Az idő megoldotta a dolgot: most már nem választják szét a karmestereket a "többiektől" e tekintetben. Bezzeg 2010 előtt volt ám nagy ribillió, amikor a Vass-Fischer-Kovalik-érában -ha jól tudom és ha jól emlékszem- hozzáfogtak (volna?) a közalkalmazotti státuszok sokaságának felülvizsgálatához netán megszüntetéshez. Hol vannak már azok az idők, amikor ilyesmi volt és lehetett casus belli...úgy látszik diktatorikus út hatékonyabb út. Nem csak az Andrássy úton. Aztán majd kiderül, hová vezet.
Amikor erre módom volt, felhívtam az akkori főzeneigazgató Halász Péter figyelmét arra, hogy mind a magánénekesek, mind a kórusművészek, mind a zenekari tagok, mind a balettművészek felvételénél alapkövetelmény a próbaéneklés, próbajáték, miért egyedüli kivétel a karmesteri szakma? Őket kvázi "kinevezik". Miért nincs (akár nyilvános) próbavezénylés a karmesterek esetében, ha produkcióra vagy szezonra szerződtetik őket? Az egykori főzeneigazgató nagyokat hümmögött. Bölcs hümmögését a jelen levő akkori zenekari igazgató, Simon Béla, saját különhümmögésével és orrának szívásával árnyalta.
Az összes közalkalmazotti állásban levő szólóművésznek felmondott az Operaház 2012 december 31-i hatállyal. Egyszerűen megszüntették a karmesteri és a magánénekesi tárat. Ennek az intézkedésnek a jogi, szakmai és pénzügyi megalapozottságával és a mindenirányú mélyreható következményeivel eddig senki sem foglalkozott nyilvánosan a kellő alapossággal. Pedig erre rendelkezésre állt volna öt év. Úgy látszik, hogy az a tény, hogy egyetlen Operaházunknak 2013. január 1-től nincs társulata, az egy elhanyagolható, lényegtelen mellékszál a magyar operatörténetben.
...legalábbis azok, amiket a fórumtársak belinkeltek...a téma folyamatosan frissül(het), az írások száma szaporodhat, az alagút vége...?
Az idei Billy Elliot-saga minden cikke megtalálható és rákattintva kinyitható Erkel-topikban.
elkepzelem Bubut a szerepben... :-)
elkepzelem Bubut a szerepben... :-)
regi-uj vagyok, sziasztok (ismet). :-)
lenne valaki olyan szives es linkelne nekem a felhördülest okozo 2 okovacs-nyilatkozatot (es köriteset)? köszi szepen :-)
Sok mindenki volt-van-lesz mindig is sokfelé, ez önmagában nem (lenne) baj. A felsoroltak közül az egyik művész valójában rendszer-konform volt, csak akkor azt a rendszert még nem hívták NER-nek, a másik kettő viszont akkor sem volt rendszer-konform és most sem az és ami nagyobb baj: nem tudok róla, hogy egy-egy projektre beszállnak, Operában biztosan nem. MüPa (egyelőre?) más.
Jutocsa megprobalt szellel szemben. Mondjuk biztosan nem ugy kellett volna, hanem higgadtabban. A kepeit nem nagyon vennem meg. Abban azonban igaza van, hogy ez az orszag (a magyaroke orszag) sohasem fog megvaltozni. Gyorivanyi Gyuri is Nice-ben van, Fischer Adam szanaszet, Kovalik Balazs Muchenben. Egy valami kozos bennuk: megertettek, hogy folosleges itt barmit csinalniuk. Egy-egy projektre beszallnak, aztan hello.
Beköszönnék, először járok itt.
Ha teheti, hát jól teszi. Annyi bizonyos, azok a falak semmiféle alkotó tevékenységnek útjába nem állnak.
Nocsak, szakállat növesztett a jó öreg HÁJ... :)
"Szindbád úgy döntött, nem jön vissza Magyarországra kínlódni."
Egy dél-francia faluban él, 600 éves falak között, fest és nyelvet tanul Hegyi Árpád Jutocsa, az Operaház volt főigazgatója.
Ha már szóba került egy félreolvasás, mégis leírom, hogyan olvastam félre elsőre Parampampoli egyik mondatát: … ki bűnös, kinek az ágyában született meg a képtelen, emberellenes és művészi minőség-ellenes intézkedés… Így is lenne értelme a mondatnak, de ez persze csak az én mocskos fantáziámra vall.
Ebbe a listába belefájdul az ember feje. A végén az utókalkulátor helyett már ufókalkulátort olvastam. Kellett ez nekem. Meg kell tényleg ekkora háttérszemélyzet? Ki tudja. Én maradok annál a listánál, amiről Leporello énekel Donna Elvirának.:)
Bocsánat, kimaradt néhány mondat - közben mást csináltam - ami nélkül egész mást jelent, amit írtam. Szóval eredendően ezt akartam írni:
Én is azt hallottam, hogy felmondtak az összesnek, és visszafoglalkoztatják őket projektre. Ahogy a magánénekeseket is. Az együtteseknél pár évente megy a minősítés, ők se lehetnek nyugodtak. Már várom, hogy mikor történik a karmesterekkel ugyanez - és itt a minősítésre gondolok.
A karmesterekkel már réges régen ez a helyzet. Egyébként döbbenetes, hogy erről az egész botrányos ügyről egy szót nem lehet olvasni, még az ún. szaksajtóban sem. Azt se lehet tudni, bár hírek járnak már, hogy ki bűnös, kinek az agyában született meg a képtelen, emberellenes és művészi minőség-ellenes intézkedés. Viszont az Opera Cafében bemutattak egy rövid riportot a korrepetitorok munkájának óriási jelentőségéről. (Igaz, Bartal László nevét Barta Lászlónak írták, hiszen csak kb 30 éve tagja a színháznak, miért ismernék?) Ezt kapták ajándékba az útilapu mellé... Fontos, hogy a 136 vezető és hivatalnok mind a helyén maradt, biztosan jóval több fizetésért, mint a korrepetitorok.
1 fő Főigazgató
1 fő Főigazgató helyettes
1 fő Főigazgatói asszisztens
1 fő Igazgatói asszisztens
1 fő Vezető belső ellenőr
1 fő Titkársági asszisztens
1 fő Erkel Program iroda vezető
1 fő Művészeti szervező
1 fő Humánerőforrás gazdálkodási osztályvezető
1 fő Humánpolitikai előadó
2 fő Humánpolitikai koordinátor
1 fő Humánpolitikai főelőadó
1 fő Vezető jogtanácsos
3 fő Jogi referens
1 fő Közbeszerzési referens
1 fő Beszerzési előadó
1 fő Irodai adminisztrátor
4 fő Rendezvényszervező
1 fő Eiffel-koordinátor
5 fő Főigazgatói tanácsadó
1 fő Főzeneigazgató
1 fő Főzeneigazgató asszisztens
5 fő Művészeti szervező
1 fő Művészeti szervezőtitkár
2 fő Kórus zenei asszisztens
2 fő Kottatári zenei referens
5 fő Kotta és hangszerkesztő
1 fő Művészeti igazgató
1 fő Igazgatói asszisztens
1 fő Művészeti főtitkár
4 fő Művészeti szervező
1 fő Művészeti szervezőtitkár
1 fő Főjátékmester
1 fő Repertoár felügyelő játékmester
3 fő Játékmester
8 fő Rendező asszisztens
1 fő Főstatiszta szervező
1 fő Balettigazgató
1 fő Művészeti szervezőtitkár
2 fő Művészeti szervező
1 fő Műszaki igazgató
1 fő Beruházó építész asszisztens
2 fő Produkciós koordinátor
1 fő Igazgatói asszisztens
1 fő Igazgatói koordinátor
2 fő Produkciós asszisztens
2 fő Szcenikai ügyintéző
2 fő Jelmezügyintéző
1 fő Üzemeltetési titkár
2 fő Műszaki szakreferens mérnök
1 fő Pénzügyi és anyaggazdálkodó
1 fő Főgondnok
4 fő Gondnok helyettes
3 fő Gondnok
1 fő Főelektrikus
2 fő Elektrikus
9 fő Karbantartó villanyszerelő
2 fő Színpadtechnikai mérnök
1 fő Színpadtechnikai és villamosberendezés karbantartó
1 fő Informatikai osztályvezető
3 fő Informatikus
1 fő Marketing és kommunikációs igazgató
1 fő Marketing és kommunikációs projektvezető
2 fő Marketing projektvezető
1 fő Marketing gyártásvezető
1 fő Sajtófőnök
1 fő Kommunikációs projektvezető
1 fő Nemzetközi kommunikációs projektvezető
1 fő Protokollfőnök
1 fő Event marketing projektvezető
1 fő Klubmenedzser
1 fő Online marketing tanácsadó
1 fő Gazdasági igazgató
1 fő Igazgatói asszisztens
1 fő Érkeztető
1 fő Hivatalsegéd
1 fő Irattáros
1 fő Kézbesítő
1 fő Utókalkulátor
1 fő Munkaerő-gazdálkodási osztályvezető
136 fő összesen (2015-ös adat. Lehet, hogy azóta többen vannak.)
Én is azt hallottam, hogy felmondtak az összesnek, és visszafoglalkoztatják őket projektre. Már várom, hogy mikor történik a karmesterekkel ugyanez...
MÁO - Die Walküre - ma este ismét volt az M5-ön.
Másként ismertették a rendezést, mint tavaly. (?)
Az első felvonás feliratait elfelejtették középre rendezni.
Sajnos - az egy évvel ezelőtti első közvetítés óta sem sikeredett helyretenni.
Pedig más javítanivaló is lett volna, például: ...megfizets.
A bécsi STOP állandó, státuszban lévő korrepetitorjai.
Közöttük mindjárt az első, Bartinai Gábor.
https://www.wiener-staatsoper.at/en/artists/opera/
Én azt hittem, ez a visszafoglalkoztató rendszer ezután következik. Miután a tegnapi álhír nem álhír, hanem igaz.
Közalkalmazottak valamennyien.
Eddig is csak projektre foglalkoztatták őket, akár a magánénekeseket...
Ha igaz, jól meg fogja emelni a felkészülés színvonalát. -:(((((((
Tényleg elküldték a korrepetitorokat, vagy ez csak álhír?
Is-is...de nem Isis! = ott többek korábbi itteni javaslatára Sarastrót ;-)
Énekelni: olaszul Domingo lesz Bánk mindenki más majd magyarul énekel :-). Régen ez nem is lett volna annyira meglepő.
Énekelni fog, vagy vezényelni? És ha énekel, akkot kit?
Éspedig Domingo maestro aktuális igényéhez és hangi állapotához alkalmazkodva.
Ez valami csodálatos lesz: előadják bariton címszereplővel, majd osztogatják hozzá a tenor címszereplős keresztmetszetet. Ez valami igazi hungarikum lesz, hogy nemzeti operánk címszereplője hol tenor, hol bariton- javaslom a basszus verzió kipróbálását is :-).
Bocs, nem hasonlítottam össze a Bp.-i Hattyúk tava és a MET Walkür rendezését - almát a körtével egyébként nem szoktam! - csak jeleztem, hogy máshol, más daraboknál is vannak kisebb-nagyobb melléfogások. Ettől a MET Walkür még tetszhetett sokaknak, bár az ottani sajtóban is elég csípős kritikák hangzottak el, nem beszélve a palánkon futkosó szereplők véleményéről!
Most én írom azt, hogy ha a jelenlegi budapesti Hattyúk tava és a Met Walkür rendezése közötti művészi színvonalat zenélni tudnám, akkor elég nagy művész lennék!
Úgy tudom, a Bánk bán operából egy kivonat (keresztmetszet) készül olasz nyelven, CD-n kihozzák – gondolom, az Operaház amerikai túráján már ezt osztogatni fogják. (A lemezen a címszereplő szólamát tenor hangra rögzítik.)
Engem nem igazán a David H.Koch Theater hivatalos jegyárai érdekelnek. Hanem az egyes előadásokra végül ténylegesen és teljes áron eladott jegyek száma, magyarul: a tényleges érdeklődés. "Deákok, katonák, nyugdíjasok" majdani nézőlétszáma is érdekelne, jegyárai már kevésbé, mert esetükben fennáll a vattázás gyanúja, hasonlóképpen a protokoll-potyajegyesek körében. A két utóbbi "halmaz" között átfedés(ek) lehet(nek)..
Leszögezem: tudom, hogy jegybevételekkel nem gazdálkodható ki még egy itthoni előadás költsége sem. Nem mindegy azonban, hogyan fest a turné komplett költségvetése. Mint minden költségvetésnek, ennek is van "Bevételek" és "Kiadások" oldala. Érdekelnének e két oldalon sorakozó tételek. "Kiadások" oldal minden egyes tételét a magyar állam fizeti? Lesz itthoni vagy ottani szponzoráció? Vagy a nagylelkű kultúrmisszió a máshol már jól ismert pénzszórást jelenti, 100%-ban magyar állami költségvetésből = a magyar adófizetők pénzéből? Valamint bizonyos zsebek kitömését? (Figyelem! NEM a fellépő művészek és a személyzet zsebében "turkálok"!)
"...és persze nem a MET-hez hasonlítottam a jegyárakat, ahol egy-egy opera előadás jegyeinek az árát le sem írom"...hát akkor majd én leírom. A következő, május 1-jei MET-Rómeó és Júliára jegyek válthatók: Family Circle-re 25$-tól, Balcony-ra: 55,46$-tól, Dress Circle-re 72,02$-tól, Grand Tier-re 95$-tól, Parterre-re 135$-tól. Ezek az árak talán azért nem annyira mellbevágóak mint ahogyan azt ön sugallja. Igen, ezek "-tól"-árak, de már az adott szektorba szólnak = ennyiért megvásárolhatók! És tanúsíthatom: MET-ben minden helyről látható és hallható az előadás, szemben MÁO nézőterével, ami telis-tele van részlegesen látó vagy nem-látó helyekkel. A két ország ár- és bérviszonyai eltérésének elemzésére ki sem térek, arra itt előttem is történt már utalás. Valamint emlékeztetnék arra, hogy MÁO állami intézmény, amibe szakajtóval önti az állam a pénzt, a kultúrpolitikára való magasztos hivatkozással, aztán MÁO helyárait már kevésbé magasztosan -külföldi turisták zsebéhez szabva- állapítják meg és a helyzet (árak) újranyitás után csak "fokozódni" fog/nak. MET ellenben magánintézmény, magánadományozók magántámogatásából, ami elvileg kiszámíthatatlan + a (magán)fenntartóknak valószínűleg beleszólásuk van a jegyárak képzésébe is. További útmutatás jegyár- és más ügyekben Tatjána néni unokaöccsétől kapható.
Kedves Shiva!
Gondolom, a MÁO ottani vendégszereplését egy amerikai ügynökség, hivatal, stb - szervezi, és - feltehetően - az adott felléptidíjakat, belépőjegyek árait is ott határozzák meg! Ha Ön ennyire aggódik a magyar belett presztizséért és megbecsülésünkért, akkor a belépőjegy aránytalanságokra talán ott kellene felhívnia a figyelmet!
Ami pedig balettigazgatónk "belenyúlását" illeti a Hattyúk tava elődásba, amiin Önök kínjukban sírnak/nevetnek - ki is Önök voltaképpen? - mi itthoniak is emlékszünk a Walkür 2011. évi MET - bemutatójára, Lepage 24 db többmázsás lengőpanelből álló csodálatos konstrukciójára, melyek a színpadképet és a díszleteket voltak hivatottak megjeleníteni. Azon túl, hogy a szereplők artistaként futkostak fel-alá a mozgó elemeken, és a walkürök azon csusszantak le a "lovaglási jelenetben" , megfelelő módon sokkolta a konzervatívabb rendezéshez szokott nézőket, és hogy a torta habos legyen, ne csak drága, a darab végén Brünnhilde-t eltűnteti a színpadról, és a lehető leglehetetlenebb helyzetben hozza vissza, hiszen annak megbüntetése és a Tűzvarázs csak nem nyelhető le! Tehán nem kell magyarnak és balettigazgatónak lenni ahhoz, hogy valaki katasztrofálisan maradandót alkosson!
Kedves Shiva! A színházak és turnék üzleti ügyeihez, a helyárak kalkulálásához nem értek, az ilyesmiről írtakhoz nem is szólok hozzá.
Néhány szemléletével azonban nem értek egyet.
Egy igazi balettrajongó, még ha hozzászokott is az American Ballet Theatre színvonalához, kíváncsi A hattyúk tavának egy másik földrészről érkező változatára is, függetlenül attól, hogy a Met szomszédságában levő színházban adják és mennyiért. Hacsak nem olvassák a Café Momust, nem tudják előre, milyen a MÁO produkciója. Mi is megnézzük májusban az Erkel Színház Primavera-sorozatában vidéki társulatok előadásában azokat a műveket, amelyeket az Operaház vagy az Erkel prudukcióiból ismerünk, és nem aszerint alkotunk róluk véleményt, hogy kedvezményes áron adták a jegyeket. Akkor is szívesen néztem vidéki társulatokat, amikor nem az Erkelben, hanem az Operett Színházban vagy a Vígben vendégszerepeltek.
A hattyúk tava mostani előadásában a herceget sajnos nem mentik ki a mocsárból: belefullad, és holtan hozza ki onnan a barátja. A felújítás nem nézhetetlen, csak nem jó nézni. (Háromszor láttam.) Igen, nevezhetjük elrontottnak, miután mi, Pesten fél évszázadon át láttunk sokkal jobbakat. De hogy a New York-iakat érdeli-e és tetszik-e majd nekik, szerintem bízzuk rájuk.
Kedves Katalin! Igen, sajnos ez az igazság. És (sajnos) a valódi kultúrára vágyó, azt rendszeresen élvező, azt megfizetni tudó közönség, amikor ezt látja, akkor a reakció, az "olcsó hús....", mert ez a tapasztalat, nem is alaptalanul! Tényleg komolyan gondolta valaki, hogy az ABT Swan Lake előadása mellett a MÁO nézhetetlen felújítása (herceg kimentése a mocsárból...) NY-ban érdekel majd valakit? (az olcsó jegyekre vadászó túristákon kívül, akik az amúgy gyönyörű épületet nézik meg, miközben történik valami a színpadon is) Arra persze az itteniek nem emlékeznek már - próbálták elfelejteni -, azt az "élményt" amikor a jelenlegi MÁO balettigazgató lépett föl egy gálán itt, aminek elég vicces volt a megítélése, de most úgy gondolta, hogy "belenyúl" az otthoni Hattyúk-tavá-ba! Sikerült.... elrontani, de ettől még persze a jogdíj jár majd az itteni előadások után is, mi meg (kínunkban) sírunk/nevetünk rajta. Sajnos.
Re.: Az árakat önmagukban vizsgálni semmi értelme.... Természetesen. Mivel kb. 30 éve utazom munkám miatt a világban, ezért teljesen egyetértek Önnel! Éppen ebből a szempontból írtam, amit írtam. De talán nem értette pontosan: van egy "előadó helyünk" (itt New Yorkban), ahol fele annyiért adják a MÁO előadásaira a jegyet fél évre előre, mint az év bármelyik másik előadására. Azaz: nem "önmagukban" vizsgálunk... hanem kontextusában (kultúrális közeg). Nem a magyarországi arákhoz hasonlítok, hanem az itteniekhez. Ez nem a "volksoper", ahol "jöjjön a nép...! Ez "olcsó" sajnos, ami sok esetben azt jelenti, hogy fillérekért fogják a városnéző buszokra megvett jegyekkel együtt ajándékba adni a túristáknak. Ja: és persze nem a MET-hez hasonlítottam a jegyárakat, ahol egy-egy opera előadás jegyeinek az árát le sem írom. Mi az üzenete egy MÁO művész részére annak, hogy amikor ő 30 m-re lép föl a MET-től, akkor egy ottani opera belépő (most a MET-rő van szó!) 5-8-szor annyiba kerül, mint ott, ahol ő lép föl?
Kedves shiva! Nem vagyok benne biztos, hogy jól értem. A MÁO amerikai előadásaira jóval olcsóbban lehet jegyeket venni, mint általában, ugyanabban a New York-i színházban lévő egyéb előadásokra?
Hát nem értem hogy nem akarja itt senki látni és hallani a Bánk bán dicsőséges amerikai bemutatkozását ezzel a csodálatosan új előadással és ezzel a szuper szereposztással.
Az árakat önmagukban vizsgálni semmi értelme, csak az általános ár- és bérszínvonallal egységben.
Tisztelt Fórumozók! Hosszú ideje olvasom üzeneteiket... Most már nehezen tartóztadtam magam vissza az utóbbi időben. Most csak annyit: a MÁO előadásaira a legdrágább jegyárak fele annyiba sem kerülnek, mint a egyébként az árak szoktak lenni... A legolcsóbb - 4. emelet! - jegyek szoktak 40-60 USD-ba kerülni, a 3. emelet (!) már 140 USD, vagy több is lehet. A MÁO előadásaira a legdrágább jegy: 80+ USD... Persze értem. De ez a művészek degradálása is, nem csak "csalogató" ár! Sajnos...
Repülőjegy is vásárolható 30% kedvezménnyel New Yorkba? Cserébe átadom a belépőjegyre szóló 30% kedvezményt.
Hátha a momus szervez nekünk egy buszos kirándulást New Yorkba... -:)))
Hogy szeptemberben ne panaszkodj, hogy nem kaptál jegyet...;-)
Már a hír megjelenésekor sem értettem ez nekünk miért lehet érdekes információ... :)
2018. április 16-tól kaphatók jegyek az Opera nagyszabású New York-i turnéjára. Május 16-ig a jegyeket 30% early bird kedvezménnyel vásárolhatja meg a közönség.
Három opera- és három balettprodukcióval, valamint két gálaesttel vendégszerepel a Magyar Állami Operaház 2018. október 30. és november 11. között a New York-i David H. Koch Színházban és a Carnegie Hallban.