A Traviatákra el tudták adni a jegyeket. Szerintem az utóbbi évek egyik legrosszabb előadása: rossz rendezés megfelelő szereplők nélkül. Fogalmam sincs, miért megy éppen ez telt házakkal. Talán azért, mert régen adták az Erkelben, ahol még most is olcsóbban lehet megnézni, mint az Operában.
Ugyanakkor hihetetlen, hogy decemberi Toscákra nem tudták megtölteni a nézőteret, most bizonyos kedvezménnyel lehet jegyet venni rá, és decemberi Bohéméletekre sem! Erre nyilván nem számítottak, amikor az Erkelben frissen duplájára emelt helyárakra még ünnepi felárat is pakoltak.
Azazhogy nem is annyira hihetetlen. Hallotta-e már valaki reklámozni a Toscát és a Bohéméletet – horribile dictu! – Puccini-zenével? Nem fél ütemnyivel, amely alatt valami más látható, mint amiről a zene szól, hanem egy-két megejtő frázissal. Szóval én nem dőlök be ennek a hatékonyságnak, még mindig nem bízom abban, hogy az ízléstelen imázskampány a műfaj népszerűsítéséhez vezet, illetve biztos törzsközönség meglapozásához.
A kampányt illetően szeretném felhívni a figyelmet egy furcsa ellentmondásra. Aki az Erkel Színházba megy, az egész épületben találkozik az ordító, képregény stílusú óriásplakátokkal. (Olyan darabra is felhívják a figyelmet – A rosszul őrzött lány –, amelyet nem is fognak műsorra tűzni.) Legzavaróbb ez a tolakodás a – kimondjam? – „Bernáth-büfében”. Az elnevezés névadója a két nagy Bernáth Aurél-freskó, amelyek jelentős ellenérvnek bizonyultak az Erkel Színház épülete ellen tervezett, bűnös összeesküvésben. Nekem nem kedvenceim ezek az alkotások, de ettől még nyilván megvan a művészi értékük, ha védettnek nyilvánították őket, és tetszik is, hogy az eddig „Első emeleti”-nek, vagy „Nagy”-nak mondott büfé nevet kapott róluk. Ennek a megtisztelésnek azonban csak akkor lenne tartalma, ha a büfécsarnokban nem nyomná el a harsányan tarka plakátok rengetege a két festmény hatását, és főleg, ha azok nem is takarnák el a freskók tövét. Amíg ezek ott éktelenkednek, inkább javasolnám a Bazári-büfé elnevezést.
Marketingben jók, állítólag. (Hogy tetszik-e valakinek, már ízlés kérdése.) Jobban örülnék, ha az előadások színvonala, az énekesek teljesítménye lenne díjazásra méltó. Ettől messze vagyunk, úgy nagy általánosságban.
Hatékonysági Oscar a Magyar Állami Operaháznak
http://nepszava.hu/cikk/1146341-hatekonysagi-oscar-a-magyar-allami-operahaznak
Lásd az Opera honlapjáról - a 2017/18 Műsorkalendáriumot
http://www.opera.hu/data/opera/leaflet/3970/2017_18_musorkalendarium.pdf
368-374. oldalon
OperaTrezor
Kiadványaink:
Bánk bán (Bándi, Lukács, Kertesi / Héja; 2011,uErkel ősváltozat, stúdiófelvétel, 2 CD)
Hunyadi László (Fekete, Miklósa, Fodor / Héja; 2012,uErkel ősváltozat, stúdiófelvétel, 2 CD)
Hunyadi László (Fekete, Miklósa, Fodor / Héja; 2012,uErkel ősváltozat, nagy keresztmetszet és werkfilm, 1 CD)
Hunyadi László (Simándy, Kincses, Horváth /uErkel Medveczky; 1977, nagy keresztmetszet, archív, 1 CD)
Dózsa György (Fekete, Miks, Kelemen / Kocsár; 2014,uErkel nagy keresztmetszet, élő, 1 CD)
Háry János (Szegedi, Gál, Szvétek / Héja; 2013,uKodály stúdiófelvétel, 2 CD)
Székely fonó (Gál, Molnár L., Rost / Kocsár; 2016,uKodály stúdiófelvétel, 1 CD)
A tenor (Fekete, Miks, Haja / Vajda; 2014,uDohnányi stúdiófelvétel, 2 CD)
Sába királynője (Gál, Sümegi, Thammathi /uGoldmark Kovács; 2015, nagy keresztmetszet, élő, 1 CD)
Anna Bolena (Szűcs, Komlósi, Gulyás /uDonizetti Erdélyi; 1986, archív, élő, 1 CD)
A végzet hatalma (Tokody, Kelen, Polgár /uVerdi Gardelli; 1990, archív, élő, 3CD)
Fischer-Dieskau az Erkel Színházban (Wolf-dalok,u Richter; 1973, archív, élő, 1 CD)
Erkel Színház102 (Pavarotti, Domingo, Kováts és mások,u archív válogatás, 2 CD)
Gyurkovics Mária100 (kiadatlan felvételek, 1 CD)u
Udvardy Tibor100 (kiadatlan felvételek, 1 CD)u
Fricsay100 (archív válogatás, 1 CD)u
Simándy100 (kiadatlan felvételek, élő, 1 CD)u
Sudlik Mária operafelvételeiből (archív válogatás, 1 CD)u
Ella Fitzgerald az Erkel Színházban (1973, archív, élő, 1 CD)u
Cziffra56 – az Erkel Színházban (1956, archív, élő 1 CD)u
OperaTrezor Archiválni a múltat, menteni a jelent
Az Operaház csillagai I-II. (archív válogatás, 2 CDu – Hungaroton)
Ahol kinyílik a világ – Opera130 (könyv és 1 DVD)u
Akit a zene éltetett – Fricsay100 (könyv)u
Failoni125 – A magyar Failoni (könyv)u
Radnai Miklós125u – Megfelelő ember a megfelelő helyen (könyv)
BFTZ160 (a jubileumi hangverseny felvétele, élő)u
Mi szól a lemezen? (könyvtrilógia)u
Fodor Géza Útravaló 2013 (Alaptörvény-gála, élő, 1 CD)u
Útravaló 2014 (Eschenbach, Steinberg, Segerstam,u zenekari részletek, élő, 1 CD)
Útravaló 2015 (Parázsfuvolácska – Szemere, Megyesi,u Cser / Köteles; 2014, élő, 1 DVD)
Útravaló 2016 (Leánder és Lenszirom – Bakonyi,u Molnár Á., Gradsach / Bogányi; 2015, élő, 1 DVD)
Útravaló 2017 (Miller, Székely, Joviczky és mások,u archív válogatás, 1 CD)
Medveczky Ádám – Megszólal a néma pálcau (az Opera Örökös Tagja sorozat)
Simándy100 (az Opera Örökös Tagja sorozat)u
Pártay Lilla (az Opera Örökös Tagja sorozat)u
Szinetár Miklós (az Opera Örökös Tagja sorozat)u
Sólyom Nagy Sándor (az Opera Örökös Tagja sorozat)u
Dózsa Imre (az Opera Örökös Tagja sorozat)u
Tokody Ilona (az Opera Örökös Tagju
A Magyar Évad nagy tematikus fesztiválja alkalmat ad és adott az Opera által 2011-ben indított nagyszabású lemezsorozat keretbe foglalására. Íme, a megvalósuló projekt, amely 30 magyar szerző 40 operájának felvételeit tartalmazza, bónuszban pedig 4 táncelőadás és egy magyar témájú Strauss-operett, A cigánybáró DVD-je kap helyet a dobozban. (Pótkötete néhány évvel később várható, a közben tervezett friss felvételekkel.)
2017. október első felében lemezre vesszük Erkel Ferenc eddig soha nem rögzített töredékes művét, az Erzsébetet. A darab az olmützi alkotmány után, az olvadó osztrák-magyar viszony közepette született – nem lehet nem észrevenni, hogy kvázi Sissinek ajánlva. A háromfelvonásos, Thüringiai Lajos Árpád-házi feleségéről szóló mű középső felvonását írta Erkel, a másik kettőt a Doppler-fivérek. A lemez kiadása 2017. november 19-én, Erzsébet napon történne.
Az egy dolog, hogy papírforma szerint megkapta újabb 5 évét. De hogy végig is viszi-e, az a jövő áprilisi választások végeredményétől függ. Emlékezzünk 2002-ben Locsmándi és Győriványi sorsára. De ha az egyik oldal újráz, az sem garancia egy főigazgató hivatalban maradására. Lásd Jutocsa 2006-ban. Bár őt sajnálom a legkevésbé. Ahogy most Keróért sem hullatok könnyeket.
Az OperaTrezor -ról csak foszálnyokat találok. de a sorozat összefoglalóját, hogy milyen operák, milyen szereposztással, mikori rögzitéssel,stb... nem találom. Valaki érdemben tudna segiteni, hogy van egy link amelyik részletezi?
Amúgy ne hiszem, hogy Ókovács nincs tisztában a hibákkal és baklövésekkel.
Már ugyan mik voltak az olyan nagyon magas színvonalú előadások? Egy-két kivételtől eltekintve igencsak egyenetlen színvonalúak voltak az elmúlt évek premierjei, csak hát Ókovács képtelen az önkritikára. De legalább lehet tudni mire kell számítani az énekesek, énekkari tagok és minden dolgozó számára sok újdonság a vezetőség módszereit, célkitűzéseit tekintve nem lesz. Legalábbis, ha az eddig megkezdett vonalat viszik tovább. Az Operaház által fogllakoztatott művészek és egyébb alkalmazottak, munkatársak szempontjából ez a kiszámíthatóság nem rossz dolog - legalábbis gondolom.
Ókovács Szilveszter: "Tetszettek volna pályázni"
Fidelio.hu, 2017.11.18. 10:14
Még magasabb színvonalú előadásokat, a hosszútávú tervek befejezését, rendet és teljesítményt ígér az Operaház újraválasztott igazgatója, Ókovács Szilveszter. Az elégedetlenkedőknek is van egy tömör üzenete.
Igy igaz, es a maglyahalalt is tuleli!
Eltéphetetlenül ragaszkodik a tulajdonosához :))
A RON a vilag legjobb penze.
Én is nagyon remélem, hog nem szüntetik meg! Sajnos, nem ez lennez azz első ilyen jellegű "esemény", és valószínűleg nem is az utolsó. Ha egy országban minden ennyire átpolitizált, akkor ..... Nálunk nem az "oroszok vannak már a spájzban", hanem a politika,
Éppen ezért csodálkozom, ha ezek a helyárak nem drágák. Nálunk ugyanis (nem az operai fronton) a kis férőhelyű színházak (Karinthy, Átrium, Spirit, Belvárosi, Kamra) drágábbak, mint a nagyszínpadosok, különben megfoghatatlanul kevés lenne a bevételük.
Valószínűleg a mai Kolozsvári Opera egész üzeme nem hasonlítható egy fővárosihoz. Honlapján elolvastam az elkeseredett kommenteket arról, hogy a nézők milyen nehezen (vagy inkább nem is) tudnak kapcsolatot teremteni jegyszerzés ügyében. Nincs internetes értékesítés, és még a telefont sem képesek felvenni. (Az üzleti értelemben vett szolgálatkészség és közönségbarátság persze a MÁO-tól is vadidegen!)
Mind e körülmények ellenére is úgy gondolom, Kolonits Klára fellépésének nagy jelentősége van. Az ottaniak élménye minden bizonnyal felejthetetlen lesz, egyéb jelentőségét pedig az Operaház erdélyi–partiumi turnéját megjárt művészek nyilván még jobban átérzik.
Hmm, én is pont most. És nem igaz, hogy a netezés elbutítja az embert: szégyellem, de pont most tudtam meg, mi az a Ron. Még csak régi lei volt a kezemben.
Ezekhez a helyárakhoz azt is kellene tudnunk, milyenek a romániai jövedelmek, elsősorban az értelmiségiekéi. A színlap, nyilván méltán, kiemelt eseményként hangsúlyozza Kolonits Klára főszereplését, ugyanakkor valószínű, hogy nem tudnak többszörös helyárat szabni. Külföldi közönség pénztárcájára sem számíthatnak, még a magyarokéra sem nagyon.
Szerintem az Operaház főigazgatója jelen van ezen a fórumon. Máshoz címzett levélben szokott hozzászólni.
De azért megnézted azt a nézőteret és a színházat? Kbakkora,mint a Pesti Színház.
Érdekes, hogy pont most olvasgatod a Kolozsvári Magyar Opera jegyárait...;-)
Most olvasom, Kolozsvár Magyar Opera jegyárai,elsó öt sor 40 lej, kb 3000 forint,5-18 sor 30 lej,kb 2200 forint. Lenne egy javaslatom. Egyszer meg kellene hívni erre a fórumra Ókovács Szilvesztert.
Tegnap (november 15-én) meghallgattam a BFTZ (Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara) hangversenyét, amit az együttes 164. születésnapján adtak. Az együttes, mint tudjuk, a Nemzeti Színház, majd az Operaház zenekarából demokratikusan szerveződött egyesületként működik. Népszerű műsort játszottak elképesztő színvonalon és hatással. Kezdtek Dukas Bűvészinasával, amit Saint-Saens ma ritkábban hallható a-moll gordonkaversenye követett a zenekar szólamvezetőjének, Pólus Lászlónak a szólójával, majd a félidőt Chabrier Espana-ja zárta. A második részben De Falla Háromszögletű kalap szvitjeit és Ravel Boleróját élvezhettük. Az együttest Madaras Gergely dirigálta. Telt ház volt. Az élő közvetítést a jelen levők többszöröse hallgatta. A Boleró fergeteges előadása előtt a karmester megemlítette, hogy az utóbbi időben szó esett a zenekar megszüntetéséről. Remélem, hogy ez a koncert meggyőzte az illetékeseket, hogy erről nem lehet szó. Nem csak azért, mert az ország legrégebben alapított hangversenyzenekarát másfél évszázad sikeres működése után nem illene veszélyeztetni, hanem azért sem, mert ha egy együttes ilyen színvonalú koncerteket képes adni, akkor azt együttest féltő szeretettel vigyázni kell, mert nemzeti érték. Evidens módon a kulturális örökség része.
De mi értelme ennek, mikor a végén az előadások többségére is kedvezménnyel adják a jegyeket, csak fogyjon már? Valaki lát ebben rációt? Valaki szerint ez anyagilag jobban megéri az Operának? Valaki esetleg ezt jobban tudja mint én és én csak rosszul látom, mert olyan tudatlan vagyok, hogy ez így egy Örkény egyperces témája is lehetne?
A főigazgató aligha tett le „a nyugati jegyárak másolásáról”. Még csak harmadik hónapja járunk a népopera jellegűnek ígért Erkel Színházba 100 %-kal felemelt árakon, a Porgy és Bessre már azoknak is az újabb 20 %-kal megemelt árain árulják a jegyeket.
Ennél jobb szervezés kell? Nem elég Neked, hogy sokszor nem tudják eladni a jegyeket, az orrukon folyik ki a gőg, kulturálatlanok és nincs bennük semmi emberi?
2017. november 14., kedd, 14:31
Ókovács szerint az opera – 2/49. levélária
/www.origo.hu/
Erre most mondhatnám, hogy x esetben az 1000 Ft-os jegyárral is fél- sőt negyedház volt nem egyszer... Nem tudom, mi alapján képzik a jegyárakat, de egy biztos, nem értelmezhető,mint jelent az, hogy "van zsé"? Nincs. Ha lenne, akkor sok minden nem okozna problémát. Az, hogy egy gigaberuházásra többletfinanszírozást ad a kormány, nem azt jelenti, hogy arra "van zsé", hogy olcsóért adják a jegyeket. He lenne "zsé", akkor ne lenne a fizetésünk nagyon sok éve csaknem változatlan, kivéve a most újra kinevezett igazgató által bevezetett spielgeldet.
Na persze,mert a korábban meváltott (saját) 59oo körüli jegyem,már hetek óta 1000 forintért volt kapható.Mondhatnám azt is becsapottnak érzem magam,mert akkor vissza kellett volna adni a különbözetet.Csak ,ha marad az eredeti ár 4o %-os nézőszámmal ment volna az előadás.Egnem egyébként nem izgat Ennél sokkkal de sokkal többet kifizettem egy előadásért több száz alkalommal,de nem éreztem ,hogy hülyének néznek.Egyes ismerőseim meg is jegyezték,hogy miért nem várok az utolsó pillanatig,bezzeg ők.No comment erre is!
Nem értem az igazgató úr állandó példálózását a nyugati jegyárakkal. Az látszik,hogy az Operában is nehézséget jelent eladni a jegyeket. Miért is kell mindenképpen közelíteni az árakat?? Mondjuk 40000 forintos jegyet látva,az aznapra kitűzött gárda kétszer olyan jól énekel,mint 20 ezerért? Kötve hiszem.Talán igazi hiányossága,hogy nem fektette le a két Ház koncepcióját,ami alapján lehet pozicionálni mindkettőt. Nem a jegyárra gondolok,mert annak a képzése eléggé vitatható. Amikor van zseton,akkor miért nem elég az Operába legdrágább jegynek mondjuk a 12000 forintos? Erkelnél pedig az ötezer?Jobban közelítenének a realiáshoz,mint a mostaniak. A hugenották kapcsán olyan érzésem volt,hogy ha valami az Operaházat "kéri",az ez a mű.És mint látható volt,normálisabb jegyárakért lehetett volna 6 full házat ott csinálni belőle.
A Hugenottákon is szépházak voltak, ahhozképest, hogy úgy látszott,nem fogynak a jegyek.
Egyetértek! A francért kell a sok bemutató,az a lóvét fordíthatnák a jegyárak támogatására. Remélem letett már az ig úr a nyugati jegyárak másolásáról,mert az nem működött a másik Házban sem. Sokkal jobb szervezés kellene.
Ahogy elnézem, a Nabucco-n és a Traviata-n kívül minden nagyon gyér házakkal megy és ment is eddig. Én leginkább a jegyárakat okolom..
Mert a Szerelmi bájital és a Parázsfuvolácska nem érdekelt senkit.
Tegnap körülnéztem a Nagy Vásárcsarnokban. Árulnak még friss uborkát, de hogy még mindig uborkaszezon lenne, arról szó sem lehet.
Hanem akkor miért van uborkaszezon a Café Momusön, különösen az Opera-topicban, november derekán? Miért, hogy a legsorsdöntőbb hírre Lajos bejegyzése óta – immár 16 órája – nem érkezett vélemény?
Mármint az enyémen kívül:
Az egyik szemem nevet: 2010 óta, amikor eldöntötték, hogy életben marad és játszani fog az Erkel Színház, illetve 2013 februárja óta, amióta újból lehet járni az Erkelbe.
A másik szemem sír. Az opera- és a balettélet nem méltó azokhoz a dicsőséges előzményekhez, amelyeknek hagyományait kellene folytatnia. A sok új színrevitel megannyi siralmas szegénységi bizonyítvány! Mindehhez jön az új jelenség: az Erkel Színház helyárai – nyíltan és bújtatottan – radikálisan emelkednek. Ezek kemény pofonok a népopera közönségének, és lassú öngyilkossága a színháznak.
Ezek után őszintén gratulálok Ókovács Szilveszternek, de kérem, ne gyilkolja meg, amit egyszer már megmentett, legalábbis e mentés élharcosa volt.
A jelenlegi föigazgato ujabb öt evre marad - mint varhato volt.
http://www.uzletresz.hu/penzugy/20170810-az-evosz-a-vartnal-magasabb-alapanyag-aremelkedesrol-szamolt-be.html
Mai cikk az interneten:
http://www.napi.hu/magyar_vallalatok/kevesebb_epul_tobbert_az_operanak.650770.html
Kevesebb épül többért az Operának. Hm...Lehet majd fokozni...
A pénz egy részét átcsoportosítják az Opera felújítására. Ugyanis ott kisvasút visz majd fel a díszpáholyba.
Természetesen kétvágányú.
És helikpoter-leszállópálya tetőn, hogy a VIP vendégek akadálytalanul és főleg láthatatlanul jöhessenek-mehessenek! A Ferenc Jóska korabeli "udvari lépcsőház" smafu volt ehhez képest!
További lehetőségek:
1. Messze magasabb árajánlatok érkeztek be, mint amire számítottak.
2. Mészáros Lőrinc
3. Atom
4. Putyin
egyébként tényleg nem tudom
Kedves Jóska!
Szerintem stadion épül az alagsorban, attól szálltak el az árak. Remélem, válaszomat minden tekintetben kielégítőnek találja.
elvtársi üdvözlettel
M.
Tisztelt "Momo"! El tetszene tudni magyarázni, hogy ha egy épületből egy csomó dolgot elhagyunk - az idézett határozat felsorolása szerint - akkor miért kell a szűkebb verziójú megvalósításhoz többlet finanszírozás? Tényleg nem értem. Előre is köszönöm.
A világ legfeleslegesebb pénzkidobása.
Uff!
Mennyibe kerülhetett ez a látványvideó?
Szerettem volna még most is az Operaház és fenntartója figyelmébe ajánlani tiszta szívvel a józan észt. Hogy le kellene mondani az Eiffel Műhelyház megalomániás elképzeléséről, és megszerezni a II. János Pál pápa tér 26. és 27. sz. ingatlanokat (volt Pártszékház és Horizont Ház). Ahol persze nem lehetnének külső kertek, pálmaház és teniszpálya, sem Műhelybál-teremmé alakítható színházterem (miközben operabálok sincsenek és gyakran aggódunk mind az Operaház, mind az Erkel Színház nézőterének megtöltéséért), sem gigantikus légterek, de műhelyek és próbatermek igen. A „megspórolt” különbözetet pedig az Operaház mostani és az Erkel Színház soron következő, minél igényesebb és színvonalasabb, csúcsminőségű felújítására, és a józsefvárosi műhelyház nívós étkezőhelyének kialakítására lehetne fordítani.
Ám mostani kutakodásom alapján úgy tűnik, már nem biztos, hogy ezt továbbra is ajánlatom:
https://www.vg.hu/vallalatok/vevore-talalt-a-volt-szocialista-szekhaz-484477/
http://index.hu/urbanista/2017/09/23/parthaz_koztarsasag_ter_mszp_szekhaz_ii._janos_pal_papa_ter_bontas/
Habár… A II. János Pál pápa tér 27. sz. ház bontásának megkezdését 2017. októberére tervezték, az épület azóta is csak önműködően omlik összefelé, noha már mélyen a novemberben járunk… Lehet, hogy az Erkel Színházzal szemben omladozó két ház panamájának képében működő sors azonmód az Operaház kevésbé nagyzoló megoldására vár?
Eiffel Műhelyház - egy hosszabb bemutató (látványvideó)
Az Eiffel Műhelyház többletfinanszírozásáról döntött a kormány
"A Magyar Közlöny keddi számában megjelentetett kormányhatározat hangsúlyozza, hogy a kabinet kiemelt célja az Eiffel Műhelyház létrehozását célzó beruházás mielőbbi megvalósítása.
A projekt ezért csökkent műszaki tartalommal valósul meg, amelynek során a beruházás létrehozásához a belső és külső kertek, a konyhatechnológia, a B stúdió kialakítása a kapcsolódó műszaki beavatkozásokkal együttesen, és a C épület befejező munkáinak elvégzése nem szükséges."
(Amdala.hu, 2017. 11. 09.)
Tekintve, hogy nem vagyok MÁO tagja (sem), MÁO el- és lekötelezettje (sem), MÁO jogásza (sem). Senki másról sem állítom a fentieket!
Független gondolkodó és vélemény-nyilvánító vagyok éspedig remélem, megfelelő modorban és stílusban. Másokkal ellentétben a bölcsek kövét sem hordom a zsebemben, máshol sem.
További jó viszonylagos és abszolút egyetértést!
Nem vagy képes felfogni, hogy 20 év tagság írott kritérium? És Rost meg Komlósi nem disszidens volt, hanem egyszerűen nem jöttek, bár jöhettek volna, mert nem állt anyagi és más érdekükben. Ez az ö döntésük és választásuk volt, anyagilag biztos jobban is jártak vele. De akkor a pakliban az is benne van, hogy nem lesznek örökös tagok. Így jártak. Mikor már nem futott úgy a szekér külföldön, persze visszajöttek, de más téma. (De azért a Kossuth-díjat megkapták, Rost pl úgy, hogy még 10 előadást se énekelt az Operában. Előbb, mint Sass, Lukács, és még előbb mint Budai, Berczelly, Misura, Barlay, Sümegi...mint arról már volt szó néhányszor itt a fórumban is.)
Te úgy működsz itt a fórumon, hogy ha van egy viszonylagos egyetértés valamiben, akkor elkezded az ellenkező álláspontot képviselni. Aztán napokig ragozod, mindentől függetlenül, ha van értelme, ha nem. Igazából vitát generálsz ott, ahol nincs. Nem az értékek és elvek fontosak neked ezekben a helyzetekben (ahogy előadod), hanem az opponálás és a vita. De ez a többségek - aki értelmesen szeretne beszélgetni - nem jó. Csak neked.