Bejelentkezés Regisztráció

Mi újság a Magyar Állami Operaházban?


61066 Hangyász 2018-10-01 11:05:44 [Válasz erre: 61065 -zéta- 2018-10-01 10:28:18]

Köszönöm, ám ebből szerintem nem derül ki, vége-é a BFT(Z)-nek? 


61065 -zéta- 2018-10-01 10:28:18 [Válasz erre: 61064 Hangyász 2018-10-01 10:13:47]

Itt szóvá tettük...


61064 Hangyász 2018-10-01 10:13:47

Szóvá tette már valaki, hogy szép csendben elhalálozott a Budapesti Filharmóniai Társaság, avagy csak Hófehérkéhez/téli álmot alvó állatokhoz hasonlóan hasonlóan hibernált?


61063 ladislav kozlok 2018-09-30 12:50:12 [Válasz erre: 61061 ladislav kozlok 2018-09-30 12:44:05]

szolt a zenekar. Es a foszereplok értették, hogy mirol énekelnek.  


61062 operaisiásza 2018-09-30 12:44:55 [Válasz erre: 61051 Edmond Dantes 2018-09-29 09:05:58]

Biodíszletkémet felmentették. Megúszta, ha volt mit megúsznia. Ez a jó gazda okossága.


61061 ladislav kozlok 2018-09-30 12:44:05 [Válasz erre: 61057 Pristaldus 2018-09-30 11:35:31]

Bizony így lehet, mert 2004 ben Kovács János alatt égész máskép szolt zenekar.


61060 operaisiásza 2018-09-30 12:42:48 [Válasz erre: 61051 Edmond Dantes 2018-09-29 09:05:58]

Fischer alig volt itt... , de ő mondott fel. Jobb is. A papírkosaras az igazát kereste, de nem találta. Kovalik Fideliója szivárványvilág volt, nem opera.

 


61059 operaisiásza 2018-09-30 12:36:19 [Válasz erre: 61057 Pristaldus 2018-09-30 11:35:31]

Kocsárnak tele van a burája kottákkal. Legalább a felét ki kelolene selejteznie. Akkor legalább jobban elmélyedhetne a partiturákban és fő-zeneigazgatói minőséget produkálhatna. De ez csak rutin. Ami wegyenlő a semmivel.


61058 ladislav kozlok 2018-09-30 11:40:12 [Válasz erre: 61056 Edmond Dantes 2018-09-30 11:25:24]

Sajnos a kritikusnak igaza van. En láttam és hallottam ezt az eloadást Pozsonyban.  


61057 Pristaldus 2018-09-30 11:35:31 [Válasz erre: 61055 ladislav kozlok 2018-09-30 10:01:15]

Esetleg ha Kocsár úr kevesebb feladatot osztana magára, a kevesebb több lenne, és akkor talán nem katyvaszolná össze a remekműveket! Még az is az alap probléma, hogy meg sem tanulja rendesen az operákat, nincs is rá ideje,  és jó magasról tesz rá, hogy kinek mi erről a véleménye!


61056 Edmond Dantes 2018-09-30 11:25:24 [Válasz erre: 61055 ladislav kozlok 2018-09-30 10:01:15]

Igen, pont ezek azok a "magas labdák", amiket könnyen le lehet ütni: "nem értették a zenét" meg "rossz a szöveg(ki)ejtés". És amelyik labdát könnyen le lehet ütni, azt a kritikusok le is ütik azaz lehúzzák a kérdéses produkciót. A rossz szöveg(ki)ejtés -akár igaz, akár nem- a kritikusok végső adu-ásza máskor, máshol is, ha másba esetleg nem tudnak belekötni. Ráadásul a Jenufát sokszor, sok helyen játsszák, tehát még azt sem lehet(ett) elvárni, hogy mint saját ritkaságnak örüljenek neki a házigazdák.


61055 ladislav kozlok 2018-09-30 10:01:15 [Válasz erre: 61048 ladislav kozlok 2018-09-28 19:57:35]

Nem hiszem, hogy ép a Jenůfával kellett volna Prágában a MAO-na vendégszerepelni. Kratochvil ur,jeles opera kritikus ,nagyon lehúzta az eloadást.Tobbek kozt írja, hogy a karmester és a zenekar egyáltalán nem értette meg Janáček zenéjét. A szolistáknak nem sikerult a cseh  nyelvel megbirkozni/ kivétel Kovécsházi, Kiss B.A./

operaplus.cz/madarska-jenufa-na-zofine/


61054 Edmond Dantes 2018-09-30 09:17:35 [Válasz erre: 61053 telramund 2018-09-29 09:52:16]

Valoban volna mit mondani a Fischer-Kovalik korszakrol -nem keves jot is!- persze nem csak pozitiv dolgokat, hiszen mint talaloan megallapitja, az eppen aktualis vezetes valakiknek soha nem volt/lesz jo. Azt is meg kell azonban allapitani, hogy Okovacs Szilveszter ellen az eddigi legfeltunobb es legnagyobb visszhangot kivalto tamadast  n e m  a "fo balsodor" hanem eppen ellenkezoleg: a "fo  j o b b sodor", nevezetesen a lejjebb emlitett savonarolai ambiciokkal megaldott vagy megvert, nemreg meg tarsashazkezelessel is foglalkozo "publicista" (igy=idezojelben: "publicista") inditotta el a Magyar Időkben. Lehet, hogy a tamadas vegul kamunak vagy vaklarmanak bizonyul, ezt majd a jovo donti el. Foigazgato ur a cikk megjelenese utan mindenesetre kezzel-labbal kapalodzott-mentegetozott-intezkedett a tamadast kozvetlenul kivalto Billy Elliot-ugyben. A balsodor nemhogy tamadni, de meg benazni sem tud.


61053 telramund 2018-09-29 09:52:16 [Válasz erre: 61051 Edmond Dantes 2018-09-29 09:05:58]

Arról(Ficher-Kovalik) a korszakról is volna mit mondani és nem pozitív dolgokat.Valami mégis oké,ha a fő balsodor ennyire támadja a jelenlegi vezetést.Az éppen aktuális soha nem jó és nem volt jó (egyeseknek) Lukács Miklós igazgatósága alatt sem,mert igencsak benne voltam az akkori operaéletben.


61052 Edmond Dantes 2018-09-29 09:11:14 [Válasz erre: 61047 Pristaldus 2018-09-28 15:33:32]

Szakacs Arpad jelenleg az erre egyedul alkalmas szemely. O mar el is kezdte az "Okovacs (kifuras)-projektet". Esetleg Orban Janos Denes.


61051 Edmond Dantes 2018-09-29 09:05:58 [Válasz erre: 61045 virius 2018-09-28 13:37:00]

A"kedves" Vass Lajos -mint talan irtam mar- inkabb biodiszlet volt. Ameddig egy tehetsegtelen ambar jo politikai kapcsolatokkal rendelkezo szajhos elo nem bujt es mutatos handabandazast nem csapott a foigazgatoi iroda papirkosaraban turkalva. Csereben 48 orat igazgato lehetett. Vass Lajos viszont hagyta dolgozni a Fischer Adam-Kovalik Balazs parost. Talan ert annyit a munkajuk mint utodaike. Mondhatni joval tobbet ert. Szerencsejukre es a mi szerencsetlensegunkre a kulfold merhetetlenul azazhogy merhetoen tobbre ertekeli muveszi munkassagukat. De ebben sincs uj a Nap alatt pl. Mahler ota.


61050 nickname 2018-09-29 00:02:24 [Válasz erre: 61049 nickname 2018-09-29 00:01:40]

Csináljunk statisztikát: a legtöbb előadás, a legtöbb külföldi művész, a legtovább igazgató, a legnagyobb átalakítások - Ókovács a legeklegje. 


61049 nickname 2018-09-29 00:01:40 [Válasz erre: 61047 Pristaldus 2018-09-28 15:33:32]

Ókovács számmágiában él és az adatok bűvöletében  - hadd ne mondjam melyik rendszer volt hasonló.


61048 ladislav kozlok 2018-09-28 19:57:35

Pozsonyt az a megtiszteltetés érte, hogy fogadhadta a MAO társulatát. Tegnap elott a Jenůfát adták elo. En tobbet vártam az eloadástol. A zenekar hibátlanul játszott de lélek, szív és dráma nélkul - Kocsár Balázs vezényelt. 

Annál szebb volt a tegnapi Székely fono.  Megint a kiválo operazenekart hallottam. Petr Popelka, fiatal cseh karmester, nagyon huen tolmácsolta  Kodály gyonyoru zenéjét.Schock Atala a Háziasszony szerepében remekelt.

 

t.


61047 Pristaldus 2018-09-28 15:33:32 [Válasz erre: 61046 virius 2018-09-28 13:47:00]

Ókovács felfuvalkodott  nyilatkozatai egy  egyre betegesebb elme torzított nagyzolásai! Olyan mértékben vert szét mindent,  semmisítette meg a normális működéshez, és legalább az alap színvonal megtartásához szükséges szakmai és egyébb feltételeket, hogy csak renélni lehet ,  hogy valakik, valamikor, elengedhetetlen hozzáértéssel és alázattal vissza tudják hozni az intézmény, és a műfaj méltóságát, renoméját! 


61046 virius 2018-09-28 13:47:00 [Válasz erre: 61042 trapper 2018-09-24 19:06:40]

Egyetértek, kiegészítve azzal, hogy bűn volt kihagyni a ziccert, ami az MSZP-székház elköltözésével állt elő. Meg kellett volna szerezni a telket (dupla telket, a szomszédos KISZ-székházat ugyanis már időközben lebontották, valószínűleg ez lesz a sorsa a volt pártháznak is) üzemháznak, díszletraktárnak, háziszínpad(ok)nak, próbatermeknek (balett-termek, karterem). Szerintem mind elfért volna. Aztán meg kellett volna várni az Eiffel Műhelyház teljes elkészültét, ami persze szintúgy csúszott. Lehet, hogy Ókovács az idei választások előtt akart biztosra menni, de aggodalma, ha volt is, már okafogyott, hisz megnyerte az újabb öt évét és nem sokkal utána a kétharmad is maradt. Szerintem Ókovács arra gyúr, hogy megdöntse, vagy legalábbis beállítsa báró Lukács Miklós 12 éves rekordját. Tett is már erre célzást interjúkban.


61045 virius 2018-09-28 13:37:00 [Válasz erre: 61043 Pristaldus 2018-09-25 04:56:00]

Jobb- és baloldali kormányoktól és operai felső vezetésektől teljesen függetlenül: ez egy 1995-ben, a Bokros-csomag idején kezdődött folyamat, amit Ókovács 2012-ben csak betetőzött, amikor megszüntette a maradék közalkalmazott magánénekesek ilyetén jogviszonyát.

Egyébként Ókovács legalább zenei végzettségű, bármennyit szidjuk is (joggal), hiszen a kedves Jutocsa és Vass Lajos abszolúte nem értettek a komolyzenéhez.

Talán már említettem itt évekkel ezelőtt, hogy egyesek szerint az utolsó igazán nagy korszak báró Lukács Miklós rekordhosszúságú,12 éves igazgatói periódusa volt. Mihály András idejében még megvolt ez a színvonal, de a visszafordíthatatlan erjedés már akkor megindult. Csak az kideríthetetlen már, hogy ki volt "Wotan" és pontosan mikor és mivel nyeste le az Őskőris legszebb ágát dárdának, mi által egy visszafordíthatatlan folyamatot indított el. Persze nem feltétlenül a Házon belül kell keresni, és nem egy megnevezhető személyt. A világ változott meg nem éppen előnyére az elmúlt évtizedekben nem csupán nálunk, hanem az 1990 előtt oly hőn vágyott Nyugaton is.


61044 Petyus 2018-09-25 18:53:21 [Válasz erre: 61043 Pristaldus 2018-09-25 04:56:00]

Csak nem az "ízesített" szentem-lelkem?


61043 Pristaldus 2018-09-25 04:56:00

Valóban! Hogy lehet hosszú hónapokig opera nélkül hagyni a budapesti közönséget, amire a múltban még sohasem volt példa? Miért nem játszik az Erkel?  A társulat, ami igazából már nem társulat, hanem produkciókra összeverődött, és kevés kivétellel szakmailag erősen megkérdőjelezhető összetételű fellépők egylete!  A háttérben pedig az igazgató mellett egy olyan nő ítél, szerepet oszt, és Istent játszik, akinek erre szakmai értelemben semmi joga nem lehetne! 


61042 trapper 2018-09-24 19:06:40

A felújítások szükségességét mindenki elismeri.
A mértékét és módját már kevesebben tudják megítélni.
A költségeit még kevesebben.
És ezt nagyon jól ki lehet használni személyes karrier szempontjából!
Nem lett volna szabad nekiesni az Operaháznak addig, mig nem készül el az ipari háttér a Ganzban és nincs teljesen MEGújítva, kibővítve az Erkel!
Különösen nem egy alkalmatlan ember kezébe adni, aki a szétbombázással kényszerhelyzetet teremtett a maga javára.
Nem látszik a vége, de jól látszik a VÉG. Opera helyett látványosság, vándorcirkusz, MNB helyett ST magántársulat, egyre kevesebb magyarral, magyar milliárdokból!
Nagyon nehéz lesz ismét színvonalas egyensúlyba hozni a műfaj Bazilikáját! 


61041 joska141 2018-09-14 14:22:51

Megint:

https://www.napi.hu/ingatlan/opera-felujitas-csuszas-kultura.669591.html

Az idézett cikk hosszan foglalkozik a felújíátssal, a már biztos befejezési időpont csúszással és az ezzel összefüggő hatásköri vitákkal.

Sajnos ez minden állami beruházásnál, a legtöbb országban ilyen. Elég csak a berlini Staatsoper felújítására gondolni.

Ami megkülönbözteti a többitől nálunk: a korrekt tájékoztatás teljes hiánya, a hallgatás, a félreinformálás, az alaptalan bizakodás

Nem idézem teljesen (a szavak egy része nem is írható le nyomtatásban) Örkény egypercesét az 50-es évekből. Amikor újságíróként az akkori sztálinvárosi nagykohó augusztus 20-i elkészültéről faggatózott....De sajnos még most is itt tartunk...


61040 telramund 2018-09-09 19:11:09

Utólag megnéztem az Opera Café  múlt heti számát.Ókovács Szilveszter Uzoni Máriával beszélgetett részletesen az örökös tagsággal kapcsolatban.Nyilván semmi közöm közelről,de az opera környékén tartózkodva évtizedek óta volt egy,két igazán nem tetsző terv,ami elhangzott.Jó terv ,hogy bővítik az örökös tagok számát,de nem értek egyet azzal,hogy a vezetés  magának akar két helyet a jelölésre.Ez nem egészséges ötlet úgy is írhatnám ,hogy

felettébb gyanus.Aztán mi van a titkos szavazással,ami eddig működött?.Miért kell mindent átalakítani?El kellene ezen jobban gondolkozni.Nem igazán értek egyet a külföldön élő,ott karriert  csináló énekesek örökös tagságával sem.Mitől lesznek ennek az operának az örökös tagjai?Lehet egy ,két vagy egyetlen év tagsággal sem rendelkeznek.Vannak elegen ,akik rajtuk kívűl megkaphatják.Ezzel a fáradtsággal a többször  Magyarországon vendégszereplő énekesek is kaphatnak örökös tagságot.


61039 oldalsonka 2018-09-09 11:07:15

Operaházunk örökös tagja, Berczelly István ma ünnepli nyolcvanadik születésnapját. Szívből gratulálunk, Isten éltesse erőben, egészségben, jó kedvben. Köszönjük felejthetetlen alakításait, emberségét, kollegalitását.

Képtalálat a következőre: „Berczelly István”


61038 flavia 2018-09-07 22:38:37 [Válasz erre: 61037 Klára 2018-09-07 11:00:24]

Ez a cikk / "2023-ig Ókovács Szilveszter lesz az Opera ura" / 2017 novemberében született.


61037 Klára 2018-09-07 11:00:24 [Válasz erre: 61035 joska141 2018-09-06 15:32:42]

De ha jól látom, Főig. urat további 5 évre prolongálták! Ezek szerint a pü fegyelem betartása, betartatása és az ÁSZ jelentésének figyelembe vétele csak kisvállalkozóknál, illetve "nem közeli" pártoknál és civil szervezeteknél feltétel!


61036 Edmond Dantes 2018-09-06 16:12:03 [Válasz erre: 61035 joska141 2018-09-06 15:32:42]

A kérdéses jelentés megtalálható az ÁSz honlapján.


61035 joska141 2018-09-06 15:32:42

Interneten ma több helyen, hasonló címekkel megjelent:(csak egyet idézek):

https://24.hu/kultura/2018/09/06/lesujto-kritikat-kapott-az-operahaz/

Az Állami Számvevőszék most tette közzé jelentését az Operaház kizárólag beruházásokkal összefüggő gazdálkodásáról, illetőleg annak - legenyhébb kifejezéssel - hanyagságairól.

Ez egy kicsit ellentétben áll Ókovács Szilveszter korábbi, több nyilatkozatával, mely szerint mindenhol a leggazdaságosabb megoldásokat választották a most zajló felújításnál, új épületek kialakításánál, eszközök beszerzésénél.


61034 sztalin 2018-09-04 12:23:32 [Válasz erre: 61033 Edmond Dantes 2018-09-04 08:22:00]

Király lenne, hátha elővennék azt a tuti Xerxes-t


61033 Edmond Dantes 2018-09-04 08:22:00

Türk évad? Miért is ne? A magyar-türk nyelvi közösséget már kimutatták és pl. a Szöktetés a türk évadban is megáll.


61032 oldalsonka 2018-09-04 08:09:14 [Válasz erre: 61030 Búbánat 2018-09-02 14:06:52]

Miért is ne?

 


61031 Búbánat 2018-09-02 22:06:05

Horváth Zoltán 90 – Ókovács Szilveszter beszélget a rendezővel – videó

(23: 58 perc)

Magyar Állami Operaház honlapján és YouTube

 Közzététel: 2018. aug. 31.

„A magyar operarendezés doyenje, Horváth Zoltán 90 éves lett. E jeles alkalomból Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója kérdezte pályája alakulásáról a még mindig aktív művészt.”


61030 Búbánat 2018-09-02 14:06:52

Keresztény Évad? Miért? Miért ne?

Origo.hu, 2018.08.30. 12:38

ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA – 2/88. levélária

 

„Nem, nem az állásomat védem a Keresztény Évad meghirdetésével, hiába cikkeznek erről egyesek a túlparton – ők bizonyára nem olvasták sem a tavaly írott pályázatomat, sem azt a 2016-os cikket, amelyben először gondolkoztam erről nyilvánosan. Azt meg ki is tudná közülük, hogy a nagy operaházak valóban öt évre előre terveznek, és hogy a gépemen már 2014 óta ott van egy Keresztény Évad vázlata... (És nem „Keresztyén”-é, mint a 168 óra jegyzetírója oly jellemzően téveszti el, számára aligha jelent bármit az az egy betű különbség. Arra pedig ugyancsak nagy szemeket meresztek, hogy a Tannhäuser és maga, Wagner filozófiai forrásvidéke „nem is katolikus”. Ki állított ilyet? Csak nem a keresztény/keresztyén szinonimájának gondolja a szerző a katolikust?)”

 

„2020 szeptemberében Eucharisztikus Világkongresszust tartanak Magyarországon. Budapest lesz akkor a keresztény világ fővárosa, százezrek érkeznek hozzánk – és abban a hónapban KeresztFeszt lesz az Opera színházaiban is. Elsőre nagyon keményen hangzik, hisz míg más vallások, egyéb közösségek (akár származási alapon) vidáman megszervezik a saját rendszeres fesztiváljaikat, mi, keresztények a templomok árnyékos-hűs teréből szemérmesen pillogunk kifelé – már az, aki legalább bement oda. De miért ne lehetne Keresztény Évada akár a Magyar Állami Operaháznak? Jézus Krisztus elővenné vagy eltenné a korbácsot, ha azt látná: egy igencsak világi intézmény nyit teret Neki, és mutatja fel a műfaj rejtőzködő, vagy akár tényleg jó mélyre rejtett keresztény kincseit?”

„Miről is van szó? 33 + 1 műről biztosan, ez jó nagy merítés a végleges választáshoz (mindet egyszerre lehetetlen volna műsorra tűzni). Ha egy mondatban muszáj őket jellemeznem a keresztényi tartalom felől, hát nosza, próbáljuk meg az előfordulás sorrendjében!”

TANNHÄUSER (Wagner): a mindenkori művész őrlődése az érzéki hívságok és a tiszta szerelem között, római zarándokúttal, a megváltott élettel, újra kihajtott pápai pásztorbottal.

DON GIOVANNI (Mozart): az ördög örök, ajánlata vonzó, csábereje nagy, de gátlástalan is a végletekig – a végén pokolra kerül, még akkor is, ha nélküle tán unalmasabbnak tűnik az élet.

ARABELLA (Strauss): az igazit várja régóta a lány, aki nagyon más, mint ő – csodálatos nászi rítus és szerelmi kettős alapozza meg házasságukat, amelyet isteni elrendelésnek tekintenek.

HUNYADI (Erkel): a Jóisten végül csak gondoskodik arról, hogy László áldozatának árnyékában sértetlen maradjon a másik fiú, a magyarok jövendő nagy királya, Mátyás.

MESTER ÉS MARGARITA (Gyöngyösi): e bonyolult történetben fellép a Sátán, jelen vagyunk Jézus perénél és kivégzésénél is, de a harmincas évek Moszkvájában is – tanító alkotás ez.

REKVIEM (Verdi): ez a halotti mise az egyetlen nagy gyászopera – minden lelkiállapotot átfog, dermeszt, perel, könyörög, végül rebegve vigaszt talál.

A NYUGAT LÁNYA (Puccini): az egyetlen drámai mű, amely emberáldozat nélkül képes boldog véget érni – a bibliás női szív által megszelídített gengszter kap még egy esélyt.

STIFFELIO (Verdi): protestáns lelkész mutat példát a megbocsátásra, hűtlen feleségéhez még akkor is visszatalál, ha az após közben primer dühvel végzi ki a csábítót.

TRAVIATA (Verdi): az igaz szerelemre szomjazó escortlány halálos ágyánál igazi, szent gyónás zajlik – ha fájdalom közepette is, de kisimulnak viszonyok, megváltatnak bűnök, sorsok.

A DIÓTÖRŐ (Csajkovszkij): mese egy ideális karácsony-éjszakáról, amely bár kápolnában indul, majd rossz gyerekálomba fordul, míg a család és barátok ölelésében mégis jó véget ér.

A VARÁZSFUVOLA (Mozart): a Jóság és a Szeretet próbák során teljesedik ki bennünk, így tanít a hercegi pár szerelme, és naiv tisztaságra a be nem avatottak világos erkölcsű élete;

A LOMBARDOK (Verdi): testvéri ármány és békülés, keresztesek harca a Szentföldön és kiengesztelődött halál Jeruzsálem kapui előtt – képek az egyház viszontagságos periódusából.

MEFISTOFELE (Boito): a Sátán újra kész, hogy a Faustot megvezesse, Margitot gyermeke megölésébe taszítsa – a végén azonban itt is angyalok szava szól, az isteni megbocsátásé.

FRANCESCA DA RIMINI (Zandonai): Dante a Pokol ötödik énekében ír a brutális szerelmi négyszögről, amelynek a vége halál, de itt megint felmagasztosulva.

MATHIS, A FESTŐ (Hindemith): újra a küzdő művész a középpontban, aki a reformáció nagy századában az isenheimi oltártripichont festi meg, és műve győz saját kétségei felett is.

A BOLYGÓ HOLLANDI (Wagner): két egymásnak rendelt ember drámai találkozása meg nem értés közepette – a vég megváltás, de egymás megismerésének mennyei magasfoka is.

MÁTÉ-PASSIÓ (Bach): a Megváltó szenvedéstörténete időt hagy az elmélkedésre, és az Operaházból gyülekezeti terem lesz, ahol együtt hallhatjuk és nézhetjük az ikonikus szavakat.

PARASZTBECSÜLET (Mascagni): szicíliai történet a húsvéti mise hátterével, amely előtt egy szerelmi háromszög rivális férfijai mennek párbajra egymással.

MESSA DI GLORIA (Mascagni): egy felhőtlen, szinte naiv, őszinte örömű feltámadási mise, amelyben az itáliai naiv hit áthat mindent és mindenkit.

DON CARLOS (Verdi): egy bizonytalan infáns, akit végül szerzetessé lett nagyapja ment a bajtól, de addigra már szerelme, jó barátja és Flandria szabadsága is elesett számára.

A KÁRMELITÁK (Poulenc): opera az apácákról, akiket nem tudott betörni a francia forradalom, s akik Jézusért döbbenetes Salve Reginát énekeltek a guillotine alatt.

SALOME (Strauss): vérgőzös születésnap a hegyen, ahol Jézus Keresztelőjének fejét veszik, de a lüktető, halálra perzselő romlottságon mégis átsugároznak a jánosi nagy tanítás sorai.

AZ ÁRNYÉK NÉLKÜLI ASSZONY (Strauss): opera az élet áldott értelméről, a család és a hitvesi szerelem fenntartásáról – s felhangzik a még meg nem született gyermekek katartikus kara.

ANGELICA NŐVÉR (Puccini): egy zárda sem szakíthatja el az anyát gyermekétől, ahogy elhunyt kisfia után hal a felőrlődött apáca, abban mégis isteni elrendelést sejtünk.

PSALMUS HUNGARICUS (Kodály): a zsoltáros kétségbeesett magyar fohásza Istenéhez – igazságtalanságok során át is van enyhülés.

BUDAVÁRI TE DEUM (Kodály): öröm, köszönet, némi ráolvasás és misztikum, de főleg sok-sok grandiózus tabló a hálaműben, amely a török iga alóli szabadulást ünnepli.

AZ APOSTOLOK SZERETETLAKOMÁJA (Wagner): a Mester szinte ismeretlen időskori műve, gigantikus férfikarral, sok szólistával, zenekarral – és a Parsifal felé mutató igékkel.

ISTVÁN KIRÁLY (Erkel): a honalapító is búcsúzik, a szerző is ezt teszi, s közös futásuk végén nem marad más, mint a hit – a haza és az életmű sorsát az égiek kezébe letenni.

PARSIFAL (Wagner): az utolsó mű, amelyet 30 éven át védett Bayreuth joga – és amely a Nagypénteki varázzsal egy erősen istentelennek tűnő élet penitenciája és kiegyenlítése.

SZÉKELY FONÓ (Kodály): a mi Trianon-esténken a Galántai táncok és a Psalmus Hungaricus mellett ez a mű szerepel – a lengyel rendező a finálét csak a mennyországba tudja helyezni.

SZÖKTETÉS A SZERÁJBÓL (Mozart): a bájos keleti szabadító-daljáték végén igazi keresztényi feloldozás zajlik, a sértett basa képes bosszúját ki nem tölteni a keresztény szökevényeken.

HOVANSCSINA (Muszorgszkij): orosz hatalmi és ortodox vallási belháború, amelynek végén ugyan az új rend győz a régi felett, ám annak képviselői életáldozatukkal nemesítik a harcot.

A TÉKOZLÓ FIÚ (Debussy): ritkán előadott gyönyörű kantáta egy szíveket lágyító, boldog végű történetről, amelyet az általános dekadencia dacára kivételes mélységgel és szépséggel teli.

+ 1: PASSIÓ (Gibson): evangelizációs erejű film Jézus földi életének utolsó napjairól – sok vérrel és verejtékkel, szenvedéssel és igazságtalansággal, miként az a valóságban is történt.


61029 Búbánat 2018-08-28 08:20:41

Ódivatú búcsúztató – Mátyus Zsuzsa emlékére

Fidelio.hu - Albert Mária

2018.08.21. 11:35

Életének 85. évében elhunyt Mátyus Zsuzsa, az Operaház legendás sajtótitkára, akinek karrierje egybeforrott az Opera úgynevezett aranykorával. Albert Mária emlékezett meg róla.


61028 Klára 2018-08-27 12:07:27 [Válasz erre: 61027 flavia 2018-08-27 10:49:26]

Hazai nincs?


61027 flavia 2018-08-27 10:49:26

25 új balettművész kezdte meg munkáját augusztusban, Solymosi Tamás irányítása alatt. Kivétel nélkül valamennyi KÜLFÖLDI.

 


61026 Búbánat 2018-08-21 08:29:25 [Válasz erre: 61017 Hangyász 2018-08-15 13:09:58]

A Stiffelio legutóbbi koncertelőadása után Ókovács Szilveszter beígérte, hogy egy-két éven belül  színpadra kerül, megrendezve  Verdi operája.


61025 Edmond Dantes 2018-08-16 14:29:11 [Válasz erre: 61024 Klára 2018-08-16 12:21:09]

Bár itt off, talán megbocsátják fórumtársaink :-) Vidéki színházak operát szerintem csak akkor játszottak-játszanak, ha van-volt külön operatagozatuk, hozzá zenekar, kórus (balett??). Operettet, musicalt mindig is játszottak, mert arra mindig volt-van igény és az hoz(ott) több nézőt és több bevételt. A nagy pesti színházak (mínusz Nemzeti) mind és mindig játszottak zenés darabokat (nem operát) a két vh. között, sőt már a "békeidőkben", fenti okokból. Sőt, nyaranta, gyakran nagy "húzó" nevekkel, kitelepültek szabad térre, színkörökbe stb. szintén fenti okokból. És bizony nem mindig és nem okvetlenül zenei képzettségű főszereplőkkel: jó pénzért akkor is szinte mindenki elvállalt évadonként egy, akár több énekes szerepet, Operettben, Vígben, Magyar Színházban és máshol. 

 


61024 Klára 2018-08-16 12:21:09 [Válasz erre: 61023 Edmond Dantes 2018-08-16 10:53:55]

Bocs, a vidéki színházak játszottak operetteket is, sőt operákat is, de arra megfelelő hanggal és kvalitásokkal rendelkező szereplőik voltak, akik közül nem egy aztán Budapesten az Operettben,, vagy az Operában folytatta pályafutását, vagy minkét helyen felllépett.

A budapesti színházak - tekintettel a FővárosiOperettszínház létezésére és tevékenységére - az 1970-es évek előtt nem játszottak zenés darabokat. A Víg Szíház volt az első, a Popfesztivál-lal, majd a Madách, ahol a Macskák megjelent, amiket követően egyre több színházigazgató érzett bizonyítási kényszert, hogy ő se roszabb, mint a többi, és innen már nem volt megállás. Ami nem is lenne baj, ha megfelelő hanggal és énektudással, rendelkező szereplőgárda állna rendelkezésre, de sajnos nem áll! És ami sokkal nagyobb baj, igény sincs rá!


61023 Edmond Dantes 2018-08-16 10:53:55 [Válasz erre: 61022 Klára 2018-08-16 10:43:39]

A Nemzetit leszámítva prózai színházak mindig játszottak, ha nem is musicaleket, a műfaj még nem létezett vagy még nem ért ide, hanem operetteket. Az ördög itt is a részletekben bújik meg: mi mennyi = hol, mennyi zenés darabot, musicalt játszanak és mennyi prózait. (Minőségről most nem szólva.) Operaházak:hasonló a helyzet a "könnyű" zenés műfajjal = arányok.


61022 Klára 2018-08-16 10:43:39 [Válasz erre: 61020 IVA 2018-08-15 17:07:09]

Bocs, lehet hogy naív vagyok, de szerintem az Operaház mégiscsak az operák bemutatására, előadására hivatott! Én már azt sem értettem, miért kellett egyik-másik prózai színháznak musical-színházzá avanzsálnia, ahol jobb sorsra érdemes prózai színészek nyekeregnek és vonaglanak éneklés és táncolás helyett - ez mégiscsak két teljesen külön műfaj, melyekhez külön adottságok kellenek! Maholnap balettet is táncolni - bocsánat - táncikálni fognak prózai szinházban, prózai színászekkel?


61021 Edmond Dantes 2018-08-16 10:22:08

Itthon a keresztény évadban alighanem el kell búcsúznom -többek közt- két kedves darabomtól: a Szöktetéstől, amiben csúnya, gonosz muszlim ember zaklat és meg akar erőszakolni keresztény lányt és az Otellótól, amiben sötét bőrszínű mór fojtja meg keresztény asszonyát. Terjed a migráncsbűnözés Cipruson (is)! Pillangó (bár nem kedvencem) legalább műsoron maradhat: Cso-cso kisasszony az ő daliás és makulátlan jellemű (keresztény) megrontója, gyermeke elrablója kedvéért fölveszi a keresztséget. Az úgy mindjárt más.

(Folytathatnám a sort.)


61020 IVA 2018-08-15 17:07:09 [Válasz erre: 61018 Klára 2018-08-15 14:28:05]

Ránki: Az ember tragédiája. Faust. De mondta valaki, hogy csak operák lesznek?
Nebáncsvirág, Jézus Krisztus Szupersztár, Mária evangéliuma, A próba.


61019 Csákovics 2018-08-15 15:49:34

Lombardok, Jeruzsálem, Aroldo...?


61018 Klára 2018-08-15 14:28:05 [Válasz erre: 61017 Hangyász 2018-08-15 13:09:58]

Köszönöm, talát süllyedt!  Éppen ilyen alapon merült fel bennem a megfogalmazott kérdés!


61017 Hangyász 2018-08-15 13:09:58 [Válasz erre: 61016 Hangyász 2018-08-15 13:08:14]

Jaj, a Stiffeliót kifelejtettem, ott legalább egy protestáns prédikátor gyakorolja a házastársi és felebaráti megbocsátás erényét, a szent könyvről nem is szólva.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.