vissza a cimoldalra
2018-04-26
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (60784)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (3977)
Társművészetek (1248)
Momus társalgó (6313)
Milyen zenét hallgatsz most? (24996)
Haladjunk tovább... (213)
Kedvenc előadók (2821)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2277)
Kedvenc művek (143)
Kedvenc felvételek (148)

Olvasói levelek (11272)
A csapos közbeszól (95)

Pantheon (2212)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (760)
Astrid Varnay-Hochdramatischer Sopran (82)
Jonas Kaufmann (2206)
Opernglas, avagy operai távcső... (20069)
Bartók Béla (1881-1945) (207)
Erkel Színház (9245)
Élő közvetítések (7040)
Operett a magyar rádióban (1949-1990) (2681)
A nap képe (2053)
Momus-játék (5472)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1383)
Franz Schmidt (3108)
Házy Erzsébet művészete és pályája (4258)
Edita Gruberova (3056)
Fanyalgások és Nyavalygások… avagy virtuális siránkozó elégedetleneknek (152)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

60386   IVA • előzmény60378 2018-01-17 19:27:04

Köszönet a fontos és érdekes kiegészítésért.

60378   Búbánat • előzmény60377 2018-01-17 12:18:02

Tegyük ehhez még hozzá: az utolsó magyar Lehár-premier 1943. február 20-án volt a Magyar Királyi Operaházban: Garabonciás - és maga Lehár dirigálta.

"A daljáték fináléjában a kibomlott, hatalmas, szinte a fél színpadot betakaró trikolor alatt minden szereplő a szabadságról énekelt. A 73 éves, betegséggel küszködő Lehár a közönség felé fordulva dirigált. Könnyes volt a szeme. A publikum felállva tapsolt Lehárnak, Nádasdynak, a művészeknek, és talán átérezte, veszélyben a nemzeti függetlenség, legalább a nemzeti önbecsülés minimumát kell megmenteni. Tudjuk, hiába. ... Két évvel a vesztes, sok áldozatot követelő, sok-sok szenvedést okozó világégés előtt, 1943. február 22-én a Propaganda Minisztérium betiltotta a darabot. Lehár soha többé nem lépett magyar földre."  (Gál Róbert: Óh, lányka, óh, lánykám - Lehár az operett fejedelme. Rózsavölgyi és Társa, 2006)

Még annyit, hogy a Garabonciás később újra színrekerült az Operában: további 14 előadáson játszották, utoljára 1944. október 8-án!

60377   IVA • előzmény60359 2018-01-17 04:42:09

Nem mindenütt bizonyultak a világháborúk ilyen egyértelműen pozitív hozamúnak, mint a budapesti Operaház életében. Bécsben például:

Az első világháború idején megtorpant a színházak látogatottsága, a pénzhiány miatt számos intézményt be kellett zárni.
(…)
Az utolsó magyar Kálmán-premier 1937-ben volt a Városi Színházban. A Josephine császárnő címszerepét az európai operaházak csillaga, Németh Mária énekelte. Ezenközben Európa arculata és ennek megfelelően a közönség hangulata is napról napra változott. Így például Bécsben is csökkent az érdeklődés az operett iránt. Puskaporos volt a levegő, amikor 1938-ban az osztrák határon német katonák zúdultak át. Az Anschluss után Ausztriában is megkezdődtek a zsidóüldözések, Kálmán tovább nem maradhatott az országban.

https://hu.wikipedia.org/wiki/K%C3%A1lm%C3%A1n_Imre

(Köszönöm a kiemelt figyelmet.)

60359   Edmond Dantes 2018-01-14 15:35:04

Konjunktúra MÁO-ban az I. és II. világháború éveiben

I.vh.: "Ezekben az években...jóformán mindegy is volt milyen műsorpolitikát folytatott, mit játszott az Operaház. A háború második évétől a főváros lakosságán soha nem látott mértékű kultúra-fogyasztási düh vett erőt. Az Opera pénztára rendőri asszisztenciára szorult, olykor a mentőket kellett kihívni, hogy elsősegélyben részesítsék a jegyekért vívott csaták sérültjeit. Nem bérleteztek, mégis majdnem 100%-os volt a kihasználtság az évi 250 előadáson." (MÁO'100, 127.o.)

II.vh.: "...a 'hagyományos' közönség is elégséges volt, hogy megtöltse a színházat. Az általában magas közönség-édeklődés a világháború alatt (akárcsak az első világháború idején) Budapesten ritkán látott szenvedélyes mértékűre nőtt - tudjuk például, hogy az 1942. tavaszi Wagner-ciklus jegyeiért  hajnali 4 órától álltak sorban." (MÁO'100 198.o.)

 

Műsorajánló
Mai ajánlat:
16:00 : Budapest
Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templom

Dr. Gesztesi-Tóth László (orgona)

16:00 : Budapest
Belvárosi Nagyboldogasszony Főplébánia-templom

Dr. Gesztesi-Tóth László (orgona)

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, X. terem

Botvay Károly tanítványai
"Házimuzsika a Zeneakadémián"

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, XXIII. terem

Szabó Judit tanítványai
"Házimuzsika a Zeneakadémián"

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Kérges Barnabás (zongora)
Rádli Ramóna (cselló)
A hallgató barátaiból alakult kamarazenekar
Vezényel: Gerhát László
"Kérges Barnabás zongora diplomakoncertje"
J.S. BACH: G-dúr gambaszonáta, BWV 1027
JANÁČEK:Benőtt ösvényen – 1. sorozat
MOZART: 13. (C-dúr) zongoraverseny, K. 415

19:00 : Budapest
Erkel Színház

VERDI: Az álarcosbál

19:00 : Budapest
B32 Galéria és Kultúrtér

Musiciens Libres
"Musiciens Libres - Spanyol tájakon"

19:30 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Kolonits Klára (szoprán), Kálnay Zsófia (alt), Megyesi Zoltán (tenor), Bakonyi Marcell (basszus)
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Óbudai Danubia Zenekar
Vezényel: Hámori Máté
"A szabadság mítosza"
BEETHOVEN: Missa solemnis, Op.123

19:30 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Roberto Prosseda (pedálzongora)
MÁV Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Günter Neuhold
GOUNOD: Concerto pedálzongorára
GOUNOD: Suite concertante pedálzongorára
FRANCK: d-moll szimfónia