Bejelentkezés Regisztráció

Mi újság a Magyar Állami Operaházban?


61016 Hangyász 2018-08-15 13:08:14 [Válasz erre: 61015 Klára 2018-08-15 11:06:54]

Tökéletesen hitetlen és egyházellenes egyénként elgondolkoztam ezen. OK, RW-től jöhet a Tannhäuser, a Lohengrin és a Parsifal. No de! Az elmúlt évek bemutatói közül jöhet a Kármeliták párbeszédei, netán a Hugenották, amelyben a kereszténység egyik irányzata gyilkolja le a másik irányzat híveit. Ezen az alapon nagyon elkelne ugyanettől a szerzőtől a Próféta, avagy egy szélsőséges ker. szekta önégetésével végződő Hovanscsina? És igen, ott a Salome, benne az új hit eljövetelének hajnala. Folytatás? Don Carlos, autodaféval és főinkvizitorral? A végzet hatalma, kolostori fináléval? Az apácazárdában játszódó Angelica nővér, amely bemutatja eme intézmény remek voltát? Esetleg Verdi életművéből még az Attila, benne a pápa és a 2 apostolfejedelem által Róma alól megfutamított pogány zsarnok bukásával? 


61015 Klára 2018-08-15 11:06:54 [Válasz erre: 61014 IVA 2018-08-12 23:56:47]

Bocs, megmagyarázná nekem valaki, mi az a "keresztény évad"? (félreértések és kioktatások elkerülése végett előre jelzem, hogy keresztény egyházhoz  tartozó hívő vagyok, de ezt a fogalmat nem igazán tudom értelmezni!)

Netán csak kifejezetten vallásos tárgyú operákat, vagy csak oratóriumokat mutatnak be? Vagy ezentúl rendelésre iratnak ilyeneket?


61014 IVA 2018-08-12 23:56:47 [Válasz erre: 61012 rotor 2018-08-12 22:45:08]

Micsoda ez tulajdonképpen, 2018. augusztus 12-i dátummal? Sajtótájékoztató vagy villáminterjú anyaga?
Billy Elliot már a múlt” – aztán a cím felütésének tárgya már elő sem fordul a cikkben. A szerző talán úgy gondolja, a „botránytéma” nélkül már senkit sem érdekelne, mi lesz az Operában?
Tervei szerint az Opera egy éve kezdődött felújítása 2019 szeptemberére véget érhet, de már a 2018-19-es évad záró előadását az Andrássy úti épületben tartaná” – e szerint már értesülnünk kellene jelentős műsorváltozásokról, hiszen az Operába már meghirdették a Manon Lescaut, a Gioconda, az André Chénier, Az álarcosbál, a Mayerling nem kevés előadását. A 444.hu tudósítója minderre nem kérdez rá, nyilván fogalma sincs az intézmény programjairól, csak a Billy Elliotról és a Keresztény évadról hallott valami érdekeset.


61013 rotor 2018-08-12 22:45:11

https://444.hu/2018/08/12/billy-elliot-mar-a-mult-2019-20-ban-a-keresztenyseg-lesz-az-operahaz-fo-temaja


61012 rotor 2018-08-12 22:45:08

https://444.hu/2018/08/12/billy-elliot-mar-a-mult-2019-20-ban-a-keresztenyseg-lesz-az-operahaz-fo-temaja


61011 IVA 2018-08-10 04:15:24 [Válasz erre: 61006 Edmond Dantes 2018-08-09 20:01:43]

De igen, az Operaház kontextusában az említett nevek szitokszavak.


61010 IVA 2018-08-10 04:12:24 [Válasz erre: 61005 Edmond Dantes 2018-08-09 19:53:30]

Ha a számszerű tények ellenére ragaszkodsz ahhoz az állításodhoz, hogy a Müpa sokkal olcsóbb, mint az Erkel (és hogy lehetnek a két zenés hely között azonos körülmények), én ragaszkodom ahhoz, hogy ostobaságokat írsz le. Kár, mert a fórumot nem csak ketten látjuk.
Viszont legyen igazad abban, hogy a két színpad egyenértékűsítésének ötlete sohasem valósul meg! Színpadnak és embernek is értéke és vonzereje az egyediség, másolatokra, utánzatokra nincs szükség.


61009 IVA 2018-08-10 03:55:37 [Válasz erre: 61003 Klára 2018-08-09 18:02:14]

Bizony, bizony! Ha az Erkel Színház színpadát az Operáéval kompatibilissá akarnák tenni, az egész színpadnyílást is át kellene építeni, ami által a nézőtéri aula elvesztené lenyűgöző arculatát és az Operaházénál mindenkor jobb akusztikáját.
De miért is kellene egyformává tenni a két színpadot? Két színházról beszélünk, amelyek nem egyformák. A szakértők dolga (lenne), hogy mindkét színpad kiváló, de más-más színházi, esztétikai élményt nyújtson a közönségnek. Abban az aranykorban, amelyből nekem is jutott, a mindkét játszóhelyeken fontos daraboknak eltérő rendezésük, díszletük volt a két színpadhoz.
A vidéki vedégjátékok, a vidéki színpadokról és fesztiválokról átvett (vagy azokkal közös produkcióban készült) előadások így is elvesznek az Erkel Színház színpadán: fekete függönyrengeteg körös-körül. De a saját előadások közül is jó néhány nem használja ki az Erkel színpadi lehetőségeit sem. Ugyanaz a blamázs csak még nagyobb lenne az Operában.


61008 IVA 2018-08-10 03:36:15 [Válasz erre: 61001 nickname 2018-08-09 12:43:22]

Micsoda kivételes trauma lehetett! Mert ha az ember egy kereskedelmi csatornára kapcsol kora vagy késő esti órában, nem a gusztustalanságok netovábbját látja, akár hajnalig...


61007 telramund 2018-08-09 21:01:28 [Válasz erre: 61005 Edmond Dantes 2018-08-09 19:53:30]

Mondta volt Clemanceu több ,mint 100 éve Párizsban.a Pére-Lachaise temetőben.


61006 Edmond Dantes 2018-08-09 20:01:43 [Válasz erre: 61004 telramund 2018-08-09 18:24:50]

Kicsit tűnődtem, nevesítsek-e: a Kovalik-Fischer Ádám duó -ugye egyik név sem szitokszó?- nagy dolgokat csinálhatott volna. A politika, bizony, a politika elsöpörte őket (is). Jobb nekik így, nekünk nem biztos, hogy jobb. Vass Lajos nézetem szerint egyfajta biodíszlet volt akkor.


61005 Edmond Dantes 2018-08-09 19:53:30 [Válasz erre: 61003 Klára 2018-08-09 18:02:14]

Nézőpont kérdése, ki mit tekint "valódi operaelőadásnak". Lehet valódibb egy jól sikerült félig szcenírozott előadás MüPában -vagy máshol- mint egy pocsékság az Operában/Erkelben vagy máshol. Jegyár különbséget MüPa vs Opera/Erkel nem én indítottam, de okjektíven nézve nem vitás, hogy MüPa sokkal olcsóbb mint Opera és olcsóbb mint Erkel, azonos körülmények között. Körülmények = vendégművész/ek.  Az azonos színvonalú Erkelt Föigazgató Úr lengeti be: "Emellett ha végre az operaházi újjal egyenértékű színpadot építhetnénk itt, akkor ugyanazt az előadást gond nélkül lehetne mindkét helyen játszani, az Erkelben természetesen olcsóbb jegyárakkal." Ez lenne a kivánatos és egyben gazdaságos is. "Következésképpen" aligha valósul meg, ne legyen igazam. Ókovács Szilveszter pótolhatóságáról vagy pótolhatatlanságáról sosem írtam egy árva szót sem. Mert értelmezhetetlen fölvetés. Pl. Vidnyánszky Attila pótolhatatlan? Pont annyira mint Ókovács Szilveszter...vagy másvalaki. Most sem pótolhatatlan/ok és nem is lesz/nek pótolhatatlan/ok. Minden pótolhatatlan -és pótolható- ember a temetőben nyugszik.


61004 telramund 2018-08-09 18:24:50 [Válasz erre: 61003 Klára 2018-08-09 18:02:14]

Puffogtatások vannak ,de nevek nincsenek!Nem is lesznek!


61003 Klára 2018-08-09 18:02:14 [Válasz erre: 60994 Edmond Dantes 2018-08-08 16:37:45]

Na igen, a MüPa színpada (ami nincs is) nem alkalmas valódi operaelőadások megtartására! Az azonos színvonalú Erkel pedig egyelőre az ígéretek földje, nem beszélve  arról az apróságról, hogy 1/1 nem lehet előadásokat az Operából átemelni, mert a színpad és a színpadtechnika, stb. messze nem azonos.

Ami pedig a "nincs alternatíva" narratívát illeti, kíváncsian várom az alkalmas főigazgató-jelöltek megnevezését! (ahogyan pár hete vártuk Kaufmann témában a hasonló jó tenorok felsorolását!)


61002 telramund 2018-08-09 17:32:50 [Válasz erre: 61001 nickname 2018-08-09 12:43:22]

A témában várnám a választ:azaz a politikát kikerülve,kik lennének jó opera igazgatók?

(nem kellene stílusban a bal oldal szintjére menni-mert azt már jól ismerem  innen a Momusról!)


61001 nickname 2018-08-09 12:43:22 [Válasz erre: 60997 telramund 2018-08-08 21:25:23]

Hát egészségedre. Gondolom neked is virult a fejed a kétharmadon és azon, hogy lassan pártállam leszünk. Dolgoztam az EMMi-ben tudom mi folyik ott és kösz, de gusztustalanságok ne továbbja. 


61000 oldalsonka 2018-08-09 09:45:42

Várom az évadkezdetet és főleg a Carmina buranát!


60999 IVA 2018-08-09 03:19:54 [Válasz erre: 60997 telramund 2018-08-08 21:25:23]

Rövid válasz, de egzaktabb nem is lehetne.


60998 IVA 2018-08-09 03:08:28 [Válasz erre: 60994 Edmond Dantes 2018-08-08 16:37:45]

A Müpa helyárait egyáltalán nem „érdemes” összevetni, sem az Operaház, sem az Erkel Színház helyáraival. A Müpa ugyanis hangversenyterem, ahol, ha megfeszülnek is, csak részben szcenírozott koncertszerű előadásokat tudnak tartani. Kényszerű megoldás, szegényes, bár divatos. Az Operában és az Erkelben viszont többnyire szcenírozott előadást adnak, még ha többnyire gyenge szcenírozásban is.
De ha valaki mégis a helyárak összehasonlítására vetemedik (mert hiszen szabad), szíveskedjék venni a fáradságot ahhoz, hogy utánanézzen, milyenek a helyárak az Erkel Színház előző és soron következő évadjában!
MüPa helyárai nemhogy az Opera, de még/már nagyjából az Erkel árainál is alacsonyabbak!” – ez simán nem igaz!
Az Erkel Színház legmagasabb alaphelyára 7200, a legalacsonyabb 1500 Ft. Ennél (sem pontosan, sem „nagyjából”) alacsonyabb ár nincs a Müpában! De még ilyen alacsony sincs.
Az Erkel Színház előző évadja fő attrakciójának számító André Chénier-t 4000 forintos helyről néztem, igencsak közelről, bár a teljes színpadot nem láthattam, de koncert lévén, a szólistákat középre rendezték. 8000-ért még közelebbről lehetett látni, és a legjobb helyek ára sem közelítette meg a Müpa 20000 körüli árait.
Ez év márciusában Monteverdi Orfeóját a Müpában a legolcsóbb helyről 3900-ért láttam (oly messziről, mintha a Nemzetiből néztem volna). Igaz, Villazónnal, de az ő árfolyama már a Nyetrebkóé alatt jár.
Tévedés abban hinni, hogy az Operából egy az egyben az Erkelbe „átemelt” előadások színvonalat garantálnak. Ellenpélda: a Don Giovannit igazán nem egy az egyben plántálták át az Erkel Színházba: csak díszlet-torzókat gyártottak hozzá és legfeljebb nyomokban volt megrendezve. A színház újranyitása óta mégis a korszak legjobb estéit hozta: Kolonits Klára, Erwin Schrott, Bretz Gábor remekléseivel. (Ja, mindkét évadban 1500-ért láttam ezeket az előadásokat (négy jó Don Giovannit 6000-ért) – hogy érdemes legyen összehasonlítani az Erkelt a Müpával...)


60997 telramund 2018-08-08 21:25:23 [Válasz erre: 60996 nickname 2018-08-08 21:20:19]

Ez nagy pech,de ez van.Aztán mindkét témában LEHET SOROLNI  a jelölteketSzerencsére nekem megfelel főként a kevésbé szalonképes!


60996 nickname 2018-08-08 21:20:19

Hagyjuk már ezt a nincs alternatíva ezért öröljünk ennek szemléletet. Ettől még se Ókovács, se Orbánt nem szeretem - de még Ókovács mégiscsak szalonképesebb, mint Orbán. 


60995 telramund 2018-08-08 17:20:04 [Válasz erre: 60990 IVA 2018-08-08 03:48:37]

Ez a lényeg .Nincs alternatÍva.Addig pedig örülni és nem állandóan ócsárolni kell,hogy valaki legalább akar valamit!A múlt csoda igazgatóiról pedig csak a jelen regél.Átéltem egy két korszakot és azok ,akik most förcsögnek akkor is ezt tették.


60994 Edmond Dantes 2018-08-08 16:37:45 [Válasz erre: 60992 nickname 2018-08-08 07:13:23]

Szerintem a Wagner-napok árait nem szerencsés összevetni az említett produkciókkal. Illetve lehet, de inkább az Opera áraival érdemes összevetni, hiszen az Opera árait sokalljuk, ki jobban, ki kevésbé. Wagner-napok árai, főleg ha bérletben vesz rá jegyet a néző, nem kiugróan drágák az Opera napi (napi! és nem emelt helyáras) áraihoz képest. Ha pedig az említett, nem kiemelt áras MüPa-operaelőadásokat vesszük, akkor -mint a jelzett árakból is kitetszik- MüPa helyárai nemhogy az Opera, de még/már nagyjából az Erkel árainál is alacsonyabbak! Opera "hétköznapi" árai szinte arra figyelmeztetnek: ezek az árak/előadások nem a mezei-hazai nézőnek vannak. Hogy valami pozitívumot is találjak a cikkben: a helyzeten az javítana, ha tényleg komoly az elhatározás és meg is valósítják, hogy az Erkelben egyszer majd azonos színvonalú, 1/1 Operából átemelt előadásokat láthatunk...de ez még nagyon messze van, ha jól olvastam.


60993 IVA 2018-08-08 07:34:38 [Válasz erre: 60992 nickname 2018-08-08 07:13:23]

Az Operaház főigazgatása nem elméleti elhivatottságot feltételez. Aki nem vállalná, az nem lehet alkalmas. Egy énekes torkában is hiába rejlik kincs, ha csak ő tud róla, a szobában énekel, nem énekes. Akkor énekes, ha a hangjával 1000-2000 embernek közölni akar valamit. A főigazgató is fel akar mutatni valamit.


60992 nickname 2018-08-08 07:13:23

A MÜPA-ban nincsenek egységes jegyárak. A mostani Fidelióra, vagy anno a Poppeára a legdrágább jegy 5500 forint volt, a legolcsóbb ha jól emlékszem a Poppea esetében is 2500. A Wagner-napok esetében az előadások jóval drágábbak, ahogy Fischer Iván operarendezései esetében is, nem beszélve arról, ha egy-egy világsztár jön koncertet adni. 

És Ókovács néha nyilatkozhatna szerényebben. Szerintem lehet, hogy lenne alkalmas vezet más is, de senki se vállalná. És mág ha vállalná is: megnyerné-e a kinevezést? Ókovács mögött ott a nagy magyar narancs. 


60991 IVA 2018-08-08 04:05:05 [Válasz erre: 60988 Edmond Dantes 2018-08-07 10:59:27]

Jó néhány pontatlanság van ebben a hozzászólásban.
Lehet, hogy az Operaház legjobb helyeinek ára barátságtalanabb (és még barátságtalanabb lesz az újranyitás után), viszont a Müpába egyáltalán nem lehet olcsón bejutni. Bezárása előtt az Opera III. emeletére lehetett még kapni 1200–1500 forintos helyeket, ahonnan minden jól hallható és a teljes színpad látható. Igaz, lifttel nem lehetett feljutni (vagy csak némi szánalomkeltés árán), reméljük, hogy a jövőben lehet majd, hiszen az EU előírásai szerint az Operánál jelentéktelenebb intézményekben is bizosítani kell az akadálymentességet.
Az Erkel Színház lelkes híveként is pontosítanom kell: az Erkel minden helyéről sem lehet mindent látni. Pontosabb, hogy minden helyről lehet látni valamit. Az oldalpáholyokból a színpad azonos széleit, de inkább ⅓-át nem lehet látni! Nem alkalmas helyek azoknak, akik az adott előadást nem ismerik, netán a darabot sem, illetve balett esetében is hiányos a látvány és gyengébb a hatás. De élvezetet nyújt azoknak, akik egy-egy operaelőadást már többször, esetleg sokszor láttak. És ne hallgassuk el: a földszinten a legdrágább sorok szélső üléseiről is hiányos látványt kapunk, ugyanolyan áron, mint a középső helyekről.
A Müpa Fesztivál Színházában (amely jelenleg a Nemzeti Táncszínház helye, a Magyar Nemzeti Balett néhány előadásának helyszíne) ugyanez a helyzet, noha cca egy évszázaddal később építették, mint az Erkel Színházat. A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremről szólva nem beszélhetünk színpadról, legfeljebb színpadként használt pódiumról és a terem egyéb részeibe kitalált látványosságokról.

***

Feljegyzéseim szerint az 1977/1978-as évadig „ősidők óta” az Operában 40, az Erkel Színházban 32 Ft volt a legmagasabb alaphelyár.
Egy darabig elhanyagoltam a feljegyzést, majd az 1979/1980-asok szerint az Operaház hirtelen és kényszerű bezárásáig 60 Ft volt az Operaház, 50 az Erkel legmagasabb alaphelyára, az utóbbi változatlan maradt az Operaház rekonstrukciója idején.


60990 IVA 2018-08-08 03:48:37 [Válasz erre: 60987 telramund 2018-08-07 10:26:43]

Azok a ’80-as évek 30–35 évvel ezelőtt voltak: más politikai és gazdasági rendszerben és körülmények közt. Ismerjük a hibáit, hiszen akkor és itt éltünk. Mégsem lehet ma mindent azzal takarni. Bármilyen akkori színpadi gépezetet ma elavultnak nyilvánítanának, bármilyen padló elkopott volna azóta. Ki érné be ma fekete, olajos parkettával? – úgy emlékszem, olyan volt az Operában az előző felújításig. Arról sem a régi rendszer tehet, hogy mára minden eszméletlenül drága (kivéve a magyar munkaerőt), és minél szűziesebb képét mutatja egy gazdasági művelet a pályázati rendszer álcája mögül, annál gátlástalanabbul romlott és tisztességtelen. Úgy általában. Ez nem visszasírás, hanem tárgyilagosság.
Én elismerem, milyen tiszteletre méltó, hogy Ókovács Szilveszter akar valamit. Sajnos ez a valami nem mindig kompatibilis a magyarországi népesség zömének érdekeivel és lehetőségeivel, kommunikálása pedig olykor rendkívül ellenszenves és gőgös. Ezzel együtt én is úgy gondolom, nála potensebb és alkalmasabb személy jelenleg nem akadna az Operaház élére. A helyzet némileg hasonló a főváros, illetve az ország vezetősége ügyéhez. Hőbörögni lehet miattuk, lehet őket besározni – csak éppen alternatívájuk, az nincs.


60989 telramund 2018-08-07 11:26:51 [Válasz erre: 60988 Edmond Dantes 2018-08-07 10:59:27]

kb 3o évig 4o ft

 


60988 Edmond Dantes 2018-08-07 10:59:27 [Válasz erre: 60987 telramund 2018-08-07 10:26:43]

Igazán nem vagyok egy MüPa-fan, kaptam itt ezért már eleget. De a helyárai jóval barátságosabbak mint az Operáé. És ami a lényeg: MüPában mindenhonnan látni is lehet a színpadot, Operában -ráadásul eleve kisebb- pedig nem. 30.000 Ft-os MüPa-árról nemigen tudok, lehet, hogy 1-2 esetben volt, de nem jellemző. Opera látó = "igazi" helyekre szóló napi árai már a zárás előtt nagyon magasak voltak. Erkel árait viszont az emelés ellenére sem sokallom és ami ott szintén fontos: mindenhonnan lehet látni és hallani, a legolcsóbb helyről is.

PS Úgy emlékszem, 48 Ft volt MÁO-ban a legmagasabb alapár, amikor Erkelben 32.


60987 telramund 2018-08-07 10:26:43

Bár nagy meleg van és rohamtempóban olvastam a hozzászólásokat azért egy-két dolgot megjegyeznék..Ókovács azért akar valamit nem?A 8o-as években megtörtént az Operaház felújítása.Mondhatni igen szerencsétlen ,módon.Rossz színpadgépezettel,a nézőtér rossz átalakításával az akusztika róvására.A nézőtér padlózatának  műanyagra történő kicserélése.Ha akkor az előző, sokak által visszasírt rendszerben rendesen megcsinálták volna most nem kellene újabb milliárdokat költeni a felújításra !

 Anno a háború előtt volt az Operaház és a Népopera.Előző a tehetősebbek számára.Aztán jött a szocializmus,ahol szintén különbség volt a jegyárakban.Míg az Operaházban 4o ft volt a legdrágább az Erkelben 32 ft a legdrágább jegy,de a fizetések 1000/1500 ft körül voltak (6o-7o es évek).Aztán ,ha jött egy jobb vagy rosszabb vendégénekes 3-5-szörös helyárakkal adták a jegyeket..Megjártam a világ nagy  operaházait,fesztiváljait,de sem a szocializmusban sem napjainkban ott sem elérhetőek az olcsó ülőhelyek,mert olyan drága-még az ott élőknek is.Ez tehát nem egyedi.

Érdekes a MÜPA csillagászati árai senkit nem zavarnak.Nem véletlen!Valóban nem helyes kijelentése a főigazgatónak-vagy újságírónak-a külföldiekre  hivatkozni ,mint elsődleges nézőforrásra.De miután bérletes-rendszer van a magyarok nagy része be fog jutni ,tehát fizikailag lehetetlen a csak külföldi néző.A MŰPÁ-ban sem csak külföldiek vannak a 3oezer forintos jegyekkel

.Egy opera igazgatása nem egyszerű.A műsorpolitika attól függ ,milyen erők állnak rendelkezésre.Mert van mondjuk 10( ? nincs) világklasszis hang,de az nem énekelhet minden este.Aztán még hol vannak a partnerek.Egy  fecske nem csinál nyarat ,így egy  sztárhang sem tud elvinni a hátán egy teljes előadást.Hiába vágyunk más műsorra a legtöbbhöz nincs meg a megfelelő énekesgárda.Ott van Bécs.A minőség ott is romlik,de rendesen. Igaz 180 -200 euróért..A Főigazgató legalább akar valamit,ha nem is mindenben értjük,de legalább akar!Várom a javaslatokat kit látnának helyette,aki megoldja az Operaház rendkívűl összetett vezetését, mindenki   megelégedésére? Én nem tudok egy nevet sem mondani.


60986 nickname 2018-08-07 07:11:17 [Válasz erre: 60985 IVA 2018-08-07 01:51:55]

Az egész lassan olyan, mint egy hatalmas operaüzem. Nem egy művészi műhely, ahol értékes előadások születnek, tehetségeket karolnak fel és adnak nekik lehetőséget, hanem mint egy üzelet, egy beau marché, ami azonban dacára az igazgatóság megalomániás álmainak mégsem működik rendesen. Annak idején születtek olyan előadások - igen Mikó András által rendezettek is! - amiket büszkén mutogattak külföldön és mindenhol zajos sikert arattak vele és mindenhol pozitív kriitkát kaptak és a hazai kritika is egyértelműen dicsérte azokat - lásd a Poppea diadalmenetét, ami nem utolsósorban a rendezésnek is köszöhető volt. Ma mi van? Kiszámíthatatlan műsorpolitika, hullámzó színvonalú bemutatók és előadások, szereposztási egyenetlenségek tömkelege. Nincs igazi repertoár építés, jönnek a külföldi rendezők, de könyörgöm milyen előadásokat kreálnak? És akkor ehhez jönnek majd a turisták, a külföldiek, mint közönség. Szegény Erkel, Ybl Miklós és mindenki más, aki anno az Operaház megnyitásán munkálkodott, ide jutott a Magyar Állami Operaház, hogy turista láványoság lett, hpgy programszerűen üzletet csinálnak belőle, hogy miközben a külcsín megújul, a tartalom szépen leépül. Nagyszerű. De majd Tatjána nénémnak Szilveszter megmagyarázza, mert ahhoz nagyon ért. Miért is nem politikus lett? Nem is értem.  


60985 IVA 2018-08-07 01:51:55 [Válasz erre: 60983 Búbánat 2018-08-06 12:43:17]

Ha felmegyünk az ötödik világítószintre, tehát a zsinórpadlás teteje alá, onnan az Operaház alaplemezéig letekintve negyven méter a magasság, ide egy tizenöt emeletes toronyház elférne.
A 3-as metró II. János Pál pápa téri kijáratával szemben, a tér és a Népszínház utca sarkán áll egy éppen 15 emeletes toronyház. Ki hiszi el, hogy az beférne az Operaház színpadára?

– Az Ybl-palota freskói, aranyozásai, kárpitjai nem férnek már bele?
– Ehhez az általunk csak „Kánaán-változatnak” nevezett, összesen bő negyvenmilliárdos végösszegű támogatás kellene. Ebben már a teljes tetőzet cseréje is benne volna
”...
Megannyi feltételes mód. Ezek szerint Zoboki Gábor az Urbanistán adott interjúban csak egy „Kánaán-változatot” ismertetett meglehetős részletességgel? Miért ugrik át ezen a riporter és a riportalany is?

– Az épület bal oldalán és a mögötte lévő parkolók rovására terjeszkednénk” – hangzik el immár az Erkel Színházról.
Az bizony nagyon jó lenne, ha az Erkel Színház mögötti parkoló megszűnne a porta-sufnijával együtt (már többször szóvá tettem ennek a tákolmánynak a lehetetlenségét egy nagyvárosban) – de vajon hol parkolnának azok, akik addig azt a helyet használták?

Azaz, hogy az Ybl-palota egyre inkább a külföldi közönséget szolgálja ki.
Ez a folyamat a rendszerváltáskor kezdődött. Eddig csak mint nem kívánatos, de kényszerű jelenséget emlegették. Ezután program lesz? Kultúrpolitikai törekvés? Nyílt elismerése annak, hogy a magyar operalátogatók (zömmel értelmiségiek) jövedelme sohasem fogja lehetővé tenni azt, amit bármelyik külföldi megengedhet magának?
Mintha korábban arról lett volna szó, hogy az Opera-kaland program keretében azért hordják buszokkal a vidéki és határon túli fiatalokat az Erkel Színházba, hogy beleszeressenek a műfajba és ők váljanak a jövő operaközönségévé. Először szerelmessé teszik őket, hogy később ne tudjanak eljutni még az Opera kakasülőjére se?

Stagione-rendszerre állunk át, azaz egy-egy produkció szakadatlan blokkban megy. Kivétel lesz az adventi és a nagyheti időszak, valamint a májusünnepi fesztiválunk ideje.

Már régóta valami hasonló folyik. Leginkább éppen az adventi időszakban, amikor egész decemberben szakadatlan blokkban, akár nyolcas szereposztásban, futószalagon nyomják A diótörőt.
Igaz, a „szakadatlan blokk” még a Billy Elliot esetében is megfeneklett, mindenesetre kíváncsian várom, hogyan fog A hugenották vagy A vámpír különben kiváló erőkkel kiállított előadása szakadatlan blokkban menni, különösen az Ybl-palotában…


60984 Edmond Dantes 2018-08-06 17:29:30

„Nekünk az európai ligában kell játszanunk”, "jövő ősztől kereszténység ihlette darabokat mutat be az Operaház ", " összesen tizenhárom focipályányi terület"...íme, az Andrássy úton is teljes szépségében felragyog a ner. Szerencse, hogy csak most: tavaly még "illiberalizmus által ihletett darabokat" kellett volna keresni. Nem mintha ez a szóösszetétel = kereszténység ihlette darabok- értelmezhető(bb) volna. Értelmezni -és megérteni-  legfeljebb a megfelelési kényszert lehet.

De ha már: "Minden anyagár európai szintű, csak a munkadíjak okoznak különbséget." Ha az Opera felújítása 30 milliárdba kerül, a berlinié -mint olvashatjuk- 122 milliárdba, akkor tessék mondani, hogyan is állunk a magyar bérek (itt: "munkadíjak") európai liga fölzárkóztatásával? Na, ennyit a kereszténység ihletéséről. Kár, hogy abból nem lehet kenyeret venni.

 


60983 Búbánat 2018-08-06 12:43:17

Ókovács Szilveszter: „Nekünk az európai ligában kell játszanunk”

Magyar Hírlap - Zsiray-Rummer Zoltán – 2018.07.31. 02:27 –

"Az Opera rekonstrukciója és az Eiffel Műhelyház kialakítása után az Erkel Színház teljes hátsó részének átépítését szeretné megvalósítani az intézmény főigazgatója

A most következő Puccini-évad után jövő ősztől kereszténység ihlette darabokat mutat be az Operaház – mondta el a lapunknak adott interjúban az intézmény főigazgatója. Ókovács Szilveszter hozzátette: várhatóan stagione-rendszerre állnak át, azaz a leendő három játszóhelyükön egy-egy hosszabb blokkban mennek majd az előadások.

 

Az Erkel Színház további átalakításának tervéről is kérdeztük: mint rámutatott, a teljes színpadi és kiszolgáló területet új épületrésszel váltanák fel, hogy az operaházival megegyező legyen a pódium mérete."


60982 Búbánat 2018-07-27 22:58:57

Imádta Will Smith a budapesti Operaházat – videó

ORIGO2018.07.27. 16:48

Will Smith május-júniusban forgatta Budapesten legújabb filmjét, de másra is volt ideje ittléte alatt. Egy jó 7 perces videóanyagot szánt az Operaházban tett látogatásának.

A 49 éves Will Smith május-júniusban egy hónapon át forgatta Ang Lee Oscar-díjas rendezővel a Gemini Man című akció sci-fit, és a munka közben

volt is esze hírt adni a legtöbb budapesti hülyéskedéséről.

Felmászott a Lánchídra, és tudtuk azt is, hogy az Operaház kupoláját is meghódította. Most pedig kiadta az operaházas látogatásáról készült videóját, amelyben Smith többek között folyamatosan a technikusát ugratja.


60981 nizajemon 2018-07-25 19:52:22 [Válasz erre: 60977 IVA 2018-07-25 05:00:12]

Mennyivel könnyebb "befogadni" azokat a kisfilmeket,amelyekben énekesek mondanak 1-1 mondatot a repülőtéren.Emberi.Egyszerű.Megfogja az embert.Mely érzés pölö a Nénémhez írottak alatt nem szokott kerülgetni :) (érdemeit mindig és mindenhol).


60980 nickname 2018-07-25 07:20:11 [Válasz erre: 60979 nickname 2018-07-25 07:12:39]

Különben ez az új Hattyúk tava rémunalmas - nekem nem hiányzik, de a szervezési osztályon mondták, hogy milyen megtévesztő a műsor kalendárium, mert a külföldi előadások is benne vannak és a Hattyúk tavára sokan szerettek volna már jegyet váltani, de ugye csak New Yorkban adják majd - vagyis szegény magyar közönség menne erre az új bóvlira is, de hát sajnos nincs tbbszázezer forintha, hogy New Yorkig repüljön. A Don Giovanni újratervezett díszleteivel nem jártunk jobban, mint az eredetikkel, az egész 2011-es felújítás egy nagy bóvlit eredményezett, de legalább hallhattuk-láthattuk a darabot Bretz Gáborral, Kolonits Klárával, Sándor Csabával, Rőser Orsola Hajnalával, Cser Krisztinánnal és nem utolsó sorban Erwin Schrott főszereplével. Ez még eggyel mindig jobb opció volt, mintha nem adják évekig se az Ybl-palotában, se a volt Köztársaság téren. 


60979 nickname 2018-07-25 07:12:39 [Válasz erre: 60978 IVA 2018-07-25 05:19:28]

A Don Giovanni díszleteit is újragyártották eme probléma miatt.....


60978 IVA 2018-07-25 05:19:28 [Válasz erre: 60976 nickname 2018-07-24 19:05:57]

A hattyúk tava legutóbbi felújításának monstrum díszletei nem férnének el az Erkel Színház színpadán. Tán jobb is. (Korábban persze két verzió is remekül működött az Erkelben.)
A Jenůfát – bár Vidnyánszky Attila rendezését utálom – én is szívesen venném az Erkel színpadán, különösen magyarul, az 1974-es felújítás nagyszerű fordításában.


60977 IVA 2018-07-25 05:00:12 [Válasz erre: 60970 Búbánat 2018-07-23 20:46:47]

Ókovács Szilveszter érzékelhetően őszintén mámoros a maga vezette intézmény rendezvényeinek minden elemétől. Mégis mennyivel meggyőzőbb lenne, ha ez a mámor valaki mást ragadna el, aki megosztja ezt a nyilvánossággal. Hiába, olyan korban élünk, amikor nincs feltétlenül szükség a vevőkészülékre, elég, ha az adó nyomban közvetíti önnön mámorát.
Hogy különben van miért szeretnem is Ókovács Szilvesztert, az közismert a fórumon, nem is ismétlem. De annak is hangot adok, amit kifogásolok és ami roppant mértékben ingerel.

Az is igaz, hogy a zsinórpadlás nélkül bőven megfelelő Margitsziget elmond valamit az akkori operaházi és Erkel színházi előadások szcenikai truvájáról.
A Film Színház Muzsika egyik (valószínűleg) 1957-es számának címlapjáról emlékszem Gencsy Sári arcképére, amely a Margitszigeti Szabadtéri Színpad fiatal Iluskájaként mutatja be a művésznőt. Innen és korabeli Pesti Műsorokból tudom, hogy a János vitéz a Sziget műsorának is nagy slágere volt. Látni sajnos nem láthattam, mert a 20 órakor kezdődő előadásokról nem tudtunk volna hazajuni. Ám ugyezekben az években többször is láthattam a daljátékot az Erkel Színház matinéin, és biztos vagyok abban, hogy a szcenírozás zsinórpadlás nélküli szigeti változata nem lehetett azonos az Erkel Színházival. Az Erkelben ugyanis (mai szemmel is) különösen bámulatos szcenikával ment a darab: élő, valódi birkákkal és paripákkal, áttűnéses színváltozásokkal, boszorkányröptetéssel, az utolsó felvonásban pedig máig felülmúlhatatlan, kaleidoszkópszerű káprázattal, amely a kék tó rideg környékéről Tündérországba vitte a nézőket – de még mennyire a zsinórpadlás segítségével! Nem igaz tehát, hogy a Margitszigeten zsinórpadlás nélkül előadott János vitézből következtetni lehet az operaházi és Erkel színházi előadások szcenikájának színvonalára! Sokkal inkább igaz, hogy az ötvenes évek előadásainak emléke megszégyeníti valamennyi mai elődás látványának színvonalát. (Legutóbb jutott eszembe az ugyancsak áttűnésekkel remeklő hajdani Hoffmann meséi, amelyben Antónia anyjának portréja mögül tetszettek át az énekesnők, akik a felvonás legdrámaibb jelenetében Antónia anyjának hangját adták. Miről is? Hogy a különben leleményes Szirtes Tamásnak nem jutott eszébe semmilyen ötlet, hogyan jelenhetne meg artisztikusan Billy Elliot néhai anyukája.)
Azt persze nem állítom, hogy a kőszínháziak mellett a szabadtéri előadások nem voltak hatásosak és pompásak, viszont más eszközökkel hatottak. A nagy teret kihasználó méretekkel, a csoportok és a statisztéria létszámával, szinte mindig a produkcióhoz vagy a szériához gyártott új, vagy kiegészítő díszletekkel.
Szóval lehet mámorosan dicsérni saját produkcióinkat, de a régi lejáratásához legalább empirikus élmények kellenének. De hogyanis lehetnének ilyenjei Ókovács Szilveszternek? Amikor főigazgatónk megszületett, már egy ócska felújítással arrább jártunk a János vitézzel, éppen akkoriban már A denevért is lecserélték Szinetár Miklós első Denevér-szörnyére; és akkor hol volt még Ókovács attól az életkortól, amikor olyan tapaszalatokat szerezhetett volna az Opera és az Erkel szcenírozási színvonaláról, amelyekkel igazolhatná a szabadtérre adaptálás mai gyakorlatát.
Ugyane helyzet miatt elképesztően vakmerőnek tartom azt a megállapítását, amely szerint Füreden a maiak „ugyanolyan pompás és méltó búcsúestek, mindig kettesével, mint 1950-ben Otto Klemperer utolsó hangversenye volt, ugyanitt – és ugyanolyan elkerülhetetlenek is.
Bárcsak én tudnám ezt igazolni vagy cáfolni!


60976 nickname 2018-07-24 19:05:57 [Válasz erre: 60973 Myway 2018-07-24 18:33:54]

Meg a Hattyúk tava is, ha már itt tartunk. Mondjuk én is szeretem nagyon a Jenufát és szívesen megnézném a következő évadban az Erkelben. 


60975 Edmond Dantes 2018-07-24 18:47:27

Szabadtéri előadás: lezser(ebb) öltözék bevett szokás zenekar/kórus és közönség részéről is. Hőségben érthető. Szólisták: inkább estélyiben.


60974 Myway 2018-07-24 18:38:10 [Válasz erre: 60972 Klára 2018-07-24 11:07:41]

Egyetértek! Azért egy szabadtéri operaelőadás, koncert mégis csak egy nívós (?) program kéne hogy legyen, amihez illik megfelelő öltözékben megjelenni művészeknek, közönségnek egyaránt. De sajna "hol van az a nyár..."?


60973 Myway 2018-07-24 18:33:54 [Válasz erre: 60965 nickname 2018-07-19 19:11:22]

Azért a JENUFA legalább egyszer mehetne az Erkelben!!!


60972 Klára 2018-07-24 11:07:41 [Válasz erre: 60971 ebera 2018-07-23 21:42:35]

Sajnos, a közönség egyre inkább "leváltásra" pontosabban kiszorításra kerül - az egy re furcsább darabok, extré, rendezések és nem utolsósorban a megfizethetetlen jegyárak miatt!

Ami pedig a zenekar, a fellépő művészek, stb ruházatát illeti - a TV közvetítések, és a YT jóvoltából egy sor nyári szabadtéri koncert közvetítését láthattuk, lárhatjuk: Waldbühne, Schloss Schönbrug, Grafenegg, Vörös tér, stb - a zenekar minden alkalommal kifogástalan öltözékben játszi, a karmester frakkban vagy szmokingban és a fellép művésznők, művészek öltözéke is kifogástalan. "Legfeljebb előadás után tisztítóba adjuk a frakkot" - copy J. Kaufmann. És a közöség ruházata sem szedett-vedett, nem forrónadrág, stb.


60971 ebera 2018-07-23 21:42:35 [Válasz erre: 60970 Búbánat 2018-07-23 20:46:47]

A " leválthatatlan közönség"- ben nem vagyok olyan biztos, mint Ó.Sz. 


60970 Búbánat 2018-07-23 20:46:47

Sziget és OperaFüred, avagy nyáron no szmoking, no cry?

ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA – 2/84. levélária

Origo.hu, 2018.07.23. 16:07


60969 nickname 2018-07-21 16:45:03 [Válasz erre: 60966 ladislav kozlok 2018-07-20 08:27:51]

Egyébként én örülnék, ha a pozsonyiak valami ritkasággal jönnének: mondjuk elhoznák Budapestre A zsidónőt, amit pl. én személy szerint nagyon szeretek, de még sohasem hallottam élőben. 


60968 Klára 2018-07-20 09:19:47 [Válasz erre: 60967 telramund 2018-07-20 08:57:29]

Persze, hogy azért! Aki megpörgeti a műsort, ahogy én is, az először meglepődik, megörül, stb. - majd amikor rákattint, kiderül, hogy ja, bocs" ez nem itthon lesz! Ez egyrészt remek töltelék, mert mindennapra jut egy program, másrészt egész egyszerűen megtévesztés.

Egyébként pedig megszólalt bennem a kisördög: miért a MÁO zenekara kíséri őket? Milyen gázsit kapnak ezért? Ugyanannyit, mint egy rendes helybeli zenekar, vagy netán kevesebbet, de érjék be a dicsőséggel, hogy ilyen nagyságokat kísérhetbek? És elvihetik a balhét, ha nem elég nagy a siker,  mert kérem "rossz volt a zenekar"?  Láttunk már iyet, nem is efyet.


60967 telramund 2018-07-20 08:57:29

Kissé kaotikus az Operaház műsornaptára.Kevesebb több lenne.Miért szerepel Netrebko és a férje zürchi és kölni koncertje csak azért ,mert az Operaház zenekara kísérii?.Így régen ,amikor világjáró művészeink a legnagyobb házakban énekeltek azt is be kellett volna írni az Operaház műsornaptárába?Vagy csak,hogy ne tűnjön fel,hogy decemberig no előadás-illetve operaelőadás?






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.