolfézsgépek lesznek. A népdalokból visszaköszönő régi agrártársadalom pedig ma már semmit sem mond a gyerekeknek (50 éve még igen). 

61227   Franca • előzmény61226 2018-11-03 13:43:48

A szoci korszaknak sok bűne volt, de a Kodály módszer kiírtása nem tartozott közéjük. Az iskolákban, zeneiskolákban is ezzel a módszerrel tanítottak. Nem valós az a megállapítás sem, hogy a népdalok helyett jött volna a csasztuska. Népdalokat oktattak, szerintem túlzott mértékben is,elemzésükkel együtt, akkori gyerekként  és zeneiskolásként túlzásnak éreztük, jó lett volna más zenei műfajokat is megismerni. 

61226   Klára • előzmény61222 2018-11-03 11:47:16

Bocs, ebben az országban generációk nőttek fel a Kodály-módszeren alapuló zeneoktatáson. Heti két énekórával, még a középiskolában is! És túléltük. Persze, a szoci korszak kiirtotta, mert a népdalok, népzenei kincs megismertetése mellett magyarságra, hazafiasságra is nevelt. Helyette jött a csasztuska, meg a "sződd a selymet elvtárs ", stb. Ma meg a valóvilág és egyebek. Ha önnek ez kultúra, akkor nem sok keresnivalója lehet ebben a fórumban.  Az ifjúság zenei nevelése pedig - ki hitte volna - már az általános iskolában kezdődik!

Egyébként hallgasson meg egyszer egy profi agykutató által tartott előadást, pl. Vizy E, Szilveszter, Freund Tamás, vagy mások, akkor lesz valami fogalma arról, hogy a művészeti tárgyak - ének, zene, rajz - milyen szerepet játszanak az agy fejlődésében. Persze, ez megint nem fog tetszeni, de sebaj, Ha valakinek ilyen támakörökről  csak Suppé és a "Könnyű lovasság" jut eszébe,, hát az nem engem minősít!

61222   Edmond Dantes 2018-11-03 09:46:35

Aki a kaliforniai "helyi iskolai korzet kommunikacios igazgatoja" velemenye alapjan itelkezik megfellebbezhetetlenul egy orszag kulturalis szinvonalarol, igenyessegerol, kulturalis befogadokepessegerol es 2018-ban a Kodaly-modszerre hivatkozik mint zenei oktatasi etalonra, az nem vadmagyar. Az masvalami. Az egy nagy magyar...Kaliforniaban.

PS  Az un. magas kulturat, annak befogadasanak merteket sem az USA-ban sem Japanban sem Magyarorszagon sem sehol nem videki iskolai korzetekben merik. A japan videki prefekturaban vagy a del-bekesi jarasban sem Beethoven a merce hanem Justin Bieber. Nalunk talan meg utobbi sem. Inkabb mondjuk Kis Grofo.

Műsorajánló
Mai ajánlat:
18:00 : Budapest
Zeneakadémia, XXIII. terem

Szabó Judit tanítványai
Házimuzsika a Zeneakadémián
SZABÓ JUDIT TANÍTVÁNYAI

19:00 : Budapest
Pesti Vigadó

Rost Andrea (ének)
Sándor Csaba (ének)
Simic Aleksander (cselló), Baráti Kristóf (hegedű)
Magyar Rádió Gyermekkórusa (karigazgató Walter Judit)
a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara
vez.: Kovács János
"A Rost Andrea Művészeti Alapítvány jótékonysági hangversenye"
POPPER: Magyar rapszódia
MOZART: A-dúr hegedűverseny, K 2019
BACH-GOUNOD: Ave Maria
BRAHMS: Ave Maria
KODÁLY: Ave Maria
JOHN RUTTER: Tomorrow Shall Be My Dancing Day
MOZART: Figaro házassága – Cherubino áriája
Don Giovanni – Zerlina és Don Giovanni kettőse
A varázsfuvola: Pamina és Papageno kettőse
A varázsfuvola: Pamina áriája
Don Giovanni: Leporello „Regiszter”-áriája
Exultate,jubilate – koncertmotetta, K 165

19:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: A diótörő - balett

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Kruppa Bálint (hegedű)
A Zeneakadémia Szimfonikus Zenekara
Vezényel: Takács-Nagy Gábor
MOZART: 35. (D-dúr) szimfónia, K. 385 („Haffner”)
MOZART: G-dúr hegedűverseny, K. 216
BEETHOVEN: 6. (F-dúr) szimfónia, op. 68 („Pastorale”)

19:30 : Budapest
Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templom

Győry Franciska (színművész)
Gesztesi-Tóth László (orgona)
Schola Academica
Vezényel: Héja Benedek, Merczel György, Mizsei Zoltán
A karácsonyi ünnepkör dallamai

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Moszkvai Patriarchátus Kórusa
19:00 : Veresegyház
Szentlélek Templom

Kalafszky Adriána, Molnár Anna, Csapó József, Najbauer Lóránt
Van Wassenaer zenekar
koncertmester: Makoto Akatsu (Japán)
J.S.BACH: Karácsonyi oratórium
A mai nap
született:
1888 • Reiner Frigyes, karmester († 1963)
elhunyt:
1956 • Oláh Gusztáv, operarendező, díszlettervező (sz. 1901)
2004 • Renata Tebaldi, énekes (sz. 1922)
2015 • Kurt Masur, karmester (sz. 1927)