vissza a cimoldalra
2019-03-26
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Olvasói levelek (11326)
A csapos közbeszól (95)

Momus-játék (5618)
Kimernya? (2987)
Balett-, és Táncművészet (5756)
Milyen zenét hallgatsz most? (25010)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3189)
Társművészetek (1298)
Erkel Színház (9809)
Bartók Béla szellemisége (278)
Bartók Béla (1881-1945) (209)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4466)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1618)
Franz Schmidt (3297)
Fiatal művészeink hazai és nemzetközi sikerei (329)
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61589)
Pitti Katalin (824)
Melis György (254)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

61258   Edmond Dantes • előzmény61255 2018-11-06 08:37:27

Neeem, nem egy napon énekelték-énekeltük a DIVSz-indulót és a Kodály-módszert. DIVSz-indulót 1-2 alkalommal kellett énekelni évente -bizonyára önnek is-, a Kodály-módszer viszont mindannyiunk komplett ének-zenei tanulmányait áthatotta éveken át, a lejjebb már -többek által!- jelzett módon és hatással. A hangnememet nagyon is tisztelettudónak érzem, minden erősebb és a legtöbb "gyengébb" jelzőtől is tartózkodtam. Kívülállóságomat pedig sosem tagadtam, hiszen ha "belülálló" lennék, akkor talán tényleg nem merném kimondani az igazságot...vagy hamar brancson kívül(álló) lennék :-)

PS "Kívülálló" státuszom -mint eme reményemnek már lejjebb is bátorkodtam hangot adni- talán mégis megengedi némely véleményem -nem kinyilatkoztatásom!- szerény kifejtését. Ezt tettem ezúttal is.

61255   tiramisu • előzmény61254 2018-11-05 23:44:05

DIVSZ -indulót? Miket beszél? Hogy lehet egy napon említeni a Kodály -módszerrel? - Nem értek egyet a véleményével, a hangnemmel sem !  A Kodály-módszer létjogosultságát megkérdőjelezni  nem csak  nem ildomos, hanem a kívülállóságát  is  igazolja. 

61254   Edmond Dantes • előzmény61253 2018-11-05 21:49:44

Már annyira hiányoltalak! Dehogynem mondasz erre bármit is, csak goromba legyen. Mi mindig olyan jól megértjük egymást. Én is egy mást, meg te is egy mást. Te például a Kodály-módszert. Én szerényen beérem néhány művével, amiket tényleg kedvelek :-)

De azért olvass el még 2-3, hozzáméhoz hasonló véleményt itt lejjebb! És hányan, de hányan meg se mukkannak! Legalábbis itt a nyílt színen nem. Max. majd úgy mint te.

61253   takatsa • előzmény61251 2018-11-05 20:35:15

Nem szívesen modok erre bármit is, de muszáj. Dühönghetnék is, de inkább nagyon sajnállak, ha ennyi jutott el hozzád a népdalkincsből és ennyit értettél meg a Kodály módszerből. Jó lenne, ha néhányszor végigolvasnád azt, amit leírtál, akkor talán rájönnél, hogy a tudatlanságod, lekezelésed és gyűlölködésed mennyire sérti nemcsak az érintetteket, hanem minden jóérzésű embert.

61251   Edmond Dantes • előzmény61247 2018-11-05 10:07:45

Kimondani is sok, de nagyjából fél évszázada léptem a tinédzser korba és/de emlékszem, hogy mi, akkori iskolások nem tudtuk, sírjunk-e vagy röhögjünk az ún. ének-zene oktatáson. Kínlódva letudtuk a lejjebb már említett "kötelező gyakorlatokat" ének-zene órán, mert azt osztályozták. Aki megszerette a klasszikus vagy másmilyen zenét, netán hivatása lett, nem eme ének-zene oktatásnak és nem a Kodály-módszernek köszönhette. Sosem voltam különösebben pop-rock-beat fan, de akkoriban tombolt a "láz", a már klasszikusnak tekinthető Beatles és a többi nagy együttes a topon volt, a fiatalság a SzER és a "luxi" (luxemburgi rádió) új zenéit falta, itthon az enyhülés, évei, az "új gazdasági mechanizmus", a Táncdalfesztivál(ok) mint utólag kiderült hamis, de létező világa köszöntött be. A klasszikus zenei-színházi-filmes fronton -hogy ne csak "off", hanem "on" is legyek- szapora külföldi vendégjárás zajlott, új szelek fújtak, új zenei irányzatok jelentek meg itthon is. Mindennek semmi, de semmi köze nem volt a "Kodály-módszerhez" és a népzene körülbelül annyira kötötte le a fiatalokat mint a szoc. ünnep(ség)eken kötelezően elénekelendő DIVSz-induló vagy a többi mozgalmi nóta = semennyire. A népzene, néptánc, táncház-mozgalom kései fölvirágzása nagyjából a 70/80-as évek fordulójától a szelíd-szolidan éledező "pszeudo"-ellenzéki mozgolódás népies megnyilvánulása volt és szerintem ugyancsak nem a "Kodály-módszer" terméke. Napjaink föl- és megszállott pávái pedig -tisztelet a kivételeknek- nagyobbrészt az újból fölelevenített népies(ch) kurzust követik, haszonélvezik, "kodályi" ének-zenén kívül (helyett?) síppal-dobbal-nádihegedűvel, tánccal...pávatánccal súlyosbítva.

PS Marslakókkal még nem találkoztam, de valószínűsíthetően nagyobb lehet az affinitásuk a  bécsi klasszikához mint a mindenkori honi iskolásoknak a népzenéhez és a Kodály-módszerhez :-)

61247   Hangyász • előzmény61242 2018-11-04 16:39:53

Messzire vezetne a beható elemzés. Fél évszázada a népdalok még jelentettek valamit az iskolásoknak - ma már annyira távol állnak egymástól, mintha az erre teljesen alkalmatlan marslakókat próbálnánk megismertetni mondjuk a bécsi klasszikával. Továbbá a hivatalos kultúrpolitika igyekezett kordában tartani a mostanihoz képest bachi magasságokban leledző akkori könnyűzenét, a tanárok szakmai felkészültsége is sokkal jobb volt stb. Kodály meg valahol a maga álomvilágában élt, legalábbis a késői korszakában.

61242   Edmond Dantes • előzmény61231 2018-11-04 10:27:33

Csak ismételni tudom ez alatti bejegyzésemet: tökéletesen egyetértek éspedig azért, mert ez pontosan így igaz! Az én korosztályom -nagyobb részben- azért utálhatta meg az ének-zeneoktatást és magát a klasszikus zenét, mert egyebek közt: mutáló, álmos kamaszokkal énekeltették kora reggeli énekórákon, máig emlékszem, velünk is orrba-szájba a "Hej Dunáról.."-t meg a "Komáromi kisleányt", szolmizáltattak és az énektanár kézjelekkel mutogatta és memorizáltatta a dóremifászólászidót. Hideglelős élmény máig. Tényleg fül, szív és érzék kellett ahhoz, hogy valaki zeneszeretővé netán zenésszé váljon. Épp itt az ideje végre kimondani: a király meztelen, a "módszernek" nagyjából annyi! A kegyelet szánnivaló hullámain nosztalgiázni és egy túlhaladott, anakronisztikus módszert hájpolni: szabad...csak fölösleges és veszélyes is. Meg persze még mindig jól meg lehet belőle élni bizonyos körnek és körben, ez igaz.

61231   Hangyász • előzmény61227 2018-11-03 16:46:11

Sokadszorra ismétlem: A "Kodály-apácák" elévülhetetlen bűne, hogy tudtommal a hivatalos zeneoktatásból "sikeresen" száműznek minden más zeneoktatási módszert. A gyerekek vagy megutálják a véget nem érő szolmizálást, vagy akik megtörnek, szolfézsgépek lesznek. A népdalokból visszaköszönő régi agrártársadalom pedig ma már semmit sem mond a gyerekeknek (50 éve még igen). 

61227   Franca • előzmény61226 2018-11-03 13:43:48

A szoci korszaknak sok bűne volt, de a Kodály módszer kiírtása nem tartozott közéjük. Az iskolákban, zeneiskolákban is ezzel a módszerrel tanítottak. Nem valós az a megállapítás sem, hogy a népdalok helyett jött volna a csasztuska. Népdalokat oktattak, szerintem túlzott mértékben is,elemzésükkel együtt, akkori gyerekként  és zeneiskolásként túlzásnak éreztük, jó lett volna más zenei műfajokat is megismerni. 

61226   Klára • előzmény61222 2018-11-03 11:47:16

Bocs, ebben az országban generációk nőttek fel a Kodály-módszeren alapuló zeneoktatáson. Heti két énekórával, még a középiskolában is! És túléltük. Persze, a szoci korszak kiirtotta, mert a népdalok, népzenei kincs megismertetése mellett magyarságra, hazafiasságra is nevelt. Helyette jött a csasztuska, meg a "sződd a selymet elvtárs ", stb. Ma meg a valóvilág és egyebek. Ha önnek ez kultúra, akkor nem sok keresnivalója lehet ebben a fórumban.  Az ifjúság zenei nevelése pedig - ki hitte volna - már az általános iskolában kezdődik!

Egyébként hallgasson meg egyszer egy profi agykutató által tartott előadást, pl. Vizy E, Szilveszter, Freund Tamás, vagy mások, akkor lesz valami fogalma arról, hogy a művészeti tárgyak - ének, zene, rajz - milyen szerepet játszanak az agy fejlődésében. Persze, ez megint nem fog tetszeni, de sebaj, Ha valakinek ilyen támakörökről  csak Suppé és a "Könnyű lovasság" jut eszébe,, hát az nem engem minősít!

61222   Edmond Dantes 2018-11-03 09:46:35

Aki a kaliforniai "helyi iskolai korzet kommunikacios igazgatoja" velemenye alapjan itelkezik megfellebbezhetetlenul egy orszag kulturalis szinvonalarol, igenyessegerol, kulturalis befogadokepessegerol es 2018-ban a Kodaly-modszerre hivatkozik mint zenei oktatasi etalonra, az nem vadmagyar. Az masvalami. Az egy nagy magyar...Kaliforniaban.

PS  Az un. magas kulturat, annak befogadasanak merteket sem az USA-ban sem Japanban sem Magyarorszagon sem sehol nem videki iskolai korzetekben merik. A japan videki prefekturaban vagy a del-bekesi jarasban sem Beethoven a merce hanem Justin Bieber. Nalunk talan meg utobbi sem. Inkabb mondjuk Kis Grofo.

Hírek
• A Bartók-Pásztory Díj idei kitüntetettjei
Műsorajánló
Mai ajánlat:
19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Erlendsdóttir Audur Edda (klarinét)
Hoang Ho Khanh Van, Ke Li (hegedű), Szűcs Boglárka (brácsa), Kristina Vocetková (cselló), Mali Emese (zongora)
A hallgató barátaiból alakult kamarazenekar
Vezényel: Shoji Haraguchi
Erlendsdóttir Audur Edda diplomakoncertje
MOZART: A-dúr klarinétverseny, K. 622
POULENC: Klarinét-zongora szonáta
BRAHMS: h-moll klarinétötös, op. 115
GELLÉRI ANDRÁS: Burst of Evidence kontrabasszus klarinétra és magas hangra

19:30 : Budapest
BMC, Koncertterem

A Hunyadi János Általános Iskola Nagykórusa vez.: Igalyné Büttner Hedvig, zongorán km.: Elmauer József
A Bartók Konzi volt növendékeiből és tanáraiból alakult kamarazenekar
A Bartók Konzi és a Zeneakadémia volt növendékeiből álló kórus
Dubóczky Gergely – karmester
Héja Domonkos – karmester
Strausz Kálmán – karnagy
Tóth Árpád – karnagy
házigazda: Bősze Ádám
"Epifónium - Szabó Tibor emlékére"
KODÁLY: Nagyszalontai köszöntő
BARTÓK: Levél az otthoniakhoz
SZABÓ TIBOR: Március
Hunyadi János Általános Iskola Nagykórusa
vez.: Igaliné Büttner Hedvig, zongorán km.: Elmauer József
SCHUBERT: Állj! (A szép molnárlány D795 - részlet)
SCHUBERT: A muzsikához D547
Mukk József – tenor, Réti Balázs – zongora
KOVÁCS ZOLTÁN: Fuvolaötös I. tétel
Menyhárt Zsuzsa – fuvola
Soltész Ágnes – hegedű, Fejérvári János – brácsa, Magyar Gábor – cselló, Lukácsházi István – nagybőgő
HAYDN: C-dúr fantázia zongorára Hob XVII:4
Fejérvári Zoltán – zongora
IAN CLARKE: Touching the Ether
Vámosi-Nagy Zsuzsanna – fuvola, Bizják Dóra – zongora
LISZT: Erdőzsongás (Két hangversenyetűd S. 145 - részlet)
Fülei Balázs – zongora
VIVALDI: Qui sedes ad dexteram patris (Gloria RV 589. - részlet)
Heim Mercédesz – mezzoszoprán
WIENIAWSKI: Polonaise de concert Op. 4
Oláh Vilmos – hegedű
MOZART: Sinfonia concertante K 364, III. tétel
Soltész Ágnes – hegedű, Fejérvári János – mélyhegedű
MOZART: Az Éj királynőjének d-moll áriája (A varázsfuvola K 620)
Miklósa Erika – szoprán
MOZART: Sarastro F-dúr áriája (A varázsfuvola K 620)
Bretz Gábor – basszus
MOZART: B-dúr fagottverseny K 191 III. tétel
Mohai Bálint – fagott
MOZART: L’amerò sarò costante (A pásztorkirály K 208 - részlet)
Kertesi Ingrid – szoprán
J.S. BACH: Laudamus te (H-moll mise BWV 232 - részlet)
Szabóki Tünde – szoprán, Soltész Anikó – continuo
J.S. BACH: D-dúr csellószvit BWV 1012 Gavotte 1, 2, Gigue
Varga Tamás – cselló
J.S. BACH: „Von den Stricken meiner Sünden" (János-passió BWV 245 - részlet)
Németh Judit – mezzoszoprán, Elekes Zsuzsa – continuo
J.S. BACH: „Ach Herr, laß dein lieb Engelein” (János-passió BWV 245 - részlet)
A Bartók Konzi és a Zeneakadémia volt növendékeiből álló kórus, vezényel Strausz Kálmán
Elekes Zsuzsa – continuo
GYÖNGYÖSI LEVENTE: Kánon Szabó Tibor emlékére
19:30 : Debrecen
Kölcsey Központ

Balog József (zongora)
Miskolci Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Vajda Gergely
"S határtalan az élet"
BRAHMS: I. (d-moll) zongoraverseny, Op. 15.
STRAVINSKY: Tavaszi áldozat (Le Sacre du Printemps)
A mai nap
született:
1925 • Pierre Boulez, zeneszerző, karmester († 2016)
elhunyt:
1517 • Heinrich Isaac, zeneszerző (sz. kb. 1450-55)
1827 • Ludwig van Beethoven, zeneszerző (sz. 1770)
1918 • Cezar Antonovics Kjui, zeneszerző (sz. 1835)
1987 • Eugen Jochum, karmester (sz. 1902)