Bejelentkezés Regisztráció

Mi újság a Magyar Állami Operaházban?


60654 Búbánat 2018-03-28 14:46:37

2018. MÁRCIUS 26. HÉTFŐ 12:31 Magyar Idők

SZÍNHÁZ VAGY ERŐSZAK?

HATALMAS MANIPULÁCIÓ FOLYIK A KULTURÁLIS ÖRÖKSÉGÉT ELVESZÍTŐ EURÓPÁBAN

Boros Attila

Sok szó esik az utóbbi évtizedekben az úgynevezett „rendezői” színházról, ugyanakkor egyre inkább háttérbe szorul a szerzői, az eredeti szerzői szándékot megvalósító színház. A rendezők nagy része kisajátította az alkotók műveit, és színpadra állításuk helyett egyszerűen átírja a darabok mondanivalóját, megváltoztatva a cselekményt.

Tudomásul kellene végre vennie világszerte a színházi maffiának, hogy egy mű átírása nem azonos a rendezéssel. Hazug demagógia az arra való hivatkozás is, hogy az internet és az űrutazás korában ilyen előadásokra vágyik a közönség, mert az eredeti remekmű idejétmúlt, korszerűtlen, és a ma emberének nem mond semmit.

Legvadabbul az operairodalom alkotásait vették célkeresztbe. „Modern rendezés” – ezzel a bűvös fogalommal ámítják és manipulálják a közönséget. Csakhogy ez finoman szólva csúsztatás, sokkal inkább hazugság, mert se nem modern, se nem rendezés. Egy opera cselekményének, helyszínének önkényes, durva megváltoztatása, a szerepek, szereplők egyéniségének visszájára fordítása, a műben megjelenő, a szerző által megírt pozitív tendenciák kigúnyolása – mindez nem tartozik a rendezés témakörébe, a rendezők szerepkörébe.

A színpadra állítók ma már nyíltan saját neoliberális politikai világnézetüket, zavaros gondolatok, ideológiák tömegét zúdítják a gyanútlan közönségre, amelynek fogalma sincs arról, hogy valójában mit is lát. Ma már tudjuk, mert nyakig benne élünk, hogy több évtizedes céltudatosan előre megtervezett szellemi és politikai bomlasztó háttérmunka eredménye ez is.

Operalátogató nemzedékek nőttek és nőnek fel úgy, hogy a szerző által megírt eredeti formájában nem találkozhatnak a nagy remekművekkel. Mindez büntetlenül tehető, hiszen a zeneirodalom zseniális alkotói már rég nem élnek. Hatalmas manipuláció folyik e téren is a kulturális örökségét elveszítő, sőt azt ma már büszkén megtagadó Európa szellemi életében.

A rendező feladata a színpadi alkotásnak a szerző szellemiségéhez, mondanivalójához hű tolmácsolása a közönségnek. Mert ne feledjük, a közönség drága pénzért nem X. rendező beteges agyszüleményeire, eltorzult lelki világára, hanem elsősorban Verdi vagy Wagner és a többiek operáira, az énekesekre, a zenére kíváncsi.

A második világháború után kapott lábra leginkább német exportból a rendezői színháznak nevezett irányzat, ami napjainkra totális káoszba vezetett. Otto Klemperer (1885–1973) világhírű, Pesten is működött karmester írja levelében Londonból 1968-ban Tóth Aladár egykori operaigazgatónak: „…azon a véleményen vagyok, hogy az operák hangversenyszerű előadása részben megoldja az operakérdést. Mert így a zenéről nem tereli el a figyelmet sem egy nevetséges díszlettervező, sem egy bolond rendező.”

Jóllehet Klemperer a 20-as években berlini fő-zeneigazgatóként tág teret engedett az akkor egy időre divatba jött, aztán szerencsére eltűnt avantgárd rendezéseknek. De mint etikus művész és vérbeli színházi ember, jól tudta, hol a határ.

A fogalom valódi értelmében vett modern rendezés a remekművek mondanivalójának tiszteletben tartásával, azok szellemében a mai fejlett színpadtechnika eszközeivel – világítás, vetítés, mozgatható játéktér, elektronika stb. – állítja színre, viszi a közönség elé a kortalan remekműveket. A szereplők jellemének hangsúlyosabb kibontása, egy-egy cselekmény, eseménysor plasztikusabbá tétele mind-mind fontos része a színpadra állításnak.

Talán nem szükséges bizonyítani, hogy egy Mozart, Wagner, Verdi, Puccini és a többi lángelme jobban tudta, mit akar kifejezni, elmondani műveiben, mint a rendezéssel foglalkozó tucatnyi zeneellenes dilettáns. Mert „végül is” (?!) a zene a legnagyobb ellensége az ilyen átírt, átértelmezett opera-előadásnak. A zene, amely az eredeti cselekményhez készült. De épp így a szöveg sem bírja el az erőszaktételt.

A szöveg minden mondata, a zene minden üteme ellenáll. Mert az mégiscsak abszurd és a teljes szellemi meghasonlás jele, ha egy klasszikus opera színpadán atombunkerek között, internálótáborban, roncstelepen, szemétdombon vagy a mostanság „trendi” elmegyógyintézetben és hasonló helyszíneken játszódik a cselekmény, vagy – ahogy már erre is van példa – patkányoknak öltöztetett szereplők népesítik be a Lohengrin színpadát. Lásd Bayreuth, a Wagner-utódok nagyobb dicsőségére.

A magyar közönség is testközelből „élvezhette” az Erkel Színházban Katherina Wagner Lohengrin-rendezését 2004-ben, amikor is egy Lenin-szoborral hitelesített kommunista pártgyűlésen I. Madarász Henrik király szónokolt… Ha a rendezőknek ilyen naprakész, „haladó” aktuális ötleteik vannak, akkor elképzeléseikhez egy másik darabot kell íratni, mert a régebbi komponisták operái méltatlanok és alkalmatlanok az effajta „üzenetek” bemutatására.

A legnagyobb vesztes azonban a közönség, amely drága pénzért nem tudja, mit is lát. Hiába tiltakoznak muzsikusok, karmesterek és a közönség is, a diktatúra, a szellemi terror marad.

 

Milyen szépen is hangzik az ENSZ 1948-ban deklarált Emberi jogok egyetemes nyilatkozatának idevágó cikkelye: „Minden szerzőnek joga van tudományos, irodalmi és művészeti termékkel kapcsolatos erkölcsi és anyagi érdekeinek védelméhez.” De ki véd meg egy halott szerzőt?

Ma már tudjuk: a színházakban eluralkodott rendezői terror azonban csak a felszín és következmény. A szálak jóval mélyebbre vezetnek, és ez már nem művészeti kérdés. A XX. század materializmusa, a nemes eszmék és eszmények kétségbe vonása, a transzcendencia, a szakralitás tagadása, ez a nihilbe vivő szellemiség jelenik meg ezekben az átértelmezett, meghamisított, adott esetben a mítoszt, a vallást, a szerelmet, a legendát is kicsúfoló színházi produkciókban.

Tudomásul kellene venni, hogy a remekművek, az operák is az emberiség kulturális és szellemi kincsei. Egy-egy ember semmilyen ideológiai indokkal sem sajátíthatja ki azokat. Sajnos az operákra nem vonatkozik a világörökség törvényes védelme, mint a történelmi városrészekre, műemlékekre. Ha ezeket a védett objektumokat nem szabad átépíteni, befalazni, tönkretenni, miért lehet ezt nagy komponisták csodálatos műveivel megtenni? Ez azonban már felveti az erkölcs, a morál kérdését is.

Ortega a múlt század derekán tökéletesen és jövőbelátóan megfogalmazta: „Nem arról van szó, hogy a tömegember egy most születő erkölcs kedvéért lemond egy elavult morálról, hanem arról, hogy életét semmiféle erkölcsnek nem akarja alávetni. Az erkölcstelenség mára már kelendő bóvli lett, s bárki hivalkodhat vele.”

Nem dughatjuk homokba a fejünket, látni kell, hogy Európa először szellemileg és erkölcsileg roppant meg halálosan, majd ezt követte és követi a minket körülvevő migráció és társadalmi összeomlás. Lehet, hogy régi bevált receptjét ismétli a történelem?

 


60653 Edmond Dantes 2018-03-28 13:12:58 [Válasz erre: 60651 nickname 2018-03-28 10:21:08]

itt off

A kérdéses épület (Andrássy út 83-85.) nem főúri palota volt, hanem -csakúgy mint a vele szemben álló Andrássy út 88-90.- a MÁV Nyugdíjintézetének bérháza, mindkettő építésére a MÁV adott megbízást. Szomorú látvány mai állapotában...sok turista fényképezi a romos épületet. A házban kétszer volt tűz, 1929-ben és 2014-ben, további érdekességek, képek itt olvashatók-láthatók.

Ilyen volt...

 

és ilyen ma...


60652 Edmond Dantes 2018-03-28 12:56:03 [Válasz erre: 60650 Klára 2018-03-28 10:00:36]

Egyelőre csak a sablon-közlemény olvasható az operaházi tűzről, gyűjtve itt. A Kodály-köröndi épület égését magam is láttam, mivel nem túl messze lakom onnan és amikor az interneten olvastam a hírt, átkozott kíváncsiságomnak engedve :-) odamentem megnézni, mi történt...akkor már elkezdték az oltást, rémes látvány volt. A ház máig és még hosszú ideig lakatlan (lesz). Úgy tudom, jogi huzavona miatt egyelőre senkinek semmi nem oldódott meg, de nem néztem utána. Továbbiak a házról efölött. 

 


60651 nickname 2018-03-28 10:21:08 [Válasz erre: 60650 Klára 2018-03-28 10:00:36]

Az egykor főúri palota volt és négy éve történt a tűz eset. Sajnáltam a lakókat is és sajnáltam a műemléképületet is.


60650 Klára 2018-03-28 10:00:36 [Válasz erre: 60649 Edmond Dantes 2018-03-28 09:05:15]

Néhány kérdés:

Vajon mitől gyulladt ki? Érdekel ez valakit egyáltalán? Ki lesz a felelős? Mekkor  keletkezett kár? STb, stb...

Sajnos eszembe jut a Kodály-körönd sarkán álló csodálatos lakóépület, melynek tetőszerkezete nem tudom, már hány éve - éppen bizonyos emeletráépítési munkák során - kigyulladt és a Nagykörútig látható lángokkal égett. Ha jól  tudom, a mai napig nem hozták helyre és a felső színten lévő lakások részben vagy teljesen használhatatlanok. Viszont megoldódott azon lakásoknak a helyzete, melyeknek lakóival nem tudtak a ráépítés ügyében egyezségre jutni!


60649 Edmond Dantes 2018-03-28 09:05:15 [Válasz erre: 60648 Heiner Lajos 2018-03-27 17:36:55]

Nem. A lángot, a Párizs lángjait, a Tűzmadarat és A walkür Tűzvarázsát próbálták...eloltani.


60648 Heiner Lajos 2018-03-27 17:36:55 [Válasz erre: 60647 Búbánat 2018-03-27 16:50:10]

A tűz angyalát próbálták?


60647 Búbánat 2018-03-27 16:50:10 [Válasz erre: 60646 joska141 2018-03-27 16:28:56]

Az Operaház ezt a közleményt adta ki: 

„Az Operaház tetőszerkezetén ma délután kis területen tűz ütött ki az 5. emeleti egykori festőműterem magasságában. Az épület korszerűsítését végző konzorciumtól az alábbi információt kaptuk:

A helyszínre érkező tűzoltók a tüzet azonnal lokalizálták, eloltották, amely mintegy 15 nm-en rongálta meg a tetőt. A tűzoltók felügyelik, hogy további tűzterjedés ne történhessen, valamint vizsgálat folyik a tekintetben, hogy mitől keletkezett a tűz. A tájékoztatás szerint személyi sérülés nem történt, a tűzoltók jelenleg feltárásokat végeznek a tetőn.”


60646 joska141 2018-03-27 16:28:56

Mai hír az internetről:

Kigyulladt az Operaház

Mintegy tíz méter hosszan izzott a tetőszerkezet deszkázata.


60645 Edmond Dantes 2018-03-27 11:48:28 [Válasz erre: 60644 Klára 2018-03-26 14:15:07]

Márkus Lászlótól nem tudjuk megkérdezni, miért hozta ki a bariton Bánk bánt...és ha megkérdeznénk, lehet, hogy ma is tenor-Bánk hiányra hivatkozna, ami alig hiszem, hogy megfelelt a teljes valóságnak. Természetesen maga az előadás jó lehetett, de 100%, hogy egy "tenor Palló Imrével" lett volna az igazi. Egyetértek, hogy tenor-operát tenorral kell előadni, főleg, ha van tenor...vagy sehogyan. Még egy nemzeti operát is lehet pihentetni kényszerhelyzetben. Kényszerhelyzet pedig nincs: ha jól emlékszem, itt a fórumon is többen cáfolták, hogy ne lenne alkalmas tenoristánk a Nagyúrra.


60644 Klára 2018-03-26 14:15:07 [Válasz erre: 60640 Edmond Dantes 2018-03-25 14:14:33]

Nem tudom, annak idején miért transzponálták Bánk bán szerepét baritonra - egy dolgot viszont tudok: komoly zeneértői múlttal, képzettséggel és rendszeres oprelátogatói gyakorlattal rendelkező Szüleim és Nagyszüleim is ódákat zengtek a háború előtti Bánk bán előadásokról, és benne Palló Imre alakításáról. Az akkori narratíva szeint nem volt megfelelő tenor a szerepre, ezért történt a változtatás. Én már csak a vissza-tenorizált Bánkot láttam, Simándyval, Ilosfalvyval,majd másokkal,  tehát összehasonlítási alapom nincs. Véleményem viszont van: ha van megfelelő énekes, aki a szerepet megjeleníteni képes, nem szabad hozzányúlni. Ha nincs, nem kell előadni! Ez roppant egyszerű. Végső fokon a zeneszerző valamikor tenorra álmodta meg az operát, holtában is vannak - lehetnének - jogai! 

Bocsánat, annak idején nem "csak" Bánk szólamát tették át bariton fekvésbe, de a megfelelő hangzás, összhangzat miatt az egész operát át kellett hangszerelni, különben borult volna az egész!


60643 nickname 2018-03-25 21:26:03 [Válasz erre: 60642 parampampoli 2018-03-25 20:26:08]

Hát akkor valamelyikünknek nagyon rossz az ízlése vagy nekem, vagy neki :-). Persze az általam látott előadáson a közönség hosszasan tapsolt. 


60642 parampampoli 2018-03-25 20:26:08 [Válasz erre: 60638 nickname 2018-03-25 13:17:45]

Nem lehet, hogy neki tetszett?


60641 joska141 2018-03-25 14:42:57 [Válasz erre: 60639 nickname 2018-03-25 13:21:53]

Sajnos nem igazán újdonság, hogy Erkel Ferenc kottákat nem adnak ki Magyarországon. Néhai Kocsis Zoltán beszélt még valamikor évekkel ezelőtt egy interjúban, hogy Bartók Béla (!!!) népdalgyűjtései „x”-edik kötete kiadásra készen áll a Bartók Archívumban, de a kiadásra nincs pénz. Azóta se lett. Amikor Áder János Köztársasági Elnök a Zeneakadémián búcsúztatta, valahogy erről nem beszélt.


60640 Edmond Dantes 2018-03-25 14:14:33 [Válasz erre: 60638 nickname 2018-03-25 13:17:45]

Bariton verzióról már korábban megírtam a véleményemet, szereplő(k)től függetlenül. Már fiatal koromban, amikor először olvastam arról, hogy egyáltalán volt-van bariton címszereplős Bánk bán, elcsodálkoztam, hogyan lehet egy operában öt (5) bariton szóló szerep és közben csak egy fél tenor szerepecske. Akkor úgy gondoltam, biztosan Palló Imrének akart a Ház ezzel (is) kedveskedni. Úgy hiszem, akkor sem volt szerencsés ez a "kedveskedés", ha nem az ő kedvéért volt, pláne nem, ma pedig teljességgel értelmetlen, okafogyott és bizonyára felbillenti a hangzásbéli egyensúlyt, ami csak egy tenor Bánkkal biztosítható.


60639 nickname 2018-03-25 13:21:53 [Válasz erre: 60638 nickname 2018-03-25 13:17:45]

A téma mellett ez is lehet akadály. Egyékbént meg Smetanának se a történelmi operái vertek gyökeret külföldön, ahogy Dvoráknak sem. Janacek meg nem is írt történelmi operákat. Tudtommal a Brandenburgiak Csehországban, a Libuse, vagy a Dalibor című Smetana opuszok nem igazán szólalnak meg külföldi operaszínpadokon. Az eladott menyasszony viszont annál inkább. Nem mellesleg  cseheknek van Smetana összes cd kiadásuk - mi még a Bátori Máriát is csak részletekben adtuk végül ki a Hunyadi és a Bánk után, az István király nagy nehezen, magánkezdeményezésre jelent meg eredeti formájában cédén míg a többi Erkel-operából kotta se igazán van semmilyen formában - se eredeti, se húzott, se átírt verzióban - ami nyomtatásban hozzáférhető lenne. Az István király kottáját is külön az előadásokra kellett másoltatni ha jó tudom. 


60638 nickname 2018-03-25 13:17:45 [Válasz erre: 60637 Edmond Dantes 2018-03-25 12:54:27]

Azon nem gondolkodik el kedves Főigazgató Úr, hogy ez a bariton verziós katyvasz mennyire gáz zeneileg? És Molnár Levente siralmas címszereplő? És hadd ne írjam le a premier többi szereplőjével kapcsolatban mi a baj. Nem igaz, hogy nem hallotta szeptemberben. 


60637 Edmond Dantes 2018-03-25 12:54:27 [Válasz erre: 60530 Búbánat 2018-03-19 09:45:55]

Most tudtam átfutni Főigazgató Úr 2/64 sorszám alatt iktatott levéláriáját. Az amerikai turné műsoráról valahol, valamikor már beírtam rövid véleményemet. A 2/64 levélről pár dolog.

- a Koch Theatert nem "megkapni" fogja az együttes, hanem -gondolom- kibérelni, csakúgy mint a Carnegie Hallt. Utóbbit (és valószínűleg a Koch Theatert is) bárki kibérelheti bármilyen produkcióra, ha van rá pénz(e) azaz a Carnegie Hallba nem/sem "meghívásunk" van, ahogyan 2/64-ban áll, hanem valószínűleg terembérlés(ünk). Nagy különbség! Ha "meghívás" lenne = terem/színház térítésmentes rendelkezésre bocsátása, akkor ez a pont storno.

- Bánk bán és Sába királynője iránti várható érdeklődést Gomes Guaranyjával összevetni -mondjuk úgy- szakszerűtlen. Amerikában egy "romantikában fogant operai indiántörténet" biztosan izgalmasabb mint egy Visegrádon és a Tisza partján, a 13. században játszódó magyar történet. Ez fordítva is igaz (lenne), nem is tervezik Pesten a Guaranyt, sem vendég sem saját produkció formájában...tudtommal.

- "csehek be tudták vezetni Janáceket, Dvorák és Smetana pedig egy-egy művel eleve jelen van az operavilág peremén,.." A cseheknek (és a Janaceket adó morváknak) nem kellett bevezetni a három mestert, ők régóta és folyamatosan be vannak vezetve sok országban sok operaházban. Más kérdés, hogy nálunk alig-alig. Emlékeim szerint valamikor az ENSZ a cseh zene évévé nyilvánította a három zeneszerző közös évfordulós évét...

- ...az az ENSZ, amire Főigazgató Úr "számít" az "országmarketinggel" kapcsolatban. Arra az ENSZ-re számít, amely ENSZ elleni jelszavakat, ellenséges üzeneteket tartalmazó plakátok, hirdetések sokasága lepte el néhány hete az egész országot. Országmarketing,  operai támogatás ENSZ-től: igen. Állami kampány ENSZ ellen: igen. Összefér a kettő? Alig hinném. Úgyhogy Főigazgató Úr által említett "ellenszelet" éppen mi és az ENSZ irányába fújjuk.


60631 tiramisu 2018-03-23 22:01:02 [Válasz erre: 60583 nizajemon 2018-03-22 21:52:01]

Egyetértek.


60630 Edmond Dantes 2018-03-23 21:37:18 [Válasz erre: 60623 parampampoli 2018-03-23 16:15:17]

Tenyleg nem gondolnam, de minden lehetseges.


60628 Edmond Dantes 2018-03-23 21:36:14 [Válasz erre: 60625 Heiner Lajos 2018-03-23 19:12:26]

Szabad! Ez egy liberalis forum ugyebar.


60627 Edmond Dantes 2018-03-23 21:35:19 [Válasz erre: 60604 telramund 2018-03-23 08:41:12]

Kerhetem privatban a nevet? Erdekelne, meghallgatnam, biztosan nem fogok vitatkozni viszont nem Fb-ozom = ott wnem tudom megnezni. Koszonom.


60626 telramund 2018-03-23 20:10:30 [Válasz erre: 60624 oldalsonka 2018-03-23 18:29:06]

 Reklamációval csak rossz írányba viszik a dolgokat!Az eredmény egyesek tevékenysége nyomán látható!


60625 Heiner Lajos 2018-03-23 19:12:26 [Válasz erre: 60622 Edmond Dantes 2018-03-23 15:16:04]

Vitatkozom!


60624 oldalsonka 2018-03-23 18:29:06

Átböngészvén a MÁO honlapjára is felkerült jövő évi honlapot, hogy Lukács Gyöngyi művésznő egyedül a Turandot előadásain szerepel. Érthetetlen. Ott a Tosca, ami csodálatos szerepe, pláne Agachéval együtt (tessék csak emlékezni, milyen előadásokat produkáltak a legutóbbi sorozatban, most az év elején), Ott a Gioconda, ami kifejezetten a művásznőnek való szerep, érdekes, Agache szerepel benne, és ott az Andrea Chénier, szintén művésztársával. És akkor nem említettük még a jövő évi Parasztbecsületet, a sorozatban Santuzzát csak Komlósi Ildikó énekli. Biztos van szereposztási politika, de azért rendre a táblás házakat hozó művészeket sem kellene háttérbe szorítani. Nem merem feltételezni a szakértelem hiányát.

S ha már itt tartunk, a kiírásban más szembetűnő aránytalanságok is tapasztalhatók.


60623 parampampoli 2018-03-23 16:15:17 [Válasz erre: 60620 Edmond Dantes 2018-03-23 15:01:25]

Nem is gondolnád, milyen sokan vannak a Tebadi-fanek, különösen olaszok, de magyarok is (akiket ismerek, még a Callas-rajongóknál is elvakultabbak -:))) ) akik "Renatona" (azaz a nagy Renata) minden hangját gyűjtik, legyen az bármilyen felvétel.


60622 Edmond Dantes 2018-03-23 15:16:04 [Válasz erre: 60621 nizajemon 2018-03-23 15:10:51]

Egyikünk sem élt pl. Caruso idején, de attól még tudjuk, hogy nemigen volt vita, ki volt az ő korában "a" tenor. (Persze nem pl. Mozartokban, Wagnerekben.)


60621 nizajemon 2018-03-23 15:10:51 [Válasz erre: 60620 Edmond Dantes 2018-03-23 15:01:25]

Mivel a két díva rivalizálásának tetőpontján a szüleim nem jutottak egymás eszébe,nemhogy én,Mario del Monaco könyvében olvastam erről.(mintha).


60620 Edmond Dantes 2018-03-23 15:01:25 [Válasz erre: 60583 nizajemon 2018-03-22 21:52:01]

"Anno ki Callast,ki Tebaldit favorizálta": Tebaldit az favorizálta, akinek Tebaldi jutott. Callast pedig mindenki favorizálta...volna, ha egy estén 5-10-20 helyen énekel(hetet)t volna és ha így egy estén 5-10-20 közönség hallgathatta volna vagy akár 500 mint ma, az élő operaházi moziközvetítések korában. Egy régi találó megjegyzés szerint (kb. így szólt): Callas minden rendű-rangú kalóz- és egyéb felvételéért tűvé teszik ma is a világot a rajongók, de ugyan ki gyűjt megszállottan Tebaldi-felvételeket? Csak azért nem sorolok fel pár Tebaldi-szintű vagy inkább még jobb szopránt a maga korában és fachjában, mert lusta vagyok és  mert úgyis rögtön jönnének innen-onnan az "aber"-ek és "über"-ek :-)


60619 Károly 2018-03-23 10:56:22

Még ha sarkosan is fogalmazott, Livingstonnak adok igazat! Sajnos minden igaz, amit leírt!


60618 Pristaldus 2018-03-23 10:21:40 [Válasz erre: 60617 nizajemon 2018-03-23 10:16:12]

Igen, az utolsó Liujánál ez megfigyelhető volt! 


60617 nizajemon 2018-03-23 10:16:12 [Válasz erre: 60614 nizajemon 2018-03-23 10:12:21]

Én sem írom le,hogy láttam már gigászi küzdelemben eltorzult arcot egy "B"-ért.


60615 nizajemon 2018-03-23 10:13:44 [Válasz erre: Törölt hozzászólás]

Lehet,hogy sok baromságot írtam már le,de ezt a kérdéskört most is így látom.


60614 nizajemon 2018-03-23 10:12:21 [Válasz erre: 60611 ladislav kozlok 2018-03-23 09:39:14]

Kedves Úr....egy énekesnőről,aki 25 éve oszlopa ennek a Háznak,nem illik olyat írni,hogy "merre tekergeti a nyakát".


60613 nizajemon 2018-03-23 10:10:04 [Válasz erre: 60609 Livingstone 2018-03-23 09:29:43]

Nem tudom,hogy Rost Andrea mit nyilatkozott,énekesnőként soha nem érintett meg különösebben. Magamról beszéltem 51 éves "hegymászóként". Márhogy tudom a határaimat.


60611 ladislav kozlok 2018-03-23 09:39:14 [Válasz erre: 60605 nizajemon 2018-03-23 08:50:36]

Sérto, nem sérto, de ez a igazság


60609 Livingstone 2018-03-23 09:29:43 [Válasz erre: 60607 nizajemon 2018-03-23 09:07:07]

Ezt a Rost Andrea már lenyilatkozta! " Minden hegyet megmásztam." Érdekes.


60608 Livingstone 2018-03-23 09:21:02 [Válasz erre: 60605 nizajemon 2018-03-23 08:50:36]

Mi sértő? Mi nem igaz? Mondj egy dolgot, ami nem igaz abból, amit leírtam! 


60607 nizajemon 2018-03-23 09:07:07

Azt mondom magamnak,51 éves vagy,hegyet mászni már nem ok,másztam eleget,felballagok a dombtetőre,és örvendezek,hogy milyen jó az is. Ejnyemár...


60606 nizajemon 2018-03-23 08:56:15

Biztosan van millió nem érthető cselekvés a direkció részéről,ám az,hogy kényes kérdéseket ne kezelnének tapintatosan,azt nem lehet mondani.


60605 nizajemon 2018-03-23 08:50:36 [Válasz erre: 60602 Livingstone 2018-03-23 08:16:07]

Áááá...:((((( Nem szabad így véleményt mondani.Sértő.


60604 telramund 2018-03-23 08:41:12

Igazságot megírni?Itt csak egy igazság létezik a többi a kukába megy.

Beszélhetnénk azért itt magáról a hangok állapotáról is.Mert bizonyos döntésekbe ilyen apróságok is beleszólnak.

Nem csak a  budapesti operában vannak kedvencek,hanem mindenütt a világban a nagy színházakban.Pl: V . Grigollo,hogy ne nőket említsek garmadával .Ugyanakkor számtalan jó tenor szaladgál,akiről nem is tetszettek hallani.A facebookon bemutattam egyet: senki nem ismerte a nevét,de szinte mindenkinek tetszett.Nem írom ide a nevét,mert nem kívánok ismét vitába bonyolódni!.


60603 ladislav kozlok 2018-03-23 08:39:22 [Válasz erre: 60602 Livingstone 2018-03-23 08:16:07]

Nagyon egyetértek. Lukács egyik legjobb, hanem a  legjobb  Verdi és verista heroina a  világban. 

Ugy látom nincs nagyon miért BUDAPESTRE  utazni. Vagy mégis, rég nem voltam a Vígszínházban vagy a Nemzetiben.


60602 Livingstone 2018-03-23 08:16:07

Álljunk meg egy szóra! Túl sok a személyeskedés meg az elfogultság! Ha a száraz tényeket vesszük, nem lehet letagadni, hogy évadról évadra két énekesnő között osztanak el mindent! Annyira unalmas, hogy az ember már előre tudja, hogy Tálik Szilvia melyik frázisa lesz még rikácsolóbb az előzőnél, hogy Sümegi mikor tekeri a száját meg a nyakát egy adott irányba, és mikor fárad, mert olyankor erősödnek a mára már teljesen beült vibrátói! Nyugalom, nem azt akarom mondani, hogy ők ne énekeljenek, de ez már igencsak túlzás, ami itt történik! Olyan iramban adni kitüntetések garmadát, mint Sümegi Eszternek, még a híres aranykorában sem volt erre példa, pedig akkor igazán nagy énekesek énekeltek a palettán! Igazából az látszik, hogy valami nagyon nincs rendben az Operaház táján! Egyeseket szuperszónikus rakétával lőnek ki, másokkal szemben meg mindent elkövetnek, hogy ellehetetlenítsék, megalázzák, nevüket a feledés homályába döntsék! Itt van a nagyon furcsa Bátori Éva eset! Az énekesnőt évekkel ezelőtt eltávolították, leírták, a Jenufájáért sokan könyörögtek, mégsem kapta vissza! Most ennyi kihagyás után a leggyilkosabb szoprán szetepet kapta meg! Mi ez, ha nem dilettantozmus? Lukács Gyöngyi interjújában olvastam, hogy kérte a Gioconda színrevitelét, amit nagyon szeretne énekelni, és az aztán istenigazából az ő szerepe, de Juszt sem kapta meg! Érdekes csavar, hogy a férjet viszont berakták, hozzáteszem abszolút megérdemelten, a feleség meg majd kintről hallgathatja az operát! Mi ez, ha nem abszolút gonoszság? Ha én Agache úr helyében lennék, azonnal lemondanám a felkérést! Így nem lehet nagy művészekkel bánni! Csak ennyi volt a véleményem!


60601 nizajemon 2018-03-23 07:47:32 [Válasz erre: 60597 Robesz 2018-03-22 22:41:39]

Ok.Megértelek.Hol vannak azok a pl Verdi-hősnőkhöz kellő hanggal megáldott énekesnők,akik mint Misura Zsuzsa letesznek az asztalra 8 főszerepet,hogyha esetleg mégis,akkor itt vagyok. Utoljára Kincses Veronikától olvastam olyat,hogy a hangjának nem esett jól az Ernani Elvirája,és nem énekelte tovább.Pedig ő is csúcskategóriás énekesnő volt,és marad örökre. Tokody Ilona,a másik csoda,pl nem Jött be Leonoraként,ám ettől ugyanolyan helye van a szívemben.Nem lehet,hogy csak ki kellene mondani pár dolgot???És mindjárt elülnének a viharok.


60600 parampampoli 2018-03-22 22:56:52

60600.


60599 parampampoli 2018-03-22 22:43:43 [Válasz erre: 60598 oldalsonka 2018-03-22 22:42:04]

Kovács János meg 5-öt.

Rost idén lemondta, ha Domingo jön, énekel? Ha lemondja, megint nem? Neki lehet?


60598 oldalsonka 2018-03-22 22:42:04

Jövőre egy Boccanegra a MÜPÁ-ban. Vajon Domingóval. Úgy tudom, már a szerződést is aláírta. A Kalendáriumban meg csak az látszik, hogy Kocsár vezényel. Ezt is, és még azon kívül rengeteget...


60597 Robesz 2018-03-22 22:41:39 [Válasz erre: 60596 nizajemon 2018-03-22 22:35:18]

Nagyon jó! :)

Figyelj, itt most nem konkrétan a Sümegirôl van szó, hanem egy tendenciáról, rendszerrôl, hogy mindent, de tényleg mindent ugyanazokkal az énekesekkel énekeltetnek sajnos.


60596 nizajemon 2018-03-22 22:35:18 [Válasz erre: 60595 parampampoli 2018-03-22 22:32:19]

Jólvan. Abbamondom. :)






A lapunkban megjelent szövegek a Café Momus, vagy a szerző kizárólagos szellemi tulajdonát képezik és szerzői jog védi őket.
A szerkesztőség külön, írásos engedélye nélkül mindennemű (részben vagy egészben történő) sokszorosításuk, felhasználásuk, kiadásuk és terjesztésük tilos.