vissza a cimoldalra
2018-12-14
részletes keresés    Café Momus on Facebook rss
Bejelentkezés
Név
Jelszó
Regisztráció
Legfrissebb fórumaink
Mi újság a Magyar Állami Operaházban? (61406)
Nemzeti Hangversenyterem - és más helyszínek (4125)
Társművészetek (1283)
Haladjunk tovább... (216)
Kedvenc előadók (2825)
Milyen zenét hallgatsz most? (25007)
Momus társalgó (6349)
Kedvenc felvételek (149)
A komolyzene jelene és jövője Magyarországon (2283)
Kedvenc művek (143)

Olvasói levelek (11296)
A csapos közbeszól (95)

Operett a magyar rádióban (1949-1990) (3026)
Kemény Egon zeneszerző (Wien, 1905 - Budapest, 1969) (1547)
Erkel Színház (9494)
Élő közvetítések (7598)
Callas (443)
Franz Schmidt (3242)
Szkrjabin (539)
A magyar zenei élet elfeledett vagy kevéssé ismert művészei (1192)
Momus-játék (5563)
Operett, mint színpadi műfaj (3778)
Jonas Kaufmann (2313)
Pantheon (2285)
Karmesterekről, karmesterségről-"úgy általában" (635)
Polgár László (267)
Abbado – az ember (153)
Franz Schubert (309)

Fórumok teljes listája
Impresszum

megjelenteti:
Café Momus Egyesület
adószám:
18240531-1-43

apróhirdetés feladása:

60248   Momo • előzmény60247 2017-12-30 02:11:27

Kedves Jóska!

Értem, amiről beszél, de ez nem működik. A konkrét munkavégzés az egyén feladata, de politika hozza a stratégiai döntéseket, és teremti meg hozzá a feltételeket.

Vagyis odafigyelhet rettentően egy orvosprofesszor, vagy egy első hegedűs az igazgatójára, a minisztériumra, a törvényhozásra, hivatalosan még véleményezési joga sincs. A törvény szerint beosztott, aki köteles a lehető legjobban elvégezni a feladatát, és ezzel lényegében véget is értek a jogosítványai. (Még sztrájkolhat esetleg, ha sokan egyetértenek vele.) Magánvéleménye lehet, ellenőrzési jogköre nincs. Ezt országunk politikai-hatalmi berendezkedése másokra bízza, nem a dolgozókra. (És mindenütt így van a világon, legyen az az amerikai demokrácia, vagy Észak-Korea.)

Az orvosprofesszor dolgozik, ahogy tud, de hogy van-e mivel műtenie az a felettesei dolga, hogy van-e rá pénz, az meg egyenesen politikai döntés kérdése. Az karmester, a rendező dolgozik tehetsége szerint, de, hogy kap-e elég próbát (a minőség egyik fontos feltétele), az az igazgatóján múlik; hogy a színház mennyit dolgozik (jut-e idő próbára), azt meg végső soron a politikai vezetés hagyja jóvá valahol a felhők felett: a minisztériumban, vagy még feljebb.

A politikusokat pedig politikusok ellenőrzik. Ez így van kitalálva.

Ehelyett ott tartunk, hogy a politikusok helyett a sajtó politizál, de mivel ellenőrzési jogköre neki sincs, teszi, amit tud: egyre vadabbá tüzeli az embereket. Valódi, a nép (szavazók) számára is elfogadható alternatívák meg nincsenek. Viszont egyre rosszabb a kedvünk.

Azt kellene megérteni, hogy ha valódi alternatívát kínál az ellenzék, olyat, aminek van kellő támogatottsága a választók körében, akkor a kormány is kénytelen máshogy politizálni. Kénytelen kompromisszumot keresni, az elképzelésein finomítani, mert fél, hogy leváltják. Ha nincs életképes alternatíva, akkor a kormány mehet a saját feje után, nincs, aki fenyegetné a hatalmát. Pedig mindnyájunknak jobb, ha közösen találjuk ki a dolgainkat. Lehet ugyanis valaki bármilyen elhivatott kórház-, vagy színház igazgató, nem biztos, hogy minden ötlete jó, és mindenben igaza van.

Erre gondoltam az előző hozzászólásomban.

60247   joska141 • előzmény60245 2017-12-29 22:17:32

Tisztelt „Momo”!

Nagyon figyelemre méltó az érvelése és tényleg egyet lehet érteni a választásokkal kapcsolatban leírt gondolataival.

De azért, szerintem vannak az országban, az életben olyan területek, ahol a „politikai ellenzék”-nek, sőt a jelen politikai irányítóknak nincs, nem is szabad hogy legyen, konkrét beleszólása. Tudom, rossz a hasonlat, mint minden hasonlat, de például a egy térdműtét elvégzése nem attól függ, hogy az adott politikai kurzus vagy az ellenzéke, a laproszkópiát vagy a teljes feltárást preferálja inkább.

Ezzel azt szeretném mondani, hogy abszolút közömbös vagyok a Magyar Operaház irányítójának politikai beállítottságáról, mint ahogy a bécsi, párizsi, londoni operát irányítónál sem tudom ezt. Ebből következőleg az sem érdekel, hogy mi a jelenlegi ellenzék, operát illető kultúrpolitikai elképzelése.

Egyetlen egy dolog érdekel: a teljesítmény, a hétköznapi előadások színvonala, a hazai énekesképzés preferálása, a fiatalok fokozatos beépítése, egy adott repertoár kialakítása, és így tovább.

Ebben a vonatkozásban akár jelen politikai oldalon, akár a jelenlegi ellenzék oldalán van, mindenkinek az lenne a dolga – Önt idézem – „hogy odafigyel, ellenőriz és alternatívát kínál.”

Ehhez az odafigyeléshez és a többi tevékenységhez kívánok Önnek és minden kedves fórumozónak boldog új évet.

60245   Momo • előzmény60244 2017-12-29 18:32:14

Szerintem nem az a jó vezető, aki alatt mindenki mindent vitat, és lényegben csak egy kuplerájt menedzsel. Demokrácia a választásokon van, ott el lehet menni szavazni, és "ellentmondani". És nagyon hasznos tud lenni, ha van egy politikai ellenzék, megfelelő kínálattal, amiből tudnak választani az emberek. Engem például nagyon érdekelne az ellenzék mondanivalója kulturális ügyekben, és egyben az Operaház kapcsán. Mit képviselnek, milyenek az elképzeléseik a jövőt illetően. Mekkora Operát képzelnek el, hány előadással, milyen színházi struktúrában, (milyen szerepet szánnak a vidéki opera tagozatoknak, stb). És akkor lenne miről beszélni. Ugyanilyen alapon lehetne vitatkozni Ókovács elképzeléseivel (mennyiség vs minőség, valóban a kőbányai bázisba kell-e önteni a pénzt, stb.) Lehetne, ha lenne valaki a szakmapolitikai túloldalon, akinek az lenne a dolga, hogy odafigyel, ellenőriz és alternatívát kínál.

60244   nickname • előzmény60243 2017-12-29 17:57:06

Persze Ókovács olyan, mint sok mindenki ebben az országban az elmúlt években vezetőként: nem tűri az ellentmondást és minnél inkább kritizűlják annál inkább az lesz, amit ő mond. Hát legyen. Majd késő századok elemzik, hogy a kevés jó mellett mennyi kárt okoztak a magyar kultúrának. 

60243   nickname • előzmény60241 2017-12-29 17:53:54

Palerdivel, Bretzcel és Molnár Leventével inkább ne vegyék elő. Nem baj a vendégénekes, de az utábbi években a vendég baritonok és basszusok meghívása se volt mindig indokolt. 

Azért te is beláthatod, hogy Palerdit semmi sem predestinálja errre a hatalmas szerepkörre. Bretz még legalább külföldön is foglalkoztatott és vannak jó szerepei. Palerdi még sokszor Mozarthoz is kevés volt az elmúlt években. Széténekelte már magát teljesen. Molnár Levente szintén leszálló ágban van. Erről ennyit. Az olyan vendégbaritonokat meg, mint aki pár éve énekelt a Carmenben inkább hagyjuk. Pénzkidobás. 

60241   Cilike 2017-12-29 10:09:00

Illetve az is lehet, hogy vendégművészeket hívnak, bár tudom, az is baj lesz. Tény, hogy sok éve nem ment se a Borisz, se a Hovanscsina, két árva orosz darab és a Jenufa képviselte a szláv operákat. Évek óta napirenden van, hogy ezeket előveszik, nekünk még Fischer mondta, az meg jórégen volt, ugye?

Műsorajánló
Mai ajánlat:
11:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: Diótörő - balett

18:00 : Budapest
Zeneakadémia, XXIII. terem

Csalog Gábor tanítványai
Házimuzsika a Zeneakadémián

18:00 : Budapest
Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Magyar Rádió Gyermekkórusa
Arany Zsuzsanna (zongora), Mészáros Zsolt Máté (orgona)
a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának kamaraegyüttese
a Magyar Rádió Énekkara (karigazgató: Pad Zoltán)
vez.: Walter Judit, Vargáné Körber Katalin
A Magyar Rádió Gyermekkórusának karácsonyi hangversenye

18:00 : Budapest
Hold utcai református templom

Szathmáry Zsigmond (orgona)
J. S. Bach összes orgonaműve / 14.
g-moll fantázia és fúga, BWV 542
a-moll concerto Vivaldi nyomán, BWV 592
Auf meinen lieben Gott, BWV 744
c-moll prelúdium és fúga, BWV 546
In dulci jubilo, BWV 729
Pastorella, BWV 590
G-dúr prelúdium és fúga, BWV 541
Befejezetlen Contrapunctus a Kunst der Fuge-ból, BWV 1080

19:00 : Budapest
Zeneakadémia, Solti György Kamaraterem

Bartók Plusz Operafesztivál - Operaíró verseny
Döntő

19:00 : Budapest
Erkel Színház

CSAJKOVSZKIJ: Diótörő - balett

19:00 : Budapest
Klauzál Gábor Budafok-Tétényi Művelődési Központ

Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar
Vezényel: Guido Mancusi
MANCUSI: Jesu Redemptor Omnium
STRAVINSKY: Dumbarton Oaks
HAYDN: Trombitaverseny
SCHUBERT: III. szimfónia

19:45 : Budapest
Zeneakadémia, Nagyterem

Yeree Suh (szoprán), Fulvio Bettini (bariton)
Budapesti Fesztiválzenekar
Művészeti vezető és koncertmester: Midori Seiler
Barokk gesztika: Sigrid T’Hooft
GEMINIANI: 12. (d-moll) concerto grosso („La Follia”)
HASSE: Larinda e Vanesio – intermezzo (1. rész)
TORELLI: g-moll („Karácsonyi”) concerto grosso, op. 8/6
HASSE: Larinda e Vanesio – intermezzo (2. rész)
VIVALDI: Esz-dúr triószonáta, RV 65 – 2. Allemanda, 3. Sarabanda
HASSE: Larinda e Vanesio – intermezzo (3. rész)

20:00 : Budapest
Szent István Bazilika

Orgonaestek Virágh Andrással (operaénekesekkel és hangszeres művészekkel)
A mai nap
történt:
1925 • A Wozzeck bemutatója (Berlin)
született:
1922 • Németh Amadé, karmester, zeneszerző († 2001)
elhunyt:
1788 • Carl Philipp Emanuel Bach, zeneszerző (sz. 1714)