Ha komolyan vesszük a Keresztény évad szándékát, akkor ezek a művek miért nem kerültek a repertoárba? A társulat teljesítőképessége véges, ez egyértelmű, ám ésszerűbhb tervezéssel akár több mű is szerepett kaphatott volna néhány jelentéktelenebb helyett A kegyencnő, A próféta és A zsidónő pedig újdonságnak számított volna. De a Végzet és a Mózes is kiemelkedő, lélekemelő alkotás.
Hm.
MACSKÁS, FIGYELEM !!!
A végzet hatalma, A kegyencnő, Mózes, A próféta, A zsidónő, Sámson és Delila,
Margit, a hazának szentelt áldozat (Szokolay Sándor)...
Lombardok, Szent Johanna, Lúcia, Hugenották, Tosca stb.
Annyi más van, amit be lehetne mutatni, ha már keresztény évad és nem az István, a király lenne a legfontosabb szerintem.
ÓKOVÁCS SZILVESZTER ÁLHÍREKRŐL, A JOGÖRÖKÖSÖKRŐL ÉS A CIPŐJE ORRÁT NÉZEGETŐ ÉRTELMISÉGRŐL
Magyar Nemzet
Lugas interjú
2019. MÁJUS 11. SZOMBAT 12:12
/Hanthy Kinga/
Bár a felújítás miatt az Operaház 2017 óta zárva, mégsem eseménytelen az élete. Nemzetközi méretűvé dagasztott plakát- és bemutatóbotrányok, társulati sztrájkok pattannak ki, és Ókovács Szilveszter főigazgatónak magyarázkodnia kell. Miközben hárítja a támadásokat, belakja a társulattal az Eiffel Műhelyházat, és szeptembertől Keresztény évadot hirdetett.
Az Opera honlapján ez olvasható erről:
Gyöngyösi Levente új szimfonikus hangszerelésében debütál az István, a király operaváltozata, amelynek koncertszerű előadásával tiszteleg az Opera Szörényi Levente 75. születésnapja előtt, majd 2020. június 4-én, a trianoni centenárium estéjén teljes értékű színpadi produkció is születik belőle.
István a király Erkelben? Mintha Operett is játszaná Székely Kriszta rendezésében és elég új produkció. És ki tudja hol még. Nem sok ez így egy kicsit? Jóból is megárt...
"Ez több, mint bűn, ez hiba!"
Keresztény évad lesz és nem tudtak jobbat kitalálni - a belcantóra fanyalognak, mert ugye néha lehet egy-egy bemutató, meg koncert, de mindjárt egyszerre több, a tematikába illő belcanto darab menjen? Pfuj, azt már nem. Egyébként meg nyitnak a könnyedebb műfaj felé: Billy Elliot, West sid story, és most István, a király
Fekete Attilát szakmányban az István a királyban énekeltetni bűn! Egyáltalán, hogy kerül ez a mű az Erkel színpadára? (Pedig én nem utálom ezt a darabot.)
Pedig nagyon egyszerű: Schrott miatt majd elkapkodják a jegyeket, és tapsolni is fognak rendesen. Miért nem Sebestyén Miklóssal lép fel, mint a Don Giovanniban? Egyáltalán, ő énekel még itthon?
Akkor már ketten nem értjük!
Bizony érthetetlen, de tanulságos lesz , hallani fogjuk hogyan kell és miképpen nem szabad Mozartot énekelni! Stílus is lesz, nem csak , ahogy, éppen elképzelik...
Mi a lócsicsnek kellett ezt a nagyszerű darabot levenni: Ugyanez vonatkozik a Kolonits miatt kasszasikerű Lúciára is.
Most látom, hogy Erwin Schrott lesz a Figaróban - a címszereplőként és grófként is bemutatkozik, természetesen nem egyszerre, hanem két, külön este. Vajon Rost lemond majd vagy sem? Mert ő lenne a grófné :-). De azt mondjuk nem értem miért kell nyomatni Molnár Leventét és betenni Schrott Figarója mellé grófnak.
Rőser Valois Margitnak is jó volt - érhetett volna még az alakítás, de nekem tetszett.
Talán szabadfogással, a kötött esetünkben kudarcra vezethet...
Ha már birkózni kell, régen rossz!
A szegedi Bánk tényleg etalon a három főszereplő valóban kiemelkedő, nagyszerű alakításával és persze Pál Tamás karizmatikus dirigálásával. Miért nem lehet ezt Pesten is ilyen formávan játszani vagy visszatérni a Nádasdy féle változatra. Miért kell különcködni. Igen, nicknaméval egyet pértek és köszönöm. Valóban van két nagyszerű Melindánk Kolonits és Rösler személyében én javasolnám még Kriszta Kingát is.
Rőser Orsolya is megbírkózna az eredeti, koloratúrásá Melindával és persze Kolonitnsak is énekelnie kellene eredeti formájában a szerepet. Szegeden egy igazi etalon volt és bebizonyította, hogy ha megfelelő énekes énekli, akkor Melinda szólama eredeti formájában is nagyon hatásos pszichológialag.
Ez durcás válasz.
Feketét sajnos nem hallottam, biztos nagyszerű volt, Kovácsházit viszont igen, ő szintén. Ott van még Boldi, tehát három kiváló Bánk - igaz, egyik sem Simándy -, mindegyik önmaga. És ezért jók. Éas ezért volt kár a bariton változatot előszedni ilyen mischunformában. Ás belekontárkodni Erkel csodálatos művébe. A 2010-ben bemutatott ősváltozat hiteles volt, ez nem. De legalább tenor énekli megint.
Olyan sok mindent nem fog énekelni. Most újra tenor Bánk lesz és állítólag Fekete Attila a múltkor jó Bánk volt, akkor jelenleg miért csak Kovácsházi István van kiírva a szerepre?
De mit csinál szegény 2019-ben? Nem hiszem, hogy fél évig készülne fel az Aidára? Ha "tiltólistán" van, az a MÁO szégyene, nem az övé. Ha pedig kölföldön lép fel, azt megemlíthetnék, hadd legyen büszke rá kishazánk közönsége! Ahogy Kolonits művésznő külföldi sikereire is büszkék vagyunk, miközben persze itthon nagyon hiányzik.
és fél évig vakaródzhat, aztán meg nyomathatja a vidéki kultúrokban! Azért ez szégyen!
2020-ban másban is fellép: https://www.opera.hu/tarsulat/szemely/fekete-attila/
Fekete Attilát látom Radames szerepében... máshol nem.
Érdemes lesz a Kalendáriumban most megjelent szereposztásokat összehasonlítani fél év múlva a honlapon szereplő szereposztásokkal...
Nem baj Kolonits Violettáját ünnepelték most az olaszok és a kolozsváriak, a Normját meg majd ünneplik a franciák. Nekünk nem kell - Melindaként se minek. A Luciát is levették jövőre. Fekete Attil se kell nekünk, majd énekel mindent Boncsér, azt is, amit nem kellene.
A következő évad szereposztásai már nagyrészt fenn vannak az Opera honlapján. Tipikusan már megint ugyanazok énekelnek kb mindent, teljesen mellőzve más énekeseket.
Ókovács Szilveszter főigazgató válaszlevele Valencia James karibi táncosnőnek az index.hu-n itt olvasható. (Benne: 2019. nov. 20-ától további 4 Porgy és Bess-előadás lesz az Erkelben.)
Újabb véleménycikk a pesti Porgy és Bessről a mandiner.hu-n itt olvasható.
https://www.operabase.com/curseason/hu
Itt látható a teljes 2019-220-as évad
Mit szóltok az Erkel 2019-20-as évadához? Most nem tudom, hogy mely előadások lesznek az új Eifell műhelyben, melyek az Erkelbe. Az operaház mikor nyit meg?
Azt tudtad, hogy ez egy megtörtént eseményen alapul? Tényleg született egy csupa szőr ember, akitől mindenki félt. A darabot egyszer láttam, már nem emlékszem rá, de egy sláger van benne, amit mindenki ismer. De szerintem ez inkább gyerekeknek való darab.
Budapesti Operettszínház honlapja, meghallgatás május 27-én a főbb szerepekre:
http://www.operett.hu/index.php?inc=cikk&cikkId=139&menuId=24
Ezt honnan veszed? Elvileg az csak felújítás szerintem, tehát az nem valami helyett lesz.
Ja, és ha már nem szerepelt a pályázatban és most nincs a repertoáron, újra lesz a Szépség és a Szörnyeteg...
A Légy jó mindhalálig musicalt játsza a József Attila Színház, szóval talán az is elmarad? Operettet szerintem operettre cserél le, tehát inkább a Légy jó mindhalálig helyett lesz a Trianon musical. Utóbbi megint melléfogás lehet, de hát most van a 100 évforduló, gondolom azért teszik fel.
Ez a Carousel Molnár Liliiomja után nagy melléfogás az opinak, alig viszik rá a jegyet, pedig világsiker. Gondolom summás volt a jogdíj utána. Látta valaki közületek, hogy milyen? Bécsben is megy a darab...
Benne van Kiss B. Attila nyilvános főigazgatói pályázatának 19.oldalán:
Nagyszínpad 1. Kacsóh: János vitéz 2. Suppé: Boccaccio 3. Szakcsi Lakatos: Bestia 4. Kocsák: Légy jó mindhalálig
Teátrum: 1. Weill: Koldusopera 2. magyar zenés darab ősbemutató
Raktárszínház: Eisemann: Egy csók és más semmi
Gondolom csak a János vitéz változik egy - már meghirdetett - Trianon műre.
Az Operettszínház jövő évadra a Kacsoh János vitézét tervezte eredetileg, most néztem, hogy lesz az Erkelben, gondolom egymás elől nem cél elhalászni a közönséget, így valami mást talál ki helyette az opi, hisz nem akar összeveszni Ókováccsal. Tudtok valamit az opi 2019/20-as programjáról?
Angol wiki szerint: 1860, Frankfurt (koncert változat), más művekből vett részletekkel kiegészítve. Színpadi premier: 1867, Párizs, Théâtre des Fantaisies-Parisiennes. Francia wiki szerint nagyjából ugyanez ld. fent. Spanyol wiki szerint dettó ld. fent. Zenei lexikon (magyar) szerint: "más Mozart-művekkel kiegészített formában történt bemutatásával több ízben kisérleteztek:1867 Párizsban, 1936 Salzburgban (Mortari kieg.), 1940 Londonban (Redlich kieg.) Talán szerencsésebb, valósabb megfogalmazás lenne kb. így, feltéve, hogy ez és így megáll: "A kairó lúd Budapesten most bemutatott változatát még soha, sehol nem játszották." Nem szól akkorát mint az, hogy "világpremier"...viszont igaz(abb).
Hanem hol és mikor?
A legújabb Tatjana-levélhez belinkelt index-cikkben Tatjana Vanessa James tényeket ír. Ez talán nem kellemes Főigazgató Úrnak. Válasz"levelében" Ókovács Szilveszter hosszasan (el)terel. Ez talán nem kellemes a tényeket ismerőknek. "Egyszerűen perverz, ha egy fehér ember aláírja, hogy identitásának elválaszthatatlan részét képezi az afroamerikai eredet és tudat." (Idézet vége.) Ez így igaz.Vagy ha nem ez igaz, akkor az igaz, hogy szerződésben rögzített előírás kijátszása, jogi trükközés történt. Tudja ezt jól Főigazgató Úr is, mert akkora tanulmányt körített a táncosnő leveléről elrugaszkodva, hogy doktori disszertációnak is megállhat. Jól jött a táncosnő Auftaktja, ami eme értekezés megírására inspirálta, vélhetően még az írás közzétetele előtt. Doktori disszertációkban is vannak tévedések, ahogyan az ő írásában is. Az 1977-es zürichi eset például: sántít. Tudható, az episztolában is olvasható, hogy az "all black cast" kötelem Ira (és nem George) Gershwin halála, 1983 után élesedett be és ki. Ezt sem Rákász Gergely sem Simon Estes nem cáfol(hat)ja, Oscar Wilde, Richard Strauss, a fél zeneirodalom, afroamerikai művészek névsorának idecitálása sem fedheti el. Pacta sunt servanda. Punctum.
PS A kairói lúd "világpremierje" nem itt, nem most volt.
Rasszizmus ellen rasszizmussal, avagy mit delirál a magyarokról az Index táncosnője?
ÓKOVÁCS SZERINT AZ OPERA 2111. levélária
Kedves Tatjána Néném!
ÓKOVÁCS SZILVESZTER2019.05.04. 11:42 Origo
A varázsfuvolához valóban szokás elvinni gyerekeket, ami szerintem alapvetően téves műsorválasztás számukra, tekintve, hogy az operairodalom egyik legtalányosabb, sokrétű és nehezen megfejthető mondanivalót hordozó, könyvtárnyi irodalmat-filozófiát kitermelő alkotása. Britten A kis kéményseprő -eredeti címén: Let's Make an Opera- című művét talán a mese- illetve gyermekoperák közé lehet sorolni, mindenesetre biztosan inkább mint Mozart remekét. A balettek nagyobb része, már csak látványvilága miatt is, szerintem gyermekbarát, bár éppen néhány alapmű -A hattyúk tava, Giselle- komor cselekménye szintén megterhelheti a gyerekeket... noha az internet -nem mindig pozitív értelemben- mára erősen megedzette a gyerekek "lelkivilágát".