Bejelentkezés Regisztráció

Mi újság a Magyar Állami Operaházban?


60705 Edmond Dantes 2018-04-16 10:33:42 [Válasz erre: 60704 parampampoli 2018-04-15 23:17:30]

Ha Kaufmann és/vagy Netrebko énekelne benne, na akkor bezzeg lenne nagy "Gedränge", ahogy itthon mondtuk valamikor. Ahogyan az Olasz daloskönyv sem kellett volna a nagyérdeműnek Kaufmann nélkül. Kaufmann nélkül vagy bárki mással Damrau sem lett volna elég a közönségrohamhoz.


60704 parampampoli 2018-04-15 23:17:30 [Válasz erre: 60702 nickname 2018-04-15 17:38:48]

És mi az értelme bemutatni Hugo Wolf négyfelvonásos operáját A kormányzót? Egyetlen koncertért egy olyan művet, amely már az ősbemutatón is hatalmasat bukott, azóta se játsszák sehol, és még a Youtube-on se található róla, belőle semmi a világon. A nézők lesznek vagy kétszázan, vagy annyian se, még nincs megnevezve a karmester és több énekes. Embertelen pazarlása pénznek, erőnek, energiának...


60703 nickname 2018-04-15 17:43:32 [Válasz erre: 60700 oldalsonka 2018-04-15 15:29:58]

Ha rákettintasz az előadás adatlapján oldalt az időpontra, akkor két fontos szerepet ugyan N. N. alakít, de kijön, hogy
 

Simon Boccanegra N.N.

Amelia Grimaldi Rost Andrea

Jacopo Fiesco N.N.

Gabriele Adorno Sergio Escobar

Paolo Albiani Kelemen Zoltán

Pietro Bakonyi Marcell

Az íjászok kapitánya Roska Dániel

Amelia komornája Szepessy Beáta


60702 nickname 2018-04-15 17:38:48 [Válasz erre: 60701 nickname 2018-04-15 17:35:53]

Minden operára, de egy Nyugat lányára főleg igaz, hogy első rangú szereposztás kiállítása híjján nincs értelme premier előadás csinálni belőle. Ez nem egy könnyű darab és épp emiatt nem is játsszák gyakran - meg nyilván más miatt is. Egy korrekt repertoár előadás színvonalán előadni egy új bemutatót - ennek nem sok értelmét látom, de lehet az előzetes fenntartásaim a szereposztással kapcsolatban majd eloszlanak decemberben, legalább eg részük. 


60701 nickname 2018-04-15 17:35:53 [Válasz erre: 60698 Búbánat 2018-04-14 22:32:58]

Írtam ide egy hosszabb bejegyyzést, de kirötöltem - végülis nincs értelme elmélkedni, mit lehetne bemutatni például az általam rajongásig imádott Nyugat lánya helyett, amire lennének is elsőrangú énekeseink. 


60700 oldalsonka 2018-04-15 15:29:58

Milyen szerweposztásban adják a Boccanegrát jövő januárban a MÜPÁ-ban?


60699 Beatrice 2018-04-15 00:18:42 [Válasz erre: 60695 Búbánat 2018-04-14 10:32:18]

Prágában is álló ováció volt a V4 gálán, pénteken, az Obecní dům Smetana termében. A pestihez hasonlóan itt is beugró volt a tenor, itt Pavel Černoch helyett Peter Berger énekelt. Nem mondanám első vonalbeli tenornak, de a Herceg áriáját a Ruszalkából szépen énekelte, határozottan jobban, mint a két héttel korábban a teljes operában általam hallott kollégája. A lengyel basszus, Krzysztof Bączyk, akit a pesti gálán is hallottunk, most nem tetszett annyira, mint Pesten. Vagy gyengébb formában volt, vagy az számított, hogy máshol ültem, hátrébb és oldalabbra, egy más akusztikájú teremben, mint a Müpa, mindenesetre a mély hangjai most kevésbé voltak meggyőzőek. Vörös Szilvia gyönyörű hangja nagy vivőerővel és kifejezően szólt. Mély hangjai szép kereken, kellemes melegséggel zengtek. Aki korábban szopránnak nevezte, ennek a gálának a hallatán bizonyára visszavonta volna nézeteit. Nem tudnék választani a Müpában hallott Schöck Atala és a prágai gálán hallott Vörös Szilvia között, mindkettő nagyszerű művész (nem csak szimplán "énekes"), örülök, hogy mindkettőt hallottam, és remélem, még fogom is. Az egyik inkább alt, a másik mezzo, de mindketten remekül interpretálták a gálaműsor rájuk eső részét. 

Gruberova Lauretta-áriája olyan, de olyan tökéletes diminuendóval zárult, amilyet a legtöbb énekes még álmában se tud produkálni.

A pesti gálától eltérően a koncert előtt nem volt beszéd, valamint most csak egyetlen ráadás volt, Gruberova Adélja (a kacagódal), ez után jött a jól megérdemelt álló ováció. 

A műsor részletesen:

Dvořák: Ruszalka - Polonéz

Smetana: A csók - Recitativo és Barče áriája

Smetana: Az eladott menyasszony - Jeník áriája

Moniuszko: A kísértetkastély - Skołuba áriája

Moniuszko: Halka - Mazurka

Kodály: Háry János - Szegény vagyok

Mozart: Idomeneo - Elettra bosszúáriája

Rossini: A sevillai borbély - Rágalomária

Moyzes: Garam menti táncok, op. 43 - IV. tétel

Dvořák: Rusalka - A Herceg áriája

Rachmaninov: Aleko - Aleko cavatinája

Mascagni: Parasztbecsület - Santuzza áriája

Csajkovszkij: Anyegin - Lenszkij áriája

Puccini: Gianni Schicchi - Lauretta áriája

Erkel: Hunyadi László - Palotás

Bizet: Carmen - Seguidilla

Bellini: Az alvajáró - Amina áriája

Vezényelt: Peter Valentovič

Közreműködött a Magyar Állami Operaház zenekara
 


60698 Búbánat 2018-04-14 22:32:58 [Válasz erre: 60697 nickname 2018-04-14 16:02:11]

Nemcsak Tudor-operákat, de az olasz - francia  belcanto-repertoár sok más darabját is elő lehetne adatni már kiváló hazai erőkből; erre példa volt legutóbb az Erkel Színházban nemrég bemutatott Spontini: A vesta-szűz opera - egyszeri koncertelőadása, nem beszélve a sikeres  A hugenották előadásairól is...


60697 nickname 2018-04-14 16:02:11 [Válasz erre: 60696 ladislav kozlok 2018-04-14 14:36:24]

Gruberova partnereként Smeton énekelte a művésznő a Boleyn Annában és az elmúlt évadban szintén Grubenova partnere volt a Robert Devereux koncerten. Lehetne hazai erőkkel is koncertszerűen néhány alkalomra, vagy féli szkenírozottan Tudor-operákat adni, ha nem is emelnék be őket hosszú távra a repertoárba, de nincs rá hajlandóság - legalábbis eddig nem volt. 


60696 ladislav kozlok 2018-04-14 14:36:24

Kár, hogy az igazgato úr nem hallotta Schock Atalát. A muvészno a legojobb alt-mezzo koze tartozik a vlágon, szerintem Intelligens éneklés, kiválo technika, gyonyoru hangszín és nagy volumen,

A jovo szezonban csak Orzsét kapott.  Pedig milyej jo páros lehetnének Kolonits Klárával a Tudor operákba. Biztos, hogy elmegyek  júniiusban a Trisztánt megnézni - MUPA. 


60695 Búbánat 2018-04-14 10:32:18

Az Opera honlapjáról:

"Az elmúlt napokban az Opera Zenekara kísérte Edita Gruberovát, Schöck Atalát, Vörös Szilviát és Krzysztof Bączykot a V4 országok fővárosait felkereső operaturnén. A Kovács János és Peter Valentovič által vezényelt hangversenysorozat varsói állomására Ókovács Szilveszter főigazgató is elkísérte az együttest, aki az alábbi gondolatokat fogalmazta meg a turné alkalmából":

"A magyar V4-elnökséghez kötődő, a magyar állam által támogatott, a Müpa által szervezett V4 operagálák sorozatát az Opera Zenekara valósítja meg. 65 zeneművész kollégánk szerdán a Varsói Filharmónia koncerttermében is nagyot muzsikált. Természetesen a leginkább szívet melengető a vegyes, négy nép kultúráját összefogni kívánó program magyar elemeinek elhangzása: mennyire mást, többet jelent “idegenben” Örzse dala, vagy a Hunyadi Palotása.  A közönség akárcsak előtte három nappal Pozsonyban, a szlovák főváros illusztris helyszínén is állva ünnepelte a mieinket, Vörös Szilviát (Pozsonyban Schöck Atalát) és a gála másik főszereplőjévé teljes természetességgel előlépő Edita Gruberovát. Edita természeti csoda, és maga a V4 gondolat megtestesült csicsergése, hisz úgy lett szlovák, hogy magyar anyától született, énekelt egy Smetana-áriát, lengyel közönség elött... (Édesapja pedig osztrák volt, de egy kis monarchiás íz ma mar semmit sem ront el...) Muzsikusaink már Prágában, ma este újra játszanak, aztán térnek haza az egyhetes útról. Minden jót Nekik – mi az elmúlt napokban minden jót megkaptunk Tőlük!"

"Az Opera a magyar elnökség támogatásával megvalósuló, V4 országokat járó turnéja szeptemberben Janácek Jenůfa és Kodály Székely fonó című művének előadásaival folytatódik a három főváros legrangosabb színháztermeiben."


60694 IVA 2018-04-14 01:40:41 [Válasz erre: 60693 Búbánat 2018-04-13 11:18:30]

Csak egy mondatról:

A szakszerű bontás és a megfelelő alapok lehelyezése elengedhetetlen ahhoz, hogy a mostani felújítás korszerűbb, professzionálisabb és tartósabb legyen az 1986-osnál,”…
Az előző felújítás 1980 és 1984 között volt.

… „illetve hogy a Műhelyház a tőle elvárt európai színvonalon üzemelhessen.
A Műhelyház színvonalának beállításához tehát sokfelé kell elutazni, hogy a bécsi, milánói, londoni operaházak műhelyházai mellett tanulmányozni lehessen a palermói, lyoni, helsinki, tallini, vilniusi, varsói, lvivi, valamennyi orosz, a tbiliszi, jereváni, tiranai, szófiai, bukaresti, belgrádi stb. operaházak műhelyházainak színvonalát. Ezek átlagszínvonalát jelenti ugyanis az európai színvonal, különben e jelzős szerkezet csupán egy lufi.
Ennek tudatosulása azért is lenne célszerű, hogy ha majd olyan támadás érné az Operaházat, miszerint mennyivel különb az Opéra Bastille műhelyháza, lehessen ellenérvelni pl. az odesszai operaház műhelyházának színvonalával.


60693 Búbánat 2018-04-13 11:18:30

Jön még télre tavasz

Fidelio, 2018.03.19. 09:09

(A cikk eredetileg az Opera Magazin 2018. február-márciusi számában jelent meg.)

"Az Opera dolgozói, kik sokan otthonuknak tekintik az Ybl-palotát, fájó szívvel dobozoltak össze és hagyták el e gyönyörű épületet. Ráadásul még komorabb idők jönnek: hosszú éjszakák, téli hideg és az újjászületés előtti pusztulás, vagy szebben: bontás.”


60692 ladislav kozlok 2018-04-08 23:30:26 [Válasz erre: 60690 ladislav kozlok 2018-04-08 07:40:26]

Nagyszeru koncert volt. Mindig tudtam, hogy a Magyar Allami Opera zenekara kituno, de a podiumon eloszor a hallottam -  maestro Kovács János vezénylése alatt a mi kis Filharmoniákban, majdnem a menyben éreztem magamat.

Gruberova csolátos volt,mint mindig, de nekem legjobban Schock  Atala tetszett, ilyen gyonyoru alt-ot ritkám hall az ember.  


60691 Búbánat 2018-04-08 13:17:25 [Válasz erre: 60688 ladislav kozlok 2018-04-08 07:26:02]

Dél-Koreában is fellép az Opera társulata...


60690 ladislav kozlok 2018-04-08 07:40:26 [Válasz erre: 60688 ladislav kozlok 2018-04-08 07:26:02]

Ma lesz a V-4 operagála. Ha ott lenne a foigazgato ůr, akkor megmondanám neki személyesen is, de kétlem  hogy  ott lesz a választások napján. 


60689 ladislav kozlok 2018-04-08 07:26:35

jav, Juhás


60688 ladislav kozlok 2018-04-08 07:26:02

Kellemesen meglepodtem  a kovetkezo évad bongészése kozben, hogy, a MAO társulata nemcsak  Amerikában vendégszerepel, de  a V-4 Fovárosaiban is. Amit nem értek miért ép a Jenůfával , miért nem a Bánk Bánnal. / Pozsonyban lesz Székelyfono is, kérdezem lehete ezt a Jnufával  1 napon játszani/ 

Ha már akkor Jenůfa, énekeljenek cseh és szlovák énekesek, máskulonben ez a produkcio szép - lengyel/magyar .

Még nincs szereposztás, szerintem ilyen is lehetne ö-

Kostelníčka - Eva Urbanová/Eliška Weissova, Jenůfa - Mária Porubčinová, Laca - Pavel Cernoch/Peter Berger, Steva - Aleš Briscein, Tomáš Jugás  


60687 sztalin 2018-04-04 12:31:08

A jövő évi műsor nem gyenge, főleg a szeptember-október-november, meg hogy Kocsár vezényel lehetőleg mindent, hogy a fenébe tudták ezt így összehozni?

Novemberben összesen van 1 előadás Budapesten, úgy hogy 2 előadásnyi társulatunk van, teljesen érthetetlen.


60686 Edmond Dantes 2018-04-02 19:21:21

Szinteen (nem) zenesz...


60685 Heiner Lajos 2018-04-02 15:41:08 [Válasz erre: 60684 Fabricius 2018-04-02 13:16:00]

Először nem olvasván el, hogy melyik hozzászólásra reagáltál, hat nappal a választások előtt elsőre egy nem zenész vezető figurája villant az agyamba.


60684 Fabricius 2018-04-02 13:16:00 [Válasz erre: 60679 Klára 2018-04-01 18:39:11]

Sajnos nagyon elszaladt vele a ló, nem kímél már senkit, és magán kívül semmi nem érdekli! Interjúi egye nehezebb kórképet mutatnak. 


60683 Búbánat 2018-04-02 11:54:10 [Válasz erre: 60682 Myway 2018-04-02 11:40:44]

A Dankó Rádió mai operettműsorában elhangzó interjúját hallgatva, nem úgy tűnik... 


60682 Myway 2018-04-02 11:40:44 [Válasz erre: 60680 sztalin 2018-04-02 08:15:56]

De jó lenne!


60681 oldalsonka 2018-04-02 08:31:32 [Válasz erre: 60680 sztalin 2018-04-02 08:15:56]

Persze, már a kommentből is kiderül.


60680 sztalin 2018-04-02 08:15:56

A " • Lemondott Ókovács Szilveszter " április 1 miatt van?


60679 Klára 2018-04-01 18:39:11 [Válasz erre: 60678 nickname 2018-04-01 15:50:52]

Tény, hogy a világ halad, fejlődik és a mai ízlés más, mint az 50-80-100 évvel ezelőtti, valamint  a színpadtechnika is más lehetőségeket biztosít, de csak azért leszólni valamit, mert régi, kicsit furcsa. Azonkívül tudomásul kell (kellene) venni, hogy a művet a szerző írta, illik annak szellemiségét megőrizni, és nem átírni az operát. A rendezőnek nem az a feladata, hogy önmagát megvalósítsa, hanem hogy a darabot színre vigye. A modernizálásnak is vannak határai - a modern csatahajót színpadra vivő Aida pl. merő anakronizmus. Persze, ha az a vezérelv, hogy semmi nem jó, ami régi, és minél nagyobb a felháborodás, annál inkább közszájon forog a rendező neve, akkor sok mindent el lehet követni.

Ami Ókovács megszólalásait illeti, szerintem egyszerűen önigazolás és - bocsánat - feltűnési viszketegség vezérli. A régi igazgatók nyilván nem érezték szükségét a hasonló megszólalásoknak, tevékenységük beszélt helyettük...


60678 nickname 2018-04-01 15:50:52 [Válasz erre: 60668 -zéta- 2018-03-31 19:50:38]

Ezt a világ halad és nem ragadhatunk meg 50 évvel ezelőtti szinten vagy hasonló szemléletet nem először játsza el Ókovács. Amúgy sem értem miért kellett egyáltalán megint megszólalnia? Miért kell mindig mindenhez nyilvánosan elmondania a véleményét? Emlékeim szerint az előtte regnáló igazgatók ezt nem tették - pedig nyilván tehették volna, ha nem is feltétlenül az internet segítségével. Mindegy. 


60677 nickname 2018-04-01 15:46:30 [Válasz erre: 60673 IVA 2018-04-01 01:52:08]

Ókovács meg mondhatja, hogy nem akar olyan színházat látni, amilyet Mikó vagy Nádasd csinált, mert azóta eltelt több évtized. Ettől még szeretni nem kell az új rendezéseket, de az ördögtől való és teljesen gyökértelen dolognak sem kell beállítani azokat. Boross Attila meg annno Szikora Hollandiát is megbotránkoztatónak találta, holott szerintem az annyira nem katasztrofálisan rossz. Manapság nem a realizmus az eszmény a színházban - régebben sem mindig volt az már az 1960-as évektől kezdődően sem, ha nem vagyok rosszul tájékozódva. Mindenkinek megvan a maga eszménye arról, hogy milyen opera előadásokat szeretne látni. Én el tudok fogadni modernebb rednezéseket is - ugyanakkor pl. Kovalik Anyeginjét otthagytam, mert annyi szeretem ezt a darabot és a puskini eredetit is, és megvolt az igényem arra, hogy egy hagyományosabb előadásban lássam újra kedvencemet az Ybl-palotóban. A Bánk bán esetében Galgóczy Judit szegedi rendezése semmiképpen sem hibátaln és tökéletes, de kevésbé voltak zavaróak a megoldásai, mint Vidnyánszk új rendezése esetében. A szegedi előadás nekem tetszett - pedig egy jó historikus Bánk bánnak és Hunyadinak is örülnék. Káel Bánk rendezése nem volt az - az eggyel ezelőtti, Szinetár nevével jegyzett előadás szintén nem volt tökéletes Hunyadi, de a mostaninál pár fokkal jobb volt. A Faust esetében is vágytam egy tradicionálisabb színpadi megejlenítésre, de az élőben rég nem hallott darab iránti szeretetm legyőzte minden ellenszenvemet. Megnéztem vag ötszöt-hatszor ezt a Faustot és voltak szép pillanatai az előadásoknak elsősorban az előadóknak köszönhetően, de egy idő után már a rendezés se zavart. 

A művészet azonban szerintem sohasem független a társadalmi, kultúrtörténeti közegtől, ami körbe veszi még akkor sem, ha sokan ezt állítják és próbálják lenyomni a torkunkon. Most jelenleg tartunk, ahol tartunk. Temetni még nem kell a színházat és az operát sem. 


60676 Edmond Dantes 2018-04-01 12:43:25

off Én aztán igazán tisztelem a kort, a tapasztalatot, fiatal(abb) koromban is, ma is, amikor már magam sem vagyok fiatal. 30 fölött az ember ma már nem számít fiatalnak, 50 fölött meg már többnyire semminek, senkinek sem számít. (Tisztelet a kivételnek és nem pl. karmesterekre gondolok.) Én eme életkori léceket átvittem már.

on Abban viszont -bár nem lehet bizonyítani- biztos vagyok, hogy a röpirat cikk szerzője 30-40, de talán még 20 évvel ezelőtt sem ebben a szellemben írt volna a "rendezői színházról". Ha másért nem, hát azért nem, mert avatott operai szakértőként jól ismerheti az ún. új bayreuth-i stílust, ami testvérek közt is több mint fél évszázada megjelent már a Festspielhausban  (majd szinte az egész világon) és ő biztosan látott ottani előadás(oka)t. A karaván pedig azóta is halad. Más szerzőkről, más operaházakról, más produkciókról nem is szólva. Ha másért nem, már ezért megértőbb, befogadóbb lenne az újszerű, kisérletező színpadi rendezések tekintetében...

...arról már nem is szólva, hogy a kérdéses sajtótermékben megjelent írás talán még három éve sem jelent volna meg. Nemcsak azért, mert három éve a kérdéses sajtótermék még nem létezett, hanem azért sem, mert az írás itt és most nagyrészt csupán ürügy arra, hogy a fenntartó a kérdéses sajtótermék útján még a "rendezői színházon" keresztül is Európa és/vagy Európa kulturális örökségének vesztével riogasson...akit tud. A kiváló szerkesztőt is alaposan megvezethették. Főigazgató Úrnak a szerző életkorára célzó megjegyzése persze elítélendő -talán egyszer elnézést fog emiatt kérni?- de 2/66-os Tatjana-levele attól még tartalmilag megáll. És ez a lényeg.

Mindez természetesen az én véleményem, mielőtt bárki az élő fába valamint szokásosan belém kötve hiányolná azt, ami magától értetődő egy fórumon (ti. a "szerintem" szót) = a beíró egy fórumon ui.a saját véleményét írja be. Vannak ugyan csalhatatlan kinyilatkoztatók, de én sosem soroltam magamat közéjük, ellenkezőleg.

.


60675 parampampoli 2018-04-01 12:01:48 [Válasz erre: 60668 -zéta- 2018-03-31 19:50:38]

Nem, ez nem csak inkorrektség, hanem a rá mindig jellemző pimaszság, fölényeskedő és lekezelő stílus. Egy 84 éves ember biztos nem fog rajta elégtételt venni, de remélem, egyszer még valakiben emberére talál. Amúgy magyarosan.


60674 IVA 2018-04-01 02:17:41 [Válasz erre: 60668 -zéta- 2018-03-31 19:50:38]

Igen, inkorrekt. És mérhetetlenül tapintatlan.
Jelzi a főigazgató, hogy a bérletárusításról is akar írni. A megújítás első napján 07:15 órakor láttam az akkor 16 emberből álló, a 09:30-ra meghirdetett sorszámosztásra váró sort. (Akkor nem csatlakozhattam hozzájuk). Csupa idős embert láttam, túlnyomóan hölgyeket. Az Erkel Színház nézőterén is, hiába akarják mindenféle kedvezménnyel vagy helyesnek vélt közeledéssel becsalogatni a fiatalokat, a legtöbb néző idős. Ez a tapasztalatom az Operaházban is: aki manapság sok megfáradt, idős embert akar látni, néhányukat bottal járva, menjen az Operába. És reméljük ez így is marad: azok is eljönnek majd, akik most középkorúak, fiatalok. Az öreg közönség mandátuma nem jár le, legfeljebb a kedve csappan meg.
Ókovács Szilveszter inkorrekt megjegyzéséről több szálról is több minden jutott eszembe hirtelenjében. Például Manon, aki érveléséhez tükröt tart Géronte de Ravoire elé... Vagy az a kocsmáros, aki szidja a borisszákat. Lehetne tovább sorolni…


60673 IVA 2018-04-01 01:52:08 [Válasz erre: 60667 nickname 2018-03-31 19:48:27]

Caravaggio, Canaletto festészetét, a barokk operaszerzők színházát nem az jellemzi, hogy az ókori, mitológiai, bibliai hősöket kortársi viseletben és miliőben ábrázolták. Inkább az, hogy a koruk környezetében ábrázolt kortárs személyeket az ókor történelméből, a mitológia, biblia világából választott címkékkel látták el. Saját kora arisztokrációjáról hogyan is írhatott volna Monteverdi olyan merész operát, mint a Poppea megkoronázása? Több ezer éves személyekhez és témákhoz fordulni egyfelől divat volt a művészetben, másfelől kényszerűség, különben nem adhatták volna el(ő) műveiket, sőt a legnagyobb kellemetlenségeket zúdították volna a maguk fejére.
Mindennek tetejébe a barokk kor óta eltelt néhány száz esztendő, ami alatt a színpadi művészet rengeteget feljlődött – amíg elérte a színházi építészetnek, előadóművészetnek, technikának, infrastruktúrának stb. nagyjából a XX. század közepi szintjét, művészi nívóját, amely az én színházi, illetve operajátszási eszményem. Ha onnan tovább fejlődött volna, az ellen nem lenne kifogásom. Jelenleg azonban egy atavisztikus folyamat áldozatai vagyunk, az igénytelenség és a primitívség tombol a színpadon, diktatúrára (itt az ízlésére gondolok) jellemző nagyképűségével: aki ezeket a dolgokat nem érti, érezze magát ostobának. Kérem, amikor én egyre több igényességet, fejlődést várok, nekem senki se mutogasson vissza Caravaggióra, Canalettóra.
(A másik hivatkozás, amit annyira szeretek, amikor a szereposztást és a díszletet kifogásolom: láttam volna, milyen volt Shakespeare színháza! Nem akarom látni, nem olyant akarok látni, mert azóta eltelt négy évszázad.)


60672 IVA 2018-04-01 01:42:41 [Válasz erre: 60666 IVA 2018-03-31 18:30:23]

OFF: Köszönöm szépen a húsvéti nyuszinak, hogy ilyen hamar helyreállította az oldalt!


60671 Edmond Dantes 2018-03-31 19:58:35 [Válasz erre: 60668 -zéta- 2018-03-31 19:50:38]

A 2/66 sz. "Tatjana-levél" tartalmi lényegével értek egyet.


60670 Edmond Dantes 2018-03-31 19:56:18

Magától értetődő, hogy a Hunyadi Lászlót -vélhetően Bécs kivételével- mindenhol aktualizálva játszhatták: ez a mű szellemiségéből, születése körülményeiből egyenesen következik. Mivel most rest vagyok máshol keresgélni nincs kéznél más forrás, wiki szócikkének idevágó részét másolom be:

" Ehhez (ti. a nagy sikerhez - ED) kétségkívül hozzájárult a közhangulat is: az opera történelmi cselekménye egy Habsburg származású magyar királyról festett meglehetősen gyászos képet: V. László a darabban döntésképtelen, a hatalomra törő arisztokrata oligarchák bábja. Hasonló volt a helyzet az 1840-es években uralkodó V. Ferdinánddal kapcsolatban is, legalábbis a kortársak így érezték."

Politikai tárgyú operát -és a Hunyadi is az- nem lehet, nem szabad "sterilizálni", mindenkori aktualizálása nem csupán lehetséges, de szükséges is. Egy olyan opera, amiben a fentiek szerint "hatalomra törő oligarchák" nyomulnak, mindig aktuális a "rendezői színház" számára és koronként aktualizálható. Cillei Ulrikok is mindig voltak, vannak, lesznek. Vannak köztük, akik megússzák és vannak, akik nem. Miként V. Ferdinándot is rendesen "letették".


60669 nickname 2018-03-31 19:51:04 [Válasz erre: 60667 nickname 2018-03-31 19:48:27]

Közelebbi példa: Ferenczy Károly bibliai képei, amelyeken nem az ókori Közel-Kelet, hanem saját kora jelenik meg! 


60668 -zéta- 2018-03-31 19:50:38 [Válasz erre: 60664 Edmond Dantes 2018-03-31 12:34:42]

Inkorrekt dolog az ellenérvek sorát azzal kezdeni, hogy a másik fél hamarosan betölti a 84. életévét. Nagyon inkorrekt!


60667 nickname 2018-03-31 19:48:27 [Válasz erre: 60666 IVA 2018-03-31 18:30:23]

És Caravaggio bibliai jelentei? Mindegyik bibliai jelenetben a saját korabeli környzetben és ruhákban jelenítette meg a bibliai alakokat! És nemcsak ő! Azokon a képeken ez nem zavar, de ha ma csinál valaki ilyesmit, az már igen. ez mindig is létező jelenség volt teljesen mindegy, hogy miért és hogyan, de megvolt. Aki végig nézte alaposan a Szépművészeti Múzeum Caravaggiotól Canelettóig kiállítását, az tudja miről beszélek. 


60666 IVA 2018-03-31 18:30:23 [Válasz erre: 60665 nickname 2018-03-31 17:36:42]

Nem derül ki, hogy hol zajlott a XIX. századi előadásról készült a kép. Az operát a Nemzeti Színházban mutatták be, de (a Wikipédia szerint) „még a 19. században színre vitték Bécsben, Zágrábban és Bukarestben is”. Egyáltalán nem biztos, hogy ez az előadás aktualizáló volt, hát még, hogy rendezői színház.
A Nemzeti Színház és a legtöbb színház többnyire anyagi gondokkal küzdött, olykor súlyosakkal is. Historizáló díszlet- és jelmezkészletekkel dolgoztak, és igyekeztek érzékeltetni egy régebbi történelmi miliőt. Valószínűleg a látványtervezés sem mélyült el történelmi, építészeti és néprajzi kutatásokban, nem is volt ilyesmire igényük az alkotóknak. A közönségnek sem, akinek talán nem a pontos kor- és stílushűség volt az eszménye, hanem a pompa, ha már uralkodói környezet illúzióját kell kelteni. Az lehet, hogy ha a színpadon feltűnik egy akkor éppen divatos ruhadarab vagy lakberendezési ötlet, azt nem tolerálták volna, de ilyesmit mi sem tudunk kideríteni a képről.
Mi könnyebben érzékeljük az aktuálizáló látványt, mert a vizuális világunk drasztikusan eltér a korábbi történelmi korokétól.

Szép a kép, de sajnos kínossá tette az oldal olvasását: minden sornál mozgatnom kell a vízszintes gördítősávot.


60665 nickname 2018-03-31 17:36:42

Ez a kép a Hunyadi László egyik 19. századi előadásáról készült metszett.Na már most, hogy az ábrázolás hiteles, akkor azt hiszem már a 19. században is létezett aktualizálás a színházban és rendezői színház. Szemmel láthatóan ugyanis a rendező nem a 15. századot jelenítette meg a színpadon, hanem saját korát, vagy legalább a 18. század legvégét, a 19. század elegelejét. Ez nem egy középkori, hanem inkább egy későbarokk vagy klasszicista épület belső, ahogy az énekesek ruhái sem igazán idézik a késő középkort. 


60664 Edmond Dantes 2018-03-31 12:34:42 [Válasz erre: 60661 ebera 2018-03-31 01:25:18]

Figyelem! Egyetértek Ókovács Szilveszterrel! Nem kicsit, hanem nagyon és nem először. Ilyesmiket szoktam e témában beírogatni a magam szerény színvonalán, legutóbb ld. Erkel-topik/9065, éppen a kérdéses Magyar Idők-cikk kapcsán.

Afölött persze már Főigazgató Úr is érthető (?) "nagylelkűséggel" elsiklik, hogy a cikk végső és valódi célja nyilvánvalóan nem annyira és nem elsősorban a "rendezői színház", benne MÁO-s "rendezői színházas" produkciók bírálata, hanem az, hogy a választási kampányidőszak hajrájában a kormányközeli kormányszócső még a "rendezői színház" toposzát, hamis narratíváját is beveti a szüntelen migránsozás gazdag szegényes, primitív eszköztárába.

(A 2/66-os Tatjana-levelet ihlető cikket ld. itt t.k. Erkel-topik/9064)


60663 Búbánat 2018-03-31 10:45:02

Már most jelzem itt: A  Dankó Rádióban, a "Túl az Óperencián" operettműsor  vendége lesz egész jövő héten (április 2- 7.) 

Ókovács Szilveszter operaénekes, televíziós szakember, a Magyar Állami Operaház főigazgatója.


60661 ebera 2018-03-31 01:25:18 [Válasz erre: 60654 Búbánat 2018-03-28 14:46:37]

http://www.origo.hu/kultura/20180330-es-megis-mozog-a-fold-okovacs-szerint.html


60660 ladislav kozlok 2018-03-29 08:31:35 [Válasz erre: 60659 Héterő 2018-03-28 20:48:30]

; )


60659 Héterő 2018-03-28 20:48:30 [Válasz erre: 60657 ladislav kozlok 2018-03-28 17:00:29]

Nézd csak: a vágyad teljesült!


60658 Edmond Dantes 2018-03-28 17:03:11 [Válasz erre: 60656 parampampoli 2018-03-28 16:26:11]

 Az "évtizedek óta tartó operarendezői tébolyról" (ami évszázadok óta tart) és a cikk szellemiségéről, nézetem szerint valós céljáról bővebben Erkel-topik/9065-ben.


60657 ladislav kozlok 2018-03-28 17:00:29 [Válasz erre: 60656 parampampoli 2018-03-28 16:26:11]

A MIGRáCIO MEG A TERORIZMUS,ez megy most/peldaul a Badeni  Tosca/. Ha már annyira kel a modern, akkor rendeljenek a  szináz direktorurak kortárs zeneszerzoknél. Még jobb - rendeljenek ROCKOPERAT.


60656 parampampoli 2018-03-28 16:26:11 [Válasz erre: 60654 Búbánat 2018-03-28 14:46:37]

Hogy az évtizedek óta tartó operarendezői tébolynak mi köze van a pár éve problémává váló migrációnak, azt nem értem, és az írás sem tudta velem megértetni. Azt azonban remélem, hogy az operaházi vezetés, élén Ókovács Szilveszterrel és Anger Ferenccel, megszívlelik Boros Attila intelmeit, ha már a Magyar Időkben jelentek meg. Bár nem hinném.


60655 ladislav kozlok 2018-03-28 16:23:40 [Válasz erre: 60654 Búbánat 2018-03-28 14:46:37]

Kedves Búbánat,  koszonom szépen - ez jo cikk. A cseh és szlovák kollégáinkat  értesítettem, ha nem értik majd lefordítjak,  operaplus.cz , ép a muncheni Les Vépres siciliennesrol vitatkozunk. Ez most jol jott.






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.