Több olyan Verdi Requiem előadáson voltam, ahol a trombitások a 3. emeletről fújták a Dies iraet. Gardelli mester pompásan tudta összefogni ebben a helyzetben is a zenekart...
A szombati előadáson a zenekar részéről több pontatlanságot hallottam, pl. egy alkalommal az egyik hegedűs 1 taktussal hamarabb lépett be. Hát, elég furcsán szólt.
Manapság már az is dicséretes, ha egy rendezés visszafogott, ilyen szempontból kevés okunk lehetett a panaszra.
Két dolgot tudok mondani, ha két oldal elfértek a rezek egy oldalon is elfértek volna, mint ahogy eddig mindig elfértek. Úgy nem szokták ennyiszer elcseszni. Először láttam a darabot, szóval nemigen volt mihez hasonlítanom, így hallgatva is kínos volt.
Ez egy alibi rendezés, annak látom. Tény hogy van, de a belefektetett energia-gondolat nem valami sok. Ilyeneket olvasgatni a háttérben, hogy achus, ámor, ézus meg emény-erény, hááát... tudom, az első betű lemaradt. A helyemről lemaradtak az első betűk. Másnak meg az utolsók, lehet scrabble-ozni.
A "nem történik semmi" ha szép színpadképpel és jó énekesekkel-zenészekkel társul az teljesen király, tegnap egyik sem volt meg. Lehet tőlem űrkikötő is, vagy Párizs, bármi.
A szakmai hozzáértés kiviláglik ebből a hozzászólásból. Sem a zenekari árokban, sem a színpadon nem tud mindenki egy helyen lenni. Ezért kell a karmester kezére játszani illetve énekelni, akárhol van az ember. Ami meg a rendezést illeti, úgy tudtam, hogy ez se lesz jó, se a modern, se a hagyományos, se semmilyen. Kiváncsi vagyok, egy negyedórás áriát vagy duettet, amiben effektíve nem történik semmi, hogyan lehetne megrendezni. Ez tényleg érdekel. Ezekben az operákban épp ez a baj, hogy iszonyúan statikusak dramaturgiailag. Persze lehet kitalálni bele akciókat, de akkor az meg zeneellenes lesz.
Vasárnapi Hugenották igen gyenge volt, valamiért a rezeket szétültették az árok bal és jobb oldalára, aminek egyenes következménye volt hogy nem egyszerre léptek be, szétcsúsztak folyton. Nem tudom kinek a zsenijéből pattant ki ez, de ezért kár importkarmestert hívni.
A rendezés szintén egy nulla, de legalább nem rombolja a darabot, rendező úr nem szakadt bele a munkába, az tuti. Szókirakós opera. Asszem ennyi.
Ma 08:15h tájban a Kossuth-adón arról fogják kérdezni Ókovács Szilvesztert, hogy elmúlt-e már a sztrájkveszély az Operaházban.
Nem. De nem a negatívumokat szeretek rágcsalni, mert ez nem vezet sehová. Majdnem minden előadásra/koncertre úgy megyek, hogy ezer zavaró dolog van, de egy, két énekes, vagy karmester, vagy maga a darab jobban érdekel mint a tegnapihoz hasonló körülmények, vagy nem éppen kedvelt előadok a szereposztásban.
És nekem megérte tegnap ott lenni. De ha tetszik ezen is ironizálni, tegye csak bátran.
Hogy a két hozzászólással lejjebbihez csatlakozva Momót idézzem: ez „nem az Operaházban, hanem az Erkelben volt”.
Ami a mindenféle oldali (keselyű-, hiéna-, politikai- és egyéb sajtót illeti: A zárójel.hu azt mondja, a demokratikus oldal szerint Ókovács “ugyan fidesz-közeli, de remek szakember”...
Na, most tessék kiigazodni.
Itt a cikk:
Ókovács közpénzen sztrájk-töret - (zárójel.hu)
Agyalok itt közben, mi lehetett még. Kovalik Turandotját is felvette valmikor a tv. Le is adták (talán a Dunán).
Telt ház volt a premieren. Nagy sikerű előadás született. Kolonits Klára megint remekelt. A Főigazgató az előadás végén állva tapsolt a páholyában.
Kedves Momo! Köszönöm segítségedet, pontosításodat az előadások helyszínét illetően, és a további televíziós közvetítések említését is.
Kedves Búbánat, kénytelen vagyok néhány helyen pontosítani a feljegyzéseidet:
Adriana Lecouvreur 1992: Nem az Erkelben, hanem az Operaházban volt.
Mózes 1992: Nem az Erkelben, hanem az Operaházban volt.
A vajda tornya 2003: Nem az Operaházban, hanem az Erkelben volt.
Lucia 2003: Nem az Operaházban, hanem az Erkelben volt.
Don Carlos premierek nem 2002, hanem 2001 december 15-16
Ezen kívül még néhány tv felvétel ebből az időszuakból (szinte biztos, hogy ezzel sem teljes a lista):
1992. 11. 21. Operaház, Bellini: I Capuleti e i Montecchi
1994. 06. 14. Erkel Színház, Erkel: Dózsa György
1996. 04. 11. Erkel Színház, Bajazzók
2002. 11.30 - 12. 03. Operaház, C’est la guerre - Mario és a varázsló
2004. 11. 01. Operaház, Verdi: Requiem (Lukács Gyöngyi, Wiedemann Bernadett, Kelen Péter, Kováts Kolos)
Arra a témára reagáltam, hogy mire érdemes figyelnie annak, aki bizonytalan abban, hogy megtartják-e az előadást. Ennek semmi köze a felek álláspontjának ismertetéséhez: aki indulna a színházba, annak nem tippekre, hanem tényekre van szüksége.
Bocsánatot is kértek a Hír TV-ben a tegnap esti hazug közlésért?
Egész délután közölték az Operaház közleményét is, hogy meg fogják tartani az előadást. Tehát mindkét fél álláspontját közölték, ez lenne a hiteles tájékoztatás alapja, hogy minden oldalt megszólaltatunk. Ami az általad hitelesnek tartott médiumokban nem szokás. Én meg ezt akartam tudatni a komolyzenei magazin topicjában.
Parampampoli, ha a Hír TV pénteken 19:41-kor azt találta közölni, hogy „Már biztos, sztrájkolni fognak az operaház művészei”, illetve „Megtartják sztrájkjukat szombat este a Magyar Állami Operaház művészei”, akkor nem is lehet vita tárgya, Te is kénytelen vagy elismerni, hogy az nem hiteles médium. Most jön ki a közönség az Erkel Színházból, tehát megtartották a premiert.
Ennyit akartam tudatni a komolyzenei magazin Opera-topicjában. A többi nem ide tartozik, de azért köszönöm az érdeklődésedet.
Ez az egész dolog annyira szégyenletes és szégyenteljes! Ha Főzeneigazgató úr tavasztól mostanáig nem volt képes/nem akart Kollektív Szerződést kötni, akkor valami nagyon aljas és piszkos dolog van a háttérben. Miért kell a dolgozókat átszervezéssel és csoportos létszámleépítéssel fenyegetni? A MÁO nem az a hely, ahova sitty-sutty felveszünk pár (pár tucat?) pártkatonát, vagy protezsált valakit darabra! A KSZ éppen a dolgozók érdekében készül - már ha - és éppen a különleges, általánosan nem szabályozható munkahelyek, munkavégzési körülmények teszik szükségessé! Éppen a bemutató különleges körülményei (évforduló, nemzetközi érdeklődés, stb.) adtak lehetőséget, hogy ezt a zsarolást elkövesse a dolgozókkal szemben, és ezért különösen aljas eljárás volt, amire ne legyen annyira büszke.
Ld. Társalgó 6054-6055
Előzőmet szerkesztettem...volna, de közben -talán ijedtében?- lefagyott a gépem, tehát így:
Tessék már tudomásul venni, hogy "... ez a katasztrófa- vagy keselyűmédia uralja Magyarországot,..." (forrás: Ókovács Szilveszter)...de hogy őszerinte Magyarországon melyik az uralkodó katasztrófa- vagy keselyűmédia, azt nem tudjuk...legfeljebb sejtjük.
És minden nagyon jó, minden nagyon szép, mindennel meg vagy elégedve.
És egyebek...
Nem tudom, mire és kire mondta, de most egyértelműen igaz. Legfeljebb nem azokra, akire ő gondolt. (Közszolgálati médiák hazugságdömpingje és agymosása, az összes felvásárolt sajtótermék.)
Tessék már tudomásul venni, hogy "... ez a katasztrófa- vagy keselyűmédia uralja Magyarországot,..." (forrás: Ókovács Szilveszter)
Nagyjából jól emlékeztem, amikor azt, írtam, hogy kb. a 90-es évek közepén szűntek meg az operasugárzások. 1992-2002 között két "kötelező" (1994 és 1998.) március 15-ei Bánk bánt és Kókai Rezső szintén "kötelező" -mert milleniumi- István királyát leszámítva mindössze egyetlen MÁO+Erkel kakukkfióka-közvetítés volt, egy 1998-as Figaro. Egy teljes évtized nagy idő...
Ezek a módszerei: fenyegetés, zsarolás, megfélemlítés, alázás, megvesztegetés.
Így "dolgozik"!
IVA, most már tényleg érdekelne, hogy Neked ki a hiteles médium? Mert azt már többszörösan közölted, hogy a HVG meg a Hír TV nem. Csak nem Magyar Idők és Magyar Hírlap? Esetleg Echo Tv és Kossuth Rádió? És ezt komolyan is gondolod?
Szomorú, de a zsarolásnak és fenyegetésnek engedtek a szakszervezetek. A diktátor ismét győzött. Legalábbis ebben a mostani csatában.
Most érkeztem haza...neeem, nem az Erkelből :-) és amit már biztosan mindenki tud, ezt olvasom.
Nem értem, hogy ha az Operaház semmilyen közleményt nem adott ki a premier elmaradásáról vagy bizonytalanságáról, miért kellene közölnie, hogy megtartják. Aki a Hír TV-t autentikus médiumnak tekinti, megérdemli, hogy lemaradjon a premierről.
Na ne tessék mondani!Nem ennyi kicsit talán több!Engem nem egy dolog érdekelne,hanem egy előadás némileg.
Mint a ravatalozóban olyan csend van a témában.MINIMUM miután pletykaszintjén a és b variáns van az Operaház sajtósának valahol meg kellene erősíteni valamelyik variatiót.Lesz egy közbülső megoldás biztos a zongrakíséretes-na ebből nem kérnék.Mert valamit csinálni kell,hiszen ugrana a bevétel is az emelt helyárakkal.Újabb szégyenfolt az Operaház palettáján.A nézők semmibevevése okán!Ne legyen igazam és mindenkinek jó szórakozást.Nekem már elment a kedvem.
Nagyoperához nagy hajcihő dukál.
Akit valóban érdekel a dolog, az jön. Néző is, előadő is, világító úr is. Ennyi.
Röhej, hogy itt kell találgatnunk egymás közöt, minden érdemi információ nélkül.
Mi mindenesetre megyünk.
Információ híján nehogy sokan otthon maradjanak...
Sok sikert kívánok mindenkinek ha lesz premier,a bizonytalanra nem buszozgatok.
Nem szabad a közreműködőket és a közönséget lebegtetni... Menjünk vagy maradjunk?
Most lesz premier vagy nem lesz premier?
Giacomo Meyerbeer: A hugenották
Hangoló: 2017. október 28. 17 óra
Helyszín: Erkel Színház – Bernáth Büfé
Előadó: Szabó Ferenc János zenetörténész
.
Faggató: 2017. október 31. 17 óra
Helyszín: Erkel Színház – színpad
Házigazda: Zsoldos Dávid zenetörténész
Vendégek: Szikora János rendező, Horesnyi Balázs díszlettervező, Kovács Yvette Alida jelmeztervező
Kedves Búbánat, érdemeid elévülhetetlenek. Amikor megláttam, akkor jutott eszembe, hogy ide is jó lesz. :-)
Köszönöm, hogy ide beemelted a fotót, amit korábban én is betettem már "A nap képe" topicba.
Hát nézd... az nem megy, hogy én ide kiírom egy internetes fórumba a megfejtést, miközben fent csapkodnak a villámok, fejesek nyilatkoznak pro és kontra, stb.
És? Elérted a célod?
Mint lâtod az embereket leginkább az érdekli, hogy elinduljanak-e otthonról.
Erre pl tudsz válaszolni? - ha már ilyen okos vagy
Már nincs is négy óra a premierig.Semmi hír a bírósági döntésről. Tárgyaltak egyáltalán, Becsülni való szándék, a premier meg lesz tartva. Zongorakísérettel? Nehéz elképzelni... A közreműködőktől dupla koncentrációt igényel, le a kalappal előttük. A közönség, bármennyire is becsüli az előadókat, szegényebb lesz a zenekari hangzás élménye nélkül. Így nem teljes a premier. Az alkotó gárda is feszülten várakozik, mire számítsanak. Egy biztos, stresszes állapotban, remegő lábakkal, gyomorgörccsel énekelni ráadásul egészségromboló. Döntsön a józan ész!
A nyilvánosságot pedig mielőbb értesítene kellene a végeredményről. Az Operaház történelméhez méltatlan lenne a premier elmaradása.
Nem kell túlbonyolítani: Ez történik az Operaházban. Ha belinkelem, akkor van miről beszélgetni a fórumozóknak.
Ôszintén Momo, mi a célod ezekkel a linkelgetéssekkel?
Sztrájk - Elmaradhat a premier az Erkelben - Csepeyi Adrienn összefoglalója
(Népszava)
Én nem szeretnék állást foglalni, de ezt nem értem. Ha a vezetőség azt írja, hogy nemhogy 150 millióval kevesebbet, hanem 150 millióval többet költöttek a dolgozókra, akkor miért "több tízezer forinttal" emelkedett a dolgozók fizetése, miért nem 130 ezer forinttal?
(kimondottan tetszik az "agresszív ráhatás" bírálata is...)
Felajánlom a holnapi előadás jegyárát a sztrájkolóknak , ha sztrájk miatt elmarad a mai premier ,de remélem nem, mert a "nagyfőnök" józanul gondolkodik, végre.