Megjelent a MagyarOpera200 című kiadvány
Ókovács Szilveszter főigazgató a magyar opera napja alkalmából rendezett díjátadó alkalmával bemutatta az intézmény kép- és hangfelvételeit összegyűjtő OperaTrezor-sorozat legújabb darabját, a több mint 50 CD-t tartalmazó MagyarOpera200 című kiadványt.
A nagyrészt a Magyar Állami Operaház Zene- és Énekkara, szólistái, továbbá partneregyüttesek közreműködésével az elmúlt években és az idén májusban az Opera által megrendezett MagyarFeszten rögzített felvételek a magyar operairodalom elmúlt két évszázadából nyújtanak átfogó keresztmetszetet.
A lemezek egyaránt tartalmazzák Erkel, Bartók, Kodály és Ránki népszerű operáit, valamint 19-20. századi és kortárs zeneszerzők ritkán hallható műveit, amelyek között Szőnyi Erzsébet, Tallér Zsófia, Varga Judit, Balassa Sándor, Bella Máté, Bozay Attila, Dohányi Ernő, Durkó Zsolt, Fekete Gyula, Goldmark Károly, Gryllus Samu, Gyöngyösi Levente, Eötvös Péter, Lajtha László, Ligeti György, Madarász Iván, Mezei Gábor Péter, Orbán György, Petrovics Emil, Ruzitska József, Selmeczi György, Solti Árpád, Szokolay Sándor és Vajda János alkotásai is szerepelnek.
Az egészében vagy részleteiben 35 magyar operát, valamint az intézmény által megrendelt újévi nyitányokat is tartalmazó illusztris kiadványt az Opera a megjelenést követően minden magyar zenei intézménybe és városi könyvtárba eljuttatja. A megjelenés alkalmából a Bartók Rádió november 7-én egész napos tematikus programot szentel a magyar opera napjának és a MagyarOpera200 című kiadványnak.
Érdekes. A listában, az elhunyt örökös tagok között ott szerepel Ütő Endre - akit posztumusz most választottak be oda közéjük; ha viszont már frissítették a listát, akkor miért nincsenek köztük a többi, most megválasztott örökös tagok? (Lehoczky Éva és Petrovics Emil is) Ha viszont gyáltalán nem volt frissítve ez a lista, akkor hogyan került oda be "ideje korán" Ütő Endre neve?
Sörözőben jövedelmezőbb állásnak tűnik mint operában. Főleg ha nem a Ringet játsszák, egyhuzamban mind a négyet.
Patkó Józsefet ‘csak’ posztumusz választották be 2001-ben.
Nekem az örökös tagok közt nem egy barátom van, hanem több barátom és ismerősöm is.
Patkó vezető korrepetitor, zongorakísérő (még hozzá milyen!) és a ZAK tanára is volt.
(Lajos, Lajos, méltatlan ám ez a wc-s nénizés...)
Te jó ég, hová süllyedt a világ! Huszonéve a Tigrisben Hrabal még lehetett WCsbácsi, össze is szedett egy csomó aprót.
Abszolút korrekt eljárás volt! Ami azt illeti , operaházi Örökös Tag-nak, énekes, balettos, karmester, díszlettervező, jelmeztervező és művészeti adminisztratív dolgozó választható az alapítvány alapszabálya szerint! Titkos szavazással!
Feleslegesek a rosszindulatú megjegyzések,
Titkos a szavazás
És miért nem az?
Ez sajnos lehetetlen, az Operában és az Erkelben sincs wc-s néni. Ingyen van a mosdóhasználat.
Uzoni Máriától függetlenül:
NDK-ban volt tudtommal az a szokás, hogy előadás végén a színház minden dolgozóját kiküldték a tapsrendre. Ideje felzárkózni...lassan már 30 éve nincs NDK.
Ja, hogy Szinetár Miklós. Akkor semmi nem lep meg.
Én nem vonnám kétségbe az örökös tagok kollektív döntését, a személyeik a garancia számomra, hogy tudták, kit és miért javasoltak maguk közé. (Aki kételkedik, nézze meg ezt a listát, engem meggyőzött: http://www.opera.hu/tarsulat-opera#orokos-tagok)
Amúgy Dárdai Andoron túl Patkó József művészeti titkár és Szirtes György gazdasági igazgató is "nemművészként" volt örökös tag....
Jó, hát neked van barátod, az örökös tagok között. Ha ő úgy érzi nem korrekt eljárásban született döntés, én azzal nem tudok vitatkozni. (Mert gondolom, magadtól te nem találsz ki ilyeneket.) Sajnálom, hogy belefolytam.
Nem az, maradjunk ennyiben. (A szerecsenmosdatást itt abba lehet hagyni, köszönjük. )
Következő alkalomra javaslom a WCsnénit, az ő munkája tényleg fontos.
Az örökös tagok elnöke Szinetár Miklós! Ép ésszel fel nem fogható, hogy miért nem egy művészt választottak új örökös tagnak!
Döntött a bíróság az Operaház elmaradt sztrájkjáról
http://nepszava.hu/cikk/1144683-dontott-a-birosag-az-operahaz-elmaradt-sztrajkjarol
Igen elgondolkoztató a helyzet, ha belegondolunk, hogy a minap elhunyt Kukely Júlia nem lett soha örökös tag, pedig most megkérdezhetjük, hogy miért is, és még nem az Pitti Katalin, de miért is, és a mai ötvenesek közül egyedül Lukács Gyöngyi büszkélkedhet jogosan ezzel a cimmel. Hirtelen ez jutott eszembe. A férfi operénekesekről, balettosokról nem is szólva.
Ez egy nagyon rossz tendencia kezdete!! Bár régebben egy=(1!) LEGENDÁS művészeti titkára az Operaháznak örökös tagságot kapott, de ő operaénekes, filmszinész is volt: DÁRDAY ANDOR. Szerintem is inkább a mai aktivakat kellene örökös tagsággal jutalmazni, nem pedig a valamikori protokoll főnököt, őneki adjanak tisztikereszt polgári tagozatot,stb. Ja, hogy az nem jár havi pénzzel... Egyáltalán ki az örökös tagok "vezetője" aki ezt megszavaztatja. És ez a sok posztumusz? Nem kellene inkább időben gondolkozni, hogy ki érdemes rá "élőként"??
Az új örökös tagokat az élő örökös tagok választják maguk közé. Csak akkor, ha valaki meghal. (Most Csikós Attila helyére választottak új tagot.) Egyenként megvitatják a jelölteket, aztán addig szavaznak, míg egy név nem marad (vagy amennyi helyet be lehet tölteni). Ha ők így döntöttek, azt szerintem nyugodtan tiszteletben tarthatjuk. Korrekt eljárás.
Uzoni Mária? Melyik főszerepben tündökölt, akár operában, akár balettben? Vagy vezényelt valamit? Díszletet, jelmezt tervezett? Milyen művészi tevékenységet folytatott? Megválasztása előtt megnézte valaki, legalább gondolatban végigfutva, az Operaház mindenkori, nem csak mostani, örökös tagjainak névsorát? Kinek az ötlete volt ez? Ebben a színházban már mindenki megtébolyodott????
A magyar opera napja – díjátadó, koszorúzás és kiadványbemutató az Erkelben
Az Opera honlapjáról:
A Magyar Állami Operaház 2015 óta élő új hagyománya, hogy a magyar opera napja alkalmából jelenti be új Örökös Tagjait, valamint adja át azokat a régi alapítású elismeréseit és díjait, amelyeket korábban az évadnyitó társulati ülésen, szűk körben vehettek át az intézmény művészei és azon munkatársai, akik nap mint nap a háttérben segítik a bemutatók és az előadások létrejöttét.
A magánénekesek közül a tavaly első alkalommal átadott Závodszky Zoltán-díjat, amelyet a Wagner-előadásokban kiemelkedő teljesítményt nyújtó művészek kaphatnak meg, idén Sümegi Eszter vehette át. Az ösztönös tehetséget és erős színpadi személyiséget jutalmazó Sudlik Mária-díjban Kasza Katalin, a biztos énektechnikán alapuló érthető hangképzés és a tiszta, szép magyar kiejtés magas szintű műveléséért odaítélhető Melis-díjban pedig Szüle Tamásrészesült. A 2016/17-es évad énekkari művésze Töreky Katalin és Simándi Péter, zenekari művésze Winkler Balázs trombitaművész, kartáncosa Reidl Ágnes és Rónai András József. A Vasfüggöny-díjat Kőműves József díszlettárvezető és Csukásné Huszár Lilla jelmezügyintéző kapta meg, míg „Az előadásokért”-emlékérmet Barabás Izabella női szóló öltöztető és Dávid Andrea művészeti szervező vehette át. Emellett az Opera jubileumi arany emlékgyűrűvel köszöntötte azokat a kollégákat, akik 25 éve dolgoznak közalkalmazottként az intézménynél.
A Magyar Állami Operaház Örökös Tagjainak Testülete Uzoni Mária egykori protokollfőnököt választotta soraiba, és Posztumusz Örökös Tag lett továbbá Lehoczky Éva és Ütő Endre operaénekes, valamint Petrovics Emil zeneszerző, utóbbi kettő az intézmény főigazgatójaként is tevékenykedett.
A Magyar Állami Operaház Örökös Tagjainak Testülete Uzoni Mária egykori protokollfőnököt választotta soraiba, és Posztumusz Örökös Tag lett továbbá Lehoczky Éva és Ütő Endre operaénekes, valamint Petrovics Emil zeneszerző, utóbbi kettő az intézmény főigazgatójaként is tevékenykedett.
Nyugodj békében drága Julika! Nem felejtünk el, mert a művészeted tovább él a lelkünkben.
Az Opera Facebook oldaláról
Hosszan tartó súlyos betegség után 64 éves korában elhunyt Kukely Júlia Liszt Ferenc-díjas operaénekes. A Nógrád megyei Sámsonáházán született szoprán 1972 és 1978 között folytatta tanulmányait a Zeneakadémián, mesterei Sziklay Erika és Déry Gabriella voltak. 1978 óta a Magyar Állami Operaház tagja volt, számos emlékezetes főszerep és címszerep köthető a nevéhez. Melinda, Bess, Donna Anna, Despina és a Pillagnókisasszony mellett nagy sikerrel alakította Toscát, Salomét, a tábornagynét, Angelica nővért, Violettát, Rosalindát és Szaffit is. A budapesti Opera mellett számos európai nagyváros - Athén, Berlin, Bécs, Drezda, Frankfurt, Lipcse, Locarno, Párizs, Wiesbanden, Zürich - dalszínházaiban is fellépett. Munkásságát a Liszt Ferenc-díj mellett Bartók-Pászori-díjjal, Melis György-díjjal és a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztjével is elismerték.
Jó ha nem is volt tökéletes a zenekar még mindig voltak sokkal rosszabb malőrök karmester ügyben. Mindegy: én befejeztem Hugenotákkal kapcsolatos bejegyzéseimet. Zéta írását köszönöm, jó volt olvasni.
Erre egyetlen dolgot lehet válaszolni: a karmester nem fújja a rezeket és nem húzza a vonót. Ő semmit se tehet, ha a zenekari művész elhibázza a szólamát. A zenekari próbákon is előfordult. Úgy látszik a kilóra is sok zenekari anyag kifogott néhány emberen.
Több olyan Verdi Requiem előadáson voltam, ahol a trombitások a 3. emeletről fújták a Dies iraet. Gardelli mester pompásan tudta összefogni ebben a helyzetben is a zenekart...
A szombati előadáson a zenekar részéről több pontatlanságot hallottam, pl. egy alkalommal az egyik hegedűs 1 taktussal hamarabb lépett be. Hát, elég furcsán szólt.
Manapság már az is dicséretes, ha egy rendezés visszafogott, ilyen szempontból kevés okunk lehetett a panaszra.
Két dolgot tudok mondani, ha két oldal elfértek a rezek egy oldalon is elfértek volna, mint ahogy eddig mindig elfértek. Úgy nem szokták ennyiszer elcseszni. Először láttam a darabot, szóval nemigen volt mihez hasonlítanom, így hallgatva is kínos volt.
Ez egy alibi rendezés, annak látom. Tény hogy van, de a belefektetett energia-gondolat nem valami sok. Ilyeneket olvasgatni a háttérben, hogy achus, ámor, ézus meg emény-erény, hááát... tudom, az első betű lemaradt. A helyemről lemaradtak az első betűk. Másnak meg az utolsók, lehet scrabble-ozni.
A "nem történik semmi" ha szép színpadképpel és jó énekesekkel-zenészekkel társul az teljesen király, tegnap egyik sem volt meg. Lehet tőlem űrkikötő is, vagy Párizs, bármi.
A szakmai hozzáértés kiviláglik ebből a hozzászólásból. Sem a zenekari árokban, sem a színpadon nem tud mindenki egy helyen lenni. Ezért kell a karmester kezére játszani illetve énekelni, akárhol van az ember. Ami meg a rendezést illeti, úgy tudtam, hogy ez se lesz jó, se a modern, se a hagyományos, se semmilyen. Kiváncsi vagyok, egy negyedórás áriát vagy duettet, amiben effektíve nem történik semmi, hogyan lehetne megrendezni. Ez tényleg érdekel. Ezekben az operákban épp ez a baj, hogy iszonyúan statikusak dramaturgiailag. Persze lehet kitalálni bele akciókat, de akkor az meg zeneellenes lesz.
Vasárnapi Hugenották igen gyenge volt, valamiért a rezeket szétültették az árok bal és jobb oldalára, aminek egyenes következménye volt hogy nem egyszerre léptek be, szétcsúsztak folyton. Nem tudom kinek a zsenijéből pattant ki ez, de ezért kár importkarmestert hívni.
A rendezés szintén egy nulla, de legalább nem rombolja a darabot, rendező úr nem szakadt bele a munkába, az tuti. Szókirakós opera. Asszem ennyi.
Ma 08:15h tájban a Kossuth-adón arról fogják kérdezni Ókovács Szilvesztert, hogy elmúlt-e már a sztrájkveszély az Operaházban.
Nem. De nem a negatívumokat szeretek rágcsalni, mert ez nem vezet sehová. Majdnem minden előadásra/koncertre úgy megyek, hogy ezer zavaró dolog van, de egy, két énekes, vagy karmester, vagy maga a darab jobban érdekel mint a tegnapihoz hasonló körülmények, vagy nem éppen kedvelt előadok a szereposztásban.
És nekem megérte tegnap ott lenni. De ha tetszik ezen is ironizálni, tegye csak bátran.
Hogy a két hozzászólással lejjebbihez csatlakozva Momót idézzem: ez „nem az Operaházban, hanem az Erkelben volt”.
Ami a mindenféle oldali (keselyű-, hiéna-, politikai- és egyéb sajtót illeti: A zárójel.hu azt mondja, a demokratikus oldal szerint Ókovács “ugyan fidesz-közeli, de remek szakember”...
Na, most tessék kiigazodni.
Itt a cikk:
Ókovács közpénzen sztrájk-töret - (zárójel.hu)
Agyalok itt közben, mi lehetett még. Kovalik Turandotját is felvette valmikor a tv. Le is adták (talán a Dunán).
Telt ház volt a premieren. Nagy sikerű előadás született. Kolonits Klára megint remekelt. A Főigazgató az előadás végén állva tapsolt a páholyában.
Kedves Momo! Köszönöm segítségedet, pontosításodat az előadások helyszínét illetően, és a további televíziós közvetítések említését is.
Kedves Búbánat, kénytelen vagyok néhány helyen pontosítani a feljegyzéseidet:
Adriana Lecouvreur 1992: Nem az Erkelben, hanem az Operaházban volt.
Mózes 1992: Nem az Erkelben, hanem az Operaházban volt.
A vajda tornya 2003: Nem az Operaházban, hanem az Erkelben volt.
Lucia 2003: Nem az Operaházban, hanem az Erkelben volt.
Don Carlos premierek nem 2002, hanem 2001 december 15-16
Ezen kívül még néhány tv felvétel ebből az időszuakból (szinte biztos, hogy ezzel sem teljes a lista):
1992. 11. 21. Operaház, Bellini: I Capuleti e i Montecchi
1994. 06. 14. Erkel Színház, Erkel: Dózsa György
1996. 04. 11. Erkel Színház, Bajazzók
2002. 11.30 - 12. 03. Operaház, C’est la guerre - Mario és a varázsló
2004. 11. 01. Operaház, Verdi: Requiem (Lukács Gyöngyi, Wiedemann Bernadett, Kelen Péter, Kováts Kolos)
Arra a témára reagáltam, hogy mire érdemes figyelnie annak, aki bizonytalan abban, hogy megtartják-e az előadást. Ennek semmi köze a felek álláspontjának ismertetéséhez: aki indulna a színházba, annak nem tippekre, hanem tényekre van szüksége.
Bocsánatot is kértek a Hír TV-ben a tegnap esti hazug közlésért?
Egész délután közölték az Operaház közleményét is, hogy meg fogják tartani az előadást. Tehát mindkét fél álláspontját közölték, ez lenne a hiteles tájékoztatás alapja, hogy minden oldalt megszólaltatunk. Ami az általad hitelesnek tartott médiumokban nem szokás. Én meg ezt akartam tudatni a komolyzenei magazin topicjában.
Parampampoli, ha a Hír TV pénteken 19:41-kor azt találta közölni, hogy „Már biztos, sztrájkolni fognak az operaház művészei”, illetve „Megtartják sztrájkjukat szombat este a Magyar Állami Operaház művészei”, akkor nem is lehet vita tárgya, Te is kénytelen vagy elismerni, hogy az nem hiteles médium. Most jön ki a közönség az Erkel Színházból, tehát megtartották a premiert.
Ennyit akartam tudatni a komolyzenei magazin Opera-topicjában. A többi nem ide tartozik, de azért köszönöm az érdeklődésedet.
Ez az egész dolog annyira szégyenletes és szégyenteljes! Ha Főzeneigazgató úr tavasztól mostanáig nem volt képes/nem akart Kollektív Szerződést kötni, akkor valami nagyon aljas és piszkos dolog van a háttérben. Miért kell a dolgozókat átszervezéssel és csoportos létszámleépítéssel fenyegetni? A MÁO nem az a hely, ahova sitty-sutty felveszünk pár (pár tucat?) pártkatonát, vagy protezsált valakit darabra! A KSZ éppen a dolgozók érdekében készül - már ha - és éppen a különleges, általánosan nem szabályozható munkahelyek, munkavégzési körülmények teszik szükségessé! Éppen a bemutató különleges körülményei (évforduló, nemzetközi érdeklődés, stb.) adtak lehetőséget, hogy ezt a zsarolást elkövesse a dolgozókkal szemben, és ezért különösen aljas eljárás volt, amire ne legyen annyira büszke.
Ld. Társalgó 6054-6055
Előzőmet szerkesztettem...volna, de közben -talán ijedtében?- lefagyott a gépem, tehát így:
Tessék már tudomásul venni, hogy "... ez a katasztrófa- vagy keselyűmédia uralja Magyarországot,..." (forrás: Ókovács Szilveszter)...de hogy őszerinte Magyarországon melyik az uralkodó katasztrófa- vagy keselyűmédia, azt nem tudjuk...legfeljebb sejtjük.
És minden nagyon jó, minden nagyon szép, mindennel meg vagy elégedve.